ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
21 жовтня 2024 року м. Дніпросправа № 280/3525/23
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Добродняк І.Ю. (доповідач),
суддів: Бишевської Н.А., Семененка Я.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпрі апеляційну скаргу Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю
на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 03 серпня 2023 року (суддя Прасов О.О.)
у справі №280/4216/23
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД»
до Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю
про визнання протиправними дії та скасування адміністративно-господарських санкцій, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» звернулось до суду з позовом до Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, в якому просило визнати протиправними дії Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (код за ЄДРПОУ 20508338) щодо нарахування Запорізькій філії Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» (код за ЄДРПОУ 44112661) адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік та скасувати нараховані Запорізькій філії Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» (код за ЄДРПОУ 44112661) адміністративно-господарські санкції у сумі 64 283,66 грн.
Позовні вимоги мотивовані тим, 17.04.2023 через електронний кабінет Запорізької філії ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» на веб порталі електронних послуг Пенсійного фонду України надійшов розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю. Відповідно до змісту розрахунку Запорізьке обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (надалі також Відповідач) дійшло висновку, що ЗФ ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» не виконала нормативу, призначеного для працевлаштування осіб з інвалідністю, як це передбачено статтею 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», у зв`язку з чим Відповідач здійснив розрахунок розміру адміністративно-господарських санкцій, що підлягає стягненню з ЗФ ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД», у розмірі 64 283,66 грн. Позивач зазначає, що обов`язок щодо виконання нормативу із працевлаштування осіб із інвалідністю поширюється на підприємства, установи організації незалежно від форми власності та господарювання, тобто на юридичних осіб, тому дотримуватися виконання нормативу, розраховувати кількість робочих місць працевлаштування осіб з інвалідністю та сплачувати в певних випадках адміністративно-господарські санкції за його невиконання, зобов`язане саме підприємство юридична особа. Запорізька філія Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» є відокремленим підрозділом юридичної особи - Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙЛ», що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює частину її функцій на підставі затвердженого Положення про філію від 25.01.2021, в п.1.4 якого зазначено, що філія не є юридичною особою. Оскільки головним підприємством є саме Товариство з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД», то саме воно і є відповідальним за виконання нормативу та розрахунок кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, в тому числі й за їх розподіл між своїми відокремленими підрозділами. На підтвердження обґрунтованості позовних вимог також зазначено, що у 2022 році середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» в цілому складала 463 особи, 22 особам з яких встановлено інвалідність: - Товариство з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» (головне підприємство) - 259 осіб, з них осіб з інвалідністю - 17; -Вінницька філія Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» - 15 осіб, з них осіб з інвалідністю - 1; - Дніпровська філія Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» - 30 осіб, з них осіб з інвалідністю - 1; - Запорізька філія Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» - 14 осіб; - Львівська філія Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» - 58 осіб, з них осіб з інвалідністю - 3; - Одеська філія Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» - 17 осіб; - Полтавська філія Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» - 16 осіб; - Харківська філія Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» - 28 осіб; - Хмельницька філія Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» - 10 осіб; Чернігівська філія Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» - 16 осіб. З урахуванням положень ст.19 Закону №875-ХІІ, норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році для ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» складає 19 осіб (463 х 4%). В свою чергу, підприємство у 2022 році працевлаштувало 22 особи з інвалідністю, що свідчить навіть про перевиконання нормативу. Про підтвердження виконання підприємством нормативу свідчать звіти з Податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 1-4 квартали 2022 року по ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» та його філіям. Позивач зазначає, що оскільки ЗФ ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» не є юридичною особою, до неї не можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські санкції. Вважаючи вказані дії відповідача протиправними, позивач звернувся до суду з позовом у цій справі.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 03 серпня 2023 року позов задоволено частково.
Визнано протиправними дії Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю щодо нарахування Запорізькій філії Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік у сумі 64 283,66 грн.
В іншій частині позовної заяви відмовлено.
Суд першої інстанції зазначив, що надіслання на адресу Запорізької філії ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» «Розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю» за 2022 рік, обчислених відповідно до ст.20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», створеного відповідачем, впливає на права, інтереси та обов`язки позивача щодо сплати адміністративно-господарських санкцій, а, отже, дії відповідача щодо створення та надіслання даного Розрахунку можуть бути перевірені судом. Так, Запорізька філія ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» згідно з п.1.8 «Положення про Запорізьку філію Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» має окремий баланс. Також, Запорізька філія ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» самостійно веде розрахунки із застрахованими особами, що підтверджується змістом п.6.6, п.6.12 «Положення про Запорізьку філію Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» та наданими до суду позивачем Податковими розрахунками сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, які були подані до контролюючого органу Запорізькою філією ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД». Таким чином, відповідач мав право надіслати Запорізькій філії ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» «Розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю» за 2022 рік, обчислених відповідно до ст.20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні».
Водночас, суд дійшов висновку, що відповідно до приписів ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» зазначений «Розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю» за 2022 рік, обчислених відповідно до ст.20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» відповідач міг надіслати Запорізькій філії ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» лише після «проведення перевірки» Запорізької філії ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД», оскільки отримана відповідачем від Пенсійного фонду України інформація містила ознаки порушень Запорізькою філією ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» законодавства про створення робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю, що є підставою для проведення перевірки Запорізької філії ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД». Відповідачем не надано до суду доказів проведення зазначеної перевірки. Також, відповідачем не надано до суду доказів того, що «Розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю» за 2022 рік, обчислених відповідно до ст.20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», ним складено з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності. Враховуючи наведене суд першої інстанції дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить рішення суду скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.
Скаржник в обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що судом першої інстанції не досліджено належним чином положень ч. 1 ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», якою передбачено, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, у кількості одного робочого місця. При цьому відповідач зазначає, що для філій, відділень, представництв, що ведуть окремий облік результатів фінансової та господарської діяльності установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, у кількості одного робочого місця. Тобто відокремлені підрозділи юридичної особи (філії, відділення, представництва) визначаються Законом як самостійні суб`єкти, які мають виконувати норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю та мають сплачувати адміністративно-господарські санкції у разі його порушення, за умови ведення ними окремого обліку результатів фінансової та господарської діяльності. Наслідком невиконання нормативу є встановлений Законом обов`язок такого підрозділу сплатити адміністративно-господарські санкції у відповідному розмірі.
Позивач подав письмовий відзив на апеляційну скаргу, в якому просить залишити рішення суду першої інстанції без змін як законне та обґрунтоване.
Дана адміністративна справа розглянута апеляційним судом відповідно до ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України в порядку письмового провадження.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, апеляційний суд вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, з огляду на таке.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, відповідно до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Запорізька філія Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 44112661) не є юридичною особою та є відокремленим підрозділом ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 27412768).
ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 27412768) є юридичною особою з місцезнаходженням: Україна, 03039, місто Київ, Саперно-Слобідський проїзд, буд.4.
Відповідно до Положення про Запорізьку філію Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД», Запорізька філія Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДИНГ ТРЕЙД» створена у відповідності з діючим законодавством України та Статутом Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД». Філія є структурним підрозділом Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД». Філія не є юридичною особою. Філія веде облік результатів фінансово-господарської діяльності в межах консолідованого обліку, що здійснюється Товариством. Філія не є самостійним платником податку на прибуток та податку на додану вартість, передбачених законодавством України. Ці види податків сплачує Товариство (т. 1, а.с. 23-31).
Відповідно до Розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю Запорізької філії ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» за 2022 рік, середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу за рік, склала 14 осіб; середньооблікова чисельність штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність, 0 осіб; норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю (4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця, округлені до цілого значення), 1 особа.
У зв`язку з невиконанням, на думку відповідача, позивачем нормативу щодо кількості штатних працівників осіб з інвалідністю, відповідачем здійснено розрахунок суми адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік, яким до Запорізької філії ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» застосовано адміністративно-господарські санкції в розмірі 64 283,66 грн (т. 1, а.с. 22).
Вважаючи дії відповідача щодо нарахування Запорізькій філії Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік протиправними, позивач звернувся до суду з позовом у цій справі.
З огляду на фактичні обставини справи, норми законодавства, що регулюють спірні правовідносини, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.
Згідно з частиною першою статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Пунктами 1, 2 частини першої статті 4 КАС України визначено, що адміністративна справа - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір.
Публічно-правовий спір - це спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.
Відповідно до пункту 7 частини першої статті 4 КАС України суб`єкт владних повноважень - це орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.
Пунктом 1 частини першої статті 19 КАС України передбачено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Рішення суб`єкта владних повноважень у контексті положень КАС України необхідно розуміти як нормативно-правові акти, так і правові акти індивідуальної дії.
Нормативно-правовий акт - акт управління (рішення) суб`єкта владних повноважень, який встановлює, змінює, припиняє (скасовує) загальні правила регулювання однотипних відносин, і який розрахований на довгострокове та неодноразове застосування.
Індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.
Тобто, обов`язковою ознакою нормативно-правового акта чи правового акта індивідуальної дії, а також відповідних дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, є створення ними юридичних наслідків у формі прав, обов`язків, їх зміни чи припинення.
Позивач оскаржує дії відповідача щодо нарахування сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю.
Спірні правовідносини регулюються Законом України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» від 21.03.1991 №875-XII.
Згідно з ст. 19 Закону №875-XII, в редакції на час виникнення спірних правовідносин, у межах зазначеного нормативу здійснюється також працевлаштування осіб з інвалідністю внаслідок психічного розладу відповідно до Закону України "Про психіатричну допомогу".
Виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичною особою, яка використовує найману працю, осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.
До виконання підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною першою цієї статті, зараховується забезпечення роботою осіб з інвалідністю на підприємствах, в організаціях громадських об`єднань осіб з інвалідністю шляхом створення господарських об`єднань підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, та підприємствами, організаціями громадських об`єднань осіб з інвалідністю з метою координації виробничої, наукової та іншої діяльності для вирішення спільних економічних та соціальних завдань.
Пенсійний фонд України у порядку та за формою, встановленими Пенсійним фондом України за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, надає Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю інформацію:
про створення підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю;
необхідну для обчислення кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті.
Отримана від Пенсійного фонду України інформація, яка містить ознаки порушень законодавства про створення робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю, є підставою для проведення перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю.
Порядок контролю за виконанням нормативу робочих місць та перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, щодо виконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі шляхом його зарахування, визначається Кабінетом Міністрів України.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, здійснює перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, щодо виконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі шляхом його зарахування.
Керівники підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, у разі незабезпечення виконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю несуть відповідальність у встановленому законом порядку.
Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю щороку до 10 березня в автоматизованому режимі з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності здійснює визначення підприємств, установ та організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, які не забезпечили виконання у попередньому році нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною першою цієї статті, та надсилає їм розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, обчислених відповідно до статті 20 цього Закону.
Розрахунок надсилається у формі електронного документа через електронні кабінети підприємств, установ та організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України у формі та порядку, визначених Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю спільно з Пенсійним фондом України.
Статтею 20 Закону №875-XII встановлено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.
Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.
Сплату адміністративно-господарських санкцій і пені підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, проводять відповідно до закону за рахунок прибутку, який залишається в їх розпорядженні після сплати всіх податків і зборів (обов`язкових платежів).
Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону.
При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.
У разі несплати адміністративно-господарських санкцій або пені чи неможливості їх сплати за рішенням суду їх стягнення в примусовому порядку може бути звернено на майно підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичної особи, яка використовує найману працю, в порядку, передбаченому законом.
Відповідно до пункту 2 Порядку сплати підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 №70, роботодавці сплачують суму адміністративно-господарських санкцій відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю за місцем їх державної реєстрації як юридичних осіб або фізичних осіб - підприємців на рахунки, відкриті в органах Державного казначейства, до 15 квітня року, що настає за роком, в якому відбулося порушення нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю.
Обчислення суми адміністративно-господарських санкцій проводиться роботодавцями самостійно згідно з порядком заповнення звіту про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю, затвердженим Мінсоцполітики за погодженням з Держстатом.
Адміністративно-господарські санкції, визначені статтею 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» - це грошове зобов`язання, альтернативне зобов`язанню самостійно здійснити працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до Закону. За своєю правовою природою ці санкції є видом господарсько-правової відповідальності, які застосовуються до суб`єктів господарювання за порушення ними правил здійснення господарської діяльності (статті 217, 238 Господарського кодексу України).
Порядком надсилання розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, який затверджено постановою Правління Пенсійного фонду України від 10 березня 2023 року № 14-1, наказом Фонду соціального захисту інвалідів від 10 березня 2023 року №17, визначено механізм надсилання розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік.
Відповідно до зазначеного Порядку розрахунок надсилається у формі електронного документа Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю за формою, наведеною у додатку.
Створені Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю оригінали розрахунків передаються Пенсійному фонду України з дотриманням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «;Про електронні довірчі послуги», «Про публічні електронні реєстри», «;Про захист персональних даних», «;Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах», інших нормативно-правових актів.
Пенсійний фонд України надсилає розрахунки через електронні кабінети підприємств, установ та організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України протягом п`яти календарних днів з дня їх одержання від Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю.
Інформація про дату і час надсилання розрахунків надається Пенсійним фондом України в електронному вигляді у формі квитанцій протягом трьох робочих днів з дня їх відправки.
Отже, повноваження відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю у цьому випадку обмежуються лише розрахунком сум адміністративно-господарських санкцій у встановленому порядку.
Такі суми адміністративно-господарських санкцій не можуть бути примусово стягнуті на підставі розрахунку відповідача та сплачуються підприємством у добровільному порядку або шляхом звернення Фонду інвалідів до суду з відповідним позовом про стягнення зазначених санкцій.
Отже, надісланий 17 квітня 2023 року позивачу розрахунок, створений відповідачем на підставі інформації з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, є документом, який підтверджує факт діяльності Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю та є лише носієм доказової інформації, не містить обов`язкових для виконання приписів, не тягне за собою виникнення, зміну або припинення прав та обов`язків, відповідно не є індивідуальним актом у розумінні КАС України, який може бути оскаржений до адміністративного суду, а законність такого розрахунку чи дій відповідача щодо його створення/надіслання, а також обчислення у ньому сум адміністративно-господарських санкцій не може бути предметом самостійного розгляду в порядку адміністративного судочинства.
Відсутність спору, у свою чергу, виключає можливість звернення до суду, оскільки відсутнє право, що підлягає судовому захисту.
З приводу висновку суду першої інстанції про те, що надіслання на адресу Запорізької філії ТОВ «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» «Розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю» за 2022 рік впливає на права, інтереси та обов`язки позивача щодо сплати адміністративно-господарських санкцій, суд апеляційної інстанції звертає увагу на те, що такі суми адміністративно-господарських санкцій не можуть бути примусово стягнуті на підставі розрахунку відповідача та сплачуються підприємством у добровільному порядку або шляхом звернення Фонду інвалідів до суду з відповідним позовом про стягнення зазначених санкцій.
Відтак, оцінка надісланого позивачу розрахунку та доводам Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» щодо не можливості застосування до філії юридичної особи адміністративно-господарських санкції за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю може бути надана судом під час розгляду справи за позовом Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» сум адміністративно-господарських санкцій у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік.
Суд апеляційної інстанції також вважає за необхідне зазначити, що з Єдиного державного реєстру судових рішень встановлено, що ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 15 квітня 2024 року прийнято адміністративну справу №280/4677/23 до провадження та відкрито провадження в адміністративній справі за позовом Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю «Метал Холдінг Трейд», в якому Запорізьке обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю просить суд стягнути з відповідача на користь позивача суму адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році у розмірі 67 883,76 грн.
Так, відповідно до п. 3 ч. 1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і у відповідній частині закрити провадження у справі повністю або частково або залишити позовну заяву без розгляду повністю або частково.
Згідно з ч. 1 ст. 319 КАС України судове рішення першої інстанції, яким закінчено розгляд справи, підлягає скасуванню повністю або частково в апеляційному порядку і позовна заява залишається без розгляду або провадження у справі закривається у відповідній частині з підстав, встановлених відповідно статтями 238, 240 цього Кодексу.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 238 КАС України суд закриває провадження у справі якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
Враховуючи вищевикладене та беручи до уваги те, що позивач просить визнати протиправними дії відповідача щодо нарахування Запорізькій філії Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛ ХОЛДІНГ ТРЕЙД» адміністративно-господарських санкцій за 2022 рік у «Розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю», який не є рішенням суб`єкта владних повноважень в розумінні Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що позовні вимоги у цій справі не можуть бути розглянуті як за правилами адміністративного судочинства, так і не підлягають розгляду в судовому порядку в цілому, а тому провадження у цій справі підлягає закриттю на підставі пункту 1 частини 1 статті 238 Кодексу адміністративного судочинства України.
Зазначені висновки узгоджуються з правовою позицією, висловленою Верховним Судом у постановах від 10 січня 2024 року у справі №340/4174/23 та від 17 квітня 2024 року у справі №300/5834/23.
Керуючись ст.ст. 311, 315, 319, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю задовольнити частково.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 03 серпня 2023 року у справі №280/3525/23 скасувати, провадження в адміністративній справі закрити.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили відповідно до ст.325 КАС України, може бути оскаржена до суду касаційної інстанції у випадках та строки, встановлені ст.ст.328,329 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий - суддяІ.Ю. Добродняк
суддяН.А. Бишевська
суддяЯ.В. Семененко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.10.2024 |
Оприлюднено | 23.10.2024 |
Номер документу | 122447489 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі зайнятості населення, з них зайнятості осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Добродняк І.Ю.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні