Рішення
від 18.08.2023 по справі 420/8342/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/8342/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 серпня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Єфіменка К.С., при секретарі Кузьменко Е.Х., розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛІО ТРАСТ" (пр.-кт 40 річчя Визволення, 2Б, смт Доброслав, Одеська область, 65031) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень Головного управління ДПС в Одеській області №5851/15-32-09-02, №5854/15-32-09-02, №5855/15-32-09-02 від 10.04.2023 року,-

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛІО ТРАСТ" до Головного управління ДПС в Одеській області за результатом якого позивач просить:

визнати протиправним та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області № 5851/15-32-09-02, №5854/15-32-09-02, № 5855/15-32-09-02 від 10.04.2023 року;

судові витрати покласти на відповідача по справі.

В обґрунтування позову зазначає, що податкові повідомлення-рішення № 5851/15-32-09-02, №5854/15-32-09-02, № 5855/15-32-09-02 від 10.04.2023 року є противоправними та такими що підлягають скасуванні посилаючись на протиправність призначення та проведення відповідачем перевірки, за наслідками якої і було прийнято оскаржуване податкове повідомлення рішення та необґрунтованість висновків зроблених відповідачам у акті перевірки.

Ухвалою суду від 18.04.2023 року було відкрито провадження по справі в порядку загального позовного провадження.

Ухвалою суду від 17.05.2023 року закрито підготовче провадження у справі. Призначено адміністративну справу до судового розгляду.

В судовому засіданні у справі №420/8342/23 призначеному на 08.08.2023р. оголошено ступну та резолютивну частини рішення.

Від відповідача надійшов відзив на позовну заяву в якому відповідач заперечував проти задоволення позову зазначивши, що доводи наведені у позовній заяві не спростовують порушення встановлені перевіркою та не можуть бути підставою для скасування оскаржуваних податкових повідомлень-рішень, які прийнято відповідно до норм чинного законодавства.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, відзиву на позовну заяву, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст.72-79 КАС України, судом встановлено наступні факти та обставини.

Головним управлінням ДПС в Одеській області на підставі наказу від 24.02.2023 № 1157-п проведено фактичну перевірку ТОВ «ЛІО ТРАСТ» за адресами: Одеська область. смт. Доброслав, пр-т 40-річчя визволення, 2-Б та м. Одеса, вул.. Хуторська, буд. 70/А, за результатом якої встановлено порушення суб`єктом господарювання вимог пункту «б» абзацу 6 п.п. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 Податкового кодексу України, ст. 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного i плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» від 19.12.1995 № 481/95- ВР зі змінами та доповненнями, п. 85.2 ст. 85 Податкового кодексу України (акт перевірки від 13.03.2023 № 4280/15-32-09-02/43672556).

01.03.2023 року фахівцями Головного управління ДПС в Одеській області здійснено обстеження місця зберігання відповідно до отриманої ліцензії від 26.08.2022 року № 15540414202200301 (сплачена з 26.08.2022 року до 26.08.2023 року) за адресою: м. Одеса, вул.. Хуторська, буд. 70/А, за результатами якого встановлено паливно-заправний комплекс для заправки транспортних засобів, а саме паливо-роздавальна колонка у кількості 1 шт. та ємність для зберігання палива у кількості 1 шт.

Вищезазначену територію та паливно-заправний комплекс ТОВ «ЛІО ТРАСТ» використовує на підставі договору оренди нерухомого майна від 01.08.2021 року з ТОВ «Альянс» (код ЄДРПОУ 31373907) та договору оренди майна від 01.08.2022 № КФ-0822/1 3 ПП «КАРГО ФЛІТ» (код ЄДРПОУ 43226993), відповідно.

Під час перевірки встановлено залишки дизельного пального у кількості 3497 літрів.

Згідно наданого з ТОВ «Хімойлтрейд» (код ЄДРПОУ 44705084) договору поставки № ДГ-1237 від 08.02.2023 року, видаткових накладних від 10.02.2023 року № 243, 246, товарно-транспортних накладних на відпуск нафтопродуктів від 10.02.2023 року № 113, № 115, вантажовідправник ТОВ «ЛІО ТРАСТ» (код ЄДРПОУ 43672556), пункт навантаження м. Одеса, вул.. Хуторська, 70/А, вантажоодержувач ТОВ «Хімойлтрейд» (код ЄДРПОУ 44705084), пункт розвантаження Київська область, Бучанський район, смт. Гостомель, вул.. Центральна, 1-у.

Так, перевіркою встановлено, що за адресою: м. Одеса, вул.. Хуторська, буд. 70/А, ТОВ «ЛІО ТРАСТ» не зареєстровано акцизний склад в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, чим порушено пункт «б» абзацу 6 п.п. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 Податкового кодексу України та відсутня ліцензія на право оптової торгівлі пальним за наявності місць оптової торгівлі, чим порушено ст.. 15 Закону № 481.

За результатами перевірки складено Акт від 13.03.2023 року № 4280/15-32-09- 02/43672556.

Відповідно до Акту перевірки податковим органом були встановлені наступні порушення ТОВ «ЛІО ТРАСТ»:

- п. «б» абз. 6 п.п. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 ПК України;

- ст. 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального»;

- п. 85.2 ст. 85 ПК України.

На підставі вказаних висновків акту перевірки, Головним управлінням ДПС в Одеській області прийнято:

податкове повідомлення рішення від 10.04.2023 року № 5855/15-32-09-02 про застосування до ТОВ «ЛІО ТРАСТ» за порушення ст. 15 Закону України «Про Державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» штраф у розмірі 500 000,00 грн.;

податкове повідомлення-рішення від 10.04.2023 року № 5851/15-32-09-02 про застосування до ТОВ «ЛІО ТРАСТ» за порушення п. 82.5 ст. 82 ПК України штраф у розмірі 1020,00 грн.;

податкове повідомлення рішення від 10.04.2023 року № 5854/15-32-09-02 про застосування до ТОВ «ЛІО ТРАСТ» за порушення п. «б» абз. 6 п. п. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 ПК України штраф у розмірі 1000 000,00 грн..

Позивач вважає податкові повідомлення-рішення № 5851/15-32-09-02, № 5854/15-32-09-02, № 5855/15-32-09-02 від 10.04.2023 року противоправними та за їх скасуванням звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку обґрунтованості аргументам, наведеними учасниками справи, суд дійшов наступних висновків.

Спірні відносини врегульовані Податковим кодексом України та Законом України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального від 19.12.1995 №481/95-ВР (в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин, далі - Закон №481), який визначає основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального на території України.

Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, врегульовано Податковим кодексом України (далі - ПК України, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

За змістом підпункту 20.1.4. пункту 20.1 статті 20 ПК України працівники податкової служби мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Підпунктом 20.1.45 пункту 20.1 статті 20 ПК України визначено, що контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.

Пунктом 61.1 статті 61 ПК України встановлено, що податковий контроль це система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Способом здійснення такого контролю є, зокрема, здійснення інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів (підпункт 62.1.2 пункту 62.1 статті 62 ПК України), що є комплексом заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій (пункт 71.1 статті 71 Податкового кодексу України).

За приписами статті 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки (пункт 75.1).

Фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) (підпункт 75.1.3. пункту 75.1).

Фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи).

Фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції під розписку до початку проведення такої перевірки, та за наявності хоча б однієї з таких підстав: у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального (пункт 80.1, підпункт 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України).

Головним управлінням ДПС в Одеській області на підставі наказу від 24.02.2023 № 1157-п проведено фактичну перевірку ТОВ «ЛІЮ ТРАСТ» за адресами: Одеська область, смт. Доброслав, пр-т 40-річчя визволення, 2-Б та м. Одеса, вул.. Хуторська, буд. 70/А, за результатом якої встановлено порушення суб`єктом господарювання вимог пункту «б» абзацу 6 п.п. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 Податкового кодексу України, ст. 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного i плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» від 19.12.1995 № 481/95- ВР зі змінами та доповненнями (далі - Закон № 481), п. 85.2 ст. 85 Податкового кодексу України (акт перевірки від 13.03.2023 № 4280/15-32-09-02/43672556).

У наказі Головного управління ДПС в Одеській області від 24.02.2023 року № 1157- п було зазначено, що контролюючий орган ні підставі визначених пп. 19-1.1.4 п. 19-1.1 ст. 19-1, пп. 19-1.1.14 п. 19-1.1 ст. 19-1 Податкового кодексу України функцій та у відповідності до вимог п.п. 80.2.5 п. 80.2 ст. 80 Податкового кодексу України наказує провести фактичну перевірку ТОВ «ЛО ТРАСТ».

У відповідності до вимог пп. 80.2.5 п. 80.2 ст. 80 Податкового кодексу України фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції, під розписку до початку проведення такої перевірки, та за наявності хоча б однієї з таких підстав: у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, і пального та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками, та/або масовими витратомірами, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері регулювання виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального.

В даному випадку достатньо факту покладення на контролюючий орган здійснення контролю за дотриманням норм законодавства у відповідній сфері правовідносин, зокрема і у сфері виробництва та обігу пального.

Тобто, норма зазначеного вище підпункту дозволяє проведення фактичної перевірки, у тому числі на виконання функцій контролюючого органу, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, які в силу приписів статті 16 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» покладені на відповідача.

Відповідні функції контролю передбачені також і підпунктами 19-1.1.1, 19-1.1.14, 19-1.1.16, 19-1.1.17, 19-1.1.54. пункту 19-1.1 статті 19-1 Податкового кодексу України, зокрема контролюючі органи виконують такі функції: проводять відповідно до законодавства перевірки платників податків; здійснюють контроль у сфері виробництва, обігу та реалізації підакцизних товарів, контроль за їх цільовим використанням, забезпечують міжгалузеву координацію у цій сфері; здійснюють заходи щодо запобігання та виявлення порушень законодавства у сфері виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів та пального; проводять роботу щодо боротьби з незаконним виробництвом, переміщенням, обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів та пального; здійснюють інші функції, визначені законом.

Отже контролюючий орган має право на проведення фактичної перевірки господарюючого суб`єкту з підстав здійснення функцій контролю, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального.

Щодо податкового повідомлення-рішення від 10.04.2023 року № 5855/15-32-09-02.

Згідно ч.1 ст.15 Закону №481 оптова торгівля пальним та зберігання пального здійснюються суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності за наявності ліцензії.

Судом встановлено, що позивач здійснює оптову торгівлю пальним та діяльність зі зберігання пального.

З метою здійснення діяльності позивачем отримано дві ліцензії:

-Ліцензію на право оптової торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі №990614202100355 від 27.07.2021 року строком дії до 07.07.2026 року;

-Ліцензію на зберігання пального №15540414202200310 від 26.08.2022 року строком дії до 26.08.2027 року.

Згідно ст.1 Закону №481 ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ державного зразка, який засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку.

За ч.8 ст.15 Закону №481 суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензії на право оптової торгівлі пальним та зберігання пального на кожне місце оптової торгівлі пальним або кожне місце зберігання пального відповідно, а за відсутності місць оптової торгівлі пальним - одну ліцензію на право оптової торгівлі пальним за місцезнаходженням суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) або місцезнаходженням постійного представництва.

Таким чином, законодавець визначає види діяльності на провадження яких потрібно отримувати відповідні ліцензії, а саме:

1)ліцензію на право оптової торгівлі пальним (за наявності місць оптової торгівлі пальним на кожне місце оптової торгівлі);

2)ліцензію на зберігання пального (на кожне місце зберігання пального);

3)ліцензію на право оптової торгівлі пальним за місцезнаходженням суб`єкта господарювання (за відсутності місць оптової торгівлі пальним).

Згідно абзацу 55 та 56 статті 1 Закону №481 зберігання пального - діяльність із зберігання пального (власного або отриманого від інших осіб) із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик; оптова торгівля пальним - діяльність із придбання та подальшої реалізації пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик суб`єктам господарювання (у тому числі іноземним суб`єктам господарювання, які діють через своє зареєстроване постійне представництво) роздрібної та/або оптової торгівлі та/або іншим особам.

Відповідно до ст.1 Закону №481:

- місце зберігання пального - місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для зберігання пального на праві власності або користування;

- місце оптової торгівлі пальним - місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для здійснення оптової торгівлі та/або зберігання пального на праві власності або користування.

З системного аналізу визначення понять «місце зберігання пального» та «місце оптової торгівлі пальним» вбачається, що місце зберігання пального може бути одночасно і місцем оптової торгівлі пальним.

Судом встановлено та підтверджується матеріалами справи, що ТОВ «ЛІО ТРАСТ» зареєстровано платником акцизного податку з реалізації пального та спирту етилового: є платником з 18.05.2021 року. Інформація про зареєстровані акцизні склади: не зареєстровані.

Оптова торгівля пальним, за відсутності місць оптової торгівлі відповідно до ліцензії на право оптової торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі №990614202100355 від 27.07.2021 року строком дії до 07.07.2026 року, місцезноходження Україна, 67500, Одеська обл. Лиманський р-н./смт Доброслав р-н., смт. Доброслав, пр-т. 40-річчявизволення, буд. 2-Б.

Відповідно до Ліцензії на зберігання пального №15540414202200310 від 26.08.2022 року строком дії до 26.08.2027 року адреса місця зберігання УКРАЇНА, ОДЕСЬКА ОБЛ., М. ОДЕСА, ВУЛИЦЯ ХУТОРСЬКА, БУД. 70/А, ЗАГАЛЬНА МІСТКІСТЬ РЕЗЕРВУАРІВ, ЩО ВИКОРИСТОВУЮТЬСЯ ДЛЯ ЗБЕРІГАННЯ ПАЛЬНОГО (ЛІТРИ): 11000.

Згідно б) п.п.14.1.6. п.14.1 ст.14 ПК України, акцизний склад це, зокрема, приміщення або територія на митній території України, де розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізації пального.

Відповідно до ст.1 Закону №481:

зберігання пального - діяльність із зберігання пального (власного або отриманого від інших осіб) із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик;

оптова торгівля пальним - діяльність із придбання та подальшої реалізації пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик суб`єктам господарювання (у тому числі іноземним суб`єктам господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) роздрібної та/або оптової торгівлі та/або іншим особам.

Судом встановлено, та не заперечувалось сторонами, що згідно наданого з ТОВ «Хімойлтрейд» (код ЄДРПОУ 44705084) договору поставки № ДГ-1237 від 08.02.2023 року, видаткових накладних від 10.02.2023 року № 243, 246, товарно-транспортних накладних на відпуск нафтопродуктів від 10.02.2023 року № 113, № 115, вантажовідправник ТОВ «ЛІО ТРАСТ» (код ЄДРПОУ 43672556), пункт навантаження м. Одеса, вул.. Хуторська, 70/А, вантажоодержувач ТОВ «Хімойлтрейд» (код ЄДРПОУ 44705084), пункт розвантаження Київська область, Бучанський район, смт. Гостомель, вул.. Центральна, 1-у.

Проте у позивача відсутня ліцензія на здійснення оптової торгівлі пальним за адресою м. Одеса, вул.. Хуторська, 70/А.

Закон №481 містить визначення конкретних видів діяльності, що пов`язані зі зберіганням та реалізацією пального, та види ліцензій на право здійснення таких видів діяльності, про що судом описано вище.

Так, ліцензія на оптову торгівлю пальним за відсутності місць оптової торгівлі (яку має позивач) є належним дозвільним документом в розумінні Закону №481 лише в тому випадку якщо у господарюючого суб`єкта відсутні місця оптової торгівлі. Свідченням цього є відсутність в такій ліцензії відомостей про місце зберігання/оптової торгівлі пальним.

За обставин, встановлених в даному провадженні, ТОВ «ЛІО ТРАСТ» має місце оптової торгівлі (акцизний склад) де і здійснює оптову реалізацію пального, що підтверджується матеріалами справи, а тому, в контексті ч.8 ст.15 Закону №48, позивач повинен мати ліцензію на право оптової торгівлі пальним на таке місце оптової торгівлі пальним з вказанням відомостей про місце зберігання/оптової торгівлі пальним (адреси).

Згідно абзацу 9 частини 2 статті 17 Закону №481 до суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі оптової торгівлі пальним або зберігання пального без наявності ліцензії - 500000 гривень.

З огляду на те, що відповідно до ст.1 Закону №481 ліцензія (спеціальний дозвіл) документ…, який засвідчує право суб`єкта господарювання… на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку, суд вважає, що у позивача була відсутньою ліцензія на той вид діяльності (оптова торгівля пальним за наявності місця оптової торгівлі), який ним здійснювався, а тому застосування штрафу за абзацом 9 частини 2 статті 17 Закону №481 є правомірним, що свідчить про необґрунтованість позовних вимог про скасування податкового повідомлення-рішення від 10.04.2023 року № 5855/15-32-09-02.

Щодо податкового повідомлення-рішення від 10.04.2023 року № 5854/15-32-09-02.

Як визначено нормами пп.14.1.6. п.14.1 ст.14 ПК України, "акцизний склад" - це приміщення або територія на митній території України, де "розпорядник акцизного складу" провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізації пального.

Не є "акцизним складом", зокрема, приміщення або територія, на кожній з яких загальна місткість розташованих ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального не перевищує 200 кубічних метрів, а суб`єкт господарювання (крім платника єдиного податку ІУ групи) - власник або користувач такого приміщення або території отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що не перевищують 1000 кубічних метрів (без урахування обсягу пального, отриманого через паливо-роздавальні колонки в місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідні ліцензії), та використовує пальне виключно для потреб "власного споживання" чи "промислової переробки" і не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам; приміщення або територія незалежно від загальної місткості розташованих ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального, власником або користувачем яких є суб`єкт господарювання - платник єдиного податку четвертої групи, який отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що не перевищують 10000 кубічних метрів (без урахування обсягу пального, отриманого через паливо-роздавальні колонки в місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідні ліцензії), та використовує пальне виключно для потреб власного споживання і не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам

Згідно ст. 230 ПК України, "акцизні склади" (акцизні склади пересувні) утворюються з метою підвищення ефективності роботи із запобігання та боротьби з незаконним виробництвом і обігом спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів, пального, посилення контролю за повнотою та своєчасністю надходження до бюджету акцизного податку.

Платники податку "розпорядники акцизних складів" зобов`язані зареєструвати: а) усі розташовані на акцизних складах витратоміри-лічильники спирту етилового у розрізі акцизних складів - в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового; б) усі акцизні склади - у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.

Один "акцизний склад" може бути зареєстрований виключно одним "розпорядником акцизного складу". Один розпорядник акцизного складу може зареєструвати один і більше акцизних складів.

Таким чином, з аналізу вищенаведених норм податкового законодавства вбачається відсутність обов`язку суб`єкта господарювання реєструвати акцизний склад у таких випадках:

- у приміщенні чи території розташовані ємності для навантаження-розвантаження та зберігання пального, загальна ємність яких не перевищує 200 кубічних метрів;

- суб`єкт господарювання - власник або користувач такого приміщення чи території, протягом календарного року отримує пальне у розмірах, що не перевищує 1000 кубічних метрів (без урахування обсягу пального, отриманого через паливо роздавальні колонки у місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримані відповідні ліцензії);

- суб`єкт господарювання використовує пальне виключно для власних потреб або промислової переробки та не здійснює операції по реалізації та зберіганню пального іншим особам.

Відповідно до пп.230.1.2 п. 230.1 ст. 230 ПК України акцизні склади, на території яких здійснюється виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізація пального, повинні бути обладнані витратомірами-лічильниками на кожному місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованому на акцизному складі, та рівнемірами-лічильниками рівня таких товарів (продукції) у резервуарі. Платники податку - розпорядники акцизних складів зобов`язані зареєструвати усі розташовані на акцизних складах резервуари, введені в експлуатацію, витратоміри-лічильники та рівнеміри-лічильники у розрізі акцизних складів - в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі.

Так, статтею 128-1 ПК України встановлена відповідальність за порушення правил обліку, виробництва та обігу пального або спирту етилового на акцизних складах.

Зокрема, відповідно до п.1281.2 ст.128-1 ПК України, відсутність з вини платника податку реєстрації акцизних складів у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового платником податку - розпорядником акцизного складу - тягне за собою накладення штрафу в розмірі 1000000 грн. Ті самі дії, вчинені платником податків, до якого протягом року було застосовано штраф за таке саме порушення, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 2000000 грн.

Як описано вище в даному рішенні, згідно наданого з ТОВ «Хімойлтрейд» (код ЄДРПОУ 44705084) договору поставки № ДГ-1237 від 08.02.2023 року, видаткових накладних від 10.02.2023 року № 243, 246, товарно-транспортних накладних на відпуск нафтопродуктів від 10.02.2023 року № 113, № 115, вантажовідправник ТОВ «ЛІО ТРАСТ» (код ЄДРПОУ 43672556), пункт навантаження м. Одеса, вул.. Хуторська, 70/А, вантажоодержувач ТОВ «Хімойлтрейд» (код ЄДРПОУ 44705084), пункт розвантаження Київська область, Бучанський район, смт. Гостомель, вул.. Центральна, 1-у.

Згідно п.109.1 ст.109 ПК України, податковим правопорушенням є протиправне, винне (у випадках, прямо передбачених цим Кодексом) діяння (дія чи бездіяльність) платника податку (в тому числі осіб, прирівняних до нього), контролюючих органів та/або їх посадових (службових) осіб, інших суб`єктів у випадках, прямо передбачених цим Кодексом.

Діяння вважаються вчиненими умисно, якщо існують доведені контролюючим органом обставини, які свідчать, що платник податків удавано, цілеспрямовано створив умови, які не можуть мати іншої мети, крім як невиконання або неналежне виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Як встановлено судом позивач здійснював торгівлю пальним за адресою м. Одеса, вул.. Хуторська, 70/А без отримання відповідної ліцензії та відсутності реєстрації акцизного складу у системі електронного адміністрування.

Вказане свідчить про необґрунтованість позовних вимог про скасування податкового повідомлення-рішення від 10.04.2023 року № 5854/15-32-09-02.

Щодо податкового повідомлення-рішення від 10.04.2023 року № 5851/15-32-09-02.

Відповідно до вимог п.п. 16.1.13, п.п. 16.1.9 п. 16.1 ст. 16, п.п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20 ПК України встановлено, що компетенція контролюючих органів та обов`язок платників податків є необхідними умовами для забезпечення виконання приписів частини першої статті 67 Конституції України, згідно з якою кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Згідно з п.п. 20.1.2 п. 20.1 ст. 20 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право: для здійснення функцій, визначених законом, отримувати безоплатно від платників податків, у тому числі благодійних та інших неприбуткових організацій, усіх форм власності у порядку, визначеному законодавством, довідки, копії документів, засвідчені підписом платника або його посадовою особою та скріплені печаткою (за наявності), про фінансово- господарську діяльність, отримані доходи, видатки платників податків та іншу інформацію, пов`язану з обчисленням та сплатою податків, зборів, платежів, про дотримання вимог законодавства, здійснення контролю за яким покладено на контролюючі органи, а також фінансову і статистичну звітність у порядку та на підставах, визначених законом.

У відповідності до пункту 85.2 ст. 85 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки. Такий обов`язок виникає у платника податків після початку перевірки.

Згідно з пунктом 121.1 статті 121 ПК України незабезпечення платником податків зберігання первинних документів, облікових та інших регістрів, бухгалтерської та статистичної звітності, інших документів з питань обчислення і сплати податків та зборів протягом установлених статтею 44 цього Кодексу строків їх зберігання та/або ненадання платником податків контролюючим органам оригіналів документів (крім документів, отриманих з Єдиного реєстру податкових накладних) чи їх копій при здійсненні податкового контролю у випадках, передбачених цим Кодексом, накладення штрафу в розмірі 1020 гривень. тягнуть за собою

Враховуючи визначені вимоги законодавства, Головним управлінням ДПС в Одеській області було правомірно застосовано штрафну санкцію до ТОВ «ЛІО ТРАСТ» у розмірі 1020 грн. згідно податкового повідомлення-рішення від 10.04.2023 року № 5851/15-32-09-02 щодо застосування штрафної санкції 1020 грн.

Доводи на які посилається позивач є такими, що не дають підстав для звільнення від відповідальності.

Згідно з ч.2ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частинами 1-2 та статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Застосовуючи механізм захисту права, порушеного суб`єктом владних повноважень та його відновлення, керуючись повноваженнями, наданими ч.2ст.245 КАС України, суд вважає за необхідне в задоволенні позовних вимог відмовити.

Керуючись ст.ст. 7, 9, 241-246, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛІО ТРАСТ" (пр.-кт 40 річчя Визволення, 2Б, смт Доброслав, Одеська область, 65031) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень Головного управління ДПС в Одеській області №5851/15-32-09-02, №5854/15-32-09-02, №5855/15-32-09-02 від 10.04.2023 року - відмовити.

Рішення суду може бути оскаржено до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в місячний строк з дня отримання повного тексту судового рішення, в порядку п.15.5 Перехідних положень КАС України.

Повний текст судового рішення виготовлений та підписаний суддею 18.08.2023 року.

Суддя К.С. Єфіменко

.

Дата ухвалення рішення18.08.2023
Оприлюднено21.08.2023
Номер документу112900508
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень Головного управління ДПС в Одеській області №5851/15-32-09-02, №5854/15-32-09-02, №5855/15-32-09-02 від 10.04.2023 року

Судовий реєстр по справі —420/8342/23

Ухвала від 14.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 01.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Постанова від 01.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 14.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 14.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 06.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Рішення від 18.08.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Єфіменко К.С.

Ухвала від 17.05.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Єфіменко К.С.

Ухвала від 18.04.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Єфіменко К.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні