Рішення
від 20.07.2023 по справі 127/5139/20
ТЕПЛИЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 127/5139/20

Провадження № 2/144/10/23

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"20" липня 2023 р. Теплицький районний суд Вінницької області

в складі: головуючого судді Германа О.С.,

з участю секретаря судового засідання Пігулі А.А.,

позивача - ОСОБА_1 ,

представника позивача, адвоката - Шкрабалюк Ю.В.,

представника Державного підприємства «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» - Степанової С.С.,

представника Приватного акціонерного товариства «ЗЕРНОПРОДУКТ МХП» - Лишак І.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в смт. Теплик у цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Державного підприємства «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою», Приватного акціонерного товариства «ЗЕРНОПРОДУКТ МХП», Краснопільської сільської ради про визнання недійсним та скасування результатів земельних торгів, визнання недійсним договору оренди,

В С Т А Н О В И В:

Представник позивача ОСОБА_1 , адвокат Шкрабалюк Ю.В. звернулась до суду з позовною заявою, в якій просить:

- визнати недійсними та скасувати результати земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки державної власності сільськогосподарського призначення кадастровий № 0523787400:01:000:0338, місце розташування Вінницька область, Теплицький район, Тополівська сільська рада, площа земельної ділянки 14.3867 га, цільове призначення земельної ділянки 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які відбулись 14 лютого 2019 року.

- визнати недійсним договір оренди земельної ділянки державної власності сільськогосподарського призначення кадастровий номер 0523787400:01:000:0338, місце розташування Вінницька область, Теплицький район, Тополівська сільська рада, площа земельної ділянки 14.3867 га, цільове призначення земельної ділянки 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва укладений між ПАТ «ЗЕРНОПРОДУКТ МХП» та Краснопільською сільською радою Гайсинського району за наслідками земельних торгів у формі аукціону, який відбувся 14 лютого 2019 року.

20.05.2023 від представника позивача надійшла уточнена позовна заява, в якій просить суд:

- визнати протиправними дії Державного підприємства «Вінницький науково - дослідний та проектний інститут землеустрою», щодо порядку реєстрації учасників та проведення земельних торгів з продажу права оренди на земельну ділянку за кадастровим номером 0523787400:01:000:0338, що розташована Вінницька область, Теплицький район, Тополівська сільська рада, площа земельної ділянки 14.3867 га, цільове призначення земельної ділянки 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, (Лот № 30237 Аукціону № 15591) проведені 14 лютого 2019 року Державним підприємством «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою».

- визнати недійсними та скасувати результати земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки державної власності сільськогосподарського призначення кадастровий № 0523787400:01:000:0338, місце розташування Вінницька область, Теплицький район, Тополівська сільська рада, площа земельної ділянки 14.3867 га, цільове призначення земельної ділянки 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які відбулись 14 лютого 2019 року.

- визнати недійсним договір оренди земельної ділянки державної власності сільськогосподарського призначення кадастровий номер 0523787400:01:000:0338, місце розташування Вінницька область, Теплицький район, Тополівська сільська рада, площа земельної ділянки 14.3867 га, цільове призначення земельної ділянки 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва укладений між ПАТ «ЗЕРНОПРОДУКТ МХП» та Краснопільською сільською радою Гайсинського району за наслідками земельних торгів у формі аукціону, який відбувся 14 лютого 2019 року.

В позовній заяві вказала, що з інформації у відкритому доступі, розміщеної на офіційному веб-сайгі Держгеокадастру України, ОСОБА_1 стало відомо про проведення земельних торгів у формі аукціону, предметом яких була земельна ділянка державної власності сільськогосподарського призначення кадастровий номер 0523787400:01:000:0338, місце розташування Вінницька область, Теплицький район, Тополівська сільська рада, площа земельної ділянки 14.3867 га, цільове призначенні земельної ділянки 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Організатором вказаних земельних торгів була Краснопільська сільська рада Гайсинського району Вінницької області, а виконавцем - Державне підприємство «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою».

08 лютого 2019 року ОСОБА_1 подав Державному підприємству «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» в особі представника виконавця Чупирі Андрію Васильовичу всі необхідні документи для участі у вказаних земельних торгах, які передбачені ч. 7 ст. 137 Земельного кодексу України, в тому числі: заяву про участь у земельних торгах; копії довідки про присвоєння ідентифікаційного номера фізичної особи-платника податків, копії документів, що підтверджують сплату реєстраційного та гарантійного внесків. Прибувши для реєстрації в участі у земельних торгах 14 лютого 2019 року о 10 год. 00 хв., які проводились за адресою АДРЕСА_1 (зал засідань) ОСОБА_1 не допустили до участі в земельному аукціоні, оскільки за словами ОСОБА_2 кошти реєстраційного та гарантійного внесків, які він сплатив згідно квитанції від 8 лютого 2019 року надійшли на рахунок Державного підприємства «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» з запізненням. Книгу реєстрації учасників торгів позивачу для підпису не надавали ні в день подання ним документів ( 8 лютого 2019 року), ні в день реєстрації учасників аукціону (14 лютого 2019 року). Після усної відмови в допуску до участі в аукціоні, позивач письмово звернувся до керівника Державного підприємства «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» з заявою в якій просив пояснити причини не допуску його до аукціону. В кінці березня 2019 року ОСОБА_1 отримав офіційну відповідь Державного підприємства «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» про те, що він з невідомих причин не був зареєстрований та не отримав табличку з номером як представник учасника, тому і не був допущений до торгів. Відповідь Державного підприємства «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» від 12.03.2019 № 1420 не містить інформації про відмову в реєстрації як учасника торгів позивача з підстав не пред`явлення ним паспорту 14 лютого 2019 року та відсутності його підпису в графі 10 Книги реєстрації учасників торгів. З інформації у відкритому доступі, розміщеної на офіційному веб-сайті Держгеокадастру України позивачу стало відомо, що переможцем аукціону було визнано Приватне акціонерне товариство "ЗЕРНОПРОДУКТ МХП". Позивач вважає, що дії Державного підприємства «Вінницький науково - дослідний та проектний інститут землеустрою» по умисній не реєстрації його для участі у аукціоні є незаконними, тому проситьвизнати недійсними та скасувати результати земельних торгів, та визнати недійсним договір оренди.

Від директора ПАТ «Зернопродукт МХП», надійшов відзив на позовну заяву відповідно до якого відповідач просить відмовити в повному обсязі в задоволенні позову, вважає його необґрунтованим незаконним і такими, що не відповідає дійсності, вказує, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, незареєстровані особи до участі у торгах не допускаються, разом з цим, в порушення вимог ч. 9 ст. 137 ЗК України позивач не пред`явив паспорт для реєстрації в торгах та не зареєструвався для участі в торгах, не засвідчив факт реєстрації своїм підписом у книзі реєстрації учасників земельних торгів, а тому правомірно був не допущений до участі в торгах. Доказом відсутності реєстрації для участі в торгах є витяг із Книги реєстрації, що долучений до матеріалів справи. Однак, пояснення позивача про те, що він в день проведення пред`являв паспорт та посилання суду на таку обставину не підтверджено жодними належними чи допустимими доказами, а відтак не можуть свідчити про реєстрацію останнього для участі в торгах. Так само позивачем не надано жодних належних та допустимих доказів того, що відповідач якимось чином порушив права позивача, які подальшому вплинули на результати торгів і права та законні інтереси позивача були порушені. Щодо вимоги позивача про визнання недійсними та скасування результатів земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки державної власності сільськогосподарського призначеній кадастровий номер 0523787400:01:000:0338, місце розташування Вінницької область, Теплицький район, Тополівська сільська рала, площа земельні ділянки 14,3867 га, цільове призначення земельної ділянки 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які відбулись 14.02.2019, то вважаємо, що лише укладення договору оренди земельні ділянки за результатами проведення електронних торгів тягне за собою виникнення відповідних прав та обов`язків між сторонами такого договору щодо спірного майна. В той час, як сам факт проведення торгів та оформлення їх протоколом:« (у випадку укладення в наступному окремого правочину) не тягне за собою правових наслідків у вигляді набуття, зміни та припинення прав і обов`язків щодо реалізованого майна. Відтак, правочином, який може порушувати права та інтереси позивача шляхом продажу права оренди, є саме укладений між відповідачами Договір оренди земельної ділянки за наслідком проведених спірних торгів, оформлених протоколом проведення електронних торгів, який втратив фактичну силу з вчиненням Договору. Отже, в даному випадку, самі торги, оформлені вказаним протоколом, не є правочином, що виключає можливість визнання їх недійсними.

Від директора Державного підприємства «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач просить відмовити в задоволені позову ОСОБА_1 , з підстав того що земельні торги у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 14, 3867 га, що знаходиться за адресою: Вінницька область, Теплицький району, Тополівська сільська рада, кадастровий номер 1581865005237, зазначені земельні торги проводились відповідачем на підставі договору № 19 від 08.11.2018 року «Про надання послуг при проведенні земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки», укладеного між Краснопільською сільською радою(організатор торгів) та відповідачем (виконавцем торгів), проведення торгів згідно оголошення було призначено на 14.02.2019 на 11 год. 00 хв., в приміщенні відповідача, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , позивач за три дні до торгів подав всі необхідні документи, передбачені ст. 137 ЗК України, про що отримав відповідної форми довідку від 08.02.2019, в день проведення торгів, позивач, як він стверджує, з 10 години знаходився в приміщенні проведення торгів, однак попри своє перебування в приміщенні проведення торгів, не визначив себе, як присутній учасник торгів і не пред`явив паспорт, не розписався в 11 графі книги реєстрації учасників торгів в день проведення торгів, не отримував карточку з номером, хоча з порядком реєстрації був ознайомлений. Про недопущення до торгів позивач повідомлявся, в час коли торги згідно оголошення вже розпочато, тобто після завершення часу встановленого для реєстрації. Процедура самих земельних торгів наступає лише для тих, хто пройшов реєстрацію в день торгів, як учасник торгів, зважаючи, що позивач не пройшов таку процедуру, його було не допущено до торгів.

28.07.2023 від директора Державного підприємства «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» надійшов відзив на уточнену позовну заяву, відповідно до якого відповідач просить відмовити в задоволені позову ОСОБА_1 , вказує, що в уточненій позовній заяві позивач знову повідомляє, що він прибув для реєстрації, але не був допущений до торгів, при цьому позивач правовідносини щодо реєстрації учасника в день проведення торгів заміняє тим фактом, що він в день подачі документів, вже здійснив подачу всіх необхідних документів, однак зазначене суперечить порядку проведення земельних торгів, факт щодо пред`явлення позивачем паспорту в день проведення торгів, про які він описує в уточненні й позовній заяві, не відповідає дійсності, зазначає, що факт відсутності реєстрації ОСОБА_1 в день торгів залишається доведеним і беззаперечний.

Позивач ОСОБА_1 в судовому засіданні позовні вимоги підтримав, пояснив, що торги були проведені з порушеннями, вказав, що подав Державному підприємству «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» в особі представника виконавця Чупирі Андрію Васильовичу всі необхідні документи для участі у вказаних земельних торгах, в тому числі: заяву про участь у земельних торгах; копії довідки про присвоєння ідентифікаційного номера фізичної особи-платника податків, копії документів, що підтверджують сплату реєстраційного та гарантійного внесків, прибувши для реєстрації в участі у земельних торгах 14 лютого 2019 року о 10 год. 00 хв., його не допустили до участі в земельному аукціоні, оскільки за словами ОСОБА_2 кошти реєстраційного та гарантійного внесків, які він сплатив згідно квитанції від 8 лютого 2019 року надійшли на рахунок Державного підприємства «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» з запізненням

Представника адвоката - Шкрабалюк Ю.В., в судовому засіданні позовні вимоги підтримала, пояснила що позивачу було незаконно відмовлено у допуску його як учасника торгів, чим порушено його право на участь у аукціоні, тому є правові підстави для визнання протиправними дій Державного підприємства «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою», щодо порядку реєстрації учасників та проведення торгів.

Представник відповідача, Державного підприємства «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» - Степанова С.С., в судовому засіданні заперечувала проти позовних вимог, підтримав позицію відповідача викладену у відзиві поданому до суду, пояснила що позивач порушив порядок визначений законодавством для участі у аукціоні, тому його було до нього не допущено.

Представник відповідача, Приватного акціонерного товариства «ЗЕРНОПРОДУКТ МХП» - Лишак І.В., в судовому засіданні заперечував проти позовних вимог, підтримав позицію відповідача викладену у відзиві поданому до суду, пояснив що позивач був належним чином повідомлений про умови проведення торгів, однак їх не виконав, тому був і недопущений до них.

Представник відповідача, Краснопільської сільської ради Гайсинського району Вінницької області у судове засідання не з`явився, був повідомлений належним чином про час та місце розгляду справи, направив на адресу суду заяву відповідно до якого просить проводити розгляд справи у відсутність представника сільської ради.

Свідок ОСОБА_1 в судовому засіданні пояснив, що 08.02.2019 у день проведення торгів, пред`явив паспорт ОСОБА_2 , однак ОСОБА_2 не записав його до книги реєстрації учасників аукціону та не пред`явив йому дану книгу для підпису, лише повідомив, що він не може приймати участі у торгах, так як його кошти не зараховані, після чого йому запропонували вийти із зали, з ним був присутній ОСОБА_3 .

Свідок ОСОБА_3 в судовому засіданні пояснив, що брав участь у аукціоні 08.02.2019, того ж дня він зареєструвався, ОСОБА_2 надав йому книгу для реєстрації в якій він поставив свій підпис, на аукціоні зустрів ОСОБА_1 , якого не допустили до аукціону, оскільки його кошти своєчасно не були зараховані.

Свідок ОСОБА_2 в судовому засіданні пояснив, що працює в Державному підприємстві «Вінницький науково-дослідний та проектний інституту землеустрою», керівником групи з організації та проведення торгів, пояснив, що на сайті було розміщено оголошення про проведення торгів 08.02.2019, кожний міг зареєструватись, як учасник та сплатити внесок, учасник ОСОБА_1 подав документи в останній день, від роз`яснень або консультацій торгів відмовився, йому була видана картка учасника земельних торгів та вхідний квиток. В день проведення земельних торгів у учасників мали бути документи передбаченні, передбачені ст. 137 ЗК України, реєстрація почалась за 3 години до торгів, учасники зобов`язанні були пред`явити паспорт та всі документи. ОСОБА_1 на торги з`явився вчасно, однак не пред`явив паспорт та не зареєструвався, лише привітався та пішов далі, вказує, що звертався до всіх учасників, щоб вони зареєструвалися. Вказав, що реєстрація учасників відбувалась в одній кімнаті, а самі торги в іншій, ОСОБА_1 був допущений до зали, однак не зареєструвався, тому був не допущений до торгів.

Заслухавши учасників справи, свідків, дослідивши матеріали справи, повно та всебічно дослідивши обставини та докази на їх підтвердження, судом встановлено наступне.

На веб-сайгі Держгеокадастру України, оголошено про проведення земельних торгів у формі аукціону, предметом яких була земельна ділянка державної власності сільськогосподарського призначення кадастровий номер 0523787400:01:000:0338, місце розташування Вінницька область, Теплицький район, Тополівська сільська рада, площа земельної ділянки 14.3867 га, цільове призначенні земельної ділянки 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Організатором вказаних земельних торгів була Краснопільська сільська рада Гайсинського району Вінницької області, а виконавцем - Державне підприємство «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» (а.с.14).

ОСОБА_1 у відповідності до вимог ч. 8 ст. 137 Земельного кодексу України, 08 лютого 2019 року подано пакет документів на участь у торгах, що підтверджується довідкою на отримання документів виконавцем земельних торгів від 08 лютого 2019 року № 19/15591/30237 від ОСОБА_1 (ас. 11-13).

Довідка про отримання 08 лютого 2019 пакету документів містить вичерпний перелік наданих документів, що подано Позивачем. Зокрема, ДП «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» визнано, що ним отримано наступні документи від позивача на виконання ст. 137 ЗК України - заяву про участь у земельних торгах; виписку - копію довідки з ЄДРПОУ; копію картки про присвоєння ідентифікаційного номера представника; копію платіжного доручення про сплату гарантійного внеску та копію платіжного доручення про сплату реєстраційного внеску.

В позовній заяві позивач вказує, що керуючись вимогами зазначеної норми, з`явився з необхідними документами більш ніж за годину до початку торгів, але Виконавець торгів (Відповідачі) відмовився реєструвати ОСОБА_1 як учасника торгів.

Надаючи правову кваліфікацію доказам які надані сторонами та викладеним обставинам з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог і заперечень проти них суд виходить з наступного.

Відповідно до частини 1 статті 1 ЗК України - земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Частиною 1 статті 116 ЗК України унормовано, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 124 ЗК України - передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

У відповідності до положень ч.ч. 1-4 ст. 135 ЗК України - земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником(переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів.

Продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього Кодексу.

Організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів.

Виконавцем земельних торгів є суб`єкт господарювання, який уклав з організатором земельних торгів договір про їх проведення.

Учасником земельних торгів є фізична або юридична особа, яка подала виконавцю земельних торгів документи, зазначені в частині сьомій статті 137 цього Кодексу, сплатила реєстраційний та гарантійний внески, зареєстрована у книзі реєстрації учасників земельних торгів і відповідно до закону може набувати право власності чи користування земельною ділянкою, яка виставляється на земельні торги.

Проведення земельних торгів щодо земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них здійснюється за рішенням організатора земельних торгів, у якому зазначаються:

а) перелік земельних ділянок або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами;

б) стартова ціна лота;

в) строк та інші умови користування земельною ділянкою у разі набуття права користування земельною ділянкою на земельних торгах;

г) особа, уповноважена організатором земельних торгів на укладення договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки, яка або право на яку виставляється на земельні торги.

Частинами 7-11 ст. 135 ЗК України передбачено, що розмір реєстраційного внеску визначається виконавцем і не може перевищувати 50 відсотків розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб на дату публікації оголошення про проведення земельних торгів.

Розмір гарантійного внеску за лотом становить 5 відсотків стартової ціни продажу земельної ділянки або стартового розміру річної плати за користування земельною ділянкою (у разі продажу прав на земельну ділянку (оренди, суперфіцію, емфітевзису).

Реєстраційний та гарантійний внески сплачуються учасниками земельних торгів на окремі рахунки виконавця земельних торгів, відкриті в банку.

Сплачені суми реєстраційних внесків поверненню не підлягають, крім випадку, визначеного частиною третьою статті 138 цього Кодексу.

Сплачені суми гарантійних внесків (крім випадків, визначених частиною п`ятою статті 138 цього Кодексу) повертаються виконавцем земельних торгів усім учасникам земельних торгів, які не були визнані переможцями, протягом трьох банківських днів з дня проведення земельних торгів.

Положеннями ст. 135 ЗК України - урегульовано порядок добору земельних ділянок державної чи комунальної власності та підготовка лотів для продажу на земельних торгах.

Відповідно до 1-19, 22-28, 30 ст. 137 ЗК України - організатор земельних торгів не пізніше десяти робочих днів після підписання договору про проведення торгів передає, а виконавець земельних торгів приймає документи та матеріали на лот, зазначені у частині четвертій статті 136 цього Кодексу.

Документація щодо кожного лота оформляється виконавцем земельних торгів в окрему справу і після закінчення торгів передається покупцеві.

Із зазначених документації та матеріалів виконавець земельних торгів формує інформаційну картку на лот.

Виконавець земельних торгів після отримання документів та матеріалів на лот забезпечує опублікування на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а також, за бажанням організатора земельних торгів, у друкованих засобах масової інформації оголошення про проведення земельних торгів.

В оголошенні зазначаються за кожним лотом:

а) найменування організатора земельних торгів;

б) місце розташування, площа земельної ділянки та її кадастровий номер;

в) цільове призначення, а для містобудівних потреб - також види використання;

г) умови договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису, який укладається на земельних торгах;

ґ) стартова ціна продажу земельної ділянки або стартовий розмір річної плати за користування земельною ділянкою;

д) містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки для земельних ділянок, призначених для цілей, пов`язаних із забудовою;

е) місце і час проведення земельних торгів;

є) розмір реєстраційного та гарантійного внесків, які сплачуються учасниками, порядок їх сплати;

ж) номери рахунків виконавця земельних торгів, відкритих у банку для сплати реєстраційного та гарантійного внесків;

з) найменування та адреса виконавця земельних торгів, прізвище та посада, номер телефону особи, в якої можна ознайомитися з документами на лот;

и) текст договору, що пропонується укласти на торгах, без визначення ціни та зазначення особи покупця (орендаря);

і) сума витрат (видатків), здійснених на підготовку лота до продажу, організацію та проведення земельних торгів, що підлягає відшкодуванню переможцем земельних торгів.

При розміщенні оголошення на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин, воно має містити фотографічні зображення земельних ділянок, копії документів та матеріалів на лот.

Розміщення інформації на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин, здійснюється безоплатно. Технологічні та програмні засоби, необхідні для оприлюднення оголошення про проведення торгів, повинні забезпечувати юридичним та фізичним особам можливість безоплатного анонімного перегляду, копіювання та роздрукування інформації із застосуванням поширених веб-оглядачів та редакторів, без необхідності застосування спеціально створених технологічних чи програмних засобів, цілодобово, без обмежень.

Земельні торги проводяться не раніше 30 днів та не пізніше 90 днів після оприлюднення оголошення.

Особа, яка бажає взяти участь у земельних торгах, не пізніше ніж за три робочі дні до їх проведення подає виконавцю земельних торгів:

а) заяву про участь у земельних торгах;

б) інформацію про найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код юридичної особи згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України, інформацію про державу, в якій зареєстровані або мають постійне місце проживання засновники (учасники) юридичної особи, у статутному (складеному) капіталі якої є частка іноземного капіталу; або прізвище, ім`я, по батькові та реєстраційний номер облікової картки платника податків або номер та серію паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний орган доходів і зборів і мають відмітку у паспорті) фізичної особи - підприємця. Фізичні особи, які не є підприємцями, подають копію довідки про присвоєння їм реєстраційного номера облікової картки платника податків (ідентифікаційного номера фізичної особи - платника податків) або копію паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний орган доходів і зборів і мають відмітку у паспорті). Для іноземних громадян та осіб без громадянства - прізвище, ім`я та по батькові, громадянство (підданство) іншої держави, постійне місце проживання в країні, громадянином (підданим) якої є особа; для іноземних юридичних осіб - найменування, місцезнаходження та держава, в якій зареєстрована юридична особа.

Копії засвідчуються підписом особи, яка бажає взяти участь у торгах;

в) документи, що підтверджують сплату реєстраційного та гарантійного внесків (копії розрахункових документів, виписки з рахунків).

Представник фізичної чи юридичної особи подає також документи, що підтверджують право діяти від імені учасника торгів.

Виконавець земельних торгів приймає документи в учасників - фізичних осіб та представників учасників - юридичних осіб.

Виконавець земельних торгів після отримання документів, зазначених у частині першій цієї статті, заносить до книги реєстрації учасників торгів порядковий номер учасника і номер лота, який він виявив бажання придбати, та видає учаснику (його представнику) довідку про отримання документів із зазначенням їх переліку, вхідний квиток, інформаційну картку на лот та картку учасника (із зазначенням на зворотному боці умов проведення торгів).

До книги реєстрації учасників земельних торгів вноситься інформація, зазначена в абзаці другому цієї частини, а також:

а) для фізичних осіб - прізвище, ім`я та по батькові, зареєстроване місце проживання (за наявності) та реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер) у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків;

б) для юридичних осіб, створених відповідно до законодавства України, - найменування, місцезнаходження, ідентифікаційний код згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України, для юридичних осіб, у статутному (складеному) капіталі яких є частка іноземного капіталу, - також інформація про державу, в якій зареєстровані або мають постійне місце проживання іноземні засновники (учасники);

в) для іноземних громадян та осіб без громадянства - громадянство (підданство) іншої держави, прізвище, ім`я та по батькові, постійне місце проживання в країні, громадянином (підданим) якої є особа; для іноземних юридичних осіб - найменування, місцезнаходження та держава, в якій зареєстрована така юридична особа.

Інформація про особу учасника (його представника), що міститься в поданих ним документах, не підлягає розголошенню, крім випадків, установлених законом.

У день проведення торгів виконавець реєструє присутніх учасників. Учасник (його представник) зобов`язаний пред`явити паспорт (довіреність на вчинення дій під час торгів, зокрема на участь у торгах та підписання протоколу про результати торгів, і паспорт).

Після цього виконавець видає учаснику табличку з номером.

Реєстрація починається за три години та закінчується за 20 хвилин до початку торгів.

Незареєстровані особи до участі у торгах не допускаються.

Форми заяви про участь у торгах, довідки про отримання документів виконавцем земельних торгів, книги реєстрації учасників торгів, вхідного квитка, інформаційної картки на лот та картки учасника торгів затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин.

Під час проведення торгів мають право бути присутніми та здійснювати звукозапис і відеозйомку процесу проведення торгів представники засобів масової інформації та громадських об`єднань.

За рішенням ліцитатора під час торгів за певним лотом у залі можуть бути присутні учасники, які не беруть участі в торгах за цим лотом, а також особи, які не є учасниками, за запрошенням організатора земельних торгів.

Особам, які не є учасниками торгів за конкретним лотом, забороняється втручатися у торги в будь-який спосіб, вчиняти дії, спрямовані на умисне створення перешкод для проведення торгів (пересуватися по залу та голосно розмовляти без дозволу ліцитатора, відвертати увагу учасників).

Ліцитатор для усунення порушень та відновлення порядку має право:

усно попередити учасника чи запрошену особу про необхідність припинення порушень, але не більше одного разу за кожний вид порушення;

вимагати від учасника чи запрошеної особи залишити зал торгів за неодноразове порушення порядку проведення торгів;

тимчасово припинити проведення торгів та оголосити перерву в разі порушення учасниками правил проведення торгів.

Земельні торги починаються з оголошення ліцитатором порядку їх проведення.

Лот виставляється на торги за наявності не менш як двох зареєстрованих учасників.

Ліцитатор оголошує номер лота, зазначений в інформаційній картці, місце розташування, розмір, цільове призначення земельної ділянки та можливі види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель, а також стартову ціну лота.

Торги починаються з оголошення ліцитатором стартової ціни одночасно з ударом аукціонного молотка (гонга), якщо один або більше учасників сповістили про готовність придбати лот.

Якщо протягом трьох хвилин після триразового оголошення стартової ціни ніхто з учасників не висловив бажання придбати лот за ціною, оголошеною ліцитатором, лот знімається з продажу на цих торгах.

У разі якщо про готовність придбати лот за стартовою ціною сповістили не менш як два учасники, ліцитатор збільшує стартову ціну на крок торгів з подальшим послідовним збільшенням ціни.

Значення кроку торгів встановлюється організатором у розмірі до 5 відсотків стартової ціни земельної ділянки, або до 0,5 відсотка стартової плати за користування земельною ділянкою (оренди, суперфіцію, емфітевзису) у разі продажу права на неї.

У ході торгів учасники повідомляють про намір придбати лот за оголошеною ліцитатором ціною у два способи: підняттям таблички з номером, повернутим до ліцитатора, що засвідчує прийняття ціни, запропонованої ліцитатором (прийняття пропозиції ціни без голосу), або підняттям таблички з одночасним оголошенням своєї пропозиції стосовно ціни лота, яка має бути більшою, ніж названа ліцитатором ціна, щонайменше на один крок торгів і обов`язково кратною кроку торгів (пропозиція ціни з голосу).

Якщо запропонована учасником ціна перевищує оголошену ліцитатором ціну, ліцитатор називає номер учасника і повідомляє про його пропозицію.

У разі якщо ціна, запропонована з голосу одним із учасників, більша за ціну, оголошену ліцитатором, але не кратна кроку торгів, ліцитатор трактує таку пропозицію як згоду учасника збільшити ціну на відповідну кількість кроків торгів, називає номер цього учасника і запропоновану ним ціну, кратну кроку торгів.

Якщо учасник підняв табличку та оголосив ціну, меншу за оголошену ліцитатором або попереднім учасником, ліцитатор повторює свою ціну або ціну попереднього учасника, вважаючи підняття таблички учасником, який запропонував меншу ціну, за згоду прийняти ціну, яку назвав ліцитатор або попередній учасник. Після цього ліцитатор оголошує наступну ціну, збільшену на крок торгів.

Мовчання учасника, який першим підняв табличку з номером після оголошення ліцитатором ціни, трактується як згода учасника на запропоновану ліцитатором ціну. Після цього ліцитатор називає номер учасника, який першим підняв табличку, і оголошує наступну ціну, збільшену на крок торгів.

У разі якщо після оголошення запропонованої ліцитатором ціни одночасно декілька учасників піднімають свої таблички з номером (прийняття пропозиції ціни без голосу), ліцитатор називає нову ціну, збільшену на крок торгів, не оголошуючи номерів учасників до того моменту, коли будь-який з них не оголосить свою ціну або ліцитатор не визначить, який з учасників підняв табличку першим під час чергового збільшення оголошеної ліцитатором ціни.

Якщо під час послідовного збільшення ціни ліцитатором одночасно декілька учасників залишають свої таблички піднятими, ліцитатор у будь-який момент на свій розсуд може запропонувати їм оголосити свою ціну і після першого оголошення одним з учасників своєї пропозиції назвати номер учасника, який оголосив пропозицію, а також ціну, запропоновану таким учасником, а потім оголосити наступну ціну, збільшену на крок торгів.

У разі якщо два або більше учасників одночасно погодилися з оголошеною ціною, але не погодилися з наступною ціною, збільшеною на крок торгів, ліцитатор може оголосити про зменшення кроку торгів і назвати наступну ціну, збільшену на новий крок торгів. Якщо після цього ніхто з учасників не висловить бажання придбати лот за оголошеною ліцитатором останньою ціною, ліцитатор може запропонувати їм оголосити свою ціну. Після оголошення одним з учасників своєї пропозиції ліцитатор називає номер учасника, який оголосив пропозицію, а також запропоновану ним ціну. Інші учасники можуть запропонувати лише вищу за оголошену ціну, яку ліцитатор оголошує разом з номером учасника і збільшує на наступний крок.

У разі якщо протягом трьох хвилин після триразового повторення останньої ціни не запропонована вища ціна, ліцитатор закінчує торги за лотом одночасно з ударом аукціонного молотка (гонга) та проголошенням слова "Продано", називає ціну продажу лота за останньою найбільшою ціною, за якою виявлено намір придбати лот, номер переможця і викликає його для підписання протоколу, який ведеться під час торгів.

У процесі проведення торгів виконавець веде протокол, у якому зазначаються номер лота, стартова ціна та ціна продажу лота, відомості про переможця, номери рахунків, на які переможець повинен внести кошти за придбаний лот. У разі потреби до протоколу може вноситися й інша інформація. Протокол підписується переможцем, ліцитатором та організатором земельних торгів або його представником негайно після закінчення торгів за лотом у двох примірниках.

Один примірник протоколу видається переможцю.

Ліцитатор оголошує про завершення земельних торгів після підписання протоколу торгів.

Договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки між організатором земельних торгів і переможцем торгів укладається безпосередньо в день проведення торгів, крім випадків, передбачених частиною двадцять дев`ятою цієї статті.

У разі придбання переможцем кількох лотів договір укладається окремо на кожний з них.

Укладений договір купівлі-продажу земельної ділянки нотаріально посвідчується.

Для посвідчення договору купівлі-продажу земельної ділянки нотаріусу подається протокол торгів з інформацією про земельну ділянку, відповідальність за достовірність якої покладається на організатора земельних торгів.

Право на земельну ділянку, набуте за результатами проведення торгів, підлягає державній реєстрації в порядку, визначеному законом.

Гарантійний внесок, сплачений переможцем до початку торгів, зараховується до купівельної ціни.

У разі продажу земельної ділянки державної чи комунальної власності або права на неї (оренди, суперфіцію, емфітевзису) виконавець земельних торгів протягом семи банківських днів після закінчення торгів перераховує суму гарантійного внеску, сплаченого на його рахунок переможцем, на відповідні рахунки організатора земельних торгів, відкриті в органах центрального органу виконавчої влади, утвореного для реалізації державної політики у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, для зарахування надходжень від продажу земельних ділянок або прав на них, та перераховує гарантійні внески учасників, що не повертаються, на відповідні бюджетні рахунки, відкриті в органах центрального органу виконавчої влади, утвореного для реалізації державної політики у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, для зарахування інших надходжень, крім суми винагороди, що підлягає сплаті організатором земельних торгів виконавцю земельних торгів відповідно до договору про проведення земельних торгів.

На торгах зобов`язаний бути присутній організатор земельних торгів або його представник, уповноважений укладати від імені організатора земельних торгів договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки, яка або право на яку виставляється на земельні торги.

У відповідності до ч. 1 т. 138 ЗК України - земельні торги за лотом вважаються такими, що відбулися, після укладення договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки.

Як вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_1 у відповідності до вимог ч. 7 ст.137 ЗК України - 08 лютого 2019 року подав всі необхідні документи для участі у земельних торгах.

Довідка про отримання 08.02.2019 ОСОБА_1 пакету документів містить вичерпний перелік наданих ліцитатору документів, що подано Позивачем.

Однак, в матеріалах справи відсутні будь-які докази, які б свідчили про порушення позивачем ст. 137 ЗК України. Навпаки, в матеріалах справи міститься довідка ДП «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» на виконання положень ч. 8 ст. 137 ЗК України, яка підтверджує отримання виконавцем торгів документів, достатніх для допущення позивача до участі у торгах.

Таким чином, посилання ліцитатора, під час проведення торгів, як на підставу недопущення позивача до участі у торгах на порушення положень ч. 8 ст. 137 ЗК України з підстав подачі документів з порушенням, спростовується матеріалами справи.

Щодо тверджень позивача про те, що йому було необґрунтовано відмовлено в реєстрації, суд зазначає наступне.

В позовній заяві позивач вказує, що ОСОБА_1 керуючись вимогами зазначеної норми з`явився з необхідними документами більш ніж за годину до початку торгів, але Виконавець торгів відмовився реєструвати його, як учасника торгів, пояснивши що його кошти не зараховані на рахунок підприємства.

В судових засіданнях представник ДП «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою», як на можливу підставу відмови позивачу в реєстрації для участі у торгах, посилався те що позивач не пред`явив паспорт для реєстрації.

Також дослідивши відповідь на заяву про вчинення порушення з боку працівників Державного підприємства «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» № 1420 від 12.03.2020(а.с. 15, 19), суд критично оцінює показання свідка ОСОБА_2 та вважає, що діями даного працівника було порушено право позивача на участь у аукціоні, що є порушенням норм ст. 137 ЗК України.

Таким чином, на підставі вищевикладеного, суд приходить до висновку про те, що виконавець земельних торгів допустив у відношенні позивача протиправні дії щодо необґрунтованої відмови в реєстрації щодо участі в торгах.

Відповідно до статті 55 Конституції України, статей 15, 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Відповідно до ч. 1 ст. 141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 4, 10, 12, 13, 19, 81, 141, 259, 263, 265, 268 ЦПК України, суд, -

У Х В А Л И В:

Позов ОСОБА_1 до Державного підприємства «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою», Приватного акціонерного товариства «ЗЕРНОПРОДУКТ МХП», Краснопільської сільської ради про визнання недійсним та скасування результатів земельних торгів, визнання недійсним договору оренди - задовольнити.

Визнати протиправними дії Державного підприємства «Вінницький науково- дослідний та проектний інститут землеустрою» щодо порядку реєстрації учасників та проведення земельних торгів з продажу права оренди на земельну ділянку за кадастровим номером 0523787400:01:000:0338, що розташована Вінницька область, Теплицький район, Тополівська сільська рада, площа земельної ділянки 14.3867, цільове призначення земельної ділянки 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, (Лот №30237 Аукціону №15591) проведені 14 лютого 2019 року Державним підприємством «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою».

Визнати недійсними та скасувати результати земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки державної власності сільськогосподарського призначення кадастровий №0523787400:01:000:0338, місце розташування Вінницька область, Теплицький район, Тополівська сільська рада, площа земельної ділянки 14.3867, цільове призначення земельної ділянки 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які відбулись 14 лютого 2019 року.

Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки державної власності сільськогосподарського призначення кадастровий номер 0523787400:01:000:0338, місце розташування Вінницька область, Теплицький район, Тополівська сільська рада, площа земельної ділянки 14.3867, цільове призначення земельної ділянки 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва укладений між ПАТ «ЗЕРНОПРОДУКТ МХП» та Краснопільською сільською радою Гайсинського району за наслідками земельних торгів у формі аукціону, який відбувся 14 лютого 2019 року.

Стягнути з Державного підприємства «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою», Приватного акціонерного товариства «ЗЕРНОПРОДУКТ МХП», Краснопільської сільської ради у рівних частинах на користь ОСОБА_4 , судові витрати по справі в сумі 2589 (дві тисячі п`ятсот вісімдесят дев`ять) грн. 60 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційної скарги не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до Вінницького апеляційного суду. Учасники справи, яким повне рішення не було вручено у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Повний текст рішення виготовлено 31.07.2023.

Суддя

Дата ухвалення рішення20.07.2023
Оприлюднено11.08.2023
Номер документу112742077
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них оренди

Судовий реєстр по справі —127/5139/20

Постанова від 05.12.2023

Цивільне

Вінницький апеляційний суд

Якименко М. М.

Постанова від 05.12.2023

Цивільне

Вінницький апеляційний суд

Якименко М. М.

Ухвала від 13.11.2023

Цивільне

Вінницький апеляційний суд

Якименко М. М.

Ухвала від 19.10.2023

Цивільне

Вінницький апеляційний суд

Якименко М. М.

Ухвала від 03.10.2023

Цивільне

Вінницький апеляційний суд

Якименко М. М.

Ухвала від 03.10.2023

Цивільне

Вінницький апеляційний суд

Якименко М. М.

Ухвала від 22.09.2023

Цивільне

Вінницький апеляційний суд

Якименко М. М.

Ухвала від 15.09.2023

Цивільне

Вінницький апеляційний суд

Якименко М. М.

Ухвала від 04.09.2023

Цивільне

Вінницький апеляційний суд

Якименко М. М.

Рішення від 20.07.2023

Цивільне

Теплицький районний суд Вінницької області

Герман О. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні