Постанова
від 07.08.2023 по справі 600/809/23-а
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 600/809/23-а

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Боднарюк О.В.

Суддя-доповідач - Біла Л.М.

07 серпня 2023 року м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Білої Л.М.

суддів: Матохнюка Д.Б. Гонтарука В. М. ,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Комунального підприємства "Сокиряни-благоустрій" Сокирянської міської ради Дністровського району Чернівецької області на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 23 березня 2023 року у справі за адміністративним позовом Керівника Дністровської окружної прокуратури, який діє в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області до Комунального підприємства "Сокиряни-благоустрій" Сокирянської міської ради Дністровського району Чернівецької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Сокирянська міська рада Чернівецької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

Керівник Дністровської окружної прокуратури, який діє в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області, звернувся до суду з позовом до Комунального підприємства "Сокиряни-благоустрій" Сокирянської міської ради Дністровського району Чернівецької область, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Сокирянської міської ради Чернівецької області, в якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність Комунального підприємства "Сокиряни-благоустрій" Сокирянської міської ради Чернівецької області щодо не вжиття заходів по приведенню у стан готовності захисних споруд: № 98002, що знаходиться за адресою: вул. Михайла Грушевського, 1, м. Сокиряни; №98020, що знаходиться за адресою: вуя. Ярослава Мудрого, 2в, м. Сокиряни;№98021, що знаходиться за адресою: вул. Шевченка, 16, м. Сокиряни;№98022, що знаходиться за адресою: вул. Шевченка, 14а, м. Сокиряни; № 98023, що знаходиться за адресою: вул. Перемоги, 4, м. Сокиряни;№98024, що знаходиться за адресою: вул. Шевченка, 8, м. Сокиряни; №98045, що знаходиться за адресою: вул. Шевченка, 10а, м. Сокиряни;№98046, що знаходиться за адресою: вул. Шевченка, 12, м. Сокиряни; № 98050, що знаходиться за адресою: вул. Шевченка, 9, м. Сокиряни;№98051, що знаходиться за адресою: вул. Шевченка, 12а, м. Сокиряни;№98052, що знаходиться за адресою: вул. 28 Червня, 21, м. Сокиряни;№ 98054, що знаходиться за адресою: вул. 28 Червня, 23, м. Сокиряни; № 98055, що знаходиться за адресою: вул. 28 Червня, 25, м. Сокиряни; №98061, що знаходиться за адресою: вул. Івана Кожедуба (Чкалова), 2, м. Сокиряни; № 98066, що знаходиться за адресою: вул. Шевченка, 15, м. Сокиряни; № 98067, що знаходиться за адресою: вул. Шевченка, 17, м. Сокиряни; № 98068, що знаходиться за адресою: вул. Шевченка, 16, 17, м. Сокиряни; №98070, що знаходиться за адресою: вул. Ярослава Мудрого, 2а, м. Сокиряни; №98082, що знаходиться за адресою: вул. Княгині Ольги, 7, м. Сокиряни; № 98085, що знаходиться за адресою: вул. Гетьмана Сагайдачного, 4а, м. Сокиряни; №98088, що знаходиться за адресою: вул. Покровська (Ватутіна), 44, м. Сокиряни; № 98092, що знаходиться за адресою: вул. Перемоги, 7, м. Сокиряни; №98094, що знаходиться за адресою: вул. Перемоги, 8, м. Сокиряни; №98095, що знаходиться за адресою: вул. Перемоги, 5, м. Сокиряни; №98103, що знаходиться за адресою: вул. Княгині Ольги (Гастело), 42, м. Сокиряни; №98105, що знаходиться за адресою: вул. Василя Симоненка, 25, м. Сокиряни; №98116, що знаходиться за адресою: вул. Перемоги, 9, м. Сокиряни; №98117, що знаходиться за адресою: вул. Сергія Нігояна, 6а, м. Соки. Сокиряни; №98088, що знаходиться за адресою: вул. Покровська (Ватутіна), 44, м. Сокиряни; № 98092, що знаходиться за адресою: вул. Перемоги, 7, м. Сокиряни; №98094, що знаходиться за адресою: вул. Перемоги, 8, м. Сокиряни; №98095, , що знаходиться за адресою: вул. Перемоги, 5, м. Сокиряни; №98103, що знаходиться за адресою: вул. Княгині Ольги (Гастело), 42, м. Сокиряни; №98105, що знаходиться за адресою: вул. Василя Симоненка, 25, м. Сокиряни; №98116, що знаходиться за адресою: вул. Перемоги, 9, м. Сокиряни; №98117, що знаходиться за адресою: вул. Сергія Нігояна, 6а, м. Сокиряни; №98128, що знаходиться за адресою: вул. Центральна, 53, м. Сокиряни; №98130, що знаходиться за адресою: вул. Перемоги, 3, м. Сокиряни; №98156, що знаходиться за адресою: вул. Ярослава Мудрого, 3, м. Сокиряни; №98158, що знаходиться за адресою: вул. Михайла Грушевського, 23, м. Сокиряни; №98164, що знаходиться за адресою: вул. Ярослава Мудрого, 26, м. Сокиряни; - №98165, що знаходиться за адресою: вул. Кобилянська, 36, м. Сокиряни; №98176, що знаходиться за адресою: вул. Дружби, 4, м. Сокиряни, з метою використання їх за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018;

- зобов`язати Комунальне підприємство "Сокиряни-благоустрій" Сокирянської міської ради Чернівецької області привести у стан готовності вищевказані захисні споруди.

Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 23 березня 2023 року позов задоволено повністю.

Не погоджуючись з ухваленим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, у якій, посилаючись на неправильне з`ясування обставин справи, порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

В обгрунтування вимог апеляційної скарги апелянтом відзначено про порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування дійсних обставин у справі, що стало підставою для ухвалення незаконного рішення.

Так, на переконання апелянта, позивачем не надано жодних належних і достатніх доказів, які дійсно свідчило про те, що відповідач є балансоутримувачем та власником споруд цивільного захисту.

Інші учасники справи правом подання відзивів на апеляційну скаргу відповідача не скористались.

Колегія суддів, враховуючи те, що апеляційна скарга подана на рішення, перегляд якого можливий за наявними у справі матеріалами на підставі наявних у ній доказів, не вбачає підстав для проведення розгляду апеляційної скарги за участю учасників справи у відкритому судовому засіданні.

В матеріалах справи достатньо письмових доказів для вирішення апеляційної скарги, а особиста участь сторін у розгляді справи не обов`язкова.

З огляду на викладене, колегія суддів визнала можливим розглянути справу в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю-доповідача, вивчивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів і вимог апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступних висновків.

Як встановлено судом першої інстанції та знайшло своє підтвердження в ході апеляційного розгляду справи, згідно з інформацією Чернівецької обласної військової адміністрації від 14.09.2022 № 01.46-23/6668 на території Дністровського району перебувають у відповідному фонді захисні споруди цивільного захисту №98002, № 98020, №98021, №98022, № 98023, № 98024, №98045, № 98046, № 98050, №98051, №98052, №98054, № 98055, № 98061, №98066, № 98067, №98068, №98070, №98082, №98085, № 98088, №98092, №98094, №98095, №98101, №98103, №98105, №98116, №98117, № 98128, №98130, №98156, №98158, №98164, №98165, №98176 (балансоутримувач КП «Сокиряни-благоустрій»).

Аналогічну інформацію щодо облікованих споруд цивільного захисту населення надано на запит окружної прокуратури Дністровським РВ ГУ ДСНС України у Чернівецькій області.

Згідно з актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, які проведено 21.12.2022 за участю працівників Дністровського РВ ГУ ДСНС України у Чернівецькій області у присутності балансоутримувача та представників міської ради, захисні споруди цивільного захисту - протирадіаційні укриття, які перебувають на балансі КП «Сокиряни - благоустрій» №98002, № 98020, №98021, №98022, № 98023, № 98024, №98045, № 98046, № 98050, №98051, №98066, № 98067, №98068, №98070, №98082, №98085, №98092, №98094, №98095, №98105, №98116, №98117, № 98128, №98130, №98156, №98158, №98164, №98165 оцінені як обмежено готові до використання за призначенням. Водночас, захисні споруди цивільного захисту - протирадіаційні укриття №98052, № 98054, №98055, №98061, №98088, №98103, №98176 згідно з актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, які проведено 16.08.2022, 17.08.2022 та 22.08.2022, оцінені як неготові до використання за призначенням.

Крім того, у відповідно до матеріалів справи, проведеними протягом 2018-2021 років підпорядкованими підрозділами органів ДСНС України у Чернівецькій області перевірками стану додержання КП «Сокиряни - благоустрій» вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки встановлено ряд порушень, допущених відповідачем та неусунених у встановлений строк.

Зокрема:

- перевіркою проведеною Сокирянським районним відділом управління ДСНС України у Чернівецькій області у період з 10.07.2018 до 23.07.2018 встановлено, що стан приміщень сховища (протирадіаційного укриття) не приведено в порядок, захисні споруди не укомплектовані документацією; не відновлено працездатний стан захисно-герметичних (герметичних) воріт, дверей, ставень, механізмів задраювання; не відновлено вентиляцію сховищ; непрацездатний стан зв`язку (телефон, радіо), систем опалення, водопостачання, каналізації; захисні споруди не укомплектовано засобами пожежегасіння, майном, що вбачається з акту перевірки № 73, припису від 23.07.2018 №67;

- перевіркою Сокирянським районним сектором Управління ДСНС України у Чернівецькій області у період з 15.07.2019 до 26.07.2019, виявлено аналогічні порушення, зокрема, захисні споруди не забезпечені первинними засобами пожежогасіння, системами зв`язку і оповіщення; не обладнані системою внутрішнього протипожежного водопостачання, системами пожежної автоматики і сигналізацією; експлуатація та утримання електрообладнання захисної споруди не відповідає вимогам чинного законодавства у сфері улаштування електроустановок; не утримуються в належному технічному стані комунікації, інженерні мережі, інженерне обладнання; знаходяться у не справному стані системи життєзабезпечення, системи водопостачання, каналізації і опалення захисних споруд; захисні споруди не забезпечені необхідним майном та засобами на розрахункову чисельність населення, що підлягає укриттю, що вбачається з акту перевірки від 26.07.2019 № 161 та припису від 26.07.2019 № 137;

- перевіркою Сокирянським районним сектором Управління ДСНС України у Чернівецькій області у період з 19.04.2021 до 28.04.2021, аналогічно зафіксовано, що захисні споруди цивільного захисту № 98002, №98020, №98021, №98022, № 98023,№98024, №98045, №98046,№ 98050, №98051,№98052,№ 98054, № 98055,№98061, № 98066, №98067,№ 98068, № 98069, №98070, №98082, № 98085, №98088, № 98092, №98094, №98095, №98101,№98103, №98105, №98116,№98117, №98130, №98156,№98158, 98164, №98165,№98176, №98128 не забезпечені первинними засобами пожежогасіння; системами внутрішнього протипожежного водопостачання, пожежної автоматики і сигналізацією не обладнані. Експлуатація та утримання електрообладнання захисних споруд не відповідає вимогам чинного законодавства у сфері улаштування електроустановок; у не справному стані знаходяться комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання; утримуються в неналежному стані і не захищені від корозії системи життєзабезпечення, водопостачання, каналізації і опалення захисних споруд; інженерні комунікації не пофарбовані відповідно до їх призначення; захисні споруди не забезпечені засобами індивідуального захисту, радіаційної і хімічної розвідки, спеціальної обробки, зв`язку, а також спеціальним інвентарем та майном, у тому числі на розрахункову чисельність населення, що підлягає укриттю. Перевірка на герметичність захисних споруд цивільного захисту, систем вентиляції своєчасно не проводиться; відсутні плани консервації та збереження спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд; відсутні системи зв`язку і оповіщення у разі розміщення в них пункту управління, тощо, зазначені порушення зафіксовані в акті перевірки від 28.04.2021 № 78 та приписі від 06.05.2021 № 58.

Отже, систематичне невиконання позивачем вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, що може призвести до порушення інтересів держави в частині завдання шкоди життю та здоров`ю людей, стало підставою для звернення позивачем до суду з даним позовом.

Ухвалюючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем станом на час розгляду справи доказів приведення у стан готовності захисних споруд, відносно яких заявлені позовні вимоги, суду не надано.

При цьому, суд першої інстанції відхилив доводи відповідача стосовно того, що останній не є балансоутримувачем та власником захисних споруд, відзначивши про відсутність у матеріалах справи належних та допустимих доказів про те, що відповідачем у встановленому законодавством порядку доведено до відома уповноважених органів інформацію про зняття з балансу захисних споруд цивільного захисту, відносно яких заявлені позовні вимоги.

Суд апеляційної інстанції, надаючи оцінку висновкам суду першої інстанції та доводам апеляційної скарги, відзначає наступне.

Захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для укриття населення від засобів масового ураження в особливий період та надзвичайних ситуацій у мирний час та є основним видом колективного захисту населення (стаття 32 Кодексу цивільного захисту України).

Абз.14-15 ст.1 Закону України від 6 грудня 1991 року №1932-XII «Про оборону України» визначає, що особливий період - період, що настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій.

Воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози та забезпечення національної безпеки, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24.02.2022 №2102-IX, введено в Україні воєнний стан з 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. Указом Президента України від 14.03.2022 №133/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 15.03.2022 №2119-IX, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб. У подальшому Указом Президента України від 18.04.2022 №2593/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 21.04.2022 №2212-IX, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб. Указом Президента України від 17.05.2022 №341/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 22.05.2022 №2263-ІХ, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб. Указом Президента України від 12.08.2022 №573/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 15.08.2022 №2500-IX, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб. Указом Президента України від 7 листопада 2022 року №757/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні"», затвердженим Законом України від від 16.11.2022 №2738-ІХ, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.

Відповідно до ст.1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 № 389-VІІІ воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Таким чином, з моменту введення воєнного стану в Україні діє особливий період. З 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року на виконання вимог ч.16 ст.32 Кодексу захисні споруди цивільного захисту, споруди подвійного призначення, найпростіші укриття незалежно від форми власності повинні приводитись у готовність до прийому населення у термін, що не перевищує 24 годин, крім захисних споруд цивільного захисту, що перебувають у постійній готовності до використання за призначенням.

Механізм створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту (далі - захисні споруди), у тому числі споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів, та ведення його обліку визначає Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 10 березня 2017 року №138 (далі-Порядок №138).

Відповідно до п.п.9.-11. Порядку №138 утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

У разі використання однієї захисної споруди кількома суб`єктами господарювання вони беруть участь в її утриманні відповідно до договорів, укладених з балансоутримувачем захисної споруди.

Балансоутримувачі можуть організовувати утримання та експлуатацію сховищ як протирадіаційних укриттів у разі відсутності потреби в таких сховищах відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Питання утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту (далі - захисні споруди) внормовано Вимогами щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затвердженими наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09 липня 2018 року №579 (далі - Вимоги №579).

Ці Вимоги призначені для використання міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання - балансоутримувачами захисних споруд (далі - балансоутримувачі) (п.2 Розділ І Вимог №579).

Згідно з п.п.1., 2 Розділу ІІ Вимог №579 споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни. Під час експлуатації захисних споруд не допускається виконання заходів, що знижують їх захисні властивості, надійність та безпеку.

Відповідно до п.1 розділу VІ глави 2 Вимог №579 для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Згідно з п.п.3-7 розділу VІ глави 2 Вимог №579 періодичність і зміст оглядів стану захисних споруд та перевірок працездатності їх основного обладнання наведено в додатку 10 до цих Вимог. За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог. Про результати щорічних оцінок стану готовності, здійснених без залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС, балансоутримувачі інформують вищезазначені органи і підрозділи з наданням копій актів, складених за їх результатами.

Пунктом 8 розділу VІ глави 2 Вимог №579 встановлено, що під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди, справність ДЕС, експлуатація в режимі захисної споруди протягом 6 годин з перевіркою роботи в режимі чистої вентиляції і фільтровентиляції (у сховищах).

Відповідно до п.9 розділу VІ глави 2 Вимог №579 за результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням.

Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням.

При цьому, питання підтримання захисних споруд у готовності до використання за призначенням врегульовано главою 3 розділу VІ Вимог №579.

Згідно з п.п.1., 2 розділу VІ глави 3 Вимог №579 на підставі результатів оцінки стану готовності, а також періодичних оглядів, перевірки працездатності основного обладнання та обстежень захисних споруд їх балансоутримувачі складають плани приведення захисних споруд у готовність до використання за призначенням за формою згідно з додатком 14 до цих Вимог. Підтримання належного технічного стану приміщень захисних споруд і їх ремонт проводяться відповідно до чинних положень про проведення планово-попереджувальних ремонтів будівель і споруд залежно від їх основного функціонального призначення.

Відповідно до п.2. розділу VІІ Глави 1 Вимог №579 готовність фонду захисних споруд передбачає: належний технічний стан несучих огороджувальних конструкцій, гідроізоляції і захисних пристроїв захисної споруди (споруди подвійного призначення, найпростішого укриття); надійну герметичність захисної споруди (для сховищ); справність і постійну готовність до роботи спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисної споруди, наявність нормативних аварійних запасів води, паливно-мастильних матеріалів, а також майна, необхідного для життєзабезпечення населення, що підлягає укриттю; підготовленість особового складу формування з обслуговування захисних споруд; належний протипожежний та санітарний стан приміщень споруд фонду захисних споруд.

Пунктом 4 розділу VІІ Глави 1 Вимог №579 визначено, що у разі введення в Україні або її окремих місцевостях правового режиму воєнного стану першочергові заходи з приведення в готовність сховищ мають бути спрямовані на забезпечення можливості їх використання для укриття населення від звичайних засобів ураження.

Як вбачається із матеріалів справи, впродовж 2019-2021 років Дністровським районним відділом ГУ ДСНС України в Чернівецькій області винесено приписи відповідачу, а саме від 26.07.2019 року №137 та від 06.05.2021 року №8, про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки та зобов`язано останнього вжити заходів щодо приведення у відповідність до вимог чинного законодавства захисних споруд цивільного захисту, стосовно яких заявлені позовні вимоги.

Згідно листа КП "Сокиряни-Благоустрій" від 06.12.2022 року №378 працівниками підприємства на виконання вказаних приписів у захисних спорудах цивільного захисту, стосовно яких заявлені позовні вимоги, було виконано часткову заміну електромережі та електроосвітлення, часткову заміну стояків водопостачання та водовідведення, які перебували в аварійному стані, встановлені крани на стояках водопостачання, проведено ремонт вхідних дверей, сходів, оглядових вікон та навісів при вході в захисну споруду, також було звільнено проходи від захаращення побутовими відходами.

Водночас, відповідачем відзначено, що усунення інших порушень потребує значних коштів, які у підприємства відсутні, оскільки протягом останніх років КП "Сокиряни-благоустрій" коштів на утримання об`єктів цивільного захисту не отримувало.

Неготовність захисних споруд цивільного захисту, стосовно яких заявлені позовні вимоги, також підтверджується актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, які проведено 16.08.2022, 17.08.2022, 22.08.2022 та 21.12.2022, внаслідок чого останні оцінені як неготові до використання за призначенням.

Таким чином, суд апеляційної інстанції, враховуючи, що утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено п. 8 ст. 32 Кодексу ЦЗ та п. 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138, погоджується з висновком суду першої інстанції, що систематичне невжиття визначених законодавством заходів з метою приведення захисних споруд цивільного захисту, балансоутримувачем яких є відповідач до стану готовності, суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

При цьому, твердження апелянта про те, що вказані вище захисні споруди цивільного захисту не перебувають на балансі КП "Сокиряни-благоустрій" судова колегія відхиляє, оскільки останні повністю спростовуються матеріалами справи та вищевстановленими обставинами.

Стосовно наданого апелянтом рішення виконавчого комітету Сокирянської міської ради "Про погодження актів про списання багатоквартирних будинків з балансу комунального підприємства "Сокиряни-благоустрій" Сокирянської міської ради" від 23.03.2023 №61, яким фактично будинки, в яких розташовані захисті споруди списані з балансу відповідача, то суд апеляційної інстанції відзначає, що вказане рішення жодного відношення до періоду часу, коли виникли спірні правовідносини не має. В даному випадку, суд апеляційної інстанції навпаки відзначає, що рішенням виконавчого комітету Сокирянської міської ради "Про погодження актів про списання багатоквартирних будинків з балансу комунального підприємства "Сокиряни-благоустрій" Сокирянської міської ради" від 23.03.2023 №61 засвідчується факт перебування захисних споруд цивільного захисту, стосовно яких заявлені позовні вимоги, на балансі відповідача у період часу до 23.03.2023 року.

Таким чином, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про наявність правових підстав для визнання протиправною бездіяльності відповідач щодо не вжиття заходів по приведенню у стан готовності визначених вище захисних споруд, з метою використання їх за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 та зобов`язання відповідача привести у стан готовності такі захисні споруди, з метою використання їх за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.

Разом з тим, колегія суддів зазначає, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 №303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24.02.2022 №64 «Про введення воєнного стану в Україні», державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту, у тому числі щодо готовності захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням, не здійснюється.

Окрім того, Законом України від 21.04.2022 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування повноважень між центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері цивільного захисту, та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту» із Кодексу цивільного захисту України виключено ст.67 «Повноваження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки».

Таким чином, колегія суддів вважає, що звернення прокурора до суду з вказаною позовною заявою є єдиним ефективним засобом захисту порушених прав та інтересів держави.

Відповідно до статті 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено, що право кожного на життя охороняється законом. Цей припис зобов`язує державу вживати належних заходів для захисту життя осіб, які знаходиться під її юрисдикцією. Слід зазначити, що це зобов`язання повинно тлумачитися як таке, що застосовується в контексті будь-якої діяльності, публічної чи ні, в якій право на життя може бути поставлене під сумнів.

За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку, що рішення суду першої інстанції є законним, підстави для його скасування відсутні, так як суд, всебічно перевіривши обставини справи, вирішив спір у відповідності з нормами матеріального та процесуального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин.

При цьому, судовою колегією враховується, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Відповідно до ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, а тому не можуть бути підставою для скасування рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 23 березня 2023 року.

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Комунального підприємства "Сокиряни-благоустрій" Сокирянської міської ради Дністровського району Чернівецької області залишити без задоволення, а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 23 березня 2023 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили в порядку та в строки, передбачені ст. 325 КАС України.

Головуючий Біла Л.М. Судді Матохнюк Д.Б. Гонтарук В. М.

Дата ухвалення рішення07.08.2023
Оприлюднено09.08.2023
Номер документу112671125
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —600/809/23-а

Постанова від 07.08.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 29.05.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 29.05.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 01.05.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Рішення від 23.03.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Боднарюк Олег Васильович

Ухвала від 21.03.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Боднарюк Олег Васильович

Ухвала від 27.02.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Боднарюк Олег Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні