ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
14 серпня 2023 року Справа № 280/1932/23 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сацького Р.В. розглянувши в письмовому проваджені адміністративну справу за правилами спрощеного позовного провадження за позовом за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю «Експрес Транс Груп» (69032,Запорізька області, м. Запоріжжя, вул. Верхня, буд. 1-А, код ЄДРПОУ 43257090) доДержавної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Запорізькій області(01135, м. Київ, просп. Перемоги, буд 14,код ЄДРПОУ39816845) про визнанняпротиправною та скасування постанови,-
ВСТАНОВИВ:
29 березня 2023 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Експрес Транс Груп» (далі по текступозивач) до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Запорізькій області(далі по текстувідповідач), в якому позивач просить суд:
- визнати протиправною та скасувати постанову № 308834 від 19.12.2022 Відділу державного нагляду (контролю) у Запорізькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Експрес Транс Груп» про застосування адміністративно-господарського штрафу у розмірі17 000,00 грн;
- до набрання законної сили рішенням суду призупинити виконання постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу;
- судові витрати покласти на Відповідача.
Справі за цією позовною заявою присвоєно, № 280/1932/23 та за результатами автоматизованого розподілу справу передано для розгляду судді Сацькому Р.В.
Ухвалою суду від 08 червня 2023 року забезпечено позов по справі. Зупинено стягнення за виконавчим провадженням ВП № 71491763, яке відкрите на підставі постанови № 308834, виданої Відділом державного нагляду (контролю) у Запорізькій області Державної служби України з безпеки на транспорті 19.12.2022 про стягнення з ТОВ "Експрес Транс Груп" штрафу на користь держави у розмірі 17000,00 грн до набрання законної сили судовим рішенням в адміністративній справі № 280/1932/23. Заборонено Лівобережному відділу державної виконавчої служби у місті Запоріжжя Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) вчиняти дії, направлені на стягнення з ТОВ "Експрес Транс Груп" грошових коштів на підставі постанови № 308834, виданої Відділом державного нагляду (контролю) у Запорізькій області Державної служби України з безпеки на транспорті 19.12.2022 про стягнення з ТОВ "Експрес Транс Груп" штрафу на користь держави у розмірі 17000,00 грн у виконавчому провадженні № 71491763 до набрання законної сили судовим рішенням в адміністративній справі № 280/1932/23.
Ухвалою суду від 13 червня 2023 року судом відкрито провадження в адміністративній справі та призначено справу до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), за наявними у справі матеріалами; встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву (у разі заперечення проти позовної заяви) протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення копії цієї ухвали, разом із доказами, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заперечення відповідача.
Позивач мотивував свій позов тим, що 27.10.2022 приблизно о 13-25 годині на 179 км а/д Н12 Суми - Полтава головним спеціалістом Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Звагомським В.П. було зупинено та проведено перевірку транспортного засобу DAF, під керуванням водія ОСОБА_1 . За результатами перевірки складений Акт № 251475 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 27.10.2022 (надалі - Акт). Актом було зафіксовано порушення, а саме надання послуг з перевезення вантажу згідно ТТН № ПТ6817 з неоформленим щоденним реєстраційним листком обліку режиму праці та відпочинку водія за 27.10.2022 відповідальність за яке передбачена абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт». Також, позивачем зазначено, що чинним законодавством не передбачений такий документ, як «Щоденний реєстраційний листок режиму праці та відпочинку водія» про який зазначено в Акті, а тому, він вважає, що постанова винесена за результатами розгляду Акту, є незаконною. Крім цього, позивачем зауважено, що в транспортному засобі, яким керував водій ОСОБА_1 , встановлений контрольний пристрій (тахограф), який в день проведення зупинення транспортного засобу, був тимчасово несправним, однак водій своєчасно записав згідно з Інструкцією від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотньому боці аркуша, призначеного для роздруківки даних, що використовується у тахографі, та забезпечив належне зберігання таких записів, яке з незрозумілих підстав не було взято до уваги головним спеціалістом Відділу державного нагляду у Полтавській області. Позивач вважає, порушень на час зупинення та перевірки транспортного засобу допущено ним не було, тому, суб`єкт владних повноважень діяв протиправно виносячи постанову про адміністративно- господарський штраф позивачу, у зв`язку з чим оскаржена постанова підлягає скасуванню.
Відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначено наступне. КеруючисьЗаконом України «Про автомобільний транспорт», «Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті», затвердженимПостановою Кабінету Міністрів України № 1567 від 08.11.2006(Постанова № 1567), на підставі направлення на перевірку від 17.03.2023 за № 014509 - 23.03.2023 посадовою особою Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області проводилася рейдова перевірка на а/д Н-12 км Суми- Полтава 179 км. Відповідно до п. 3, 4 «Порядку зупинення транспортного засобу, що здійснює автомобільні перевезення пасажирів та вантажів, посадовими особами Державної служби з безпеки на транспорті та її територіальних органів», затвердженогоПостановою Кабінету Міністрів України № 422 від 20.05.2013(Порядок № 422), був зупинений транспортний засіб марки DAF, номерний знак НОМЕР_1 , під керуванням водія ОСОБА_1 . У відповідності до ст. 49 Закону України «Про автомобільний транспорт», п. 4 Порядку № 422, водій транспортного засобу ОСОБА_1 не пред`явив для перевірки посадовій особі Укртрансбезпеки документ, а саме: оформлений щоденний реєстраційний листок режиму праці та відпочинку водія за 27.10.2022, відповідно до ст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», п. 3.3 «Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті», затвердженогоНаказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 24.06.2010 за № 385(Інструкція № 385): Водій транспортного засобу, обладнаного тахографом: - забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа; - своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання; використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водій кожною дня, протягом якого керував транспортним засобом; - має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР (994016), або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом. Водій, відповідно до ст. 49 Закону України «Про автомобільний транспорт», п. 15 Порядку № 1567 повинен надати документи для перевірки уповноваженим посадовим особам. Отже, на момент здійснення рейдової перевірки посадовою особою Укртрансбезпеки Дніпропетровської області було виявлено порушення вимогст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме: відсутність у водія, під час здійснення вантажного перевезення, особистої карти водія, яке було зафіксоване в Акті проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 27.10.2023 за № 251475.
Відповідно до ТТН № ПТ0000000006817 від 27.10.2022 автомобільним перевізником є ТОВ«Експерт- Транс - Груп». З Актом № 251475 від 27.10.2022 водій був ознайомлений, однак, не скористався своїм правом та не надав будь - яких наявних у нього документів до Акту, жодних письмових чи усних пояснень чи заперечень не надав, від підпису Акту відмовився. Зважаючи на зазначене, Відділом державного нагляду (контролю) у Запорізькій області правомірно було винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №308834 від 19.12.2022 за порушенняст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», відповідальність за яке передбачена абз. 3 ч. 1ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт». Тому вважає, що у задоволенні позовних вимог позивачу необхідно відмовити у повному обсязі.
Відповідно дост. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожній фізичній або юридичній особі гарантується право на розгляд судом упродовж розумного строку цивільної, кримінальної, адміністративної або господарської справи, а також справи про адміністративне правопорушення, в якій вона є стороною.
Розумність строків є одним із основоположних засад (принципів) адміністративного судочинства відповідно до п.8 ч.3ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України.
Поняття розумного строку не має чіткого визначення, проте розумним уважається строк, який необхідний для вирішення справи відповідно до вимог матеріального і процесуального права.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позовна заява, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Державною службою України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Запорізькій області Державної служби України з безпеки на транспорті Постановою про застосування адміністративно-господарського штрафу № 308834 від 19.12.2022 до ТОВ «Експрес- Транс- Груп» застосовано адміністративно-господарський штраф у сумі 17000 грн 00 коп. Підставою визначеного покарання є «… ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ«Експрес - Транс - Груп» 27.10.2022, 179 км а/д Н-12, Акт № 251475 допущено порушення вимогст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт»відповідальність за яке передбачена абз. 3 ч. 1ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт»…». Що підтверджується копією постанови наданою позивачем до справи.
Актом проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 27.10.2022 за № 251475, зазначено: «… провели перевірку транспортного засобу: марка, KAISER - напівпричіп; номерний знак НОМЕР_1 , НОМЕР_2 ; серія і номер свідоцтва про реєстрацію НОМЕР_3 , СТХ 607014; водій: ОСОБА_1 … що належить ТОВ ПРОДРЕЗЕРВ-Україна, використовує перевізник згідно ТТН № ПГ6817 ТОВ «Екстра- Транс-Груп» від 27.10.2022. Під час перевірки виявлено порушенняст.34 ЗУ «Про автомобільний транспорт»перевізник не забезпечив виконання вимог цьогозаконута інших законодавчих і нормативно правових актів України у сфері перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки оформленого щоденного реєстраційного листка режиму праці та відпочинку водія за 27.10.2022 відповідальність за які передбаченастаттею 60 Закону України «Про автомобільний транспорт»абз. 3 ч. 1 - Перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів визначених ст. 48 ЗУ «Про автомобільний транспорт. Пояснення водія про причини порушень. Водій із змістом Акту ознайомлений, від підпису та надання пояснень відмовився …». Що підтверджується копією Анку наданого позивачем до справи.
Позивач скористався правом досудового врегулювання виниклого спору, шляхом оскарження постанови про застосування адміністративно- господарського штрафу № 308834 до Державної служби України з безпеки на транспорті. За результатами розгляду скарги позивача Державною службою України з безпеки на транспорті визнано, що постанова про застосування адміністративно - господарського штрафу від 19.12.2022 № 308834 залишена без змін, скарга без задоволення. Що підтверджується копіями: скарги від 09.01.2023 та відповіддю № 3/1/15-23 від 16.01.2023 наданими позивачем до справи.
Таким чином, не погоджуючись із такими діями відповідача позивач звернувся до суду із цим позовом.
Надаючи оцінку спірним відносинам, суд виходить з того, що відповідно до статті 6 Конституції України державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову. Органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією в межах і відповідно до законів України.
Зокрема, статтею 8 Конституції Українив Україні встановлено, що в країні визнається і діє принцип верховенства права.
Відповідно до ч. 1ст. 42 Конституції Україникожен має право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом.
Конституція Українимає найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основіКонституції Україниі повинні відповідати їй.
НормиКонституції Україниє нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставіКонституції Українигарантується.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначені Законом України "Про автомобільний транспорт" № 2344-III від 05.04.2001 (далі - Закон № 2344-III).
Згідно з частиною 1 статті 5 Закону № 2344-ІІІ основним завданням державного регулювання та контролю у сфері автомобільного транспорту є створення умов безпечного, якісного й ефективного перевезення пасажирів та вантажів, надання додаткових транспортних послуг.
Частиною 12 статті 6 Закону № 2344-ІІІ передбачено, що державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.
Відповідно до положень частин 14, 17 статті 6 Закону № 2344-IIIдержавний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).
Рейдові перевірки (перевірки на дорозі) дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
Процедуру проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт визначає Порядок проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі), затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 № 1567 (далі - Порядок № 1567).
Згідно з пунктом 2 Порядку № 1567 рейдовим перевіркам (перевіркам на дорозі) підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних автомобільних перевізників (далі - транспортні засоби), що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України..
Відповідно до пункту 4 Порядку №1567 рейдові перевірки (перевірки на дорозі) на автомобільному транспорті проводяться посадовими особами Укртрансбезпеки та її територіальних органів (далі - посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі) згідно з додатком 1-1, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку.
Рейдова перевірка (перевірка на дорозі) здійснюється на підставі щотижневого графіка (пункт 12 Порядку № 1567).
За змістом пункту 14 Порядку № 1567 рейдовою перевіркою (перевіркою на дорозі) є перевірка транспортних засобів автомобільних перевізників на всіх видах автомобільних доріг на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, зони габаритно-вагового контролю, інші об`єкти, що використовуються автомобільними перевізниками для забезпечення діяльності автомобільного транспорту) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт.
В силу вимог пункту 15 Порядку № 1567 під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) перевіряється, зокрема, наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом.
Відповідно допункту 21 Порядку №1567 у разі виявлення в ході рейдової перевірки (перевірки на дорозі) транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.
Згідно з пунктами 26, 27 Порядку №1567 справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи автомобільного перевізника.
Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа автомобільного перевізника повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням або надсиланням на офіційну електронну адресу (за наявності).
У разі неявки уповноваженої особи автомобільного перевізника справа про порушення розглядається без її участі.
За наявності підстав керівник територіального органу Укртрансбезпеки або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.
Статтею 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» визначено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:
для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;
для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.
Згідно з абзацом третім частини першої статті 60 Закону за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за: перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону, - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
В розумінні статті 1 Закону України «Про автомобільний транспорт» автомобільний перевізник - це фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами; вантажні перевезення - перевезення вантажів вантажними автомобілями.
Суд провівши аналіз викладених положень норм законодавства приходить до висновку, що державний контроль на транспорті здійснюється органами Укртрансбезпеки шляхом проведення, зокрема, рейдових перевірок, в ході яких перевірці підлягає наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом. У свою чергу відповідальність за надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону, передбачена статтею 60 Закону України "Про автомобільний транспорт".
Предметом спору у цій справі є постанова Відділу державного нагляду (контролю) у Запорізькій області Укртрансбезпеки від 19.12.2022 № 308834про застосування адміністративно-господарського штрафу, якою за результатами розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт до ТОВ «Експрес Транс Груп» за перевезення вантажу за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", відповідальність за яке передбачено абз. 3 частини 1 статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт", застосовано штраф у розмірі 17000,00 грн.
Надаючи правову оцінку вказаній постанові, суд виходить з наступного.
З акту перевірки№ 251475 від 27.10.2022, на підставі якого до позивача застосовано штраф,вбачається, що під час рейдової перевіркитранспортного засобу марки DAF, KAISER - напівпричіп; номерний знак НОМЕР_1 , НОМЕР_2 ; серія і номер свідоцтва про реєстрацію НОМЕР_3 , СТХ НОМЕР_4 ; водій: ОСОБА_1 … що належить ТОВ ПРОДРЕЗЕРВ-Україна, використовує перевізник згідно ТТН № ПГ6817 ТОВ «Екстра- Транс-Груп» від 27.10.2022. встановлено порушення вимог цьогозаконута інших законодавчих і нормативно правових актів України у сфері перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки оформленого щоденного реєстраційного листка режиму праці та відпочинку водія за 27.10.2022 відповідальність за які передбаченастаттею 60 Закону України «Про автомобільний транспорт»абз. 3 ч. 1 - Перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів визначених ст. 48 ЗУ «Про автомобільний транспорт». Пояснення водія про причини порушень. Водій із змістом Акту ознайомлений, від підпису та надання пояснень відмовився.
Суд зазначає, що зміст статті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» дає підстави для висновку, що законодавцем при визначенні документів для здійснення внутрішніх перевезень вантажів не встановлено їх вичерпний перелік, проте зазначено на необхідність наявності інших документів, передбачених законодавством.
Відповідний правовий висновок міститься у постанові Верховного Суду від 11.02.2020 у справі № 820/4624/17.
Частиною 1 статті 2 Закону України "Про автомобільний транспорт" передбачено, що законодавство про автомобільний транспорт складається із цього Закону, законів України "Про транспорт", "Про дорожній рух", чинних міжнародних договорів та інших нормативно-правових актів у сфері автомобільних перевезень.
Порядок установлення, технічного обслуговування та використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільних транспортних засобах (крім таксі), які використовуються для надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів визначено Інструкцією з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженої Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України № 385 від 24.06.2010 (далі - Інструкція № 385).
Відповідно до пункту 1.4 Інструкції № 385, контрольний пристрій (тахограф) - обладнання, яке є засобом вимірювальної техніки, призначене для встановлення на транспортних засобах для показу та реєстрації в автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформації про рух таких транспортних засобів та про певні періоди роботи їхніх водіїв; тахокарта - бланк, призначений для внесення й зберігання зареєстрованих даних, який вводять в аналоговий контрольний пристрій (тахограф) та на якому маркувальні пристрої останнього здійснюють безперервну реєстрацію інформації, що підлягає фіксуванню відповідно до положень ЄУТР.
Згідно з положеннями пункту 3.3 Інструкції № 385 водій транспортного засобу, обладнаного тахографом:
- забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа;
- своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання;
- використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом;
- має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом;
- у разі несправності або пошкодження аналогового тахографа своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці тахокарти, де нанесена сітка з відповідними графічними позначками, інформує про це відповідну посадову особу перевізника, з яким водій перебуває у трудових відносинах (для найманих водіїв);
- у разі несправності або пошкодження цифрового тахографа або картки до нього своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці аркуша, призначеного для роздруківки даних, що використовують у даному тахографі, та забезпечує належне зберігання таких записів.
Пунктом 3.5. Інструкції № 385 встановлено, що перевізники забезпечують водіїв,які відправляються врейс,необхідною кількістю тахокарт або паперудля
роздруківки даних,що відповідають типу тахографа (аналоговий, цифровий).
Відповідно до пунктів 6.1., 6.3. Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України № 340 від 07.06.2010 (далі- Положення № 340),автобуси, що використовуються для нерегулярних і регулярних спеціальних пасажирських перевезень, для регулярних пасажирських перевезень на міжміських автобусних маршрутах протяжністю понад 50 км,вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тонн повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами.
Водій, що керує транспортним засобом, який не обладнаний тахографом, веде індивідуальну контрольну книжку водія (додаток 3).
Отже, положеннями статті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» передбачено необхідність наявності як у перевізника так, і у водія інших документів, передбачених законодавством, а наявність тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особистої картки водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом, або індивідуальної контрольної книжки водія - в разі не обладнання транспортного засобу тахографом, передбачено Інструкцією з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженою Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України № 385 від 24.06.2010, та Положенням про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України № 340 від 07.06.2010.
Судом встановлено, щоперевезення вантажутранспортним засобом марки DAF, номерний знак НОМЕР_1 здійснювалося згідно з товарно-транспортною накладною - № 0000000006817 від 27.10.2022, в якій перевізником вказано ТОВ «Експрес Транс Груп», вантажовідправник ПрАТ «Полтавська птахофабрика», вантажоодержувач ТОВ «ТЕМП -88».
Отже, позивач є автомобільним перевізником у розумінні статті 1 Закону України "Про автомобільний транспорт".
Позивач надавав послуги з перевезення вантажів як суб`єкт господарювання, використовуючи найману працю водія ОСОБА_1 .
Зважаючи на те, що вантажний автомобіль був з повною масою брутто 7560 кг, понад ніж 3,5 тонни, про що свідчать відомості у товарно - транспортній накладній,суд приходить до висновку,що згідно з вимогами пункту 6.1 Положення № 340 вантажний автомобіль, якими виконувалися внутрішні перевезення вантажів, в обов`язковому порядку повинен був бути обладнаний діючим та повіреним тахографом, а для водіїв таких автомобілів, крім оформлення документів, визначених статтею 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», обов`язковою також є наявність документів, передбачених Інструкцією № 385, зокрема, у разі використання цифрового тахографа - особистої картки водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом.
Водночас в акті перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт від 27.10.2022 № 251475 зафіксовано, що під час перевезення вантажу водій не оформив щоденний реєстраційний листок режимів праці та відпочинку, що є порушенням статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт".
З вказаним Актом водій ОСОБА_1 ознайомлений, але підписати акт відмовився, зауважень або пояснень при складанні Акту ним не надано. Будь-яких документів до акту не надано.
Позивачем у позовній заяві вказано, що на час перевірки цифровий тахометр був наявний в транспортному засобі, однак був в несправному вигляді. До позовної заяви додана копія відомості обліку робочого часу та відпочинку водія ОСОБА_1 , за жовтень 2022 року з проставленими вручну відмітками про фактичні параметрами, але даний документ не містить в собі інформації про ведення водієм належним чином особистої картки у день проведення перевірки, чи оформленого щоденного реєстраційного листка режиму праці та відпочинку водія за 27.10.2022, а відтак не спростовано виявлене порушення.
Суд наголошує, що чинними нормативно-правовими актами, наведеними судом вище, підтверджено обов`язковість обладнаннявантажних автомобілів з повною масою понад 3,5 тонн тахографом та відповідно ведення документації, пов`язаної з обліком робочого часу та часу відпочинку водіїв, саме під час здійснення внутрішніх перевезень.Зокрема,п. 1.3 Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України № 340 від 07.06.2010, передбачено, щовимоги цього Положення поширюються на автомобільних перевізників та водіїв, які здійснюють внутрішні перевезення пасажирів чи/та вантажів колісними транспортними засобами.Виходячи із встановлених судом обставин, такі вимоги поширювалися і на транспортний засіб позивача.
За відсутності документів, зокрема, в даному випадку тахокарти, або без оформлення індивідуальної контрольної книги водія, оформленого щоденного реєстраційного листка режиму праці та відпочинку водія , на підставі яких виконуються вантажні перевезення, до фізичних або юридичних осіб, які здійснюють на комерційній основі чи за власний кошт перевезення вантажів транспортними засобами, застосовуються адміністративно-господарські штрафи.
Такий висновок узгоджується з правовим висновком, викладеним у постановах Верховного Суду від 11.02.2020 у справі № 820/4624/17, від 19.03.2020 у справі № 823/1199/17.
Отже позивачем не спростовано, а матеріалами справи підтверджено факт вчинення позивачемправопорушення - надання послуг з перевезення пасажирів без оформлення документів, перелік яких визначений статтею 48 цього Закону, що тягнезастосування відповідальності за абзацом 3 частини 1 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» у вигляді адміністративно-господарського штрафу у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Суд відхиляє доводи позивача про порушення процедури проведення перевірки у зв`язку з тим, щона момент проведення перевірки головний спеціаліст відмовився надати на вимогу водія необхідні документи законності перевірки, а після фіксації факту порушення статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт"дозволив подальший рух транспортного засобу, що ставить під сумнів достовірність результатів проведеної ним перевірки.
Суд зауважує, що факт відмови спеціаліста надати на вимогу водія необхідні документи законності перевірки не підтверджено доказами, натомість акт перевірки, водієм ОСОБА_1 не підписаний без жодних пояснень, зауважень та заперечень.
Суд також бере до уваги, що справа про порушення розглянута в органі державного контролю за місцезнаходженням суб`єкта господарюванняне пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення, з належним повідомленням суб`єкта господарюванняпро дату, час та місце її розгляду.
Відтак, суд дійшов висновку, що територіальним органом Укртрансбезпекипри проведенні перевірки та застосуванні адміністративно-господарського штрафу додержано вимоги чинного законодавства.
З урахуванням приписів ч. 2ст. 2 КАС Українисуд оцінивши докази, які є у справі, в їх сукупності приходить до висновку, що Постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу № 308834 від 19.12.2022 відповідачем обґрунтовано, з урахуванням всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, розсудливо, а отже є правомірною і не підлягає скасуванню.
Аналогічне застосування норм права здійснено Третім апеляційним адміністративним судом у постановах, наприклад: від 10.06.2021 у справі №280/8641/20; від 29.06.2021 у справі №340/4182/20; від 26.01.2022 у справі №280/5631/21.
Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч.1ст.9 КАС України).
Відповідно дост.77 КАС Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням з`ясованих обставин, досліджених матеріалів справи суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача не підлягають задоволенню. Доводи позивача не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.
Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи (ч.1ст.132 КАС України).
Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч.1ст.143 КАС України).
Оскільки у задоволенні позовної заяви має бути відмовлено, то, відповідно, має бути відмовлено й у стягненні на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судових витрат.
Керуючись ст.ст. 9,77,132,139,143 та243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «Експрес Транс Груп» (69032,Запорізька області, м. Запоріжжя, вул. Верхня, буд. 1-А, код ЄДРПОУ 43257090) доДержавної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Запорізькій області(01135, м. Київ, просп. Перемоги, б уд. 14,код ЄДРПОУ39816845) про визнанняпротиправною та скасування постанови -відмовити у повному обсязі.
У стягненні на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судових витрат -відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення складено у повному обсязі та підписано суддею 14 серпня 2023 року.
Суддя Р.В. Сацький
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.08.2023 |
Оприлюднено | 17.08.2023 |
Номер документу | 112831082 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні