Справа № 560/4198/23
РІШЕННЯ
іменем України
08 серпня 2023 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Божук Д.А. розглянувши адміністративну справу за позовом приватного підприємства "АТП Поділля-Тур" до відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служи України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся в суд з позовом, в якому просить визнати протиправною та скасувати постанову Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті (код в ЄДРПОУ - 39816845) про застосування адміністративно-господарського штрафу №338388, винесену 14.09.2022.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що на автобус, який перевірявся, заводом - виробником у 2019 році було встановлено виключно цифровий тахограф, у який вставляється карта водія з електронним чіпом (мікросхема), а не тахокарта, яка використовується виключно в аналогових тахографах.
Отже, водій автобуса фізично не міг та не повинен був надавати під час перевірки щоденного реєстраційного листка режимів праці та відпочинку (тахокарта) за 25.07.2022.
В той же час, в акті перевірки не фіксувалися порушення щодо недопуску до тахографа, відсутності особистої картки водія, відсутності у водія протоколу перевірки адаптації та тахографа автобуса.
Ухвалою від 24.03.2023 суд відкрив провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
Також ухвалою від 21.03.2023 зупинено стягнення на підставі постанови відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті про застосування адміністративно-господарського штрафу №338388 від 14.09.2022, яка перебуває на примусовому виконанні у Першому відділі державної виконавчої служби у місті Хмельницькому Центрально-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Хмельницький) відповідно до відкритого виконавчого провадження №70412495, до набрання законної сили судовим рішенням у справі №560/4198/23.
Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, у якому просить у задоволенні позову відмовити. В обґрунтування своєї позиції зазначив, що саме суб`єкт господарювання, який зацікавлений в доведенні свої позиції, має надати всю інформацію, яка може вплинути на результат розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт.
Норми Закону України «Про автомобільний транспорт» зобов`язують автомобільних перевізників та водіїв мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення, до яких відносяться, зокрема, тахокарти в кількості, що передбачена ЄУТР.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.
Інспекторами відділу державного нагляду (контролю) у Рівненській області 25.07.2022 перевірено транспортний засіб марки ATAMAN, реєстраційний номер НОМЕР_1 , що використовує в своїй діяльності позивач.
За результатами перевірки складено акт №336207 від 25.07.2022, в якому вказано, що під час перевірки виявлено порушення: регулярні перевезення пасажирів на міжміському автобусному маршруті м.Хмельницький - м.Рівне, виконували без щоденного реєстраційного листка режимів праці та відпочинку (тахокарти), не оформлено індивідуальну контрольну книжку водія 25.07.22 (Транс засіб обладнано діючим та повіреним тахографом), чим порушено вимоги cт. 39 ЗУ «Про автомобільний транспорт».
Відповідальність передбачена ч.1 абз.3 ст.60 Закону УкраїниПро автомобільний транспорт- перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону.
На підставі акту перевірки відділом державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті розглянуто справу про порушення законодавства про автомобільний транспорт та винесено 14.09.2022 постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №338388, відповідно до якої до позивача застосовано адміністративно-господарський штраф у сумі 17000 грн. згідно абз.3ст.60 Закону України "Про автомобільний транспорт".
Також судом встановлено, що згідно свідоцтва про реєстрацію Автобуса марки ATAMAN, модель А-09216, реєстраційний номер НОМЕР_1 , він є 2019 року випуску.
Згідно Протоколів перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу від 19.05.2020 та від 21.07.2022, автобус обладнаний цифровим тахографом (2018 року виготовлення), заводський номер - 01195468.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначаєЗакон України «Про автомобільний транспорт» №2344-III(далі -Закон №2344-III).
Статтею 6 Закону №2344-IIIпередбачено, що державний контроль автомобільних перевізників здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок.
Згідно ізстаттею 18 Закону №2344-IIIз метою організації безпечної праці та ефективного контролю за роботою водіїв транспортних засобів автомобільні перевізники зобов`язані організовувати роботу водіїв транспортних засобів, режими їх праці та відпочинку відповідно до вимог законодавства України.
Контроль за роботою водіїв транспортних засобів має забезпечувати належне виконання покладених на них обов`язків і включає організацію перевірок режимів їх праці та відпочинку, а також виконання водіями транспортних засобів вимог цьогоЗаконута законодавства про працю.
Положення щодо режимів праці та відпочинку водіїв транспортних засобів визначається законодавством.
При цьому, положеннямистатті 34 Закону №2344-IIIвизначено, що автомобільний перевізник повинен виконувати вимоги цьогоЗаконута інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів.
Згідно з пунктом 15 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567(далі - Порядок №1567), під час проведення рейдової перевірки, зокрема, перевіряється: наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом; додержання водієм режиму праці та відпочинку; виконання водієм інших вимог Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів.
Згідно пункту 21 Порядку №1567 у разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом посадовими особами, що провели перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.
Як встановлено судом, актом проведення перевірки зафіксовано порушення - здійснення перевезень без щоденного реєстраційного листка режимів праці та відпочинку (тахокарти), не оформлено індивідуальну контрольну книжку водія.
Так, відповідно до п. 1.2. Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого наказом Міністерства транспорту і зв`язку України від 07.06.2010 №340 (далі - Положення), це Положення встановлює особливості регулювання робочого часу та часу відпочинку водіїв колісних транспортних засобів (далі - водії) та порядок його обліку.
Відповідно до п. 6.1 Положення автобуси, що використовуються для нерегулярних і регулярних спеціальних пасажирських перевезень, для регулярних пасажирських перевезень на міжміських автобусних маршрутах протяжністю понад 50 км, вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тонн повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами.
Пункт 6.3 Положення визначає, що водій, що керує ТЗ, який не обладнаний тахографом, веде індивідуальну контрольну книжку водія.
У постанові Верховного Суду від 11.02.2020 у справі №820/4624/17 вказано, що положеннями статті 48 Закону України«Про автомобільний транспорт»передбачено необхідність наявності як у перевізника так, і у водія інших документів, передбачених законодавством, а наявність протоколу про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу, або індивідуальної контрольної книжки водіяв разі не обладнання транспортного засобу тахографом, передбачено Інструкцією з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженоюНаказом Міністерства транспорту та зв`язку України № 385 від 24.06.2010, та Положенням про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженогоНаказом Міністерства транспорту та зв`язку України № 340 від 07.06.2010.
Отже, автобуси, що використовуються для регулярних пасажирських перевезень (що відповідає спірному випадку) повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами, а водій, який керує таким ТЗ, у разі відсутності тахографа повинен вести індивідуальну контрольну книжку водія.
Порядок установлення, технічного обслуговування та використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільних транспортних засобах (крім таксі), які використовуються для надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів встановлено Інструкцією з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженоїНаказом Міністерства транспорту та зв`язку України №385 від 24.06.2010(далі -Інструкція №385).
Відповідно до пункту 1.4 Інструкції №385:
- контрольний пристрій (тахограф) - обладнання, яке є засобом вимірювальної техніки, призначене для встановлення на транспортних засобах для показу та реєстрації в автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформації про рух таких транспортних засобів та про певні періоди роботи їхніх водіїв.
- тахокарта - бланк, призначений для внесення й зберігання зареєстрованих даних, який вводять в аналоговий контрольний пристрій (тахограф) та на якому маркувальні пристрої останнього здійснюють безперервну реєстрацію інформації, що підлягає фіксуванню відповідно до положень ЄУТР.
- картка - картка контрольного пристрою (тахографа) з вбудованою мікросхемою, призначена для використання в цифровому тахографі.
Відповідно до пункту 2.6 Інструкції №385, ПСТ (пункти сервісу тахографів) виконують перевірку та адаптацію тахографів до транспортних засобів відповідно до вимог ЄУТР періодично кожні два роки, а також у разі, зокрема, установлення або заміни тахографа, ремонту тахографа.
Згідно п.2.7 Інструкції №385 за результатами перевірки та адаптування тахографа до транспортного засобу ПСТ оформлює у двох примірниках протокол перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу.
Відповідно до п.2.8 Інструкції №385 за умови позитивних результатів перевірки та адаптації тахографа ПСТ відповідно до вимог ЄУТР маркує транспортний засіб та опломбовує тахограф і його складові чітким відбитком тавра згідно з вимогами додатка 2.
Згідно п.3.1 Інструкції №385 виробники транспортних засобів, перевізники, водії та ПСТ використовують тахографи, тахокарти, картки до цифрових тахографів, тип яких затверджено відповідно до вимог ЄУТР.
Відповідно до п.3.2 Інструкції №385 Мінтрансзв`язку забезпечує відповідно до вимог ЄУТР обіг (облік, видачу, скасування, призупинення дії, поновлення, перевірку чинності) карток чотирьох типів для цифрових тахографів: водія (картка водія); ПСТ (картка майстерні); особи, уповноваженої здійснювати контроль (картка контролера); перевізника (картка підприємства).
Згідно з п.3.3 Інструкції №385 водій транспортного засобу, обладнаного тахографом , зокрема:
- використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом;
- має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом.
Відповідно до пункту 3.5 Інструкції №385 перевізники забезпечують водіїв, які відправляються в рейс, необхідною кількістю тахокарт або паперу для роздруківки даних, що відповідають типу тахографа (аналоговий, цифровий).
З аналізу наведених приписів законодавства слідує, що водій транспортного засобу, обладнаного тахографом, повинен мати при собі заповнені тахокарти, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом, а у разі керування транспортним засобом, який не обладнаний тахографом, водій веде індивідуальну контрольну книжку водія.
У транспортному засобі позивача встановлений цифровий тахограф, що підтверджується протоколами перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу.
Посадові особи Державної служби України з безпеки на транспорті відповідно до приписівІнструкції №385повинні були перевірити наявність у водія транспортного засобу чинної картки для цифрового тахографа.
Водночас, у спірному випадку акт перевірки містить висновок, що перевезення здійснювалось без щоденного реєстраційного листка режимів праці та відпочинку (тахокарти), не оформлено індивідуальну контрольну книжку водія.
Проте водій не міг та не повинен був надавати під час перевірки щоденного реєстраційного листка режимів праці та відпочинку (тахокарти) за 25.07.2022, оскільки така використовується виключно в аналогових тахографах.
Крім цього, індивідуальну картку водія повинні мати водії, транспортний засіб яких не обладнаний тахографом.
В той же час, в акті перевірки не фіксувалися порушення щодо відсутності особистої картки водія. Також не вказано про недопуск до тахографа, як і не зазначено щодо відсутності у водія протоколу перевірки адаптації та тахографа транспортного засобу (в якому зазначено відомості про обладнання транспортного засобу саме цифровим тахографом).
Вказане свідчить про помилковість застосування до позивача відповідальності за порушення, зазначене в акті перевірки.
Отже, позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 1ст.139 КАС Українипри задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.
Відповідачем у справі є відділ державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті (територіальний орган Укртрансбезпеки), який згідно нормКАС Україниволодіє статусом суб`єкта владних повноважень, однак не є юридичною особою, що виключає можливість стягнення із відповідача сплаченого позивачем судового збору.
Отже, сплачений позивачем при зверненні до суду судовий збір в розмірі 2684 грн., та судовий збір за подання заяви про забезпечення позову (сплачено 805,21 грн. замість 805,20 грн.) належить стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті у розмірі 3489,20 грн. (у розмірі, який підлягав сплаті, згідно вимог ст.139 КАС України).
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
позов приватного підприємства "АТП Поділля-Тур" задовольнити.
Визнати противною та скасувати постанову відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті про застосування адміністративно-господарського штрафу №338388 від 14.09.2022.
Стягнути на користь приватного підприємства "АТП Поділля-Тур" судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 3489 (три тисячі чотириста вісімдесят дев`ять) грн. 20 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 08 серпня 2023 року
Позивач:Приватне підприємство "АТП Поділля-Тур" (вул. Вінницьке шосе, 12/2,Хмельницький,Хмельницька область,29011 , код ЄДРПОУ - 37016985) Відповідач:Державна служба України з безпеки на транспорті Відділ державного нагляду(контролю) у Хмельницькій області (вул. Соборна, 75,Хмельницький,Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 39816845)
Головуючий суддя Д.А. Божук
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.08.2023 |
Оприлюднено | 11.08.2023 |
Номер документу | 112727116 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Загороднюк А.Г.
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Божук Д.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні