Ухвала
від 08.08.2023 по справі 9901/353/21
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

УХВАЛА

08 серпня 2023 року

м. Київ

справа №9901/353/21

провадження № П/9901/353/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду

головуючого судді - Смоковича М. І.,

суддів: Єресько Л. О., Кашпур О. В., Соколова В. М., Мацедонської В. Е.,

секретаря судового засідання Морозенко С. П.

за участю:

представника позивача Погребняка Д. Є.,

представника відповідача Саввіна С. С.,

представника третьої особи Яновського А. В.,

розглянув у відкритому судовому засіданні справу за позовом ОСОБА_1 до Президента України Зеленського В. О., за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - Рада національної безпеки і оборони України, Служба безпеки України, про визнання протиправним і скасування указу (в частині) та

в с т а н о в и в:

1. У вересні 2021 року ОСОБА_1 за посередництва свого представника - адвоката Погребняка Д. Є. звернулася до Верховного Суду як суду першої інстанції з позовом до Президента України Зеленського В.О. з вимогами визнати протиправним і скасувати Указ Президента України №375/2021 від 20 серпня 2021 року «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 20 серпня 2021 року «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» (далі - Указ № 375/2021), яким було введене в дію вказане рішення Ради національної безпеки і оборони України, в частині введення персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) стосовно громадянки України ОСОБА_1 ( ОСОБА_1 ), ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянка України уродженка міста Києва, зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , код ІПП НОМЕР_1 , паспорт громадянина України НОМЕР_2 , виданий Оболонським РУ ГУ МВС України у місті Києві [пункт 1 додатку 1 до зазначеного вище рішення Ради національної безпеки і оборони України від 20 серпня 2021 року «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)»].

Позовні вимоги обґрунтовані, зокрема, тим, що спірний Указ № 375/2021 як акт індивідуальної дії є невмотивований і безпідставний; застосування санкцій не відповідає жодним із принципів і підстав, які задекларовані у статті 3 Закону України від 14 серпня 2014 року № 1644-VII «Про санкції» (далі - Закон № 1644-VII).

З погляду представника позивача, надання Службою безпеки України рекомендацій щодо застосування санкцій не узгоджується із положеннями Закону України «Про Службу безпеки України». На його думку, зібрана цим органом доказова інформація (яка слугувала приводом для застосування санкцій) може бути предметом розгляду, перевірки і оцінки тільки у порядку кримінального судочинства. Інакше застосування санкцій скидається на звинувачення особи у вчиненні протиправних діянь без доведення її вини у цьому, що є порушенням конституційних прав такої особи.

Представник позивача, спираючись на положення Міжнародної конвенції про боротьбу і фінансування тероризму, зазначив також про те, що санкції не можуть застосовуватися до фізичних осіб.

У цьому зв`язку звернув увагу й на те, що ОСОБА_1 є громадянкою України, що теж є обставиною, яка перешкоджає застосуванню санкцій відповідно до Закону № 1644-VII.

Окрім того, представник позивача висловив думку про те, що застосування до позивачки санкцій пов`язано з її медійною і політичною діяльністю. Пояснив, що ОСОБА_1 є засновником і директором товариства з обмеженою відповідальністю «Інформаційне агентство «Шарій.нет» (код ЄДРПОУ 43335042), яке є суб`єктом інформаційної діяльності та засобом масової інформації відповідно до Закону України від 28 лютого 1995 року № 74/95-ВР «Про інформаційні агентства» (втратив чинність 31 березня 2023 року на підставі Закону України від 13 грудня 2022 року № 2849-ІХ «Про медіа»), а також заступником голови - секретарем [опозиційної] політичної партії «Партія Шарія». У цьому зв`язку застосування санкцій, як можна зрозуміти з пояснень представника позивачки, можна розглядати як спосіб обмеження права на вираження поглядів і свободу об`єднання, адже цей інформаційний ресурс і названа політична партія у критичній формі висловлюють судження стосовно дій і рішень представників органів державної влади.

Підсумовуючи зазначив, що санкції, введені в дію спірним Указом, порушують (щодо ОСОБА_1 ) право власності; право на вільне пересування; право на свободу вираження поглядів, право на свободу об`єднання з іншими особами (стосовно блокування офіційного сайту та сторінки в соціальній мережі фейсбук політичної партії «Партія Шарія» та накладення санкцій на голову політичної партії), право на справедливий суд та презумпцію невинуватості, право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом, право на працю та своєчасне одержання винагороди за працю.

Ухвалою від 13 вересня 2021 року (якою відкрито провадження у справі) Верховний Суд - за клопотанням представника позивачки - залучив до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Раду національної безпеки і оборони України (далі - РНБО) та Службу безпеки України (далі - СБУ).

На судовому засіданні 8 серпня 2023 року суд поставив на обговорення питання про закриття провадження у справі на підставі пункту 8 частини першої статті 238 КАС України.

Обговорення цього питання спричинене виданням Указу Президента України від 15 січня 2023 року № 23/2023 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 15 січня 2023 року «Про застосування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» (далі - Указ № 23/2023), яким введене в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 15 січня 2023 року «Про застосування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)». Згідно з цим рішенням РНБО (1) підтримала внесені Службою безпеки України пропозиції щодо застосування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій); (2) застосувала персональні спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) до фізичних осіб згідно з додатком; (3) у зв`язку із застосуванням персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), передбачених пунктом 2 цього рішення: позицію 1 додатка 1 до рішення Ради національної безпеки і оборони України від 20 серпня 2021 року «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», уведеного в дію Указом Президента України від 20 серпня 2021 року № 375/2021, виключити. ».

Зауважимо, що пункт 1 додатку 1 до рішення РНБО від 20 серпня 2021 року «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», уведеного в дію Указом № 375/2021, передбачав застосування (строком на три роки) спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) до ОСОБА_1 ( ОСОБА_1 ), ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянка України, уродженка м. Київ, зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , код ІПП НОМЕР_1 . Паспорт громадянина України НОМЕР_2 , виданий Оболонським РУ ГУ МВС України у м. Києві. У цій частині ОСОБА_1 якраз і оскаржує Указ № 375/2021 (у справі № 9901/353/21).

Тимчасом у додатку до рішення РНБО від 15 січня 2023 року, введеного в дію Указом № 23/2023, який має назву «Фізичні особи, до яких застосовуються персональні спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції)», під пунктом 175 зазначено: « ОСОБА_1 ( ОСОБА_1 ), ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянка України, уродженка м. Києва (Україна), відомості згідно з Державним реєстром фізичних осіб - платників податків України: реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_2 , паспорт громадянина України НОМЕР_2 , кінцевий бенефіціарний власник товариства з обмеженою відповідальністю «Інформаційне Агентство «Шарій.Нет». Строк застосування цих санкцій - десять років.

Указ № 23/2023 набрав чинності з дня його опублікування (цим днем є 17 січня 2023 року).

Отже, суд встановив, що на дату розгляду цієї справи ОСОБА_1 виключена з переліку фізичних осіб, до яких застосовуються обмежувальні заходи (санкції) відповідно до рішення РНБО від 20 серпня 2021 року [додаток 1], уведеного в дію Указом № 375/2021. Натомість до неї застосовані обмежувальні заходи (санкції) відповідно до рішення РНБО від 15 січня 2023 року [пункт 175 додатку до цього рішення], введені в дію Указом № 23/2023.

На судовому засіданні представник позивача - адвокат Погребняк Д. Є. заперечив щодо закриття провадження в цій справі. Зауважив, з-поміж іншого, що стаття 238 КАС України не передбачає підстав для закриття провадження за обставин, у вимірі яких суд поставив на обговорення це питання. Окрім того представник позивачки звернув увагу на те, що рішення РНБО від 15 січня 2023 року, зокрема його пункт 2, яке введене в дію Указом № 23/2023, передбачає застосування санкції до ОСОБА_1 . Тож виходить, що цим Указом [№ 23/2023] санкції щодо позивачки по суті залишилися і немає підстав закривати провадження у цій справі.

Представник Президента України і представник третьої особи (СБУ) на судовому засіданні не заперечили щодо закриття провадження у справі з підстав і мотивів, які повідомив суд.

Колегія суддів заслухала думку представників сторін і третьої особи й при постановленні цієї ухвали керувалася таким.

За текстом пункту 8 частини першої статті 238 КАС України суд закриває провадження у справі щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності суб`єкта владних повноважень, якщо оскаржувані порушення були виправлені суб`єктом владних повноважень і при цьому відсутні підстави вважати, що повне відновлення законних прав та інтересів позивача неможливе без визнання рішень, дій або бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправними після такого виправлення.

З уваги описані вище обставини справи колегія суддів вважає, що внаслідок внесення змін (згідно з Указом № 23/2023) до рішення РНБО від 20 серпня 2021 року, уведеного в дію Указом № 375/2021, оскаржена в цій справі частина Указу № 375/2021 (про введення в дію санкцій щодо ОСОБА_1 згідно з пунктом 1 додатку 1 до рішення РНБО від 20 серпня 2021 року «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)»), більше не спричиняє для позивачки юридичних наслідків. Зважаючи у цьому зв`язку на зміст позовних вимог, їхнє обґрунтування і характер спірних правовідносин колегія суддів не має вагомих підстав вважати, що повне відновлення законних прав та інтересів позивачки неможливе без визнання оскаржуваного Указу (в окресленій вище частині) протиправним.

За подібних обставин справи і нормативного регулювання аналогічну позицію висловила Велика Палата Верховного Суду у постанові від 1 вересня 2021 року у справі № 800/250/17.

З урахуванням наведеного колегія суддів дійшла висновку про наявність підстав для закриття провадження в цій справі з підстави, передбаченої пунктом 8 частини першої статті 238 КАС України.

Відповідно до частини другої статті 238 КАС України про закриття провадження у справі суд постановляє ухвалу, а також вирішує питання про розподіл між сторонами судових витрат, повернення судового збору з бюджету.

Відповідно до пункту 5 частини першої статті 7 Закону України «Про судовий збір» сплачена сума судового збору повертається за ухвалою суду в разі закриття провадження у справі (крім випадків, якщо провадження у справі закрито у зв`язку з відмовою позивача від позову і така відмова визнана судом).

У матеріалах справи є квитанція № 259892680 від 3 вересня 2021 року, відповідно до якої за подання цього позову ( ОСОБА_1 ) до Верховного Суду сплачений судовий збір в сумі 908,00 грн.

Зважаючи на написане сплачений в цій справі судовий збір підлягає поверненню особі, яка його сплатила, за рахунок коштів, передбачених Державним бюджетом України.

Керуючись статтями 2, 22, 132, 194, 238, 241, 243, 248, 266, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, статтею 7 Закону України «Про судовий збір», суд

у х в а л и в:

Закрити провадження у справі № 9901/353/21 за позовом ОСОБА_1 до Президента України Зеленського В.О. з вимогами визнати протиправним і скасувати Указ Президента України № 375/2021 від 20 серпня 2021 року «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 20 серпня 2021 року «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», яким було введене в дію вказане рішення Ради національної безпеки і оборони України, в частині введення персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) стосовно громадянки України ОСОБА_1 ( ОСОБА_1 ), ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянка України уродженка міста Києва, зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , код ІПП НОМЕР_1 , паспорт громадянина України НОМЕР_2 , виданий Оболонським РУ ГУ МВС України у місті Києві.

Повернути з Державного бюджету судовий збір за подання адміністративного позову ОСОБА_1 у розмірі 908,00 (дев`ятсот вісім) гривень, сплачений згідно з квитанцією № 259892680 від 3 вересня 2021 року.

Ухвала може бути оскаржена до Великої Палати Верховного Суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її прийняття.

Повний текст виготовлений 08 серпня 2023 року.

Головуючий суддя М. І. Смокович

Судді Л. О. Єресько

О. В. Кашпур

В. М. Соколов

В. Е. Мацедонська

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення08.08.2023
Оприлюднено09.08.2023
Номер документу112701529
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо оскарження актів, дій чи бездіяльності Верховної Ради України, Президента України, Вищої ради правосуддя, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України,органів,які обирають(призначають),звільняють,оцінюють членів Вищої ради правосуддя оскарження актів, дій чи бездіяльності Президента України, з них:

Судовий реєстр по справі —9901/353/21

Ухвала від 08.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Ухвала від 08.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Ухвала від 06.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Ухвала від 06.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Ухвала від 13.09.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні