ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 серпня 2023 рокуСправа № 160/15300/23
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Верба І.О., розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Партнер Юкрейн» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
І. ПРОЦЕДУРА
1.03.07.2023 Товариство з обмеженою відповідальністю «Партнер Юкрейн» звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про:
-визнання протиправним та скасування рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8747680/41629320 від 04.05.2023, прийняте Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
-зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану Товариством з обмеженою відповідальністю «Партнер Юкрейн» податкову накладну № 7 від 12.04.2023 датою її подання на реєстрацію.
2.Ухвалою суду від 06.07.2023 прийнято позов до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, учасникам справи надано строк для подання заяв по суті спору, витребувано докази у позивача.
3.17.07.2023 на електронну адресу суду надійшла заява представника позивача, з поясненнями, що у позивача не було необхідності складати та надавати відповідачеві таблицю даних платника податку, у зв`язку із чим такі докази суду не надаються.
4.25.07.2023 до суду подані відзиви на позовну заяву ГУ ДПС у Дніпропетровській області та ДПС України.
5.26.07.2023 на електронну адресу суду надійшла відповідь на відзив.
ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА
6.Позивачем складено податкову накладну від 12.04.2023 № 7 за настанням події відвантаження товару згідно договору поставки, реєстрація якої була зупинена, контролюючим органом запропоновано надати пояснення та копії документів, у зв`язку із чим позивачем направлено повідомлення про надання пояснень та копії документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено, проте товариством отримано рішення про відмову у реєстрації такої податкової накладної, яке було оскаржено до ДПС України, проте скаргу залишено без задоволення.
7.Товариство має стабільну постійну динаміку фінансових показників, що підтверджується даними фінансової звітності за 2022 рік та перший квартал 2023 року, податкового боргу перед бюджетом Товариство не мало і не має. Товариство має повну забезпеченість виробничими та трудовими ресурсами.
8.Наданими доказами спростовується твердження контролюючого органу, висловлене ним в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної щодо того, що обсяг постачання товару/послуги 0409, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, оскільки товар, зазначений в спірній податковій накладній, не придбавався позивачем у інших осіб, а виготовлявся ним самостійно за допомогою обладнання, сировини та послуг контрагентів.
9.Позивач звертає увагу, що відправлені на реєстрацію податкові накладні № 6 від 12.04.2023, № 12 21.03.2023, № 13 від 21.03.2023, № 19 від 22.03.2023, № 9 від 25.04.2023, № 3 від 05.05.2023, № 2 від 05.05.2023, № 8 від 15.05.2023, № 10 від 18.05.2023, № 11 від 24.05.2023, № 13 від 24.05.2023, № 12 від 24.05.2023, № 15 від 25.05.2023, № 14 від 25.05.2023, № 10 від 25.04.2023, № 1 від 02.06.2023, № 2 від 02.06.2023 за аналогічними поставками на виконання Специфікації № 1 від 20.03.2023 до договору, сформовані у відповідності до законодавства за правилом першої події, а саме відвантаження продукції, були успішно зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних.
10.Відсутність у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначення конкретного критерію ризиковості здійснення операцій, про які йдеться у пункті 1 додатку 3 до Порядку № 1165, із розрахованим показником за відповідним критерієм, якому відповідає платник податку, свідчить про необґрунтованість віднесення господарської операції до відповідного критерію, що визначений пунктом 1 Критеріїв ризиковості господарських операцій.
11.Отримана позивачем квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної містить загальну фразу про необхідність надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначених в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН. При цьому, пропозиція надання документів вказана без конкретизації їх переліку (тобто, не наведено переліку документів, які необхідні для розгляду питання щодо реєстрації податкової накладної) та без вказівки на норму права, котра такий містить.
12.Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було.
13.На думку позивача, надіслані ним письмові пояснення з копіями первинних та інших документів повністю відображають зміст господарських операцій позивача із його контрагентом ТОВ «Чудові Страви» та були достатніми для прийняття податковим органом рішення про реєстрацію податкової накладної.
ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧІВ
ГУ ДПС у Дніпропетровській області
14.Відповідач проти позову заперечив повністю, повідомив, що ТОВ «Партнер Юкрейн» не включено до переліку ризикових платників податку.
15.У зв`язку з зупиненням реєстрації податкової накладної ТОВ «Партнер Юкрейн» подано пояснення та копії документів, згідно яких встановлено, що позивачем до податкової накладної не в повному обсязі надані документи, а саме: до повідомлення прикріплено 21 документ, серед яких договори, видаткові накладні, ТТН, акти наданих послуг, банківські документи, пояснення та інше.
16.СГ не надані калькуляції щодо фасування продуктів харчування, декларації виробника (сертифікати якості), ТУ, ліцензійні договори на право використання торгівельної марки та інше. Крім того, на момент розгляду документів підприємство ТОВ «Чудові Страви» - покупець, було включено до переліку ризикових СГ.
17.За результатами розгляду Комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області документів, наданих платником, прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН.
18.Платником податків подана скарга на зазначене рішення, за результатами розгляду якої прийнято рішення про залишення скарги без задоволення, а рішення без змін.
19.Для надання юридичної сили і доказовості первинні документи повинні бути складені відповідно до вимог чинного законодавства та не порушувати публічний порядок. Крім того, будь-які документи (у тому числі договори, накладні, рахунки тощо) мають силу первинних документів лише в разі фактичного здійснення господарської операції. Якщо ж фактичного здійснення господарської операції не було, відповідні документи не можуть вважатися первинними документами для цілей ведення податкового обліку навіть за наявності всіх формальних реквізитів таких документів, що передбачені чинним законодавством.
20.Для підтвердження даних податкового обліку можуть братися до уваги лише ті первинні документи, які складені в разі фактичного здійснення господарської операції дії або події, що спричинили реальні зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства, тобто майновому стані платника податків.
21.Окремою підставою для відсутності у платника податків права на отримання податкових переваг є відсутність необхідних первинних документів, що підтверджують здійснення операцій, суттєві недоліки таких документів, або складання таких документів при фактичному нездійсненні заявлених операцій, тобто відображення у первинних документах недостовірних даних.
22.Комісія контролюючого органу при прийнятті оскаржуваного рішення діяла у межах своїх повноважень та у спосіб, передбачений законом, здійснює перевірку поданих платником податку копій документів.
23.Суд у разі ухвалення рішення про зобов`язання податкового органу зареєструвати податкову накладну, фактично візьме на себе повноваження суб`єкта владних повноважень (відповідача у справі), до компетенції якого, у даному випадку, віднесено розгляд пояснень та документів, здійснення автоматичної перевірки податкових накладних та/або розрахунку коригування в ЄРПН.
ДПС України
24.Відповідач проти позову заперечив повністю, зазначив, що за результатами розгляду Комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області документів, наданих платником, прийнято рішення № 8747680/41629320 від 04.05.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної від № 7 від 12.04.2023.
25.Наділивши державні органи та осіб, уповноважених на виконання функцій держави дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному державному органу та особам уповноваженим на виконання функцій держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення, а отже позовні вимоги зобов`язання ДПС зареєструвати податкову накладну є необґрунтованими, оскільки без надання правової оцінки рішенню комісії регіонального рівня, зобов`язання ДПС зареєструвати податкові накладні в ЄРПН є передчасним.
ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
26.Товариство з обмеженою відповідальністю «Партнер Юкрейн» (до 18.05.2022 ТОВ «Партнер Декор», код 41629320) зареєстроване 03.10.2017, перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області.
27.Позивач зареєстрований і здійснює свою господарську діяльність за адресою: Дніпропетровська область, місто Дніпро, вул. Будівельників, будинок 34. Директором Товариства є Філіпова Олена Валеріївна. На підприємстві працює 41 особа.
28.Основний вид діяльності Товариства: 13.95 Виробництво нетканих текстильних матеріалів і виробів із них, крім одягу; інші: 10.82 Виробництво какао, шоколаду та цукрових кондитерських виробів, 10.89 Виробництво інших харчових продуктів, н.в.і.у., 14.19 Виробництво іншого одягу й аксесуарів, 32.40 Виробництво ігор та іграшок, 46.38 Оптова торгівля іншими продуктами харчування, у тому числі рибою, ракоподібними та молюсками, 46.44 Оптова торгівля фарфором, скляним посудом і засобами для чищення, 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля, 77.39 Надання в оренду інших машин, устатковання та товарів, н.в.і.у., 82.92 Пакування.
29.Для здійснення господарської діяльності Товариство орендує адміністративно-виробничі та складські приміщення: площею 1550 кв.м за адресою: м. Дніпро, вул. Будівельників, 34 згідно договору оренди від 15.11.2021 № 151121, укладеним з ТОВ «Сол Юніон» (ЄДРПОУ 44195795); площею 1417,35 кв.м за адресою: м. Дніпро, вул. Малиновського 114, згідно договору оренди від 27.12.2018 № 271218, укладеним з ТОВ «Пілот» (ЄДРПОУ 31996820). Для виконання складських та частково логістичних потреб Товариство має на своєму балансі транспортні засоби.
30.На підставі договору про придбання мультиголівкового дозатору від 06.12.2022 № 148.12.2022.О ТОВ «Партнер Юкрейн» придбано у ТОВ «Оренго» дозатор для виробництва стіків в кількості 1 шт. на загальну суму 361956,14 грн, що підтверджується видатковою накладною від 09.12.2022 № 09/12 та актом приймання-передачі обладнання від 09.12.2022.
31.На підставі договору поставки обладнання від 06.12.2022 № 148.12.2022.4 ТОВ «Партнер Юкрейн» придбано у ФОП ОСОБА_1 товар «підтримуюча платформа для мультиголівкового дозатора» в кількості 1 шт. на суму 52500 грн, що підтверджується видатковою накладною від 09.12.2022 № 10/12 та актом приймання-передачі обладнання від 09.12.2022.
32.09.11.2022 ТОВ «Океан Смаку» поставлено ТОВ «Партнер Юкрейн» фасувально-пакувальну установку УФП-3 модель 21 в кількості 1 шт. на суму 81600 грн, що підтверджується видатковою накладною від 09.11.2022 № 1 та товарно-транспортною накладною від 09.11.2022 № 1.
33.На підставі договору на виготовлення та поставку поліграфічної продукції від 15.03.2022 № МДП 0364 ТОВ «Партнер Юкрейн» придбано у ТОВ «Марцек Дніпропак» товар «плівка на виготовлення стіків на мед 20 г» в кількості 1706,82 кг на суму 421168,08 грн, що підтверджується видатковою накладною від 31.03.2023 № 754 та товарно-транспортною накладною від 31.03.2023 № Р754.
34.На підставі договору про надання послуг щодо друкування від 13.03.2023 № 13-03/01 ТОВ «Сінергія-Груп» надані ТОВ «Партнер Юкрейн» послуги з нанесення друку на папір для стиків «Цукор 10 г» на суму 25379,82 грн, що підтверджується актом приймання-передачі послуг від 31.03.2023 № 52 та товарно-транспортною накладною від 31.03.2023 № ПГП63.
35.На підставі договору поставки від 03.10.2022 № 03/10/22 ТОВ «Нью Арк» поставлено ТОВ «Партнер Юкрейн» товар «цукор» в кількості 22 т на суму 661320 грн, що підтверджується видатковою накладною від 23.03.2023 № 101 та товарно-транспортною накладною від 23.03.2023 № Р101.
36.На підставі договору поставки від 05.02.2023 № 05-02 ТОВ «Фуд Експерт» поставлено ТОВ «Партнер Юкрейн» товар «мед бджолиний натуральний в бочках» в кількості 20650 кг на суму 1806875 грн, що підтверджується видатковою накладною від 21.03.2023 № РН-000007 та товарно-транспортною накладною від 21.03.2023 № 4.
37.15.03.2023 між ТОВ «Партнер Юкрейн» (код 41629320, продавець) та ТОВ «Чудові Страви» (код 44472726, покупець), укладено договір поставки товару № 15/03/23-1, за умовами якого:
- 1.1: постачальник зобов`язується поставити окремими партіями, а покупець зобов`язується прийняти і оплатити на умовах, передбачених цим договором, продукцію, в асортименті, кількості, за ціною та в строки, визначені в специфікації, що є невід`ємною частиною цього договору;
- 2.1: загальна ціна договору складається із суми вартості кожної окремої партії продукції, які зазначені у відповідних специфікаціях, які є невід`ємною частиною цього договору;
- 2.2: оплата продукції за цим договором здійснюється в гривнях. Ціна продукції визначається у специфікаціях до цього договору, і включає вартість продукції, вартість упаковки, якщо інше не визначено в специфікації;
- 4.1: умови поставки: EXW склад постачальника м. Дніпро, вул. Будівельників, 34 (відповідно до правил Інкотермс-2010), якщо інші умови поставки не обумовлені в специфікації на відповідну партію продукції. Поставка продукції за однією специфікацією може здійснюватися кількома партіями в рамках строків, визначених у специфікації.
38. 20.03.2023 сторонами складена та підписана специфікація № 1 до договору поставки № 15/03/23-1 від 15.03.2023:
-продукція, що узгоджується до поставки постачальником покупцеві:
1) стік цукру (10 г), кількість 22000000 шт., ціна за 1 одиницю без ПДВ 0,50 грн, сума без ПДВ 11000000 грн;
2) стік меду (20 г), кількість 6800000 шт., ціна за 1 одиницю без ПДВ 2,80 грн, сума без ПДВ 19040000 грн;
3) стік кави (2 г), кількість 1800000 шт., ціна за 1 одиницю без ПДВ 1,40 грн, сума без ПДВ 2520000 грн;
-- всього без ПДВ 32560000 грн, в тому числі ПДВ 20% 6512000 грн, разом з ПДВ 39072000 грн;
-поставка й оплата продукції здійснюється поетапно: перший етап поставка продукції, зазначеної в цій специфікації, здійснюється узгодженими партіями за умови підписання даної специфікації; другий етап: оплата в розмірі 100% від вартості продукції, вказаної в даній специфікації, сплачується протягом чотирнадцяти днів з дати кожної окремої поставки продукції;
-місце поставки (передачі) продукцію покупцю: на умовах EXW (Інкотермс-2010) м. Дніпро, вул. Будівельників, 34.
39.Згідно видаткової накладної № 83 від 12.04.2023 постачальником ТОВ «Партнер Юкрейн» відвантажено покупцю ТОВ «Чудові Страви» за договором № 15/03/23-1 від 15.03.2023, замовлення покупця № 8 від 20.03.2023, товар:
1)стік меду (20 г), 375000 шт., сума без ПДВ 1050000 грн;
2)стік цукру (10 г), 1188000 шт., сума без ПДВ 594000 грн;
- разом 1644000 грн, ПДВ 328800 грн, всього із ПДВ 1972800 грн.
40.ТОВ «Чудові Страви» сплачено на користь ТОВ «Партнер Юкрейн» платіжними інструкціями від 14.04.2023 № DOC00000000000000000 на суму 5702400 грн за призначенням платежу: оплата за цукор по договору поставки № 15/03/23-1 від 15.03.2023, у тому числі ПДВ 950400 грн, від 25.04.2023 № 1 на суму 5299200 грн, за призначенням платежу: оплата за цукор та мед по договору поставки № 15/03/23-1 від 15.03.2023, у тому числі ПДВ 883200 грн.
41.25.04.2023 ТОВ «Партнер Юкрейн» подано на реєстрацію податкову накладну від 12.04.2023 № 7, складену на ТОВ «Чудові Страви»:
-за номенклатурою товарів/послуг продавця: стік меду (20 г), 375000 шт., обсяги постачання без ПДВ 1050000 грн, ПДВ 210000 грн;
-за номенклатурою товарів/послуг продавця: стік цукру (10 г), 1188000 шт., обсяги постачання без ПДВ 594000 грн, ПДВ 118800 грн.
42.Згідно з квитанцією податкова накладна від 12.04.2023 № 7 надійшла 25.04.2023 о 17:10:35 та зареєстрована за № 9090904328, результат обробки: Документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної від 12.04.2023 № 7 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 0409, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник «D» = 3,1710%, «Р» - 1471902. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
43.02.05.2023 за вих. № 02/05/23 подано до ГУ ДПС у Дніпропетровській області пояснювальну записку, до якої додано:
1)додаток 1. Фото приміщень, обладнання та продукції Товариства;
2)скан-копії первинної документації стосовно оренди приміщення розташованого за адресою м. Дніпро, вул. Малиновського 114, а саме: договір оренди з ТОВ «Пілот» № 271218 від 27.12.2018; акти здачі-приймання виконаних робіт за послуги оренди та компенсації комунальних витрат за останні три місяці: № 18 від 31.01.2023, № 39 від 31.01.2023, № 53 від 28.02.2023, № 73 від 28.02.2023, № 88 від 31.03.2023, № 108 від 31.03.2023;
3)скан-копії первинної документації стосовно оренди приміщення розташованого за адресою м. Дніпро, вул. Будівельників, 34, а саме: договір оренди нежитлового приміщення з ТОВ «Сол Юніон» № 151121 від 15.11.2021; акти надання послуг оренди та компенсації комунальних витрат за останні три місяці: № 79 від 31.01.2023, № 246 від 31.01.2023, № 250 від 28.02.2023, № 304 від 28.02.2023, № 378 від 31.03.2023, № 416 від 31.03.2023;
4)довідка балансової вартості основних засобів ТОВ «Партнер Юкрейн» станом на 01.01.2023;
5)первинні документи з придбання автомобілів: договір купівлі-продажу транспортних засобів № 6861/2021/221 від 05.07.2021; видаткова накладна (автомобілі) № СМ00000205 від 20.07.2021; акт огляду реалізованого транспортного засобу; акт прийому-передачі від 20.07.2021; договір купівлі-продажу транспортного засобу № 1242/2022/3114603 від 17.02.2022;
6)договір поставки № 15/03/23-1 від 15.03.2023 між ТОВ «Партнер Юкрейн» (постачальник) та ТОВ «Чудові Страви» (покупець);
7)акт звірки взаєморозрахунків між ТОВ «Партнер Юкрейн» та ТОВ «Чудові Страви» за договором поставки № 15/03/23-1 від 15.03.2023;
8)видаткова накладна та ТТН № 83 від 12.04.2023;
9)платіжне доручення за договором поставки № 15/03/23-1 від 15.03.2023 між ТОВ «Партнер Юкрейн» та ТОВ «Чудові Страви»;
10)первинні документи на купівлю обладнання ТОВ «Оренго», ТОВ «Океан смаку», ФОП Огаренко: видаткова накладна № 10/12 від 09.12.2022; товарно-транспортна накладна № 91222-1 від 09.12.2022; видаткова накладна № 09/12 від 09.12.2022; товарно-транспортна накладна № 91222-2 від 09.12.2022; видаткова накладна № 1 від 09.11.2022; товарно-транспортна накладна № 1 від 09.11.2022;
11)первинні документи на купівлю пакувального матеріалу для стіків меду від ТОВ «Марцек Дніпропак»: видаткова накладна № 754 від 31.03.2023; товарно-транспортна накладна № Р754 від 31.03.2023;
12)первинні документи на нанесення поліграфічних послуг для стіків цукру від ТОВ «Сінергія-груп»: акт надання послуг № 52 від 31.01.2023; товарно-транспортна накладна № 63 від 31.01.2023;
13)первинні документи на купівлю цукру від ТОВ «Нью-арк»: видаткова накладна № 9101 від 23.03.2023; товарно-транспортна накладна № Р101 від 23.03.2023;
14)первинні документи на купівлю меду від ТОВ «Фуд Експерт»: видаткова накладна № 97 від 21.03.2023; товарно-транспортна накладна № 4 від 21.03.2023;
15)фінансова звітність ТОВ «Партнер Декор» за 2022 рік.
44.04.05.2023 комісією регіонального рівня прийнято рішення № 8747680/41629320 про відмову у реєстрації податкової накладної від 12.04.2023 № 7 у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація: Наявність ризикових операцій з ТОВ «Чудові Страви».
45.Товариством подано скаргу на оскаржуване у цій справі рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, яку рішенням від 22.05.2023 № 44786/41629320/2 залишено без задоволення.
V. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН
46.На дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін (пункт 201.1 статті 201 ПК України).
47.Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 ПК України).
48.При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою (пункт 201.10 статті 201 ПК України).
49.Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
50.Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, яка набрала чинності 01.02.2020 затверджено «Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (далі - Порядок № 1165, у редакції, чинній на момент спірних правовідносин) яким визначено механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
51.Порядком № 1165 передбачено здійснення автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків.
52.Пунктом 3 Порядку № 1165 визначені ознаки безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації).
53.Пунктом 4 Порядку № 1165 визначено, що у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
54.Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2) (абзац перший пункту 5 Порядку № 1165).
55.Згідно з абзацом першим пункту 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
56.У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку № 1165).
57.Пунктом 10 Порядку № 1165 встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
58.Згідно з пунктом 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1)номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2)критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3)пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
59.За приписами пункту 25 Порядку № 1165:
-Комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;
-Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
60.Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном (пункт 26 Порядку № 1165).
61.Відповідно до пункту 44 Порядку № 1165 Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
62.Згідно із пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку № 1165), обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.
63.«Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/342216 (далі - Порядок № 520, у редакції чинній на момент спірних правовідносин) визначено механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
64.Прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня, пункт 2 Порядку № 520).
65.Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу (пункт 3 Порядку № 520).
66.У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 4 Порядку № 520).
67.Згідно із пунктом 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
-договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
-договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
-первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
-розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
-документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
68.Відповідно до пункту 6 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
69.Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (пункт 9 Порядку № 520).
70.«Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних» затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246), згідно пункту 17 якого у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
71.Згідно із пунктом 18 Порядку № 1246 на момент прийняття у встановленому порядку рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування щодо таких податкової накладної та/або розрахунку коригування проводяться перевірки, визначені пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого).
72.Пунктом 19 Порядку № 1246 визначено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
-прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування
-набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);
-неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
73.Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням (пункт 20 Порядку № 1246).
VІ. ОЦІНКА СУДУ
74.Враховуючи обов`язок платника податків відповідно до пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо її реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, позивач склав податкову накладну та направив її для реєстрації.
75.Судом встановлено, що в розглянутому спорі контролюючий орган зупинив реєстрацію податкової накладної із посиланням на те, що обсяг постачання товару/послуги 0409, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
76.При цьому, з наданих документів судом встановлено, що поставлені товари виготовлялись позивачем самостійно, із використанням власного обладнання, а не придбавались ним у готовому вигляді для продажу.
77.Відповідач не підтвердив з яких критеріїв він виходив та як дійшов висновку про величину залишку таких послуг між їх придбанням та постачанням. Розрахунок, відповідно до якого відповідач дійшов висновку про відповідність першому критерію ризиковості здійснення операцій, до матеріалів справи не надано, у квитанції повідомлено показники «D», «P».
78.Процедура зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування впроваджена з метою виконання функції податкового контролю, який здійснюється за діяльністю платників податку в цілому, та з метою перевірки додержання податкового законодавства при реєстрації в ЄРПН певно визначеної податкової накладної/розрахунку коригування.
79.У разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.
80.Натомість, відповідач, на виконання контрольних функцій, зупинивши реєстрацію податкової накладної, запропонував платнику податків надати пояснення та копії документів, які необхідні для прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, без визначення переліку документів.
81.При цьому, обсяг документів, які надаються платником податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючого органу щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації в ЄРПН, хоч і є визначеним у Порядку № 520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу.
82.Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, імовірним є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією.
83.Аналогічний висновок викладено у постанові Верховного Суду від 01.02.2023 у справі № 140/506/22 (ЄДРСР 108724635).
84.Також, у постановах від 29.06.2022 у справі 380/5383/21 (ЄДРСР 105024835), від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20 (ЄДРСР 100789179) Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку № 520 зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної до реєстрації в ЄРПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків із зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
85.Суд зазначає, що в надісланій позивачу квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не було зазначено вичерпного переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, що не надало позивачу можливості надати достатній обсяг підтверджуючих документів.
86.Верховний Суд у постанові від 27.04.2023 у справі № 460/8040/20 (ЄДРСР 110502423) зазначив, що у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної. Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 16.02.2023 у справі № 380/7648/22 (ЄДРСР 109063942), від 14.12.2022 у справі № 560/11825/21 (ЄДРСР 107878016).
87.Крім того, здійснення моніторингу відповідності ПН/РК критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, що складені з порушенням законодавства.
88.Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкової перевірки як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу. Аналогічний висновок викладено у постановах Верховного Суду від 18.07.2019 у справі № 1740/2004/18 (ЄДРСР 83105330), від 21.05.2019 у справі № 0940/1240/18 (ЄДРСР 81858144), від 25.10.2019 у справі № 0340/1834/18 (ЄДРСР 85207548), від 12.11.2019 у справі № 816/2183/18 (ЄДРСР 85574619).
89.Верховний Суд за результатами аналізу пунктів 9 та 11 Порядку № 520 у постанові від 18.11.2021 у справі № 380/3498/20 (ЄДРСР 101191343) дійшов висновку, що чинними нормативно-правовими актами визначено вичерпний перелік обставин, які можуть слугувати підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.
90.Відмовляючи у реєстрації податкової накладної від 12.04.2023 № 7 відповідач зазначив про надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, зазначено про наявність ризикових операцій з ТОВ «Чудові Страви».
91.Однак, з метою реєстрації податкової накладної позивачем було виконано вимоги контролюючого органу та надано відповідні пояснення до яких долучено копії наявних документів, що підтверджують проведення господарських операцій.
92.До матеріалів справи позивачем надані документи на підтвердження господарської діяльності платника податків, у тому числі документи на підтвердження зазначеної у податковій накладній господарської операції.
93.Суд наголошує на тому, що при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому під час розгляду справи суд не робить висновків щодо реальності операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.
94.Крім того, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України.
95.Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкових накладних, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом. Відповідний висновок наведено у постанові Верховного Суду від 07.12.2022 у справі № 500/2237/20 (ЄДРСР 107731907).
96.З урахуванням викладеного, суд доходить висновку про протиправність оскаржуваного рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
щодо зобов`язання вчинити певні дії
97.Виходячи з аналізу пунктів 19, 20 Порядку № 1246, суд зазначає, що законодавством не передбачений інший ефективний спосіб захисту порушеного права у спірних правовідносинах, відмінний від зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну в ЄРПН, у зв`язку із чим суд дійшов висновку про обґрунтованість заявленого позивачем способу захисту права, порушеного оскаржуваним рішенням.
VІІ. ВИСНОВКИ СУДУ
98.З системного аналізу матеріалів справи суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.
щодо розподілу судових витрат
99.Позивачем заявлено клопотання про стягнення на його користь понесених судових витрат, зазначено, що такі витрати складаються з: 1) судового збору за дві немайнові вимоги в сумі 5368 грн; 2) понесених та очікуваних витрат на правничу допомогу адвоката в загальній сумі 15000 грн.
100.Виходячи із заявленого змісту позовних вимог, суд зазначає, що позивачем заявлено одну вимогу немайнового характеру про визнання протиправним та скасування рішення контролюючого органу щодо відмови у реєстрації податкової накладної, за яку підлягає сплаті сума судового збору у розмірі 2684 грн.
101.Позовна вимога щодо зобов`язання вчинити дії по реєстрації такої податкової накладної є похідною та судовий збір за таку вимогу не сплачується.
102.До позовної заяви позивачем надані платіжні інструкції від 27.06.2023 № 3013 про сплату судового збору в сумі 2684 грн, від 27.06.2023 № 3014 про сплату судового збору в сумі 2684 грн.
103.Суд зазначає про сплату судового збору при поданні позовної заяви у розмірі більшому за встановлений, у зв`язку із чим роз`яснює позивачу право на повернення надміру сплаченої суми судового збору за його клопотанням.
104.З урахуванням викладеного, відповідно до частини першої статті 139 КАС України, суд присуджує на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Дніпропетровській області підтверджені матеріалами справи понесені судові витрати на сплату судового збору у розмірі 2684 грн.
105.Керуючись статтями 241-246 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
106.Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Партнер Юкрейн» (код 41629320; вул. Будівельників, 34, м. Дніпро, 49000) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ВП 44118658; вул. Сімферопольська, буд. 17-А, м. Дніпро, 49005), Державної податкової служби України (код 43005393; Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.
107.Визнати протиправним та скасувати рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04.05.2023 № 8747680/41629320, прийняте Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
108.Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану Товариством з обмеженою відповідальністю «Партнер Юкрейн» податкову накладну від 12.04.2023 № 7 датою її подання на реєстрацію.
109.Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Партнер Юкрейн» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області судові витрати на сплату судового збору у розмірі 2684 грн.
110.Рішення суду набирає законної сили відповідно до статті 255 КАС України та може бути оскаржено в порядку та у строки, встановлені статтями 295, 297 КАС України.
Суддя І.О. Верба
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.08.2023 |
Оприлюднено | 14.08.2023 |
Номер документу | 112751947 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кучугурна Наталія Вікторівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Куликов Андрій Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні