Рішення
від 24.07.2023 по справі 160/8097/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 липня 2023 року Справа № 160/8097/23

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Озерянської С.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін в письмовому провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «МБРЮ» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про скасування рішення,-

ВСТАНОВИВ:

19.04.2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю «МБРЮ» звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою, в якій просить скасувати «Рішення про застосування фінансових санкцій» від 16.02.2023 року № 02714/04-36-09-01/42472640 Головного управління ДПС у Дніпропетровській області».

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що ТОВ «МБРЮ» подало звіти за формами 1-ОА та 2-РС за липень 2022 року 10 серпня 2022 року вчасно, у строки передбачені чинним законодавством. Факт подачі звітів за формами 1-ОА та 2-РС за липень 2022 року 10 серпня 2022 року не оспорюється органами ДПС України. За рішенням про застосування фінансових санкцій від 16.02.2023 року №02714/04-36-09-01/42472640 Головне управління ДПС у Дніпропетровській області вважає, що ТОВ «МБРЮ» несвоєчасно подано звіти за формами №1-ОА і №2-РС, а саме: за липень 2022 (подано 10.08.2022 р.). Кінцевою календарною датою подачі звітів про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів слід вважати саме 10 число місяця, наступного за звітним, що, в свою чергу, свідчить про те, що відповідні звіти за липень 2022 року, подані 10 серпня 2022 року ТОВ «МБРЮ» своєчасно, а отже підстави для притягнення ТОВ «МБРЮ» до відповідальності відсутні. Аналогічні висновки зазначені Верховним Судом України в постанові від 25.04.2019 року у справі №810/2129/16 при вирішенні справи з аналогічних правовідносин. Обов`язковою умовою яка б забезпечувала можливість такого надсилання є наявність підключення до мережі інтернет. В свою чергу в період часу з 07.08.2022 по 09.08.2022 включно в офісі ТОВ «МБРЮ» за адресою м.Нікополь, пр-т Трубників 21 офіс 6 не було підключення до мережі «Інтернет» через пошкодження ліній в зв`язку з обстрілами. Вказаний факт підтверджується листом ТОВ БФ «Експрес ЛТД» від 02.03.2023 № 02/03 2023р. В цьому ж листі зазначено, що підключення до мережі було відновлено тільки 10.08.2022. Одразу після налагодження підключення ТОВ «МБРЮ» було подано відповідні звіти. ТОВ «МБРЮ» відповідно до «Порядку заповнення форми звіту №2-РС» та «Порядку заповнення форми звіту №1-ОА» було вжито заходів щодо подання звітності за формами 1-ОА та 2-РС через електронну систему документообігу «М.Е.DОС», як того вимагає законодавство. Відповідно до скріншоту діалогового вікна вказаної програми, звіти ТОВ «МБРЮ» за вересень 2022 року за формами 1-ОА та 2-РС рахуються відправленими до ДПС, однак ДПС в свою чергу з невідомих причин вказані звіти не прийняла. Проте, як вбачається зі змісту квитанції № 1 та квитанції № 2 звіти №2-РС та №1-ОА не оброблені та не прийняті відповідачем. В свою чергу ТОВ «МБРЮ» було позбавлено можливості будь-яким чином повторно здійснити відправку вказаних звітів через «блекаут» який призвів до вимкнення електроенергії та відповідно збою в роботі електронних сервісів ДПС. Факт відправки звітів за формами 1-ОА та 2-РС підтверджується також квитанціями про відправку відповідних форм. Доказом факту наявності збою в роботі автоматизованої системи ДПС є інформація, розміщена на офіційному веб-сайті ДПС за посиланням (https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/print-622259.html) «Державна податкова служба України з метою збереження даних платників інформує, що у зв`язку з масованими ракетними ударами по всій території України 10 жовтня 2022 року тимчасово обмежено доступ до електронних сервісів». ТОВ «МБРЮ» виконало всі дії, передбачені наказом Міністерства фінансів України від 11.02.2016 №49 «Про затвердження форм звітів щодо виробництва й обігу спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів та порядків їх заповнення» та у строк і порядок передбачений цим наказом здійснило відправку у електронній формі звітів за формами 1-ОА та 2-РС.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24.04.2023 року адміністративний позов було залишено без руху, оскільки позовна заява була подана без додержання вимог, встановлених статтями 160, 161 Кодексу адміністративного судочинства України.

Позивачем були усунені недоліки зазначені в ухвалі Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24.04.2023 року.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.05.2023 року відкрито провадження в адміністративній справі та призначено її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Цією ж ухвалою відповідачу надано строк для подання письмового відзиву на позовну заяву - протягом 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.

05.06.2023 року Головне управління ДПС у Дніпропетровській області до суду подало відзив на позовну заяву.

Заперечуючи податковий орган зазначив, що відповідно до абз. 23 ч.2 ст. 17 Закону №481/95-ВР до суб`єктів господарювання застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі, зокрема, неподання чи несвоєчасного подання звіту або подання звіту з недостовірними відомостями про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів до органу виконавчої влади, уповноваженого Кабінетом Міністрів України видавати відповідні ліцензії, - у розмірі 17000 гривень. ГУ ДПС у Дніпропетровській області зазначає, що згідно з частиною 3 статті 16 Закону №481/95-ВР, звіт подають до 10-го числа місяця, наступного за звітним. Нормою вказаної статті не передбачено, шо звіт подається до 10-го числа включно. Тому, останній день подання звітів - 9 число. Таким чином, доводи позивача, що звіти подаються до 10 числа включно є необґрунтованими. Підставою для прийняття рішення про застосування фінансових санкцій від 16.02.2023 №02714/04-36-09-01/42472640 є висновок від 16.02.2023 №567/04-36-09-01/42472640. Враховуючи абзац 3 пункту 5 Порядку №790, а саме, що підставою для прийняття рішення про застосування фінансових санкцій є, зокрема, матеріали податкового органу, вважає, що контролюючим органом правомірно винесено рішення про застосування фінансових санкцій від 16.02.2023 №02714/04-36-09-01/42472640 на підставі висновку від 16.02.2023 № 567/04-36-09-01/42472640, та є законним та обґрунтованим, складеним на підставі та у відповідності до норм чинного законодавства, а тому відсутні підстави для його скасування.

До суду позивачем було подана відповідь на відзив. У відповіді позивач посилається на стале правове регулювання спірного питання, наявність правового висновку Верховного Суду (рішення ВС з іншим правовим регулюванням подібних правовідносин відсутні), роз`яснення Мін`юсту, відповідач приймаючи оскаржуване рішення не вірно застосував вказану норму права. ТОВ «МБРЮ» наголошує, що неотримання звітів ДПС України сталося не з вини ТОВ «МБРЮ», а внаслідок збою в роботі електронних сервісів ДПС України, а відтак ця обставина знаходиться поза сферою впливу (контролю) ТОВ «МБРЮ». Відповідно ТОВ «МБРЮ» виконало всі дії, передбачені нормативними документами та у строк і порядок здійснило відправку у електронній формі звітів за формами 1-ОА та 2-РС, а відповідно в діях ТОВ «МБРЮ» відсутній склад правопорушення. Враховуючи надзвичайно складну ситуацію, з якою зіткнулась Україна, Торгово - промислова палата України (ТПП України) ухвалила рішення спростити процедуру засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), а саме: на сайті ТПП України розміщено 28 лютого 2022 року загальний офіційний лист ТПП України щодо засвідчення форс-мажорних обставин. ТПП України підтвердила, що військова агресія російської федерації проти України, що стала підставою введення воєнного стану в країні, є форс-мажорною обставиною з 24 лютого 2022 року до її офіційного закінчення, та є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами. Вказане повідомлення стосується необмеженого кола суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб. ДПС України підтверджує факт масованого обстрілу зі сторони рф який мав місце 10.10.2022 (https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/print-622259.html) та факт обмеження доступу до електронних сервісів, а відповідно підтверджує 2 обставини на які вказує ТОВ «МБРЮ» вихід з ладу електронних сервісів ДПС та факт перебування ТОВ «МБРЮ» в обставинах непереборної сили.

07.06.2023 року податковим органом до суду були подані заперечення, відповідно до яких податковий орган висловив позицію зазначену у відзиві на позовну заяву.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується адміністративний позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.

Відповідно до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженого Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309 відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 6 грудня 2022 р. № 1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією», Нікопольська міська територіальна громада (UA12080050000062712) є територією активних бойових дій з 21.07.2022 року.

Судом встановлено, матеріалами справи підтверджено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «МБРЮ», ЄДРПОУ 42472640, зареєстроване 13.09.2018 року в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за адресою 53200, Дніпропетровська область, місто Нікополь, проспект Трубників, будинок 21, квартира 6 та з 13.09.2018 року перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області.

Через електронну систему документообігу «М.Е.DОС», 10.08.2022 року Товариством з обмеженою відповідальністю «МБРЮ» до відповідача було направлено звіти форми 1-ОА та 2-РС.

Відповідно до квитанції № 2 звіт 2-РС «Про обсяги виробництва та реалізації алкогольних напоїв» за липень 2022 року прийнято 10.08.2022 року.

Відповідно до квитанції № 2 звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі, форми № 1-ОА за липень 2022 року прийнято 10.08.2022 року.

Відповідно до листа № 02.03.2023 року, Товариства з обмеженою відповідальністю «Багатопрофільна фірма Експрес, ЛТД», повідомлено, що за адресою пр-т Трубників, 21, кв. 6 з 07.08.2022 року по 10.08.2022 року було відсутнє підключення до мережі через пошкодження мережевого обладнання та ліній передач в результаті обстрілів зі сторони рф. Підключення до мережі за вказаною адресою було відновлено 10.08.2022 року.

Відповідно до висновку № 567/04-36-09-01/42472640 від 16.02.2023 року про неподання, несвоєчасне подання звіту або подання звіту з недостовірними відомостями про обсяги виробництва та/або обігу ( в тому числі імпорту та експорту) спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, відділом контролю за виробництвом та обігом спирту, спиртовмісної продукції, алкогольних напоїв тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах управління контролю за підакцизними товарами ГУ ДПС у Дніпропетровській області встановлено, що суб`єктом господарювання ТОВ «МБРЮ» порушено вимоги частини 3 статті 16 Закону України від 19.12.1995 р.№ 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального»( із змінами та доповненнями), а саме ТОВ «МБРЮ» (ЄДРПОУ 42472640), не подано звіт за формою 2-РС «Звіт про обсяги виробництва та реалізації алкогольних напоїв» та звіт 1-ОА «Звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі» за вересень 2022 року та несвоєчасно подано звіт за формою 2-РС «Звіт про обсяги виробництва та реалізації алкогольних напоїв» та звіт 1-ОА «Звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі» за липень 2022 року.

16 лютого 2023 року Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області прийнято рішення про застосування фінансових санкцій № 02714/04-36-09-01/42472640. На підставі висновку про неподання, не своєчасне подання звітів за формою 2-РС,1-ОА від 16.02.2023 року № 567/04-36-09-01/42472640 податковим органом згідно з абзацом 23 частини другої статті 17 Закону України від 19.12.1995 № 481/95-ВР застосовано до ТОВ «МБРЮ» фінансові санкції у вигляді штрафу в розмірі 68 000,00 грн. за неподання «Звіту про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі» ( звіт 1-ОА), «Звіту про обсяги виробництва та реалізації алкогольних напоїв» ( 2-РС) за вересень 2022 року та несвоєчасне подання «Звіту про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі» ( звіт 1-ОА), «Звіту про обсяги виробництва та реалізації алкогольних напоїв» ( 2-РС) за липень 2022 року.

Не погоджуючись із зазначеним рішенням, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з наступного.

Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального на території України визначає Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».

Відповідно статті 16 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які отримали ліцензії на виробництво та/або оптову торгівлю спиртом, алкогольними напоями і тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та здійснюють таку діяльність та/або експорт, імпорт зазначеної продукції, подають до органу виконавчої влади, уповноваженого Кабінетом Міністрів України видавати такі ліцензії, щомісяця до 10 числа наступного місяця звіт про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, за формою, встановленою цим органом. У разі якщо в місяці, наступному за звітним місяцем, суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) самостійно виявив помилки у поданому ним звіті за звітний місяць, він зобов`язаний подати уточнений звіт до кінця місяця, наступного за звітним місяцем. У такому разі штраф, встановлений абзацом дев`ятнадцятим частини другої статті 17 цього Закону, не застосовується.

Отже дата закінчення в даному випадку поєднана з прийменником "до", у зв`язку з чим така прийменникова конструкція в українській мові прямо вказує на зазначення кінцевої календарної дати чинності або виконання чого-небудь. Тому вживати після цієї дати прислівник «включно» зайве. Отже кінцева дата є останнім днем терміну для подання звіту.

На підставі цього, суд вважає, що формулювання, наведене в частині 3 статті 16 Закону №481 щодо обов`язку суб`єкта господарювання подавати «щомісяця до 10 числа наступного місяця звіт про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» слід розцінювати як таке, що включає останнє число (десяте) граничного строку у період подання відповідної звітності.

Аналогічна правова позиція була висловлювана Верховним Судом, у постанові від 25.04.2019 у справі № 810/2129/16.

Також судом враховуються приписи пункту 56.21 статті 56 Податкового кодексу України, відповідно якого у разі коли норма цього Кодексу чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів, або коли норми одного і того ж нормативно-правового акта суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.

З огляду на вищезазначене, суд дійшов висновку, що кінцевою календарною датою подачі звітів про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів слід вважати саме 10 число місяця, наступного за звітним.

Відповідальність за неподання чи несвоєчасне подання звіту або подання звіту з недостовірними відомостями про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів до органу виконавчої влади, - уповноваженого Кабінетом Міністрів України видавати відповідні ліцензії передбачена статтею 17 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».

Так, приписами частини 2 статті 17 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» передбачено, що до суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі: неподання чи несвоєчасного подання звіту або подання звіту з недостовірними відомостями про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів до органу виконавчої влади, уповноваженого Кабінетом Міністрів України видавати відповідні ліцензії, - у розмірі 17000 гривень.

Форми звітів та порядок їх заповнення затвердженні наказом Міністерства фінансів України від 11.02.2016 №49 (далі - Порядок №49).

Так, відповідно до п. 1, 2, 3 Порядку заповнення форми звіту № 1-РС «Звіт про обсяги виробництва та реалізації спирту» визначено, що звіт про обсяги виробництва та реалізації спирту (далі - Звіт) подають суб`єкти господарювання, які виробляють спирт етиловий ректифікований, біоетанол, спирт етиловий-сирець, спирт етиловий технічний, спирт етиловий денатурований (спирт технічний), спирт етиловий ректифікований денатурований, спирт етиловий ректифікований виноградний, спирт етиловий ректифікований плодовий, спирт коньячний і плодовий (включаючи дистиляти у вигляді головної і хвостової фракції), спирт-сирець виноградний, спирт-сирець плодовий, фракцію головну етилового спирту та/або інший спирт (далі - спирт), незалежно від форми власності до органів ДФС за основним місцем обліку в електронній формі.

Звіт в електронній формі подається засобами електронного зв`язку з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством, як передбачено для податкової звітності.

Звіт складається окремо за кожний місяць та до 10 числа місяця, що настає за звітним, подається до органів ДФС за основним місцем обліку суб`єкта господарювання.

Відповідно до п. 1, 2, 3 Порядку заповнення форми звіту № 2-РС «Звіт про обсяги виробництва та реалізації алкогольних напоїв» звіт про обсяги виробництва та реалізації алкогольних напоїв (далі - Звіт) подають суб`єкти господарювання незалежно від форми власності до органів ДФС за основним місцем обліку в електронній формі.

Звіт в електронній формі подається засобами електронного зв`язку з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством, як передбачено для податкової звітності.

Звіт складається окремо за кожний місяць та до 10 числа місяця, що настає за звітним, подається до органів ДФС за основним місцем обліку суб`єкта господарювання.

Згідно п. 1, 2, 6 Порядку заповнення форми звіту № 1-ОА «Звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі» звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі (далі - Звіт) подають суб`єкти господарювання, які одержали ліцензії на право оптової торгівлі алкогольними напоями, незалежно від форми власності до органів ДФС за основним місцем обліку в електронній формі.

Звіт в електронній формі подається засобами електронного зв`язку з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством, як передбачено для податкової звітності.

Звіт складається окремо за кожний місяць та до 10 числа місяця, що настає за звітним, подається до органів ДФС за основним місцем обліку суб`єкта господарювання.

З метою нормативно-правового врегулювання обміну електронними документами з контролюючими органами відповідно до вимог законів щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису, Наказом Міністерства Фінансів України від 06.06.2017 №557 затверджено «Порядок обміну електронними документами з контролюючими органами» (далі - Порядок №557).

Згідно п.1-11 розділу ІІ Порядку №557, суб`єкти електронного документообігу, які здійснюють його на договірних засадах, самостійно визначають режим доступу до електронних документів, що містять конфіденційну інформацію, та встановлюють для них систему (способи) захисту. В інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних системах, які забезпечують обмін електронними документами, що містять державні інформаційні ресурси або інформацію з обмеженим доступом, повинен забезпечуватися рівень захисту цієї інформації, який відповідно до законодавства має відповідати ступеню обмеження доступу до неї.

Автор створює електронні документи у строки та відповідно до порядку, що визначені законодавством для відповідних документів в електронному та паперовому вигляді, із зазначенням всіх обов`язкових реквізитів та з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису чи печатки, керуючись цим Порядком, а також Договором (крім фізичних осіб, які не є самозайнятими особами).

Створення електронного документа завершується накладанням на нього кваліфікованого електронного підпису підписувача (підписувачів) та печатки (за наявності).

Автор має право отримати кваліфіковану електронну довірчу послугу у будь-якого кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг.

Після накладання кваліфікованого електронного підпису автор здійснює шифрування електронного документа з дотриманням вимог до форматів криптографічних повідомлень, затверджених в установленому законодавством порядку, та надсилає його у форматі (стандарті) з використанням телекомунікаційних мереж до адресата протягом операційного дня.

Електронні форми документів у форматі за стандартом на основі специфікації eXtensibleMarkupLanguage (XML) оприлюднюються на офіційному вебпорталі ДПС.

У разі якщо адресатом є контролюючий орган, після надходження електронного документа здійснюється його автоматизована перевірка.

Автоматизована перевірка здійснюється у день надходження або не пізніше наступного робочого дня, якщо електронний документ надійшов після закінчення операційного дня.

Автоматизована перевірка електронного документа включає: перевірку правового статусу кваліфікованого електронного підпису чи печатки відповідно до частини другої статті 18 Закону України "Про електронні довірчі послуги"; перевірку обов`язковості та послідовності накладання на електронний документ кваліфікованого електронного підпису чи печатки підписувачів у встановленому порядку; перевірку відповідності електронного документа затвердженому формату (стандарту); перевірку наявності обов`язкових реквізитів; перевірку права підпису електронного документа підписувачем.

Перша квитанція надсилається автору електронного документа протягом двох годин з часу його отримання контролюючим органом, в іншому разі - протягом перших двох годин наступного операційного дня.

У першій квитанції, що формується за результатами автоматизованої перевірки, зазначеної у пункті 7 цього розділу, повідомляється про результати такої перевірки. У разі негативних результатів автоматизованої перевірки у першій квитанції повідомляється про неприйняття електронного документа із зазначенням причин, у такому випадку друга квитанція не формується. На першу квитанцію накладається печатка контролюючого органу, здійснюється її шифрування та надсилання автору електронного документа. Другий примірник першої квитанції в електронному вигляді зберігається в контролюючому органі.

Якщо автору протягом встановленого строку після відправки електронного документа не надійшла перша квитанція, електронний документ вважається не одержаним адресатом.

Не пізніше наступного робочого дня з моменту формування першої квитанції, якщо інше не встановлено нормативно-правовими актами та цим Порядком, формується друга квитанція.

Друга квитанція є підтвердженням про прийняття (реєстрацію) або повідомленням про неприйняття в контролюючому органі електронного документа. В другій квитанції зазначаються реквізити прийнятого (зареєстрованого) або неприйнятого (із зазначенням причини) електронного документа, результати обробки в контролюючому органі (дата та час прийняття (реєстрації) або неприйняття, реєстраційний номер, дані про автора та підписувача (підписувачів) електронного документа та автора квитанції).

На другу квитанцію накладається печатка відповідного контролюючого органу, здійснюється її шифрування та надсилання автору електронного документа. Другий примірник другої квитанції зберігається в контролюючому органі.

У разі наявності другої квитанції про прийняття електронного документа датою та часом прийняття (реєстрації) електронного документа контролюючим органом вважаються дата та час, зафіксовані у першій квитанції.

Так, беручи до уваги викладені приписи законодавства, суд вважає за необхідне зазначити, що підставою для застосування до позивача штрафних санкцій на підставі ст.17 Закону №481/95-ВР слугували висновки податкового органу про не подання Товариством з обмеженою відповідальністю «МБРЮ» (ЄДРПОУ 42472640) звіту за формою 2-РС «Звіт про обсяги виробництва та реалізації алкогольних напоїв» та звіту 1-ОА «Звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі» за вересень 2022 року та про несвоєчасне подання звіту за формою 2-РС «Звіт про обсяги виробництва та реалізації алкогольних напоїв» та звіту 1-ОА «Звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі» за липень 2022 року.

Приймаючи до уваги, що кінцевою календарною датою подачі звітів про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів слід вважати саме 10 число місяця, наступного за звітним, Товариством з обмеженою відповідальністю «МБРЮ» звіт за формою 2-РС «Звіт про обсяги виробництва та реалізації алкогольних напоїв» та звіт 1-ОА «Звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі» за липень 2022 року були подані своєчасно.

Отже підстави для притягнення позивача до відповідальності за даним фактом відсутні.

Щодо не подання Товариством з обмеженою відповідальністю «МБРЮ» (ЄДРПОУ 42472640) звіту за формою 2-РС «Звіт про обсяги виробництва та реалізації алкогольних напоїв» та звіту 1-ОА «Звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі» за вересень 2022 року, суд зазначає наступне.

Матеріалами справи підтверджено, що 10.10.2022 року о 12:49 та о 13:09 через електронну систему документообігу «М.Е.DОС», Товариством з обмеженою відповідальністю «МБРЮ» до відповідача було направлено звіти форми 1-ОА та 2-РС.

Відповідно до інформації, розміщеної на офіційному вебсайті ДПС за посиланням (https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/print-622259.html) Державною податковою службою України з метою збереження даних платників проінформовано, що у зв`язку з масованими ракетними ударами по всій території України 10 жовтня 2022 року тимчасово обмежено доступ до електронних сервісів.

Через електронну систему документообігу «М.Е.DОС», Товариством з обмеженою відповідальністю «МБРЮ» було направлено звіти форми 1-ОА та 2-РС за вересень 2022 року, відповідно до скріншоту, документи в дорозі.

Отже товариством був виконаний обов`язок подати звіт про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) спирту, алкогольних напоїв та; тютюнових виробів за формою, встановленою цим органом.

Суд враховує загальновідомі обставини, що станом на дату подання звіту за формою 2-РС «Звіт про обсяги виробництва та реалізації алкогольних напоїв» та звіту 1-ОА «Звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі» за вересень 2022 року електропостачання в Україні здійснювалось зі значними обмеженнями через руйнуванням енергосистеми внаслідок ворожих дій країни-агресора російської федерації, що може додатково пояснити збій в роботі програмного забезпечення по ланцюгу відправлення звітів: платник податків обслуговуючий суб`єкт (програмний комплекс «M.E.DOC») податковий орган.

Перевіряючи рішення податкового органу на предмет розсудливості та пропорційності, адже за наявності належних доказів, які підтверджують дату та час відправлення позивачем звітів, відсутності належних доказів зворотного, рішення про застосування фінансових санкцій не можна вважати такими, що відповідають названим критеріям.

Проте, судом не приймаються доводи позивача на пункт 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України №Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Оскільки, відповідно до пункту 69.1. підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України застосовуються починаючи з 27 травня 2022 року. У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

У разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.

Підпунктом 69.2 п.69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Законом №2260-ІХ, який набрав чинності 27 травня 2022 року, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених пп.112.8.9 п.112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.

При цьому, пп.69.2 п.69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

Отже, вказана норма Податкового кодексу України застосовується за умови підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у пункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, та за умови документального підтвердження вказаних обставин згідно з порядком, затвердженим центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Суд враховує, що 06.09.2022 набрав чинності наказ Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225, яким затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження».

Відповідно до пункту 1 розділу II Порядку№225 від 29.07.2022 року до платників податків / податкових агентів, які не можуть виконувати податкові обов`язки, передбачені Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником такого обов`язку, передбачені цим Порядком.

Підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є, зокрема, перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації.

Відповідно до пункту 3 розділу II Порядку№225 від 29.07.2022 року, до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.

У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.

Доказів звернення позивача із заявою та документами (копії документів), інформацією про відсутність можливості виконання податкових обов`язків матеріали справи не містять.

Щодо урахування обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Податкового кодексу України, що звільняють від фінансової відповідальності, на які посилається позивач з огляду на лист Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1 щодо засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), суд зазначає, що відповідно до частини другої статті 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо, суд зазначає наступне.

За змістом частини першої статті 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні», Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб`єктів малого підприємництва видається безкоштовно.

Отже, наявність форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, має бути підтверджена в порядку, визначеному Законом.

Однак, доказів звернення позивача за отриманням відповідного Сертифіката про засвідчення форс-мажорних обставин, наявність яких унеможливила виконання ним податкових обов`язків через наявність зазначених обставин, позивачем не надано.

Отже судом не приймаються доводи позивача щодо урахування обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Податкового кодексу України.

Згідно з частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Під час розгляду справи відповідачем не були надані належні та допустимі докази на підтвердження правомірності висновків щодо порушення позивачем строків подачі звітів про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, у той час як матеріали справи свідчать, що такі звіти були подані позивачем в останній день встановленого строку для їх подачі, що свідчить про відсутність з боку позивача порушень положень частини 3 статті 16 Закону №481.

З урахуванням наведеного, суд вважає, що правові підстави для застосування до позивача штрафів за частиною 2 статті 17 Закону №481 відсутні, а тому спірне рішення про застосування фінансових санкцій підлягає скасуванню.

За вказаних обставин, виходячи з системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 243, 245-247, 250, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

УХВАЛИВ:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «МБРЮ» (53200, Дніпропетровська область, м. Нікополь, пр. Трубників, буд. 21, кв. 6, ЄДРПОУ 42472640) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, буд. 17-А, ЄДРПОУ 43145015) про скасування рішення - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення про застосування фінансових санкцій від 16.02.2023 року № 02714/04-36-09-01/42472640 Головного управління ДПС у Дніпропетровській області.

Стягнути з Головного управління ДПС у Дніпропетровській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «МБРЮ» витрати по сплаті судового збору в розмірі 2684,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та строки, передбачені статтями 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя С.І. Озерянська

Дата ухвалення рішення24.07.2023
Оприлюднено07.08.2023
Номер документу112637938
СудочинствоАдміністративне
Сутьскасування рішення

Судовий реєстр по справі —160/8097/23

Ухвала від 07.02.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Озерянська Світлана Іванівна

Постанова від 29.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 29.09.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 29.09.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 19.09.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Рішення від 24.07.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Озерянська Світлана Іванівна

Ухвала від 08.05.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Озерянська Світлана Іванівна

Ухвала від 24.04.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Озерянська Світлана Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні