ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 листопада 2023 рокуЛьвівСправа № 460/10494/23 пров. № А/857/16885/23
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого-судді Курильця А.Р.,
суддів Гінди О.М., Ніколіна В.В.,
з участю секретаря Кардаш В.В.,
представника позивача Ткаченка Р.Ю.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Приватного вищого навчального закладу «Європейський університет» на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 08 серпня 2023 року в справі за позовом Приватного вищого навчального закладу «Європейський університет» до Рівненської міської ради про зобов`язання до вчинення дій,-
суддя в 1-й інстанції Нор У.М.,
час ухвалення рішення 08.08.2023 року, 11:48 год.,
місце ухвалення рішення м.Рівне,
дата складання повного тексту рішення 14.08.2023 року,
в с т а н о в и в :
Приватний вищий навчальний заклад «Європейський університет» звернувся в суд з позовом до Рівненської міської ради про зобов`язання до вчинення дій.
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 08 серпня 2023 року в задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись з таким рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин справи та невідповідність висновків суду фактичним обставинам справи, просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти постанову задоволення позову.
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що питання щодо передачі земельних ділянок у користування є повноваженнями міської ради, що реалізовується шляхом розгляду на пленарних засіданнях міської ради, за результатами яких приймаються рішення, незалежно від кількості звернень. В супереч вищезазначеного Рівненською міською радою не було розглянуто питання про передачу земельної ділянки у постійне користування позивачу на пленарному засіданні Рівненської міської ради. Вказав, що у відповідності п.17 ч.2 Перехідних положень Закону України "Про вищу освіту" земельні ділянки державної та комунальної власності, які надані в оренду закладам вищої освіти незалежно від форми власності, передаються їм у постійне користування відповідними органами місцевого самоврядування протягом шести місяців з моменту звернення керівника закладу вищої освіти.
Представник позивача в судовому засіданні апеляційну скаргу підтримав, просить рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 08 серпня 2023 року скасувати та прийняти постанову, якою позов задовольнити.
Інші учасники справи в судове засідання не з`явилися, належним чином повідомлялися про час і місце апеляційного розгляду справи, і оскільки їхня неявка в суді апеляційної інстанції не є обов`язковою, апеляційний розгляд справи проведено у їхній відсутності.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення учасників справи, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги в їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з таких підстав.
15.02.2023 Приватним вищим навчальним закладом "Європейський університет" на адресу Рівненської міської ради було направлено заяву вих №1/02-06/В2 від 15.02.2023 про передачу в постійне користування університету земельної ділянки площею 0,5925 га, за адресою: вул.Київська, 64-Б, м. Рівне, кадастровий №5610100000:01:037:0055 для організації навчального процесу в Рівненській філії Приватного вищого навчального закладу "Європейський університет".
У своїй заяві Приватний вищий навчальний заклад "Європейський університет" зазначив про те, що відповідною земельною ділянкою вони користуються на підставі договору оренди землі, укладеного між Рівненською міською радою та Приватним вищим навчальним закладом «Європейський університет» від 30.11.2006, даний договір не є розірваним та є дійсним у даний час.
Цільове призначення земельної ділянки площею 0, 5925 га на вулиці Київській, 64-Б, кадастровий номер 5610100000:01:037:0055 - для реконструкції будівлі виробничо-побутового корпусу під адміністративно-навчальний корпус з подальшим обслуговуванням.
Приватним вищим навчальним закладом "Європейський університет" також вказано і про те, що на земельній ділянці розташований об`єкт нерухомого майна, а саме: будівля виробничо-побутового корпусу, яка належить університету на праві приватної власності на підставі біржового контракту купівлі-продажу нерухомості, та використовується для організації навчального процесу.
15.02.2023 позивачем на адресу Рівненської міської ради було направлено заяву №1/02-06/В" від 15.02.2023 про передачу в постійне користування земельної ділянки площею 0,5925 га, за адресою: вул.Київська, 64-Б, м. Рівне, кадастровий №5610100000:01:037:0055.
28.03.2023 листом Рівненської міської ради надано відповідь про те, що рішенням 9 сесії Рівненської міської ради 7 скликання від 27 жовтня 2016 року №1857 Приватному вищому навчальному закладу "Європейський університет" відмовлено у припиненні права оренди земельної ділянки на вул. Київській, 64-Б, кадастровий №5610100000:01:037:0055 та передачі її в оренду, а отже підстав для передачі зазначеної земельної ділянки в постійне користування для будівництва та обслуговування закладів освіти (для реконструкції будівлі виробничо-побутового корпусу під адміністративно-навчальний корпус з подальшим обслуговуванням) - відсутні.
Не погоджуючись із вказаною відповіддю, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Згідно статті 140 Конституції України місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Згідно статті 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності.
За приписами статей 142 - 145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об`єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.
Відповідно до статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Відповідно до статті 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Згідно пункту 34 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до статті 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: вирішення земельних спорів у порядку, встановленому законом.
Згідно з частиною 1 статті 59 Закону рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Відповідно до частини 1 статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до пункту «а» статті 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: розпорядження землями територіальних громад.
Згідно статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування визначений статтею 123 Земельного кодексу України.
Судом встановлено, що 15.02.2023 Приватним вищим навчальним закладом "Європейський університет" на адресу Рівненської міської ради було направлено заяву вих №1/02-06/В2 від 15.02.2023 про передачу в постійне користування університету земельної ділянки площею 0,5925 га, за адресою: вул.Київська, 64-Б, м. Рівне, кадастровий №5610100000:01:037:0055 для організації навчального процесу в Рівненській філії Приватного вищого навчального закладу "Європейський університет".
28.03.2023 листом Рівненської міської ради Приватному вищому навчальному закладу «Європейський університет» надано відповідь про те, що рішенням 9 сесії Рівненської міської ради 7 скликання від 27 жовтня 2016 № 1857 Приватному вищому навчальному закладу «Європейський університет» відмовлено у припиненні права оренди земельної ділянки на вул. Київській, 64-Б та передачі її в оренду.
Відповідно до пункту 1.1. статті 1 Регламенту Рівненської міської ради 7 скликання, затвердженого рішенням Рівненської міської ради від 23 травня 2016 № 786, Рівненська міська рада (далі - Рівнерада) - представницький орган місцевого самоврядування, який наділений правом представляти інтереси територіальної громади, приймати від її імені рішення та здійснювати в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, законами України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про статус депутатів місцевих рад", Європейською хартією місцевого самоврядування, Статутом територіальної громади міста Рівного, іншими нормативно-правовими актами та цим Регламентом.
Своїми нормами Регламент встановлює порядок діяльності Рівнеради, скликання сесій Рівнеради, підготовки і розгляду нею питань, прийняття рішень Рівнеради та з інших процедурних питань, порядок роботи сесії Рівнеради, порядок проведення пленарних засідань Рівнеради, порядок затвердження структури виконавчих та інших органів Рівнеради, порядок їх формування, обрання та затвердження посадових осіб Рівнеради, порядок формування та організації роботи постійних комісій, тимчасових контрольних комісій та інших органів Рівнеради, порядок участі депутатських фракцій і груп у роботі та інші процедури, які випливають з повноважень Рівнеради, встановлених Конституцією України і законами України.
Рівненська міська рада має право вільно вирішувати згідно із законом будь-яке питання, яке не вилучене зі сфери її компетенції і вирішення якого не доручено жодному іншому органу та яке стосується інтересів територіальної громади міста Рівного.
Стаття 27 Регламенту Рівненської міської ради 7 скликання передбачає, що підготовка питань, що вносяться на розгляд Рівнеради здійснюється відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", інших законів України та цього Регламенту.
Частиною 1 статті 71 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» зазначено, що територіальні громади, органи та посадові особи місцевого самоврядування самостійно реалізують надані їм повноваження.
Частиною 1 статті 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Суд звертає увагу, що рішенням 9 сесії Рівненської міської ради 7 скликання від 27 жовтня 2016 № 1857 Приватному вищому навчальному закладу «Європейський університет» відмовлено у припиненні права оренди земельної ділянки на вул. Київській, 64-Б та у передачі в постійне користування університету земельної ділянки площею 0,5925 га, за адресою: вул.Київська, 64-Б, м. Рівне, кадастровий №5610100000:01:037:0055 для організації навчального процесу в Рівненській філії Приватного вищого навчального закладу "Європейський Університет".
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що з огляду на, те що у матеріалах справи наявні докази розгляду питання позивача щодо передачі земельної ділянки у постійне користування на вул. Київській, 64-Б, тобто відповідачем було вчинено активні дії з розгляду даного питання, то суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що така вимога Приватного вищого навчального закладу "Європейський університет" є безпідставною та необґрунтованою та такою, що не підлягає задоволенню.
При цьому, колегія суддів зазначає, що позовні вимоги позивача можуть бути задоволені лише за умови скасування вищевказаного рішення органу місцевого самоврядування.
Крім того, колегія суддів зазначає, що на законодавчому рівні поняття "дискреційні повноваження" суб`єкта владних повноважень відсутнє. У судовій практиці сформовано позицію щодо поняття дискреційних повноважень, під якими слід розуміти такі повноваження, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибирати один з кількох варіантів конкретного правомірного рішення. Водночас, повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто, у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.
Тобто, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.
Суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень на відповідність закріпленим частиною 3 статті 2 КАС України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями.
Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень - єдиним критерієм здійснення правосуддя є право. Тому завданням адміністративного судочинства завжди є контроль легальності.
Іншими словами, під дискреційним повноваженням розуміють таке повноваження, яке надає певний ступінь свободи адміністративному органу при прийнятті рішення, тобто, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибрати один з кількох варіантів рішення.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що прийняття судом рішення про зобов`язання відповідача передати у постійне користування позивачу земельної ділянки, призведе до втручання в дискреційні повноваження Рівненської міської ради .
Решта доводів та заперечень учасників справи, висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Згідно з усталеною практикою Європейського суду з прав людини, зокрема у рішенні у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відображено принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З огляду на викладене колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції правильно встановив фактичні обставини справи та надав їм належну правову оцінку, доводами апеляційної скарги висновки, викладені в судовому рішенні не спростовуються і підстав для його скасування немає.
Враховуючи вищевикладене, апеляційну скаргу Приватного вищого навчального закладу «Європейський університет» слід залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Керуючись ст.ст.308,311,315,316,321,322,325,328,329 КАС України, суд, -
п о с т а н о в и в :
Апеляційну скаргу Приватного вищого навчального закладу «Європейський університет» залишити без задоволення, а рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 08 серпня 2023 року у справі № 460/10494/23 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного суду лише з підстав, визначених ст. 328 КАС України, протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя А. Р. Курилець судді О. М. Гінда В. В. Ніколін Повне судове рішення складено 01 листопада 2023 року.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.11.2023 |
Оприлюднено | 03.11.2023 |
Номер документу | 114598853 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні