Справа № 420/12385/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 серпня 2023 року Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Радчука А.А.,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін справу за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ФЕРРУМ-ОЙЛ» (вул. Перемоги, буд. 2, кв. 4, м. Болград, Болградський р-н, Одеська обл., 68702, код ЄДРПОУ 38701396) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
В С Т А Н О В И В:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява товариства з обмеженою відповідальністю «ФЕРРУМ-ОЙЛ» до Головного управління ДПС в Одеській області, у якій позивач просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеські області від 29.12.2022 року № 12549/15-32-09-02 про застосування до ТОВ «ФЕРРУМ-ОЙЛ» штрафних санкцій у розмірі 250 000,00 грн.
В обґрунтування позовних вимог зазначено про те, що ТОВ «ФЕРРУМ-ОЙЛ» у серпні 2022 року відкрито автозаправну станцію за адресою: Одеська область, Болградський р-н, вул. Обзорна, 2-А. На підставі положень постанови КМУ від 18 березня 2022 року №314 «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану», якою передбачено, що у період воєнного стану право на провадження господарської діяльності може набуватися суб`єктами господарювання на підставі безоплатного подання декларації про провадження господарської діяльності, 04 серпня 2022 року позивачем зареєстровано заяву та в подальшому отримано Декларацію № 006659/22 про провадження господарської діяльності. У зазначеній декларації вказано: Зареєстрована на юридичну особу - ТОВ «ФЕРРУМ-ОЙЛ»; ЄДРПОУ 38701396; Місцезнаходження: Україна, 68702, Одеська обл., Белградський р-н, місто Болград, ВУЛ.ПЕРЕМОГИ, будинок 2, квартира 4; Адреса місця провадження господарської діяльності: 68720, Одеська область, Белградський район, с. Кубей, вул. Обзорна, буд. 2-А, інше; Дозвільний документ - Ліцензія на право роздрібної торгівлі пальним.
На підставі викладеного, позивач вважає, що постановою КМУ від 18 березня 2022 року №314 надано суб`єктам господарювання право здійснювати свою діяльність без отримання ліцензії в період дії воєнного стану, та протягом трьох місяців після його припинення.
Натомість, як вказує позивач, 20 лютого 2023 року в електронному кабінеті платника податків з`явилося повідомлення про нарахування штрафних санкцій у розмірі 250 000,00 грн. на підставі Рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій форми «С» №12549/15-32-09-02 від 29.12.2022 року.
При цьому, на адресу ТОВ «ФЕРРУМ-ОЙЛ» не надходили ні копія акту податкової перевірки, ні копія Рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій.
У зв`язку із чим, 27 лютого 2023 року адвокат позивача звернувся до відповідача із адвокатським запитом, та 02 березня 2023 року від ГУ ДПС в Одеській області на електрону адресу адвоката надійшов лист-відповідь на адвокатський запит разом з Актом податкової перевірки та податковим повідомленням-рішенням від 29.12.2022 року № 12549/15-32-09-02 про застосування до ТОВ «ФЕРРУМ-ОЙЛ» штрафних санкцій у розмірі 250 000,00 грн. за реалізацію підакцизних товарів без ліцензії.
Не погоджуючись із зазначеним податковим повідомленням-рішенням, позивач звернувся до суду з даним позовом.
У своїх доводах щодо протиправності оскаржуваного повідомлення-рішення позивач посилається на те, що у межах спірних правовідносин він діяв у відповідності з постановою КМУ від 18 березня 2022 року №314, отже в діях ТОВ «ФЕРРУМ-ОЙЛ» відсутній склад правопорушення, передбачений ст. 17 ЗУ № 481/95-ВР від 19.12.1995 року.
Окрім того, позивач вказує, що на адресу ТОВ «ФЕРРУМ-ОЙЛ» не надсилався ні наказ на проведення податкової перевірки, ні Акт податкової перевірки.
Ухвалою суду від 05.06.2023 року позовну заяву залишено без руху з підстав несплати судового збору, а позивачу надано строк на усунення недоліків.
14.06.2023 року від представника позивача надійшло клопотання з додатками, яким недоліки позовної заяви усунуто у повному обсязі шляхом надання до суду копії платіжної інструкції від 09.06.2023 року про сплату судового збору.
Ухвалою суду від 21.06.2022 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження у справі в порядку ч. 5 ст. 262 КАС України у письмовому провадженні без виклику сторін.
06.07.2023 року відповідачем подано відзив на позовну заяву.
Відповідно до відзиву, відповідач проти задоволення позову заперечує.
Так, відповідач зазначив, що посадовими особами ГУ ДПС в Одеській області відповідно до наказу від 27.10.2022 року № 4400-п, а також направлень на перевірку від 28.10.2022 року № 8879/15-32-09-02, № 8876/15-32-09-02 здійснено перевірку ТОВ «ФЕРРУМ-ОЙЛ» за адресою господарського об`єкту: Одеська обл., Болградський р-н, с. Кубей, вул. Обзорна, буд. 2/А.
Щодо дотримання порядку проведення перевірки, відповідач зазначив, що відповідно до умов та порядку допуску посадових осіб контролюючих органів до проведення фактичних перевірок, передбачених законодавством, посадовими особами ГУ ДПС в Одеській області по відповідному адресу господарського об`єкту підприємства здійснено виїзд на фактичну перевірку, пред`явлені службові посвідчення, відповідні направлення на перевірку та вручено копію наказу керівнику підприємства. Після ознайомлення з наказом та направленнями, директор ТОВ «ФЕРРУМ-ОЙЛ» Баклажанський Владислав розписався у направленнях на перевірку, отримав копію наказу та було розпочато фактичну перевірку. За результатом перевірки складено Акт фактичної перевірки від 10.11.2022 року № 11750/15-32-09-02/38701396, яким встановлено порушення ст. 15 Закону України від 19.12.1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального».
Як зазначає відповідач, перевіркою встановлено, що на АЗС за адресою: Одеська обл., Болградський р-н, с. Кубей, вул. Обзорна, буд. 2/А, яка належить ТОВ «Феррум-Ойл», встановлено факт реалізації пального, а саме: дизпаливо Євро05-ВО у кількості 3,70 л. на суму 199,80 грн., що підтверджується фіскальним чеком № 42028 від 31.10.2022 року ФН 30001011992, за відсутності діючої ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним (чек наявний відсканований на 3 сторінці акту перевірки). Директор підприємства від підписання, ознайомлення та отримання акту перевірки відмовився, тому акт перевірки направлений поштою на податкову адресу позивача, а саме: 68702, Одеська область, м. Болград, вул. Перемоги, буд. 2, кв. (офіс) 4 (фіскальний чек № 6504520634207 від 10.11.2022 року). Акт повернувся до контролюючого органу 15.12.2022 року з позначкою «за закінченням терміну зберігання».
За результатами розгляду матеріалів перевірки ГУ ДПС в Одеській області винесено оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 29.12.2022 року № 12549/15-32- 09-02 на суму штрафних санкцій 250 000,00 грн., яке направлено позивачу поштою, однак повернулось до Головного управління ДПС в Одеській області 03.02.2023 року з позначкою «за закінченням терміну зберігання».
Що стосується вставленого порушення, відповідач вказує на те, що згідно з ч. 21 ст. 15 Закону № 481, роздрібна торгівля пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю. При цьому, відповідно до ч. 36 ст. 15 Закону № 481, ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним отримують на кожне місце роздрібної торгівлі пальним.
Відповідач стверджує, що позивач будучи обізнаним про те, що роздрібна торгівля пальним здійснюється лише за наявності ліцензії, не здійснив ніяких заходів щодо своєчасного отримання відповідної ліцензії, що у свою чергу свідчить про бездіяльність, а саме платник податків діяв нерозумно, недобросовісно та без належної обачності відповідно ст. 112 ПК України.
Щодо посилання позивача на постанову КМУ від 18 березня 2022 року № 314, відповідач зауважив, що відповідно до змін, внесених постановою КМУ від 10.09.2022 року №1020, подані до дня набрання чинності цією постановою суб`єктами господарювання декларації є дійсними протягом одного місяця з дня набрання чинності цією постановою. Протягом зазначеного строку суб`єкти господарювання для подальшого провадження такої діяльності повинні отримати відповідні ліцензії у порядку, строки та на умовах, що передбачені законодавством. Зазначена постанова набрала чинності 15.09.2022 року, а тому ТОВ «Феррум-Ойл» мало право здійснювати роздрібну торгівлю пальним без ліцензії на підставі декларації до 15.10.2022 року. В свою чергу, факт продажу пального підприємством було зафіксовано під час фактичної перевірки 31.10.2022 року. Факт продажу пального позивачем не заперечується, тому, на переконання відповідача, оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 29.12.2022 №12549/15-32-09-02 на суму штрафних санкцій 250 000,00 грн. є законним, винесеним згідно із вимогами чинного законодавства та скасуванню не підлягає.
10.07.2023 року позивачем подано відповідь на відзив.
У відповіді на відзив позивач всупереч доводам відповідача стосовно того, що ТОВ «Феррум-Ойл» мало право здійснювати роздрібну торгівлю пальним без ліцензії на підставі декларації до 15.10.2022 року, зазначив, що відповідно до п. 3 ч. 1 постанови КМУ від 18.03.2022 № 314, було визначено обов`язок суб`єктів господарювання, які набули право на провадження господарської діяльності на підставі декларації, у разі відсутності відповідних дозвільних документів невідкладно, але не пізніше трьох місяців після припинення чи скасування воєнного стану звернутись та отримати відповідні дозвільні документи. За таких обставин, у позивача були законні очікування саме щодо строку не пізніше трьох місяців після настання певної події звернутись до відповідного органу та отримати дозвільні документи.
Також позивач повідомив, що наразі ним не здійснюється господарська діяльність за адресою: Одеська область, Болградський район, вул. Обзорна, буд. 2-А, в тому числі, за зазначеною адресою не здійснюється діяльність з роздрібної торгівлі пальним.
Інші заяви по суті справи учасниками справи не надавались, додаткові докази не надходили.
З урахуванням вищенаведеного, суд вирішує справу за наявними у ній матеріалами в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження.
Дослідивши матеріали адміністративної справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується адміністративний позов, судом встановлено наступне.
Позивач товариство з обмеженою відповідальністю «ФЕРРУМ-ОЙЛ» (ТОВ «ФЕРРУМ-ОЙЛ»), код ЄДРПОУ 38701396, зареєстроване в якості юридичної особи 01.07.2013 року.
Видами діяльності ТОВ «ФЕРРУМ-ОЙЛ» (за КВЕД) є: Основний: 47.30 Роздрібна торгівля пальним, Інші: 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів, 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами, 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах, 49.41 Вантажний автомобільний транспорт.
04.08.2022 року ТОВ «ФЕРРУМ-ОЙЛ» зареєстровано заяву на підставі якої отримано Декларацію № 006659/22 про провадження господарської діяльності.
Декларацію видано на юридичну особу - ТОВ «ФЕРРУМ-ОЙЛ»; ЄДРПОУ 38701396; Місцезнаходження: Україна, 68702, Одеська обл., Болградський р-н, місто Болград, ВУЛ.ПЕРЕМОГИ, будинок 2, квартира 4; Адреса місця провадження господарської діяльності: 68720, Одеська область, Болградський район, с. Кубей, вул. Обзорна, буд. 2-А; Дозвільний документ - Ліцензія на право роздрібної торгівлі пальним (а.с. 9).
Наказом Головного управління ДПС в Одеській області від 27.10.2022 року №4400-п, на підставі пп. 19-1.1.4, пп. 19-1.1.14 п. 19-1 ст. 19-1, ст. 20, пп. 80.2.5 п. 80.2 ст. 80 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI (зі змінами) призначено фактичну перевірку ТОВ «ФЕРРУМ-ОЙЛ» (ЄДРПОУ 38701396) податкова адреса: Одеська область, м. Болград, вул. Перемоги, буд. 2, кв. (офіс) 4, адреси господарських одиниць: Одеська обл., Болградський р-н, с.Кубей, вул.Обзорна, буд.2/А, АЗС та Одеська обл., Болградський р-н, с.Кубей, вул.Успенська, буд.16/А, АЗС, з 31.10.2022 року, тривалістю 10 діб, перевіряємий період з 01.10.2021 року - по дату закінчення фактичної перевірки, з метою здійснення контролю дотримання вимог діючого законодавства у сфері обігу підакцизних товарів, ведення обліку товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації, наявності ліцензій, свідоцтв (а.с. 67-68).
Для проведення перевірки посадовим особам Головного управління ДПС в Одеській області видані направлення на перевірку №№8876/15-32-09-02, 8876/15-32-09-02 від 28.10.2022 року (а.с. 27, 69-70).
Згідно направлень на перевірку, 31.10.2023 року директору ТОВ «ФЕРРУМ-ОЙЛ» - Баклажанський Владислав вручено копію наказу на перевірку від 27.10.2022 року №4400-п та пред`явлені направлення на перевірку, що засвідчено підписами директора.
Перевірка проводилась у період з 31.10.2022 по 09.11.2022 рр.
За результатами перевірки, 10.11.2022 року посадовим особам Головного управління ДПС в Одеській області складено Акт №11750/15-32-09-02/38701396 про результати фактичної перевірки з питань додержання суб`єктами господарювання вимог, встановлених законодавством України, які є обов`язковими до виконання при здійсненні оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами та пальним (а.с. 73-77).
Перевіркою встановлено: в ході проведення фактичної перевірки АЗС за адресою: Одеська обл., Болградський р-н, с. Кубей, вул. Обзорна, буд.2/А, яка належить ТОВ «ФЕРРУМ-ОЙЛ» встановлено факт реалізації пального, а саме: дизпаливо Євро05-ВО у кількості 3,70 л на суму 199,80 грн., що підтверджується фіскальним чеком №42028 від 31.10.2022 ФН 30001011992, за відсутності діючої ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, чим порушено ст.15 Закону України від 19.12.1995р. № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».
Таким чином у висновку акту перевірки зазначено, що ТОВ «ФЕРРУМ-ОЙЛ» порушено вимоги ст. 15 Закону України від 19.12.1995 № 481/95-ВР Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального, відповідальність за що визначена абз. 10 ч. 2 ст. 17 цього Закону.
Згідно відмітки на останньому аркуші акту № 11750/15-32-09-02/38701396, суб`єкт господарювання від ознайомлення, отримання та підписання акту відмовився, про що посадовим особам Головного управління ДПС в Одеській області складений Акт №2077/15-32-09-02/38701396 від 10.11.2022 року (а.с. 78).
У зв`язку з відмовою директора підприємства від підписання, ознайомлення та отримання акту перевірки, акт фактичної перевірки направлений на податкову адресу платника податків засобами поштового зв`язку, а саме: 68702, Одеська область, м. Болград, вул. Перемоги, буд. 2, кв. (офіс) 4 (фіскальний чек № 6504520634207 від 10.11.2022 року) рекомендованим листом (а.с. 79).
Проте, поштове відправлення (трек-номер 6504520634207) повернуто до контролюючого органу з довідкою Ф.20 від 13.12.2022 відділення поштового зв`язку з позначкою про причину повернення: «за закінченням терміну зберігання» (а.с. 80).
На підставі висновків акту фактичної перевірки від 10.11.2022 року № 11750/15-32-09-02/38701396, Головним управлінням ДПС в Одеській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 29.12.2022 року № 12549/15-32-09-02, яким за порушення ст. 15 Закону України від 19.12.1995 № 481/95-ВР Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального застосовано до ТОВ «ФЕРРУМ-ОЙЛ» суму штрафних санкцій у розмірі 250 000, 00 грн., відповідно до ст. 17 Закону України від 19.12.1995 № 481/95-ВР (а.с. 81).
Податкове повідомлення-рішення направлено на податкову адресу платника податків засобами поштового зв`язку (квитанція № 6504520748083) рекомендованим листом.
Проте, поштове відправлення (трек-номер 6504520748083) повернуто до контролюючого органу з довідкою Ф.20 від 08.02.2023 відділення поштового зв`язку з позначкою про причину повернення: «за закінченням терміну зберігання» (а.с. 83-84).
27.02.2023 року представник ТОВ «ФЕРРУМ-ОЙЛ» звернувся до Головного управління ДПС в Одеській області з адвокатським запитом, в якому просив надати копію Рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій форми «С» №12549/15-32-09-02 від 29.12.2022 року, копію Акту податкової перевірки та копії документів на підставі яких було прийнято зазначене рішення (а.с. 16).
Супровідним листом від 02.03.2023 року відповідачем надіслано на адресу представника позивача запитувані документи (а.с. 17).
02.03.2023 року позивачем подано до контролюючого органу центрального рівня скаргу в порядку ст. 56 ПК України, на податкове повідомлення-рішення від 29.12.2022 року № 12549/15-32-09-02 (а.с. 29-30).
Рішенням ДПС України від 21.03.2023 року продовжено строк розгляду скарги (а.с. 31).
Рішенням ДПС України від 03.05.2023 року «Про результати розгляду скарги», скаргу ТОВ «ФЕРРУМ-ОЙЛ» залишено без задоволення, а податкове повідомлення-рішення від 29.12.2022 року № 12549/15-32-09-02 без змін (а.с. 32-33).
Не погоджуючись із зазначеним податковим повідомленням-рішенням, позивач звернувся до суду з вимогами про його скасування, як протиправного, з підстав наведених в адміністративному позові.
Позивач стверджує, що у межах спірних правовідносин він діяв у відповідності з постановою КМУ від 18 березня 2022 року №314, отже в діях ТОВ «ФЕРРУМ-ОЙЛ» відсутній склад правопорушення, передбачений ст. 17 ЗУ № 481/95-ВР від 19.12.1995 року.
Вирішуючи спірні правовідносини, суд виходить з наступного.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, у тому числі податку на прибуток та податку на додану вартість, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, врегульовані Податковим кодексом України (далі - ПК України, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20 Податкового кодексу України, контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
Згідно з п. 75.1 ст. 75 Податкового кодексу України, контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) (пп. 75.1.3 п. 75.1 ст. 75 Податкового кодексу України).
Статтею 80 Податкового кодексу України визначений порядок проведення фактичної перевірки.
Згідно з п. 80.1 ст. 80 Податкового кодексу України, фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи).
За приписами п. 80.2 ст. 80 Податкового кодексу України, фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції під розписку до початку проведення такої перевірки, та за наявності хоча б однієї з таких підстав, зокрема:
80.2.5. у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах і пального, та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками, та/або масовими витратомірами, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері регулювання виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального.
Отже, згідно з пп. 80.2.5 п. 80.2 ст. 80 Податкового кодексу України фактична перевірка здійснюється контролюючим органом, зокрема на реалізацію функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального.
Так, відповідно до ст. 19-1 ст. 19 Податкового кодексу України, контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, виконують такі функції, крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій статтею 19-3 цього Кодексу:
19-1.1.4. здійснюють контроль, зокрема за наявністю ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону, наявністю торгових патентів;
19-1.1.14. здійснюють контроль у сфері виробництва, обігу та реалізації підакцизних товарів, контроль за їх цільовим використанням, забезпечують міжгалузеву координацію у цій сфері.
Верховний Суд у постанові по справі №815/1978/18 навів такі правові висновки: Норма цього підпункту (пп. 80.2.5 п. 80.2 статті 80 Податкового кодексу України) дозволяє проведення фактичної перевірки, у тому числі на виконання функцій контролюючого органу, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, які в силу приписів статті 16 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального покладені на відповідача (мається на увазі орган ДПС). Контролюючий орган мав право на проведення фактичної перевірки позивача на підставі здійснення контролюючим органом функцій (відповідно до положень ст. 19-1 ПК України), визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального та рішення керівника контролюючого органу.
Як встановлено судом з матеріалів справи, фактична перевірка ТОВ «ФЕРРУМ-ОЙЛ» призначена наказом Головного управління ДПС в Одеській області від 27.10.2022 року №4400-п, на підставі пп. 19-1.1.4, пп. 19-1.1.14 п. 19-1 ст. 19-1, ст. 20, пп. 80.2.5 п. 80.2 ст. 80 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI (зі змінами), адреси господарських одиниць: Одеська обл., Болградський р-н, с.Кубей, вул.Обзорна, буд.2/А, АЗС та Одеська обл., Болградський р-н, с.Кубей, вул.Успенська, буд.16/А, АЗС, з метою здійснення контролю дотримання вимог діючого законодавства у сфері обігу підакцизних товарів, ведення обліку товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації, наявності ліцензій, свідоцтв (а.с. 67-68).
З огляду на вищевказане правове регулювання, фактична перевірка ТОВ «ФЕРРУМ-ОЙЛ» проведена за наявності, передбачених податковим законодавством, підстав.
Згідно з п. 80.4 ст. 80 Податкового кодексу України, перед початком фактичної перевірки, з питань дотримання порядку здійснення розрахункових операцій та ведення касових операцій, посадовими особами контролюючих органів на підставі підпункту 20.1.10 пункту 20.1 статті 20 цього Кодексу може бути проведена контрольна розрахункова операція.
Відповідно п. 80.5 ст. 80 Податкового кодексу України, допуск посадових осіб контролюючих органів до проведення фактичної перевірки здійснюється згідно із статтею 81 цього Кодексу.
Як передбачено п. 81.1 ст. 81 Податкового кодексу України, посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред`явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, таких документів: направлення на проведення такої перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, реквізити наказу про проведення відповідної перевірки, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) або об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична), підстави, дата початку та тривалість перевірки, посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку. Направлення на перевірку у такому випадку є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, що скріплений печаткою контролюючого органу; копії наказу про проведення перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці - адреса об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені цим Кодексом, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися. Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу та скріплення печаткою контролюючого органу; службового посвідчення осіб (належним чином оформленого відповідним контролюючим органом документа, що засвідчує посадову (службову) особу), які зазначені в направленні на проведення перевірки.
Непред`явлення або ненадіслання у випадках, визначених цим Кодексом, платнику податків (його посадовим (службовим) особам або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції) цих документів або пред`явлення зазначених документів, що оформлені з порушенням вимог, встановлених цим пунктом, є підставою для недопущення посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення документальної виїзної або фактичної перевірки.
Відмова платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) від допуску до перевірки на інших підставах, ніж визначені в абзаці п`ятому цього пункту, не дозволяється.
При пред`явленні направлення платнику податків та/або посадовим (службовим) особам платника податків (його представникам або особам, які фактично проводять розрахункові операції) такі особи розписуються у направленні із зазначенням свого прізвища, імені, по батькові, посади, дати і часу ознайомлення.
У разі відмови платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) розписатися у направленні на перевірку посадовими (службовими) особами контролюючого органу складається акт, який засвідчує факт відмови. У такому випадку акт про відмову від підпису у направленні на перевірку є підставою для початку проведення такої перевірки.
З матеріалів справи судом встановлено, що для проведення перевірки посадовим особам Головного управління ДПС в Одеській області видані направлення на перевірку №№8876/15-32-09-02, 8876/15-32-09-02 від 28.10.2022 року (а.с. 27, 69-70).
Згідно направлень на перевірку, 31.10.2023 року директору ТОВ «ФЕРРУМ-ОЙЛ» - Баклажанський Владислав вручено копію наказу на перевірку від 27.10.2022 року №4400-п та пред`явлені направлення на перевірку, що засвідчено підписами директора.
При цьому, директор розписався у цих направленнях про ознайомлення із ними, без застережень щодо правильності їх оформлення.
Посадові особи Головного управління ДПС в Одеській області були допущені до проведення фактичної перевірки, яка проводилась у період з 31.10.2022 по 09.11.2022 рр.
Таким чином, суд не приймає твердження позивача про порушення порядку проведення перевірки, як підставу для скасування прийнятого за наслідками такої перевірки рішення.
Відповідно до п. 86.1 ст. 86 Податкового кодексу України, результати перевірок (крім камеральних та електронних перевірок) оформлюються у формі акта або довідки, які підписуються посадовими особами контролюючого органу та платниками податків або їх законними представниками (у разі наявності). У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт. Якщо такі порушення відсутні, складається довідка.
У разі незгоди платника податків з висновками акта (довідки) такий платник зобов`язаний підписати такий акт (довідку) перевірки із запереченнями, які він має право надати разом з підписаним примірником акта (довідки) або окремо у строки, передбачені цим Кодексом.
Матеріали перевірки - це:
акт (довідка) перевірки з інформативними додатками, які є його невід`ємною частиною;
заперечення, надані платником податків до акта (довідки) перевірки (у разі їх наявності на час розгляду);
пояснення та їх документальне підтвердження, які надані платником податків відповідно до підпункту 16.1.15 пункту 16.1 статті 16 та відповідно до абзацу другого підпункту 17.1.6 пункту 17.1 статті 17 розділу I цього Кодексу.
Згідно з п. 86.5 ст. 86 Податкового кодексу України, акт (довідка) про результати фактичних перевірок, визначених статтею 80 цього Кодексу, складається у двох примірниках, підписується посадовими особами контролюючих органів, які проводили перевірку, реєструється не пізніше наступного робочого дня після закінчення перевірки. Акт (довідка) про результати зазначених перевірок підписується особою, яка здійснювала розрахункові операції, платником податків та його законними представниками (у разі наявності).
Підписання акта (довідки) таких перевірок особою, яка здійснювала розрахункові операції, платником податків та/або його представниками та посадовими особами контролюючого органу, які проводили перевірку, здійснюється за місцем проведення перевірки або у приміщенні контролюючого органу.
У разі відмови платника податків, його законних представників або особи, яка здійснювала розрахункові операції, від підписання акта (довідки), посадовими особами контролюючого органу складається акт, що засвідчує факт такої відмови. Один примірник акта або довідки про результати перевірки не пізніше наступного робочого дня після його складення реєструється в журналі реєстрації актів контролюючого органу і не пізніше наступного дня після його реєстрації вручається або надсилається платнику податків, його законному представнику або особі, яка здійснювала розрахункові операції.
У разі відмови платника податків або його законних представників від отримання примірника акта (довідки) перевірки чи неможливості його вручення платнику податків або його законним представникам чи особі, яка здійснювала розрахункові операції з будь-яких причин, такий акт або довідка надсилається платнику податків у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу для надсилання (вручення) податкових повідомлень-рішень. У зазначених в цьому абзаці випадках контролюючим органом складається відповідний акт або робиться позначка в акті або довідці про результати перевірки.
Згідно з п. 86.6 ст. 86 Податкового кодексу України, відмова платника податків або його законних представників чи особи, яка здійснювала розрахункові операції, від підписання акта перевірки або отримання його примірника не звільняє платника податків від обов`язку сплатити визначені контролюючим органом за результатами перевірки грошові зобов`язання.
Як вбачається з матеріалів справи, згідно відмітки на останньому аркуші акту №11750/15-32-09-02/38701396, суб`єкт господарювання від ознайомлення, отримання та підписання акту фактичної перевірки відмовився, про що посадовим особам Головного управління ДПС в Одеській області складений Акт відмови від ознайомлення та підписання акта перевірки №2077/15-32-09-02/38701396 від 10.11.2022 року (а.с. 78).
У зв`язку з відмовою директора підприємства від підписання, ознайомлення та отримання акту перевірки, акт фактичної перевірки направлений на податкову адресу платника податків засобами поштового зв`язку, а саме: 68702, Одеська область, м. Болград, вул. Перемоги, буд. 2, кв. (офіс) 4 (фіскальний чек № 6504520634207 від 10.11.2022 року) рекомендованим листом (а.с. 79).
Проте, поштове відправлення (трек-номер 6504520634207) повернуто до контролюючого органу з довідкою Ф.20 від 13.12.2022 відділення поштового зв`язку з позначкою про причину повернення: «за закінченням терміну зберігання» (а.с. 80).
Відповідно до п. 42.2 ст. 42 Податкового кодексу України, документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані у порядку, визначеному пунктом 42.4 цієї статті, надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків (його представнику).
Пунктом 42.5 ст. 42 Податкового кодексу України передбачено, що у разі якщо платник податків не подав заяву про бажання отримувати документи через електронний кабінет, листування з платником податків здійснюється шляхом надіслання за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручаються платнику податків (його представнику).
У разі якщо пошта не може вручити платнику податків документ у зв`язку з відсутністю за місцезнаходженням посадових осіб платника податків, їхньою відмовою прийняти документ, незнаходження фактичного місця розташування (місцезнаходження) платника податків або з інших причин, документ вважається врученим платнику податків у день, зазначений поштовою службою в повідомленні про вручення із зазначенням причини невручення.
Супровідним листом від 02.03.2023 року відповідачем надіслано адресу представника позивача запитувані документи, у т.ч. акт фактичної перевірки від 10.11.2022 року № 11750/15-32-09-02/38701396 (а.с. 17).
На підставі викладеного, судом не встановлено порушень з боку контролюючого органу при проведенні та оформленні результатів фактичної перевірки ТОВ «ФЕРРУМ-ОЙЛ».
Щодо висновків акту фактичної перевірки про порушення ТОВ «ФЕРРУМ-ОЙЛ» ст. 15 Закону України від 19.12.1995 № 481/95-ВР Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального.
Перевіркою встановлено: в ході проведення фактичної перевірки АЗС за адресою: Одеська обл., Болградський р-н, с. Кубей, вул. Обзорна, буд.2/А, яка належить ТОВ «ФЕРРУМ-ОЙЛ» встановлено факт реалізації пального, а саме: дизпаливо Євро05-ВО у кількості 3,70 л на суму 199,80 грн., що підтверджується фіскальним чеком №42028 від 31.10.2022 ФН 30001011992, за відсутності діючої ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним.
Факт продажу пального позивачем не заперечується.
Надаючи оцінку наведеним обставинам справи, суд зазначає наступне.
Згідно з пп. 14.1.141-1 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, пальне - нафтопродукти, скраплений газ, паливо моторне альтернативне, паливо моторне сумішеве, речовини, що використовуються як компоненти моторних палив, інші товари, зазначені у підпункті 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 цього Кодексу.
Статтею 1 Закону України № 481/95-ВР від 19.12.1995 року Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального (далі - Закон № 481/95-ВР) визначено, що ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ, що засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку; місце роздрібної торгівлі пальним - місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для роздрібної торгівлі та/або зберігання пального на праві власності або користування.
Стаття 15 Закону України № 481/95-ВР регламентує питання щодо імпорту, експорту, оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пальним та зберігання пального
У статті 15 Закону України № 481/95-ВР визначено, що роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами, або рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.
Ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років.
Ліцензія видається за поданою нарочно, поштою або в електронному вигляді заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію (крім ліцензії на оптову торгівлю пальним за наявності місць оптової торгівлі пальним, роздрібну торгівлю пальним, зберігання пального з метою подальшої його реалізації іншим споживачам).
У заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має намір одержати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального).
Суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожне місце роздрібної торгівлі пальним.
У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій, програмних реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), фіскальні номери програмних реєстраторів розрахункових операцій, які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в податкових органах.
Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів: документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення; акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального; дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
Ліцензія або рішення про відмову в її видачі видається заявнику не пізніше 10 календарних днів (щодо пального - не пізніше 20 календарних днів) з дня одержання зазначених у цьому Законі документів. У рішенні про відмову у видачі ліцензії повинна бути вказана підстава для відмови з посиланням на відповідні норми законодавства.
Отже, Законом України № 481/95-ВР від 19.12.1995 року Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального передбачено отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, зокрема на кожне місце роздрібної торгівлі пальним.
Згідно фактичних обставин справи, 04.08.2022 року ТОВ «ФЕРРУМ-ОЙЛ» зареєстровано заяву на підставі якою отримано Декларацію № 006659/22 про провадження господарської діяльності.
Декларацію видано на юридичну особу - ТОВ «ФЕРРУМ-ОЙЛ»; ЄДРПОУ 38701396; Місцезнаходження: Україна, 68702, Одеська обл., Болградський р-н, місто Болград, ВУЛ.ПЕРЕМОГИ, будинок 2, квартира 4; Адреса місця провадження господарської діяльності: 68720, Одеська область, Болградський район, с. Кубей, вул. Обзорна, буд. 2-А; Дозвільний документ - Ліцензія на право роздрібної торгівлі пальним (а.с. 9).
Ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним за адресою місця провадження господарської діяльності: 68720, Одеська область, Болградський район, с. Кубей, вул. Обзорна, буд. 2-А, ТОВ «ФЕРРУМ-ОЙЛ» не отримувало.
Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України № 2102-IX, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. Воєнний стан триває.
Відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 Про введення воєнного стану в Україні Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 18 березня 2022 р. № 314 «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану».
19.03.2022 року ця постанова набрала чинності.
Пунктом 1 Постанови № 314 (у редакції її прийняття) установлено, що:
1) у період воєнного стану право на провадження господарської діяльності може набуватися суб`єктами господарювання на підставі подання до Міністерства економіки, а суб`єктами господарювання, що здійснюють охоронну діяльність, - до Міністерства внутрішніх справ, декларації про провадження господарської діяльності (далі - декларація), що містить відомості згідно з додатком 1, без отримання дозвільних документів (документів дозвільного характеру, ліцензій або інших результатів надання публічних послуг), крім видів господарської діяльності за переліком згідно з додатком 2;
2) декларація може бути подана за вибором суб`єкта господарювання незалежно від задекларованого (зареєстрованого) місцезнаходження (місця проживання), місця провадження господарської діяльності або місцезнаходження відповідного об`єкта: в електронній формі - через Єдиний державний веб-портал електронних послуг, зокрема засобами мобільного додатку Порталу Дія (Дія); у паперовій формі - через центр надання адміністративних послуг, подана особисто суб`єктом господарювання або уповноваженою особою, надіслана поштою;
3) суб`єкти господарювання, які набули право на провадження господарської діяльності на підставі декларації, у разі відсутності відповідних дозвільних документів (документи дозвільного характеру, ліцензії та/або інші результати надання публічних послуг), невідкладно, але не пізніше одного місяця після припинення чи скасування воєнного стану звертаються до відповідних органів ліцензування, дозвільних органів та суб`єктів надання публічних (електронних публічних) послуг і отримують відповідні дозвільні документи в порядку, строки та на умовах, передбачених законодавством, без зупинення (припинення) їх діяльності;
4) на період воєнного стану зупиняється перебіг строків звернення за отриманням публічних послуг, визначених законодавством. З дня припинення чи скасування воєнного стану перебіг зазначених строків продовжується з урахуванням часу, що минув до їх зупинення;
5) строки дії діючих строкових ліцензій та документів дозвільного характеру автоматично продовжуються на період воєнного стану.
Постановою Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2022 р. № 1020 «Про внесення зміни у додаток 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 18 березня 2022 р. № 314», згідно пункту 1, внесені у додаток 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 18 березня 2022 р. № 314 Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану, а саме доповнено додаток такою позицією: Діяльність у сфері виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, біоетанолом, алкогольними напоями та тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, і пальним, зберігання пального, що здійснюється відповідно до Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального здійснюється за наявності ліцензії (вид документа, який дає право на провадження господарської діяльності).
Пунктом 2 постанови КМУ №1020 установлено, що подані до дня набрання чинності цією постановою суб`єктами господарювання декларації про провадження видів господарської діяльності, що включені цією постановою у додаток 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 18 березня 2022 р. № 314 Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану, є дійсними протягом одного місяця з дня набрання чинності цією постановою. Протягом зазначеного строку суб`єкти господарювання для подальшого провадження такої діяльності повинні отримати відповідні ліцензії у порядку, строки та на умовах, що передбачені законодавством.
Постанова Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2022 р. № 1020 набрала чинності 15.09.2022 року.
На підставі викладеного, суд погоджується з доводами відповідача про те, що у зв`язку з набранням чинності 15.09.2022 року постановою КМУ від 10 вересня 2022 р. №1020, ТОВ «Феррум-Ойл» мало право здійснювати роздрібну торгівлю пальним без ліцензії на підставі декларації до 15.10.2022 року.
Натомість, факт продажу пального підприємством було зафіксовано під час фактичної перевірки 31.10.2022 року, що свідчить про порушення ст.15 Закону України від 19.12.1995р. № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».
Матеріалами фактичної перевірки зафіксовано, що 31.10.2022 о 10:59 на АЗС проведено розрахункову операцію на реалізацію пального, а саме: дизпаливо Євро05-ВО у кількості 3,70 л. на суму 199,80 грн., про що виданий чек № 42028 від 31.10.2022 року ФН 30001011992, автозаправочна станція: Одеська обл., Болградський р-н, с.Кубей, вул.Обзорна, буд.2А.
Отже, перевіркою встановлено факт реалізації позивачем пального за відсутності діючої ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним.
Статтею 17 Закону № 481/95-ВР встановлено відповідальність за порушення норм цього Закону.
Зокрема, до суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі роздрібної торгівлі пальним без наявності ліцензії - 250000 гривень.
Згідно ч. 1, ч. 2 ст. 72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Відповідно до ч. 2 ст. 73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Згідно з ч. 2 ст. 74 КАС України, обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Дослідивши наявні у матеріалах справи докази, проаналізувавши положення діючого законодавства, що регулює спірні правовідносини, суд вважає, що позивачем допущено порушення ст.15 Закону України від 19.12.1995р. № 481/95-ВР шляхом здійснення після 15.10.2022 року роздрібної торгівлі пальним за відсутності діючої ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, відповідальність за яке передбачена ст. 17 цього ж Закону.
Що стосується посилання позивача на пп. 3 п. 1 Постанови № 314, яким передбачено, що суб`єкти господарювання, які набули право на провадження господарської діяльності на підставі декларації, у разі відсутності відповідних дозвільних документів (документи дозвільного характеру, ліцензії та/або інші результати надання публічних послуг), невідкладно, але не пізніше одного місяця після припинення чи скасування воєнного стану звертаються до відповідних органів ліцензування, дозвільних органів та суб`єктів надання публічних (електронних публічних) послуг і отримують відповідні дозвільні документи в порядку, строки та на умовах, передбачених законодавством, без зупинення (припинення) їх діяльності.
Суд зазначає, що цей пункт необхідно тлумачити у взаємозв`язку з пп. 1 п. 1 Постанови № 314, яким передбачено право на провадження господарської діяльності на підставі декларації без отримання дозвільних документів, однак крім видів господарської діяльності за переліком згідно з додатком 2.
Додаток 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 18 березня 2022 р. № 314 це Перелік видів господарської діяльності, які не можуть провадитися на підставі подання декларації в умовах воєнного стану.
Згідно Додатку 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 18 березня 2022 р. №314, в редакції постанови КМУ від 10 вересня 2022 р. № 1020, до видів господарської діяльності, які не можуть провадитися на підставі подання декларації в умовах воєнного стану, віднесено Діяльність у сфері виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, біоетанолом, алкогольними напоями та тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, і пальним, зберігання пального, що здійснюється відповідно до Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального.
Отже, після внесення змін до постанови КМУ від 18 березня 2022 р. № 314, постановою КМУ від 10 вересня 2022 р. № 1020, торгівля пальним не може здійснюватися на підставі подання декларації, а лише за наявності ліцензії.
При цьому, згідно пункту 2 постанови КМУ №1020, суб`єктам господарювання надано час для отримання відповідних ліцензій у порядку, строки та на умовах, що передбачені законодавством.
Так, КМУ установлено, що подані до дня набрання чинності цією постановою суб`єктами господарювання декларації про провадження видів господарської діяльності, що включені цією постановою у додаток 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 18 березня 2022 р. № 314 Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану, є дійсними протягом одного місяця з дня набрання чинності цією постановою. Протягом зазначеного строку суб`єкти господарювання для подальшого провадження такої діяльності повинні отримати відповідні ліцензії у порядку, строки та на умовах, що передбачені законодавством.
Суд зазначає, що постанова КМУ від 10 вересня 2022 р. № 1020 є чинною та підлягає застосуванню до спірних правовідносин.
Що стосується посилання позивача на повідомлення ДПС (https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/576193.html), суд зазначає таке.
01.03.2022 року на офіційноу веб-сайті ДПС України опубліковано інформацію у зв`язку із засвідченням Торгово-промисловою палатою України настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) з 24 лютого 2022 року. Зокрема, щодо дії ліцензій ДПС повідомляє, що з урахуванням положень пп. 112.8.9 п. 112.8 ст. 112 ПК України протягом дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) ДПС не будуть застосовуватись штрафні санкції за порушення законодавства щодо здійснення безліцензійної діяльності та не вживатимуться заходи щодо анулювання ліцензії (вважатимуться діючими), по яких під час настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), засвідчених ТПП України не сплачено черговий платіж за ліцензію та/або закінчився термін дії ліцензії на право: виробництва спирту, оптової та роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами та рідинами, що використовуються в електронних сигаретах; виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним. Разом з тим, такі обов`язки мають бути виконані суб`єктом господарювання одразу після припинення дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).
Відповідач у відзиві зазначив, що це повідомлення ДПС України стосується здійснення безліцензійної діяльності, по яких не сплачено черговий платіж за ліцензію. Тобто необхідною умовою є існування такої ліцензії на час настання форс-мажорних обставин.
В контексті цього повідомлення, суд вбачає, що у повідомленні ДПС України від 01.03.2022 року мається на увазі незастосування штрафних санкцій за здійснення ліцензійної діяльності після закінчення терміну дії ліценції та/або у разі несплати чергового платежу за ліцензію.
У повідомленні не йдеться про надання суб`єктам господарювання права на здійснення ліцензійної діяльності без отримання ліцензії взагалі.
Суд констатує, що Кабінетом Міністрів України 18 березня 2022 р. прийнято постанову № 314 «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану», якою передбачено у період воєнного стану право на провадження господарської діяльності без отримання дозвільних документів (документів дозвільного характеру, ліцензій або інших результатів надання публічних послуг), крім видів господарської діяльності за переліком згідно з додатком 2, - на підставі декларації про провадження господарської діяльності.
Отже, позивачем не доведено наявності станом на 31.10.2022 року (дата фактичної перевірки) права на здійснення роздрібної торгівлі пальним без отримання ліцензії.
Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують.
Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії). Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (рішення у справі Суомінен проти Фінляндії). Ще одне призначення обґрунтованого рішення полягає в тому, щоб продемонструвати сторонам, що вони були почуті.
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч.1 ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
На підставі викладеного, враховуючи підтвердження висновків відповідача про порушення позивачем у перевіряємий період ст.15 Закону України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР Про державне регулювання виробництва і торгівлі спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального (зі змінами), суд вважає, що підстави для скасування податкового повідомлення-рішення №12549/15-32-09-02 про застосування до ТОВ «ФЕРРУМ-ОЙЛ» штрафних санкцій у розмірі 250 000,00 грн. та задоволення адміністративного позову відсутні.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
У зв`язку з відмовою у задоволенні адміністративного позову, розподіл судових витрат, які складаються з витрат на сплату судового збору, не здійснюється.
Керуючись ст.ст. 2, 5-9, 72, 74, 76-77, 90, 139, 242-246, 250, 255-258, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України,
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову товариства з обмеженою відповідальністю «ФЕРРУМ-ОЙЛ» (вул. Перемоги, буд. 2, кв. 4, м. Болград, Болградський р-н, Одеська обл., 68702, код ЄДРПОУ 38701396) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення відмовити.
Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст. 255 КАС України.
Рішення може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст. ст. 293, 295 КАС України.
Суддя А.А. Радчук
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.08.2023 |
Оприлюднено | 24.08.2023 |
Номер документу | 112970033 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Радчук А.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні