Рішення
від 02.08.2023 по справі 620/7375/23
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 серпня 2023 року м.ЧернігівСправа № 620/7375/23

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Клопот С.Л., розглянувши в порядку спрощеного позовного без повідомлення (виклику) сторін в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Чернігівського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмежееною відповідальністю "АР Борзна" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені,

У С Т А Н О В И В:

Чернігівське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю звернулось до суду з адміністративним позовом до Товариства з обмежееною відповідальністю "АР Борзна" та просить: стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «АР Борзна» (код ЄДРПОУ: 37440879) в дохід Державного бюджету України (отримувач: ГУК у Чернігівській області, Ніжинський район, банк отримувача: Казначейство України (ел. адм. подат.), рахунок: UA278999980313111230000025303, ККДБ: 50070000, код ЄДРПОУ: 37972475) 168164,84 грн адміністративно-господарських санкцій та 6 188,38 грн. пені.

В обґрунтування позову зазначено, що відповідачем не виконано норматив робочих місць по працевлаштуванню осіб з інвалідністю, та не сплачено самостійно адміністративно-господарські санкції та пеню, що слугувало підставою для звернення до суду з даним позовом.

Ухвалою суду від 08.06.2023 провадження у справі відкрито, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Відповідач подав відзив на позов, в якому просить відмовити в задоволенні позову та зазначає, що підприємством вжиті всі заходи по забезпеченню працевлаштування осіб з інвалідністю для недопущення господарського правопорушення.

Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

Відповідно до ч.8 ст.69 Господарського кодексу /ГК/ України: «Підприємство з правом найму робочої сили забезпечує визначену відповідно до закону кількість робочих місць для працевлаштування неповнолітніх, осіб з інвалідністю, інших категорій громадян, які потребують соціального захисту. Відповідальність підприємства за невиконанні, даної вимоги встановлюється законом.»

У свою чергу, в ч. 3 ст. 18 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» № 875-ХІІ від 21.03.1991 (далі - Закон), в останній редакції від 06.11.2022 р. цей обов`язок деталізується наступним чином: «Підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю. зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для таких осіб умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.»

Відповідно до ч. 1 ст. 19 Закону: «для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, -у кількості одного робочого місця.»

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Закону: «підприємства ... самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті та з урахуванням вимог статті 18 цього Закону, і здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативу робочих місць. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.»

Відповідно до ч.4, 11-12 ст. 19 Закону: «Виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством ...осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.

Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю щороку до 10 березня в автоматизованому режимі з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності здійснює визначення підприємств ..., які не забезпечили виконання у попередньому році нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною першою цієї статті, та надсилає їм розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, обчислених відповідно до статті 20 цього Закону.

Розрахунок надсилається у формі електронного документа через електронні кабінети підприємств, установ та організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, на веб- порталі електронних послуг Пенсійного фонду України у формі та порядку, визначених Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю спільно з Пенсійним фондом України.»

Відповідно до ч. 1 ст. 20 Закону: «Підприємства, ...де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно- господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, ... за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. ...»

Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, ...самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.

Таким чином, за невиконання нормативу з працевлаштування осіб з інвалідністю для суб`єктів господарювання Законом передбачена така міра відповідальності, як сплата адміністративно-господарських санкцій (далі - АГС).

В той же час, притягнення до такого виду відповідальності регулюється загальними нормами права відносно відповідальності за порушення зобов`язань та, відповідно, вимагає встановлення в кожному конкретному випадку в діях або бездіяльності роботодавця повного складу правопорушення (що традиційно складається з 4-х компонентів: об`єкт, суб`єкт, об`єктивна сторона та суб`єктивна сторона правопорушення).

В контексті викладеного, варто відзначити, що з аналізу вищенаведених норм Закону вбачається, що до об`єктивної сторони порушення правил здійснення господарської діяльності, передбаченого ч.4 ст. 19 Закону (невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю) відноситься саме не здійснення працевлаштування осіб з інвалідністю у кількості робочих місць, що визначена нормативом.

У свою чергу, відповідно до Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту соціальних, трудових та інших прав фізичних осіб, у тому числі під час воєнного стану, та спрощення обліку робочих місць для осіб з інвалідністю» від 18.10.2022 р. №2682-ІХ вся робота щодо аналізу виконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю суб`єктами господарювання обласним відділенням Фонду проводиться за офіційними даними про сплату суб`єктами господарювання єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - звіт з ЄСВ) який надається до ПФУ.

Тобто основою всіх висновків обласного відділення Фонду щодо виконання/невиконання нормативу за попередній рік є поданий за такий рік звіт з ЄСВ до ПФУ.

Автоматизований розрахунок адміністративно-господарських санкцій (далі - АГС), що направляється роботодавцю в електронному кабінеті, здійснюється на підставі даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних осіб з інвалідністю один раз на рік, і є наслідком показників, зазначених у звіті з ЄСВ.

При цьому, ввівши такий автоматизований механізм для розрахунку АГС, законодавець не врегулював випадки, коли звітність з ЄСВ, що була підставою для їх розрахунку та нарахування в подальшому, була відкоригована суб`єктом господарювання (шляхом подання відповідних уточнюючих звітів з ЄСВ).

Зокрема, на сьогодні, не передбачено механізмів для автоматизованого перерахунку (скасування) таких АГС на підставі уточнюючих звітів, тощо.

В той же час, неповнота законодавчого регулювання в цьому питанні не може зводити функції Фондів з соціального захисту інвалідів до надмірного формалізму та ініціації безпідставних судових процесів. Адже, очевидно, що у тих випадках, коли суб`єкт господарювання створив та працевлаштував осіб з інвалідністю у кількості згідно з нормативом, однак, подав некоректну звітність з ЄСВ, що зумовила автоматизований розрахунок АГС, об`єктивної сторони правопорушення, що, як зазначалось, є необхідною до притягнення до такої міри відповідальності, як їх (АГС) сплата, - немає. Такі технічні помилки можуть бути виправлені самим суб`єктом господарювання, а вказані обставини - враховані Фондом для самостійного скасування ним раніше направленого розрахунку АГС.

Як передбачено в ч. 9 ст. 20 Закону спори, що виникають із правовідносин за стаття 19 і 20 цього Закону, можуть вирішуватись не лише в судовому порядку, але й самим Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю (тобто, в досудовому порядку).

Такий висновок відповідає і принципам, якими має керуватись суб`єкт владі повноважень у своїй діяльності, визначеним в т.ч. й у ч,2 ст. 2 КАСУ (зокрема, відносно того, використання ними повноважень має здійснюватися обґрунтовано та з метою, з якою повноваження надано).

Судом встановлено, що на виконання норм чинного законодавства України Відповідач щорічно виконуй норматив робочих місць для працездатних осіб з інвалідністю при середньообліковій кільком штатних працівників 107 осіб (таким чином норматив в розмірі 4 % становить 4 особ; Відповідачем були працевлаштовані 5 таких осіб з інвалідністю, а саме:

1. 3 19 грудня 2014 року і по сьогодні - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , працевлаштований у Відповідача за основним місцем роботи на посаді «Водія автотранспорту», вказані обставини підтверджує Наказ № 34-к і 19.12.2014 року та запис з трудової книжки серії НОМЕР_2 . ОСОБА_1 має 3 групу інвалідності.

2.З 22 липня 2022 року і по сьогодні - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП НОМЕР_3 , прийнятий Відповідачем як за основним місцем роботи і посаду «Тракторист-машиніст с/г виробництва», вказані обставини підтверджує Наказ № 40 від 21.07.2022 року, Повідомлення про прийняття працівника на роботу від 21.07.2022 року Квитанція № 2 від 21.07.2022 року. ОСОБА_2 має 3 групу інвалідності.

3. 3 18 листопада 2016 року і по сьогодні - ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , РНОКПП НОМЕР_4 , прийнятий Відповідачем як за основним місцем роботи і посаду «Завідувач господарства». ОСОБА_3 має 2 групу інвалідності.

4. З 27 лютого 2019 року і по сьогодні - ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , РНОКПП НОМЕР_5 , прийнята Відповідачем як за основним місцем роботи в посаду «Молодший фахівець», вказані обставини підтверджує Повідомлення про прийняті працівника на роботу від 26.02.2019 року, Квитанція № 2 від 26.02.2019 року, Наказ № 61-к ві 27.02.2019 року та запис з Трудової книжки серії НОМЕР_6 . ОСОБА_4 має 3 групу інвалідності.

5. З 03 листопада 2016 року і по сьогодні - ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , РНОКПП НОМЕР_7 , прийнята Відповідачем як за основним місцем роботи на посаду «Молодший фахівець», вказані обставини підтверджує Повідомлення про прийняття .-півника на роботу від 02.11.2016 року, Квитанція № 2 від 02.11.2016 року, Наказ № 296-к від 2 11.2016 року та запис з Трудової книжки. ОСОБА_5 має 2 групу інвалідності.

28 квітня 2023 року Позивач надсилав Відповідачу лист № 04-103/1091, який Відповідач отримав 20 травня 2023 року, в якому інформував Відповідача про невиконання останнім нормативу робочих місць працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році та стягнення з Відповідача адміністративно-господарських санкцій та пені.

У зв`язку з отриманим листом, Відповідачем було здійснено перевірку вірності поданої ним за звітній період інформації та виявлено технічну помилку у звітних податкових розрахунках сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб, і сум триманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за I, II, III і IV квартали 2022 доку щодо працівника ОСОБА_1 , та ОСОБА_2 ..

У названих документах було помилково зазначено категорію застрахованої особи під типом 1 «Наймані працівники на нагальних підставах» та показано нарахування ЄСВ в розмірі 22% від суми нарахованої заробітної плати.

Працівники Відповідача ОСОБА_1 та ОСОБА_2 є особами з інвалідністю, що працевлаштовувались в рахунок нормативу, що підтверджується відповідними документами, копії яких надаються до даного відзиву.

У зв`язку з виявленою помилкою, Відповідач подав уточнюючий звіт за I, II, III, IV квартал 2022 року, де код категорії застрахованої особи щодо названих двох працівників був змінений відповідним чином (з категорії типу 1 «Наймані працівники на загальних підставах» - на коди типу нарахування 3 та 2 за категорією застрахованої особи « 2 Працююча особа з інвалідністю»), а також в уточнюючому розрахунку були змінені нарахування ЄСВ по ОСОБА_1 , та ОСОБА_2 , в розмірі 8,41%.

Дані обставини були викладені в листі-відповіді за Вих. № 22/05-2023-1 від 22.05.2023 року, що був надісланий Позивачу та отриманий останнім 29 травня 2023 року.

Про фактичне дотримання Відповідачем нормативу робочих місць для працездатних осіб з інвалідністю за 2022 рік та виявлену технічну помилку, що була допущена Відповідачем у своїх звітних документах за цей рік, що зумовила автоматичне нарахування Відповідачу названих сум АГС, Позивачу було відомо ще до звернення із позовом.

Позивач, знаючи про це, тобто, про відсутність складу правопорушення, передбачено ст. 19 Закону від нарахування таких санкцій та пені не відмовився і замість того щоб скасувати розрахунок, звернувся із цим Позовом.

Судом встановлено, що відповідачем була допущена технічна помилка у податкових розрахунках сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 2022 рік - не зумовила жодних негативних наслідків для таких працівників або держави, тобто у цій справі відсутній й такий склад об`єктивної сторони правопорушення як причинно-наслідковий зв`язок між винними діями та негативними наслідками, що вони зумовили.

При цьому Відповідач вжив заходів для усунення допущеної в звітності технічної помилки шляхом подачі уточнених даних.

Зважаючи на наведене у суду відсутні правові підстави для стягнення з відповідача адміністративно господарської санкції.

Від так, у задоволенні позову необхідно відмовити.

Згідно із частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що позивачем не доведено ті обставини на яких ґрунтуються його позовні вимоги, а тому відсутні підстави для задоволення позову.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову Чернігівського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (вул.В.Радченка, 14, м.Чернігів,14017) до Товариства з обмежееною відповідальністю "АР Борзна" (вуул.Шевченка, 88, с.Оленівка, Ніжинський район, Чернігівська область,16441) про стягнення адміністивно-господарських санкцій та пені - відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду.

Повний текст рішення виготовлено 02 серпня 2023 року.

Суддя С.Л. Клопот

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.08.2023
Оприлюднено07.08.2023
Номер документу112614368
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі зайнятості населення, з них зайнятості осіб з інвалідністю

Судовий реєстр по справі —620/7375/23

Ухвала від 04.10.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Сергій КЛОПОТ

Постанова від 05.08.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Губська Людмила Вікторівна

Ухвала від 29.09.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Губська Людмила Вікторівна

Ухвала від 13.09.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Губська Людмила Вікторівна

Рішення від 02.08.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Клопот С.Л.

Ухвала від 12.07.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Клопот С.Л.

Ухвала від 08.06.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Клопот С.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні