Постанова
від 21.08.2023 по справі 818/555/18
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 серпня 2023 року

м. Київ

справа №818/555/18

адміністративне провадження № К/9901/65362/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

суддя-доповідач - Стародуб О.П.

судді: Єзеров А.А., Кравчук В.М.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 03.04.2018 (суддя - Соп`яненко О.В.) та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 13.09.2018 (головуючий суддя - Макаренко Я.М., судді: Мінаєва О.М., Бартош Н.С.)

у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, Міськрайонного управління у м. Сумах та Сумському районі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, третя особа - ОСОБА_2 про визнання бездіяльності незаконною та зобов`язання вчинити дії.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом про визнання незаконною бездіяльності державного кадастрового реєстратора Міськрайонного управління у м. Сумах та Сумському районі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області в частині не вчинення дій щодо видалення з Державного земельного кадастру земельної ділянки з кадастровим номером 5924784200:03:004:0175;

- зобов`язання державного кадастрового реєстратора Міськрайонного управління у м. Сумах та Сумському районі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області вчинити дії щодо видалення з Державного земельного кадастру земельної ділянки з кадастровим номером 5924784200:03:004:0175.

ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Позивач є учасником бойових дій та антитерористичної операції на Сході України, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 .

Позивач звертався до відповідача із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення, розташованих за межами населених пунктів на території Кровненської сільської ради Сумського району.

Наказом Головного управління Держгеокадастру від 30.05.2017 № 18-4155/16-17-СГ позивачу надано дозвіл на розробку проекту землеустрою.

Сумською філією ДП "Центр державного земельного кадастру" виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивачу у власність для ведення особистого селянського господарства.

Вказаний проект 11.09.2017 позивачем подано до Міськрайонного управління у м. Сумах та Сумському районі ГУ Держгеокадастру для проведення державної реєстрації ділянки. Рішенням № РВ-5900296422017 від 18.09.2017 державним кадастровим реєстратором відмовлено у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру з підстав невідповідності електронного документа, встановленим вимогам, а саме: ХББ Схема наявні зауваження щодо валідності електронного документу, перетин ділянок з ділянкою 5924784200:03:004:0175, площа співпадає на 100%; знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.

Не погоджуючись із вказаним рішенням відповідача, позивач звернувся до суду.

Постановою Сумського окружного адміністративного суду від 13.12.2017, залишеною без змін постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 19.11.2018, у справі № 818/1491/17, у задоволенні позову відмовлено.

Так, у межах справи № 818/1491/17 судами встановлено, що земельна ділянка кадастровий номер 5924784200:03:004:0175 зареєстрована 23.12.2014 для надання в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 . Наказом № 18-242/16-14-СГ від 30.04.2014 ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 10,38 га в оренду за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства.

Не погоджуючись з бездіяльністю державного кадастрового реєстратора щодо не видалення відповідно до пп.2 п. 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру з Державного земельного кадастру земельної ділянки з кадастровим номером 5924784200:03:004:0175, яка була зареєстрована в Державному земельному кадастрі, позивач звернувся до суду.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ

Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 03.04.2018, залишеним без змін постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 13.09.2018, у задоволенні позову відмовлено.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суди попередніх інстанцій виходили з того, що враховуючи недоведеність наявності у державного реєстратора документів в підтвердження вини третьої особи в не здійсненні реєстрації речового права протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки, у державного реєстратора були відсутні законодавчо встановлені підстави для скасування державної реєстрації земельної ділянки.

ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

В обґрунтування касаційної скарги позивач покликається на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права, неповне з`ясування обставин справи, що призвело до ухвалення помилкових судових рішень.

Зокрема, покликається на те, що оскільки земельна ділянка 5924784200:03:004:0175 зареєстрована 23.12.2014, а речове право оренди на вказану земельну ділянку не зареєстроване протягом одного року, тобто, до 23.12.2015, державний кадастровий реєстратор відповідно до ч. 10 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» повинен був скасувати державну реєстрацію такої земельної ділянки.

Також покликається на те, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Сумській області № 149 від 06.03.2017 вказана земельна ділянка загальною площею 10,43 га на території Кровненської сільської ради Сумського району Сумської області внесена в перелік земельних ділянок, зарезервованих для подальшої передачі учасникам бойових дій (АТО).

Просить рішення судів попередніх інстанцій скасувати та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог.

Відповідач у відзиві на касаційну скаргу просив касаційну скаргу залишити без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій без змін.

ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Згідно із частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр» державний земельний кадастр - це єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

За приписами частин 1, 4 статті 9 Закону України «Про Державний земельний кадастр» внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Державний кадастровий реєстратор: здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства; формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг; здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні; присвоює кадастрові номери земельним ділянкам; надає відомості з Державного земельного кадастру та відмову у їх наданні; здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі; передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки.

Статтею 16 Закону України «Про Державний земельний кадастр» встановлено, що земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі. Система кадастрової нумерації земельних ділянок є єдиною на всій території України. Кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера. Скасований кадастровий номер земельної ділянки не може бути присвоєний іншій земельній ділянці. Інформація про скасовані кадастрові номери земельних ділянок зберігається у Державному земельному кадастрі постійно.

Відповідно до частини 1 статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку.

Згідно з частиною 3 статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою: особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки при передачі її у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи; власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи; органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування (у разі формування земельних ділянок відповідно державної чи комунальної власності).

Відповідно до частини 10 статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі:

- поділу чи об`єднання земельних ділянок;

- якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суди попередніх інстанцій виходили з того, що зміни, внесені постановою Кабінету Міністрів України від 12.07.2017 № 509 до пп. 2 п. 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 набрали чинності лише 01.10.2017, відтак, у відповідача були відсутні підстави для прийняття рішення, з урахуванням вказаних змін.

Водночас, така підстава для скасування державної реєстрації була передбачена також Законом України «Про Державний земельний кадастр», тому відповідний обов?язок зі скасування державної реєстрації земельної ділянки існував у відповідача незалежно від внесення аналогічного змісту змін в Порядок.

За таких обставин, висновки судів попередніх інстанцій в цій частині не ґрунтуються на правильному застосуванні норм матеріального права.

Крім того, Верховний Суд у постанові від 06.10.2022 у справі № 260/2081/21 дійшов наступного висновку:

«Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що державна реєстрація земельної ділянки в Державному земельному кадастрі скасовується у разі, коли протягом одного року з дня здійснення такої реєстрації заявником не зареєстровано речове право на відповідну земельну ділянку з його вини.

Водночас, колегія суддів звертає увагу, що вина заявника як кваліфікаційна ознака для вчинення такої реєстраційної дії може бути як у формі дії, так і бездіяльності, тобто може передбачати активну чи пасивну поведінку особи.

Аналогічна правова позиція викладена, зокрема у постановах Верховного Суду від 24.04.2019 у справі № 826/4542/18, від 01.06.2022 у справі № 640/25083/19.

У справі, яка розглядається суди встановили, що державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 2122486400:02:006:0173 за заявою ОСОБА_3 була здійснена у Державному земельному кадастрі 17.12.2018, однак у встановлений законом річний строк реєстрації речового права на таку земельну ділянку здійснено не було та не повідомлено нею орган Держгеокадастру про відповідні причини.

Враховуючи вищенаведене, колегія суддів погоджується з висновком суду апеляційної інстанції, що у зв`язку з відсутністю державної реєстрації речового права на земельну ділянку протягом одного року з дня реєстрації земельної ділянки, наявні підстави для скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 2122486400:02:006:0173.

При цьому, колегія суддів погоджується також із висновком суду апеляційної інстанції про те, що звернення 29.03.2021 ОСОБА_3 до Пилипецької сільської ради Хустського району Закарпатської області із заявою про затвердження технічної документації щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та про передання у власність земельної ділянки, бездіяльність щодо затвердження якої була предметом судової ревізії у справі № 260/5129/21, поза межами встановленого частиною десятою статті 24 Закону № 3613-VI річного строку, не може свідчити про відсутність вини з боку ОСОБА_3 щодо вчасного неоформлення речового права на вказану земельну ділянку та не впливає на оцінку рішення (дій, бездіяльності) ГУ Держгеокадастру, що є предметом спору у справі, яка розглядається та не свідчать про дотримання відповідачем вказаних правових приписів.».

Схожих висновків дійшов Верховний Суд також у постанові від 24.04.2019 у справі № 826/4542/18.

У справі, яка розглядається, судами встановлено, що державна реєстрація земельної ділянки, яку бажає отримати позивач, здійснена 23.12.2014, однак, станом на час виникнення спірних у цій справі правовідносин та на час звернення позивача до суду в лютому 2018 року, речове право на неї не зареєстровано.

За таких обставин, починаючи з березня 2015 року виникли передбачені статтею 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» підстави для скасування державної реєстрації земельної ділянки і у відповідача виник обов`язок вчинити відповідні дії по її скасуванню.

Надані судам попередніх інстанцій листи щодо затвердження проекту землеустрою датовані 2017 роком і не спростовують того, що речові права на земельну ділянку не були зареєстровані протягом року з моменту її реєстрації.

До того ж, як встановлено судами, у затвердженні проекту землеустрою третій особі відмовлено саме з її вини, з причин недоліків у наданій нею технічній документації.

За таких обставин, суди попередніх інстанцій дійшли необґрунтованого висновку щодо правомірної бездіяльності відповідача.

Відповідно до частини 1 статті 351 КАС України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.

Враховуючи викладене, Суд дійшов висновку, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій підлягають скасуванню, з ухваленням нового рішення про часткове задоволення позову, оскільки Законом України «Про Державний земельний кадастр» передбачено скасування державної реєстрації земельної ділянки, а не видалення.

Керуючись ст. 345, 349, 350, 351, 355, 356 Кодексу адміністративного судочинства України,

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.

Рішення Сумського окружного адміністративного суду від 03.04.2018 та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 13.09.2018 у справі № 818/555/18 скасувати.

Позов ОСОБА_1 задовольнити частково.

Визнати незаконною бездіяльність державного кадастрового реєстратора Міськрайонного управління у м. Сумах та Сумському районі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області в частині не скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 5924784200:03:004:0175.

Зобов`язати державного кадастрового реєстратора Міськрайонного управління у м. Сумах та Сумському районі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області вчинити дії щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 5924784200:03:004:0175.

В задоволенні іншої частини позовних вимог ОСОБА_1 відмовити.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття є остаточною і не оскаржується.

Судді: О.П. Стародуб А.А. Єзеров В.М. Кравчук

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення21.08.2023
Оприлюднено23.08.2023
Номер документу112946330
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —818/555/18

Ухвала від 16.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 29.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 19.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Постанова від 21.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 18.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 08.11.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Постанова від 13.09.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Постанова від 13.09.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 27.08.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 19.07.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Донець Л.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні