П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
09 серпня 2023 р.м. ОдесаСправа № 420/8142/23
Перша інстанція: суддя Єфіменко К.С.,
повний текст судового рішення
складено 19.05.2023, м. Одеса
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Кравченка К.В.,судді Джабурія О.В.,судді Вербицької Н.В.,при секретарі Коблов А.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19 травня 2023 року по справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «АВТОТРАНССЕРВІС» до Головного управління ДПС в Одеській області, про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
У квітні 2023 року товариство з обмеженою відповідальністю «АВТОТРАНССЕРВІС» (далі позивач, ТОВ «АВТОТРАНССЕРВІС») звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області (далі відповідач, ГУ ДПС), в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області №72760 від 27.12.2022 року про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку;
- зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «АВТОТРАНССЕРВІС» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.
В обґрунтування позовних вимог було зазначено, що оскаржуване рішення не містить жодної належної мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до п.8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, як і не містить доказів наявності податкової інформації, що свідчить про реалізацію товарів/послуг на суб`єктів господарювання, які б відповідали станом на дату їх вчинення Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість. За таких обставин, оскаржуване рішення контролюючого органу не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії, та допускає його неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку ТОВ «АВТОТРАНССЕРВІС» виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень, у зв`язку з чим є протиправним.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 19.05.2023 року позов задоволено.
Справу було розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Не погоджуючись з вказаним рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, вказуючи на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступного.
З матеріалів справи вбачається та судом першої інстанції встановлено, що згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, ТОВ «АВТОТРАНССЕРВІС» зареєстроване за адресою: 65086, м. Одеса, вул. Капітана Кузнецова, буд.86/1. Платник податків займається такими видами господарської діяльності:
- КВЕД 45.31 оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів (основний);
- КВЕД 45.20 технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів;
- КВЕД 45.32 роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів;
- КВЕД 46.90 неспеціалізована оптова торгівля
- КВЕД 47.19 інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах;
- КВЕД 49.41 вантажний автомобільний транспорт.
В рамках перелічених видів діяльності Позивач здійснює діяльність з реалізації шин та покришок пневматичних гумових нових в асортименті за наступними кодами УКТЗЕД:
- 4011 10 00 90 шини та покришки пневматичні гумові нові для легкових автомобілів (включаючи вантажопасажирські автомобілі фургони, та гоночні автомобілі; інші);
- 4011 20 10 00 шини та покришки пневматичні гумові нові для автобусів і вантажних автомобілів з індексом навантаження не більше як 121;
- 4011 20 90 00 шини та покришки пневматичні гумові нові для автобусів і вантажних автомобілів з індексом навантаження більш як 121;
- 4011 70 00 00 шини та покришки пневматичні гумові нові для використання на сільськогосподарських або лісогосподарських транспортних засобах і машинах.
Також Позивач займається продажем деталей та приладдя для автомобілів, а саме:
- акумуляторів код УКТЗЕД 8507 10 20 90 акумулятори електричні свинцеві, що використовують для запуску поршневих двигунів, що працюють на рідкому електроліті;
- диск автомобільний колісний код УКТЗЕД 8708 70 50 90.
Крім того, ТОВ «АВТОТРАНССЕРВІС» здійснюється діяльність з надання послуг з технічного обслуговування та ремонту автотранспортних засобів за кодом послуг (ДК 016-2010) КВЕД 45.20. До даних послуг відноситься шиномонтаж коліс, розвалсходження коліс та ін..
Позивач орендує наступні приміщення, необхідні для ведення своєї господарської діяльності:
- нежитлове приміщення загальною площею 12 кв.м. за адресою: Одеська обл., село Крижанівка, вул. Дніпропетровська дорога, 145 (офіс). Оренда цього приміщення здійснюється на підставі договору оренди №1/1 від 01.01.2021 року, укладеного між ФОП ОСОБА_1 (Орендодавець) та ТОВ «АВТОТРАНССЕРВІС» (Орендар);
- нежитлове приміщення загальною площею 60 кв.м. за адресою: АДРЕСА_1 (склад). Оренда цього приміщення здійснюється на підставі договору оренди №2/1 від 01.01.2021 року, укладеного між ФОП ОСОБА_1 (Орендодавець) та ТОВ «АВТОТРАНССЕРВІС» (Орендар). Складське приміщення облаштоване для зберігання придбаного товару, сезонного зберігання шин (за замовленням) та має місце облаштоване для надання послуг з обслуговування та ремонту (балансування) пневматичних шин колісних та дисків колісних.
Щодо трудових ресурсів, то на даний час на підприємстві працює 5 працівників: директор, 2 менеджери з оптового продажу, 1 комірник, 1 особа задіяна в технічному обслуговуванні транспортних засобів. Директор виконує функцію керівника та бухгалтера, чого достатньо для забезпечення безперебійного функціонування Позивача, технічного обслуговування транспорту у період піку сезону та загалом ведення реальної господарської діяльності належним чином.
16.12.2021 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкових накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління ДПС в Одеській області прийнято рішення №75886 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «АВТОТРАНССЕРВІС» критеріям ризиковості.
Згідно зі змістом зазначеного рішення, Комісією регіонального рівня відповідно до пункту 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1165 від 11.12.2019 року, (без зазначення та відмітки у відповідних графах причин) прийнято рішення про відповідність платника податків критеріям ризиковості платника податку. У графі «підстава» зазначено: «п.8 Критерії ризиковості платника податку», а у графі «податкова інформація» зазначено: «встановлена реалізація товару на суб`єкти господарювання з ознаками ризиковості».
13.10.2022 року ТОВ «АВТОТРАНССЕРВІС» звернулось до ГУ ДПС в Одеській області із запитом, в якому просило надати інформацію щодо переліку ризикових суб`єктів господарювання, через взаємодію з якими Позивача було визнано таким, що відповідає Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість та інформацію щодо того, в який саме період часу взаємодія із зазначеними контрагентами стала підпадати під Критерії.
У відповідь на вказане звернення, 18.10.2022 року ГУ ДПС в Одеській області надано лист вих. №157/ЗПІ/15-32-18-02-09, у якому зазначено, що підставою для віднесення Позивача до ризикових платників податків стало постачання товару/послуг у 2021 році суб`єктам господарювання, що відповідають Критеріям ризиковості по податкових накладних, які вказані у такій відповіді.
15.12.2022 року ТОВ «АВТОТРАНССЕРВІС» через електронний кабінет подано повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість. Разом із вказаним повідомленням Позивачем також надано копії 23 первинних документів, які підтверджують реальність господарських операцій Позивача та пояснюють спосіб здійснення господарської діяльності платника податків, а також додано документ із назвою файлу «Пояснювальна записка», в якому містилось «Звернення про прийняття рішення щодо невідповідності платника ПДВ критеріям ризиковості», де детально описано в чому саме полягає діяльність компанії Позивача, а доданими документами документально підтверджено наявність матеріально-технічної бази, трудових ресурсів, основних засобів та зазначена інформація про походження товару, реалізацію якого здійснює Позивач. Крім того, у вказаному зверненні платником податків надано пояснення щодо співпраці зі всіма контрагентами, яких контролюючий орган вважає ризиковими.
Розглянувши інформацію та копії документів, подані платником податку, 27.12.2022 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкових накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління ДПС в Одеській області було прийнято рішення № 72760 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальність «АВТОТРАНССЕРВІС» критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.
Згідно зі змістом зазначеного рішення, Комісією регіонального рівня відповідно до пункту 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1165 від 11.12.2019 року, з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій документів від 15.12.2022 року, прийнято рішення про відповідність платника податків критеріям ризиковості платника податку. Як і в попередньому рішенні, у графі «підстава» зазначено: «п. 8 Критерії ризиковості платника податку», а у графі «податкова інформація» зазначено: «Подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості».
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав для його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. В свою чергу, в даному випадку рішення №72760 від 27.12.2022 року, якими визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, не містить ні юридичних, ні фактичних мотивів кваліфікації заявника як ризикового платника податків. Відповідачем не надано жодних доказів провадження позивачем господарської діяльності, яка б містила ознаки недодержання вимог чинного законодавства України.
Крім того, судом зазначено, що в даному випадку контролюючим органом не доведено наявності підстав для віднесення підприємства до ризикових платників податків відповідно до п.8 Критеріїв ризиковості.
Колегія суддів при вирішенні даного спору виходить з наступного.
Оскаржуване позивачем рішення про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку прийнято на підставі Постанови Кабінету Міністрів України №1165 від 11.12.2019 року «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165), Порядок розгляду скарги щодо рішення комісії про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатками до Порядку зупинення №1165 є, зокрема, Критерії ризиковості платника податку на додану вартість (Додаток №1), Критерії ризиковості здійснення операцій (Додаток №3), рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку (Додаток №4).
Пунктом 2 Порядку №1165 визначено, що автоматизований моніторинг відповідності ПН/РК критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Відповідно до п.5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Пунктом 6 Порядку №1165 встановлено, що питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (Додаток №4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Критерії ризиковості платника податку визначені у Додатку №1, в пункті 8 якого встановлений наступний критерій: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації ПН/РК.
Саме п.8 таких критеріїв і був підставою для прийняття оскаржуваного рішення про відповідність позивача платника податку критеріям ризиковості платника податку №72760 від 27.12.2022 року.
Бланк рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку містить обов`язкове для заповнення поле «податкова інформація (заповнюється у разі відповідності пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку)».
Так, у рядку «Податкова інформація» вказаного рішення зазначено наступне: подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості.
Відповідно до п.6 Порядку №1165 комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття .
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття.
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
В даному випадку, надаючи правову оцінку оскаржуваному рішенню податкового органу, колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акту правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
В даному випадку, відповідні поля про податкову інформацію, які наявні в оскаржуваному рішенні, мають лише загальне посилання на те, що надані товариством документи не відображають у повному обсязі провадження ним фінансово-господарської діяльності.
Між тим, колегія суддів зазначає, що податковим органом жодним чином не обґрунтовано вищевказаного висновку, з оцінкою вже наданих товариством документів та пояснень.
Відповідачем не надано жодних доказів провадження позивачем господарської діяльності, яка б містила ознаки недодержання вимог чинного законодавства України.
З іншого боку, колегія суддів зазначає, що всупереч покладеного на контролюючий орган обов`язку з доведення правомірності своїх рішень, останнім також не зазначено в оскаржуваному рішенні, а також попередньому рішенні про відповідність позивача критеріям ризиковості, будь-якої конкретної інформації про проведення ним ризикових операцій зі своїми контрагентами.
За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що в даному випадку рішення №72760 від 27.12.2022 року, яким визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, не містить ні юридичних, ні фактичних мотивів кваліфікації заявника як ризикового платника податків.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що належним способом захисту прав позивача, який забезпечить їх ефективне поновлення, є зобов`язання Головного управління ДПС в Одеській області виключити позивача з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, що прямо передбачено положеннями п.6 Порядку №1165.
За таких обставин, суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, порушень матеріального та процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.
За таких обставин апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.315, ст.316, ст.321, ст.322, ст.325, ст.328 КАС України, апеляційний суд,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19 травня 2023 року - без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення з підстав, передбачених ст.328 КАС України.
Повний текст складено та підписано 09 серпня 2023 року.
Головуючий суддя К.В. КравченкоСудді Н.В. Вербицька О.В. Джабурія
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.08.2023 |
Оприлюднено | 11.08.2023 |
Номер документу | 112728315 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Кравченко К.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні