ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВ НИЙ СУД міста КИЄВА
01025, м. Київ, вул. Десятинна , 4/6, тел. 278-43-43
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
22 липня 2010 року 11:23 № 2а-5001/10/2670
Окружний адміністратив ний суд міста Києва у складі г оловуючого судді Григорови ча П.О. при секретарі судового засідання Очколясу О.В. розг лянувши у відкритому судовом у засіданні адміністративну справу
за позовом Приватного підприємства "Водообробка та обладнання"
до Державної податкової інс пекції у Святошинському райо ні міста Києва
про визнання недійсним рішенн я про застосування штрафних (фінансових) санкцій від 25.11.2009р. №0000892200/0
За участю представників:
від позивача : Мольченко В.Г. (довіреніс ть від 01.10.2007р.)
від відповідача : Старощук С.В. (довіреніст ь від 11.01.2010р. №3/10-021)
На підставі ч. 3 ст. 160 КАС Укр аїни в судовому засіданні 22.07.20 10р. проголошено вступну та рез олютивну частини постанови.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Приватне підприємст во «Водообробка та обладнанн я»звернулось до Окружного ад міністративного суду м. Києв а з позовом до Державної пода ткової інспекції у Святошинс ькому районі міста Києва про скасування рішення про заст осування штрафних (фінансови х) санкцій №0000892200/0 від 25.11.2009р.
В обґрунтування позовних в имог позивач зазначає, що від повідачем безпідставно заст осовано штрафні санкції (пен я у сфері ЗЕД) та вважає, що вис новки акту перевірки від 13.11.09р . не відповідають вимогам чин ного законодавства та не маю ть належних обґрунтувань, а т ому рішення про застосування штрафних (фінансових) санкці й №0000892200/0 від 25.11.2009р. є протиправни м та підлягає скасуванню.
Відповідач проти позову за перечив, зазначивши, що на під ставі акту перевірки за пору шення позивачем вимог ст. 2 Зак ону України №351-ХІV від 23.12.1998р.«Пр о регулювання товарообмінни х (бартерних) операцій у галуз і зовнішньоекономічної діял ьності», а саме: несвоєчасне н адходження товару на суму 130000 Є вро від нерезидента, ДПІ у Свя тошинському районі м. Києва п рийнято рішення про застосув ання штрафних (фінансових) са нкцій №0000892200/0 від 25.11.2009р., яке вважа є правомірними та таким що ві дповідає вимогам чинного зак онодавства.
Розглянувши подані позива чем і відповідачем документи і матеріали, заслухавши пояс нення представників сторін, всебічно і повно з' ясувавши всі фактичні обставини, на як их ґрунтується позов, оцінив ши докази, які мають значення для розгляду справи і виріше ння спору по суті, Окружний ад міністративний суд м. Києва, -
ВСТАНОВИВ:
Державною податковою і нспекцією у Святошинському р айоні м. Києва була проведена позапланова виїзна перевірк а Приватного підприємства «В одообробка та обладнання»(ко д ЄДРПОУ 30218403) з питання дотрима ння вимог діючого валютного законодавства при здійсненн і імпортних операцій по конт ракту №01/2204/08-SYN/WTE від 22.04.2008р. з фірмою «SYNKLAD s.r.o.»(Словакія).
Перевірка проведена на під ставі отриманого повідомлен ня АБ «Брокбізнесбанк»№1184/005-02 в ід 05.12.2008р. та №190/005-02 від 05.03.2009р. про пор ушення ПП «Водообробка та об ладнання»термінів розрахун ків по імпортному контракту №01/2204/08/ SYN/WTE від 22.04.2008р. з фірмою s.r.o.»(Сл овакія).
За результатами перевірки ДПІ у Святошинському районі м. Києва складено Акт №59/22-025/30218403 в ід 13.11.2009р., якою встановлено пор ушення ст. 2 Закону України «Пр о порядок здійснення розраху нків в іноземній валюті», а са ме: несвоєчасне надходження товару на суму 130000 Євро від нер езидента.
Відповідно до ст. 4 Закону Ук раїни «Про порядок здійснен ня розрахунків в іноземній в алюті»податковим органом ро зраховано суму пені, яка підл ягає нарахуванню:
1) Вартість товару який не св оєчасно надійшов - 100 000 Євро
Кількість днів прострочен ня - 129
Період прострочення - з 11.11. 2008р. по 19.03.2009р.
Ставка пені - 0,3 %
Курс НБУ на 11.11.2008р. - 7,451514 грн. за один Євро
100 000 х 0,3 % х 129 х 7,451514 = 288 374,00 грн.
2) Вартість товару який не св оєчасно надійшов - 30 000 Євро
Кількість днів прострочен ня - 36
Період прострочення - з 12.02. 2009р. по 19.03.2009р.
Ставка пені - 0,3 %
Курс НБУ на 12.02.2009р. - 9,962260 грн. за один Євро
30 000 х 0,3 % х 36 х 9,962260 = 32 278,00 грн.
За висновками акту перевір ки від 13.11.2009р. ДПІ у Святошинськ ому районі м. Києва винесене р ішення від 25.11.2009р. №0000892202/0 про заст осування штрафних (фінансови х) санкцій за порушення закон одавства у сфері зовнішньоек ономічної діяльності у розмі рі 320 652,00 грн.
За результатами адміністр ативного узгодження, скарги позивача залишені без розгля ду, спірне рішення - без змін.
Підставою прийняття оск аржуваного рішення стали обс тавини, виявлені податковим органом в ході перевірки. Так , на контролі в АБ «Брокбізнес банк»знаходиться імпортна о перація за контрактом від 22.04.20 08 року №01/2204/08-SYN/WTE, укладеним між ПП «Водообробка та обладнання» та підприємством Сінклад с.р .о. (SYNKLAD s.r.o.) Славакія. .
За умовами пункту 2.2.1. цьог о контракту ПП «Водообробка та обладнання»здійснює пере дплату нерезиденту в сумі 158560 Є вро в 10-денний строк з дати під писання контракту. Нерезиден ту ж за цим контрактом позива ч сплатив лише 130000 Євро - 100000 Євро платежем від 14.05.2008 року, 30000 Євро п латежем від 15.08.2008 року.
Залишок оплати необхідно було провести за умовами п. 2.2.2 . контракту в десятиденний ст рок з дати письмового повідо млення про готовність продук ції, проте не пізніше 5-ти днів до дати відвантаження проду кції.
Вказаний контракт від 22.04.2008 року №01/2204/08-SYN/WTE був розірваний ст оронами додатковою угодою ві д 09.10.2008 року, оскільки нерезиден т не погодився на умови подал ьшого відстрочення платежу, що був запропонований ПП «Во дообробка та обладнання»чер ез тяжке фінансове становище внаслідок світових та внутр ішньодержавних кризових яви щ в економіці.
За умовами п. 2 цієї додатков ої угоди нерезидент також зо бов'язався повернути ПП «Вод ообробка та обладнання»130000 Єв ро на протязі 10 днів з моменту підписання додаткової угоди , тобто до 19.10.2008 року включно.
Проте, у вказаний строк кошт и від нерезидента перерахова ні не були, і станом на 20.10.2008 року у SYNKLAD s.r.o. (боржник) виникла забор гованість по грошовим зобов' язанням перед ПП «Водообробк а та обладнання»(кредитор) на суму 130000 Євро.
Натомість, між ПП «Водообро бка та обладнання»та підприє мством Сінклад с.р.о. (SYNKLAD s.r.o.), за і ніціативою нерезидента було укладено контракт від 16.10.2008 рок у №01/1610/08/-SYN/WTE. за умовами п. 2.2.1. якого позивач зобов'язувався опла тити на користь нерезидента аванс в сумі 130000 Євро на протяз і 5 днів з моменту підписання в казаного контракту, тобто до 21.10.2008 року включно.
Однак, оскільки нерезиде нт не здійснював погашення с вого боргу перед ПП «Водообр обка та обладнання», то і оста ннє вчасно не перерахувало а ванс на користь нерезидента, внаслідок чого, станом на 22.10.2008 року у ПП «Водообробка та обл аднання»(боржник) виникла за боргованість по грошовим зоб ов'язанням перед SYNKLAD s.r.o. (кредито р) на суму 130000 Євро.
Враховуючи вказане, відпов ідно до положень національно го законодавства України, з м етою врегулювання питань щод о взаємної заборгованості, 03.1 1.2008 року ПП «Водообробка та обл аднання»направило на адресу SYNKLAD s.r.o. листа-заяву про зарахува ння - припинення взаємних зус трічних грошових зобов'язань шляхом зарахування вимог по оплаті на рахунок ПП «Водооб робка та обладнання» 130000 Євро з а контрактом від 22.04.2008 року №01/2204/0 8-SYN/WTE, додатковою угодою від 09.10.2008 року до нього, та вимог по опл аті на рахунок SYNKLAD s.r.o. авансу в с умі 130000 Євро за контрактом від 16.10.2008 року №01/1610/08/-SYN/WTE.
На тому сторони дійшли зго ди, що вказані зустрічні грош ові вимоги резидента і нерез идента припиняються з момент у направлення зазначеного ли ста від 03.11.2008 року факсимільним зв'язком, та у підтвердження ч ого ПП «Водообробка та облад нання»направило на адресу не резидента цей лист поштовим зв'язком.
У відповідь на заяву про зар ахування SYNKLAD s.r.o. листом від 05.11.2008 р оку відповіло, що не заперечу є щодо проведеного зарахуван ня, вважає його доцільним і до пустимим, а зазначені грошов і зобов'язання за контрактам и вважає припиненими.
Про вказані обставини і законодавчі підстави знання з контролю валютної операці ї підприємством було повідом лено АБ «Брокбізнесбанк»лис тами від 22.04.08р. та від 27.11.2008р. з прох анням зняти з контролю валют ну операцію за контрактом ві д 22.04.08р. №01/2204/08- SYN/WTE і зв' язку із зар ахуванням.
Однак, АБ «Брокбізнесбанк» не визнано достатніми надані позивачем документи для про ведення зарахування і зняття з валютного контролю операц ій за контрактом від 22.04.2008р. №01/2204/ 08-SYN/WTE.
Податковий орган дійшов висновку, що за контрактом ві д 22.04.2008 року №01/2204/08-SYN/WTE та додатково ю угодою від 09.10.2008 року до нього кошти на валютний рахунок ПП «Водообробка та обладнання» повернуті не були, а на викона ння вказаного контракту на т ериторію України було імпорт овано товар відповідно до ВМ Д від 19.03.2009 року.
Податковий орган вважає , що датою перетину товаром ми тного кордону України є дата , зазначена у вантажно-митній декларації від 19.03.2010р., відпові дно до якої здійснене митне о формлення товару та товар ви пущений у вільний обіг.
Статтею 2 Закону України «Пр о порядок здійснення розраху нків в іноземній валюті»пере дбачено, що імпортні операці ї резидентів, які здійснюють ся на умовах відстрочення по ставки, в разі, коли таке відст рочення перевищує 180 календар них днів з моменту здійсненн я авансового платежу або вис тавлення векселя на користь постачальника продукції (роб іт, послуг), що імпортуються. П отребують висновку централь ного органу виконавчої влади з питань економічної політи ки.
Відповідно до ст. 4 цього ж За кону порушення резидентами с троків, передбачених статтям и 1 і 2 цього закону, тягне за соб ою стягнення пені за кожний д ень прострочення у розмірі 0,3 відсотка від суми неодержано ї виручки (вартості недопост авленого товару) в іноземній валюті, перерахованої у грош ову одиницю України за валют ним курсом Національного бан ку України на день виникненн я заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не м оже перевищувати суми недоод ержаної виручки (вартості не допоставленого товару).
Позивач не погодився із висновками акту перевірки т а зазначає, що податковий орг ан не звернув увагу на те, що в сі зобов'язання сторін за кон трактом від 22.04.2008 року №01/2204/08-SYN/WTE та додатковою угодою від 09.10.2008 рок у завершені (в тому числі по по верненню коштів - зарахуванн ям), а імпортна операція за ВМД від 19.03.2009 року здійснена відпов ідно до умов контракту від 16.10.2 008 року №01/1610/08/-SYN/WTE, а тому відсутні підстави для застосування д о позивача штрафних (фінансо вих) санкцій на підставі ст. 4 З акону України «Про порядок з дійснення розрахунків в іноз емній валюті».
Досліджуючи надані сто ронами докази, аналізуючи на ведені міркування та запереч ення, оцінюючи їх в сукупност і, суд бере до уваги наступне.
Як свідчать матеріали спра ви, імпортна операція за конт рактом від 22.04.2008р. №01/2204/08-SYN/WTE є завер шеною без увезення товару на територію України у зв' язк у з припиненням дії зобов' я зань шляхом зарахування зуст річних однорідних вимог рези дента та нерезидента.
Відповідно до статей 627, 628 ЦК сторони вільні, у виборі виду договору та його умов, а згідн о зі статтею 629 цього Кодексу у кладений договір є обов'язко вим для виконання сторонами.
Закон України «Про порядок здійснення розрахунків в ін оземній валюті»не містить за борони щодо зміни сторонами істотних умов договору, у том у числі його ціни, шляхом підп исання додаткових угод до нь ого.
Зазначений Закон регулює порядок припинення зобов'яз ань між резидентом і нерезид ентом шляхом виконання, прот е не не виключає можливості п рипинити зобов'язання в інши й спосіб, зокрема зарахуванн ям.
Частиною четвертою статт і 6 Закону України від 16 квітня 1991 року №959-ХІ1 «Про зовнішньоек ономічну діяльність»передб ачено, що суб'єкти ЗЕД мають пр аво укладати будь-які види зо внішньоекономічних договор ів (контрактів), крім прямо або у винятковій формі забороне них законами України,
У цивільному праві одним і з способів припинення зобов' язань є зарахування, при яком у погашаються зустрічні одно рідні вимоги, строк виконанн я яких настав, або невстановл ений. або визначений моменто м пред'явлення вимоги (стаття 601 ЦК).
Для проведення зарахуванн я необхідна наявність певних умов, а саме: вимоги повинні б ути зустрічними (тобто таких , що випливають зі взаємних зо бов'язань між двома особами) г а однорідними (як правило, йде ться про взаємні вимоги грош ових сум в одній і тій самій ва люті); має настати строк викон ання за всіма зустрічними ви могами.
Зарахування є односторонн ьою операцією, для якої доста тньо заяви однієї
сторони . Проте воно може здійснювати ся за згодою обох сторін - у ра зі підписанню
ними угоди п ро припинення зобов' язання шляхом зарахування зустрічн их
однорідних вимог. Відпо відно зарахування вважаєтьс я вчиненим із дати підписанн я
заяви однією стороною аб о угоди обома.
Таким чином, зарахування - припинення взаємних зустрі чних грошових зобов'язань шл яхом зарахування вимог по оп латі на рахунок ПП «Водообро бка та обладнання»130000 Євро за к онтрактом від 22.04.2008 року №01/2204/08-SYN/WTE , додатковою угодою від 09.10.2008 ро ку до нього, та вимог по оплаті на рахунок SYNKLAD s.r.o. авансу в сумі 130000 Євро за контрактом від 16.10.2008 р оку №01/1610/08/-SYN/WTE за наявності належ ним чином оформлених докумен тів є підставою для зняття ба нком із контролю експортно-і мпортної операції, вчинювано ї ним відповідно до Інструкц ії про порядок здійснення ко нтролю і отримання ліцензій за експортними, імпортними т а лізинговими операціями, за твердженої постановою Правл іння Національного банку Укр аїни від 24.03.1999р. №136 і зареєстрова ної Міністерством юстиції Ук раїни 28.05.1999р. за №338/3631.
Щодо визначення дати пер етину товаром митного кордон у України, суд зазначає насту пне.
Товар, згідно укладеного ко нтракту від 16.10.2008 року №01/1610/08/-SYN/WTE на дійшов згідно ВМД типу ІМ-40 «І мпорт»від 19.03.2009р. на загальну су му 317 120,00 Євро.
Згідно статті 1 Закону Укр аїни від 16 квітня 1991 року № 959-ХІІ «Про зовнішньоекономічну ді яльність»(далі - Закон № 959-ХІІ) імпорт (імпорт товарів) - купівля (у тому числі з оплат ою в негрошовій формі) україн ськими суб' єктами зовнішнь оекономічної діяльності в ін оземних суб' єктів господар ської діяльності товарів з в везенням або без ввезення ци х товарів на територію Украї ни, включаючи купівлю товарі в, призначених для власного с поживання установами та орга нізаціями Україні, розташова ними за її межами.
Моментом здійснення імпор ту, згідно статті 1 Закону № 959-Х ІІ, є момент перетину товаром митного кордону України або переходу права власності на зазначений товар, що експорт ується чи імпортується, від п родавця до покупця.
Відповідно до пункту 2 статт і 1 Митного кодексу України вв езення товарів і транспортни х засобів на митну територію України, вивезення товарів і транспортних засобів за меж і митної території України - ц е сукупність дій, пов' язани х із переміщенням товарів і т ранспортних засобів через ми тний кордон України у відпов ідному напрямку.
Згідно з пунктами 23, 35 статті 1 Митного Кодексу України, пер еміщення товарів через митни й кордон України у вантажних відправленнях - це переміщен ня товарів через митний корд он України при здійсненні ек спортно-імпортних операцій, а також інших операцій, пов' язаних із ввезенням товарів на митну територію України, в ивезенням товарів за межі ми тної території України або п ереміщенням їх митною терито рією України транзитом. При п ереміщенні товарів через мит ний кордон України у вантажн их відправленнях оформляєть ся вантажна митна декларація ; пропуск товарів і транспорт них засобів через митний кор дон України - це дозвіл митног о органу на переміщення това рів і транспортних засобів ч ерез митний кордон України з урахуванням заявленої мети такого переміщення після про ведення митних процедур.
Таким чином, аналіз наведен их правових норм дає підстав и для висновку, що момент пере тину товаром митного кордону України не ставиться у залеж ність від необхідності прохо дження всіх процедур митного оформлення даного товару, за вершення яких дає право для п одальшого їх використання вл асником на вільний розсуд. Ві дповідно до статті 1 Закону № 9 59-ХІІ визначальним є початков ий момент перебування товару під митним контролем - момен т фізичного перетину товаром митного кордону держави.
Судом встановлено, що поста вка товару по контракту від 16. 10.2008 року №01/1610/08/-SYN/WTE була здійснена продавцем 20.02.2009 року. Відповідн о до відміток митного органу на кордоні, а саме, Київської регіональної митниці, зазнач ених на товарно-транспортних накладних, що супроводжувал и ввезення товару, датою пере тину товаром митного кордону України є 20.02.2009 року.
Отже, відміткою пункту проп уску Київської регіональної митниці про взяття товару пі д митний контроль України ві дповідно 20.02.2009 року засвідчуєт ься факт та дата фактичного п ереміщення вантажу через мит ний кордон України, що свідчи ть про дотримання позивачем граничних строків поставки т оварів, визначених Законом № 185/94-ВР.
А відтак рішення відповіда ча від 25.11.2009р. №0000892202/0 про застосув ання до позивача штрафних (фі нансових) санкцій в розмірі 320 652,00 грн. прийнято за відсутнос ті правових підстав для його прийняття.
За загальним правилом, вст ановленим у ч. 1 ст. 71 Кодексу ад міністративного судочинств а України (надалі - Кодекс), кож на сторона повинна довести т і обставини, на яких ґрунтуют ься її вимоги та заперечення . Відповідно до ч. 2 ст. 71 Кодекс у, в адміністративних справа х про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкт а владних повноважень обов'я зок щодо доказування правомі рності свого рішення, дії чи б ездіяльності покладається н а відповідача, якщо він запер ечує проти адміністративног о позову.
Всупереч наведеним вимога м, відповідач, як суб' єкт вла дних повноважень, не довів пр авомірності винесеного ріше ння.
Відповідно до ст. 162 Кодексу а дміністративного судочинст ва України при вирішенні спр ави по суті суд може задоволь нити адміністративний позов повністю або частково чи від мовити в його задоволенні по вністю або частково, у разі за доволення адміністративног о позову суд може прийняти по станову про визнання протипр авними рішення суб'єкта влад них повноважень чи окремих й ого положень, дій чи бездіяль ності і про скасування або ви знання нечинним рішення чи о кремих його положень, про пов орот виконання цього рішення чи окремих його положень із з азначенням способу його здій снення.
Суд може прийняти іншу пост анову, яка б гарантувала дотр имання і захист прав, свобод, і нтересів людини і громадянин а, інших суб'єктів у сфері публ ічно-правових відносин від п орушень з боку суб'єктів влад них повноважень.
Статтею 2 Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и передбачено, що у справах щ одо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів вла дних повноважень адміністра тивні суди перевіряють, чи пр ийняті (вчинені) вони: на підст аві, у межах повноважень та у с посіб, що передбачені Консти туцією та законами України; з використанням повноваженн я з метою, з якою це повноваже ння надано; обґрунтовано, тоб то з урахуванням усіх обстав ин, що мають значення для прий няття рішення (вчинення дії); б езсторонньо (неупереджено); д обросовісно; розсудливо; з до триманням принципу рівності перед законом, запобігаючи н есправедливій дискримінаці ї; пропорційно, зокрема з дотр иманням необхідного балансу між будь-якими несприятливи ми наслідками для прав, свобо д та інтересів особи і цілями , на досягнення яких спрямова не це рішення (дія); з урахуван ням права особи на участь у пр оцесі прийняття рішення; сво єчасно, тобто протягом розум ного строку.
Розглянувши подані сторон ами документи і матеріали, за слухавши пояснення представ ника позивача, всебічно і пов но з' ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтують ся позовні вимоги, оцінивши д окази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адмін істративний суд м. Києва вваж ає позовні вимоги Приватного підприємства «Водообробка т а обладнання»обґрунтованим и та такими, що підлягають зад оволенню.
Враховуючи викладене, керу ючись статтями 9, 69-71, 94, 97, 158-163 Кодек су адміністративного судочи нства України, Окружний адмі ністративний суд м. Києва, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Позовні вимог и задовольнити повністю.
2. Визнати недійсним та скасувати рішення про засто сування штрафних (фінансових ) санкцій №0000892200/0 від 25.11.2009р. ДПІ у Св ятошинському районі м. Києва .
Постанова набирає за конної сили після закінчення строку подання заяви про апе ляційне оскарження, встановл еного Кодексом адміністрати вного судочинства України, я кщо таку заяву не було подано . Якщо було подано заяву про ап еляційне оскарження, але апе ляційна скарга не була подан а у встановлений строк поста нова набирає законної сили п ісля закінчення цього строку .
Постанова може бути оскар жена до суду апеляційної інс танції протягом десяти днів з за правилами, встановленим и ст. ст. 185-187 КАС України, шляхом подання через суд першої інс танції апеляційної скарги.
Суддя П.О. Григорович
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 22.07.2010 |
Оприлюднено | 23.09.2010 |
Номер документу | 11260189 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Григорович П.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні