КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 серпня 2023 року м. Кропивницький Справа № 340/3536/22
Кіровоградський окружний адміністративний суду у складі судді Черниш О.А.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
позивач: приватне підприємство "Урса-Транс" (25009, м. Кропивницький, вул. Садова, 61, код ЄДРПОУ 36654072)
відповідач-1: відділ державного нагляду (контролю) у Кіровоградській області Державної служби України з безпеки на транспорті (25004, м. Кропивницький, вул. Генерала Родимцева, 102)
відповідач-2: Державна служба України з безпеки на транспорті (01135, м. Київ, проспект Перемоги, 14, код ЄДРПОУ 39816845)
про визнання протиправною та скасування постанови, -
В С Т А Н О В И В :
Приватне підприємство "Урса-Транс" (надалі ПП "Урса-Транс") звернулося до суду з позовом до відділу державного нагляду (контролю) у Кіровоградській області Державної служби України з безпеки на транспорті та Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови №311553 від 19.07.2022 року.
Позов мотивовано тим, що спірна постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу у розмірі 17000 грн. прийнята без участі уповноваженого представника підприємства. Щербина А.В. на момент прийняття цієї постанови не мав повноважень представляти підприємство. Позивач вказує, що у постанові не описано порушення законодавства про автомобільний транспорт, за яке на нього накладено адміністративно-господарський штраф. Стверджує, що ним дотримуються вимоги чинного законодавства щодо наявності документів, на підставі яких виконуються пасажирські перевезення, та водії автобусів мають копії розкладу руху автобусів за маршрутом "Черняхівка Кропивницький", який затверджений Кіровоградською районною державною адміністрацією як організатором перевезень. З цих підстав позивач просить суд визнати спірну постанову протиправною та скасувати її.
Ухвалою від 11.08.2022 року відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Представник відповідачів подала відзив на позовну заяву із запереченнями проти позову, мотивованими тим, що під час рейдової перевірки 08.07.2022 року встановлено порушення позивачем законодавства про автомобільний транспорт, а саме перевезення пасажирів за відсутності розкладу руху, затвердженого організатором перевезень. Розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт було призначено на 23.08.2022 року, але за клопотанням заступника директора ПП "Урса-Транс" Щербини А.В. перенесено на 19.07.2022 року. Тому справу розглянуто 19.07.2022 року у присутності Щербини А.В. як представника ПП "Урса-Транс" за довіреністю та прийнято спірну постанову №311553 від 19.07.2022 року про застосування адміністративно-господарського штрафу, передбаченого абз.3 ч.1 ст.60 Закону України "Про автомобільний транспорт". Доводячи законність постанови, представник відповідача просила суд у задоволенні позову відмовити.
Позивач подав відповідь на відзив, у якій наголошував, що оскаржувана постанова винесена неправомірно та передчасно.
Розглянувши справу в порядку спрощеного позовного провадження, суд установив такі обставини та дійшов до таких висновків.
Приватне підприємство "Урса-Транс" з 01.10.2009 року зареєстроване як юридична особа, основним видом його економічної діяльності є інший пасажирський наземний транспорт.
Державною службою України з безпеки на транспорті позивачу видано ліцензію серії АЕ №573010 від 09.04.2015 року на внутрішні перевезення пасажирів автобусами.
На підставі договору №111 від 17.12.2018 року, укладеного з Кіровоградською районною державною адміністрацією, ПП "Урса-Транс" здійснювало перевезення пасажирів автобусами в режимі руху таксі для приміського перевезення за маршрутом №220 "Кропивницький Черняхівка". Першим заступником голови Кіровоградської районної державної адміністрації затверджено розклад руху автобусів за маршрутом: Черняхівка Кропивницький (Райцентр).
Посадовими особами відділу державного нагляду (контролю) у Кіровоградській області Державної служби України з безпеки на транспорті 08.07.2022 року проведено рейдову перевірку транспортних засобів автомобільних перевізників щодо додержання вимог чинного автотранспортного законодавства у м. Кропивницькому.
У ході перевірки 08.07.2022 року о 10:30 у м. Кропивницькому по вул. Кільцевій, 38 зупинено та перевірено належний позивачу транспортний засіб - автобус марки БАЗ, н.з. НОМЕР_1 під керуванням водія ОСОБА_1 , який прямував по приміському автобусному маршруту загального користування №220 "Черняхівка Кропивницький (Райцентр)".
За результатами перевірки складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №318635 від 08.07.2022 року, яким зафіксовано порушення, передбачене абз.3 ч.1 ст.60 Закону України "Про автомобільний транспорт" - перевезення пасажирів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтею 39 цього Закону, а саме копії розкладу руху, затвердженого організатором перевезень.
Розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт призначено у відділі державного нагляду (контролю) у Кіровоградській області Державної служби України з безпеки на транспорті на 23.08.2022 року, про що на адресу ПП "Урса-Транс" 13.07.2022 року направлене відповідне повідомленням.
Начальник відділу державного нагляду (контролю) у Кіровоградській області Державної служби України з безпеки на транспорті 19.07.2022 року розглянув справу про порушення законодавства про автомобільний транспорт та виніс постанову №311553 від 19.07.2022 року, якою на підставі абз.3 ч.1 ст.60 Закону України "Про автомобільний транспорт" до ПП "Урса-Транс" застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що склало 17000 грн. (17 грн. х 1000).
Не погоджуючись з цією постановою, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Вирішуючи спір, суд виходив з того, що відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень, регулює Закон України "Про автомобільний транспорт".
У статті 1 Закону України "Про автомобільний транспорт" наведені такі визначення:
- автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами;
- автобусний маршрут - шлях проходження автобуса між початковим та кінцевим пунктами з визначеними місцями на дорозі для посадки (висадки) пасажирів;
- автобусний маршрут приміський - автобусний маршрут, який з`єднує населені пункти і протяжність якого не перевищує 50 км;
- автобусний маршрут загального користування - автобусний маршрут, на якому здійснюють регулярні пасажирські перевезення;
- регулярні пасажирські перевезення - перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування за умовами, визначеними паспортом маршруту, затвердженим в установленому порядку органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування або уповноваженими органами Договірних Сторін у разі міжнародних перевезень;
- перевезення пасажирів у режимі маршрутного таксі - перевезення пасажирів на міському чи приміському автобусному маршруті загального користування за розкладом руху, в якому визначається час відправлення автобусів з початкового та кінцевого пунктів маршруту з висадкою і посадкою пасажирів чи громадян на їхню вимогу на шляху прямування автобуса в місцях, де це не заборонено правилами дорожнього руху;
- паспорт маршруту - документ, що містить схему маршруту, розклад руху, таблицю вартості проїзду, графіки режимів праці та відпочинку водіїв тощо;
- розклад руху - сукупність графіків руху автобусів за маршрутом;
- графік руху - відомості про час і послідовність виконання рейсу.
Відповідно до частин 12, 14, 17 статті 6 Закону України "Про автомобільний транспорт" державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.
Державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).
Рейдові перевірки (перевірки на дорозі) дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
Згідно з частинами 2, 3, 6, 7, 11 статті 35 Закону України "Про автомобільний транспорт" послуги з перевезення пасажирів автобусами можуть надаватися за видами режимів організації перевезень: регулярні, регулярні спеціальні, нерегулярні.
Перевезення пасажирів автобусами в режимі регулярних пасажирських перевезень здійснюють автомобільні перевізники на автобусних маршрутах загального користування на договірних умовах із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.
Автобусні маршрути за видами сполучень поділяються на: міські, приміські, міжміські, міжнародні.
Автобусні маршрути за видами перевезень поділяються на: загального користування, спеціальних перевезень, нерегулярних перевезень.
Перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування може здійснюватися у режимах: звичайному, експресному, маршрутного таксі.
Відповідно до частини 4 статті 32 Закону України "Про автомобільний транспорт" відправлення чи прибуття автобусів приміських, міжміських та міжнародних автобусних маршрутів загального користування здійснюється тільки з автостанцій, а в разі їх відсутності - із зупинок, передбачених розкладом руху.
Частиною 1 статті 36 Закону України "Про автомобільний транспорт" передбачено, що автостанції надають пасажирам послуги, пов`язані з їх проїздом автобусними маршрутами загального користування, а автомобільним перевізникам, які здійснюють перевезення пасажирів на договірних умовах, - послуги, пов`язані з відправленням та прибуттям автобусів згідно з розкладом руху.
У статті 39 Закону України "Про автомобільний транспорт" передбачені документи, на підставі яких виконуються пасажирські перевезення.
Відповідно до частин 1, 2 статті 39 Закону України "Про автомобільний транспорт" автомобільні перевізники, водії, пасажири повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконуються пасажирські перевезення.
Документи для регулярних пасажирських перевезень:
- для автомобільного перевізника - ліцензія, договір із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування чи їх дозвіл, паспорт маршруту, документ, що засвідчує використання автобуса на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством України;
- для водія автобуса - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, квитково-касовий лист, схема маршруту, розклад руху, таблиця вартості проїзду (крім міських перевезень), інші документи, передбачені законодавством України.
Згідно з частиною 2 статті 40 Закону України "Про автомобільний транспорт" водій автобуса зобов`язаний:
- виконувати правила надання послуг пасажирського автомобільного транспорту загального користування і технічної експлуатації автобуса;
- мати з собою і пред`являти для перевірки уповноваженим посадовим особам документи, передбачені законодавством;
- дотримуватися визначеного маршруту та розкладу руху автобуса.
Відповідно до частини 1 статті 42 Закону України "Про автомобільний транспорт" договір про організацію перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування міському, приміському та міжміському, які не виходять за межі території області (внутрішньообласні маршрути), укладається між органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування та автомобільним перевізником і вважається укладеним з моменту його підписання сторонами.
Згідно з частинами 1, 2, 3 статті 43 Закону України "Про автомобільний транспорт" визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється виключно на конкурсних засадах.
Об`єктом конкурсу можуть бути: маршрут (кілька маршрутів), оборотний рейс (кілька оборотних рейсів).
На конкурс виносяться маршрути із затвердженими паспортами.
Постановою Кабінету Міністрів України від 18.02.1997 року № 176 затверджено Правила надання послуг пасажирського автомобільного транспорту (надалі - Правила №176), які на час виникнення спірних правовідносин містили такі норми:
1. Ці Правила визначають порядок здійснення перевезень пасажирів та їх багажу автобусами, таксі, легковими автомобілями на замовлення, а також обслуговування пасажирів на автостанціях і є обов`язковими для виконання організаторами регулярних перевезень, замовниками транспортних послуг (далі - замовники послуг), автомобільними перевізниками, автомобільними самозайнятими перевізниками, персоналом автомобільного транспорту, автостанціями та пасажирами.
10. Державний контроль за дотриманням передбачених цими Правилами вимог покладається на Укртрансбезпеку, Національну поліцію та органи Держпродспоживслужби.
11. Організатори регулярних перевезень, замовники послуг, автомобільні перевізники, автомобільні самозайняті перевізники, персонал автомобільного транспорту, автостанції та пасажири несуть відповідальність за невиконання цих Правил згідно із законом.
13. Перевезення пасажирів автобусами залежно від режиму їх організації можуть бути: регулярними, регулярними спеціальними та нерегулярними.
Умови регулярних та регулярних спеціальних перевезень зазначаються у паспорті маршруту.
14. Регулярні перевезення організовують відповідні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування (організатори регулярних перевезень) згідно з програмами розвитку автомобільного транспорту на відповідній території з метою задоволення потреби населення у перевезеннях з урахуванням пропозицій громадян, підприємств, установ, організацій і автомобільних перевізників.
15. Організатори регулярних перевезень визначають умови їх організації на відповідній території.
16. Забезпечення організації пасажирських перевезень покладається:
- на міжміському і приміському маршрутах, що не виходять за межі території Автономної Республіки Крим чи області (внутрішньообласний маршрут), у тому числі проходять від населених пунктів Київської області до м. Києва, - на Раду міністрів Автономної Республіки Крим, обласні держадміністрації;
- на приміському маршруті, що не виходить за межі території району (внутрішньорайонний маршрут), - на районну держадміністрацію;
17. Відкриття та закриття маршруту проводиться за рішенням організатора регулярних перевезень з одночасним внесенням змін до реєстру маршрутів.
18. Відкриття нового внутрішньообласного автобусного маршруту, який пролягає через територію обласних центрів та/або міст обласного значення, та/або міст районного значення, можливе лише за погодженням виконавчих органів міських рад цих міст.
20. Внесення змін постійного характеру до маршруту (продовження, скорочення, зміна шляху проходження між зупинками), введення або вилучення зупинок та/або зміна графіка руху може здійснюватися:
1) на міських і приміських маршрутах у разі зміни:
- графіка руху (часу відправлення з кінцевих або проміжних зупинок), що не перевищує 20 хвилин;
- шляху проходження (продовження або скорочення без зміни виду сполучення), що не перевищує 25 відсотків загальної протяжності маршруту;
- шляху проходження (без зміни кінцевих зупинок та виду сполучення), якщо така зміна стосується не більш як 30 відсотків загальної протяжності маршруту.
21. Внесення змін до маршруту та/або графіка руху, передбачених пунктом 20 цих Правил, здійснюється шляхом внесення змін до договору про організацію перевезень чи дозволу на обслуговування (далі - дозвіл) за погодженням сторін.
22. Внесення змін до маршруту та/або графіка руху, не передбачених пунктом 20 цих Правил, здійснюється за умови розірвання договору про організацію перевезень чи анулювання дозволу за погодженням сторін шляхом виключення маршруту та/або графіка руху з відповідної мережі маршрутів та включення до неї нового маршруту.
24. Місцями зупинки автобуса, який здійснює перевезення у режимі маршрутного таксі, визначаються кінцеві пункти маршруту. Посадка та висадка пасажирів з автобуса проводиться на їх вимогу у місцях зупинки громадського транспорту, а також в інших місцях з обов`язковим дотриманням Правил дорожнього руху.
28. Місцями зупинки автобусів на приміських та міжміських маршрутах визначаються автостанції, а у разі їх відсутності - місця розташування автопавільйонів, на яких розміщується інформація, що містить найменування зупинки, початкового та кінцевого пунктів маршруту і час відправлення автобусів.
Місця зупинки автобусів приміських маршрутів на території населених пунктів, крім автостанцій, погоджують виконавчі органи сільських, селищних і міських рад.
29. Перевезення пасажирів за міськими, приміськими та міжміськими маршрутами у межах території однієї області (внутрішньообласні, внутрішньорайонні маршрути) здійснюється на підставі договору про організацію перевезень, укладеного відповідно до закону.
35. Автомобільний перевізник самостійно забезпечує у повному обсязі перевезення пасажирів відповідно до умов договору про організацію перевезень або дозволу, в тому числі резервними автобусами, на випадок виходу автобуса з ладу чи збільшення пасажиропотоку.
38. Відправлення автобуса, що здійснює перевезення в режимі маршрутного таксі, відбувається відповідно до затвердженого розкладу руху, незалежно від кількості пасажирів у салоні.
Наказом Міністерства інфраструктури України від 15.07.2013 року №480, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 31.07.2013 року за №1282/23814, затверджено Порядок організації перевезень пасажирів та багажу автомобільним транспортом.
Цей Порядок визначає механізм організації підготовки до відкриття автобусних маршрутів загального користування (крім міжнародних) та обстеження пасажиропотоків з метою вивчення попиту населення на пасажирські перевезення на міських, приміських, міжміських автобусних маршрутах загального користування.
Розділ ІІІ "Складання розкладів руху" цього Порядку містить такі норми:
3.1. Розклад руху є необхідною частиною організації перевезень пасажирів на автобусних маршрутах загального користування.
3.2. Розклад руху автобусів розробляється відповідно до вимог наказу Міністерства транспорту та зв`язку України від 07 травня 2010 року № 278 "Про затвердження Порядку розроблення та затвердження паспорта автобусного маршруту", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17 червня 2010 року за № 408/17703.
3.3. Розклад руху розробляється:
- зведений - для міських, приміських, міжміських маршрутів загального користування - у формі таблиць. У ньому зазначається час відправлення автобусів з початкового, проміжних пунктів та прибуття до кінцевого пункту і, аналогічно, у зворотному напрямку;
- автостанційний - на приміських, міжміських та міжобласних (для кінцевих і проміжних пунктів маршрутів). У ньому зазначаються час прибуття та відправлення з початкового і проміжних пунктів, прибуття до кінцевого пункту, тривалість зупинок та всього рейсу.
3.4. Виготовлення та узгодження схем автобусного маршруту загального користування здійснюються відповідно до вимог наказу Міністерства транспорту та зв`язку України від 07 травня 2010 року № 278 "Про затвердження Порядку розроблення та затвердження паспорта автобусного маршруту", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17 червня 2010 року за № 408/17703.
Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 07.05.2010 року №278, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 17.06.2010 року за №408/17703, затверджено Порядок розроблення та затвердження паспорта автобусного маршруту, який на момент виникнення спірних правовідносин містив такі норми:
1.1. Цей Порядок встановлює вимоги до паспортів автобусних маршрутів регулярних та регулярних спеціальних перевезень, процедуру розроблення, погодження та затвердження таких паспортів.
1.3. Автомобільний перевізник повинен забезпечити:
- водія автобуса, що здійснює перевезення пасажирів за маршрутом регулярних перевезень, - таблицею вартості проїзду (крім міських перевезень), схемою маршруту та копією затвердженого організатором перевезень розкладу руху;
1.4. Схема маршруту та розклад руху регулярних перевезень або відповідний примірник паспорта регулярних спеціальних перевезень пред`являються водієм автобуса під час здійснення перевезень пасажирів та перевізником за його місцезнаходженням для перевірки представникам Державної служби України з безпеки на транспорті під час здійснення ними державного контролю та представникам Державної автомобільної інспекції МВС України (далі - Державтоінспекція).
2.1. Паспорт маршруту включає:
- схему маршруту;
- копію затвердженого організатором розкладу руху автобусів;
- відомості про зміни на маршруті;
У паспорті маршруту зазначають назву маршруту, яка складається з назв початкового та кінцевого пунктів маршруту (зупинок), а для приміських, міжміських автобусних маршрутів загального користування - з назв автостанцій, у разі їх відсутності - з назв зупинок, передбачених розкладом руху.
2.2. Схема автобусного маршруту виготовляється: приміського - на карті автомобільних доріг або фрагменті карти автомобільних доріг області/району з нанесенням лінії проходження маршруту.
На схемах приміських та міжміських маршрутів умовними знаками позначаються населені пункти, якими проїздить автобус, без зазначення вулиць та додатково наводяться схеми проїзду через районні та обласні центри, де розкладом руху передбачається заїзд на автостанцію.
Автостанції, початковий та кінцевий пункти маршруту (зупинки) за маршрутом відмічаються на схемі маршруту із зазначенням їх назв. При розробці схеми маршруту враховують, що відправлення чи прибуття автобусів приміських, міжміських автобусних маршрутів загального користування повинно здійснюватись тільки з територій автостанцій, а в разі їх відсутності - із зупинок, передбачених розкладом руху.
2.4. Розклад руху автобусів включає:
2.4.1. Для міських та приміських маршрутів регулярних перевезень, що працюють у режимі маршрутного таксі: номер рейсу (маршруту); час відправлення автобуса з початкової зупинки, год. хв.; час прибуття на кінцеву зупинку, год. хв.
2.8. У відомостях про зміни на маршруті зазначається інформація про всі зміни до схеми руху, кількості, тривалості та розташування зупинок, розкладу руху та інші зміни, які здійснюються організатором перевезень чи замовником послуг за згодою перевізника або без згоди перевізника у випадках, передбачених законодавством.
Окремі аркуші з відповідними змінами, погодженими з організатором перевезень, а у разі внесення змін до схеми автобусного маршруту або характеристики маршруту - також із відповідним підрозділом Державтоінспекції, підшиваються до паспорта маршруту з одночасним внесенням відповідної інформації до відомостей про зміни на маршруті.
2.13. Затвердження паспорта діючого автобусного маршруту регулярних перевезень (додаток 1) здійснюється перевізником; затвердження паспорта нового автобусного маршруту регулярних перевезень (додаток 3) здійснюється організатором перевезень на відповідній території.
Суд установив, що ПП "Урса-Транс" як автомобільний перевізник та переможець конкурсу, за договором №111 від 17.08.2018 року, укладеним із Кіровоградською районною державною адміністрацією, здійснював регулярні пасажирські перевезення та надавав послуги з перевезень пасажирів у режимі маршрутного таксі на приміському автобусному маршруті загального користування "Черняхівка Кропивницький" №220 згідно з паспортом маршруту, який містить зокрема схему маршруту та розклад руху у формі таблиці. Згідно з розкладом руху початковим пунктом маршруту є зупинка Черняхівка (с. Черняхівка Кропивницького району), а кінцевим пунктом маршруту є зупинка Райцентр (м. Кропивницький) і аналогічно у зворотному напрямку. Цей розклад руху затверджений першим заступником голови Кіровоградської районної державної адміністрації, яка на той момент виступала організатором перевезень на приміському автобусному маршруті загального користування, що не виходить за межі району.
Управління розвитку транспорту та зв`язку міської ради міста Кропивницького листом №557/07 від 07.08.2019 року погодило ПП "Урса-Транс" схему руху автобусного маршруту регулярних перевезень, який працює в режимі маршрутного таксі "Черняхівка Кропивницький" №220, і надало згоду на відправлення автобусів з автобусної зупинки "Районна лікарня" та здійснення посадки-висадки пасажирів на автобусних зупинках громадського транспорту на шляху прямування транспортних засобів згідно схеми руху паспорту маршруту.
Під час рейдової перевірки 08.07.2022 року водій автобуса марки БАЗ, н.з. НОМЕР_1 , який здійснював перевезення пасажирів на цьому маршруті, пред`явив посадовим особам Укртрансбезпеки копію цього розкладу руху, який затверджений організатором перевезень.
За позицією відповідача-1, відправлення чи прибуття автобусів приміських автобусних маршрутів загального користування повинно здійснюватися тільки з автостанцій, і лише в разі їх відсутності - із зупинок, передбачених розкладом руху. Оскільки приміський автобусний маршрут загального користування №220 пролягає через м. Кропивницький, то місцем відправлення та прибуття автобусів, які рухаються за цим маршрутом, у м. Кропивницькому може бути лише автостанція, а саме АС №2. Натомість автобуси прямували далі - до зупинки Райцентр, а у розкладі руху не вказано АС №2 як кінцева зупинка. Зазначає, що місця зупинки автобусів на території м. Кропивницького мав би погодити/затвердити виконавчий орган Кропивницької міської ради. Такі рішення щодо погодження схеми руху та місць зупинки автобусів на приміському автобусному маршруті загального користування "Черняхівка Кропивницький" №220 органами місцевого самоврядування не приймалися. Лист Управління розвитку транспорту та зв`язку міської ради міста Кропивницького №557/07 від 07.08.2019 року носить рекомендаційний характер. Вказує про те, що визначення у розкладі руху автобусів зупинки Райцентр як пункту відправлення та прибуття автобусів у м. Кропивницькому суперечить вимогам частини 4 статті 32 Закону України "Про автомобільний транспорт" та пунктів 18, 22, 28 Правил №176.
В акті проведення перевірки №318635 від 08.07.2022 року дії позивача, який як автомобільний перевізник обслуговував маршрут регулярних пасажирських перевезень, кваліфіковані як порушення законодавства про автомобільний транспорт, за яке передбачена відповідальність абзацом 3 частини 1 статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" - перевезення пасажирів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтею 39 цього Закону, а саме копії розкладу руху, затвердженого організатором перевезень. Цей акт став підставою для прийняття оскаржуваної постанови №311553 від 19.07.2022 року про застосування до позивача адміністративно-господарського штрафу у розмірі 17000 грн.
Відповідно до частин 1, 5, 8 статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи.
Розглядати справи про накладення адміністративно-господарських штрафів за порушення, зазначені у цій статті, мають право посадові особи центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті. Постанова про застосування адміністративно-господарських штрафів є виконавчим документом.
Порядок розгляду справи про порушення стягнення у вигляді штрафу за порушення, викладені у цій статті, та порядок оскарження постанови по справі про правопорушення визначає Кабінет Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 року №1567 затверджено Порядок проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) (надалі - Порядок №1567).
Згідно з пунктом 2 Порядку №1567 рейдовим перевіркам (перевіркам на дорозі) підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних автомобільних перевізників (далі - транспортні засоби), що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.
Пунктом 15 Порядку №1567 передбачено, що під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) перевіряється виключні питання, зокрема: наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом; додержання водієм автобуса затвердженого розкладу та маршруту руху.
Відповідно до пункту 21 Порядку №1567 у разі виявлення в ході рейдової перевірки (перевірки на дорозі) транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.
Згідно з пунктами 25, 26, 27 Порядку №1567 справа про порушення розглядається в територіальному органі Укртрансбезпеки за місцезнаходженням автомобільного перевізника або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи автомобільного перевізника) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.
Справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи автомобільного перевізника. Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа автомобільного перевізника повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням або надсиланням на офіційну електронну адресу (за наявності).
У разі неявки уповноваженої особи автомобільного перевізника справа про порушення розглядається без її участі.
За наявності підстав керівник територіального органу Укртрансбезпеки або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.
Суд зазначає, що за своєю правовою природою адміністративно-господарські штрафи за порушення законодавства про автомобільний транспорт, установлені статтею 60 Закону України "Про автомобільний транспорт", є видом адміністративно-господарських санкцій, що застосовуються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування до суб`єктів господарювання за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності (ст.ст. 216, 217, 238, 239 Господарського кодексу України).
За правилами частини 1 статті 250 Господарського кодексу України адміністративно-господарські санкції можуть бути застосовані до суб`єкта господарювання протягом шести місяців з дня виявлення порушення, але не пізніш як через один рік з дня порушення цим суб`єктом встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності, крім випадків, передбачених законом.
Частиною 2 статті 218 Господарського кодексу України встановлено, що учасник господарських відносин відповідає за порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.
Регламентована Порядком №1567 процедура розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт визначає обов`язок для відповідача у завчасному повідомленні суб`єкта господарювання (автомобільного перевізника) про час і місце розгляду такої справи та право останнього на участь у процесі прийняття рішення про притягнення його до відповідальності. При цьому розгляд справи можливий у відсутності уповноваженої особи автомобільного перевізника лише у разі належного сповіщення суб`єкта господарювання про розгляд справи, а засобами сповіщення визначено розписку уповноваженої особи, поштовий рекомендований лист із повідомленням про вручення або листування через офіційну електронну адресу суб`єкта господарювання.
Під уповноваженою особою суб`єкта господарювання слід розуміти фізичну особа, якій суб`єктом господарювання (керівником юридичної особи або фізичною особою підприємцем) у письмовій формі надається право представляти його інтереси при здійсненні заходів державного нагляду (контролю). Також представляти юридичну особу без довіреності може її керівник або інша особа, якій таке право надано установчими документами або законом.
Суд установив, що відповідач-1 викликав позивача для участі у розгляді справи на 23.08.2022 року, але розглянув її 19.07.2022 року, не повідомивши про цю дату позивача у встановленому порядку.
Доводи відповідача-1 про те, що на розгляді справи 19.07.2022 року наполягав заступник директора ПП "Урса-Транс" Щербина А.В., який з`явився в цей день до відділу державного нагляду (контролю) у Кіровоградській області Державної служби України з безпеки на транспорті, не підтверджені належними доказами.
Доказів того, що станом на 19.07.2022 року ОСОБА_2 був уповноважений ПП "Урса Транс" на представництво його інтересів в органах Укртрансбезпеки та мав відповідні повноваження, передбачені установчими документами, довіреністю, законом або іншими актами цивільного законодавства, відповідач суду не надав.
Статутом ПП "Урса-Транс" не передбачено право заступника директора підприємства діяти від імені підприємства без довіреності.
Також відповідач-1 жодним чином не обґрунтував необхідність розгляду справи 19.07.2022 року за умови повідомлення позивача, що такий розгляд має відбутися 23.08.2022 року.
Наведене свідчить, що відповідач-1 протиправно розглянув справу в іншу дату, яка не відповідає даті, про яку повідомлений позивач, без участі та належного повідомлення про це уповноваженої особи автомобільного перевізника, чим порушені права позивача на участь у розгляді справи та у процесі прийняття рішення.
Внаслідок цього відповідач-1 неповно дослідив обставини справи, зокрема щодо наявності чи відсутності на момент проведення рейдової перевірки 08.07.2022 року у водія, який керував автобусом марки БАЗ, н.з. НОМЕР_1 та здійснював перевезення пасажирів за автобусним маршрутом загального користування "Черняхівка Кропивницький" №220, розкладу руху автобусів та не з`ясував чи дотримувався водій визначеного маршруту та затвердженого організатором перевезень розкладу руху автобусів.
Матеріали справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт, зібрані відповідачем-1, не доводять наявність у діях позивача як автомобільного перевізника складу господарського правопорушення, передбаченого абз.3 ч.1 ст.60 Закону України "Про автомобільний транспорт" (перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону).
Суд відхиляє доводи відповідача про невідповідність паспорту приміського автобусного маршруту загального користування "Черняхівка Кропивницький" №220, зокрема розкладу руху автобусів, вимогам Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.02.1997 року №176, оскільки такі порушення не становлять склад господарського правопорушення, відповідальність за яке для автомобільного перевізника передбачена абз.3 ч.1 ст.60 Закону України "Про автомобільний транспорт".
Суд вважає, що спірна постанова начальника відділу державного нагляду (контролю) у Кіровоградській області Державної служби України з безпеки на транспорті про застосування адміністративно-господарського штрафу №311553 від 19.07.2022 року не відповідає критеріям правомірності та законності, визначеним нормами частини 2 статті 2 КАС України, тож позов про визнання її протиправною та скасування слід задовольнити.
Щодо Державної служби України з безпеки на транспорті, яку позивач вказав другим відповідачем, то цей суб`єкт владних повноважень не був учасником спірних правовідносин, будь-яких рішень щодо позивача не приймав та не повинен відповідати за цим позовом. Тому у задоволенні позову, звернутого до відповідача-2, слід відмовити.
Згідно з частиною 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відповідач-1 у справі - відділ державного нагляду (контролю) у Кіровоградській області Державної служби України з безпеки на транспорті - не є розпорядником бюджетних коштів, оскільки не є самостійною бюджетною установою, а є структурним підрозділом апарату Державної служби з безпеки на транспорті та її територіальним органом.
Тому судові витрати за сплату судового збору, понесені позивачем у цій справі, слід стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті.
Керуючись статтями 9, 90, 139, 143, 242-246, 250, 251, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов приватного підприємства "Урса-Транс" до відділу державного нагляду (контролю) у Кіровоградській області Державної служби України з безпеки на транспорті задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати постанову начальника відділу державного нагляду (контролю) у Кіровоградській області Державної служби України з безпеки на транспорті про застосування адміністративно-господарського штрафу №311553 від 19.07.2022 року.
У задоволенні позову приватного підприємства "Урса-Транс" до Державної служби України з безпеки на транспорті відмовити.
Стягнути на користь приватного підприємства "Урса-Транс" судові витрати на сплату судового збору в сумі 2481 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті (код ЄДРПОУ 39816845).
Копію рішення надіслати учасникам справи.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду О.А. Черниш
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.08.2023 |
Оприлюднено | 09.08.2023 |
Номер документу | 112666728 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
О.А. ЧЕРНИШ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні