Рішення
від 21.08.2023 по справі 520/12345/23
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

21 серпня 2023 року № 520/12345/23

Харківський окружний адміністративний суд у складі судді Білової О.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Приватного підприємства "КВАНТ-ІНВЕСТ" (вул. Промислова, буд. 50/52, м. Львів, 79024, код ЄДРПОУ 36929319) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) про скасування податкової вимоги, -

ВСТАНОВИВ:

До Харківського окружного адміністративного суду звернувся позивач Приватне підприємство "КВАНТ-ІНВЕСТ" з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Харківській області, в якому просить суд:

- скасувати податкову вимогу №0000056-1313-2040 від 11.04.2023 року, якою ПП «КВАНТ-ІНВЕСТ» визначено суму податкового зобов`язання за платежем: земельний податок з юридичних осіб у розмірі 302 322,82 грн та пеня 766,33 грн, на загальну суму 303 089,15 грн; податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачене юрособами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості у розмірі 164 819,01 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що ГУ ДПС у Харківській області надіслало до Приватного підприємства «КВАНТ- ІНВЕСТ» податкову вимогу №0000056-1313-2040 від 11.04.2023 року (отримана поштою 12.04.2023 року), якою ПП «КВАНТ-ІНВЕСТ» визначено суму податкового зобов`язання за платежами з земельного податку з юридичних осіб та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачене юрособами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості. Податковий період, за який нараховане податкові зобов`язання, у податковій вимозі відсутній. Позивач посилається на те, що вказану вимогу підписано не уповноваженою особою податкового органу. Крім того зазначає, що з урахуванням змін, які були внесені, зокрема, до пп. 69.14 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПК України Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» № 2120-IX, який набув чинності 17 березня 2022 року, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок; орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за: земельні ділянки, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, так само як і не нараховується та не сплачується податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за об`єкти житлової нерухомості. Позивач посилається на подання ним у січні 2022 року та у січні 2023 року до ГУ ДПС у Харківській області податкових декларацій, з урахуванням уточнюючих, у яких визначено у розмірі 0 грн податкові зобов`язання зі сплати податку на землю та по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, проте відповідачем протиправно нараховані вказані зобов`язання та виставлено вимогу.

Ухвалою судді від 12.06.2023 відкрито спрощене провадження у справі без виклику сторін.

Відповідач не погодився з позовними вимогами та направив до суду відзив, в обґрунтування якого зазначив, що ПП «КВАНТ-ІНВЕСТ» було надано податкову декларацію з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на 2022 рік від 21.02.2022 № 9037712795 на суму 197 789,80 гривень. Станом на 11.04.2023 в інтегрованій картці платника податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості, обліковувалася недоїмка у сумі 164 819,01 грн, яка виникла за рахунок несплати податкових зобов`язань, визначених в Додатку 2 розрахунку у частині об`єктів нежитлової нерухомості від 21.02.2022 N 9037712790 до податкової декларації № 9037712795. Також ПП «КВАНТ-ІНВЕСТ» декларує земельний податок за земельну ділянку з кадастровим номером 6310137500:02:043:0009, площею 0,7281 га, розташовану за адресою: м. Харків, пр-т Ювілейний, 30. У 2022-2023 роках уточнюючі розрахунки щодо зменшення нарахувань по земельному податку та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за 2022 рік позивачем не надавались. Враховуючи чинні положення податкового законодавства на 11.04.2023 (дату винесення вимоги) (приписи ПК України з урахуванням змін, внесених Законом України від 11 квітня 2023 року № 3050-ІХ «Про внесення змін до Кодексу та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно»), самостійне визначення платником податків сум податкових зобов`язань та те, що в подальшому останній не подав коригуючих «в 0» декларацій, наявність податкового боргу у платника є законним, а отже підстав для скасування податкової вимоги відсутні.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється згідно до вимог ст. 229 КАС України.

Ця справа розглядається в порядку, визначеному ст. 262 КАС України, без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Суд, дослідивши матеріали справи, встановив такі обставини.

ПП «КВАНТ-ІНВЕСТ» (податковий номер 36929319) є платником податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості, та платником земельного податку з юридичних осіб.

На підставі п. 54.1 ст. 54 Кодексу, крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.

ПП «КВАНТ-ІНВЕСТ» було надано податкову декларацію з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на 2022 рік від 21.02.2022 № 9037712795 (Додаток 2 розрахунку у частині об`єктів нежитлової нерухомості від 21.02.2022 № 9037712790) на суму 197 789,80 гривень щодо об`єкта нежитлової нерухомості, що перебуває у власності, розташованого за адресою: м. Харків, пр-т Ювілейний, 30.

ПП «КВАНТ-ІНВЕСТ» декларувало земельний податок за земельну ділянку з кадастровим номером 6310137500:02:043:0009, площею 0,7281 та, розташовану за адресою: м. Харків, пр-т Ювілейний, 30. А саме: надано звітну податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності) за 2022 рік від 21.02.2022 № 9037712736 та уточнюючу декларацію від 23.02.2022 № 903990176, з урахуванням якої задекларовано земельного податку 362791,48 грн на 2022 рік.

11.04.2023 відповідачем було сформовано та направлено позивачу податкову вимогу №0000056-1313-2040, якою, як вбачається з розрахунку заборгованості, наданого відповідачем на виконання ухвали суду від 12.06.2023, ПП «КВАНТ-ІНВЕСТ» визначено суму податкового боргу за платежами:

- з земельного податку з юридичних осіб у розмірі 302 322,82 грн, яка виникла за рахунок несплати податкових зобов`язань за березень - грудень 2022 року, пені в сумі 766,33 грн, всього - 303 089,15 грн;

- з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачене юрособами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості, у розмірі 164 819,01 грн, яка виникла за рахунок несплати податкових зобов`язань за період липень-грудень 2022 року.

Позивач не погоджується з вказаною вимогою, вважаючи, що у 2022 році був звільнений від нарахування та сплати вказаних зобов`язань відповідно до пп. 69.14 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПК України, в редакції Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» № 2120-IX, який набрав чинності 17.03.2022.

Надаючи правову оцінку спірних правовідносин, суд зазначає наступне.

Щодо повноважень особи, яка підписала спірну податкову вимогу, суд встановив такі обставини.

Механізм формування, надсилання (вручення) та відкликання податкових вимог визначено Порядком направлення контролюючими органами податкових вимог платникам податків, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 30.06.2017 № 610 із змінами та доповненнями (далі - Порядок № 610).

Відповідно до вказаного порядку сформована в ITC податкова вимога надсилається (вручається) платнику податків у паперовій та/або електронній формі.

Податкова вимога, що надсилається (вручається) у паперовій формі, у день її формування в ITC друкується у двох примірниках, підписується керівником (його заступником або уповноваженою особою) податкового органу, скріплюється печаткою податкового органу та не пізніше наступного робочого дня один примірник надсилається (вручається) платнику податків, другий долучається до справи платника податків - пункт 5 розділу IV Порядку № 610.

Порядок делегування повноважень посадовим (службовим) особам апарату та територіальних органів ДПС, затверджений наказом Державної податкової служби України (далі - ДПС) від 31.07.2020 № 389 «Про затвердження Порядку делегування повноважень посадовим (службовим) особам апарату та територіальних органів ДПС».

Судом з матеріалів справи встановлено, що вказаний порядок делегування повноважень ОСОБА_1 дотриманий, а саме: направлено лист Головного управління ДПС у Харківській області від 10.01.2023 №187/8/20-40-13-01-11 (вх. ДПС № 5335/7 від 10.01.2023) щодо надання повноважень, отримано погодження від ДПС України від 12.01.2023 № 134/8, видано наказ від 01.02.2023 № 75 «Про делегування повноважень», відповідно до якого на ОСОБА_1 покладені повноваження підписання податкових вимог (пункт 59.1 статті 59 Кодексу).

Позивач помилково посилається на відсутність ОСОБА_1 в ЄРДР щодо відповідача, як особи, уповноваженої вчиняти дії від його імені, не врахувавши законодавче регулювання делегування повноважень в даному випадку.

З огляду на зазначене, вказані доводи позивача не доводять підстав заявленого позову, тому до уваги судом не беруться.

Щодо наявності підстав для сплати задекларованих позивачем податкових зобов`язань та правомірності висновку податкового органу про їх віднесення до податкового боргу.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України.

Відповідно до пп. 266.7.5 п. 266.7 ст. 266 Податкового Кодексу України платники податку - юридичні особи самостійно обчислюють суму податку станом на 1 січня звітного року і не пізніше 20 лютого цього ж року подають контролюючому органу за місцезнаходженням об`єкта/об`єктів оподаткування декларацію за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками поквартально.

Відповідно до пункту 286.2 статті 286 Податкового кодексу платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму плати за землю щороку станом на І січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають до відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями.

Враховуючи включені у вимогу податкові періоди (за березень - грудень 2022), дату прийняття спірної вимоги (11.04.2023), а також зміни в Податковий Кодекс України, внесені у 2022 році, суд вважає належними до застосування положення Податкового кодексу України щодо підстав віднесення податкових зобов`язань, задекларованих позивачем у деклараціях з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, та земельного податку з юридичних осіб за 2022 рік, до податкового боргу станом на день формування податкової вимоги.

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» № 2120-IX від 15.03.2023, який набув чинності 17 березня 2022 року, внесено зміни до ПК України шляхом включення пп. 69.14 та п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ, відповідно до якого:

Тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.

Крім того, Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану» № 2142-IX від 24.03.2022, який набрав чинності 05.04.2022, доповнено п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ підпунктом 69.22, відповідно до якого, зокрема:

тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, в якому припинено або скасовано воєнний стан, введений Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, не нараховується та не сплачується податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за об`єкти нежитлової нерухомості, у тому числі їх частки, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації. При цьому платники податку - юридичні особи протягом шести календарних місяців після місяця, в якому припинено чи скасовано воєнний стан, введений Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, мають право подати уточнюючу податкову декларацію, в якій відображаються зміни розміру податкового зобов`язання з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за відповідний податковий період. Для платників податку - фізичних осіб контролюючий орган самостійно обчислює податкове зобов`язання за період з 1 січня по 1 березня 2022 року.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії та територій тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.

За період з дати набуття чинності вказаними законами по дату винесення податкової вимоги у вказані пункти зміни не вносилися.

З аналізу зазначених норм вбачається, що вказані норми є імперативними, які звільняють позивача як від нарахування, так і від сплати відповідних податкових зобов`язань, за умови щодо місця розташування відповідного нерухомого майна та земельної ділянки на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії.

Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 22 грудня 2022 року № 309 затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.

Відповідно до п. 1.8 підрозд. 1 розділу І вказаного переліку, Харківську міську територіальну громаду з 24.02.2022 віднесено до територій, на яких ведуться (велися) бойові дії.

Відтак, з березня по грудень 2022, тобто у періоди, включені відповідачем до спірної податкової вимоги, об`єкти нерухомого майна позивача були розташовані на території на якій ведуться (велися) бойові дії, а відтак підпадали під дію положень п.69.14 та 69.22 підрозд. 10 розд. ХХ ПК України.

При цьому посилання відповідача на дію вказаних норм ПК України станом на день виставлення податкової вимоги в редакції Закону України від 11 квітня 2023 року № 3050-ІХ «Про внесення змін до Кодексу та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно», яким відповідне право надається у разі розташування відповідних об`єктів нерухомості на територіях активних бойових дій, а також яким визначено право платників податку, які задекларували відповідні зобов`язання, відкоригувати нараховані податкові зобов`язання з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за період 2022 та 2023 роки шляхом подання в порядку, визначеному цим Кодексом, уточнюючих податкових декларацій за відповідний період, не беруться судом до уваги, з огляду на те, що вказаний закон набув чинності 06.05.2023, в той час як спірна податкова вимога була виставлена 11.04.2023.

Тобто станом на день виставлення спірної податкової вимоги Закон України від 11 квітня 2023 року № 3050-ІХ не був чинним, а відтак його норми застосуванню не підлягали.

Чинні на 11.04.2023 положення ПК України не пов`язували розташування відповідних об`єктів нерухомого майна з територіями саме активних бойових дій, як і не передбачали умовою звільнення від сплати податків подання платником уточнюючих декларацій за 2022 рік з нульовими показниками.

Тобто за нормами ПК України, які підлягають застосуванню до спірних правовідносин, єдиною умовою для ненарахування та несплати зазначених у вимозі податкових зобов`язань було розташування відповідних об`єктів нерухомого майна на території, на якій ведуться (велися) бойові дії. Вказана умова позивачем дотримана.

З огляду на зазначене, віднесення відповідачем сум податкових зобов`язань з податку на нерухоме майно, відмінного від земельної ділянки, та земельного податку з юридичних осіб за 2022 рік, до податкового боргу станом на день формування податкової вимоги суд вважає безпідставним.

З урахування вказаних обставин, суд вважає, що позивач мав правомірне очікування щодо застосування до вказаних податкових зобов`язань приписів ПК України, які були чинними на кінець 2022 року та не зазнали змін до моменту винесення податкової вимоги.

В той же час, суд зазначає, що формування податкової вимоги є фактично елементом процедури стягнення податкового боргу, проте в силу прямих норм ПК України підстави вважати вказану суму податкових зобов`язань податковим боргом, та як наслідок, і підстави для нарахування пені, були відсутні.

Таким чином, спірна податкова вимога сформована відповідачем без наявних на те законних підстав, з огляду на що є протиправною та підлягає скасуванню, а відтак позовні вимоги належить задовольнити.

Розподіл судових витрат в частині сплаченого судового збору здійснюється відповідно до приписів ч. 1 ст. 139 КАС України.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 19, 241-247, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Приватного підприємства "КВАНТ-ІНВЕСТ" (вул. Промислова, буд. 50/52, м. Львів, 79024, код ЄДРПОУ 36929319) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) про скасування податкової вимоги - задовольнити.

Скасувати податкову вимогу Головного управління ДПС у Харківській області №0000056-1313-2040 від 11.04.2023 року про визначення суми податкового боргу ПП «КВАНТ-ІНВЕСТ».

Стягнути з Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) за рахунок бюджетних асигнувань витрати по оплаті судового збору на користь Приватного підприємства "КВАНТ-ІНВЕСТ" (вул. Промислова, буд. 50/52, м. Львів, 79024, код ЄДРПОУ 36929319) у розмірі 7018,62 грн (сім тисяч вісімнадцять гривень 62 копійки).

Учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів шляхом подачі апеляційної скарги до Другого апеляційного адміністративного суду з дня складення повного тексту судового рішення.

Повний текст рішення, з урахуванням перебування судді у щорічній відпустці, складено 21.08.2023.

Суддя Білова О.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.08.2023
Оприлюднено23.08.2023
Номер документу112944007
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю

Судовий реєстр по справі —520/12345/23

Постанова від 30.01.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Рішення від 21.08.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Білова О.В.

Ухвала від 12.06.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Білова О.В.

Ухвала від 02.06.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Білова О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні