РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
08 серпня 2023 року м. Рівне№460/10494/23Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Нор У.М. за участю секретаря судового засідання Вознюк В.І. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі:
позивача: представник Ткаченко Р.Ю.,
відповідача: представник Мозоль Н.Р.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом
Приватного вищого навчального закладу "Європейський університет" доРівненської міської ради про зобов`язання вчинення певних дій, -В С Т А Н О В И В:
Приватний вищий навчальний заклад "Європейський університет"звернувся до суду з позовом до Рівненської міської ради, в якому просить суд:
зобов`язати Рівненську міську раду розгялнути на сесії питання про передачу у постійне користування земельної ділянки кадастровий №5610100000:01:037:0055 Приватному вищому навчальному закладу "Європейський університет";
зобов`язати Рівненську міську раду передати у постійне користування Приватного вищого навчального закладу "Європейський університет" земельну ділянку кадастровий №5610100000:01:037:0055.
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що питання щодо передачі земельних ділянок у користування є повноваженнями міської ради, що реалізовується шляхом розгляду на пленарних засіданнях міської ради, за результатами яких приймаються рішення. В супереч вищезазначеного Рівненською міською радою не було розглянуто питання про передачу земельної ділянки у постійне користування позивачу на пленарному засіданні Рівненської міської ради. Вказав, що у відповідності п.17 ч.2 Перехідних положень Закону України "Про вищу освіту" земельні ділянки державної та комунальної власності, які надані в оренду закладам вищої освіти незалежно від форми власності, передаються їм у постійне користування відповідними органами місцевого самоврядування протягом шести місяців з моменту звернення керівника закладу вищої освіти. У зв`язку з цим просив позов задовольнити повністю.
Ухвалою суду від 03.05.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження у судовому засіданні з повідомленням учасників справи.
23.05.2023 від відповідача надійшов відзив на позовну заяву. В обґрунтування заперечень вказав, що рішенням 9 сесії Рівненської міської ради 7 скликання від 27 жовтня 2016 року №1857 Приватному вищому навчальному закладу "Європейський Університет" відмовлено у припиненні права оренди земельної ділянки, а тому посилання позивача щодо порушення його прав в частині не розгляду заяви щодо передачі у постійне користування земельної ділянки вважає безпідставним. Зазначив, що суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесенні до компетенції органу державної влади. Просив у задоволенні позову відмовити повністю.
Ухвалою суду від 30.05.2023 розгляд справи відкладено до 14.06.2023.
05.06.2023 від позивача надійшла відповідь на відзив, в якому позивач повністю підтримав позицію, викладену в адміністративному позові, та вважає, що твердження відповідача викладені у відзиві є необґрунтованими.
У судовому засіданні 14.06.2023 розгляд справи відкладено до 25.07.2023.
У судовому засіданні 25.07.2023 розгляд справи відкладено до 08.08.2023.
У судовому засіданні 08.08.2023 закінчено судовий розгляд ухваленням рішення.
Заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини справи.
15.02.2023 Приватним вищим навчальним закладом "Європейський університет" на адресу Рівненської міської ради було направлено заяву вих №1/02-06/В2 від 15.02.2023 про передачу в постійне користування університетиу земельної ділянки площею 0,5925 га, за адресою: вул.Київська, 64-Б, м. Рівне, кадастровий №5610100000:01:037:0055 для організації навчального процесу в Рівненській філії Приватного вищого навчального закладу "Європейський університет".
У своїй заяві Приватний вищий навчальний заклад "Європейський університет" зазначив про те, що відповідною земельною ділянкою вони користуються на підставі договору оренди землі, укладеного між Рівненською міською радою та Приватним вищим навчальним закладом «Європейський університет» від 30.11.2006, даний договір не є розірваним та є дійсним у даний час.
Цільове призначення земельної ділянки площею 0, 5925 га на вулиці Київській, 64-Б, кадастровий номер 5610100000:01:037:0055 - для реконструкції будівлі виробничо-побутового корпусу під адміністративно-навчальний корпус з подальшим обслуговуванням.
Приватним вищим навчальним закладом "Європейський університет" також вказано і про те, що на земельній ділянці розташований об`єкт нерухомого майна, а саме: будівля виробничо-побутового корпусу, яка належить університету на праві приватної власності на підставі біржового контракту купівлі-продажу нерухомості, та використовується для організації навчального процесу.
15.02.2023 позивачем на адресу Рівненської міської ради було направлено заяву №1/02-06/В" від 15.02.2023 про передачу в постійне користування земельної ділянки площею 0,5925 га, за адресою: вул.Київська, 64-Б, м. Рівне, кадастровий №5610100000:01:037:0055.
28.03.2023 листом Рівненської міської ради надано відповідь про те, що рішенням 9 сесії Рівненської міської ради 7 скликання від 27 жовтня 2016 року №1857 Приватному вищому навчальному закладу "Європейський університет" відмовлено у припиненні права оренди земельної ділянки на вул. Київській, 64-Б, кадастровий №5610100000:01:037:0055 та передачі її в оренду, а отже підстав для передачі зазначеної земельної ділянким в постійне користування для будівництва та обслуговування закладів освіти (для реконструкції будівлі виробничо-побутового корпусу під адміністративно-навчальний корпус з подальшим обслуговуванням) - відсутні.
Не погоджуючись із вказаною відповіддю, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам, що виникли між сторонами, суд зазначає таке.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно статті 140 Конституції України місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Згідно статті 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності.
За приписами статей 142 - 145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об`єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.
Відповідно до статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Відповідно до статті 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Згідно пункту 34 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до статті 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: вирішення земельних спорів у порядку, встановленому законом.
Згідно з частиною 1 статті 59 Закону рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Відповідно до частини 1 статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до пункту «а» статті 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: розпорядження землями територіальних громад.
Відповідно до статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування визначений статтею 123 Земельного кодексу України.
Судом встановлено, що 15.02.2023 Приватним вищим навчальним закладом "Європейський університет" на адресу Рівненської міської ради було направлено заяву вих №1/02-06/В2 від 15.02.2023 про передачу в постійне користування університету земельної ділянки площею 0,5925 га, за адресою: вул.Київська, 64-Б, м. Рівне, кадастровий №5610100000:01:037:0055 для організації навчального процесу в Рівненській філії Приватного вищого навчального закладу "Європейський університет".
28.03.2023 листом Рівненської міської ради Приватному вищому навчальному закладу «Європейський університет» надано відповідь про те, що рішенням 9 сесії Рівненської міської ради 7 скликання від 27 жовтня 2016 № 1857 Приватному вищому навчальному закладу «Європейський університет» відмовлено у припиненні права оренди земельної ділянки на вул. Київській, 64-Б та передачі її в оренду.
В свою чергу, суд вважає посилання позивача щодо порушення його прав в частині не розгляду заяви щодо передачі у постійне користування земельної ділянки на вул. Київській, 64-Б безпідставним з огляду на таке.
Відповідно до пункту 1.1. статті 1 Регламенту Рівненської міської ради 7 скликання, затвердженого рішенням Рівненської міської ради від 23 травня 2016 № 786, Рівненська міська рада (далі - Рівнерада) - представницький орган місцевого самоврядування, який наділений правом представляти інтереси територіальної громади, приймати від її імені рішення та здійснювати в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, законами України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про статус депутатів місцевих рад", Європейською хартією місцевого самоврядування, Статутом територіальної громади міста Рівного, іншими нормативно-правовими актами та цим Регламентом.
Своїми нормами Регламент встановлює порядок діяльності Рівнеради, скликання сесій Рівнеради, підготовки і розгляду нею питань, прийняття рішень Рівнеради та з інших процедурних питань, порядок роботи сесії Рівнеради, порядок проведення пленарних засідань Рівнеради, порядок затвердження структури виконавчих та інших органів Рівнеради, порядок їх формування, обрання та затвердження посадових осіб Рівнеради, порядок формування та організації роботи постійних комісій, тимчасових контрольних комісій та інших органів Рівнеради, порядок участі депутатських фракцій і груп у роботі та інші процедури, які випливають з повноважень Рівнеради, встановлених Конституцією України і законами України.
Рівненська міська рада має право вільно вирішувати згідно із законом будь-яке питання, яке не вилучене зі сфери її компетенції і вирішення якого не доручено жодному іншому органу та яке стосується інтересів територіальної громади міста Рівного.
Стаття 27 Регламенту Рівненської міської ради 7 скликання передбачає, що підготовка питань, що вносяться на розгляд Рівнеради здійснюється відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", інших законів України та цього Регламенту.
Частиною 1 статті 71 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» зазначено, що територіальні громади, органи та посадові особи місцевого самоврядування самостійно реалізують надані їм повноваження.
Частиною 1 статті 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Суд звертає увагу, що рішенням 9 сесії Рівненської міської ради 7 скликання від 27 жовтня 2016 № 1857 Приватному вищому навчальному закладу «Європейський університет» відмовлено у припиненні права оренди земельної ділянки на вул. Київській, 64-Б та у передачі в постійне користування університету земельної ділянки площею 0,5925 га, за адресою: вул.Київська, 64-Б, м. Рівне, кадастровий №5610100000:01:037:0055 для організації навчального процесу в Рівненській філії Приватного вищого навчального закладу "Європейський Університет".
З огляду на, те що у матеріалах справи наявні докази розгляду питання позивача щодо передачі земельної ділянки у постійне користування на вул. Київській, 64-Б, тобто відповідачем було вчинено активні дії з розгляду даного питання, то суд дійшов висновку, що така вимога Приватного вищого навчального закладу "Європейський університет" є безпідставною та необгрунтованою та такою, що не підлягає задоволенню.
Що стосується вимоги позивача про зобов`язання передачі у постійне користування позивачу земельної ділянки за адресою: вул.Київська, 64-Б, м. Рівне, кадастровий №5610100000:01:037:0055, суд зазначає наступне.
На законодавчому рівні поняття "дискреційні повноваження" суб`єкта владних повноважень відсутнє. У судовій практиці сформовано позицію щодо поняття дискреційних повноважень, під якими слід розуміти такі повноваження, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибирати один з кількох варіантів конкретного правомірного рішення. Водночас, повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто, у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.
Тобто, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.
Суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень на відповідність закріпленим частиною 3 статті 2 КАС України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями.
Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень - єдиним критерієм здійснення правосуддя є право. Тому завданням адміністративного судочинства завжди є контроль легальності.
Іншими словами, під дискреційним повноваженням розуміють таке повноваження, яке надає певний ступінь свободи адміністративному органу при прийнятті рішення, тобто, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибрати один з кількох варіантів рішення.
Прийняття судом рішення про зобов`язання відповідача передати у постійне користування позивачу земельної ділянки, призведе до втручання в дискреційні повноваження Рівненської міської ради .
За таких обставин, суд вважає, що позовні вимоги в цій частині, також не підлягають до задоволення.
Згідно з ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Відповідно до приписів ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Натомість, факт наявності у позивача порушеного права не знайшов свого підтвердження в ході судового розгляду.
За таких обставин, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову в повному обсязі.
Підстави для розподілу судових витрат у відповідності до вимог ст.139 КАС України у суду відсутні.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
У задоволенні позову Приватного вищого навчального закладу "Європейський університет" до Рівненської міської ради про зобов`язання вчинення певних дійвідмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Учасники справи:
Позивач - Приватний вищий навчальний заклад "Європейський Університет" (бульвар Академіка Вернадського,16-В,м.Київ 115,03115, ЄДРПОУ/РНОКПП 24366800)
Відповідач - Рівненська міська рада (вул. Соборна, 12 а,м. Рівне,33028, ЄДРПОУ/РНОКПП 34847334)
Повний текст рішення складений 14 серпня 2023 року
Суддя У.М. Нор
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.08.2023 |
Оприлюднено | 17.08.2023 |
Номер документу | 112835112 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
У.М. Нор
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні