Рішення
від 01.08.2023 по справі 440/603/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

01 серпня 2023 року м. ПолтаваСправа №440/603/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі

головуючого судді Кукоби О.О.,

за участю:

секретаря судового засідання Лазебної А.В.

та представників сторін:

від позивача Панченко О.О.,

від відповідача Киричок Н.Ф.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Яциново-Слобідський кар`єр піску" до Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області, третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Державна служба геології та надр України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

1. Стислий зміст позовних вимог та їх обґрунтування.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Яциново-Слобідський кар`єр піску" (надалі - позивач, ТОВ "НВП "Яциново-Слобідський кар`єр піску") звернулось до суду з позовом до Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області (надалі - відповідач, Терешківська сільська рада), у якому позивач, з урахуванням заяви про зміну предмету позову т. 1, а.с. 242-244/, просив:

визнати протиправним та скасувати рішення двадцять першої сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 23.12.2022 "Про розгляд клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ "Науково-виробниче підприємство "Яциново-Слобідський кар`єр піску";

зобов`язати відповідача надати ТОВ "НВП "Яциново-Слобідський кар`єр піску" дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з подальшою передачею в оренду, орієнтовною площею 24,5800 га, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами (КВЦПЗ-11.01), в межах контуру Ватажкова ділянка за рахунок новостворених в результаті поділу земельних ділянок комунальної власності з кадастровими номерами 532408100:00:014:0010 та 532408100:00:014:0011.

Позовні вимоги обґрунтовані посиланням на протиправність спірного рішення відповідача, прийняття якого перешкоджає в реалізації позивачем свого права на отримання у користування земельної ділянки, оскільки таке рішення не містить жодних мотивів на підтвердження наявності достатніх підстав для відмови у наданні дозволу на розробку землевпорядної документації.

2. Позиція відповідача.

Відповідач позов не визнав, у наданому до суду відзиві представник відповідача просила у задоволенні позовних вимог відмовити повністю з огляду на їх необґрунтованість та безпідставність /т. 1, а.с. 147-149/. Свою позицію відповідач мотивував посиланням на те, що обрана позивачем земельна ділянка на підставі рішення 15 позачергової сесії 8-го скликання Терешківської сільської ради від 25.02.2022 відведена для створення індустріального парку з наданням дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності.

3. Процесуальні дії у справі, заяви учасників справи щодо предмета спору.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 07.02.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у цій справі, а її розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).

Цією ухвалою до участі у справі в якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача залучено Державну службу геології та надр України.

Ухвалою від 09.03.2023 суд перейшов до розгляду справи за правилами загального позовного провадження, з урахуванням чого розгляд справи розпочато зі стадії відкриття провадження у справі.

21.03.2023 до суду надійшли письмові пояснення третьої особи, у яких представник Держгеонадра, посилаючись на видачу ТОВ "НВП "Яциново-Слобідський кар`єр піску" за результатами аукціону спеціального дозволу на користування надрами від 06.12.2022 №5447 з метою геологічного вивчення піску Ватажкової ділянки, розташованої у Полтавському районі Полтавської області, звертав увагу на те, що Угодою від 06.12.2022 №5447 про умови користування надрами з метою геологічного вивчення ділянок надр корисних копалин місцевого значення передбачено оформлення права користування земельною ділянкою у визначеному законом порядку /т. 1, а.с. 214-219/.

28.03.2023 до суду надійшла заява позивача про зміну предмету спору /т. 1, а.с. 242-244/, що протокольною ухвалою суду від 05.04.2023 прийнята до розгляду.

10.04.2023 до суду надійшов відзив на заяву про зміну предмету спору /т. 2, а.с. 27-32/, у якому представник відповідача наполягав на відмові у задоволенні позовних вимог, зазначивши, що земельна ділянка з кадастровим номером 532408100:00:014:0006 23.02.2023 поділена на дві земельні ділянки з кадастровими номерами 532408100:00:014:0010 та 532408100:00:014:0011, відомості про що внесені до Державного земельного кадастру.

17.04.2023 судом одержано відповідь на відзив /т. 2, а.с. 71-72/, у якому представник позивача наполягала на задоволенні позовних вимог, зазначивши, що сам факт поділу, як і ймовірне накладення частини обраної земельної ділянки на землі ДП "Ліси України" не були підставою для ухвалення спірного рішення та не є перешкодою для надання позивачу дозволу на розробку землевпорядної документації, адже у заяві від 08.12.2022 зазначено орієнтовний розмір земельної ділянки.

У запереченні на відповідь відповідач знов обґрунтовував правомірність рішення двадцять першої сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради від 23.12.2022 посилаючись на невідповідність місця розташування обраної позивачем земельної ділянки вимогам закону, схем землеустрою, зазначивши, що частина обраної позивачем земельної ділянки накладається на землі державної власності, розпорядження якими сільська рада не здійснює /а.с. т. 2, а.с. 77-79/.

У підготовчому засіданні 11.07.2023 протокольною ухвалою суду закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті.

У судовому засіданні 01.08.2023 представник позивача позовні вимоги підтримала та просила їх задовольнити.

Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечувала, наполягала на відмові у задоволенні позовних вимог.

Представник третьої особи у письмових поясненнях на позов просив справу розглядати без його участі.

Обставини справи

19.10.2022 ТОВ "НВП "Яциново-Слобідський кар`єр піску" визнане переможцем електронного аукціону щодо придбання спеціального дозволу на користування надрами - Ватажкова ділянка /т. 1, а.с. 20-23/, а 31.10.2022 між Держгеонадра та ТОВ "НВП "Яциново-Слобідський кар`єр піску" укладено договір №3/6-22 купівлі-продажу спеціального дозволу на користування надрами на аукціоні з метою геологічного вивчення піску Ватажкової ділянки, яка знаходиться у Полтавському районі Полтавської області /т. 1, а.с. 29-33/.

06.12.2022 Держгеонадра надала позивачу спеціальний дозвіл на користування надрами, реєстраційний номер 5447 /а.с. т. 1, а.с. 44-45/, додатком до якого є Угода про умови користування надрами з метою геологічного вивчення ділянок надр корисних копалин місцевого значення /т. 1, а.с. 46-51/.

08.12.2022 позивач звернувся до Терешківської сільської ради з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з подальшою передачею в оренду, орієнтовною площею 24,5800 га, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами (КВЦПЗ-11.01), за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, розташованої на території Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області, з кадастровим номером 532408100:00:014:0006 /т. 1, а.с. 56/.

Рішенням двадцять першої сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради від 23.12.2022 "Про розгляд клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ "Науково-виробниче підприємство "Яциново-Слобідський кар`єр піску" відповідач відмовив у наданні ТОВ "НВП "Яциново-Слобідський кар`єр піску" дозволу на розробку проекту землеустрою з огляду на невідповідність місця розташування земельної ділянки містобудівній документації (генеральному плану с. Заворскло), розробки проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж с. Заворскло, затвердженого одинадцятою сесією восьмого скликання Полтавської районної ради 08.12.2022 /т. 1, а.с. 58/. Також відповідач зазначив, що рішенням 15 позачергової сесії 8-го скликання Терешківської сільської ради від 25.02.2022 зазначена земельна ділянка виділена для створення індустріального парку на території сільської ради.

Не погодившись із зазначеним рішенням сільської ради, позивач оскаржив його до суду.

Норми права, якими урегульовані спірні відносини

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону /стаття 14 Конституції України/.

Підстави набуття права на землю шляхом передачі земельних ділянок у власність встановлюються нормами Земельного кодексу України.

Згідно з частиною четвертою статті 66 Земельного кодексу України надання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, проводиться після оформлення в установленому порядку прав користування надрами і відновлення земель згідно із затвердженим відповідним робочим проектом землеустрою на раніше відпрацьованих площах у встановлені строки.

Земельні ділянки усіх форм власності та категорій надаються у користування власникам спеціальних дозволів на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку, корисних копалин з подальшим видобуванням корисних копалин (промислову розробку родовищ) загальнодержавного та місцевого значення та (або) на видобування корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення шляхом встановлення земельних сервітутів згідно з межами ділянок надр та строками дії відповідних спеціальних дозволів на користування надрами, а також за межами таких ділянок надр для будівництва та розміщення споруд/об`єктів, пов`язаних із зазначеним видом діяльності (з автоматичним продовженням строку дії земельного сервітуту в разі продовження строку дії відповідного спеціального дозволу на користування надрами). Встановлення земельних сервітутів для зазначених цілей здійснюється без зміни цільового призначення таких земельних ділянок, крім земель природно-заповідного фонду, оздоровчого призначення, рекреаційного призначення, історико-культурного призначення.

У силу частин першої, другої статті 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам, іноземцям і особам без громадянства, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам.

За змістом частини першої статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Відповідно до частин першої - третьої статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.

За змістом частини першої статті 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).

Частиною другою цієї статті передбачено, що особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

У силу абзацу першого частини третьої статті 123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Пунктом 34 частини першої статті 26 Закону України від 21.05.97 №280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (надалі - Закон №280/97-ВР) передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, як вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

За змістом статті 59 Закону №280/97-ВР рішення місцевої ради приймаються у формі відповідних рішень, прийнятих на сесії місцевої ради.

Оцінка судом обставин справи

Згідно з частиною другою статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

У цій справі предметом спору є правомірність рішення органу місцевого самоврядування про відмову у наданні позивачу дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду зі зміною її цільового призначення для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами (КВЦПЗ-11.01), за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності.

Частиною другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Суд враховує, що відповідно до статті 123 Земельного кодексу України порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування передбачає визначену правову процедуру, яка включає такі послідовні стадії:

1) подання клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування щодо отримання земельної ділянки у користування;

2) отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (або мотивовану відмову у його наданні);

3) здійснення державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі;

4) подання проекту землеустрою до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування, про що, в свою чергу, такий орган у двотижневий строк, зобов`язаний прийняти відповідне рішення.

Отже, передача земельних ділянок у користування передбачає виготовлення проекту землеустрою, а відтак, прийняття відповідного рішення органом місцевого самоврядування щодо надання земельної ділянки у користування.

За результатами розгляду заяви зацікавленої особи, відповідач у місячний строк повинен або надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення такої земельної ділянки, або мотивовану відмову у наданні такого дозволу.

У свою чергу, відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою може прийнята виключно з підстав, встановлених частиною третьою статті 123 Земельного кодексу України, а саме: невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Тож, перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, визначений частиною третьою статті 123 Земельного кодексу України, є вичерпним.

Аналогічний висновок щодо застосування норм права у спірних відносинах наведений у постанові Верховного Суду від 18.05.2022 у справі №200/5001/21.

За обставин цієї справи Терешківська сільська рада відмовила ТОВ "НВП "Яциново-Слобідський кар`єр піску" у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою з таких підстав:

- невідповідність місця розташування земельної ділянки містобудівній документації (генеральному плану с. Заворскло) та проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж с. Заворскло, затвердженого одинадцятою сесією восьмого скликання Полтавської районної ради 08.12.2022;

- рішенням 15-ї позачергової сесії 8-го скликання Терешківської сільської ради від 25.02.2022 земельна ділянка виділена для створення індустріального парку на території сільської ради.

Оцінюючи повідомлені відповідачем обставини на їх відповідність наведеним вище приписам частини третьої статті 1233 Земельного кодексу України, суд виходить з таких міркувань.

Суд встановив, що у лютому 2022 року відповідач утворив Робочу групу з підготовки концептуального плану організаційних заходів щодо створення та реєстрації індустріального парку на території Терешківської сільської ради /т. 1, а.с. 191т. 2, а.с. 33/.

Рішенням 14-ї сесії 8-го скликання Терешківської сільської ради від 18.02.2022 визначено питання створення індустріального парку пріоритетним при реалізації Плану соціально-економічного розвитку Терешківської територіальної громади на 2022 рік /т. 2, а.с. 36/.

Рішенням 15-ї позачергової сесії 8-го скликання Терешківської сільської ради від 25.02.2022 надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності землі запасу (КВЦПЗ 16.00) кадастровий номер 5324081000:00:014:006 загальною площею 53,2858 га, на території адміністративного підпорядкування Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області на окремі земельні ділянки площею 29,3843 га та 23,9015 га /т. 2, а.с. 37/.

У свою чергу, саме в межах земельної ділянки з кадастровим номером 5324081000:00:014:006 загальною площею 53,2858 га позивач обрав ділянку орієнтовною площею 24,58 га /т. 1, а.с. 193/, на яку ним отримано спеціальний дозвіл на користування надрами від 06.12.2022 №5447 з метою геологічного вивчення піску, затвердження запасів ДКЗ України за промисловими категоріями /т. 1, а.с. 44-45/.

За змістом статті 16 Кодексу України про надра (у редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин) спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Надання спеціальних дозволів на користування надрами, крім випадків користування надрами на умовах угод про розподіл продукції, укладених відповідно до Закону України "Про угоди про розподіл продукції", здійснюється після попереднього погодження з відповідною радою питання про надання земельної ділянки для зазначених потреб, крім випадків, коли у наданні земельної ділянки немає потреби.

На цій підставі, Держгеонадра листом від 22.02.2022 вих.№2150/01/08-22 звернулась до Полтавської районної ради та Терешківської сільської ради щодо розгляду питання про надання погодження щодо продажу на аукціоні спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення піску Ватажкової ділянки, розташованої на території Полтавського району Полтавської області /т. 1, а.с. 70/.

Рішенням дев`ятої позачергової сесії восьмого скликання Полтавської районної ради від 10.05.2022 надано погодження Держгеонадра щодо продажу на аукціоні спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення піску Ватажківської ділянки, розташованої на території Полтавського району Полтавської області /т. 2, а.с. 38/.

Так само, рішенням 16-ї сесії 8-го скликання Терешківської сільської ради від 27.05.2022 надано погодження Держгеонадра щодо продажу на аукціоні спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення піску Ватажківської ділянки, розташованої на території Терешківської територіальної громади Полтавського району Полтавської області /т. 2, а.с. 39/.

З урахуванням наведеного, суд визнає слушними доводи представника позивача про те, що на дату надання згоди на продаж на аукціоні спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення піску Ватажківської ділянки відповідачу було достеменно відомо про плани з розміщення на відповідній земельній ділянці індустріального парку, тоді як у рішенні 16-ї сесії 8-го скликання Терешківської сільської ради від 27.05.2022 відповідна інформація не наведена.

До того ж, самі лише посилання відповідача на наявність у нього намірів щодо створення та реєстрації індустріального парку на території Терешківської сільської ради не є визначеною законом підставою для відмови у наданні позивачу дозволу на розробку землевпорядної документації.

Не впливає на розгляд клопотання позивача від 08.12.2022 й факт поділу земельної ділянки з кадастровим номером 5324081000:00:014:006 загальною площею 53,2858 га на дві окремі земельні ділянки: кадастровий номер 5324081000:00:014:0010 площею 23,9015 га та кадастровий номер 5324081000:00:014:0011 площею 29,3843 га /т. 1, а.с. 201-208/, адже їх поділ відбувся у лютому 2023 року, тобто вже після розгляду відповідачем клопотання ТОВ "НВП "Яциново-Слобідський кар`єр піску".

При цьому суд погоджується з доводами представника позивача, що у клопотанні про надання дозволу на розробку землевпорядної документації зацікавлена особа зазначає орієнтовні розміри та місце розташування земельної ділянки, що, водночас, не позбавляє компетентний орган права під час розгляду такого клопотання відкоригувати відповідні відомості.

Суд також враховує, що матеріали справи не містять доказів розробки відповідачем технічної документації з питань розміщення (утворення) індустріального парку та її затвердження у визначеному законом порядку.

Окрім того, представник відповідача у судовому засіданні не надала суду відповідь на питання щодо фактичної зайнятості новоутворених земельних ділянок з кадастровими номерами 5324081000:00:014:0010, 5324081000:00:014:0011.

З урахуванням наведеного вище, суд дійшов висновку про безпідставність посилань відповідача у оспорюваному рішенні на виділення обраної позивачем земельної ділянки з метою створення індустріального парку на території Терешківської сільської ради.

Щодо посилань відповідача на невідповідність місця розташування обраної позивачем земельної ділянки землевпорядній документації зі встановлення (зміни) меж с. Заворскло, суд враховує такі обставини.

Рішенням 17-ї сесії 8-го скликання Терешківської сільської ради надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж с. Заворскло Полтавського району Полтавської області /т. 2, а.с. 40/.

Рішенням 20-ї позачергової сесії 8-го скликання Терешківської сільської ради погоджено розроблений ТОВ "Лекстатус Груп" проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж с. Заворскло Полтавського району Полтавської області, яким передбачено включення в межі населеного пункту 181,92 га /т. 2, а.с. 41/.

Рішенням 11-ї сесії 8-го скликання Полтавської районної ради від 08.12.2022 затверджено проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж с. Заворскло Полтавського району Полтавської області та включено в межі населеного пункту181,92 га шляхом збільшення його території /т. 2, а.с. 42/.

Покликаючись на ці рішення представник відповідача у судовому засіданні 01.08.2023 стверджувала, що внаслідок розширення меж території с. Заворскло обрана позивачем земельна ділянка частково розташована в межах населеного пункту, а частково - на землях ДСГП "Ліси України", що є землями державної власності.

Стосовно наведеного суд зауважує, що входження частини обраної позивачем земельної ділянки до меж населеного пункту с. Заворскло не змінило їх форму власності (комунальна) та, відповідно розпорядника такими землями - Терешківську сільську раду (с. Заворскло входить в Терешківську об`єднату територіальну громаду).

Щодо твердження про часткове накладення обраної позивачем земельної ділянки на землі державної власності ДСГП "Ліси України", суд зазначає, що залучений до справи графічний матеріал /т. 2, а.с. 60-61/ не є належним доказом наведених обставин, а повідомлені відповідачем обставини суперечать наданим ним відомостям Державного земельного кадастру, згідно з якими утворені внаслідок поділу земельної ділянки з кадастровим номером 5324081000:00:014:006 загальною площею 53,2858 га дві окремі земельні ділянки: кадастровий номер 5324081000:00:014:0010 площею 23,9015 га та кадастровий номер 5324081000:00:014:0011 площею 29,3843 га є землями комунальної власності Терешківської сільської ради /т. 2, а.с. 43-54/.

Тож, доводи відповідача про невідповідність місця розташування земельної ділянки містобудівній документації (генеральному плану с. Заворскло) та проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж с. Заворскло, затвердженому рішення одинадцятої сесії восьмого скликання Полтавської районної ради від 08.12.2022, не знайшли свого підтвердження у ході розгляду цієї справи у суді.

Підсумовуючи вищевикладене, суд констатує, що матеріали адміністративної справи в обсязі наданих її учасниками письмових доказів не підтверджують правомірність відмови у наданні позивачу дозволу на розробку проекту землеустрою з метою отримання у користування земельної ділянки орієнтовною площею 24,58 га.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Однак, відповідач у ході розгляду справи не довів належними та допустимими доказами правомірність рішення Терешківської сільської ради від 23.12.2022 про відмову у наданні ТОВ "НВП "Яциново-Слобідський кар`єр піску" дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у користування (оренду).

За таких обставин, спірне рішення належить визнати протиправним та скасувати, а позов ТОВ "НВП "Яциново-Слобідський кар`єр піску" в цій частині - задовольнити.

Обираючи належний спосіб захисту порушеного права позивача, суд виходить з того, що відповідач є колегіальним органом, рішення яким ухвалюються шляхом відкритого поіменного голосування, а у суду наразі немає підстав вважати, що відповідач може в подальшому створювати перешкоди у реалізації заявником гарантованого йому законодавством права на отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою. У даному випадку суд може зобов`язати відповідача з урахуванням висновків суду повторно розглянути відповідне питання та прийняти за наслідками розгляду вмотивоване та обґрунтоване нормами законодавства рішення.

Аналогічний висновок щодо застосування норм права у спірних відносинах наведений у постанові Верховного Суду від 18.05.2022 у справі №200/5001/21 та врахований судом на підставі частини п`ятої статті 242 КАС України.

Суд зауважує, що надання дозволу на розроблення землевпорядної документації є адміністративним актом, прийняттю якого повинна передувати визначена законом адміністративна процедура. А тому ухвалення відповідного рішення компетентним органом без необхідних дій суб`єкта владних повноважень в межах адміністративної процедури не гарантує забезпечення прав позивача у передбачений законом спосіб.

Завданням адміністративного суду є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень та їх відповідності правовим актам вищої юридичної сили. Завдання правосуддя полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше порушується принцип розподілу влади. Тому завданням адміністративного суду є саме контроль за легітимністю прийняття рішень.

Такий висновок суду узгоджується з позицією Верховного Суду, викладеною у постановах від 10.09.2019 у справі №818/985/18 та від 26.12.2019 у справі №810/637/18.

Отже, зважаючи на встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовано спірні відносини, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог ТОВ "НВП "Яциново-Слобідський кар`єр піску" частково.

Розподіл судових витрат

Згідно з частиною першою статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Позивач при зверненні до суду сплатив судовий збір у розмірі 2684,00 грн/, що зарахований до спеціального фонду Державного бюджету /т. 1, а.с. 112, 113/.

Відповідач доказів понесення судових витрат до суду не надав.

Згідно з частиною третьою статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Тож, судові витрати позивача зі сплати судового збору належить розподілити шляхом стягнення на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача коштів у розмірі 1342,00 грн.

Щодо клопотання позивача про встановлення судового контролю

Положеннями КАС України визначено загальні та спеціальні способи судового контролю.

Загальний судовий контроль за виконанням судових рішень в адміністративних справах здійснюється в порядку, встановленому статтями 287 та 382 КАС України, а спеціальний - закріплений у статті 383 цього Кодексу.

Так, згідно з частиною першою статті 382 КАС України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

Зазначені процесуальні дії є диспозитивним правом суду, яке може використовуватися в залежності від наявності об`єктивних обставин, що підтверджені належними та допустимими доказами.

Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 31.07.2018 у справі №235/7638/16-а.

Крім того, Верховний Суд у постанові від 20.02.2019 у справі №806/2143/15 звертав увагу на те, що застосування статті 382 КАС України має на меті забезпечення належного виконання судового рішення. Підставою її застосування є саме невиконання судового рішення, ухваленого на користь особи - позивача та обставини, що свідчать про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, пов`язаних з невиконанням судового рішення в цій справі.

А оскільки рішення суду за результатами розгляду цієї справи ще не набрало законної сили та відповідач не вчиняв дій щодо його добровільного виконання, як і не ухилявся від вчинення таких дій, у суду відсутні підстави вважати, що судове рішення після набрання ним законної сили залишиться невиконаним.

З урахуванням наведеного, у задоволенні клопотання позивача про встановлення судового контролю наразі належить відмовити, що, водночас, не позбавляє його права на звернення до суду з окремою заявою у порядку виконання судового рішення.

Керуючись статтями 2, 3, 5-10, 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 382 Кодексу адміністративного судочинства України, Полтавський окружний адміністративний суд

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Яциново-Слобідський кар`єр піску" до Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області, третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Державна служба геології та надр України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення двадцять першої сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 23.12.2022 "Про розгляд клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ "Науково-виробниче підприємство "Яциново-Слобідський кар`єр піску".

Зобов`язати Терешківську сільську раду Полтавського району Полтавської області повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Яциново-Слобідський кар`єр піску" від 08.12.2022 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з подальшою передачею в оренду, орієнтовною площею 24,5800 га, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами (КВЦПЗ-11.01), за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, розташованої на території Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області, з кадастровим номером 532408100:00:014:0006, з урахуванням висновків суду.

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Яциново-Слобідський кар`єр піску" судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 1342,00 грн (одна тисяча триста сорок дві гривні).

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Яциново-Слобідський кар`єр піску" (унікальний ідентифікаційний номер юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України 23813421; вул. Озерна, 2, с. Яцинова Слобідка, Полтавський район, Полтавська область, 38721).

Відповідач: Терешківська сільська рада Полтавського району Полтавської області (унікальний ідентифікаційний номер юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України 21044349; вул. Шевченка, 1-А, с. Терешки, Полтавський район, Полтавська область, 38672).

Третя особа: Державна служба геології та надр України (унікальний ідентифікаційний номер юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України 37536031; вул. Антона Цедіка, 16, м. Київ, 03057).

Рішення набирає законної сили у порядку та строки, визначені статтями 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів після складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Повний текст рішення складено 11 серпня 2023 року.

СуддяО.О. Кукоба

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.08.2023
Оприлюднено21.08.2023
Номер документу112900606
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —440/603/23

Рішення від 17.08.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.О. Кукоба

Рішення від 01.08.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.О. Кукоба

Ухвала від 07.08.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.О. Кукоба

Рішення від 01.08.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.О. Кукоба

Ухвала від 09.03.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.О. Кукоба

Ухвала від 09.03.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.О. Кукоба

Ухвала від 07.02.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.О. Кукоба

Ухвала від 30.01.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.О. Кукоба

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні