ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
17 серпня 2023 року м. Дніпросправа № 280/7269/21
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Бишевської Н.А. (доповідач),
суддів: Добродняк І.Ю., Семененка Я.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження
апеляційну скаргу Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса)
на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 10 травня 2023 року
у справі № 280/7269/21
за позовом Державного реєстратора ОСОБА_1
до Міністерства юстиції України
треті особи: Якимівська селищна рада Якимівського району Запорізької області, Запорізька регіональна філія державного підприємства "Національні інформаційні системи", ОСОБА_2
про скасування наказу,-
ВСТАНОВИВ:
16 серпня 2021 р. державний реєстратора ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Міністерства юстиції України, треті особи: Якимівська селищна рада Якимівського району Запорізької області, Запорізька регіональна філія державного підприємства "Національні інформаційні системи", у якому просив визнати незаконним та скасувати наказ Міністерства юстиції України від 26.07.2021 року № 2642/5 "Про задоволення скарги Якимівської селищної ради Якимівського району Запорізької області від 17.09.2020 року № 03.1-1.2/2245".
Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 25.10.2021 року до участі у справі № 280/7269/21 залучено третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_2 .
Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 10.05.2023 року закрито провадження у справі № 280/7269/21 в частині пунктів 2 та 4 наказу Міністерства юстиції України від 26 липня 2021 року № 2642/5 «Про задоволення скарги».
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 10 травня 2023 року у справі №280/7269/21 адміністративний позов державного реєстратора ОСОБА_1 до Міністерства юстиції України, треті особи: Якимівська селищна рада Якимівського району Запорізької області, Запорізька регіональна філія державного підприємства "Національні інформаційні системи", ОСОБА_2 про скасування наказу - задоволено.
Визнано протиправними та скасовано пункти 3 та 5 наказу Міністерства юстиції України від 26.07.2021 року № 2642/5 "Про задоволення скарги".
Судом першої інстанції зазначено, що в матеріалах справи не містяться належні та допустимі докази, що підтверджують належне надіслання на адресу позивача копії скарги та доданих до неї документів, як того вимагають пункти 10, 11 Порядку № 1128. Суд вказав, що неповідомлення позивача, як заінтересованої особи (відносно, якого пунктом 3 оскаржуваного наказу тимчасово заблоковано доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 6 (шість) місяців) про дату час, та місце розгляду поданої скарги, шляхом направлення сповіщення за допомогою телефонограми чи засобів електронної пошти призвело до позбавлення позивача часу, встановленого Законом, для здійснення заходів, направлених на захист своїх прав. Суд вважав, що спірне рішення в частині блокування доступу Державного реєстру речових прав на нерухоме майно прийнято без дотримання потрібного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, та без урахування права особи на участь у процесі прийняття рішення. Наведене слугувало підставою для задоволення позовних вимог.
Не погодившись з рішенням суду, Південне міжрегіональне управління Міністерства юстиції (м. Одеса) подало апеляційну скаргу, згідно якої просить скасувати рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 10 травня 2023 року у справі № 280/7269/21, як таке що винесено з порушенням норм матеріального та процесуального права.
Скаржник вказує, що суд не врахував, що відповідач опублікував оголошення про проведення засідання Комісії щодо розгляду відносно позивача. Повідомити останнього засобами телефонного зв`язку або електронною поштою не було можливості через відсутність таких даних в скарзі Якимівської селищної ради.
Судом апеляційної інстанції справу призначено до розгляду у відкритому судовому засіданні, однак на дату ста час, визначений судом, представники сторін не з`явились, заяв чи клопотань від сторін не надходило, що у відповідності до ст. 311 КАС України , надало можливість суду апеляційної інстанції здійснити розгляд справи в письмовому провадженні.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів не вбачає підстав для задоволення апеляційної скарги, та зазначає:
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено матеріалами справи, рішенням № 4 від 26.05.1993 Переможненської сільської ради народних депутатів мовою оригіналу: «В связи с поступившим заявлением от жителя с. Переможное ОСОБА_3 желающего увеличить ранее выделенный ему участок земли в количестве 30 га до 50 га в пожизненное наследуемое владение Переможненский сельский совет народных депутатов РЕШИЛ: Выделить дополнительно земельный участок в количестве 20 га пахотной земли из Госземзапаса Переможненского сельского Совета жителю с. Переможное ОСОБА_3 в пожизненное наследуемое владение».
22.06.1993 на ім`я ОСОБА_2 видано Державний акт на право довічного успадковуваного володіння землею для ведення фермерського господарства площею 50 га № 000051, на підставі рішення Переможненської сільської ради народних депутатів від 26.05.1993 № 4.
Згідно із Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права державним реєстратором виконавчого комітету Новоданилівської сільської ради Якимівського району Запорізької області ОСОБА_1 на підставі Державного акту на право довічного успадковуваного володіння землею для ведення фермерського господарства площею № 000051 від 22.06.1993, було прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 14.09.2020 № 54030093 та № 54029195 на земельні ділянки з кадастровими номерами 2320383600:09:001:0002 та 2320383600:09:002:0010, вид іншого речового права - право володіння, право довічного успадковуваного володіння землею, відомості про суб`єкта іншого речового права - ОСОБА_2 .
Якимівською селищною радою Якимівського району Запорізької області до Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції України (м. Дніпро) було подано скаргу на реєстраційні дії, проведені державним реєстратором від 17.09.2020 № 03.1-12/2245, з проханням: провести перевірку правомірності дій державного реєстратора виконавчого комітету Новоданилівської сільської ради Якимівського району Запорізької області ОСОБА_1 ; притягнути до відповідальності згідно ст. 37 Закону державного реєстратора виконавчого комітету Новоданилівської сільської ради Якимівського району Запорізької області ОСОБА_1.; усунути порушення прав Якимівської селищної ради шляхом скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію права володіння (права довічного успадковуваного володіння землею) на земельні ділянки: площею 30,3740 га кадастровий номер 2320383600:09:002:0010 та 18,9574 га кадастровий номер 2320383600:09:001:0002.
06.07.2021 Північно-Східною регіональною комісією Міністерства юстиції України з розгляду скарг на рішення, дії чи бездіяльність державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції розглянута скарга Якимівської селищної ради Якимівського району Запорізької області від 17.09.2020 та за результатами її розгляду складено висновок, в якому рекомендовано Міністерству юстиції України: скаргу Якимівської селищної ради Якимівського району Запорізької області від 17.09.2020 задовольнити в повному обсязі; скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 14.09.2020 № 54030093, прийняте державним реєстратором виконавчого комітету Новоданилівської сільської ради Якимівського району Запорізької області ОСОБА_1.; скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 14.09.2020 № 54029195, прийняте державним реєстратором виконавчого комітету Новоданилівської сільської ради Якимівського району Запорізької області ОСОБА_1.; тимчасово блокувати доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно державному реєстратору виконавчого комітету Новоданилівської сільської ради Якимівського району Запорізької області ОСОБА_1 строком на 6 місяців.
26.07.2021 Міністерством юстиції України прийнято рішення на підставі висновку Комісії від 06.07.2021 за результатом розгляду скарги у формі наказу № 2642/5, яким, зокрема: скаргу Якимівської селищної ради Якимівського району Запорізької області від 17.09.2020 № 03.1-12/2245 задовольнити в повному обсязі; скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 14.09.2020 № 54030093 та № 54029195, прийняті державним реєстратором виконавчого комітету Новоданилівської сільської ради Якимівського району Запорізької області ОСОБА_1.; тимчасово блокувати доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно державному реєстратору виконавчого комітету Новоданилівської сільської ради Якимівського району Запорізької області ОСОБА_1. строком на 6 місяців.
Не погодившись з наказом Міністерства юстиції України від 26.07.2021 року № 2642/5 "Про задоволення скарги Якимівської селищної ради Якимівського району Запорізької області від 17.09.2020 року № 03.1-1.2/2245", позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.
Переглядаючи рішення суду в межах доводів апеляційної скарги колегія суддів виходить із такого.
Частиною другою статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною першою статті 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі - Закон № 1952-IV) визначено загальні засади державної реєстрації прав, якими є: 1) гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; 2) обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав; 2-1) одночасність вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об`єктом незавершеного будівництва та державної реєстрації прав; 3) публічність державної реєстрації прав; 4) внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом; 5) відкритість та доступність відомостей Державного реєстру прав.
Статтею 7 Закону № 1952-IV встановлено, що Міністерство юстиції України у сфері державної реєстрації прав має повноваження, зокрема, забезпечувати доступ до Державного реєстру прав державних реєстраторів, суб`єктів державної реєстрації прав, визначених цим Законом, інших суб`єктів, право доступу яких визначено цим Законом, та приймає рішення про тимчасове блокування або анулювання такого доступу у випадках, передбачених цим Законом; розглядати скарги на рішення, дії або бездіяльність державних реєстраторів, суб`єктів державної реєстрації прав, територіальних органів Міністерства юстиції України та приймає обов`язкові до виконання рішення, передбачені цим Законом.
Відповідно до статті 37 Закону № 1952-IV рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єкта державної реєстрації прав можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України, його територіальних органів або до суду.
Міністерство юстиції України розглядає скарги: 1) на рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав (крім випадків, коли таке право набуто на підставі судового рішення, а також коли щодо нерухомого майна наявний судовий спір); 2) на рішення, дії або бездіяльність територіальних органів Міністерства юстиції України.
Частиною шостою статті 37 Закону № 1952-IV визначено, що за результатами розгляду скарги Міністерство юстиції України та його територіальні органи приймають мотивоване рішення про: 1) відмову у задоволенні скарги; 2) задоволення (повне чи часткове) скарги шляхом прийняття рішення про: а) скасування рішення про державну реєстрацію прав, скасування рішення територіального органу Міністерства юстиції України, прийнятого за результатами розгляду скарги; б) скасування рішення про зупинення державної реєстрації прав, про зупинення розгляду заяви або про відмову в державній реєстрації прав та проведення державної реєстрації прав; в) виправлення помилки, допущеної державним реєстратором; в-1) усунення порушень, допущених державним реєстратором, з визначенням строків для виконання наказу; г) тимчасове блокування доступу державного реєстратора до Державного реєстру прав; ґ) анулювання доступу державного реєстратора до Державного реєстру прав; е) притягнення до дисциплінарної відповідальності посадової особи територіального органу Міністерства юстиції України; є) направлення до Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Міністерстві юстиції України подання щодо анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю.
Процедура розгляду відповідно до Законів України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єкта державної реєстрації, територіального органу Мін`юсту, що здійснюється Мін`юстом та його територіальними органами визначена Порядком розгляду скарг у сфері державної реєстрації (далі - Порядок), затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1128, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин.
Відповідно до пункту 2 Порядку розгляд скарг у сфері державної реєстрації здійснюється Мін`юстом та його територіальними органами у межах компетенції, визначеної законом.
Розгляд скарг у сфері державної реєстрації на предмет наявності (відсутності) порушень закону у рішеннях, діях або бездіяльності державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Мін`юсту здійснюється колегіально, крім випадку, передбаченого цим Порядком.
Для забезпечення колегіального розгляду скарг у сфері державної реєстрації Мін`юстом чи його територіальними органами утворюються постійно діючі колегії з розгляду скарг у сфері державної реєстрації (далі - колегії), положення про які затверджуються Мін`юстом. Склад колегій затверджується Мін`юстом чи відповідним територіальним органом.
Згідно пункту 8 Порядку у разі коли під час розгляду скарги у сфері державної реєстрації відповідно до пункту 5 цього Порядку не виявлено підстав для відмови в її задоволенні чи підстав для пересилання її за належністю, Мін`юст чи відповідний територіальний орган здійснює колегіальний розгляд такої скарги на предмет наявності (відсутності) порушень закону в рішеннях, діях або бездіяльності державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Мін`юсту, що оскаржуються.
Для розгляду скарги у сфері державної реєстрації колегіально Мін`юст чи відповідний територіальний орган запрошує скаржника, державного реєстратора, суб`єкта державної реєстрації, територіальний орган Мін`юсту, рішення, дія або бездіяльність яких оскаржується, а також інших заінтересованих осіб, зазначених у скарзі у сфері державної реєстрації або встановлених відповідно до відомостей реєстрів (пункт 10 Порядку).
Відсутність осіб, визначених абзацом першим цього пункту, під час розгляду скарги у сфері державної реєстрації колегіально не є перешкодою для її розгляду.
Згідно пункту 11 Порядку Мін`юст чи відповідний територіальний орган своєчасно, але не пізніше ніж за два дні до дня розгляду скарги у сфері державної реєстрації колегіально повідомляє особам, визначеним у пункті 10 цього Порядку, про час і місце засідання колегії шляхом розміщення оголошення на офіційному веб-сайті Мін`юсту та додатково одним з таких способів:
1) телефонограмою (якщо номер телефону зазначено у скарзі у сфері державної реєстрації, повідомлено заінтересованою особою або встановлено з інших офіційних джерел);
2) засобами електронної пошти (якщо адресу електронної пошти зазначено у скарзі у сфері державної реєстрації, доданих до неї документах, повідомлено заінтересованою особою або встановлено з інших офіційних джерел).
Апеляційним судом досліджено, що 06.07.2021 Північно-Східною регіональною комісією Міністерства юстиції України з розгляду скарг на рішення, дії чи бездіяльність державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції розглянута скарга Якимівської селищної ради Якимівського району Запорізької області від 17.09.2020 та за результатами її розгляду складено висновок, в якому рекомендовано Міністерству юстиції України: скаргу Якимівської селищної ради Якимівського району Запорізької області від 17.09.2020 задовольнити в повному обсязі; скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 14.09.2020 № 54030093, прийняте державним реєстратором виконавчого комітету Новоданилівської сільської ради Якимівського району Запорізької області ОСОБА_1.; скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 14.09.2020 № 54029195, прийняте державним реєстратором виконавчого комітету Новоданилівської сільської ради Якимівського району Запорізької області ОСОБА_1.; тимчасово блокувати доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно державному реєстратору виконавчого комітету Новоданилівської сільської ради Якимівського району Запорізької області ОСОБА_1 строком на 6 місяців.
В подальшому 26.07.2021 Міністерством юстиції України прийнято рішення на підставі висновку Комісії від 06.07.2021 за результатом розгляду скарги у формі наказу, яким, зокрема: скаргу Якимівської селищної ради Якимівського району Запорізької області від 17.09.2020 № 03.1-12/2245 задовольнити в повному обсязі; скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 14.09.2020 № 54030093 та № 54029195, прийняті державним реєстратором виконавчого комітету Новоданилівської сільської ради Якимівського району Запорізької області ОСОБА_1.; тимчасово блокувати доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно державному реєстратору виконавчого комітету Новоданилівської сільської ради Якимівського району Запорізької області ОСОБА_1. строком на 6 місяців.
Зі змісту наявного в матеріалах справи листа ДП «Національні інформаційні системи» від 06.07.2021 № 3335/14.2-12 вбачається, що оголошення про засідання Північно-Східної регіональної Колегії Міністерства юстиції України з розгляду скарг на рішення, дії чи бездіяльність державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції, яке відбулось 06.07.2021, розміщено на офіційному веб-сайті Міністерства юстиції України 01.07.2021 о 17:47.
Апеляційний суд зауважує, що аналіз положень пункту 11 Порядку № 1128 дає підстави для висновку, що обов`язковою умовою належного повідомлення осіб про час і місце засідання колегії, окрім розміщення оголошення на офіційному веб-сайті Мін`юсту є повідомлення такої особи або телефонограмою або засобами електронної пошти. Виконання вказаної вимоги закону має на меті забезпечити реальну можливість зацікавлених осіб (особливо державного реєстратора, дії якого оскаржуються) взяти участь у засіданні при розгляді скарги, для того, щоб їхні пояснення були прийняті та враховані.
Разом з тим, колегією суддів встановлено, що в матеріалах справи відсутні докази додаткового повідомлення позивача телефонограмою або засобами електронної пошти про час та місце розгляду скарги відносно його дій, як це передбачено приписами пункту 11 Порядку № 1128.
Апеляційний суд враховує, що Верховний Суд у постанові від 20.11.2020 у справі № 520/7596/19 зазначав, що участь позивача на засіданні комісії спрямована на забезпечення права особи почути інформацію, яка розглядається стосовно нього і впливає на результати прийнятого рішення, та висловити свої аргументи. Особа, щодо якої приймається рішення, має право бути вислуханою, наводити доводи та докази на підтвердження своїх аргументів.
Таким чином, колегія суддів відхиляє доводи скаржника про те, що ним дотримано приписи пункту 11 Порядку № 1128, а відсутність повідомлення позивача телефонограмою або засобами електронної пошти про час та місце розгляду скарги не вплинуло на кінцевий результат розгляду.
Апеляційний суд вважає безпідставними доводи скаржника про відсутність необхідних відомостей в скарзі селищної ради, оскільки пункт 11 Порядку передбачає встановлення відсутніх відомостей для надіслання телефонограми або листа засобами електронної пошти з інших офіційних джерел.
Слід також звернути увагу на неодноразово висловлену Верховним Судом правову позицію щодо відсутності обов`язку особи здійснювати моніторинг сайту Міністерства юстиції України щодо розміщення на ньому інформації, адже обов`язок надання такої інформації встановлений спеціальним порядком (постанови Верховного Суду від 14.11.2018 у справі № 814/2229/17, від 17.07.2019 у справі №420/5711/18, від 08.08.2019 у справі №813/2632/18, від 12.12.2019 у справі №540/15/19, від 30.04.2020 у справі № 820/5458/17, від 08.07.2021 у справі №640/25601/19, від 08.02.2022 у справі № 460/3137/20).
Відтак, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що спірне рішення Міністерства юстиції України від 26.07.2021 року № 2642/5 "Про задоволення скарги " в частині блокування доступу Державного реєстру речових прав на нерухоме майно прийнято без урахування права особи на участь у процесі прийняття рішення, а тому позов в цій частині підлягає задоволенню.
Натомість, доводи скаржника про те, що позивач був належним чином поінформований про місце, дату та час розгляду скарги, не знайшли свого підтвердження.
Згідно із ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Підсумовуючи, апеляційний суд дійшов висновку, що доводи апеляційної скарги не спростовують висновки суду першої інстанції і не дають підстав для висновку про помилкове застосування судом першої інстанції норм матеріального або процесуального права.
Керуючись ст. ст. 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 327, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) - залишити без задоволення.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 10 травня 2023 року у справі № 280/7269/21 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку в порядку та строки передбачені ст.ст.328,329 КАС України.
Головуючий - суддя Н.А. Бишевська
суддя І.Ю. Добродняк
суддя Я.В. Семененко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.08.2023 |
Оприлюднено | 02.02.2024 |
Номер документу | 112972588 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Бишевська Н.А.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сіпака Андрій Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні