Рішення
від 09.08.2023 по справі 926/5292/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

58002, м. Чернівці, вул. О.Кобилянської, 14, тел. 55-09-34, е-mail: inbox@cv.arbitr.gov.ua

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 серпня 2023 року Справа № 926/5292/22

Господарський суд Чернівецької області у складі головуючого судді Ніколаєва М.І.,

секретар судового засідання Голіней Я.І.,

за участі представників:

позивача: Бабій Г.Я.

відповідача: Руснак Р.В., Стефанюк О.М.

розглянувши справу за позовом Акціонерного товариства "Укртелеком" в особі Чернівецької філії Акціонерного товариства "Укртелеком"

до Ставчанської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області

про стягнення заборгованості по відшкодування витрат, понесених внаслідок надання телекомунікаційних послуг в сумі 59792,47 грн

І. Стислий виклад позицій сторін по суті позовних вимог

Акціонерне товариство "Укртелеком" в особі Чернівецької філії Акціонерного товариства "Укртелеком" (надалі АТ "Укртелеком") звернулося з позовною заявою до Ставчанської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області (надалі - Ставчанська сільська рада) про стягнення (з урахуванням зменшення позовних вимог) заборгованості по відшкодуванню витрат, понесених внаслідок надання телекомунікаційних послуг на пільгових умовах за січень 2019 - жовтень 2022 року в сумі 59792,47 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає про невідшкодування відповідачем витрат, понесених внаслідок надання телекомунікаційних послуг пільговим категоріям громадян, які проживають на території Ставчанської територіальної громади.

У відзиві на позов відповідач проти позову заперечує з посиланням на те, що видатки на здійснення державної програми соціального захисту (пільги з послуг зв`язку) можуть здійснюватися органами місцевого самоврядування у межах отриманої додаткової дотації з Державного бюджету. Додаткова дотація для здійснення видатків на послуги зв`язку в бюджет Ставчанської сільської ради не надходила.

Відповідно до наказу Міністерства фінансів України №793 від 20.09.2017 «Про затвердження складових Програмної класифікації видатків» та наказу Міністерства фінансів України №333 від 12.03.2012 (із змінами) «Про затвердження інструкції щодо застосування економічної класифікації видатків для проведення відшкодування витрат по наданню послуг зв`язку на пільгових умовах» обов`язковою умовою є договір з надавачем послуг. Договір про відшкодування витрат за надані телекомунікаційні послуги пільговим категоріям громадян за 2019-2023 позивач із Ставчанською сільською радою не уклав, програма на проведення відшкодування витрат за послуги зв`язку не була затверджена сесією сільської ради.

Відповідач зазначав, що в наданих списках пільговиків виявлено померлих осіб та осіб, які відмовилися від користування послугами зв`язку.

У відповіді на відзив позивач зазначив, що посилання відповідача на відсутність у позивача «юридичного права щодо стягнення заборгованості» є таким, що не заслуговує на увагу, оскільки ним надано належні та допустимі докази на підтвердження надання соціальних послуг, компенсація яких є предметом спору.

Постановою Кабінету Міністрів України від 29.01.2023 №117 запроваджено Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги та затверджено Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги.

В силу припису п. 20-4 ст. 91 Бюджетного кодексу України (надалі - БК України) до видатків місцевих бюджетів, що можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів, належать видатки на пільги з послуг зв`язку.

Відповідно до ч.6 ст. 48 БК України зобов`язання щодо оплати пільг за надані послуги зв`язку, на які, згідно із законами України, мають право відповідні категорії громадян, обліковуються органами Державного казначейства України, незалежно від витрачених на цю мету бюджетних призначень.

Інформація про осіб, які відмовилися від послуг зв`язку, опрацьована відповідальними працівниками товариства та на суму відшкодування витрат, понесених внаслідок надання телекомунікаційних послуг на пільгових умовах не впливає.

В додаткових поясненнях відповідач зазначив, що необхідною умовою на відшкодування пільг Ставчанською сільською радою є наявність прямої вимоги законодавства на відшкодування пільг за надані телекомунікаційні послуги за рахунок коштів саме сільських рад, однак такі норми в законодавстві відсутні.

Пунктами 2, 3 Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для виплати деяких видів допомог, компенсацій, грошового забезпечення та оплату послуг окремим категоріям населення затвердженого Постановою Кабінету міністрів України від 24.12.2019 №1101 визначено, що головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінсоцполітики. Розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня є: структурні підрозділи з питань соціального захисту населення обласних, районних, держадміністрацій, центри з нарахування та здійснення соціальних виплат, які відповідають вимогам пункту 47 частини 1 статті 2 БК України.

Таким чином, забезпечення реалізації державної політики у сфері соціального захисту населення, яке проживає на території Ставчанської сільської ради Чернівецького району, належить до компетенції Управління соціального захисту населення Чернівецької районної державної адміністрації Чернівецької області, оскільки саме управління є розпорядником бюджетних коштів нижчого рівня, який підзвітний головному розпоряднику бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми - Мінсоцполітики.

ІІ. Рух справи у суді

Протоколом автоматичного розподілу судової справи між суддями від 27.12.2022 позовну заяву передано судді Ніколаєву М.І.

Ухвалою суду від 27.12.2022 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного провадження та призначено розгляд справи по суті на 24.01.2023.

Ухвалою суду від 24.01.2023, у зв`язку з відсутністю у приміщенні суду електропостачання розгляд справи по суті призначено на 08.02.2023.

Ухвалою суду від 08.02.2023 судове засідання відкладено на 23.02.2023.

За заявою представника відповідача ухвалою від 23.02.2023 розгляд справи по суті відкладено на 14.03.2023.

У судовому засіданні 14.03.2023 від представника позивача надійшло клопотання про розгляд справи в порядку загального позовного провадження з посиланням на складність справи та необхідність подання додаткових доказів.

Ухвалою суду від 14.03.2023 розгляд справи №926/5292/22 постановлено здійснювати за правилами загального позовного провадження, підготовче судове засідання призначено на 30.03.2023.

У підготовчому судовому засіданні 30.03.2023 оголошено перерву до 12.04.2023.

Ухвалою суду від 12.04.2023, у зв`язку з неявкою представника відповідача підготовче судове засідання відкладено на 04.05.2023.

За заявою представника відповідача ухвалою суду від 04.05.2023 відкладено підготовче судове засідання на 17.05.2023.

Ухвалою суду від 17.05.2023 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів та оголошено перерву на 08.06.2023.

Ухвалою суду від 08.06.2023 задоволено заяву позивача про зменшення позовних вимог до 61402,35 грн та оголошено перерву в підготовчому засіданні до 15.06.2023.

Ухвалою суду від 15.06.2023 задоволено заяву про зменшення позовних вимог до 59792,47 грн, встановлено позивачу строк до 06.07.2023 для надання додаткових доказів, закрито підготовче провадження, розгляд справи по суті призначено на 06.07.2023.

У судовому засіданні 06.07.2023 оголошено перерву до 11.07.2023, а 11.07.2023 - до 09.08.2023.

Присутній в судовому засіданні 09.08.2023 представник позивача підтримав позовні вимоги та просив задовільнити позов. Представники відповідача заперечили проти позову.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.233 Господарського процесуального кодексу України ( далі - ГПК України) суди ухвалюють рішення іменем України негайно після закінчення судового розгляду. Рішення приймаються в нарадчій кімнаті складом суду, який розглянув справу.

Після виходу з нарадчої кімнати відповідно до ст.240 ГПК України у судовому засіданні 09.08.2023 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

III. Фактичні обставини справи, встановлені судом

Відповідно до п. 1.2 Статуту АТ "Укртелеком" товариство є правонаступником прав та обов`язків державного підприємства "Українське державне підприємство електрозв`язку "Укртелеком", відкритого акціонерного товариства "Укртелеком" та всього майна, прав та обов`язків дочірнього підприємства "Утел" відкритого акціонерного товариства "Укртелеком".

АТ "Укртелеком" є оператором телекомунікацій, який надає телекомунікаційні послуги споживачам відповідно до вимог Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Закону України Про телекомунікації, Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2012 № 295 та інших законодавчих актів.

З січня 2019 року по жовтень 2022 року позивач, як постачальник електронних комунікацій, надав пільги з оплати послуг зв`язку (телекомунікацій) пільговим категоріям громадян, що проживають на території Ставчанської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області, на загальну суму 59792,47 грн, що підтверджується наявними в матеріалах справи розрахунками.

Щомісячні розрахунки видатків за формою № " 2-пільга", що містять переліки споживачів-пільговиків за окремими видами пільг та суми послуг, що надані споживачам, направлялись на офіційну електронну адресу відповідач, що ним не заперечується.

Ставчанська сільська рада листом від 11.06.2020 №210 повідомила АТ «Укртелеком», що під час формування та затвердження сільського бюджету на 2020 рік не заплановано видатки для відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільги категоріям громадян, що включені до Єдиного державного автоматичного реєстру осіб, які мають право на пільги з послуг зв`язку.

Відповідач додатково звернув увагу, що станом на 10.06.2020 відсутній Договір про фінансування пільг з оплати за послуги зв`язку окремим категоріям громадян за рахунок місцевого бюджету, а також рішенням сесії не затверджено програму щодо відшкодування витрат за надані пільги з послуг зв`язку пільговим категоріям населення Ставчанської сільської об`єднаної територіальної громади.

В листі від 10.02.2021 №08/23 ПАТ «Укртелеком», крім пропозицій провести звіряння інформації, що міститься в розрахунках видатків на відшкодування цих витрат з інформацією у Єдиному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги, та провести оплату за надані послуги, запропонувало відповідачу підписати договір про відшкодування витрат за надані телекомунікаційні послуги пільговим категоріям громадян на 2022 рік.

12.01.2022 позивач направив відповідачу претензію №10/19-18 з проханням у 20-ти денний строк з дня її отримання провести відшкодування вартості послуг, які надавались в період з 01.01.2019 по 31.12.2021 пільговим категоріям абонентів, що проживають на території Ставчанської ОТГ в загальній сумі 53499,54 грн

В матеріалах справи містяться копії адресованих голові (керівнику) Ставчанської сільської об`єднаної територіальної громади листів ПАТ Укртелеком № 08/126 від 08.04.2019, №08/166 від 10.05.2019, №08/204 від 07.06.2019, №08/246 від 08.07.2019, №08/246 від 06.08.2019, №08/309 від 06.09.2019, №08/340 від 08.10.2019, №08/340 від 08.10.2019, №08/340 від 08.12.2019, №08/340 від 08.12.2019, №08/108 від 07.04.2020, №08/143 від 07.05.2020, №08/182 від 09.06.2020, №08/224 від 06.07.2020, №08/260 від 10.08.2020, №08/292 від 10.09.2020, №08/356 від 10.10.2020, №08/392 від 10.11.2020, №08/422 від 10.12.2020, №08/01 від 10.01.2021, №08/23 від 10.01.2021, №08/42 від 10.03.2021, №08/68 від 10.04.2021, №08/108 від 10.05.2021, №08/139 від 10.06.2021, №08/140 від 10.07.2021, №08/141 від 10.08.2021, №08/142 від 10.09.2021, №08/143 від 10.10.2021, №08/144 від 10.11.2021, №08/145 від 10.12.2021, №01 від 10.01.2022, №02 від 10.02.2022, №03 від 10.03.2022, №04 від 10.04.2022, №05 від 10.05.2022, №06 від 10.06.2022, №07 від 10.07.2022, №08 від 10.08.2022, №09 від 10.09.2022 та №10 від 10.10.2022 разом із доданими до них пакетами документів, необхідними для здійснення розрахунків за надані пільговикам послуги (розрахунки видатків на відшкодування витрат, пов`язаних з наданням окремим категоріям громадян пільг з оплати послуг зв`язку за формою « 2-пільга» та акти звіряння розрахунків за формою « 3-пільга») зі змісту яких вбачається, що позивач просив провести звіряння інформації, що міститься в розрахунках видатків на відшкодування цих витрат з інформацією у Єдиному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги, та провести оплату за надані послуги.

Судом встановлено, що витрати в загальному розмірі 59792,47 грн, понесені позивачем внаслідок надання протягом січня 2019 року - жовтеня 2022 року телекомунікаційних послуг споживачам, які мають передбачені чинним законодавством України пільги на їх отримання, відповідачем відшкодовані не були.

Станом на момент вирішення спору в матеріалах справи відсутні докази відшкодування витрат позивача за надані телекомунікаційні послуги пільговим категоріям громадян.

Суд підчас розгляду справи по суті дослідив копії документів з абонентських справ споживачів, щодо яких відповідач заперечив надання їм телекомунікаційних послуг внаслідок їх смерті або відмови від таких послуг та встановив, що до розрахунку видатків на відшкодування витрат за вересень-жовтень 2021 року безпідставно включено 52,86 грн (нараховано 81,93 грн, зменшено на 29,09 грн) на відшкодування видатків ОСОБА_1 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 . Дата закриття пільги - 03.09.2021.

IV. Позиція суду по суті спору

Згідно пунктів 1, 6 ст. 92 Конституції України, права і свободи людини і громадянина, гарантії цих прав і свобод; основні обов`язки громадянина; основи соціального захисту тощо визначаються виключно законами України.

Пунктом 19 частини першої ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, учасникам бойових дій» надаються такі пільги: позачергове користування всіма послугами зв`язку та позачергове встановлення на пільгових умовах квартирних телефонів (оплата у розмірі 20 процентів від тарифів вартості основних та 50 процентів додаткових робіт). Абонементна плата за користування телефоном встановлюється у розмірі 50 процентів від затверджених тарифів.

Відповідно до пункту 10 частини першої ст. 13 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», особам з інвалідністю внаслідок війни та прирівняним до них особам надаються такі пільги: позачергове безплатне встановлення квартирних телефонів і позачергове користування всіма послугами зв`язку. Абонементна плата за користування квартирним телефоном встановлюється у розмірі 50 процентів від затверджених тарифів, а для осіб з інвалідністю внаслідок Другої світової війни зі 100-процентною знижкою від затверджених тарифів.

За змістом пункту 18 частини першої ст. 14 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, учасникам війни» надаються такі пільги: позачергове користування всіма послугами зв`язку та позачергове встановлення телефонів (оплата у розмірі 20 процентів від тарифів вартості основних та 50 процентів додаткових робіт). Абонементна плата за користування телефоном встановлюється у розмірі 50 процентів від затверджених тарифів.

Пунктом 20 частини першої ст. 15 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту встановлено, що особам, на яких поширюється чинність цього Закону», надаються такі пільги: позачергове користування всіма послугами зв`язку та позачергове встановлення на пільгових умовах квартирних телефонів (оплата у розмірі 20 процентів від тарифів вартості основних та 50 процентів - додаткових робіт). Абонементна плата за користування телефоном встановлюється у розмірі 50 процентів від затверджених тарифів.

Відповідно до пункту 11 ст. 20 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», особам, віднесеним до категорії 1, надаються гарантовані державою компенсації та пільги, зокрема, 50-процентна знижка плати за користування телефоном (абонентна плата, оплата послуг електрозв`язку за місцеві телефонні розмови з квартирних телефонів при посекундному обліку їх тривалості). Зазначені у цьому пункті пільги надаються також членам сімей громадян, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, які проживають у жилих будинках (квартирах) усіх форм власності в межах норм, передбачених законом.

Пунктом 5 частини першої ст. 21 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» передбачено, що особам, віднесеним до категорії 2, надаються гарантовані державою компенсації та пільги, зокрема, першочергове встановлення телефону з оплатою 50 процентів вартості його встановлення.

Згідно пункту 6 частини першої статті 6 Закону України «Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист», ветеранам військової служби, органів внутрішніх справ, Національної поліції України, податкової міліції, Бюро економічної безпеки України, державної пожежної охорони, Державної кримінально-виконавчої служби України, служби цивільного захисту, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України надаються пільги: 50-відсоткова знижка плати за користування квартирним телефоном ветеранами військової служби, ветеранами органів внутрішніх справ, ветеранам Національної поліції, ветеранам податкової міліції, ветеранами державної пожежної охорони, ветеранами Державної кримінально-виконавчої служби України, ветеранами служби цивільного захисту, ветеранами Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України і членами їх сімей, які проживають разом з ними, в жилих будинках усіх форм власності в межах норм, передбачених законодавством.

На підставі абзацу другого частини п`ятої ст. 12 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», особам, звільненим з військової служби, які стали інвалідами під час проходження військової служби, надається 50-відсоткова знижка плати за встановлення і користування квартирним телефоном.

Відповідно до пункту 4 частини третьої ст. 13 Закону України «Про охорону дитинства» багатодітним сім`ям надаються пільги, зокрема, позачергове встановлення квартирних телефонів. Абонентна плата за користування квартирним телефоном встановлюється у розмірі 50 відсотків від затверджених тарифів.

Надання телекомунікаційних послуг на пільгових умовах жертвам нацистських переслідувань встановлюють положення пункту 18 ст. 61, пункту 10 ст. 62, пункту 17 ст. 63, пункту 19 ст. 64 Закону України «Про жертви нацистських переслідувань».

Відповідно до частини третьої ст. 63 Закону України «Про телекомунікації» (що був чинним на момент виникнення спірних правовідносин), телекомунікаційні послуги споживачам, які мають установлені законодавством України пільги з їх оплати, надаються операторами, провайдерами телекомунікацій відповідно до законодавства України.

Згідно пункту 63 Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, що затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2012 року № 295, установлені законами пільги з оплати послуг надаються споживачеві відповідно до законодавства за місцем його проживання з дня пред`явлення ним документа, що підтверджує право на пільги.

Вказані норми законодавства закріплюють реалізацію державних гарантій певним категоріям громадян та є нормами прямої дії: безумовний обов`язок оператора телекомунікаційних послуг надавати пільгові послуги зв`язку визначеним категоріям громадян кореспондує безумовний обов`язок держави в особі її органів відшкодувати такі пільги.

Положеннями ст. 11 Цивільного кодексу України визначено, що цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.

В силу ст. 174 Господарського кодексу України господарські зобов`язання можуть виникати, зокрема, безпосередньо із закону або іншого нормативно правового акту, що регулює господарську діяльність.

Відповідно до ст. 87 БК України, видатки на соціальний захист та соціальне забезпечення належать до видатків, що здійснюються з Державного бюджету України. При цьому, порядок та умови надання субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам визначаються Кабінетом Міністрів України (частина друга ст. 97 БК України).

В силу приписів п. 204 ст. 91 БК України, до видатків місцевих бюджетів, що можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів, належать видатки на пільги з послуг зв`язку, інші передбачені законодавством пільги, що надаються ветеранам війни; особам, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»; особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною; вдовам (вдівцям) та батькам померлих (загиблих) осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною; постраждалим учасникам Революції Гідності; особам, які мають особливі трудові заслуги перед Батьківщиною; вдовам (вдівцям) та батькам померлих (загиблих) осіб, які мають особливі трудові заслуги перед Батьківщиною; ветеранам праці; жертвам нацистських переслідувань; ветеранам військової служби; ветеранам органів внутрішніх справ; ветеранам Національної поліції; ветеранам податкової міліції; ветеранам державної пожежної охорони; ветеранам Державної кримінально-виконавчої служби; ветеранам служби цивільного захисту; ветеранам Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України; вдовам (вдівцям) померлих (загиблих) ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції, ветеранів податкової міліції, ветеранів державної пожежної охорони, ветеранів Державної кримінально-виконавчої служби, ветеранів служби цивільного захисту та ветеранів Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України; особам, звільненим з військової служби, які стали особами з інвалідністю під час проходження військової служби; особам з інвалідністю, дітям з інвалідністю та особам, які супроводжують осіб з інвалідністю I групи або дітей з інвалідністю (не більше одного супроводжуючого); реабілітованим громадянам, які стали особами з інвалідністю внаслідок репресій або є пенсіонерами; громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи; дружинам (чоловікам) та опікунам (на час опікунства) дітей померлих громадян, смерть яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою; багатодітним сім`ям, дитячим будинкам сімейного типу та прийомним сім`ям, в яких не менше року проживають відповідно троє або більше дітей, а також сім`ям (крім багатодітних сімей), в яких не менше року проживають троє і більше дітей, враховуючи тих, над якими встановлено опіку чи піклування.

З аналізу наведених правових норм випливає, що бюджетне законодавство України відносить витрати на пільги з послуг зв`язку до видатків місцевих бюджетів.

Законодавством закріплений чіткий перелік вимог щодо відомостей, які мають бути зазначені під час здійснення розрахунків видатків на відшкодування витрат, пов`язаних із наданням пільг, зокрема, відомості, за якими можливо ідентифікувати особу, перелік її пільг та період їх отримання, місце проживання особи.

Отже, чинне законодавство передбачає відшкодування витрат за надані послуги зв`язку пільговим категоріям громадян, при цьому, зобов`язання виникають безпосередньо із Законів України.

Згідно з пункту 13 частини 1 статті 2 БК України видатки бюджету - це кошти, спрямовані на здійснення програм та заходів, передбачених відповідним бюджетом. Відповідно до статті 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Пунктом 20 частини 1 статті 91 БК України передбачено, що до видатків місцевих бюджетів, що можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів, належать видатки на пільги з послуг зв`язку, інші передбачені законодавством пільги тощо. Зазначена норма законодавства є спеціальною щодо джерела фінансування для відшкодування вартості телекомунікаційних послуг, що надані на пільгових умовах.

Згідно з пунктом 20-4 частини 1 статті 91 БК України, видатки на пільги з послуг зв`язку віднесено до видатків місцевих бюджетів.

В той же час, ч. 6 ст. 48 БК України передбачено, що зобов`язання щодо виплати субсидій, допомог, пільг по оплаті за надані послуги та компенсацій громадянам з бюджету, на що згідно із законами України мають право відповідні категорії громадян, обліковуються органами Державного казначейства України незалежно від визначених на цю мету бюджетних призначень.

Таким чином, питання відшкодування витрат на надання телекомунікаційних послуг пільговим категоріям громадян підпадає під виключення, передбачене ч. 6 ст. 48 БК України, і породжує відповідні бюджетні зобов`язання незалежно від визначених на цю мету бюджетних призначень.

Згідно Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, що схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 01.04.2014 р. № 333-р, адміністративно-територіальною одиницею базового рівня є громади.

Забезпечення надання публічних послуг жителям територіальної громади покладається на представницький орган місцевого самоврядування територіальної громади - відповідну раду.

Фінансування пільг з оплати послуг зв`язку за рахунок місцевих бюджетів також передбачено наказом Міністерства соціальної політики України від 14.05.2018 р. № 688 «Про затвердження Типового переліку бюджетних програм і результативних показників їх виконання для місцевих бюджетів у галузі «Соціальний захист та соціальне забезпечення».

З метою приведення у відповідність положень бюджетного законодавства у зв`язку із завершенням адміністративно-територіальної реформи (з децентралізацією), Законами України від 17.09.2020 р. № 907-Х та від 15.12.2020 р. № 1081-ІХ з 01.01.2021 р. було внесено зміни до БК України в частині функціонування бюджетної системи України, відповідно до яких розмежовано дохідні і видаткові джерела надходжень між районними бюджетами та бюджетами місцевого самоврядування (ст.ст. 64, 64-1, 85, 86, 89), закріплено фінансову базу за новоутвореними громадами для забезпечення виконання визначених законодавством повноважень.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 7 БК України одним з основних принципів Бюджетної системи України є принцип самостійності, відповідно до змісту якого Державний бюджет України та місцеві бюджети є самостійними. Держава коштами державного бюджету не несе відповідальності за бюджетні зобов`язання органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування. Органи влади Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування коштами відповідних місцевих бюджетів не несуть відповідальності за бюджетні зобов`язання одне одного, а також за бюджетні зобов`язання держави. Самостійність бюджетів забезпечується закріпленням за ними відповідних джерел доходів бюджету, правом відповідних органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування визначати напрями використання бюджетних коштів відповідно до законодавства України, правом Верховної Ради Автономної Республіки Крим та відповідних місцевих рад самостійно і незалежно одне від одного розглядати та затверджувати відповідні місцеві бюджети.

Крім того, до принципів бюджетної системи України, як визначено п. 7 ч. 1 ст. 7 БК України, віднесено також принцип субсидіарності, відповідно до якого розподіл видатків між державним та місцевими бюджетами, а також між місцевими бюджетами ґрунтується на необхідності максимально можливого наближення надання публічних послуг до їх безпосереднього споживача.

З наведених правових норм та враховуючи відсутність Закону, яким передбачена субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг з оплати телекомунікаційних послуг окремим категоріям громадян, випливає, що бюджетне законодавство України відносить витрати на пільги з послуг зв`язку до видатків, які здійснюються з бюджетів місцевого самоврядування.

Згідно із статтею 5 БК України бюджетна система України складається з державного бюджету та місцевих бюджетів. До місцевих бюджетів відносяться бюджет Автономної Республіки Крим, обласні бюджети, районні бюджети та бюджети місцевого самоврядування.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 2 БК України бюджети місцевого самоврядування - бюджети територіальних громад сіл, селищ, міст (у тому числі районів у містах).

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 89 БК України до видатків, що здійснюються з бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад, належать видатки, зокрема, на соціальний захист та соціальне забезпечення.

Відповідно до ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Частиною 1 ст. 11 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.

Відповідно до ст. 27 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать підготовка програм соціально-економічного та культурного розвитку сіл, селищ, міст, цільових програм з інших питань самоврядування, подання їх на затвердження ради, організація їх виконання; подання раді звітів про хід і результати виконання цих програм.

У відповідності з ч. 1 ст. 54 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення) рада у межах затверджених нею структури і штатів може створювати відділи, управління та інші виконавчі органи для здійснення повноважень, що належать до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад. Організаційні засади реалізації повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад щодо здійснення державної регуляторної політики визначаються Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Відповідно до пп. 1.4 п. «а» ст. 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема власні (самоврядні) повноваження щодо складання, схвалення та подання на розгляд відповідної ради прогнозу місцевого бюджету, складання проекту місцевого бюджету, подання його на затвердження відповідної ради, забезпечення виконання бюджету; щоквартальне подання раді письмових звітів про хід і результати виконання бюджету; підготовка і подання відповідно до районних, обласних рад необхідних фінансових показників і пропозицій щодо складання проектів районних і обласних бюджетів; здійснення в установленому порядку фінансування видатків з місцевого бюджету.

Згідно з ч. 2 ст. 62 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» мінімальні розміри місцевих бюджетів визначаються на основі фінансових нормативів бюджетної забезпеченості з урахуванням економічного, соціального, природного та екологічного стану відповідних територій виходячи з рівня мінімальних соціальних потреб, встановленого законом.

Відповідно до абз. 22-23 ст. 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» мінімальний бюджет місцевого самоврядування - розрахунковий обсяг місцевого бюджету, необхідний для здійснення повноважень місцевого самоврядування на рівні мінімальних соціальних потреб, який гарантується державою; мінімальний рівень соціальних потреб - гарантований державою мінімальний рівень соціальних послуг на душу населення в межах усієї території України.

Відповідно до абз. 3 ст. 1 Закону України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» встановлені законами пільги входять до групи державних соціальних гарантій.

Пільги, що передбачені ст. 63 Закону України Про телекомунікації, належать до загальнодоступних послуг (ст. 62) та входять до групи мінімальних соціальних потреб (державних соціальних гарантій).

Згідно зі ст. 22 Закону України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» розмежування повноважень органів державної влади та органів місцевого самоврядування у сфері формування та застосування нормативів фінансового забезпечення надання державних соціальних гарантій визначається відповідно до Конституції України та законів України. Координацію діяльності органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо застосування державних соціальних стандартів і нормативів та нормативів фінансового забезпечення надання державних соціальних гарантій здійснюють спеціально уповноважені центральні органи виконавчої влади, що відповідають за реалізацію державної політики у сфері фінансів та соціального захисту.

Відповідно до ч.ч. 1, 2, 4 ст. 20 Закону України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» надання державних соціальних гарантій здійснюється за рахунок бюджетів усіх рівнів, коштів підприємств, установ і організацій та соціальних фондів на засадах адресності та цільового використання: державні соціальні гарантії та державні соціальні стандарти і нормативи є основою для розрахунку видатків на соціальні цілі та формування на їх основі бюджетів усіх рівнів та соціальних фондів, міжбюджетних відносин, розробки загальнодержавних і місцевих програм економічного і соціального розвитку; розробка та виконання Державного бюджету України, бюджету Автономної Республіки Крим та місцевих бюджетів здійснюються на основі пріоритетності фінансування видатків для забезпечення надання державних соціальних гарантій.

Згідно зі ст. 61 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування самостійно затверджують і виконують місцеві бюджети згідно з Бюджетним кодексом України.

Відповідно до п. 23 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, як розгляд прогнозу місцевого бюджету, затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього; затвердження звіту про виконання відповідного бюджету.

Згідно зі ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.

Виходячи з системного аналізу вищенаведених приписів Бюджетного кодексу України, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Закону України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» саме представницький орган місцевого самоврядування є відповідальним за забезпечення здійснення видатків на пільги з оплати послуг зв`язку за рахунок коштів місцевого бюджету.

Відповідно до ч. 2 ст. 4 Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» представницьким органом місцевого самоврядування об`єднаної територіальної громади є сільська, селищна, міська рада, розміщена в адміністративному центрі об`єднаної територіальної громади.

Відповідно до ч. 1 ст. 6 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» первинним суб`єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста.

Ставчанська сільська рада утворена 2018 року шляхом об`єднання Малятинецької та Ставчанської сільських рад Кіцманського району.

Згідно розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 р. № 715-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Чернівецької області» адміністративним центром Ставчанської територіальної громади визначено с. Ставчани.

Відтак Ставчанська сільська рада є представницьким органом Ставчанської територіальної громади до складу якої входять 5 сіл: Малятинці, Хлівище, Шишківці, Южинець та Ставчани.

Відповідно до ч. 1 ст. 169 та ст. 172 Цивільного кодексу України, територіальні громади діють у цивільних відносинах на рівних правах з іншими учасниками цих відносин. Територіальні громади набувають і здійснюють цивільні права та обов`язки через органи місцевого самоврядування у межах їхньої компетенції, встановленої законом.

Для забезпечення єдиного підходу до виконання повноважень з питань соціального захисту населення та захисту прав дітей територіальними громадами, наказом Міністерства соціальної політики України «Деякі питання адміністрування надання місцевими державними адміністраціями і територіальними громадами соціальної підтримки у сферах соціального захисту населення та захисту прав дітей» від 30.12.2020 р. № 868 затверджено Методичні рекомендації з розроблення положень про структурні підрозділи з питань соціального захисту населення місцевих державних адміністрацій та Методичні рекомендації щодо організації та забезпечення діяльності територіальної громади у сферах соціального захисту населення та захисту прав дітей, якими здійснено розподіл обсягу повноважень у сфері соціального захисту населення між структурними підрозділами з питань соціального захисту населення місцевих державних адміністрацій (органами соціального захисту населення районної державної адміністрації) і територіальними громадами.

Відповідно до п. 1.3 Рекомендацій щодо організації та забезпечення діяльності територіальної громади у сферах соціального захисту населення та захисту прав дітей з метою ефективного виконання повноважень та функцій у сфері соціального захисту населення у структурі виконавчого органу територіальної громади (незалежно від кількості жителів) має бути утворений структурний підрозділ з питань соціального захисту населення або визначені відповідні уповноважені посадові особи.

Доказів створення на території Ставчанської територіальної громади структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, як окремої юридичної особи, на яку покладено повноваження по забезпеченню дотримання встановлених законодавством гарантій щодо соціального захисту населення суду не надано.

З огляду на зазначене, органом, уповноваженим здійснювати повноваження щодо реалізації державної політики у сфері соціального захисту населення на території Ставчанської територіальної громади є Ставчанська сільська рада.

Судом встановлено, що позивачем щомісячно надсилались Ставчанській сільській раді листи з додатками, а саме, поіменні списки абонентів за формою 2-пільга, а також акти звіряння розрахунків за спірний період з січня 2019 року по жовтень 2022 року.

За відповідачем нормативно визначено обов`язок щомісячно, на підставі відповідних щомісячних звітів, здійснювати з позивачем розрахунки з відшкодування витрат за надані телекомунікаційні послуги пільговим категоріям громадян.

Розрахунки видатків на відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг, та акти звірок розрахунків, які щомісячно надсилалися позивачем відповідачу, є належними доказами про розмір витрат позивача на надання послуг зв`язку пільговим категоріям споживачів.

Суд дійшов висновку, що з огляду на те, що позивач у період з січня 2019 по жовтень 2022 року надавав послуги зв`язку споживачам, які проживають на території Ставчанської територіальної громади та які згідно із нормами чинного законодавства належать до пільгових категорій громадян, а відповідач витрати позивача, пов`язані з наданням пільг, не відшкодував, позов АТ "Укртелеком" про стягнення з Ставчанської сільської ради компенсації видатків на відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг на телекомунікаційні послуги слід задовольнити частково та стягнути з відповідача 59739,61 грн боргу.

В частині стягнення 52,86 грн слід відмовити, оскільки судом встановлено, що до розрахунків за вересень-жовтень 2021 року безпідставно включено відомості про померлу у серпні 2021 року особу.

Доводи відповідача про включення до розрахунків видатків на відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг, осіб, які відмовились від надання телекомунікаційних послуг спростовуються дослідженими судом копіями документів з абонентських справ, в яких відсутні належні докази відмови таких осіб від вищевказаних послуг.

Суд, посилаючись на практику Європейського суду з прав людини у рішеннях у справі Терем ЛТД, Чечеткін та Оліус проти України від 18.10.2005 року, у справі Бакалов проти України від 30.11.2004 та у справі Кечко проти України від 08.11.2005, звертає увагу, що відсутність бюджетного фінансування (бюджетних коштів) не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення зобов`язання.

V. Розподіл судових витрат.

Відповідно до ч. 1 ч. 3 ст. 123 Господарського процесуального кодексу України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справ.

Як вбачається із матеріалів справи, позивачем при зверненні з позовною заявою до суду сплачено судовий збір у розмірі 2481 грн, що підтверджується платіжним дорученням № 7616 від 23.11.2022.

Відшкодування витрат, пов`язаних зі сплатою судового збору, відповідно до п.3. ч.4 ст. 129 ГПК України, у разі часткового задоволення позову покладається на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Враховуючи, що позов задоволено частково, судовий збір пропорційно задоволеним витратам у розмірі 2478,00 грн слід покласти на відповідача.

Керуючись статтями 2, 12, 129, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -

УХВАЛИВ:

1. Позов задовольнити частково.

2. Стягнути з Ставчанської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області (59316, с. Ставчани Чернівецького району Чернівецької області, вул. Головна, 52, код 04417547) на користь Акціонерного товариства "Укртелеком" (01601, м. Київ, Бульвар Шевченка, 18, код 21560766) в особі Чернівецької філії Акціонерного товариства "Укртелеком" (58002, м. Чернівці, вул. Університетська, 3, код 22838086) заборгованість в сумі 59739,61 грн та 2478,00 грн судового збору.

3. В решті позову відмовити.

Повний текст рішення складено та підписано 16.08.2023.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Інформацію по справі, що розглядається можна отримати на сторінці суду на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою: http://cv.arbitr.gov.ua/sud5027/

Суддя М.І. Ніколаєв

Дата ухвалення рішення09.08.2023
Оприлюднено17.08.2023
Номер документу112845323
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення заборгованості по відшкодування витрат, понесених внаслідок надання телекомунікаційних послуг в сумі 59792,47 грн І

Судовий реєстр по справі —926/5292/22

Постанова від 20.11.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Кравчук Наталія Миронівна

Ухвала від 11.09.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Кравчук Наталія Миронівна

Рішення від 09.08.2023

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Ніколаєв Михайло Ілліч

Рішення від 09.08.2023

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Ніколаєв Михайло Ілліч

Ухвала від 15.06.2023

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Ніколаєв Михайло Ілліч

Ухвала від 08.06.2023

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Ніколаєв Михайло Ілліч

Ухвала від 08.06.2023

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Ніколаєв Михайло Ілліч

Ухвала від 17.05.2023

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Ніколаєв Михайло Ілліч

Ухвала від 04.05.2023

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Ніколаєв Михайло Ілліч

Ухвала від 12.04.2023

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Ніколаєв Михайло Ілліч

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні