Рішення
від 14.08.2023 по справі 907/584/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Коцюбинського, 2А, м. Ужгород, 88000, e-mail: inbox@zk.arbitr.gov.ua, вебадреса: http://zk.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"14" серпня 2023 р. м. УжгородСправа № 907/584/23

Суддя Господарського суду Закарпатської області Андрейчук Л.В., розглянувши матеріали справи за позовом Хустської окружної прокуратури Закарпатської області в інтересах держави в особі

позивача Державної екологічної інспекції у Закарпатській області, м. Ужгород

до відповідача Комунального підприємства Міжгірської селищної ради «Чисте Міжгір`я», смт. Міжгір`я, Закарпатська область

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Міжгірська селищна рада, смт. Міжгір`я, Закарпатська область

про стягнення збитків у розмірі 921 575,50 грн

Секретар судового засідання Райніш М.І.

Сторони не викликалися

СУДОВІ ПРОЦЕДУРИ:

Керівник Хустської окружної прокуратури звернувся в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Закарпатській області з позовом до відповідача Комунального підприємства Міжгірської селищної ради «Чисте Міжгір`я» про відшкодування збитків, заподіяних навколишньому природному середовищу внаслідок забруднення і засмічення земель у розмірі 921 575,50 грн. Позов заявлено з посиланням на статті 3, 5, 41, 42, 68, 69 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», статті 1166, 1172 Цивільного кодексу України, Закони України «Про відходи», «Про охорону земель», ст. 23 Закону України «Про прокуратуру».

Ухвалою суду від 27.06.2023 постановлено прийняти позовну заяву до розгляду, відкрити провадження у справі та здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін, встановлено строки для подання заяв по суті спору. Цією ж ухвалою залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Міжгірську селищну раду (90000, 3акарпатська обл., Хустський район, смт. Міжгір`я, вулиця Шевченка, 77, код ЄДРПОУ 04350910).

Відповідач не скористався наданим йому правом надати суду відзив на позов, хоча був повідомлений своєчасно та належним чином (ухвала суду була надіслана на його офіційну юридичну адресу, що підтверджується повідомленням про вручення від 20.07.2023), суд дійшов висновку, що він мав час та можливість надати свої заперечення з приводу предмета спору, та докази, які мають значення для розгляду справи по суті.

Учасник справи розпоряджається своїми правами на власний розсуд (ч. 2 ст. 14 ГПК України).

Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій (ч. 4 ст. 13 ГПК України).

Відповідно до ст. 233 Господарського процесуального кодексу України рішення у справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами дослідження та оцінки доказів, поданих сторонами у спорі.

АРГУМЕНТИ СТОРІН.

Правова позиція позивача.

Позивач просить суд задоволити позов в повному обсязі, обґрунтовуючи позовні вимоги доданими до матеріалів справи документальними доказами, зокрема стверджує, що КП «Чисте Міжгір?я» має відшкодувати збитки, заподіяні засміченням та забрудненням земельної ділянки на загальну суму 921 572,50 грн.

Хустською окружною прокуратурою Закарпатської області у ході реалізації представницьких повноважень опрацьовано матеріали кримінального провадження №42021072180000034 від 19.07.2021 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст. 197-1 КК України. Підставою для внесення до Єдиного реєстру досудових розслідувань відомостей про вищевказане кримінальне провадження стала інформація Державної екологічної інспекції у Закарпатській області, відповідно до якої в урочищі «Тішня» на території Міжгірської селищної ради розміщено сміттєзвалище твердих побутових відходів, яке функціонує із порушенням вимог природоохоронного та земельного законодавства. Управління вищезазначеним сміттєзвалищем здійснює комунальне підприємство Міжгірської селищної ради «Чисте Міжгір?я».

Висновком судової інженерно-екологічної експертизи, проведеної судовим експертом Львівського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС України №CE-19/114-22/12362-EЛ від 28.04.2023 та розрахунками спеціалістів Державної екологічної інспекції у Закарпатській області, які було здійснено під час проведення досудового розслідування у кримінальному провадженні №42020072180000034 від 16.08.2021, підтверджено факт засмічення та забруднення земельної ділянки, на якій розташоване сміттєзвалище в урочищі «Тішня», яке використовується КП «Чисте Міжгір?я». Крім того, згідно із зазначеним висновком, до засмічення та забруднення земельної ділянки під сміттєзвалищем призвело недотримання КП «Чисте Міжгір?я» Законів України «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про охорону земель» та Земельного кодексу України.

За таких обставин, оскільки шкода, заподіяна КП «Чисте Міжгір?я» внаслідок порушення природоохоронного законодавства, зумовленого засміченням та забрудненням земельних ресурсів, до цього часу не відшкодована, суб`єкт владних повноважень не здійснює захист інтересів держави, прокурор звертається до суду з відповідним позовом.

Правова позиція відповідача.

Відповідач не подав відзиву на позовну заяву.

Правова позиція третьої особи.

Третя особа не подала пояснень щодо предмету спору.

ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ.

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням сесії Міжгірської селищної ради №32 від 01.05.2007 земельну ділянку площею 2,6 га в урочищі «Тішня» вилучено та віднесено до земель запасу Міжгірської селищної ради під полігоном побутових відходів. Зазначеним рішенням комунальному підприємству Міжгірської селищної ради «Ринок» надано дозвіл на розробку проекту землеустрою. У 2011 році КП «Ринок» надано паспорт місця видалення відходів, згідно з яким воно здійснює свою діяльність в урочищі «Тішня» на території смт. Міжгір?я.

Рішенням сесії Міжгірської селищної ради №430 від 07.11.2019 змінено найменування комунального підприємства Міжгірської селищної ради «Ринок» на комунальне підприємство Міжгірської селищної ради «Чисте Міжгір?я». Зазначеним рішенням КП «Чисте Міжгір?я» визначено правонаступником КП «Ринок». Наказом директора КП «Ринок» від 15.11.2019 №l перейменовано комунальне підприємство Міжгірської селищної ради «Ринок» на комунальне підприємство Міжгірської селищної ради «Чисте Міжгір?я».

Відтак, вищезазначеними документами встановлено, що КП «Чисте Міжгір?я» має здійснювати збирання та розміщення побутових відходів на полігоні площею 2,6 га в урочищі «Тішня» за умови розроблення та затвердження проекту землеустрою на відповідну земельну ділянку. Разом з тим, Головним управлінням Держгеокадастру у Закарпатській області проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки в урочищі «Тішня» на території Міжгірської селищної ради.

За результатом вищезазначеної перевірки Головним управлінням Держтеокадастру у Закарпатській області складено акт №816-ДК/784/AП/09/01/-21 від 23.09.2021, згідно з яким встановлено, що земельна ділянка в урочищі «Тішня» використовується КП «Чисте Міжгір?я» для розміщення твердих побутових відходів. Фактична площа сміттєзвалища - 1,7269 га, із яких 0,7315 га та 0,2065 га - чагарники, 0,7889 га - пасовища. Жодних правовстановлюючих документів на земельну ділянку КП «Чисте Міжгір?я» не надано. Вказані дії суперечать вимогам статей 96, 116, 125, 126 Земельного кодексу України (у такий спосіб земельна ділянка не придатна для сільськогосподарського використання).

Позивач зазначає, що розміщення стихійного сміттєзвалища на земельній ділянці площею 1,7269 га відповідно до статей 96, 116, 125, 126 Земельного кодексу України та статті 1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» кваліфікується як самовільне зайняття земельної ділянки та невиконання вимог щодо використання земель за цільовим призначенням.

Головним управлінням Держгеокадастру у Закарпатській області здійснено розрахунки розміру шкоди, заподіяної самовільним зайняттям земельної ділянки та зняттям ґрунтового покриву на загальну суму 99 417,06 грн.

Таким чином, акт №816-ДК/784/AП/09/01/-21 від 23.09.2021 та наведені позивачем розрахунки підтверджують незаконність використання КП «Чисте Міжгір?я» земельної ділянки в урочищі «Тішня» для розміщення на ній сміттєзвалища.

Окрім цього, Державною екологічною інспекцією у Закарпатській області було проведено планову перевірку додержання вимог природоохоронного законодавства комунальним підприємством Міжгірської селищної ради «Чисте Міжгір?я» у період з 05.05.2021 по 18.05.2021, за результатами якої складений акт №142/03/50.

Відповідно до зазначеного акту встановлено аналогічні порушення земельного законодавства, а також порушення вимог законодавства у сфері навколишнього природного середовища, а саме: 1. Відсутній дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними не організованими джерелами викидів (сміттєзвалище). 2. Не представлено правовстановлюючі документи на земельну ділянку під сміттєзвалищем. 3. Не визначено склад і властивості відходів, що утворюються. 4. На основі матеріально-сировинних балансів виробництва не виявляє і не веде первинний поточний облік кількості, типу і складу відходів, утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються. 5. Не здійснено організаційні, науково-технічні та технологічні заходи для максимальної утилізації відходів, реалізації чи передачі їх іншим споживачам або підприємствам, установам та організаціям, що займаються збиранням, обробленням та утилізацією відходів. 6. Не здійснюється приймання в та облік і відходів на існуюче сміттєзвалище згідно Правил, затверджених наказом №435. 7. Складування відходів не здійснюється згідно Правил, затверджених наказом №435. 8. Екологічна безпека не здійснюється згідно Правил, затверджених наказом №435. 9. Екологічні і санітарно-технічні заходи, які здійснюються протягом року, не заносяться у паспорт місць видалення відходів відповідно до Порядку, затвердженого ПКМ України №1216. 10. Правила експлуатації сміттєзвалищ побутових відходів не дотримуються: відсутній інформаційний щит, оформлений відповідно до встановлених вимог, не розроблена інструкція з експлуатації МВВ, не встановлено репери по кутах зон робочої карти для контролю ступеня ущільнення відходів, не встановлено таблички, що вказують напрямок руху транспортних засобів по території сміттєзвалища, не забезпечено виконання плану організації роботи у сфері поводження з відходами. Не забезпечується здійснення радіометричного контролю відходів на території сміттєзвалища, журнал проведення замірів відсутній. Оглядова вишка для візуального контролю складу відходів, що завозяться бортовими і самоскидними автомобілями при в`їзді на територію сміттєзвалища відсутня. Стаціонарні ваги на пропускному пункті відсутні. Сміттєзвалище не забезпечено контрольно-дезінфікуючою зоною (дезбар?єр) для коліс транспортних засобів. Не проводиться ґрунтово-глиниста пошарова пересипка відходів, стаціонарні ваги на пропускному пункті відсутні. 11. 3дійснюється захоронення неперероблених (пророблених) побутових відходів. 12. Моніторинг місць утворення, зберігання і видалення відходів не здійснюється. 13. Правила експлуатації об`єктів поводження з побутовими відходами не дотримуються (пункти 1.2, 1.4, 1.5, 1.6, 1.7, 1.8, 1.9 розділу 1). 14. По периметру території об`єкта поводження з побутовими відходами не споруджена суцільна огорожа згідно з Правилами, затвердженими наказом №196. 15. Облік відходів та пакувальних матеріалів і тари за формою І-ВТ не ведеться. 16. Щоквартальне подання інформації згідно з Порядком, затвердженим ПКМ України №1221 не забезпечується. 17. Не призначено відповідальних осіб у сфері поводження з відходами.

За результатами перевірки було складено припис від 19.05.2021 №142/03 до КП «Чисте Міжгір?я» щодо усунення порушень, які були виявлені під час планового заходу перевірки, що викладені вище.

В подальшому, Державною екологічною інспекцією у Закарпатській області в період з 25.11.2021 по 26.11.2021 була проведена позапланова перевірка виконання КП «Чисте Міжгір?я» вимог припису №142/03, за результатами якої був складений акт № 404/03/140.

В ході позапланової перевірки встановлено, що залишаються не усунутими наступні порушення: 1. Відсутній дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними не організованими джерелами викидів (сміттєзвалище). 2. Не представлено правовстановлюючі документи на земельну ділянку. 3. Не здійснюється приймання та облік відходів на існуюче сміттєзвалище згідно Правил, затверджених наказом №435. 4. Складування відходів не здійснюється згідно Правил, затверджених наказом №435. 5. Екологічна безпека не здійснюється згідно Правил, затверджених наказом №435. 6. Екологічні і санітарно-технічні заходи, які здійснюються протягом року, не заносяться у паспорт місць видалення відходів відповідно до Порядку, затвердженого ПКМ України №1216. 7. Правила експлуатації сміттєзвалищ побутових відходів не дотримуються: відсутній інформаційний щит, оформлений відповідно до встановлених вимог, не розроблена інструкція з експлуатації МВВ, не встановлено репери по кутах зон робочої карти для контролю ступеня ущільнення відходів, не встановлено таблички, що вказують напрямок руху транспортних засобів по території сміттєзвалища, не забезпечено виконання плану організації роботи у сфері поводження з відходами. Не забезпечується здійснення радіометричного контролю відходів на території сміттєзвалища, журнал проведення замірів відсутній. Оглядова вишка для візуального контролю складу відходів, що завозяться бортовими і самоскидними автомобілями при в`їзді на територію сміттєзвалища відсутня. Стаціонарні ваги на пропускному пункті відсутні. Сміттєзвалище не забезпечено контрольно-дезінфікуючою зоною (дезбар?єр) для коліс транспортних засобів. Не проводиться ґрунтово-глиниста пошарова пересипка відходів, стаціонарні ваги на пропускному пункті відсутні. 8. 3дійснюється захоронення неперероблених (пророблених) побутових відходів. 9. Моніторинг місць утворення, зберігання і видалення відходів не здійснюється. 10. Правила експлуатації об`єктів поводження з побутовими відходами не дотримуються (пункти 1.2, 1.4, 1.5, 1.6, 1.7, 1.8, 1.9 розділу 1). 11. По периметру території об`єкта поводження з побутовими відходами не споруджена суцільна огорожа згідно з Правилами, затвердженими наказом №196. 12. Щоквартальне подання інформації згідно з Порядком, затвердженим ПКМ України №1221 не забезпечується.

Відтак, значна кількість порушень законодавства при експлуатації сміттєзвалища, встановлених приписом від 19.05.2021 №142/03 залишилися не усунутими, що підтверджується актом №404/03/140.

3 урахуванням виявлених ДЕІ у Закарпатській області та ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області порушень, у кримінальному провадженні №42021072180000034 призначено судову інженерно-екологічну експертизу з метою підтвердження фактів порушення земельного законодавства та законодавства в сфері навколишнього природного середовища, встановлення фактів засмічення та забруднення земель, а також встановлення розмірів заподіяних ними збитків.

15.12.2021 КП «Чисте Міжгір?я» оформлено право постійного користування на земельну ділянку під сміттєзвалищем площею 2,6 га (кадастровий номер 2122455100:02:001:0205), що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 21.12.2021 №291708206.

Проте, висновком судової інженерно-екологічної експертизи, проведеної судовим експертом Львівського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС України №CE-19/114-22/12362-ЕЛ від 28.04.2023 встановлено, що земельна ділянка місця видалення відходів в урочищі «Тішня» до 15.12.2021 використовувалися КП «Чисте Міжгір?я» без документів, які б посвідчували право власності або право користування земельною ділянкою. Земельна ділянка використовувалася не за цільовим призначенням, чим порушено вимоги ст.ст. 122,123,124 Земельного кодексу України та ст. 20 Закону України «Про землеустрій» (с. 65 висновку експерта).

Позивач зазначає, що виявлені порушення законодавства у сфері поводження із відходами призвели до засмічення та забруднення земельної ділянки, на якій розташоване сміттєзвалище.

У кримінальному провадженні №42021072180000034, для проведення забору та дослідження ґрунтів з метою встановлення фактів забруднення земель були залучені в якості спеціалістів уповноважені особи ДЕІ у Закарпатській області. Здійснено забір проб на 4 пробних майданчиках по периметру території сміттєзвалища, що зафіксовано актом відбору проб ґрунтів від 17.11.2022 №17-11-22-1. На підставі отриманих проб, здійснено вимірювання показників складу та властивостей ґрунтів, що зафіксовано відповідним протоколом від 12.12.2022 №12-12-22-1. 3 аналізу представлених даних, основними забрудниками ґрунтів, вміст яких перевищує фонову концентрацію, є марганець (рухомі форми), кадмій (рухомі форми), цинк (рухома форма), мідь (рухома форма) та свинець (рухома форма).

Висновком судової інженерно-екологічної експертизи, проведеної судовим експертом Львівського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС України №CE-19/114-22/12362-EЛ від 28.04.2023 кримінальному провадженні №42021072180000034 підтверджено факт засмічення та забруднення земельної ділянки, на якій розташоване сміттєзвалище в урочищі «Тішня», яке використовується КП «Чисте Міжгір?я». Крім того, згідно із зазначеним висновком, до засмічення та забруднення земельної ділянки під сміттєзвалищем призвело недотримання КП «Чисте Міжгір?я» Законів України «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про охорону земель» та Земельного кодексу України.

Також, висновком встановлено збитки, яких завдано порушенням вищезазначених вимог природоохоронного законодавства, а саме: ??1. від засмічення земельної ділянки - 891 762,60 грн; 2. ??від забруднення земельної ділянки - 29 812,90 грн.

Зазначені збитки також підтверджуються розрахунками спеціалістів Державної екологічної інспекції у Закарпатській області, які було здійснено під час проведення досудового розслідування у кримінальному провадженні №42020072180000034 від 16.08.2021.

Відтак, прокуратура вважає, що КП «Чисте Міжгір?я» має відшкодувати збитки, заподіяні засміченням та забрудненням земельної ділянки на загальну суму 921 572,50 грн.

Бездіяльність уповноважених органів оцінена прокурором як невиконання функцій по захисту інтересів держави, що відповідно до ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» є достатньою підставою для захисту інтересів держави органами прокуратури шляхом пред`явлення позову.

ПРАВОВЕ ОБГРУНТУВАННЯ І ОЦІНКА СУДУ.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам справи, з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог, суд виходить з наступного.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" забруднення земель - це накопичення в ґрунтах і ґрунтових водах внаслідок антропогенного впливу пестицидів і агрохімікатів, важких металів, радіонуклідів та інших речовин, вміст яких перевищує природний фон, що призводить до їх кількісних або якісних змін.

Псування земель - порушення природного стану земель, яке здійснюється без обґрунтованих проектних рішень, погоджених та затверджених в установленому законодавством порядку, забруднення їх хімічними, біологічними та радіоактивними речовинами, в тому числі тими, що викидаються в атмосферне повітря, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами, неочищеними стічними водами, порушення родючого шару ґрунту, невиконання вимог встановленого режиму використання земель, а також використання земель у спосіб, що погіршує їх природну родючість ( ст. 1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель»).

Відповідно до ст. 33 Закону України «Про відходи», зберігання та видалення відходів здійснюється відповідно до вимог екологічної безпеки та способами, що забезпечують максимальне використання відходів чи передачу їх іншим споживачам (за винятком захоронення).

На кожне місце чи об`єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об`єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об`єктів. Видалення відходів здійснюється згідно зі встановленими законодавством вимогами екологічної безпеки з обов`язковим забезпеченням можливості утилізації чи захоронення залишкових продуктів за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення. Зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами, в якому визначені види та кількість відходів, загальні технічні вимоги, заходи безпеки, відомості щодо утворення, призначення, методів оброблення відходів відповідно до встановлених умов їх зберігання. Визначені для зберігання та видалення відходів місця чи об`єкти повинні використовуватися лише для відходів, заявлених на одержання дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами. Забороняється змішування чи захоронення відходів, для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія. Забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів, у тому числі побутових, у підземних горизонтах, на території міст та інших населених пунктів, на територіях природно-заповідного фонду, на землях природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, в межах водоохоронних зон та зон санітарної охорони водних об`єктів, в інших місцях, що може створювати небезпеку для навколишнього природного середовища та здоров`я людини.

Підприємства, установи та організації, а також громадяни, діяльність яких пов`язана з накопиченням відходів, зобов`язані забезпечувати своєчасне вивезення таких відходів на спеціальні об`єкти, що використовуються для їх збирання, зберігання, оброблення, утилізації, видалення, знешкодження і захоронення.

Згідно з визначенням термінів у п.3.2. Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженою наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки №171, землі вважаються засміченими, якщо на відкритому ґрунті наявні сторонні предмети і матеріали. сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища.

Факти забруднення (засмічення) земель встановлюються уповноваженими особами, які здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства шляхом оформлення актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт забруднення та засмічення земель.

Матеріалами справи підтверджується, що y кримінальному провадженні №42021072180000034 для проведення забору та дослідження ґрунтів з метою встановлення фактів забруднення земель були залучені в якості спеціалістів уповноважені особи ДЕІ у Закарпатській області. Здійснено забір проб на 4 пробних майданчиках по периметру території сміттєзвалища, що зафіксовано актом відбору проб ґрунтів від 17.11.2022 №17-11-22-1. На підставі отриманих проб здійснено вимірювання показників складу та властивостей ґрунтів, що зафіксовано протоколом від 12.12.2022 №12-12-22-1.

Окрім цього, судом досліджено висновок судової інженерно-екологічної експертизи, проведеної судовим експертом Львівського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС України №CE-19/114-22/12362-EЛ від 28.04.2023 у кримінальному провадженні №42021072180000034, яким підтверджено факт засмічення та забруднення земельної ділянки, на якій розташоване сміттєзвалище в урочищі «Тішня», яке використовується КП «Чисте Міжгір?я».

Згідно із зазначеним висновком, до засмічення та забруднення земельної ділянки під сміттєзвалищем призвело недотримання КП «Чисте Міжгір?я» Законів України «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про охорону земель» та Земельного кодексу України.

Зазначеним висновком встановлено збитки, яких завдано порушенням вищезазначених вимог природоохоронного законодавства, а саме: ??від засмічення земельної ділянки - 891 762,60 грн; ??від забруднення земельної ділянки - 29 812,90 грн (загальна сума 921 572,50 грн).

Статтею 68 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» визначено, що підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Також, згідно з положеннями ч. 1 ст. 211 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства, крім іншого, за псування сільськогосподарських угідь та інших земель, їх забруднення хімічними та радіоактивними речовинами і стічними водами, засмічення промисловими. побутовими та іншими відходами.

Судом встановлено, що у діях КП «Чисте Міжгір?я» наявні усі елементи складу цивільного правопорушення, зокрема: протиправна поведінка відповідача, яка виражається у забрудненні та засміченні земельної ділянки; безпосередній причинний зв`язок між шкодою і протиправною поведінкою відповідача, оскільки шкода виступає об`єктивним наслідком поведінки відповідача через недотримання природоохоронного законодавства. При цьому вина відповідача полягає у забрудненні та засміченні земельної ділянки, що підтверджується наявними у справі доказами.

Таким чином, внаслідок забруднення та засмічення земельної ділянки відповідачем, в порушення вимог ст. ст. 35, 45 Закону України «Про охорону земель», ст.55 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», державі заподіяно шкоду у розмірі 921 575, 50 грн, яка на даний час невідшкодована.

Вказані аргументи та докази позивача не заперечуються Відповідачем, а відтак, на підставі наданих суду доказів, суд вважає доведеним порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища та необхідність відшкодувати матеріальні збитки, заподіяні засміченням та забрудненням земельної ділянки у розмірі 921 572,50 грн.

Положеннями статей 13-14 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

В той же час, кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Відповідно до статей 73, 74, 76-80 Господарського процесуального кодексу України, доказами у справі є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність чи відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

3 огляду на вище наведене, розглянувши спір на підставі поданих суду доказів, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими, а тому позов підлягає до задоволення в повному обсязі.

Враховуючи наведене та керуючись статтями 11, 13, 14, 73 - 79, 86, 129, 210, 220, 233, 236, 237, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

1. Позовні вимоги - задоволити повністю.

2. Стягнути з Комунального підприємства Міжгірської селищної ради «Чисте Міжгір`я» (90000, Закарпатська обл., Хустський район, смт. Міжгір`я, вулиця Шевченка, будинок 77, код ЄДРПОУ 32872573) на користь Міжгірської селищної ради (90000, Закарпатська обл., Хустський район, смт. Міжгір`я, вулиця Шевченка, будинок 77, код ЄДРПОУ 04350910) шкоду у розмірі 921 572,50 грн (дев`ятсот двадцять одна тисяча п`ятсот сімдесят дві гривні 50 коп.), завдану порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

3. Стягнути з Комунального підприємства Міжгірської селищної ради «Чисте Міжгір`я» (90000, Закарпатська обл., Хустський район, смт. Міжгір`я, вулиця Шевченка, будинок 77, код ЄДРПОУ 32872573) на користь Закарпатської обласної прокуратури (розрахунковий рахунок IBAN UA228201720343130001000018475, Державна казначейська служба України м. Київ, код ЄДРПОУ 02909967) 13 823,63 грн (тринадцять тисяч вісімсот двадцять три гривні 63 коп.) судових витрат, понесених у зв`язку із пред`явленням вказаного позову.

Вебадреса сторінки на офіційному вебпорталі судової влади України в мережі Інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по даній справі - http://court.gov.ua/fair/sud5008/ або http://www.reyestr.court.gov.ua.

Рішення може бути оскаржене до Західного апеляційного господарського суду.

Повний текст судового рішення складено 14.08.2023

Суддя Андрейчук Л.В.

СудГосподарський суд Закарпатської області
Дата ухвалення рішення14.08.2023
Оприлюднено17.08.2023
Номер документу112841823
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань про відшкодування шкоди

Судовий реєстр по справі —907/584/23

Ухвала від 05.02.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Орищин Ганна Василівна

Ухвала від 04.01.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Орищин Ганна Василівна

Ухвала від 11.12.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Орищин Ганна Василівна

Судовий наказ від 21.09.2023

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Андрейчук Л.В.

Судовий наказ від 21.09.2023

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Андрейчук Л.В.

Рішення від 14.08.2023

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Андрейчук Л.В.

Ухвала від 27.06.2023

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Андрейчук Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні