Постанова
від 03.08.2023 по справі 908/1108/22
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03.08.2023 року м.Дніпро Справа № 908/1108/22

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Коваль Л.А. (доповідач)

суддів: Мороза В.Ф., Чередка А.Є.,

секретар судового засідання Михайлова К.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Запоріжжя Гагаріна 10" на рішення Господарського суду Запорізької області від 17.11.2022 (прийняте суддею Левкут В.В.) у справі № 908/1108/22

за позовом Публічного акціонерного товариства "Запоріжжяобленерго" в особі Запорізьких міських електричних мереж

до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Запоріжжя Гагаріна 10"

про стягнення 8 118,79 грн

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст позовних вимог.

Публічне акціонерне товариство "Запоріжжяобленерго" в особі Запорізьких міських електричних мереж звернулось до Господарського суду Запорізької області з позовом про стягнення з Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Запоріжжя Гагаріна 10" 8118,79 грн. заборгованості за необліковану електроенергію.

2. Короткий зміст оскаржуваного судового рішення у справі та мотиви його прийняття.

Рішенням Господарського суду Запорізької області від 17.11.2022 у справі № 908/1108/22:

-позов задоволено;

-стягнуто з Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Запоріжжя Гагаріна 10" на користь Публічного акціонерного товариства "Запоріжжяобленерго" в особі Запорізьких міських електричних мереж 8118,79 грн. боргу за необліковану електроенергію та 2481,00 грн. судового збору.

Задовольняючи позовні вимоги суд виходив з того, що як договором про постачання електроенергії, так і чинним законодавством, передбачена відповідальність за правопорушення в електроенергетиці, яким зокрема, є відсутність пломб з відбитками тавр оператора системи, відсутність приладу обліку електроенергії, установлених в місцях, вказаних в акті про збереження пломб, який підтверджує факт пломбування приладів обліку та передачу на збереження приладів обліку електричної енергії споживачу. Факт виявленого порушення підтверджується матеріалами справи. Позивачем належним чином оформлено Акт про порушення, правильно застосовано формулу розрахунку вартості недоврахованої електроенергії та вхідні дані для розрахунку. При цьому, суд дійшов висновку, що відповідач своєчасно не повідомив позивача про дане порушення.

3.Короткий зміст вимог апеляційної скарги.

Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Запоріжжя Гагаріна 10" подало апеляційну скаргу на рішення Господарського суду Запорізької області від 17.11.2022 у справі № 908/1108/22, в якій просить оскаржуване рішення скасувати та прийняти нове рішення, яким скасувати рішення Господарського суду Запорізької області від 17.11.2022 у справі № 908/1108/22 в повному обсязі.

4. Узагальнені доводи особи, яка подала апеляційну скаргу.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт посилається на ті обставини, що в спірному акті про порушення відсутня методика визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, затвердженої Регулятором, а також в акті відсутні докази пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільних підключень до електричних мереж розрахунок обсягу електричної енергії.

В акті про порушення відсутній зміст виявленого порушення з посиланням на відповідний Правил або методики визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, та вихідні дані, необхідні для визначення обсягу необлікованої електричної енергії, а також в акті про порушення відсутні підписи представника оператора системи та споживача.

Головою правління ОСББ подано до органу поліції заяву про вчинення кримінального правопорушення, про те, що за спірною адресою, невстановлена особа шляхом вільного доступу скоїла крадіжку лічильник електроенергії під`їзду. Апелянт зазначає, що за вказаним фактом з боку відповідача були повідомлені поліція та позивач, але борг все одно було нараховано.

Тим паче, що в акті про порушення зазначено, що лічильник електроенергії відсутній, а тому ніякого нарахування взагалі не може бути, а документи кримінального провадження головою правління були надані під час розгляду акту про порушення на засідання комісії від 17.12.2020 року, що зафіксовано протоколом № 416, але позивач не прийняв це до уваги.

Таким чином, в силу приписів п. 8.2.5. ПРРЕЕ, вказаний акт є недійсним та не може слугувати підставою для нарахування споживачу вартості необлікованї електричної енергію за порушення, зафіксоване таким актом.

Позивачем при розрахунку невірно зазначена сила струму 0,6 кВт, оскільки незрозуміло, чим ця сила вимірювалася, яким пристроєм та чи є до цього пристрою відповідний документ у позивача (наприклад, інструкція з експлуатації, дозвільний сертифікати та інше), а тому розрахунок заборгованості є невірним.

Позивач має здійснити розрахунок (перерахунок) обсягу та вартості не облікованої електричної енергії виходячи із визначеної в Акті величини електричної енергії потужності в кВт, а оскільки потужності немає, то неправильно розраховано тариф і сума заборгованості.

Позивач вказав, що період нарахування по акту про порушення ПРРЕЕ з 13.05.2020 по 13.11.2020, проте апелянт не погоджується з таким періодом та зазначає доказів дати останнього контрольного огляду приладу обліку.

Окрім того, положення Методики застосовуються тільки у зв`язку з встановленням факту безоблікового споживання електроенергії, яке позивачем не доведено.

5.Узагальнений виклад позиції інших учасників справи.

Позивач проти задоволення апеляційної скарги заперечує. В акті про порушення №10003095 від 13.11.2020 зазначено про порушення Споживачем п.5.5.5 ПРРЕЕ, чим дотримано вимогу п. 8.2.5 ПРРЕЕ, та у формулюванні порушення відображено конкретний зміст та характер порушення, що виразилося у відсутності пломб з відбитками тавр оператора системи та відсутністю засобу обліку електричної енергії (ЗВТ), що відповідає змісту порушення за п.п.3 п.8.4.2 ПРРЕЕ.

На зворотній стороні Акта про порушення №10003095 від 13.11.2020р. містяться підписи, як представників оператора системи, так і голови ОСББ, що свідчить про дотримання оператором системи п. 8.2.5 ПРРЕЕ.

На момент виявлення порушення (13.11.2020р.) на об`єкті Відповідача та на момент проведення комісії з розгляду даного Акту про порушення (17.12.2020р.) за участю Відповідача - Відповідачем не надано документів, які стосуються та підтверджують крадіжку у відповідності до вимог Кримінального кодексу України. Наразі кримінальне провадження закрито.

Договірна потужність встановлюється в технічних умовах, відповідно до яких будинок було приєднано до електромереж, та у подальшому зазначається у договорі, що й вказано у Додатку №3 Договору - дозволена потужність споживання за цим об`єктом (житловий будинок) за адресою: вул. ВУЛИЦЯ ГАГАРІНА, будинок 10, м. Запоріжжя складає 1,2 кВт.

Позивач зазначає, що відсутність електролічильника не перешкоджає проведенню розрахунку за такий вид порушення згідно приписів ПРРЕЕ.

Нарахування по Акту про порушення №10003095 від 13.11.2020р. проведено за 184 дні за період з 13.05.2020р. по 13.11.2020 р., згідно з вимогами ПРРЕЕ - не більше загальної кількості робочих днів у шести календарних місяцях, що передували дню виявлення порушення, тому відліковується зворотньо саме з дати - 13.11.2020 (виявлення порушення).

В даному випадку розрахунок було здійснено у строгій відповідності до тарифів і у відповідному періоді, встановлених НКРЕКП відповідними постановами.

6.Рух справи в суді апеляційної інстанції.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 12.06.2023 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою; розгляд апеляційної скарги призначено в судове засідання на 03.08.2023 о 14:30.

В судовому засіданні 03.08.2023 оголошено вступну та резолютивну частини постанови.

7.Встановлені судом обставини справи.

Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг 13.11.2018 прийнято постанову № 1415 "Про видачу ПАТ "Запоріжжяобленерго" ліцензії з розподілу електричної енергії та анулювання ліцензії з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами і постачання електричної енергії за регульованим тарифом".

Відповідно до п. 1 вказаної постанови, НКРЕКП видано ПАТ "Запоріжжяобленерго" (код ЄДРПОУ 00130926) ліцензію на право провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії у межах місць провадження господарської діяльності, а саме: на території Запорізької області в межах розташування системи розподілу електричної енергії, що перебуває у власності ПАТ "Запоріжжяобленерго", та електричних мереж інших власників, які приєднані до мереж ліцензіата (з якими укладені відповідні договори згідно з законодавством).

З 01 січня 2019 року Публічне акціонерне товариство "Запоріжжяобленерго" розпочало провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії на території Запорізької області на підставі отриманої ліцензії, що видана на підставі постанови НКРЕКП від 13.11.2018 р. №1415. Тобто з 01.01.2019 року Позивач є Оператором системи розподілу та надає послугу з розподілу.

Як вбачається з положень п. 13 розділу XVII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про ринок електричної енергії" під час здійснення заходів з відокремлення оператора системи розподілу вертикально інтегрований суб`єкт господарювання повинен до 01.01.2019 вжити заходів для відокремлення оператора системи розподілу від виробництва, передачі, постачання електричної енергії шляхом створення відповідних суб`єктів господарювання.

У разі відокремлення оператор системи розподілу є правонаступником в частині прав та обов`язків, зокрема, пов`язаних із провадженням діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом за договорами на постачання електричної енергії та про користування електричною енергією.

Згідно з п. 2 Постанови НКРЕКП № 312 від 14.03.2018 зі споживачами електричної енергії укладались договори до 01.12.2018 р. шляхом приєднання споживачів до публічних договорів приєднання (договору про надання послуг з розподілу електричної енергії, відповідних договорів про постачання електричної енергії).

Згідно з п. 2.1.6 Правил роздрібного ринку електричної енергії, затвердженими Постановою НКРЕКП № 312 від 14.03.2018 (далі ПРРЕЕ або Правила) фактом приєднання споживача до умов договору споживача про надання послуг з розподілу е/енергії (акцептування договору) є вчинення споживачем будь яких дій, які свідчать про його бажання укласти договір споживача про надання послуг з розподілу е/енергії, зокрема повернення (надання) підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка оператора системи розподілу та/або документально підтверджене споживання е/енергії.

Згідно з п. 6 Постанови НКРЕКП № 312 від 14.03.2018 після укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії договори про користування електричною енергією та договори про постачання електричної енергії продовжують свою дію в частині регулювання відносин щодо заборгованості/переплати за цими договорами з відповідними правами та обов`язками, пов`язаними з такою заборгованістю/переплатою, а також щодо нарахування пені, неустойки, обмеження та припинення постачання електричної енергії тощо.

Отже, з 01.01.2019 об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Запоріжжя Гагаріна 10" приєдналось до публічного договору споживача про надання послуг з розподілу е/енергії (далі Договір про розподіл), який розміщено на офіційному сайті ПАТ "Запоріжжяобленерго" і є у загальному доступі.

Згідно приписів Договору про розподіл, споживач зобов`язується:

1) Виконувати умови цього Договору.

2) Забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх внутрішніх електромереж, електроустановок та електроприладів.

4) Узгоджувати з Оператором системи нові підключення та переобладнання внутрішньої електропроводки, здійснювані з метою збільшення споживання електричної потужності.

Зазначені норми також містяться в п. 8.2.4. Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених Постановою НКРЕКП № 312 від 14.03.2018 (із змінами, внесеними згідно з Постановами Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2002 від 21.12.2018, № 1525 від 18.07.2019 та № 1219 від 26.06.2020) (далі - ПРРЕЕ або Правила).

Як свідчать матеріали справи, 13.11.2020 представниками Запорізьких міських електричних мереж проведено перевірку електроустановки Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Запоріжжя Гагаріна 10" (відповідач у справі) за адресою: місто Запоріжжя, вул. Гагаріна, 10.

Під час здійснення перевірки електроустановки відповідача, в присутності представника відповідача голови правління ОСББ "Запоріжжя Гагаріна 10" Охотіна Максима Валерійовича, яким було забезпечено безперешкодний доступ до електроустановки, виявлено порушення вимог п.п. 3 п. 8.4.2. ПРРЕЕ, а саме: "відсутність пломб з відбитками тавр оператора системи, відсутність приладу обліку електроенергії, установлених в місцях, вказаних в акті про збереження пломб, який підтверджує факт пломбування приладів обліку та передачу на збереження приладів обліку електричної енергії споживачу".

За результатами проведеної перевірки складений Акт про порушення № 10003095 від 13.11.2020.

Акт про порушення № 10003095 від 13.11.2020 підписаний двома уповноваженими представниками позивача та представником споживача Охотіним М.В. голова правління ОСББ "Запоріжжя Гагаріна 10" із зауваженням: "по факту кражи счётчика возбуждено уголовное дело. Копия справки ЕДРР предоставлена" (мовою оригіналу).

Як зазначив позивач, до Акту про порушення ПРРЕЕ №10003095 від 13.11.2020 такий документ відповідачем не надавався, відповідно не долучений до Акту про порушення. Жодних письмових повідомлень від відповідача на адресу позивача про відсутність пломб, приладу обліку електричної енергії не надходило.

Другий екземпляр Акту про порушення №10003095 від 13.11.2020 отримав особисто голова правління ОСББ "Запоріжжя Гагаріна 10" Охотін Максим Валерійович.

В пункті 11 Акту про порушення зазначено про дату, час та місце проведення комісії постачальника електроенергії з розгляду складеного акту про порушення, а саме: 17.12.2020 о/об 13:00 год. за адресою: вул. Волгоградська, 25, каб. 306.

Згідно з Протоколом № 416 засідання комісії з розгляду Актів про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії від 17.12.2020 засідання комісії з розгляду Актів про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії, розглянувши Акт про порушення № 10003095 від 13.11.2020, комісія прийняла рішення виконати розрахунок необлікованої електричної енергії по Акту згідно п.п. 8,4.2, 8.4.7, 8.4.9, 8.4.10 Правил роздрібного ринку електричної енергії № 312 від 14.03.2018 (із змінами), кількість необлікованої електроенергії 2807 кВт. год. на суму 8118,79 грн.

Другий примірник протоколу засідання комісії з розгляду Актів про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії отриманий представником ОСББ "Запоріжжя Гагаріна 10" головою правління Охотіним М.В. 17.12.2020, про що на протоколі міститься відповідна позначка.

На підставі розрахунку обсягу та вартості недоврахованої електричної енергії складено рахунок № 15439/АН від 17.12.2020 на оплату вартості недоврахованої електричної енергії на суму 8118,79 грн.

Невиконання відповідачем обов`язку щодо оплати виставленого ПАТ "Запоріжжяобленерго" в особі Запорізьких міських електричних мереж рахунку у визначений ПРРЕЕ термін стало підставою для звернення позивача до суду за захистом своїх порушених прав та інтересів.

8. Оцінка аргументів учасників справи і висновків суду першої інстанції.

Статтею 77 Закону України "Про ринок електричної енергії" встановлено, що учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом. Правопорушеннями на ринку електричної енергії є, зокрема крадіжка електричної енергії, самовільне підключення до об`єктів електроенергетики, споживання електричної енергії без приладів обліку.

Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі за текстом скорочено НКРЕКП) від 14.03.2018 № 312 затверджено "Правила роздрібного ринку електричної енергії" (далі за текстом скорочено ПРРЕЕ).

Відповідно до п. 1.1.1 ПРРЕЕ (в редакції станом на момент виявлення порушення) ці Правила регулюють взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником (електропостачальниками) та споживачем (для власного споживання), а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії, визначеними цими Правилами.

Учасниками роздрібного ринку є: електропостачальники, оператор системи передачі, оператори систем розподілу, у тому числі оператори малих систем розподілу, споживачі, основні споживачі, субспоживачі, виробники електричної енергії, які підпадають під визначення розподіленої генерації, та інші учасники ринку, які надають послуги, пов`язані з постачанням електричної енергії споживачу з метою використання ним електричної енергії на власні потреби.

Ці Правила є обов`язковими для виконання усіма учасниками роздрібного ринку.

Згідно з п. 1.2.15. Правил, на роздрібному ринку не допускається споживання (використання) електричної енергії споживачем без укладення відповідно до цих Правил договору з електропостачальником та інших договорів, передбачених цими Правилами.

В пункті 1.1.2. ПРРЕЕ наведено визначення термінів:

- необлікована електрична енергія обсяг електричної енергії, використаний споживачем або переданий транзитом в електромережі, що належать іншим власникам електричних мереж, але не врахований розрахунковими засобами комерційного обліку або врахований неправильно;

За умовами п. 1.2.1 ПРРЕЕ на роздрібному ринку електричної енергії споживання та використання електричної енергії для потреб електроустановки споживача здійснюється за умови забезпечення розподілу/передачі та продажу (постачання) електричної енергії на підставі договорів про розподіл/передачу, постачання електричної енергії, надання послуг комерційного обліку, які укладаються відповідно до цих Правил, Кодексу системи передачі, Кодексу систем розподілу та Кодексу комерційного обліку.

Відповідно до вимог п. 5.1.1 ПРРЕЕ оператор системи розподілу має право, зокрема, проводити (за пред`явленням представником службового посвідчення) обстеження електроустановок споживачів щодо виявлення споживання електричної енергії поза засобами вимірювання та інших порушень, що викликають неправильне вимірювання обсягів споживання електричної енергії.

За визначенням п. 5.5.5 ПРРЕЕ Споживач електричної енергії зобов`язаний, зокрема: 1) користуватися електричною енергією виключно на підставі договору (договорів); 4) здійснювати оплату рахунків, виставлених на підставі актів про порушення цих Правил та умов договору; 5) дотримуватися правил технічної експлуатації, правил безпеки під час експлуатації власних електроустановок, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та умов укладених договорів; 6) забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх електроустановок та електроприладів згідно з вимогами нормативно-технічних документів та нормативно-правових актів України; 10) узгоджувати з оператором системи нові підключення та переобладнання внутрішньої електропроводки, здійснювані з метою збільшення споживання електричної потужності; 20) не допускати безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача, а також відшкодовувати збитки, завдані оператору системи та/або споживачу (основному споживачу), у разі виявлення безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача; 22) утримувати власні мережі у стані, що відповідає вимогам нормативних документів.

Пунктом 8.2.5 ПРРЕЕ визначено, що у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів розкрадання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача або представника споживача оформлюється акт про порушення.

В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил та всі необхідні для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії параметри, що характеризують електроустановку споживача, схему підключення електроустановки споживача та її графічне зображення із зазначенням: меж балансової належності; перерізів та матеріалу всіх проводів (кабелів), наявних у схемі підключення; номінальної сили струму спрацювання комутаційних апаратів, задіяних у схемі підключення; фазування лічильника на дату оформлення акта про порушення.

Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві.

Акт про порушення підписується представником (представниками) оператора системи, який (які) брали участь у перевірці, та споживачем (представником споживача) або іншою особою, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи).

До акта про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в цьому акті.

Представники оператора системи перед складанням акта про порушення зобов`язані повідомити споживача про його право внести пояснення та зауваження до акта, викласти мотиви своєї відмови від його підписання або підписати його без зауважень.

Згідно з п. 8.2.6 ПРРЕЕ на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків.

Комісія з розгляду актів про порушення створюється оператором системи і має складатися не менше ніж з 3 уповноважених представників оператора системи.

Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення.

Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу.

У разі причетності споживача до порушення цих Правил у протоколі зазначаються відомості щодо обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. В такому разі разом з протоколом споживачу надаються розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії з посиланням на відповідні пункти методики визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, затвердженої Регулятором, та розрахункові документи для оплати необлікованої електричної енергії та/або збитків.

Відповідно до п. 8.2.7 ПРРЕЕ кошти за необліковану електричну енергію та суми збитків перераховуються споживачем на поточний рахунок оператора системи.

Споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка.

У разі незгоди споживача з фактом крадіжки електричної енергії та відмови від сплати вартості необлікованої електричної енергії оператор системи звертається з позовом до суду для підтвердження факту викрадення електричної енергії та стягнення вартості необлікованої електричної енергії.

Спірні питання, які виникають між сторонами при складанні акта про порушення, при визначенні розміру суми збитків, належної до оплати, а також при здійсненні платежів, вирішуються у судовому порядку.

Відповідач доказів оскарження рішення, оформленого Протоколом від 17.12.2020 засідання комісії з розгляду Актів про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії по Акту про порушення №10003095 від 13.11.2020 не надав. Таким чином, оскільки рішення комісії не оскаржено в судовому порядку, воно на час судового розгляду даної справи набрало чинності.

Підпунктом 4) п. 5.5.5 ПРРЕЕ визначено, що споживач електричної енергії зобов`язаний здійснювати оплату рахунків, виставлених на підставі актів про порушення цих Правил та умов договору.

Згідно з п. 8.4.1. Правил ПРРЕЕ оператор системи визначає обсяг та вартість електричної енергії, необлікованої внаслідок порушення цих Правил та/або виявлення фактів безоблікового споживання електричної енергії, самовільного підключення до об`єктів електроенергетики і споживання електричної енергії без засобів вимірювальної техніки, відповідно до вимог цієї глави.

У разі своєчасного (до виявлення порушення представниками оператора системи) письмового повідомлення споживачем оператора системи про виявлені ним пошкодження засобів вимірювальної техніки, пошкодження або зрив пломб (за умови відсутності явних ознак втручання в роботу засобів вимірювальної техніки) чи пошкодження індикатора (за умови наявності активного елемента індикатора) або спрацювання індикатора (за умови відсутності підтвердження заводом виробником індикатора факту його спрацювання внаслідок дії магнітного поля) положення цієї глави не застосовуються.

Згідно з підпунктом 3 п. 8.4.2 ПРРЕЕ визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акта про порушення, складеного у порядку, визначеному цими Правилами, у разі виявлення таких порушень:

3) пошкодження (розбите скло, пошкодження цілісності корпусу лічильника тощо) або відсутність засобів вимірювальної техніки (за умови наявності акта про пломбування, складеного в порядку, установленому , або іншого документа, який підтверджує передачу на збереження засобів вимірювальної техніки, та у разі пошкодження засобів вимірювальної техніки за умови втручання споживача в роботу засобів вимірювальної техніки), інші дії споживача, які призвели до зміни показів засобів вимірювальної техніки (використання фазозсувного трансформатора, постійних магнітів (у разі невстановлення на/в лічильник індикаторів), пристрою випромінювання електромагнітних полів тощо).

Відповідно до акту № 717 про пломбування елементів розрахункового засобу обліку електричної енергії від 20.03.2019 представниками позивача виконано пломбування розрахункового засобу обліку № 0251358 (СО-4449) - на клемній кришці лічильника електроенергії встановлено пломба 18933912. Відповідальність за цілісність розрахункового засобу обліку та пломби покладалась на представника відповідача, який зобов`язаний забезпечити їх збереження. В той же день проведена технічна перевірка електролічильників і вимірювальних трансформаторів згідно із актом №718 технічної перевірки засобу обліку електричної енергії до 1000В від 20.03.2019.

Розрахунок необлікованої електроенергії по Акту виконано згідно п. 8.4.10 ПРРЕЕ, яким передбачено нарахування у разі виявлення у непобутового споживача порушень, зазначених у підпунктах 1-5 пункту 8.4.2 цієї глави, величина розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії протягом робочого часу (Wдоб, кВт·год) розраховується за формулою:

W доб = P х t доб х K в, (4)

де P - потужність (кВт), визначена як: дозволена потужність для цієї точки комерційного обліку, зазначена в договорі з оператором системи (за умови, якщо потужність, визначена відповідно до положень підпунктів 1 або 2 цього пункту, перевищує дозволену потужність для цієї точки комерційного обліку, ненадання споживачем інформації щодо паспортних даних струмоприймачів, недопуску представників оператора системи на свою територію для перевірки інформації щодо сумарної максимальної потужності струмоприймачів, відмови споживача від вимірювання струму навантаження електроустановки при підключенні всіх наявних струмоприймачів на повну потужність). Дозволена потужність споживання згідно Додатку №3 Договору складає 1,2 кВт;

tдоб - тривалість роботи обладнання протягом доби, що визначається на підставі договору з оператором системи (год.). У разі відсутності в договорі даних про тривалість роботи обладнання споживача tдоб приймається рівним 8 год. Кількість годин роботи на добу електроустановки Споживача згідно Додатку 6 (Перелік точок розрахункового обліку Споживача) Договору складає 24 год.;

Kв - коефіцієнт використання струмоприймачів (приймається рівним 0,6).

У відповідності до п.п. 2 п. 8.4.8. Правил ПРРЕЕ кількість днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил, визначається виходячи з кількості робочих днів електроустановки споживача (крім випадків фіксації засобами комерційного обліку кількості днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил): 1) у разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпунктах 1-3 (у частині пошкодження засобів вимірювальної техніки та/або пломб) або у підпункті 4 пункту 8.4.2 цієї глави, - з дня останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку або технічної перевірки (якщо технічну перевірку було проведено після останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку) до дня виявлення порушення, але не більше загальної кількості робочих днів у шести календарних місяцях, що передували дню виявлення порушення.

У даному випадку відповідно до таблиці 6 Перелік точок розрахункового обліку Споживача до Договору - кількість робочих днів Споживача на тиждень складає 7 календарних днів.

Отже, нарахування по Акту про порушення проведено за 184 днів за період з 13.05.2020 по 13.11.2020 згідно з вимогами Правил, загальна кількість необлікованої електроенергії складає 2807 кВт.год на загальну суму 8 118,79 грн.

Відповідач виставлений позивачем на підставі акта про порушення рахунок не оплатив.

Суд першої інстанції, встановивши: обставини доведеності позивачем порушення відповідачем ПРРЕЕ; відсутності належних та допустимих доказів, які спростовували б таке порушення, як і доказів на підтвердження відсутності підстав для застосування до спірних правовідносин положень ПРРЕЕ, - дійшов обґрунтованого висновку про наявність підстав для задоволення позову.

У сою чергу, відповідач позовні вимоги не спростував, доказів, які могли б свідчити про виконання вимог діючого законодавства щодо оплати виставленого позивачем рахунку або наявності підстав для звільнення його від такого обов`язку суду не надав.

Колегія суддів не вбачає підстав вважати відповідача не повідомленим належним чином про розгляд справи у суді першої інстанції.

Направлена судом першої інстанції на адресу відповідача ухвала суду від 25.07.2022 повернулась до суду з відміткою пошти "за закінченням терміну зберігання".

Відповідно до ч. 4 ст. 9 Закону "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, зокрема, містяться відомості про місцезнаходження.

Згідно наявної у відкритому доступі інформації з Інтернет ресурсів місцезнаходженням об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Запоріжжя Гагаріна 10" є: вул. Гагаріна, буд. 10, м. Запоріжжя, 69005, і саме на вказану адресу направлялась ухвала суду. Таку ж адресу ОСББ вказано і в апеляційній скарзі.

Статтею 10 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" встановлено, якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою.

Згідно з п. 4 ч. 6 ст. 242 ГПК України днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому відділенні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою суду.

У разі, якщо ухвалу про вчинення відповідної процесуальної дії направлено судом за належною адресою, тобто повідомленою суду стороною, і повернуто підприємством зв`язку з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про вчинення відповідної процесуальної дії. Сам лише факт не отримання кореспонденції, якою суд, з додержанням вимог процесуального закону, надсилав ухвалу за належною адресою та яка повернулася в суд у зв`язку з її неотриманням адресатом, вказує на суб`єктивну поведінку сторони щодо отримання кореспонденції, яка надходила на його адресу.

Неотримання ухвали суду у даній справі відповідачем та повернення її до суду з відповідною відміткою є наслідком дій/бездіяльності відповідача щодо її належного отримання та невнесення актуальних відомостей до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що забезпечує вручення офіційної кореспонденції та обізнаність з її змістом.

За положеннями ч. 3 ст. 269 ГПК України докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього.

За викладених обставин, суд не вбачає підстав дійти висновку, що відповідач був позбавлений можливості з об`єктивних причин своєчасно надати докази до суду першої інстанції та не вбачає підстав приймати нові докази подані відповідачем у суді апеляційної інстанції.

Колегія суддів враховує при вирішенні справи, що відповідач не надав доказів своєчасного (тобто до проведення перевірки) повідомлення про крадіжку лічильника саме позивача. Повідомлення такого факту поліції не звільняє від обов`язку повідомлення і позивача, оскільки саме це надає підстави для застосування абз. 2 п. 8.4.1. ПРРЕЕ.

Доказів повідомлення позивача про факт крадіжки до складання акту та проведення перевірки саме за викликом відповідача, останній також не надав, отже є недоведеним факт сповіщення саме споживачем електропередавальної організації про відсутність приладу обліку на об`єкті споживача, що унеможливлює звільнення останнього від відповідальності за необліковане споживання електричної енергії.

Так само за положеннями п. 6.4.2. Кодексу комерційного обліку електричної енергії особа, яка виявила факт крадіжки лічильника має негайно повідомити про це оператора системи та ВТКО. Проте, відповідач відповідну інформацію позивачу надав лише 13.11.2020, тоді як про до поліції відповідач звернувся у липні 2020 року.

Колегія суддів відхиляє посилання апелянта на положення Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, яка затверджена постановою НКРЕ від 04.05.2006 № 562, оскільки вона втратила чинність на момент проведення спірної перевірки. Розрахунок здійснювався відповідно до положень Правил роздрібного ринку електричної енергії.

В акті про порушення зазначено про порушення споживачем п.5.5.5 ПРРЕЕ, чим дотримано вимогу п. 8.2.5 ПРРЕЕ, та у формулюванні порушення відображено конкретний зміст та характер порушення, що виразилося у відсутності пломб з відбитками тавр оператора системи та відсутністю засобу обліку електричної енергії (ЗВТ), що відповідає змісту порушення за п.п.3 п.8.4.2 ПРРЕЕ. Виявлене порушення - відсутність засобу обліку електричної енергії (ЗВТ), графічно відображено на "Схемі електроживлення споживача", що є додатком №1 до акту про порушення, який без зауважень підписаний головою правління ОСББ Охотіним М.В., який був присутній при виявленні даного порушення.

Акт про порушення містить підписи, як представників оператора системи: інженерів з ТА Рєкова О.В. (посвідчення №185) та Тимощук В.Я. (посвідчення№190), так і голови ОСББ Охотіна М.В., що свідчить про дотримання оператором системи п. 8.2.5 ПРРЕЕ.

Колегія суддів відхиляє посилання апелянта на неправильний розрахунок вартості необлікованої електроенергії. Дозволена потужність споживання згідно Додатку №3 Договору складає 1,2 кВт (в акті про порушення зазначено, що споживач не надав паспортних даних всіх наявних струмоприймачів); тривалість роботи обладнання протягом доби (24 год) визначена на підставі договору з оператором системи згідно Додатку (6. Перелік точок розрахункового обліку Споживача).

Також, комісією з розгляду актів про порушення було дотримано п.п.1 п. 8.4.8 ПРРЕЕ, якою передбачено нарахування з даного виду порушення (пп.3 п.8.4.2 ПРРЕЕ) з дня останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку або технічної перевірки до дня виявлення порушення, але не більше загальної кількості робочих днів у шести календарних місяцях, що передували дню виявлення порушення. Оскільки кінцевою датою нарахування є день перевірки 13.11.2020, то шість місяців до цієї дати є початком періоду нарахування 13.05.2020.

Отже, доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження та спростовуються викладеним.

9. Висновки за результатами розгляду апеляційної скарги.

Відповідно до частини 1 статті 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права (частина 4 статті 269 Господарського процесуального кодексу України).

Відповідно до статті 276 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

За таких обставин апеляційна скарга не підлягає задоволенню, а оскаржуване рішення місцевого господарського суду зміні або скасуванню.

10. Судові витрати.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги та понесені апелянтом витрати на професійну правничу допомогу покладаються на апелянта у зв`язку з відмовою у задоволенні апеляційної скарги.

Керуючись статтями 129, 269, 275, 276, 277, 281-283 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Запоріжжя Гагаріна 10" на рішення Господарського суду Запорізької області від 17.11.2022 у справі № 908/1108/22 залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Запорізької області від 17.11.2022 у справі № 908/1108/22 залишити без змін.

Витрати з оплати судового збору та на професійну правничу допомогу, понесені у суді апеляційної інстанції, віднести на апелянта.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття.

Касаційна скарга на судове рішення подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення, у порядку визначеному ст. 287-289 ГПК України.

Повне судове рішення складено 04.08.2023

Головуючий суддя Л.А. Коваль

Суддя В.Ф. Мороз

Суддя А.Є. Чередко

СудЦентральний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення03.08.2023
Оприлюднено07.08.2023
Номер документу112632994
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —908/1108/22

Постанова від 03.08.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Коваль Любов Анатоліївна

Ухвала від 12.06.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Коваль Любов Анатоліївна

Рішення від 17.11.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Левкут В.В.

Ухвала від 27.07.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Левкут В.В.

Ухвала від 25.07.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Левкут В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні