Справа № 686/8901/23
Провадження № 2/686/3336/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 липня 2023 року Хмельницький міськрайонний суд в складі:
головуючого - судді Карплюка О.І.
при секретарі судового засідання Лазоренко К.Ю.
з участю представника позивача ОСОБА_1
та представник відповідача ОСОБА_2
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Хмельницькому справу за позовом Хмельницької міської ради до ОСОБА_3 , державного реєстратора виконавчого комітету Городоцької міської ради Білика Анатолія Миколайовича та Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про визнання незаконним та скасування рішення та реєстрації земельної ділянки,
встановив:
Хмельницька міська рада звернулась до суду з позовом до ОСОБА_3 , державного реєстратора виконавчого комітету Городоцької міської ради Білика А.М. та Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про визнання незаконним та скасування рішення вказаного державного реєстратора від 30 листопада 2021 року про реєстрацію права власності ОСОБА_3 на житловий будинок загальною площею 603,4 кв.м., що по АДРЕСА_1 (індексний номер 61950452, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2520323568040, номер відомостей про речове право 45364087), припинивши його право власності на вказаний житловий будинок, визнати незаконною та скасування в Державному земельному кадастрі реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:14:004:0341, що по АДРЕСА_1 , категорія земель: землі житлової та громадської забудови, код КВЦПЗ 02.01 - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), посилаючись на те, що Хмельницька міська рада не надавала дозволів на розроблення проектів землеустрою чи іншої землевпорядної документації щодо формування даної земельної ділянки, на відсутність інформації щодо видачі містобудівних умов та обмежень, будівельних паспортів та присвоєння адреси об`єкту нерухомого майна на цій земельній ділянці. Також, позивач зазначає, що на зазначеній земельній ділянці відсутні будь-які об`єкти нерухомого майна, об`єкти незавершеного будівництва, будь-які споруди, конструкції, будівельні матеріали, тощо.
В судовому засіданні представникпозивача позовні вимоги підтримала.
Представник відповідача Головного управління Держгеокадастру у Сумській області в судовому засіданні проти позову заперечує, посилаючись на проведення державної реєстрації спірної земельної ділянки відповідно до вимог чинного законодавства. Крім того, звертає увагу суду на те, що вказане управління є неналежним відповідачем.
В судове засідання відповідачі ОСОБА_3 та державний реєстратор виконавчого комітету Городоцької міської ради Білик А.М. не з`явились без поважних причин, повідомлені про дату, час і місце судового засідання належним чином, не повідомивши про причини неявки.
Заслухавши учасників процесу, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов підлягає задоволенню.
Так, рішенням державного реєстратора виконавчого комітету Городоцької міської ради Білика А.М. від 30 листопада 2021 року проведено реєстрацію права власності ОСОБА_3 на житловий будинок загальною площею 603,4 кв.м., що по АДРЕСА_1 (індексний номер 61950452, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2520323568040).
24 березня 2023 року Головним управлінням Держгеокадастру у Сумській області в Державному земельному кадастрі проведено реєстрацію відомостей проземельнуділянку, що по АДРЕСА_1 , з кадастровим номером 6810100000:14:004:0341, категорія земель: землі житлової та громадської забудови, код КВЦПЗ 02.01 - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).
Відповідно до вимог ст. 10 ч. 3 Закону України «Про державнуреєстрацію речовихправ нанерухоме майнота їхобтяжень»державний реєстратор: 1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов`язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов`язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації; виконання вимог, визначених ст. 27-2 цього Закону, - у разі державної реєстрації спеціального майнового права на об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості (крім випадків автоматичної реєстрації такого права згідно із законом); 2) перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення; 3) під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, а також під час проведення державної реєстрації прав, які набуваються з прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, обов`язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом, та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником, крім випадків, коли державна реєстрація прав здійснюється у зв`язку із вчиненням нотаріальної дії та такі документи були надані у зв`язку з вчиненням такої дії. Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов`язані не пізніше трьох робочих днів з дня отримання відповідного запиту державного реєстратора безоплатно надати запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі. Особи, винні у порушенні строку надання інформації на запит державного реєстратора, несуть адміністративну відповідальність; 4) під час проведення реєстраційних дій обов`язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, а також відомості інших реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем, держателем (розпорядником, володільцем, адміністратором) яких є державні органи, шляхом безпосереднього доступу до них чи у порядку інформаційної взаємодії з Державним реєстром прав, у тому числі відомості, що містять персональні дані особи. Отримані відомості долучаються до відповідної заяви, зареєстрованої у Державному реєстрі прав. Перелік державних електронних інформаційних ресурсів, які використовуються для проведення реєстраційних дій, визначається Кабінетом Міністрів України в Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень; 5) відкриває та/або закриває розділи в Державному реєстрі прав, вносить до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідні відомості про речові права на нерухоме майно, об`єкти незавершеного будівництва, майбутні об`єкти нерухомості та їх обтяження; 6) присвоює за допомогою Державного реєстру прав реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна, об`єкту незавершеного будівництва, майбутньому об`єкту нерухомості у випадках, передбачених цим Законом; 7) виготовляє електронні копії документів, поданих у паперовій формі, та розміщує їх у реєстраційній справі в електронній формі у відповідному розділі Державного реєстру прав (у разі якщо такі копії не були виготовлені під час прийняття документів за заявами у сфері державної реєстрації прав); 8) формує за допомогою Державного реєстру прав документи за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав; 9) формує реєстраційні справи у паперовій формі; 9-1) надає в установленому порядку та у випадках, передбачених Законом України "Про виконавче провадження", інформацію органу державної виконавчої служби або приватному виконавцю;
10) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.
Відповідно до вимог ст. 18 ч. 1 цього Закону державна реєстрація прав проводиться в такому порядку з урахуванням особливостей, визначених цим Законом: 1) прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв; 2) виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав; 3) встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв; 4) перевірка документів та/або відомостей Державного реєстру прав, відомостей реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень; 5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав); 6) відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів цих прав; 7) формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником; 8) видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.
Відповідно до вимог ст. 31 цього Закону для проведення державної реєстрації прав власності на індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки, господарські (присадибні) будівлі і споруди, прибудови до них, що були закінчені будівництвом до 5 серпня 1992 року та розташовані на територіях сільських, селищних, міських рад, якими відповідно до законодавства здійснювалося ведення погосподарського обліку, і щодо зазначених об`єктів нерухомості раніше не проводилася державна реєстрація прав власності, подаються: 1) виписка із погосподарської книги, надана виконавчим органом сільської ради (якщо такий орган не створений - сільським головою), селищної, міської ради або відповідною архівною установою; 2) документ, що посвідчує речове право на земельну ділянку під таким об`єктом, крім випадку, коли таке речове право зареєстровано в Державному реєстрі прав. Для здійснення державної реєстрації прав власності на зазначені об`єкти документом, що посвідчує речові права на земельну ділянку під таким об`єктом, може також вважатися рішення відповідної ради про передачу (надання) земельної ділянки в користування або власність. Для проведення державної реєстрації прав власності на індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки, господарські (присадибні) будівлі і споруди, прибудови до них, що були закінчені будівництвом до 5 серпня 1992 року та розташовані на територіях сільських, селищних, міських рад, якими відповідно до законодавства здійснювалося ведення погосподарського обліку, проведення технічної інвентаризації щодо зазначених об`єктів нерухомості є необов`язковим.
Відповідно довимог п.41 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1127 (в редакції від 29 травня 2020 року) для державної реєстрації права власності на новозбудований об`єкт нерухомого майна подаються: 1) документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта; 2) технічний паспорт на об`єкт нерухомого майна; 3) документ, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси; 4) письмова заява або договір співвласників про розподіл часток у спільній власності на новозбудований об`єкт нерухомого майна (у разі, коли державна реєстрація проводиться щодо майна, що набувається у спільну часткову власність); 5) договір про спільну діяльність або договір простого товариства (у разі, коли державна реєстрація проводиться щодо майна, будівництво якого здійснювалось у результаті спільної діяльності).
Відповідно довимог ст.79-1 ч.ч.1-2ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв); за затвердженими комплексними планами просторового розвитку території територіальних громад, генеральними планами населених пунктів, детальними планами території.
Однак, як вбачається з доповідної записки управління земельних ресурсів Хмельницької міської ради від 2 березня 2023 року, Хмельницька міська рада не надавала дозволів на розроблення проектів землеустрою чи іншої землевпорядної документації щодо формування земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:14:004:0341, категорія земель: землі житлової та громадської забудови, код КВЦПЗ 02.01 - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).
Крім того, в управлінні архітектури та містобудування Хмельницької міської ради відсутня інформація щодо видачі містобудівних умов та обмежень, будівельних паспортів та присвоєння адреси об`єкту нерухомого майна на земельній ділянці з кадастровим номером 6810100000:14:004:0341, яка знаходиться по АДРЕСА_1 , що підтверджується повідомленням управління архітектури та містобудування Хмельницької міської ради від 16 березня 2023 року №С3-26.1.01-1-22.
Також, на зазначеній земельній ділянці відсутні будь-які об`єкти нерухомого майна, об`єкти незавершеного будівництва, будь-які споруди, конструкції, будівельні матеріали, що підтверджується актом її обстеження від 7 березня 2023 року.
Таким чином, державний реєстратор виконавчого комітету Городоцької міської ради Білик А.М. незаконно зареєстрував право власності ОСОБА_3 на житловий будинок, що по АДРЕСА_1 , що в подальшому призвело до незаконного формування вищезгаданої земельної ділянки.
Оцінюючи встановлене, суд приходить до висновку, що вимоги позивача є обгрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Керуючись ст. ст. 12, 13, 263-265 ЦПК України, 79-1 ч.ч.1-2ЗК України, ст. ст. 10 ч. 3, 18 ч. 1, 31 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», п.41 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1127 (в редакції від 29 травня 2020 року), суд
вирішив:
Позов задовольнити.
Визнати незаконним та скасувати рішення державного реєстратора виконавчого комітету Городоцької міської ради Білика Анатолія Миколайовича від 30 листопада 2021 року про реєстрацію права власності ОСОБА_3 на житловий будинок загальною площею 603,4 кв.м., що по АДРЕСА_1 (індексний номер 61950452, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2520323568040, номер відомостей про речове право 45364087).
Припинити право власності ОСОБА_3 на житловий будинок загальною площею 603,4 кв.м., що по АДРЕСА_1 .
Визнати незаконною та скасувати в Державному земельному кадастрі реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:14:004:0341, що по АДРЕСА_1 , категорія земель: землі житлової та громадської забудови, код КВЦПЗ 02.01 - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).
Стягнути з ОСОБА_3 (31600,Хмельницька область,Кам`янець-Подільськийрайон,смт.Чемерівці,ідентифікаційний код НОМЕР_1 ),державного реєстраторавиконавчого комітетуГородоцької міськоїради БіликаАнатолія Миколайовича(32000,Хмельницька область,м.Городок,вул.Грушевського,53)таГоловного управління Держгеокадастру у Сумській області (40022, м. Суми, вул. Революції Гідності, 32, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 39765885) судовий збір в сумі по 2236 грн. 66 коп. з кожного.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Хмельницького апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя:
28.07.2023
Суд | Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 28.07.2023 |
Оприлюднено | 09.08.2023 |
Номер документу | 112661053 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі), з них: про приватну власність, з них: щодо реєстрації або обліку прав на майно |
Цивільне
Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області
Карплюк О. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні