Постанова
від 17.08.2023 по справі 500/4275/22
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 серпня 2023 рокуЛьвівСправа № 500/4275/22 пров. № А/857/3461/23Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого-судді - Мікули О. І.,

суддів- Курильця А. Р., Ніколіна В. В.,

розглянувши в порядку письмового провадження у м. Львові апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 17 січня 2023 року у справі №500/4275/22 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Регіонального сервісного центру Головного сервісного центру МВС в Тернопільській області (філія ГСЦ МВС), Регіонального сервісного центру Головного сервісного центру МВС в Івано-Франківській області (філія ГСЦ МВС) про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії,

суддя в 1-й інстанції Чепенюк О. В.,

час ухвалення рішення 17.01.2023 року,

місце ухвалення рішення м.Тернопіль,

дата складання повного тексту рішення 17.01.2023 року,

в с т а н о в и в:

Позивач ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до відповідачів - Регіонального сервісного центру Головного сервісного центру МВС в Тернопільській області (філія ГСЦ МВС), Регіонального сервісного центру Головного сервісного центру МВС в Івано-Франківській області (філія ГСЦ МВС), в якому просив визнати реєстрацію автомобіля марки BMW 525, 1997 року випуску, номер шасі (рами, кузова) № НОМЕР_1 , тип транспортного засобу - легковий седан-В, реєстраційний номер НОМЕР_2 , перереєстровано Коломийським ВРЕР УДАІ при УМВС України в Івано-Франківській області (на даний час - територіальний сервісний центр №2643 РСЦ ГСЦ МВС в Івано-Франківській області) 28 листопада 2021 року на гр. ОСОБА_2 на підставі довідки-рахунку НОМЕР_3 , яка оформлена 28 листопада 2014 року, протиправною; зобов`язати РГЦ ГСЦ МВС в Івано-Франківській області скасувати реєстрацію автомобіля марки BMW 525; 1997 року випуску; номер шасі (рами, кузова) № НОМЕР_1 ; тип транспортного засобу - легковий седан-В; реєстраційний номер - НОМЕР_2 , перереєстровано Коломийським ВРЕР УДАІ при УМВС України в Івано-Франківській області (на даний час - територіальний сервісний центр №2643 РСЦ ГСЦ МВС в Івано-Франківській області) 28 листопада 2021 року на гр. ОСОБА_2 на підставі довідки-рахунку НОМЕР_3 , яка оформлена 28 листопада 2014 року; зобов`язати РГЦ ГСЦ МВС в Тернопільській області здійснити перереєстрацію в Єдиному державному реєстрі транспортних засобів реєстрацію транспортного засобу автомобіля марки BMW, моделі 525, тип ТЗ загальний легковий седан, рік випуску 1997, об`єм (потужність) двигуна, 2497 см куб, колір чорний, тип пального дизельне паливо, VIN код ТЗ НОМЕР_1 , у зв`язку із зміною власника на ОСОБА_1 .

Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 17 січня 2023 року у задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись з вказаним рішенням суду, позивач оскаржив його в апеляційному порядку, доводи апеляційної скарги аналогічні викладеним у відзиві на позов. Зокрема, вважає, що оскаржуване рішення прийняте з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, з порушенням норм матеріального та процесуального права і підлягає скасуванню, покликаючись на те, що відповідно до експертного дослідження номер кузова НОМЕР_1 , номер двигуна НОМЕР_4 , наданого на дослідження транспортного засобу BMW 525, номерний знак НОМЕР_2 , не змінювалися; бланк наданого на дослідження документа Свідоцтво про реєстрацію ТЗ серія НОМЕР_5 відповідає бланкам, які знаходяться в офіційному обігу. Зазначає, що, отримавши у власність транспортний засіб, не може його використовувати у повному обсязі, обмежений як власник у праві володіння, користування та розпорядження майном, що належить йому, тому вважає, що перереєстрація транспортного засобу на ОСОБА_2 є протиправною та просить здійснити перереєстрацію вказаного транспортного засобу на нього. Просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове судове рішення, яким позов задовольнити.

Відповідачі подали відзиви на апеляційну скаргу позивача, в яких, зокрема Регіональний сервісний центр Головного сервісного центру МВС в Тернопільській області (філія ГСЦ МВС) зазначає, що в Єдиному державному реєстрі зареєстрованих транспортних засобів МВС наявна інформація про те, що транспортний засіб був зареєстрований 06.04.2012 в Тернопільському МРЕВ ДАІ УМВС в Тернопільській області (на даний час в ТСЦ №6141 РСЦ ГСЦ МВС в Тернопільській області) за гр. ОСОБА_3 , видано свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_5 та 28.11.2014 в Коломийському МРЕВ УДАІ УМВСУ в Івано-Франківській області перереєстровано на гр. ОСОБА_2 та видано д.н.з НОМЕР_6 і свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_7 . Вказує, що докази стосовно фіктивності чи підроблення документів при реєстрації транспортного засобу зареєстрованого за ОСОБА_2 відсутні. Крім того, Регіональний сервісний центр Головного сервісного центру МВС в Івано-Франківській області (філія ГСЦ МВС) додатково вказує, що долучений позивачем висновок експертного дослідження стосується транспортного засобу, який перебуває у йього користуванні, а не транспортного засобу, який перебуває у користуванні ОСОБА_2 . Також звертає увагу на те, що є неналежним відповідачем у справі. Таким чином, вважають, що доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, який ухвалив законне та обґрунтоване рішення, а тому просять залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін.

Справа розглянута судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження.

Враховуючи, що рішення суду першої інстанції ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження), суд апеляційної інстанції в порядку п.3 ч.1 ст.311 КАС України розглядає справу без виклику учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, оскільки справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги та відзиви на апеляційну скаргу в їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а оскаржуване рішення без змін з таких підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що відповідно до відомостей з витягу з Єдиного державного реєстру МВС станом на 14 грудня 2022 року стосовно транспортного засобу легкового автомобіля марки BMW, модель 525, 1997 року випуску, номер кузова НОМЕР_1 , внесено такі відомості:

24 червня 2006 року, ДНЗ НОМЕР_8 , свідоцтво про реєстрацію ТЗ НОМЕР_9 , перереєстрація при переобладнанні із заміною кузова (шасі) та двигуна (ТСЦ 5643), власник ОСОБА_4 , Рівненська область, вказано адресу проживання;

04 січня 2007 року, ДНЗ НОМЕР_8 , свідоцтво про реєстрацію ТЗ НОМЕР_9 , зняття з обліку для реалізації (ТСЦ 5643), власник ОСОБА_4 , Рівненська область, вказано адресу проживання;

05 січня 2007 року, ДНЗ НОМЕР_10 , свідоцтво про реєстрацію ТЗ НОМЕР_11 , видача тимчасового талону за заявою власника для реєстрації, у тому числі при уточненні реєстраційних даних ТЗ (ТСЦ 5643), власник ОСОБА_5 , Рівненська область, вказано адресу проживання;

13 лютого 2007 року, ДНЗ НОМЕР_10 , свідоцтво про реєстрацію ТЗ НОМЕР_12 , реєстрація ТЗ придбаного на аукціоні, товарній біржі (ТСЦ 5643), власник ОСОБА_5 , Рівненська область, вказано адресу проживання;

29 грудня 2011 року, ДНЗ НОМЕР_10 , свідоцтво про реєстрацію ТЗ НОМЕР_12 , зняття з обліку для реалізації (ТСЦ 5643), власник ОСОБА_5 , Рівненська область, вказано адресу проживання;

06 квітня 2012 року, на обліку, ДНЗ НОМЕР_2 , свідоцтво про реєстрацію ТЗ НОМЕР_5 , перереєстрація при заміні свідоцтва про реєстрацію (2603) Коломийське ВРЕВ УДАІ при УМВС в Івано-Франківській області, власник ОСОБА_3 , Тернопільська область, вказано адресу проживання;

06 квітня 2012 року, ДНЗ НОМЕР_2 , свідоцтво про реєстрацію ТЗ НОМЕР_5 , перереєстрація при заміні свідоцтва про реєстрацію (ТСЦ 6141), власник ОСОБА_3 , Тернопільська область, вказано адресу проживання,

28 листопада 2014 року, на обліку, ДНЗ НОМЕР_6 , свідоцтво про реєстрацію ТЗ НОМЕР_7 , перереєстрація ТЗ на нового власника за довідкою-рахунком (2603) Коломийське ВРЕВ УДАІ при УМВС в Івано-Франківській області, власник ОСОБА_2 , Тернопільська область, вказано адресу проживання (а.с.74).

Згідно з реєстраційною карткою транспортного засобу підставою для реєстрації 28 листопада 2014 року вказана довідка-рахунок №ВІА877152 від 28 листопада 2014 року (а.с.51).

Крім того, матеріали справи містять копію довіреності, нотаріально посвідченої 10 листопада 2013 року приватним нотаріусом Тернопільського міського нотаріального округу Бойко Л.В., відповідно до якої ОСОБА_3 , уповноважує ОСОБА_6 , або Сидягу Володимира Ігоровича, або ОСОБА_1 , представляти її інтереси в органах нотаріату, відповідних органах Державтоінспекції, або будь-яких інших установах, підприємствах та організаціях з питань, пов`язаних з експлуатацією та/або розпорядженням транспортного засобу (продати, або обміняти за ціну і на умовах на свій розсуд, здати в оренду (найм), позичку, проходити технічний огляд) щодо транспортного засобу; марки, моделі - BMW 525; 1997 року випуску; номер шасі (рами, кузова) № НОМЕР_1 ; тип транспортного засобу - легковий седан-В; реєстраційний номер - НОМЕР_2 , який належить на підставі Свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_5 , виданого та зареєстрованого ІВРЕР УДАІ УМВСУ в Тернопільській області 06 квітня 2012 року (а.с.15). Для цього довірителем надавалося повіреним право користуватися транспортним засобом (у тому числі керувати) та вчиняти інші дії, пов`язані з експлуатацією та відчуженням автомобілем.

12 грудня 2021 року ОСОБА_1 звернувся до РСЦ ГСЦ МВС в Тернопільській області з заявою про реєстрацію автомобіля марки BMW 525, 1997 року випуску, номерний знак НОМЕР_2 , кузов НОМЕР_1 у зв`язку зі зміною власника (а.с.52).

Відповідач листом від 28 грудня 2021 року №31/19-С-55о/п повідомив заявника про те, що в Єдиному державному реєстрі транспортних засобів МВС даний автомобіль перереєстрований 28 листопада 2014 року Коломийським ВРЕР УДАІ при УМВС України в Івано-Франківський області, тому його заяву надіслано за належністю до РСЦ ГСЦ МВС в Івано-Франківській області (а.с.54).

18 серпня 2022 року ОСОБА_1 звернувся до РСЦ ГСЦ МВС в Тернопільській області з заявою про те, що у грудні 2021 року вже звертався до відповідача 1 з заявою про реєстрацію транспортного засобу, проте йому відмовлено. У зв`язку з чим у заяві від 18 серпня 2022 року просив надати інформацію про відмову у реєстрації транспортного засобу (а.с.56).

До заяви позивач надав копію паспорта громадянина України, довідку про РНОКПП, копію нотаріально завіреної довіреності від 10 листопада 2013 року від власника автомобіля ОСОБА_3 на керування та розпоряджання, висновок експертного дослідження від 15 грудня 2021 року №20/6141/17024 (а.с.57-61).

У відповідь на цю заяву РСЦ ГСЦ МВС в Тернопільській області листом від 25 серпня 2022 року №31/1-С-197 о/п повідомило заявника про підстави для відмови у реєстрації автомобіля марки, моделі - BMW 525; 1997 року випуску; номер шасі (рами, кузова) № НОМЕР_1 ; тип транспортного засобу - легковий седан-В; реєстраційний номер - НОМЕР_2 .

Зокрема, згідно з даними Єдиного державного реєстру транспортних засобів МВС автомобіль марки BMW 525, 1997 року випуску, номерний знак НОМЕР_2 , кузов НОМЕР_1 перереєстровано Коломийським ВРЕР УДАІ при УМВС України в Івано-Франківський області (на даний час - територіальний сервісний центр №2643 РСЦ ГСЦ МВС в Івано-Франківській області) 28 листопада 2014 року на гр. ОСОБА_2 на підставі довідки-рахунку НОМЕР_3 , яка оформлена 28 листопада 2014 року суб`єктом господарювання Коломийська філія ТОВ ІФАВТО (код ЄДРПОУ 39172095) з видачею ОСОБА_2 свідоцтва про реєстрацію ТЗ НОМЕР_7 та номерних знаків НОМЕР_6 .

У зв`язку із наведеним та, враховуючи результати аналітичного пошуку по ЄДРТЗ МВС, в ТСЦ 6141 РСЦ ГСЦ МВС в Тернопільській області відсутня технічна можливість та обмежені згідно з законодавством повноваження щодо проведення операції з перереєстрації автомобіля на іншого власника.

Також у листі зазначено, що проведення перереєстрації автомобіля BMW 525, 1997 року випуску, номерний знак НОМЕР_2 , кузов НОМЕР_1 можливе після скасування реєстраційної дії від 28 листопада 2014 року в установленому законодавством порядку. Додатково інформовано, що попередня заява та відповідні матеріали направлені за належністю до РСЦ ГСЦ МВС в Івано-Франківській області, відповіді станом на 25 серпня 2022 року не отримано (а.с.17-19, 62-64).

Суд першої інстанції зауважив, що у відповіді відповідача допущена описка у тексті з посиланням на дату реєстрації Транспортного засобу за ОСОБА_2 , така здійснена 28 листопада 2014 року, а не 28 листопада 2021 року, як зазначено у листі.

Безпосередньо до РСЦ ГСЦ МВС в Івано-Франківській області Сидяга І.М. стосовно скасування реєстрації транспортного засобу "двійника" не звертався.

Заява позивача від 21 грудня 2021 року була передана відповідачем 2 для розгляду за належністю 28 грудня 2021 року до відповідача 1 (а.с.55), та по суті не розглядалася, як вбачається з письмових пояснень відповідача 1.

Позивач через неможливість здійснення державної реєстрації транспортного засобу, звернувся у суд з цим позовом.

Відмовляючи в позові, суд першої інстанції виходив з того, що позивачем не надано, а судом не встановлено обставин, за яких реєстрація транспортного засобу марки BMW, модель 525, 1997 року випуску, номер кузова НОМЕР_1 за громадянкою ОСОБА_2 проведена протиправно, при цьому, в даному випадку адміністративний суд не наділений повноваженнями щодо встановлення факту реєстрації транспортного засобу за фіктивними чи підробленими документами, а тому підстави для задоволення позову відсутні.

Такі висновки суду першої інстанції, на думку колегії суддів, відповідають нормам матеріального права та фактичним обставинам справи і є правильними, законними та обґрунтованими, виходячи з наступного.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Суспільні відносини у сфері дорожнього руху та його безпеки, визначає права, обов`язки і відповідальність суб`єктів - учасників дорожнього руху, міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, об`єднань, підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності та господарювання регулює Закон України Про дорожній рух від 30 червня 1993 року №3353-XII (далі Закон №3353-XII).

Згідно з ч.1 ст.34 Закону №3353-XII державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачею реєстраційних документів та номерних знаків.

За змістом ч.4 ст.34 Закону №3353-XII державна реєстрація та облік автомобілів, автобусів, мотоциклів та мопедів усіх типів, марок і моделей, самохідних машин, причепів та напівпричепів до них, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів здійснюються територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України.

Ч.11 ст.34 Закону №3353-XII передбачає, що власники транспортних засобів та особи, які використовують їх на законних підставах, зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) належні їм транспортні засоби протягом десяти діб після придбання, митного оформлення, одержання транспортних засобів або виникнення обставин, що потребують внесення змін до реєстраційних документів. У разі наявності обтяжень реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів здійснюється за наявності згоди обтяжувача (обтяжувачів), справжність підпису (підписів) якого (яких) засвідчено нотаріусом.

Відповідно до ч.12 ст.34 Закону №3353-XII на транспортні засоби оформляються та видаються реєстраційні документи, зразки яких затверджуються Кабінетом Міністрів України, та закріплюються номерні знаки, які відповідають встановленим вимогам.

Крім того, єдина на території України процедура державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів (далі - транспортні засоби), оформлення та видачі реєстраційних документів і номерних знаків встановлена Порядком державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 07.08.1998 №1388 (далі- Порядок №1388).

Згідно з п.7 Порядку №1388 власники транспортних засобів та особи, що експлуатують такі засоби на законних підставах, або їх представники (далі - власники) зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) транспортні засоби протягом десяти діб після придбання (одержання) або митного оформлення, або тимчасового ввезення на територію України, або виникнення обставин, що є підставою для внесення змін до реєстраційних документів. Строк державної реєстрації продовжується у разі подання документів, які підтверджують відсутність можливості своєчасного її проведення власниками транспортних засобів (хвороба, відрядження або інші поважні причини).

За змістом абз.1п.8 Порядку №1388 державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують повноваження представника (для фізичних осіб - нотаріально посвідчена довіреність, для юридичних осіб - організаційно-розпорядчий документ про проведення державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортних засобів та видана юридичною особою довіреність), а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (далі - правомірність придбання) транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів.

Як правильно зазначив суд першої інстанції, п.8 Порядку №1388 (у редакції, чинній на момент звернення позивача до відповідача 2 з заявою про перереєстрацію транспортного засобу від 21 грудня 2021 року) передбачає, що документами, які підтверджують правомірність придбання транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, є оформлені в установленому порядку: договори, укладені на товарних біржах на зареєстрованих в уповноваженому органі МВС бланках; укладені та оформлені безпосередньо в сервісних центрах МВС у присутності адміністраторів таких органів договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб; договір купівлі-продажу транспортного засобу, укладений між покупцем та суб`єктом господарювання, який є власником зареєстрованого за ним транспортного засобу і здійснює оптову та/або роздрібну торгівлю транспортними засобами, підписаний уповноваженою особою такого суб`єкта господарювання та скріплений печаткою (у разі наявності); укладені та оформлені в центрах надання адміністративних послуг у присутності адміністраторів таких центрів договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб; нотаріально посвідчені договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб; договори купівлі-продажу транспортних засобів, що підлягають першій державній реєстрації в сервісних центрах МВС, за якими продавцями виступають суб`єкти господарювання, що здійснюють оптову та/або роздрібну торгівлю транспортними засобами, і які підписані від імені таких суб`єктів уповноваженою особою; договір комісії між власником транспортного засобу і суб`єктом господарювання, який за таким договором є комісіонером, та договір купівлі-продажу транспортного засобу, за яким продавцем є такий суб`єкт господарювання, які підписані від імені суб`єкта господарювання уповноваженою особою, - у разі продажу транспортних засобів суб`єктами господарювання, що здійснюють оптову та/або роздрібну торгівлю транспортними засобами на підставі договору комісії, укладеного з власником транспортного засобу; свідоцтва про право на спадщину, видані нотаріусом або консульською установою, чи їх дублікати; рішення про закріплення транспортних засобів на праві оперативного управління чи господарського відання, прийняті власниками транспортних засобів чи особами, уповноваженими управляти таким майном; рішення власників майна, уповноважених ними органів про передачу транспортних засобів з державної в комунальну власність чи з комунальної власності в державну власність; копія рішення суду, засвідчена в установленому порядку, із зазначенням юридичних чи фізичних осіб, які визнаються власниками транспортних засобів, марки, моделі, року випуску таких засобів, а також ідентифікаційних номерів їх складових частин; довідка органу соціального захисту населення або управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, що виділили автомобіль або мотоколяску; акт приймання-передачі транспортних засобів за формою згідно з додатком 6, виданий підприємством-виробником або підприємством, яке переобладнало чи встановило на транспортний засіб спеціальний пристрій згідно із свідоцтвом про погодження конструкції транспортного засобу щодо забезпечення безпеки дорожнього руху, із зазначенням ідентифікаційних номерів такого транспортного засобу та конкретного одержувача; митна декларація на бланку єдиного адміністративного документа на паперовому носії або електронна митна декларація, або видане митним органом посвідчення про реєстрацію в уповноважених органах МВС транспортних засобів чи їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери; договір фінансового лізингу та договір купівлі-продажу предмета лізингу; акт про проведені електронні торги або постанова та акт про передачу майна стягувачу в рахунок погашення боргу, видані органом державної виконавчої служби або приватним виконавцем; акт про придбання майна на аукціоні з продажу майна боржників у справах про банкрутство (неплатоспроможність); договір купівлі-продажу транспортного засобу, укладений за результатами прилюдних торгів (аукціону) або електронних торгів, за яким продавцем виступає Національне агентство з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, або акт про реалізацію активів на електронних торгах, виданий Національним агентством з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів; акт про придбання товару на електронному аукціоні, виданий митним органом у разі продажу транспортних засобів у випадках, передбачених статтею 243 Митного кодексу України; договір купівлі-продажу, оформлений в електронному вигляді через електронний кабінет водія або Єдиний державний веб портал електронних послуг.

У разі митного оформлення транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, які ввозяться на митну територію України, за електронною митною декларацією відомості про оформлення такої декларації перевіряються шляхом надсилання запиту в електронному вигляді до єдиної автоматизованої інформаційної системи митних органів за допомогою засобів інформаційно-телекомунікаційних систем.

Для державної реєстрації транспортних засобів, що перебували в експлуатації і зняті з обліку в уповноважених органах МВС, крім зазначених у цьому пункті документів, що підтверджують правомірність їх придбання, подається свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу (технічний паспорт) та копія реєстраційної картки, що додається до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу на пластиковій основі, з відміткою уповноваженого органу МВС про зняття транспортного засобу з обліку. Переобладнання (крім переобладнання для роботи на газових паливах), відчуження (крім транспортних засобів, які перейшли у власність спадкоємця на підставі свідоцтва про право на спадщину), передача права користування і (або) розпорядження придбаних транспортних засобів, не зареєстрованих у уповноважених органах МВС, не допускається.

Державна реєстрація транспортних засобів проводиться за умови сплати їх власниками передбачених законодавством податків і зборів (обов`язкових платежів), а також внесення в установленому порядку платежів за державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку, відшкодування вартості бланків реєстраційних документів та номерних знаків.

Відповідно до п.24 Порядку №1388 організація роботи, пов`язаної з реєстрацією (перереєстрацією), зняттям з обліку транспортних засобів, оформленням та видачею реєстраційних документів і номерних знаків, здійснюється за місцем звернення власника або його уповноваженої особи незалежно від місця реєстрації (проживання) фізичної особи чи місцезнаходження юридичної особи, у порядку, визначеному МВС. При цьому в реєстраційних документах зазначається місце реєстрації (проживання) фізичної особи (для внутрішньо переміщених осіб - місце проживання на підставі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи або її відображення в електронній формі на Єдиному державному вебпорталі електронних послуг Портал Дія, зокрема з використанням мобільного додатка Порталу Дія) або місце реєстрації юридичної особи, за якою реєструється транспортний засіб.

З системного аналізу наведених вище правових норм суд першої інстанції дійшов правильного висновку про те, що державна реєстрація транспортних засобів проводиться за умови надання власниками транспортних засобів, зокрема, документів, які підтверджують правомірність їх придбання, отримання, ввезення, митного оформлення, а також відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху. Також цією нормою встановлено перелік документів, що підтверджують правомірність придбання транспортних засобів, їх складових частин. Державна реєстрація транспортних засобів здійснюється як за заявою власників, поданих особисто, так і уповноважених представників з наданням документів, що посвідчують їх особу, підтверджують повноваження представника.

Згідно з абз.3 п.40 Порядку №1388 у разі виявлення транспортних засобів, зареєстрованих (перереєстрованих), знятих з обліку в уповноважених органах МВС, у тому числі тимчасово, за фіктивними чи підробленими документами або таких, що розшукуються правоохоронними органами України у зв`язку з незаконним заволодінням, уповноважені особи сервісних центрів МВС вносять до Єдиного державного реєстру транспортних засобів інформацію про обмеження державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортних засобів і передають наявні документи до відповідного органу досудового розслідування. Якщо виявлено факт підроблення митних документів, їх ксерокопії з необхідним поясненням надсилаються митному органу, зазначеному в таких документах.

Підставами для зняття зазначених обмежень та скасування державної реєстрації є рішення компетентних органів.

За змістом абз.5 п.40 Порядку №1388 державна реєстрація (перереєстрація), зняття з обліку транспортних засобів скасовується: на підставі документів, що підтверджують установлення факту знищення, підробки або зміни ідентифікаційного номера транспортного засобу, номера двигуна або заміни без відповідного дозволу номерної панелі з ідентифікаційним номером транспортного засобу; на підставі відомостей про транспортний засіб, що перебуває під дією обтяжень, або у разі подачі документів, інформація в яких не відповідає відомостям відповідних державних реєстрів; у разі визнання недійсним правочину, на підставі якого проводилася державна реєстрація (перереєстрація), зняття з обліку транспортного засобу; на підставі рішення суду; у разі встановлення факту підроблення митних документів або нездійснення митного оформлення транспортного засобу.

Якщо під час проведення перевірки ідентифікаційних номерів складових частин за автоматизованою базою даних про розшукувані транспортні засоби або банком даних Генерального секретаріату Інтерполу буде встановлено, що раніше зареєстрований на території України транспортний засіб розшукується правоохоронними органами інших держав, сервісний центр МВС вилучає свідоцтво про реєстрацію (технічний паспорт), оформляє відповідні документи про цей факт і передає їх до відповідного органу досудового розслідування. Сервісні центри МВС видають власникам тимчасові реєстраційні талони строком на один рік, у графу "Особливі відмітки" яких вноситься запис: "Розшукується Інтерполом. Перереєстрацію або зняття з обліку заборонено до закінчення перевірки". Заміна тимчасових реєстраційних талонів на свідоцтва про реєстрацію з внесенням до них запису "Розшукується Інтерполом. Перереєстрацію або зняття з обліку дозволено" здійснюється в установленому МВС порядку (з обов`язковим інформуванням ініціатора розшуку) після набрання законної сили виправдувальним вироком за відповідним фактом або винесення постанови (ухвали) про закриття кримінального провадження, крім випадків, коли провадження було закрито за нереабілітуючими обставинами.

Порядок здійснення центрами надання послуг, пов`язаних з використанням автотранспортних засобів (далі - Центри), державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортних засобів (далі - ТЗ), оформлення і видачі свідоцтв про реєстрацію ТЗ, тимчасових реєстраційних талонів (далі - реєстраційні документи) та номерних знаків на ТЗ встановлено Інструкцією про порядок здійснення підрозділами Державтоінспекції МВС державної реєстрації, перереєстрації та обліку транспортних засобів, оформлення і видачі реєстраційних документів, номерних знаків на них, затвердженою наказом Міністерства внутрішніх справ України №379 від 11 серпня 2010 року (далі Інструкція №379).

Пункт 4 Інструкції №379 передбачає, що перереєстрація ТЗ проводиться працівниками Центру з урахуванням вимог пунктів 8, 12, 15, 33-39 Порядку (1388-98-п). У разі перереєстрації ТЗ свідоцтво про реєстрацію ТЗ (технічний паспорт) підлягає заміні на загальних підставах.

Відповідно до п.5.7 Інструкції №379 на підставі документів, що підтверджують встановлення факту знищення, фальсифікації або підроблення ідентифікаційних номерів складових частин ТЗ, виявлення ТЗ, зареєстрованих (перереєстрованих), знятих з обліку в Центрі, у тому числі тимчасово, за фіктивними чи підробленими документами, таких, що розшукуються правоохоронними органами України у зв`язку з незаконним заволодінням, або інформацію про реєстрацію яких несанкціоновано внесено до автоматизованої бази даних АІС Автомобіль та (або) Єдиного державного реєстру Державтоінспекції, працівники Центру оформляють в установленому порядку необхідні документи, скасовують державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку ТЗ і передають усі відповідні документи до органу досудового розслідування для подальшого проведення перевірки.

Згідно з пп.5.7.2 та 5.7.3 Інструкції №379 про скасування державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку ТЗ до автоматизованої бази даних АІС Автомобіль та Єдиного державного реєстру Державтоінспекції вноситься запис: Скасування реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку ТЗ, а також вноситься запис про підстави такого скасування. Свідоцтво про реєстрацію (технічний паспорт) таких ТЗ та номерні знаки вилучаються. Свідоцтво про реєстрацію ТЗ (технічний паспорт) анулюється способом, що не дозволяє його повторного використання, і долучається до матеріалів про скасування державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку ТЗ, а номерні знаки знищуються в установленому порядку.

Виходячи з наведених положень Порядку №1388 та Інструкції № 379, прийняттю рішень про скасування державної реєстрації (перереєстрації) передує, зокрема, виявлення транспортного засобу, зареєстрованого (перереєстрованого) за фіктивними чи підробленими документами; наявність достатніх і допустимих даних, які засвідчують обставини фіктивності чи підроблення документів, на підставі яких за участю сервісного центру МВС проведено державну реєстрацію/перереєстрацію автомобіля, та доказів, які підтверджують установлення факту знищення, фальсифікації або підроблення ідентифікаційних номерів складових частин ТЗ. Встановлення саме таких обставин є підставою для скасування державної реєстрації (перереєстрації) ТЗ.

Як вбачається з матеріалів справи, з 28 листопада 2014 року власником транспортного засобу легкового автомобіля марки BMW, модель 525, 1997 року випуску, номер кузова НОМЕР_1 , є ОСОБА_2 , що підтверджується відомостями з витягу з Єдиного державного реєстру МВС.

При цьому, ОСОБА_1 зазначає, що з 10 листопада 2013 року користується автомобілем марки BMW, модель 525, 1997 року випуску, номер кузова НОМЕР_1 (тобто з такими ж ідентифікуючими ознаками) на підставі довіреності від власника транспортного засобу, нікому не передавав ні автомобіль, ні свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу.

Разом з тим, як правильно зазначив суд першої інстанції, позивачем не надано доказів того, що транспортний засіб марки BMW, модель 525, 1997 року випуску, номер кузова НОМЕР_1 за громадянкою ОСОБА_2 зареєстрований (перереєстрований) за фіктивними чи підробленими документами.

Матеріалами справи стверджується, що судом першої інстанції витребувано у відповідача документи, що стали підставою для реєстрації транспортного засобу за ОСОБА_2 , однак РСЦ ГСЦ МВС в Івано-Франківській області такі не надав та зазначив, що реєстраційна дія проводилася Коломийським ВРЕР УДАІ при УМВС України в Івано-Франківський області, і такі документи до РСЦ ГСЦ МВС в Івано-Франківській області не передавалися.

Крім того, як правильно зазначив суд першої інстанції, долучений позивачем висновок експертного дослідження, в якому зазначено про те, що номер кузова НОМЕР_1 , номер двигуна НОМЕР_4 , наданого на дослідження транспортного засобу BMW 525 номерний знак НОМЕР_13 , не змінювалися; бланк наданого на дослідження документа Свідоцтво про реєстрацію ТЗ серія НОМЕР_5 відповідає бланкам, які знаходяться в офіційному обігу, стосується транспортного засобу марки BMW, модель 525, 1997 року випуску, номер кузова НОМЕР_1 , державний номерний знак НОМЕР_2 , що був зареєстрований за ОСОБА_3 , і який перебуває у користуванні позивача, а не транспортного засобу, зареєстрованого за гр. ОСОБА_2 , державний номерний знак НОМЕР_6 , на предмет незмінності ідентифікаційного номера транспортного засобу, номера двигуна тощо.

Колегія суддів зазначає, що будь-яких доказів на підтвердження протиправності прийняття відповідачем як державним реєстратором рішень про перереєстрацію транспортного засобу матеріали справи не містять та судом таких не здобуто.

Колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції про те, що, оскільки до РСЦ ГСЦ МВС (філій ГСЦ МВС) фактично перейшло виконання ідентичних завдань та функцій, спрямованих на реалізацію повноважень Міністерства внутрішніх справ України у сфері надання сервісних послуг, тому підстави вважати, що РСЦ ГСЦ МВС в Івано-Франківській є неналежним відповідачем за позовними вимогами про скасування реєстраційної дії, вчиненої Коломийським ВРЕР УДАІ при УМВС України в Івано-Франківській області, відсутні.

Таким чином, аналізуючи наведені вище правові норми та враховуючи встановлені фактичні обставини справи у їх сукупності, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що позивачем не надано, а судом не встановлено обставин, за яких реєстрація транспортного засобу марки BMW, модель 525, 1997 року випуску, номер кузова НОМЕР_1 за громадянкою ОСОБА_2 проведена протиправно, при цьому, в даному випадку адміністративний суд не наділений повноваженнями щодо встановлення факту реєстрації транспортного засобу за фіктивними чи підробленими документами, а тому підстави для задоволення позову відсутні.

Враховуючи наведене вище, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги відповідача не знайшли свого підтвердження та спростовуються висновками суду першої інстанції, які зроблені на підставі повного, всебічного та об`єктивного аналізу відповідних правових норм та фактичних обставин справи.

Крім того, колегія суддів зазначає, що інші зазначені позивачем в апеляційній скарзі обставини, крім вищеописаних обставин, ґрунтуються на довільному трактуванні фактичних обставин справи і норм матеріального права, а тому такі не вимагають детальної відповіді або спростування.

Колегія суддів також враховує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів апелянта), сформовану у справі Серявін та інші проти України (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (RuizTorijav. Spain) № 303-A, пункт 29).

Також згідно з п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Відповідно до ч.2 ст.6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини, а ст.17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" передбачає, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Наведене дає підстави для висновку, що доводи скаржника у кожній справі мають оцінюватись судами на предмет їх відповідності критеріям конкретності, доречності та важливості в межах відповідних правовідносин з метою належного обґрунтування позиції суду.

З врахуванням вищенаведеного колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку про безпідставність позовних вимог, правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому відповідно до ст.316 КАС України апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду - без змін.

Оскільки колегія суддів залишає без змін рішення суду першої інстанції, то відповідно до ч.6 ст.139 КАС України понесені сторонами судові витрати новому розподілу не підлягають.

Керуючись ст.139, 242, 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд,-

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 17 січня 2023 року у справі №500/4275/22 - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених п.2 ч.5 ст.328 КАС України, протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Головуючий суддя О. І. Мікула судді А. Р. Курилець В. В. Ніколін Повне судове рішення складено 17 серпня 2023 року.

Дата ухвалення рішення17.08.2023
Оприлюднено21.08.2023
Номер документу112903822
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів

Судовий реєстр по справі —500/4275/22

Постанова від 17.08.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 19.07.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 12.05.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 12.05.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 03.04.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 03.03.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Рішення від 17.01.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

Ухвала від 02.01.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

Ухвала від 20.12.2022

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

Ухвала від 05.12.2022

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні