Рішення
від 03.08.2023 по справі 280/3525/23
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

03 серпня 2023 року о/об 14 год. 40 хв.Справа № 280/3525/23 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Шевченко С.О., розглянувши у місті Запоріжжі за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» (Саперно-Слобідський проїзд, буд.4, м.Київ, 03039; код ЄДРПОУ 37412768)

до Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (проспект Соборний, буд.75, каб.226, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69002; код ЄДРПОУ 20508338)

про визнання протиправними дії та скасування адміністративно-господарських санкцій,

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» (надалі позивач, ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД») до Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (надалі відповідач), в якому позивач просить суд: "Визнати протиправними дії Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (код за ЄДРПОУ 20508338) щодо нарахування Запорізькій філії Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» (код за ЄДРПОУ 44112661) адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік та скасувати нараховані Запорізькій філії Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» (код за ЄДРПОУ 44112661) адміністративно-господарські санкції у сумі 64283,66 грн.".

У позовній заяві зазначено наступне: «… 17 квітня 2023 року через електронний кабінет Запорізької філії Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД,» (код за ЄДРПОУ 44112661) (надалі також - ЗФ ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД») на веб порталі електронних послуг Пенсійного фонду України надійшов Розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю (надалі - Розрахунок). Так, відповідно до змісту Розрахунку Запорізьке обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (надалі також Відповідач) дійшло висновку, що ЗФ ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» не виконала нормативу, призначеного для працевлаштування осіб з інвалідністю, як це передбачено статтею 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», у зв`язку з чим Відповідач здійснив розрахунок розміру адміністративно-господарських санкцій, що підлягає стягненню з ЗФ ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД», у розмірі 64283,66 грн. Ознайомившись зі змістом зазначеного вище Розрахунку, Товариство з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» (код за ЄДРПОУ 37412768) (надалі також ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД або Позивач) вважає, що дії Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю щодо нарахування ЗФ ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» адміністративно-господарських санкцій за порушення нормативу створення робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році є протиправними з огляду на наступне: … З огляду на вищевикладені положення Закону №875-ХІІ, обов`язок щодо виконання нормативу із працевлаштування осіб із інвалідністю поширюється на підприємства, установи та організації незалежно від форми власності та господарювання, тобто на юридичних осіб в цілому. Тому, дотримуватися виконання нормативу, розраховувати кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю та сплачувати в певних випадках адміністративно- господарські санкції за його невиконання, зобов`язане саме підприємство - юридична особа. … Запорізька філія Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» (код за ЄДРПОУ 44112661) є відокремленим підрозділом юридичної особи - Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» (код за ЄДРПОУ 37412768), що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює частину її функцій, на підставі затвердженого Положення про філію від 25.01.2021, в п.1.4 якого зазначено, що філія не є юридичною особою. Оскільки головним підприємством є саме Товариство з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» (код за ЄДРПОУ 37412768), то саме воно і є відповідальним за виконання нормативу та розрахунок кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, в тому числі й за їх розподіл між своїми відокремленими підрозділами. … Товариство з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» в свою чергу виконує норматив з працевлаштування осіб з інвалідністю сукупно, за рахунок як головного підприємства так і за рахунок відокремлених підрозділів. У 2022 році середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» в цілому складала 463 особи, 22 особам з яких встановлено інвалідність: - Товариство з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» (головне підприємство) - 259 осіб, з них осіб з інвалідністю - 17; -Вінницька філія Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» - 15 осіб, з них осіб з інвалідністю - 1; - Дніпровська філія Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» - 30 осіб, з них осіб з інвалідністю - 1; - Запорізька філія Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» - 14 осіб; - Львівська філія Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» - 58 осіб, з них осіб з інвалідністю - 3; - Одеська філія Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» - 17 осіб; - Полтавська філія Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» - 16 осіб; - Харківська філія Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» - 28 осіб; - Хмельницька філія Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» - 10 осіб; Чернігівська філія Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» - 16 осіб. З урахуванням положень ст.19 Закону №875-ХІІ, норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році для ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» складає 19 осіб (463 х 4%). В свою чергу, підприємство у 2022 році працевлаштувало 22 особи з інвалідністю, що свідчить навіть про перевиконання нормативу. Про підтвердження виконання підприємством нормативу свідчать звіти з Податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 1-4 квартали 2022 року по ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» та його філіям, копії яких додаються. … Разом з вищевказаними звітами надаємо копії наказів про прийняття на роботу та документів, що підтверджують інвалідність наших працівників: … Таким чином, з огляду на те, що норматив із працевлаштування осіб з інвалідністю поширюється на підприємство загалом і Товариством з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» було його виконано - нарахування штрафних санкцій на Запорізьку філію Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» є неправомірним. … Оскільки ЗФ ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» не є юридичною особою, до неї не можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські санкції. Зокрема, про те, що адміністративно-господарські санкції можуть накладатися лише на юридичних осіб свідчить й сама форма Розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, затверджена Постановою правління Пенсійного фонду України від 10 березня 2023 року №14-1 та Наказом Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю від 10 березня 2023 року №17 (Додаток до Порядку надсилання розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік). Так, поле №1 даного Розрахунку передбачене для найменування підприємства, яке використовує найману працю, а поле №3 - для місцезнаходження юридичної особи. Проте, Розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, складений Запорізьким обласним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю саме на філію, а тому такий Розрахунок є неправомірним. Таким чином, з 06.11.2022 року підприємства не зобов`язані самостійно обчислювати суму адміністративно-господарських санкцій за порушення нормативу з працевлаштування осіб з інвалідністю. У разі виявлення порушення квоти за 2022 рік Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю мав до 10 березня поточного року в автоматизованому режимі розрахувати суму адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті, й передати інформацію до Пенсійного Фонду України, який протягом п`яти календарних днів після отримання цих розрахунків мав надіслати їх у формі е-документа до особистого кабінету платника податків на порталі Пенсійного Фонду України. Отже, граничним терміном для надіслання платнику податків Розрахунку за порушення нормативу з працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році є 16 березня 2023 року. Як нами вже було зазначено, ЗФ ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» отримала Розрахунок у формі е-документа в особистому кабінеті платника податків на порталі Пенсійного Фонду України 17 квітня (скріншот з особистого кабінету платника податків додається), що свідчить про порушення Відповідачем встановлених законодавством строків для розрахунку санкцій. Оскільки добровільному виконанню зобов`язання підприємства зі сплати адміністративно-господарських санкцій до 15 квітня поточного року (відповідно до ч.3 ст.20 Закону №875-ХІІ) передує обов`язок Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю з їх розрахунку та обов`язок Пенсійного Фонду України, з їх надсилання підприємству до 16 березня поточного року, вважаємо, що підприємство не може бути притягнене до відповідальності за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій, у вигляді пені, передбаченої ч.2 ст.20 Закону №875-ХІІ. …».

Позивач підтримав позовну заяву.

Відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначено наступне: «… Позовні вимоги є необгрунтованими та не підлягають задоволенню з огляду на наступне. 1.Обставини справи. В автоматизованому режимі з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності визначено Запорізьку філію Позивача, як таку, що не забезпечила виконання у попередньому році нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною першою статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» (далі - Закон), та надіслано їй розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік, обчислених відповідно до статті 20 Закону (далі - Розрахунок). Згідно із Розрахунком сума коштів адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю Запорізькою філією Позивача (р.07) становить 64283,66 грн. Враховуючи, що середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу Запорізької філії Позивача за 2022 рік становить 14 осіб, остання мала забезпечити виконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю у кількості - 1 особа з інвалідністю. Оскільки згідно із поданою Запорізькою філією Позивача до контролюючих органів звітністю, нею не виконано встановлений Законом обов`язок (зокрема статтею 19) щодо працевлаштування осіб з інвалідністю в автоматичному режимі розрахована сума адміністративно-господарських санкцій, як половина середньої річної заробітної плати штатного працівника (р.05/2), а саме: 128567,31 грн./2=64283,66 грн. Розрахунок підписано керівником Відповідача та надіслано Запорізькій філії Позивача у формі електронного документа через електронний кабінет на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України у формі та порядку, затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України 10 березня 2023 року №14-1, наказом Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю 10 березня 2023 року №17, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15 березня 2023р. за №456/39512. 2.Позивач не погоджується із Розрахунком та обґрунтовує позовні вимоги наступним чином. 2.1.Позивач вважає, що вимоги статті 19 Закону не поширюються на Запорізьку філію позивача, оскільки остання не є юридичною особою, а отже вважає, що норматив має виконуватись в цілому по юридичній особі. Натомість норми Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» (далі - Закон), зокрема статтею 19, передбачають виконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю для «підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю». Скорочення термінів «підприємства, установи, організації» наведено у частині другій статті 1 Закону, а саме: «Центральні і місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи і організації (незалежно від форми власності і господарювання, виду діяльності і галузевої належності), їх філії, відділення, представництва, що ведуть окремий облік результатів фінансової та господарської діяльності, банки та інші фінансові установи, а також представництва іноземних юридичних осіб (у тому числі міжнародних організацій), які використовують працю найманих працівників - громадян України, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України (далі - підприємства, установи та організації) ... ». Таким чином зміст частини першою статті 19 Закону а саме: «Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця», з урахуванням визначення наведеного у частині другій статті 1 Закону необхідно розуміти як: «Для підприємств, установ і організацій (незалежно від форми власності і господарювання, виду діяльності і галузевої належності), їх філій, відділень, представництв, що ведуть окремий облік результатів фінансової та господарської діяльності ... , установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.». Тобто відокремлені підрозділи юридичної особи (філії, відділення, представництва) визначаються Законом як самостійні суб`єкти, які мають виконувати норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю та сплачувати адміністративно-господарські санкції у разі його порушення, за умови ведення ними окремого обліку результатів фінансової та господарської діяльності. Наслідком невиконання нормативу є встановлений Законом обов`язок такого підрозділу сплатити адміністративно-господарські санкції у відповідному розмірі. Ведення Запорізькою філією Позивача окремого обліку результатів фінансової та господарської діяльності підтверджується наданою Позивачем копією Положення про Запорізьку Філію Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД», яке затверджено рішенням Загальних зборів учасників Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД», протокол №08/21 від 25 січня 2021 року, зокрема Запорізька філія Позивача наділена правом вести облік результатів фінансово -господарської діяльності (п.1.6 Положення) та має окремий баланс, поточний рахунок (п.1.8 Положення). Нарахування і виплата заробітної плати працівникам Запорізької філії Позивача та виплата у зв`язку із цим податків, здійснюється Запорізькою філією Позивача (п.6.6 Положення). А згідно з п.6.12 Положення директор та головний бухгалтер Філії несуть відповідальність згідно з чинним законодавством України за правильність та достовірність бухгалтерського обліку та звітності, а також за їх своєчасне подання. Враховуючи, що Закон - є спеціальним в т.ч. в частині визначення суб`єктів, які мають забезпечення виконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю, Запорізька філія Позивача є самостійним суб`єктом, який має виконувати норматив встановлений статтею 19 Закону та, у разі його невиконання, - сплатити відповідні суми адміністративно-господарських санкцій у розмірах та у строки встановлені Законом. Така позиція відповідає вимогам Закону та узгоджується з позицією Мінсоцполітики у листі від 24.05.2023р. №6755/0/2-23/61. З урахуванням викладеного, не є належними доказами виконання Запорізькою філією Позивача вимог ст.19 Закону копії документів надані на підтвердження працевлаштування безпосередньо у Позивача або у інших його філіях, зокрема звітність, накази, звіт за формою №10-ПОІ. 2.2.Щодо посилання Позивача на лист Фонду соціального захисту інвалідів від 14.08.2007р. №1/6-367. Позивач вважає, що має право самостійно вирішувати питання виконання 4% нормативу або за рахунок головного підприємства, або за рахунок тільки відокремлених підрозділів, або за рахунок як головного підприємства так і за рахунок відокремлених підрозділів. В якості обгрунтування такої позиції Позивач посилається не на норми Закону, а використовує лист Фонду соціального захисту інвалідів від 14.08.2007р. №1/6-367. З приводу цього звертаємо увагу Суду, що вказаний лист надавався під час дії іншої редакції частини 2 статті 1 Закону, яка не передбачала відповідного скорочення термінів «підприємства, установи та організації», а отже встановлений ст.19 Закону, в редакції на дату видання листа Фонду соціального захисту інвалідів від 14.08.2007р. №1/6-367, норматив поширював свою дію виключно на підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю. Згідно із Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо прав інвалідів» від 22 грудня 2011 року №4213-VІ, до Закону в числі іншого внесено зміни, а саме: частину другу викладено в такій редакції: «Центральні і місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи і організації (незалежно від форми власності і господарювання, виду діяльності і галузевої належності), їх філії, відділення, представництва, що ведуть окремий облік результатів фінансової та господарської діяльності, банки та інші фінансові установи, а також представництва іноземних юридичних осіб (у тому числі міжнародних організацій), які використовують працю найманих працівників - громадян України, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України (далі - підприємства, установи та організації), фізичні особи, які використовують найману працю, залучають представників громадських організацій інвалідів до підготовки рішень, що стосуються прав та інтересів інвалідів». Такі законодавчі зміни призвели до поширення вимог ст.19 Закону не тільки на підприємства, установи і організації, а і на їх філії, відділення, представництва, що ведуть окремий облік результатів фінансової та господарської діяльності, тощо. З наведеного слідує, що лист Фонду соціального захисту інвалідів від 14.08.2007р. №1/6-367 видано в умовах правового регулювання відмінного від чинного на дату формування оскаржуваного Розрахунку, що позбавляє Позивача можливості використовувати цей лист, як підставу для задоволення позовних вимог. Крім наведеного, згідно із ст.8 Конституції в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй. Міністерство юстиції України в листі від 19.09.2015р. №Ш-16216/10.2 зазначає що листи міністерств, інших центральних органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами і не можуть встановлювати нові правові норми, а мають лише інформаційний, рекомендаційний, роз`яснювальний характер та є службовою кореспонденцією. 2.3.Стосовно тверджень Позивам про отримання Запорізькою філією Позивача Розрахунку після встановленого законом строку для добровільної сплати. Вимогами Закону встановлено, що розрахунок надсилається у формі електронного документа через електронні кабінети підприємств, установ та організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України у формі та порядку, визначених Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю спільно з Пенсійним фондом України (ст.19 Закону). Форма розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю є додатком до Порядку надсилання розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті, у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік (пункт 2). Вказаний Порядок, як нормативно-правовий акт зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15 березня 2023р. за №456/39512 та набрав чинності з дня його офіційного опублікування, а саме: 17.03.2023, що об`єктивно унеможливлювало надіслання розрахунку раніше. Порядком встановлено, п`ятиденний строк для Пенсійного фонду України для розміщення розрахунків на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України з дня їх одержання від Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю. У зв`язку із наведеним, безпідставними є твердження Позивача про порушення Відповідачем строків надання Розрахунку, адже по-перше, Розрахунок розміщається Пенсійним фондом України, по-друге, позовна заява не містить доказів порушення визначеного нормативно п`ятиденного строку. Крім наведеного ані Закон, ані Порядок не містять правових наслідків отримання Запорізькою філією Позивача Розрахунку 17 квітня 2023 року. Позивач стверджує, що «... добровільному виконанню зобов`язання підприємства зі сплати адміністративно-господарських санкцій до 15 квітня поточного року (відповідно до ч.3 ст.20 Закону №875-ХІІ) передує обов`язок Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю з їх розрахунку та обов`язок Пенсійного фонду України, з їх надсилання підприємству до 16 березня поточного року ...». Однак наведене припущення є наслідком вільного трактування Позивачем норм Закону та перекручення змісту його статей, адже стаття 20 Закону містить імперативний обов`язок Запорізької філії Позивача як розрахувати, так і сплатити адміністративно-господарські санкції самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою етап і 19 цього Закону. Такий обов`язок виник у Запорізької філії Позивача безвідносно до дати отримання неї Розрахунку. 3.Норми права, якими регулюються спірні правовідносини. … Створені Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю оригінали розрахунків передаються Пенсійному фонду України з дотриманням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги», «Про публічні електронні реєстри», «Про захист персональних даних», «Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах», інших нормативно-правових актів (п.3 Порядку). Пенсійний фонд України надсилає розрахунки через електронні кабінети підприємств, установ та організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України протягом п`яти календарних днів з дня їх одержання від Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (п.4 Порядку).4.Щодо відсутності порушення прав чи охоронюваних законом інтересів Позивача оскаржуваним Розрахунком. Звертаємо увагу Суду, що обов`язок самостійно розрахувати та сплатити адміністративно-господарські санкції в строк до 15 квітня року наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 Закону, покладено безпосередньо на Запорізьку філію Позивача згідно із статтею 20 Закону. Тому обов`язок здійснити розрахунок та сплатити адміністративно-господарські санкції в строк до 15 квітня року не залежить від направлення Запорізькій філії Позивача оскаржуваного Розрахунку Відповідачем, а наявний або відсутній у силу приписів Закону залежно від виконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю, встановленого частиною першою статті 19 Закону. Отже, оскаржуваний розрахунок має виключно інформаційний характер, не є документом, який зобов`язує Позивача до вчинення будь-яких дій, або порушує його права чи охоронювані законом інтереси. …».

Відповідач заперечував проти позовної заяви.

Позивачем подано до суду відповідь на відзив відповідача, в якій зазначено: «… ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» звертає увагу Суду та Відповідача на те, що згідно п.1.5 Положення про філію, філія веде облік результатів фінансово-господарської діяльності в межах консолідованого обліку, що здійснюється Товариством. Також, відповідно до п.1.6. Положення, філія не є самостійним платником податку на прибуток та податку на додану вартість, передбачених законодавством України. Ці види податків сплачує Товариство. Консолідований облік - це облік, який відображає фінансове становище, результати господарської діяльності та рух грошових коштів юридичної особи та її відокремлених підрозділів як єдиної економічної одиниці. Тому, побудоване на аналізі норм Положення про філію твердження Відповідача, щодо ведення ЗФ ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» окремого обліку результатів фінансової та господарської діяльності є «вирваним з контексту». … Просимо Суд задля забезпечення принципу рівності, врахувати, що внесення змін до Закону №875-ХІІ, за два місяці до закінчення звітного періоду, об`єктивно унеможливлювало і реалізацію встановлених змін щодо виконання нормативу з працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році, відокремленими підрозділами, головні підприємства яких до цього виконували норматив самостійно, або сукупно за рахунок головного підприємства та філій. …».

Ухвалою судді від 05.06.2023 в адміністративній справі відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) та без проведення судового засідання.

Суддя Запорізького окружного адміністративного суду Прасов О.О. у період з 09.07.2023 по 30.07.2023 перебував у відпустці.

Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з`ясував наступне.

За інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Запорізька філія Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» не є юридичною особою та є відокремленим підрозділом ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД»; ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» є юридичною особою з місцезнаходженням: Україна, 03039, місто Київ, Саперно-Слобідський проїзд, буд.4.

В обґрунтування позовної заяви позивачем надано до суду, зокрема: «Положення про Запорізьку філію Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД»»; Податкові розрахунки сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску; Накази (розпорядження) про прийняття на роботу; Довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією; Статут ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» код ЄДРПОУ 37412768 (нова редакція); Звіти про зайнятість та працевлаштування інвалідів.

Судом досліджено: «Розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю» за 2022 рік, обчислених відповідно до ст.20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні»; Лист Міністерства соціальної політики України від 24.05.2023 за №6755/0/2-23/61 на адресу Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю; інші документи, наявні у матеріалах справи.

При вирішенні спору по суті суд виходить з зазначеного вище та викладеного нижче.

У ст.19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) зазначено: «Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця. Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленогочастиною першоюцієї статті та з урахуванням вимогстатті 18цього Закону, і здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативу робочих місць. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення. У межах зазначеного нормативу здійснюється також працевлаштування осіб з інвалідністю внаслідок психічного розладу відповідно доЗакону України"Про психіатричну допомогу". Виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно зчастиною першоюцієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичною особою, яка використовує найману працю, осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним. До виконання підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, нормативу робочих місць, визначеного згідно зчастиною першоюцієї статті, зараховується забезпечення роботою осіб з інвалідністю на підприємствах, в організаціях громадських об`єднань осіб з інвалідністю шляхом створення господарських об`єднань підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, та підприємствами, організаціями громадських об`єднань осіб з інвалідністю з метою координації виробничої, наукової та іншої діяльності для вирішення спільних економічних та соціальних завдань. Пенсійний фонд України у порядку та за формою, встановленими Пенсійним фондом України за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, надає Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю інформацію: про створення підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю; необхідну для обчислення кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, відповідно до нормативу, встановленогочастиною першоюцієї статті. Отримана від Пенсійного фонду України інформація, яка містить ознаки порушень законодавства про створення робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю, є підставою для проведення перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю. Порядок контролю за виконанням нормативу робочих місць та перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, щодо виконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі шляхом його зарахування, визначається Кабінетом Міністрів України. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, здійснює перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, щодо виконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі шляхом його зарахування. Керівники підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, у разі незабезпечення виконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю несуть відповідальність у встановленому законом порядку. Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю щороку до 10 березня в автоматизованому режимі з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності здійснює визначення підприємств, установ та організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, які не забезпечили виконання у попередньому році нормативу робочих місць, визначеного згідно зчастиною першоюцієї статті, та надсилає їм розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, обчислених відповідно достатті 20цього Закону. Розрахунок надсилається у формі електронного документа через електронні кабінети підприємств, установ та організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України у формі та порядку, визначених Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю спільно з Пенсійним фондом України».

У ст.20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) зазначено: «Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченимстаттею 19цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів. Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк. Сплату адміністративно-господарських санкцій і пені підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, проводять відповідно до закону за рахунок прибутку, який залишається в їх розпорядженні після сплати всіх податків і зборів (обов`язкових платежів). Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленогочастиною першоюстатті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначеністаттею 250Господарського кодексу України. У разі несплати адміністративно-господарських санкцій або пені чи неможливості їх сплати за рішенням суду їх стягнення в примусовому порядку може бути звернено на майно підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичної особи, яка використовує найману працю, в порядку, передбаченому законом. Суми адміністративно-господарських санкцій і пені, що надійшли до державного бюджету, використовуються Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю для: фінансування цим Фондом заходів, які здійснюються центральними органами виконавчої влади та підпорядкованими їм установами, у тому числі спеціалізованими, і підприємствами, організаціями громадських об`єднань осіб з інвалідністю, та забезпечення функціонування установ, закладів щодо соціальної, трудової, фізкультурно-спортивної (за поданням Національного комітету спорту інвалідів України) та професійної реабілітації осіб з інвалідністю; надання підприємствам, установам, організаціям, у тому числі підприємствам, організаціям громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичним особам, які використовують найману працю, цільової позики (на поворотній основі з терміном повернення до трьох років) на створення робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю, у межах коштів, передбачених на зазначені потреби у відповідному році. Цільові позики підприємствам та організаціям громадських об`єднань осіб з інвалідністю надаються лише за наявності рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту осіб з інвалідністю, ветеранів війни; надання підприємствам, установам, організаціям, у тому числі фізичним особам, які використовують найману працю, що забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю з числа зареєстрованих безробітних за направленням державної служби зайнятості, компенсацій, визначенихЗаконом України"Про зайнятість населення"; надання особам з інвалідністю з числа зареєстрованих безробітних компенсацій, визначенихЗаконом України"Про зайнятість населення"; фінансування витрат на професійне навчання осіб з інвалідністю, у тому числі за направленням державної служби зайнятості, на професійне навчання осіб з інвалідністю із числа випускників спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), загальноосвітніх санаторних шкіл (шкіл-інтернатів), загальноосвітніх навчальних закладів на спеціалізованих робочих місцях підприємств, організацій осіб з інвалідністю; надання фінансової допомоги на здійснення заходів соціальної, трудової, фізкультурно-спортивної (за поданням Національного комітету спорту інвалідів України) та професійної реабілітації осіб з інвалідністю (відновлення працездатності шляхом забезпечення особи з інвалідністю допоміжними засобами реабілітації, створення умов для заняття фізичною культурою і спортом, оплата навчання та перекваліфікації, створення на робочому місці особи з інвалідністю належних санітарно-гігієнічних, виробничих і технічних умов згідно з індивідуальною програмою реабілітації особи з інвалідністю, випуск для осіб з інвалідністю спеціальної літератури та аудіозаписів для їх професійної підготовки), працевлаштування осіб з інвалідністю шляхом створення робочих місць, у тому числі спеціальних робочих місць, а також надання фінансової допомоги на технічне оснащення діючих робочих місць для працевлаштування на них осіб з інвалідністю та на технічне переоснащення виробництва підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю з метою створення додаткових робочих місць і працевлаштування на них осіб з інвалідністю. Фінансова допомога надається лише за наявності рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту осіб з інвалідністю, ветеранів війни; надання підприємствам, установам, організаціям, у тому числі підприємствам, організаціям громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичним особам, які використовують найману працю, дотацій на створення спеціальних робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, зареєстрованих у державній службі зайнятості як безробітні або такі, що шукають роботу. Дотації надаються лише за наявності рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту осіб з інвалідністю, ветеранів війни; фінансування реабілітаційної допомоги відповідно до законодавства у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. У разі нецільового використання фінансової допомоги, позики або їх частин підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичними особами, які використовують найману працю, або створення ними робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у меншій кількості, ніж передбачалося умовами надання позики чи поворотної фінансової допомоги, відповідна сума цих коштів, проіндексована з урахуванням рівня інфляції, підлягає поверненню до державного бюджету на підставі відповідного рішення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю. Порядок сплати адміністративно-господарських санкцій і пені до відділень Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, їх акумуляції, обліку та контролю за їх використанням, а також з урахуванням пропозицій всеукраїнських громадських об`єднань осіб з інвалідністю - використання цих коштів встановлюється законом. Спори, що виникають із правовідносин застаттями 19і20цього Закону, вирішуються Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю або в судовому порядку. Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю, його відділення мають право захищати свої права та законні інтереси, у тому числі в суді».

Згідно з ч.2 ст.1 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» центральні і місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи і організації (незалежно від форми власності і господарювання, виду діяльності і галузевої належності), їх філії, відділення, представництва, що ведуть окремий облік результатів фінансової та господарської діяльності, банки та інші фінансові установи, а також представництва іноземних юридичних осіб (у тому числі міжнародних організацій), які використовують працю найманих працівників - громадян України, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України (далі - підприємства, установи та організації), фізичні особи, які використовують найману працю, залучають представників громадських об`єднань осіб з інвалідністю до підготовки рішень, що стосуються прав та інтересів осіб з інвалідністю.

Як зазначено у п.1 ч.1 ст.4 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», платниками єдиного внеску є: роботодавці: підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами; (…).

За п.2 «Порядку надсилання розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік», затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України від 10.03.2023 за №14-1, Наказом Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю від 10.03.2023 за №17, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.03.2023 за №456/39512 (набрав чинності з 17.03.2023) (надалі «Порядок надсилання розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік»), розрахунок надсилається у формі електронного документа Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю за формою, наведеною удодатку.

Відповідно до ч.1 ст.55 Господарського кодексу України суб`єктами господарювання визнаються учасники господарських відносин, які здійснюють господарську діяльність, реалізуючи господарську компетенцію (сукупність господарських прав та обов`язків), мають відокремлене майно і несуть відповідальність за своїми зобов`язаннями в межах цього майна, крім випадків, передбачених законодавством.

Згідно з п.1 ч.2 ст.55 Господарського кодексу України суб`єктами господарювання є: господарські організації - юридичні особи, створені відповідно доЦивільного кодексу України, державні, комунальні та інші підприємства, створені відповідно до цього Кодексу, а також інші юридичні особи, які здійснюють господарську діяльність та зареєстровані в установленому законом порядку.

У ч.6 ст.55 Господарського кодексу України зазначено, що суб`єкти господарювання, зазначені у пункті першому частини другої цієї статті, мають право відкривати свої філії, представництва, інші відокремлені підрозділи без створення юридичної особи.

Як зазначено у ч.1 ст.238 Господарського кодексу України, за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності до суб`єктів господарювання можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські санкції, тобто заходи організаційно-правового або майнового характеру, спрямовані на припинення правопорушення суб`єкта господарювання та ліквідацію його наслідків.

Судом вивчено й інші норми права, які стосуються предмету спору.

Виходячи зі змісту ч.2 ст.1 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» під поняттям «підприємства, установи та організації» у даному Законі України розуміються, зокрема, «підприємства, установи і організації (незалежно від форми власності і господарювання, виду діяльності і галузевої належності), їх філії, відділення, представництва, що ведуть окремий облік результатів фінансової та господарської діяльності» лише «залучають представників громадських об`єднань осіб з інвалідністю до підготовки рішень, що стосуються прав та інтересів осіб з інвалідністю».

При цьому, за п.1 ч.1 ст.4 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», платниками єдиного внеску є, зокрема: роботодавці: філії підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.

Запорізька філія ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» згідно з п.1.8 «Положення про Запорізьку філію Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД»» має окремий баланс.

Також, Запорізька філія ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» самостійно веде розрахунки із застрахованими особами, що підтверджується змістом п.6.6, п.6.12 «Положення про Запорізьку філію Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД»» та наданими до суду позивачем Податковими розрахунками сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, які були подані до контролюючого органу Запорізькою філією ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД».

Таким чином, відповідач мав право надіслати Запорізькій філії ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» «Розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю» за 2022 рік, обчислених відповідно до ст.20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні».

Однак, відповідно до приписів ст.19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» зазначений «Розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю» за 2022 рік, обчислених відповідно до ст.20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» відповідач міг надіслати Запорізькій філії ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» лише після «проведення перевірки» Запорізької філії ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД», оскільки отримана відповідачем від Пенсійного фонду України інформація містила ознаки порушень Запорізькою філією ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» законодавства про створення робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю, що є підставою для проведення перевірки Запорізької філії ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД».

Відповідачем не надано до суду доказів проведення зазначеної перевірки.

Також, відповідачем не надано до суду доказів того, що «Розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю» за 2022 рік, обчислених відповідно до ст.20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», ним складено з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності.

Судом прийнято до уваги, що «Порядок надсилання розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік» набрав чинності 17.03.2023 та що «Розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю» за 2022 рік, обчислених відповідно до ст.20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» надіслано на адресу Запорізької філії ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» з порушенням строку визначеного у ст.19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» (зокрема, необхідно було надіслати до 10.03.2023).

Також, судом прийнято до уваги, що за приписами Господарського кодексу України адміністративно-господарські санкції можуть бути застосовані до суб`єктів господарювання зокрема, юридичної особи.

Суд вважає, що питання «Просимо Суд задля забезпечення принципу рівності, врахувати, що внесення змін до Закону №875-ХІІ, за два місяці до закінчення звітного періоду, об`єктивно унеможливлювало і реалізацію встановлених змін щодо виконання нормативу з працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році, відокремленими підрозділами, головні підприємства яких до цього виконували норматив самостійно, або сукупно за рахунок головного підприємства та філій», «Оскільки добровільному виконанню зобов`язання підприємства зі сплати адміністративно-господарських санкцій до 15 квітня поточного року (відповідно до ч.3 ст.20 Закону №875-ХІІ) передує обов`язок Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю з їх розрахунку та обов`язок Пенсійного Фонду України, з їх надсилання підприємству до 16 березня поточного року, вважаємо, що підприємство не може бути притягнене до відповідальності за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій, у вигляді пені, передбаченої ч.2 ст.20 Закону №875-ХІІ» мають вирішуватись судом у межах адміністративної справи за позовною заявою територіального відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю про стягнення з суб`єкта господарювання суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю.

На думку суду, надіслання на адресу Запорізької філії ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» «Розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю» за 2022 рік, обчислених відповідно до ст.20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», створеного відповідачем, впливає на права, інтереси та обов`язки позивача щодо сплати адміністративно-господарських санкцій, а, отже, дії відповідача щодо створення та надіслання даного Розрахунку можуть бути перевірені судом.

Водночас, враховуючи приписи п.19 ч.1 ст.4, п.1 ч.1 ст.19 КАС України, «Розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю» за 2022 рік, обчислених відповідно до ст.20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», не є індивідуальним актом, а, отже, не може бути визнаний судом протиправний та скасований.

Звідси, суд позбавлений можливості «скасувати нараховані Запорізькій філії Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» (код за ЄДРПОУ 44112661) адміністративно-господарські санкції у сумі 64283,66 грн.».

Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч.1 ст.9 КАС України).

Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на викладене вище, позовна заява позивача підлягає частковому задоволенню. Доводи позивача та відповідача частково не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.

Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи (ч.1 ст.132 КАС України).

Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч.1 ст.143 КАС України).

Оскільки позовна заява підлягає фактично задоволенню, то на користь позивача з відповідача мають бути стягнуті понесені позивачем судові витрати у вигляді сплаченого судового збору у сумі 2684 грн. 00 коп.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9, 77, 132, 139, 143, 243-246 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» (Саперно-Слобідський проїзд, буд.4, м.Київ, 03039; код ЄДРПОУ 37412768) до Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (проспект Соборний, буд.75, каб.226, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69002; код ЄДРПОУ 20508338) про визнання протиправними дії та скасування адміністративно-господарських санкцій задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю щодо нарахування Запорізькій філії Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік у сумі 64283,66 грн.

В іншій частині позовної заяви відмовити.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» (Саперно-Слобідський проїзд, буд.4, м.Київ, 03039; код ЄДРПОУ 37412768) з Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (проспект Соборний, буд.75, каб.226, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69002; код ЄДРПОУ 20508338) судові витрати по сплаті судового збору у сумі 2684 грн. 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Рішення виготовлено у повному обсязі 03.08.2023.

Суддя О.О. Прасов

Дата ухвалення рішення03.08.2023
Оприлюднено11.08.2023
Номер документу112724435
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі зайнятості населення, з них зайнятості осіб з інвалідністю

Судовий реєстр по справі —280/3525/23

Ухвала від 03.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 03.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 23.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Рішення від 03.08.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 05.06.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні