ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
про відмову у визнанні наказу таким, що не підлягає виконанню
01.08.2023Справа № 910/1386/23
Господарський суд міста Києва у складі головуючого судді Борисенко І. І., розглянувши
заяву Приватного підприємства "Паллад"
про визнання виконавчого документу таким, що не підлягає виконанню
у справі за позовом Керівника Святошинської окружної прокуратури міста Києва в інтересах Київської міської ради
до Приватного підприємства "Паллад"
про стягнення 1 775 637 грн.
Суддя Борисенко І.І.
секретар судового засідання Шилін Є.О.
за участю представників:
прокурор: Танцюра О. Б.
від позивача: Буханистий О. В.
від відповідача (заявника): Шеховцов Є. С.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
До Господарського суду міста Києва звернулось Приватне підприємство "Паллад" (далі - ПП "Паллад", заявник/боржник) із заявою про визнання судового наказу у даній справі від 11.05.2023 таким, що не підлягає виконанню в частині стягнення з ПП "Паллад" на користь Київради безпідставно збережених коштів орендної плати в сумі 955 831,13 грн. за користування земельною ділянкою площею 0,6338 га з кадастровим номером 8000000000:75:155:0008 за адресою м. Київ, Святошинський р-н, вул. Василя Стуса, 35-37 за період з 01.03.2022 по 31.12.2022.
Заявник вважає, що судовий наказ у вказаній частині не підлягає виконанню, з тих підстав, що 06.05.2023 набрав чинності Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно" № 3050-ІХ, яким юридичні особи, до яких, на думку заявника відноситься ПП "Паллад", звільняються від сплати орендної плати за землю з 01.03.2022 по 31.12.2022, в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Ухвалою Господарського суду м. Києва від 30.06.2023 зазначена заява була призначена до розгляду відповідно до ч. 3 ст. 328 ГПК України на 18.07.2023. Цією ж ухвалою було відмовлено в клопотанні про зупинення виконання за наказом від 11.05.2023 про примусове виконання рішення у справі № 910/1386/23, викладене у пункті 2 прохальної частини заяви ПП "Паллад" про визнання виконавчого документу таким, що не підлягає виконанню.
10.07.2023 від прокурора Святошинської Окружної прокуратури міста Києва надійшли письмові пояснення на заяву ПП "Паллад", у яких прокурор проти доводів заявника заперечив, зазначив, що внесені зміни до Податкового кодексу України, на які посилається заявник, стосуються платників плати за землю, з якими укладено договір на землю, які подавали декларацію та мають право на подання декларації щодо коригування, що водночас не звільняє їх від плати за землю, а лише дає право скоригувати ці платежі в рахунок майбутніх платежів плати за землю. У той час, як під час судового розгляду справи № 910/1386/23 було встановлено, що ПП "Паллад", як власник об`єкта нерухомого майна користувався земельною ділянкою без оформлення договору на землю. Крім того, відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженого наказом Мінреінтеграції від 22.12.2022 № 309 (зі змінами), бойові дії на території міста Києва були з 24.02.2022 по 30.04.2022, а з розрахунку суми безпідставно збережених коштів орендної плати за користування у 2022 році без правовстановлюючих документів земельною ділянкою, що була предметом спору у справі № 910/1386/22, застосовувалась 0 ставка орендної плати за період з 01.03.2022 по 31.05.2022, тобто, за цей період орендна плата заявнику не нараховувалась. Просив відмовити у задоволенні заяви.
26.07.2023 від прокурора Київської міської прокуратури надійшли письмові пояснення на заяву ПП "Паллад", у яких прокурор доводи заявника вважав безпідставними, зазначив, що заявник, використовуючи земельну ділянку без укладення договору оренди землі, не підпадає під правове регулювання внесених змін до Податкового кодексу України в частині звільнення від плати за землю. Отже, вважав, що заява задоволенню не підлягає.
25.07.2023 представник Київради надав письмові пояснення по суті заяви, у яких заперечив проти доводів заявника з підстав, зазначених прокурором у справі.
25.07.2023 та 27.07.2023 від представника заявника надійшли додаткові пояснення до своєї заяви, у яких заявник заперечив проти доводів прокуратури, викладених у поясненнях.
У судовому засіданні 18.07.2023 оголошено перерву до 01.08.2023.
У судовому засіданні 01.08.2023 представник заявника (боржника) свої вимоги підтримав та обґрунтував, просив задовольнити заяву.
Прокурор та представник стягувача (Київради) проти задоволення заяви заперечили, з підстав, зазначених у своїх письмових поясненнях.
Суд, розглянувши подану заяву, заслухавши думку учасників процесу, прийшов до висновку, що заява задоволенню не підлягає з наступних підстав.
З матеріалів справи вбачається, що рішенням Господарського суду міста Києва від 18.04.2023 позов Керівника Святошинської окружної прокуратури в інтересах Київради задоволено повністю, стягнуто з ПП "Паллад" на користь Київради безпідставно збережені кошти в розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою площею 0,6338 га з кадастровим номером 8000000000:75:155:0008 за адресою м. Київ, Святошинський р-н, вул. Василя Стуса, 35-37 в сумі 1 775 637, 00 грн. за період з 17.08.2021 по 31.12.2022; стягнуто з ПП "Паллад" на користь Київської міської прокуратури 26 635,00 грн. витрат по сплаті судового збору.
11.05.2023 на виконання вказаного рішення Господарським судом міста Києва видано відповідні накази.
Заявник стверджує, що наказ Господарського суду міста Києва від 11.05.2023 № 910/1386/23 не підлягає виконанню в частині стягнення з ПП "Паллад" недоотриманої орендної плати за період з 01.06.2022 по 31.12.2022 у сумі 955 831,13 грн., у зв`язку з набранням чинності 06.05.2023 Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно" № 3050-ІХ, яким юридичні особи звільняються від сплати орендної плати за землю з 01.03.2022 по 31.12.2022.
Проте, суд не погоджується з такими доводами заявника, враховуючи наступне.
Відповідно до ст. 129-1 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання.
Відповідно до ст. 326 ГПК України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами.
Згідно з рішенням Конституційного Суду України від 13.12.2012 № 18-рп/2012 виконання судового рішення є невід`ємною складовою права кожного на судовий захист і охоплює, зокрема, законодавчо визначений комплекс дій, спрямованих на захист і відновлення порушених прав, свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави.
Невиконання судового рішення загрожує сутності права на справедливий розгляд судом (рішення Конституційного Суду України від 25.04.2012 № 11-рп/2012).
Згідно зі ст. 327 ГПК України виконання судового рішення здійснюється на підставі наказу, виданого судом, який розглядав справу як суд першої інстанції.
Відповідно до ч. 1 ст. 328 ГПК України суд, який видав виконавчий документ, може за заявою стягувача або боржника визнати виконавчий документ таким, що не підлягає виконанню.
Суд визнає виконавчий документ таким, що не підлягає виконанню повністю або частково, якщо його було видано помилково або якщо обов`язок боржника відсутній повністю чи частково у зв`язку з його припиненням, добровільним виконанням боржником чи іншою особою або з інших причин.
Таким чином, норми господарського процесуального закону передбачають чіткий перелік підстав визнання виконавчого документа таким, що не підлягає виконанню.
В межах розгляду заяви про визнання наказу таким, що не підлягає виконанню повністю або частково, встановлюється лише наявність чи відсутність чіткого та однозначного факту припинення обов`язку боржника, добровільним виконанням боржником чи іншою особою або з інших причин, проте, не здійснюється перегляд самого судового рішення, самого спору по суті, встановлених судовим рішенням фактичних обставин справи, дослідження доказів, що свідчать про можливу зміну цих обставин, з прийняттям відповідних висновків. Вказана позиція викладена Верховним Судом у постановах від 11.07.2019 у справі № 910/8665/17 та від 30.03.2021 у справі № 910/8794/17.
Так, предметом спору у справі № 910/1386/23 було стягнення з ПП "Паллад" безпідставно збережених коштів в сумі 1 775 637, 00 грн. на підставі статті 1212 Цивільного кодексу України за використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів за період з 17.08.2021 по 31.12.2022.
Норми статті 1212 ЦК України регламентують кондикційне зобов`язання, яке виникає з набуття або збереження майна без достатньої правової підстави.
За змістом положень глав 82 та 83 ЦК України для деліктних зобов`язань, які виникають із заподіяння шкоди майну, характерним є, зокрема, зменшення майна потерпілого, а для кондикційних - приріст майна в набувача без достатніх правових підстав.
Таким чином, обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна.
Частиною 1 ст. 93 та ст. 125 Земельного кодексу України передбачено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права. Землекористувачі зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату (пункт «в» ч. 1 ст. 96 Земельного кодексу України).
Отже, виникнення права власності на будинок, будівлю, споруду не є підставою для виникнення права оренди земельної ділянки, на якій вони розміщені та яка не була відведена в оренду попередньому власнику. Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права.
До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі ч. 1 ст. 1212 ЦК України. Вказана позиція викладена Касаційним господарським судом Верховного Суду у постанові від 02.06.2020 у справі № 922/2417/19 та постанові Великої Палати Верховного Суду від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17.
Пункт 69 підрозділу 10 "Інші перехідні положення» розділу "Перехідні положення" Податкового кодексу України передбачає тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, що справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Згідно з підпунктом 69.14 п. 69 підрозділу 10 "Інші перехідні положення" розділу "Перехідні положення" Податкового кодексу України в редакції Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно" від 11.04.2023 № 3050-ІХ, який набрав законної сили 06.05.2023, за період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Відповідно до підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Згідно зі пп. 14.1.72, 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності - є обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Відповідно до ч. 1 ст. 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Отже, нормами закону розмежоване поняття "земельний податок" і "орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності".
У розумінні положень підпунктів 14.1.72, 14.1.73 пункту 14.1 статті 14, підпунктів 269.1.1, 269.1.2 пункту 269.1, пункту 269.2 статті 269, підпунктів 270.1.1, 270.1.2 пункту 270.1 статті 270, пункту 287.7 статті 287 ПК України платником земельного податку є власник земельної ділянки або землекористувач, якими може бути фізична чи юридична особа. Обов`язок сплати цього податку для його платника виникає з моменту набуття (переходу) в установленому законом порядку права власності на земельну ділянку чи права користування нею і триває до моменту припинення (переходу) цього права. Якщо певна фізична чи юридична особа набула право власності на будівлю або його частину, що розташовані на орендованій земельній ділянці, то до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Отже, власники і землекористувачі земельних ділянок сплачують плату за землю (в т.ч. земельний податок) та орендну плату з дня виникнення права власності, права постійного користування земельною ділянкою або права оренди на земельну ділянку.
Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Судом встановлено, що за ПП "Паллад" будь-яке право на земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:75:155:0008 за адресою м. Київ, Святошинський р-н, вул. Василя Стуса, 35-37 не зареєстроване у встановленому законом порядку.
Зі змісту норм Податкового кодексу України вбачається, що власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) і постійні землекористувачі є платниками земельного податку, а орендарі земель державної та комунальної власності - орендної плати за такі земельні ділянки, однак особа, яка є фактичним користувачем земельної ділянки, не маючи права власності або постійного користування на неї і використовуючи її без укладення договору оренди землі, не підпадає під правове регулювання наведених норм Податкового кодексу України. Вказана позиція викладена Верховним судом у постанові від 27.04.2021 у справі № 922/2378/20.
За таких обставин, суд вважає, що положення пункту 69.14. підрозділу 10 розділу Податкового кодексу України не підлягають застосуванню до правовідносин, які були предметом розгляду у справі № 910/1386/23.
Отже, ПП "Паллад" не є суб`єктом відносно якого застосовуються передбачені пп 69.14 п. 69 підрозділу 10 "Інші перехідні положення" розділу "Перехідні положення" Податкового кодексу України пільги щодо звільнення від плати за землю.
Окремо суд вважає за необхідне зазначити, що Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.
Так, наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 був затверджений Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією.
Відповідно до вказаного Переліку активні бойові дій на території м. Києва були з 24.02.2022 по 30.04.2022.
Тобто, юридичні особи звільняються від плати за землю у м. Києві за період з 24.02.2022 по 30.04.2022.
З матеріалів справи вбачається, що Київрадою, під час розрахунку ПП "Паллад" заявленої до стягнення суми безпідставно збережених коштів орендної плати за користування у 2022 році без правовстановлюючих документів земельною ділянкою комунальної власності кадастровий номер 8000000000:75:155:0008 за адресою м. Київ, Святошинський р-н, вул. Василя Стуса, 35-37, за період з 01.03.2022 по 31.05.2022 не здійснювалось нарахування плати, у зв`язку з прийняттям Київрадою рішення від 13.09.2022 № 5449/5490 "Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 09 грудня 2021 року № 3704/3745 "Про бюджет міста Києва на 2022 рік". Цим рішенням Київради було встановлено з 01 березня 2022 року по 31 травня 2022 року ставку орендної плати за земельні ділянки комунальної власності територіальної громади міста Києва (у відсотках від нормативної грошової оцінки) застосовувати в розмірі 0 відсотка.
Отже, розглянувши заяву ПП "Паллад" та встановивши, що дія пп 69.14 п. 69 підрозділу 10 "Інші перехідні положення" розділу "Перехідні положення" Податкового кодексу України не підлягає застосування до відносин, що були предметом розгляду справи № 910/1386/23, то суд дійшов висновку про відсутність передбачених ст. 328 ГПК України підстав для визнання наказу від 11.05.2023 таким, що не підлягає виконанню в частині стягнення з ПП "Паллад" на користь Київради безпідставно збережених коштів орендної плати за користування земельною ділянкою (кадастровим номером 8000000000:75:155:0008) в сумі 955 831,13 грн. за період з 01.03.2022 по 31.12.2022.
Отже, у задоволенні заяви ПП "Паллад" суд відмовляє у повному обсязі.
Керуючись ст. 234, 328 Господарського процесуального кодексу України, суд -
УХВАЛИВ:
Відмовити у задоволенні заяви Приватного підприємства "Паллад" про визнання виконавчого документу таким, що не підлягає виконанню у повному обсязі.
Ухвала постановлена в нарадчій кімнаті та проголошена її вступна та резолютивна частини в судовому засіданні 1 серпня 2023 року.
Ухвала набирає законної сили з дня її проголошення та з цього часу може бути оскаржена в апеляційному порядку до суду апеляційної інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк.
Повний текст ухвали складений 07 серпня 2023 року.
Суддя Борисенко І. І.
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 01.08.2023 |
Оприлюднено | 09.08.2023 |
Номер документу | 112663682 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Борисенко І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні