Рішення
від 08.08.2023 по справі 132/3154/20
КАЛИНІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 132/3154/20

Провадження № 2/132/26/23

РІШЕННЯ

Іменем України

"08" серпня 2023 р. Калинівський районний суд Вінницької області

в складі: головуючого Аліменко Ю.О.

секретаря Безулої К.В.

адвоката Кучер Г.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Калинівка цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Комунального підприємства «Управляюча компанія «Житловик» м. Калинівка, третя особа, на стороні відповідача, що не заявляє самостійних вимог - Структурна одиниця «Хмільницькі електричні мережі» Акціонерного товариства «Вінницяобленерго» про зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

30.09.2020 р. до Калинівського районного суду Вінницької області звернувся ОСОБА_1 із позовом до Комунального підприємства «Житловик» Калинівської міської ради Вінницької області, третя особа, на стороні відповідача, що не заявляє самостійних вимог - Акціонерне товариство «Вінницяобленерго» структурна одиниця «Калинівські електричні мережі» про зобов`язання вчинити певні дії, в якому просить: зобов`язати Комунальне підприємство «Житловик» Калинівської міської ради Вінницької області здійснити ремонт на заміну систем електропостачання у першому під`їзді в будинку під номером АДРЕСА_1 , а саме: відновити електропроводку, встановити засоби обліку електричної енергії для освітлення місць загального користування, здійснити перенесення приладів обліку із квартир на сходові клітки; зобов`язати Комунальне підприємство «Житловик» Калинівської міської ради Вінницької області провести ОСОБА_1 перерахунок оплати за надані послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, в частині оплати за освітлення місць загального користування за 2017-2020 роки; стягнути з Комунального підприємства «Житловик» Калинівської міської ради Вінницької області документально понесені судові витрати.

В обґрунтування цих вимог позивач зазначив, що він, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , з 21.08.1981 року зареєстрований та проживає у багатоквартирному будинку в АДРЕСА_1 .

27.12.2017 року між Комунальним підприємством «Житловик» Калинівської міської ради Вінницької області (відповідач по справі) та ним, як Споживачем, укладено договір «Про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій», додатком до якого відповідно до п. 2 Договору є рішення органу місцевого самоврядування про затверджений тариф, його структуру, періодичність та строки надання послуг.

Відповідно до умов Договору споживачу повинні надаватись послуги, що передбачені, статтею 13 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», а саме:

1) комунальні послуги (централізоване постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо-та електропостачання, централізоване опалення, а також вивезення побутових відходів тощо);

2) послути з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, санітарно-технічне обслуговування, обслуговування внутрішньобудинкових мереж, утримання ліфтів, освітлення місць загального користування, поточний ремонт, вивезення побутових відходів тощо);

3) послуги з управління будинком, спорудою або групою будинків (балансоутримання, укладання договорів на виконання послуг, контроль виконання умов договору тощо);

4) послуги з ремонту приміщень, будинків, споруд (заміна та підсилення елементів конструкцій та мереж, їх реконструкція, відновлення несучої спроможності несучих елементів конструкцій тощо). Примірні переліки житлово-комунальних послуг та їх склад залежно від функціонального призначення визначаються центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства.

Згідно з ч. 2. ст. 22 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» виконавець зобов`язаний: забезпечувати вчасно та відповідної якості надання житлово-комунальних послуг згідно із законодавством та умовами договору; здійснювати контроль за технічним станом інженерного обладнання будинків, квартир, приміщень; підготувати та укласти із споживачем договір на надання житлово-комунальних послуг з визначенням відповідальності за дотримання умов його виконання згідно з типовим договором; надавати в установленому законодавством порядку необхідну інформацію про перелік житлово-комунальних послуг, їх вартість, загальну вартість місячного платежу, структуру цін/тарифів, норми споживання, режим надання житлово-комунальних послуг, їх споживчі властивості тощо; своєчасно проводити підготовку жилого будинку і його технічного обладнання до експлуатації в осінньо-зимовий період; розглядати у визначений законодавством термін претензії та скарги споживачів і проводити відповідні перерахунки розміру плати за житлово-комунальні послуги в разі їх ненадання або надання не в повному обсязі, зниження їх якості; утримувати в належному технічному стані, здійснювати технічне обслуговування та ремонт внутрішньо будинкових мереж, вживати заходів щодо ліквідації аварійних ситуацій, усунення порушень якості послуг у терміни, встановлені договором та/або законодавством; сплачувати споживачу компенсацію за перевищення встановлених термінів проведення аварійно- відновлювальних робіт у розмірі, визначеному договором або законодавством; вести облік вимог (претензій) споживачів у зв`язку з порушенням порядку надання житлово-комунальних послуг, зміною їх споживчих властивостей та перевищенням термінів проведення аварійно-відновлювальних робіт; своєчасно за власний рахунок проводите роботи з усунення виявлених неполадок, пов`язаних з отриманням житлово-комунальних послуг, що виникли з його вини.

Позивач у позові зазначає, що з моменту вселення до даного багатоквартирного житлового будинку, КП «Житловик» та його попередниками систематично порушуються умови договору б/н від 27.12.2017 року та вимоги чинного законодавства, в частині проведення ремонтних робіт по заміні систем електропостачання будинку та нарахування оплати за освітлення місць загального користування, прибирання сходових клітин, яке не проводиться, в під`їздах всього будинку у місцях загального користування електропроводка пошкоджена.

Не погоджуючись з бездіяльністю Відповідача та маючи намір провести ремонт у себе на балконі, турбуючись про безпеку свою та інших жителів будинку, так як включаючи електрозварювальний пристрій загорається проводка по всьому під`їзду, позивач звернувся з заявою від 22.06.2020 року № 98 про проведення ремонтних робіт по заміні систем електропостачання в першому під`їзді, однак відповіді на заяву та жодних дій з боку Відповідача не було. Позивачем було надано як додаток до заяви фотографії у якому стані перебуває електропроводка у під`їзді.

09.07.2020 року №М-80 позивач звернувся з заявою про проведення перерахунку за освітлення місць загального користування, однак отримав 09.07.2020 року за № 187 формальну відписку, щодо розрахунку вартості місць загального користування яка проводиться відповідно до середньорічного фактичного показника електроенергії згідно актів споживання по Калинівським ЕМ за роком, що передує розрахунковому місяцю та згідно тарифу, що виставляється Калинівським ЕМ та наведено перелік спожитих кВТ з січня 2016 року по грудень 2016 року та визначено середній показник 1384 кВТ, основною причиною підвищення вартості освітлення місць загального користування є збільшення споживання електроенергії в місцях загального користування. Не зрозуміло чому звертаючись в 2020 році про перерахунок вартості за освітлення місць загального користування включається розрахункова величина за 2016 рік, а не за 2019 рік та по місяцям також розподілена не зрозуміло.

З цього самого питання позивач звертався і до Калинівської міської ради Вінницької області і до Калинівської районної державної адміністрації, однак відповідно до відповіді № 02-12-1172 від 24.07.2020 року та № 01-М-283-7 від 28.07.2020 року надано аналогічну відповідь, що тариф на освітлення місць загального користування розрахований відповідно до постанови КМУ № 869 від 01.06.2011 року «Про порядок формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій». Пункт 5 даної Постанови передбачає, що розрахунковою одиницею є 1 кв.м. загальної площі, що перебуває у власності чи наймі фізичної чи юридичної особи. Тариф на освітлення місць загального користування в 2015 році 0,4396 грн. за 1 кв.м, з листопада 2016 року - 0,70 грн. за 1 кв.м, тобто також формальна відписка яка містить посилання на постанову КМУ № 869 від 01.06.2011 року, яка містить зовсім іншу назву.

Також позивач звернувся з заявою до СО «Калинівські електричні мережі» ВАТ «Вінницяобленерго» про проведення заміни систем електропостачання, надавши фотографії їх стану, на яку 04.08.2020 року отримав відповідь № СО -56-517, що відповідно до Правил роздрібного ринку електричної енергії, за стан внутрішньо будинкових електричних мереж багатоквартирного будинку (від вводу в будинок до відхідних клем вузла вимірювання побутового споживача) відповідає власник (балансоутримувач) цих мереж. Межа балансової належності та експлуатаційної відповідальності у багатоквартирному будинку встановлюється: 1) між власником (балансоутримувачем) внутрішньо будинкових електричних мереж багатоквартирного будинку та оператором системи - відповідно до пункту 2.2.2 або пункту 2.2.3 цієї глави;

2) між власником (балансоутримувачем) мереж багатоквартирного будинку та власником вузла обліку побутового споживача, розміщеного у квартирі, - на вхідних клемах вузла вимірювання;

3) між власником (балансоутримувачем) мереж багатоквартирного будинку та власником вузла обліку побутового споживача, розміщеного на сходовій клітці, - на вхідних клемах комутаційного апарата, встановленого до вузла вимірювання;

4) між власником вузла обліку та споживачем - на відхідних клемах вузла вимірювання.

За стан мереж малої системи розподілу відповідає власник (балансоутримувач) цих мереж, а тому не можуть надати відповіді на порушені питання, оскільки вони не належать до компетенції оператора системи розподілу.

Протягом останніх трьох років позивач звертався до Відповідача з заявами про надання рішення органу місцевого самоврядування про затверджений тариф, його структуру, на що у відповідь отримував формальну відписку. Не погоджуючись з такими діями Відповідача позивач звернувся до суду за захистом порушених інтересів як споживача.

Ухвалою Калинівського районного суду Вінницької області від 02.10.2020 р. позовну заяву ОСОБА_1 до Комунального підприємства «Житловик» Калинівської міської ради Вінницької області, третя особа, на стороні відповідача, що не заявляє самостійних вимог - Акціонерне товариство «Вінницяобленерго» структурна одиниця «Калинівські електричні мережі» про зобов`язання вчинити певні дії - залишено без руху та позивачу надано строк для усунення недоліків позовної заяви протягом п`яти днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху.

23.10.2020 р. на виконання ухвали суду від 02.10.2020 р. позивачем надано додаткові пояснення та квитанцію про сплату судового збору.

Ухвалою Калинівського районного суду Вінницької області від 26.10.2020 р. відкрито провадження у справі за вказаним позовом за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче судове засідання.

Відповідач КП «Житловик» Калинівської міської ради Вінницької області» в особі представника - директора Шатова В.В. звернувся до суду із відзивом на позов (зареєстрованим 26.11.2020 р. за вх.№11352/20), в якому просить у задоволенні позовних вимог позивачу відмовити, обґрунтовуючи свою позицію тим, що КП «Житловик» м. Калинівка, як виконавець комунальних послуг, надає житлово-комунальні послуги мешканцям зокрема й позивачу, які зберігають чинність відповідно до п. 3 з приміткою 1 Розділу VIII кінцевих і перехідних положень ЗУ «Про житлово- комунальні послуги» №2189 - VIII від 09.11.2017 р. по затвердженому рішенням №124 від 20.07.2017р. Калинівської міської ради тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкової території, що розрахований відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів від 01.06.2011р. №869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифу на житлово-комунальні послуги», що зрештою прямо вказує на те, що типовий договір затверджений КМУ від 01.06.2011 року №869 не зобов`язує КП «Житловик» утримувати на балансі відповідне майно.

Щомісяця відповідач здійснює перелік робіт, щодо переліку послуг у порядку та на умовах договору й додатку до нього (додаток додається). Зокрема до послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкової території входить послуга - «освітлення місць загального користування», відповідно до якої КП «Житловик» зобов`язується проводити:

- чергові технічні огляди заземлень, групових розподілювальних та запобіжних пунктів, перехідних коробок і установчої арматури - 2 рази на рік при загальному огляді будинку;

- ремонт внутрішньої електропроводки (окрім квартирної);

- ліквідування аварії з пошуками місць пошкоджень у мережах електроосвітлення;

- встановлення і заміну вимикачів, патронів, запобіжників у місцях загального користування (сходові марші);

- зовнішній огляд з вибірковою перевіркою та ревізією контактних з`єднань та стану проводів у з`єднувальних і відгалужувальних коробках та щитках, ремонт вимикачів в місцях пошкоджень електромереж та їх усунення;

- перетягування промислової внутрішньої електропроводки та встановлення додаткових кріплень, відновлення написів, що знаходяться на вході в електролічильник;

- оплата за використану електроенергію в Калинівські ЕМ.

Дані зобов`язання у КП «Житловик» надаючи таку послугу виникли й на підставі укладеного договору №КА-21400 від 12.07.2007р. з CO «Калинівські ЕМ». Власне до якої у позивача виникли вимоги до відповідача, вважаючи, що КП «Житловик» порушує умови укладеного з позивачем договору від 27.12.2017р. в частині - ремонтних робіт та оплати відповідної послуги та вимагає від відповідача здійснити порахунок за надані послуги в частині оплати за освітлення місць загального користування за період з 2017-2020р.

Письмові звернення, які надходили від позивача до КП «Житловик» у 2020 році щодо заміни системи електропостачання та розрахунку вартості освітлення місць загального користування відповідачем було надано письмові роз`яснення, що розрахунок вартості проводиться відповідно до середньорічного фактичного показника електроенергії згідно актів споживання по Калинівським ЕМ за роком, що передує розрахунку та згідно тарифу, що виставляється Калинівськими ЕМ. Також працівниками підприємства, по АДРЕСА_1 у 1-му під`їзді, одразу ж було здійснено зовнішній огляд з вибірковою перевіркою контактних з`єднань та стан проводів у з`єднувальних і відгалужувальних коробках та щитках, ремонт вимикачів в місцях пошкоджень електромереж. Після усунення наявних проблем було заплановано в порядку черги встановлення і заміну вимикачів, патронів, запобіжників у місцях загального користування (сходові марші) відповідні заходи було вжито 13 листопада 2020 року (про проведенні роботи фото додаються). Тому, як зазначає позивач у своїй позовній заяві, що відповідні дії відповідача є бездіяльністю є недоцільним. Підтвердженням відповідних заходів відповідачем зрештою є щомісячно виставленні рахунки шляхом їх розповсюдження у поштову скриньку позивача за фактично надані послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкової території, які по суті являються актами виконаних робіт, а також фото звіт від 13.11.2020 року.

Заявлена позивачем вимога встановлення засобів обліку електричної енергії для освітлення місць загального користування та перенесення приладів обліку із квартир на сходові клітини до повноважень КП «Житловик» не входить так, як встановлення відповідних засобів у квартирах було здійснено згідно технічної документації при будівництві будинку. Тому , перенесення приладів обліку із квартир на сходові клітини необхідно погоджувати з надавачем таких послуг - Калинівськими ЕМ.

Окрім всього вище перерахованого КП «Житловик», як виконавець комунальних послуг, звертає увагу на те, що враховуючи ч. 2 ст. 10 ЗУ «Про приватизацію державного фонду України» та офіційного його тлумачення Конституційним судом України ( у 20004 та 2011 р.), а також згідно ст. 355 ЦК України та ч. 1 ст. 5 ЗУ «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» від 14.05.2015 №417 - VIII спільне майно багатоквартирного будинку є спільною сумісною власністю співвласників. Тому, саме співвласники зобов`язані забезпечити належне утримання та належний санітарний стан, протипожежний і технічний стан спільного майна багатоквартирного будинку у разі невиконання своїх обов`язків співвласники несуть відповідальність пропорційно до їх частки. Дані положення визначені ст.ст. 7, 8 ЗУ «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку».

Відтак, усі заявлені вимоги у позовній заяві Позивача до Комунального підприємства «Житловик», що діє на підставі Статуту, затвердженого рішенням №211 від 13.11.2019 55-сесії Калинівської міської ради 7 скликання, як до виконавця комунальних послуг є безпідставними та не мають належних обґрунтувань.

Ухвалою суду від 11.03.2021 р. проведено заміну третьої особи, на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Акціонерне товариство «Вінницяобленерго» структурна одиниця «Калинівські електричні мережі» на Структурну одиницю «Хмільницькі електричні мережі» Акціонерного товариства «Вінницяобленерго».

Ухвалою суду від 24.03.2021 р. закрито підготовче провадження у цивільній справі за позовом ОСОБА_1 до Комунального підприємства «Житловик» Калинівської міської ради Вінницької області, третя особа, на строні відповідача, що не заявляє самостійних вимог - Структурна одиниця «Хмільницькі електричні мережі» Акціонерного товариства «Вінницяобленерго» про зобов`язання вчинити певні дії, та призначено її до судового розгляду по суті в загальному позовному провадженні.

Ухвалою суду від 27.04.2023 р. проведено заміну відповідача Комунальне підприємство «Житловик» Калинівської міської ради Вінницької області та залучено його правонаступника Комунальне підприємство «Управляюча компанія «Житловик» м. Калинівка (код ЄДРПОУ 34272092).

Позивач ОСОБА_1 та його представник - адвокат Кучер Г.М. у судовому засіданні позовну заяву підтримала з викладених у ній підстав та просила позов задовольнити. Крім того, представник позивача подала заяву, яку підтримав позивач, про залишення позову в частині позовної вимоги про зобов`язання Комунального підприємства «Управляюча компанія «Житловик» м. Калинівка здійснити ремонт та заміну систем електропостачання у першому під`їзді в будинку під номером АДРЕСА_1 без розгляду та повернення сплаченого судового збору.

Представник відповідача ОСОБА_2 у судовому засіданні заперечував щодо задоволення позовних вимог позивача з мотивів наведених у відзиві. В задоволені позову просив відмовити у повному обсязі.

Представник третьої особина стороні відповідача, що не заявляє самостійних вимог - Структурна одиниця «Хмільницькі електричні мережі» Акціонерного товариства «Вінницяобленерго» в судове засідання не з`явився, хоча про місце, час та дату судового засідання був повідомлений належним чином, про що свідчать рекомендовані повідомлення про вручення поштового відправлення, виплату поштового переказу, наявні в матеріалах справи.

Вислухавши доводи учасників розгляду, дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку, що заява представника позивача та позов є обґрунтованими і підлягають задоволенню з таких мотивів.

Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , з 21.08.1981 року зареєстрований та проживає у багатоквартирному будинку в АДРЕСА_1 .

27.12.2017 року між Комунальним підприємством «Житловик» Калинівської міської ради Вінницької області (відповідач по справі) та позивачем, як Споживачем, укладено договір «Про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій», додатком до якого відповідно до п. 2 Договору є рішення органу місцевого самоврядування про затверджений тариф, його структуру, періодичність та строки надання послуг.

Відповідно до умов Договору споживачу повинні надаватись наступні послуги:

1) комунальні послуги (централізоване постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо-та електропостачання, централізоване опалення, а також вивезення побутових відходів тощо);

2) послути з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, санітарно-технічне обслуговування, обслуговування внутрішньобудинкових мереж, утримання ліфтів, освітлення місць загального користування, поточний ремонт, вивезення побутових відходів тощо);

3) послуги з управління будинком, спорудою або групою будинків (балансоутримання, укладання договорів на виконання послуг, контроль виконання умов договору тощо);

5) послуги з ремонту приміщень, будинків, споруд (заміна та підсилення елементів конструкцій та мереж, їх реконструкція, відновлення несучої спроможності несучих елементів конструкцій тощо). Примірні переліки житлово-комунальних послуг та їх склад залежно від функціонального призначення визначаються центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства.

Позивач у позові зазначає, що з моменту вселення до даного багатоквартирного житлового будинку, КП «Житловик» та його попередниками систематично порушуються умови договору б/н від 27.12.2017 року та вимоги чинного законодавства, в частині проведення ремонтних робіт по заміні систем електропостачання будинку та нарахування оплати за освітлення місць загального користування, прибирання сходових клітин, яке не проводиться, в під`їздах всього будинку у місцях загального користування електропроводка пошкоджена.

Не погоджуючись з бездіяльністю Відповідача та маючи намір провести ремонт у себе на балконі, турбуючись про безпеку свою та інших жителів будинку, так як включаючи електрозварювальний пристрій загорається проводка по всьому під`їзду, позивач звернувся з заявою від 22.06.2020 року № 98 про проведення ремонтних робіт по заміні систем електропостачання в першому під`їзді, однак відповіді на заяву та жодних дій з боку Відповідача не було. Позивачем було надано як додаток до заяви фотографії у якому стані перебуває електропроводка у під`їзді.

09.07.2020 року №М-80 позивач звернувся з заявою про проведення перерахунку за освітлення місць загального користування, однак отримав 09.07.2020 року за № 187 формальну відписку, щодо розрахунку вартості місць загального користування яка проводиться відповідно до середньорічного фактичного показника електроенергії згідно актів споживання по Калинівським ЕМ за роком, що передує розрахунковому місяцю та згідно тарифу, що виставляється Калинівським ЕМ та наведено перелік спожитих кВТ з січня 2016 року по грудень 2016 року та визначено середній показник 1384 кВТ, основною причиною підвищення вартості освітлення місць загального користування є збільшення споживання електроенергії в місцях загального користування. Не зрозуміло чому звертаючись в 2020 році про перерахунок вартості за освітлення місць загального користування включається розрахункова величина за 2016 рік, а не за 2019 рік та по місяцям також розподілена не зрозуміло.

З цього самого питання позивач звертався і до Калинівської міської ради Вінницької області і до Калинівської районної державної адміністрації, однак відповідно до відповіді № 02-12-1172 від 24.07.2020 року та № 01-М-283-7 від 28.07.2020 року надано аналогічну відповідь, що тариф на освітлення місць загального користування розрахований відповідно до постанови КМУ № 869 від 01.06.2011 року «Про порядок формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій». Пункт 5 даної Постанови передбачає, що розрахунковою одиницею є 1 кв.м. загальної площі, що перебуває у власності чи наймі фізичної чи юридичної особи. Тариф на освітлення місць загального користування в 2015 році 0,4396 грн. за 1 кв.м, з листопада 2016 року - 0,70 грн. за 1 кв.м, тобто також формальна відписка яка містить посилання на постанову КМУ № 869 від 01.06.2011 року, яка містить зовсім іншу назву.

Також позивач звернувся з заявою до СО «Калинівські електричні мережі» ВАТ «Вінницяобленерго» про проведення заміни систем електропостачання, надавши фотографії їх стану, на яку 04.08.2020 року отримав відповідь № СО -56-517, що відповідно до Правил роздрібного ринку електричної енергії, за стан внутрішньо будинкових електричних мереж багатоквартирного будинку (від вводу в будинок до відхідних клем вузла вимірювання побутового споживача) відповідає власник (балансоутримувач) цих мереж. Межа балансової належності та експлуатаційної відповідальності у багатоквартирному будинку встановлюється: 1) між власником (балансоутримувачем) внутрішньо будинкових електричних мереж багатоквартирного будинку та оператором системи - відповідно до пункту 2.2.2 або пункту 2.2.3 цієї глави;

1) між власником (балансоутримувачем) мереж багатоквартирного будинку та власником вузла обліку побутового споживача, розміщеного у квартирі, - на вхідних клемах вузла вимірювання;

2) між власником (балансоутримувачем) мереж багатоквартирного будинку та власником вузла обліку побутового споживача, розміщеного на сходовій клітці, - на вхідних клемах комутаційного апарата, встановленого до вузла вимірювання;

3) між власником вузла обліку та споживачем - на відхідних клемах вузла вимірювання.

За стан мереж малої системи розподілу відповідає власник (балансоутримувач) цих мереж, а тому не можуть надати відповіді на порушені питання, оскільки вони не належать до компетенції оператора системи розподілу.

Протягом останніх трьох років позивач звертався до Відповідача з заявами про надання рішення органу місцевого самоврядування про затверджений тариф, його структуру, але у відповідь отримував лише формальну відписку.

Відповідно до вимог п. 5 ст.1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та/або перебування осіб у житлових і нежитлових приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил, що здійснюється на підставі відповідних договорів про надання житлово-комунальних послуг.

Відповідно до вимог п. 14 ст.1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», управитель багатоквартирного будинку (далі - управитель) - фізична особа - підприємець або юридична особа - суб`єкт підприємницької діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб.

Статтею 9 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» передбачено, що споживач здійснює оплату за спожиті житлово-комунальні послуги щомісяця, якщо інший порядок та строки не визначені відповідним договором.

Споживач не звільняється від оплати житлово-комунальних послуг, отриманих ним до укладення відповідного договору.

За бажанням споживача оплата житлово-комунальних послуг може здійснюватися шляхом внесення авансових платежів згідно з умовами договору про надання відповідних житлово-комунальних послуг.

Дієздатні особи, які проживають та/або зареєстровані у житлі споживача, користуються нарівні зі споживачем усіма житлово-комунальними послугами та несуть солідарну відповідальність за зобов`язаннями з оплати житлово-комунальних послуг.

Структура плати виконавцю комунальної послуги визначається згідно з договором про надання відповідної комунальної послуги, укладеним за вимогами цього Закону.

Споживач щомісяця (або з іншою періодичністю, визначеною договором) вносить однією сумою плату виконавцю комунальної послуги (крім послуг з постачання та розподілу природного газу та електричної енергії), у тому числі якщо вона складається з окремих складових, передбачених відповідним договором, укладеним відповідно до цього Закону. При цьому виконавці комунальних послуг забезпечують деталізацію інформації щодо складових плати у рахунках споживачів.

Статтею 10 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» передбачено, що ціни (тарифи) на житлово-комунальні послуги встановлюються за домовленістю сторін, крім випадків, коли відповідно до закону ціни (тарифи) є регульованими. У такому разі ціни (тарифи) встановлюються уповноваженими законом державними органами або органами місцевого самоврядування відповідно до закону.

Вартість послуг з управління багатоквартирним будинком визначається за домовленістю сторін, крім випадку обрання управителя органом місцевого самоврядування.

Якщо управитель визначений органом місцевого самоврядування на конкурсних засадах, ціна послуги з управління багатоквартирним будинком визначається на рівні ціни, запропонованої в конкурсній пропозиції переможцем конкурсу.

Така ціна протягом строку дії договору управління може змінюватися виключно за погодженням сторін з підстав та в порядку, визначених таким договором.

Ціна послуги з управління багатоквартирним будинком встановлюється договором про надання послуг з управління багатоквартирним будинком з розрахунку на один квадратний метр загальної площі житлового або нежитлового приміщення, якщо інше не визначено договором про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, та включає:

1) витрати на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території і поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку відповідно до кошторису витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, крім витрат на обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги, у разі укладення індивідуальних договорів про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем;

2) винагороду управителю, яка визначається за згодою сторін.

Кошторис витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території є невід`ємною частиною договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком.

Кошторис витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території враховує обов`язковий перелік робіт (послуг), який затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства, а також періодичність виконання (надання) робіт (послуг) з утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території.

Управитель у порядку та з періодичністю, визначеними договором, та/або на вимогу споживача зобов`язаний інформувати споживача про фактичні витрати та виконані (надані) роботи (послуги) з утримання і ремонту спільного майна багатоквартирного будинку та його прибудинкової території.

На вимогу органу місцевого самоврядування надається інформація про кількісні та якісні показники наданих послуг з управління, їхню вартість, а також галузева звітність.

У разі якщо прибудинкова територія багатоквартирного будинку не оформлена у власність або користування співвласників багатоквартирного будинку, прибирання та інші послуги з обслуговування території навколо такого багатоквартирного будинку можуть бути включені до кошторису витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території (у тому числі при визначенні управителя на конкурсних засадах) виключно за згодою споживачів із визначенням на договірних засадах та погодженням з органом місцевого самоврядування меж та площі території, яку співвласники згодні утримувати.

Інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності здійснюється виконавцями відповідних послуг в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства.

На вимогу органу місцевого самоврядування надається інформація про кількісні та якісні показники наданих комунальних послуг, їхню вартість, а також галузева звітність.

У разі прийняття уповноваженим органом рішення про зміну цін/тарифів на комунальні послуги виконавець у строк, що не перевищує 15 днів з дати введення їх у дію, повідомляє про це споживачам з посиланням на рішення відповідних органів.

Частиною 1 статті 18 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» передбачено, що управління багатоквартирним будинком управителем здійснюється на підставі договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, що укладається згідно з типовим договором.

Частинами 2, 3 статті 26 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» передбачено, що виконавець комунальної послуги або управитель багатоквартирного будинку зобов`язаний самостійно здійснити перерахунок вартості комунальної послуги або послуги з управління багатоквартирним будинком за весь період їх ненадання, надання не в повному обсязі або невідповідної якості, а також сплатити споживачу неустойку (штраф, пеню) у порядку та розмірі, визначених законодавством або договором. Виконавець комунальної послуги не несе відповідальності за її ненадання, надання не в повному обсязі або невідповідної якості, якщо доведе, що в точці обліку такої послуги (в разі укладення індивідуального договору - на межі внутрішньо будинкових систем багатоквартирного будинку та інженерно-технічних систем приміщення споживача) її якість відповідала вимогам, встановленим цим Законом, іншими актами законодавства і договором.

Згідно з ч.1 ст. 509 ЦК України, зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

За змістом ч. 1 ст. 901 ЦК України, за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

Разом з тим, відповідно до загальних умов виконання зобов`язання, встановлених ст. 526 ЦК України, зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Недотримання таких вимог призводить до порушення зобов`язань.

Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону України «Про захист прав споживачів», споживачі під час придбання, замовлення або використання продукції, яка реалізується на території України, для задоволення своїх особистих потреб мають право на:

1) захист своїх прав державою;

2) належну якість продукції та обслуговування;

3) безпеку продукції;

4) необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її кількість, якість, асортимент, а також про її виробника (виконавця, продавця);

5) відшкодування майнової та моральної шкоди, завданої внаслідок недоліків продукції (дефекту в продукції), відповідно до закону;

6) звернення до суду та інших уповноважених державних органів за захистом порушених прав;

7) об`єднання в громадські організації споживачів (об`єднання споживачів).

Згідно ч. 1 ст. 6 Закону України «Про захист прав споживачів», продавець (виробник, виконавець) зобов`язаний передати споживачеві продукцію належної якості, а також надати інформацію про цю продукцію.

Згідно ч. 1 статті 7 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» передбачено, що споживач має право:

1) одержувати своєчасно та належної якості житлово-комунальні послуги згідно із законодавством і умовами укладених договорів;

2) без додаткової оплати одержувати від виконавця житлово-комунальних послуг інформацію про ціни/тарифи, загальну вартість місячного платежу, структуру ціни/тарифу, норми споживання та порядок надання відповідної послуги, а також про її споживчі властивості;

3) на відшкодування збитків, завданих його майну, шкоди, заподіяної його життю або здоров`ю внаслідок неналежного надання або ненадання житлово-комунальних послуг та незаконного проникнення в належне йому житло (інший об`єкт нерухомого майна);

4) на усунення протягом строку, встановленого договорами про надання житлово-комунальних послуг або законодавством, виявлених недоліків у наданні житлово-комунальних послуг;

5) на зменшення у встановленому законодавством порядку розміру плати за житлово-комунальні послуги у разі їх ненадання, надання не в повному обсязі або зниження їхньої якості;

6) на неоплату вартості комунальних послуг (крім постачання теплової енергії) у разі їх невикористання (за відсутності приладів обліку) за період тимчасової відсутності в житловому приміщенні (іншому об`єкті нерухомого майна) споживача та інших осіб понад 30 календарних днів, за умови документального підтвердження відповідно до умов договорів про надання комунальних послуг;

7) отримувати від управителя, виконавців комунальних послуг штраф у розмірі, визначеному договорами про надання відповідних житлово-комунальних послуг, за перевищення нормативних строків проведення аварійно-відновних робіт;

8) на перевірку кількості та якості житлово-комунальних послуг у встановленому законодавством порядку;

9) складати та підписувати акти-претензії у зв`язку з порушенням порядку надання житлово-комунальних послуг, зміною їхніх споживчих властивостей та перевищенням строків проведення аварійно-відновних робіт;

10) без додаткової оплати отримувати від виконавця відповідної послуги чи іншої уповноваженої на розподіл комунальної послуги особи детальний розрахунок розподілу обсягу спожитих комунальних послуг між споживачами багатоквартирного будинку;

11) без додаткової оплати отримувати інформацію про проведені управителем, виконавцем комунальної послуги нарахування плати за житлово-комунальні послуги (з розподілом за періодами та видами нарахувань) та отримані від споживача платежі;

12) у встановленому законодавством порядку відключитися від систем централізованого теплопостачання та постачання гарячої води;

13) розірвати договір про надання комунальної послуги, попередивши про це виконавця відповідної комунальної послуги не менш як за два місяці до дати розірвання договору, за умови допуску виконавця для здійснення технічного припинення надання відповідної послуги. Це право не поширюється на договір про постачання теплової енергії, укладений зі споживачами у багатоквартирному будинку, крім випадку розірвання такого договору колективним споживачем.

Так у поданому відзиві на позовну заяву позивача, відповідачем зазначено, що працівниками підприємства, по АДРЕСА_1 у 1-му під`їзді, одразу ж після поданого позову було здійснено зовнішній огляд з вибірковою перевіркою контактних з`єднань та стан проводів у з`єднувальних і відгалужувальних коробках та щитках, ремонт вимикачів в місцях пошкоджень електромереж. Після усунення наявних проблем було заплановано в порядку черги встановлення і заміну вимикачів, патронів, запобіжників у місцях загального користування (сходові марші) відповідні заходи було вжито 13 листопада 2020 року, про проведенні роботи надали фото, які долучені до матеріалів справи.

Посилання відповідача на те, що вимога позивача про проведення перерахунку оплати за надані послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, в частині оплати за освітлення місць загального користування за 2017-2020 роки є безпідставною, що розрахунок вартості проводиться відповідно до середньорічного фактичного показника електроенергії згідно актів споживання по Калинівським ЕМ за роком, що передує розрахунку та згідно тарифу, що виставляється Калинівськими ЕМ, суд до уваги не приймає, оскільки, як вбачається з долучених до матеріалів справи відповідей, основною причиною підвищення вартості освітлення місць загального користування є збільшення споживання електроенергії в місцях загального користування, та наведено перелік спожитих кВт з січня 2016 року по грудень 2016 року, хоча з заявою про перерахунок позивач звертався у 2020 році, а тому розрахунок спожитих кВт повинен відбуватися з січня 2019 року по грудень 2019 року. Із вказаного слідує, що вартість освітлення місць загального користування станом на 2020 рік розрахована з урахуванням спожитих кВт з січня 2016 року по грудень 2016 року, що не відповідає нормам законодавства. Тариф на освітлення місць загального користування розрахований відповідно до постанови КМУ № 869 від 01.06.2011 року «Про порядок формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій». Пункт 5 даної Постанови передбачає, що розрахунковою одиницею є 1 кв.м. загальної площі, що перебуває у власності чи наймі фізичної чи юридичної особи. Тариф на освітлення місць загального користування в 2015 році 0,4396 грн. за 1 кв.м, з листопада 2016 року - 0,70 грн. за 1 кв.м., тому підлягає перерахунку оплата за надані послуги з утримання будинків і споруд, прибудинкових територій, в частині оплати за освітлення місць загального користування за 2017-2020 роки.

Суд також звертає увагу на те, що відповідно до ч. 1 ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Таким чином, у розумінні закону, суб`єктивне право на захист - це юридично закріплена можливість особи використати заходи правоохоронного характеру для поновлення порушеного права і припинення дій, які порушують це право.

За змістом наведених норм, позовне провадження характеризується наявністю матеріально-правового спору між сторонами, відповідачем у справах позовного провадження є особа - учасник цивільних правовідносин, яка порушує, не визнає або оспорює відповідні права позивача.

Згідно ч. 1 ст. 13 ЦПК України - суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Відповідно до статті 76 ЦПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Згідно статті 77 ЦПК України, належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.

Згідно ч. 1 ст. 81 ЦПК України кожна сторона зобов`язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

За загальними положеннями ЦПК України обов`язок суду під час ухвалення рішення вирішити, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги позивача та якими доказами вони підтверджуються; перевірити наявність чи відсутність певних обставин за допомогою доказів шляхом їх оцінки; оцінити подані сторонами докази та дійти висновку про наявність або відсутність певних юридичних фактів.

08.08.2023 року за вх. № 6811/23 представником позивача - адвокатом Кучер Г.М. подано заяву про залишення позову в частині позовної вимоги про зобов`язання Комунального підприємства «Управляюча компанія «Житловик» м. Калинівка здійснити ремонт та заміну систем електропостачання у першому під`їзді в будинку під номером АДРЕСА_1 без розгляду та повернення сплаченого судового збору.

Дослідивши подану заяву, матеріали справи, суд вважає заяву такою, що підлягає задоволенню.

Представник позивача - адвокат Кучер Г.М. подавши заяву про залишення позову в частині позовної вимоги про зобов`язання Комунального підприємства «Управляюча компанія «Житловик» м. Калинівка здійснити ремонт та заміну систем електропостачання у першому під`їзді в будинку під номером АДРЕСА_1 без розгляду, розпорядилася наданим процесуальним правом безумовно та усвідомлено, знаючи про наслідки своєї розпорядчої дії, яка не суперечить закону та не порушує прав, свобод та інтересів інших осіб.

Враховуючи вищенаведене, суд на основі всебічного, повного, об`єктивного та безпосереднього з`ясування фактичних обставин, на які сторони посилаються, як на підставу своїх вимог і заперечень, оцінивши наявні у справі докази за своїм внутрішнім переконанням, з`ясувавши їх достатність і взаємний зв`язок у сукупності, приходить до переконання, що позовна вимога ОСОБА_1 до Комунального підприємства «Управляюча компанія «Житловик» м. Калинівка про проведення перерахунку оплати за надані послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, в частині оплати за освітлення місць загального користування за 2017-2020 роки підлягає задоволенню.

Відповідно до пункту 4 частини 1 статті 7 Закону України «Про судовий збір» сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі залишення заяви або скарги без розгляду (крім випадків, якщо такі заяви або скарги залишені без розгляду у зв`язку з повторним неприбуттям або залишенням позивачем судового засідання без поважних причин та неподання заяви про розгляд справи за його відсутності, або неподання позивачем витребуваних судом матеріалів, або за його заявою (клопотанням).

З квитанції № 23 від 29.09.2020 року вбачається, що ОСОБА_1 29.09.2020 було сплачено до суду судовий збір у розмірі 840,80 грн.

З урахуванням наведеного, клопотання про повернення судового збору підлягає задоволенню, а сплачений судовий збір - поверненню особі, яка його сплатила.

Відповідно до ч. 1 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Оскільки позов задоволено повністю, то з відповідача на користь позивача слід стягнути судовий збір в сумі 840,80 грн.

Керуючись ст.ст. 141, 246, 259, 268, 354 ЦПК України, суд-

У Х В А Л И В:

Заяву представника позивача ОСОБА_1 - адвоката Кучер Г.М. про залишення позову в частині позовної вимоги про зобов`язання Комунального підприємства «Управляюча компанія «Житловик» м. Калинівка здійснити ремонт та заміну систем електропостачання у першому під`їзді в будинку під номером АДРЕСА_1 без розгляду та повернення сплаченого судового збору - задоволити.

Позов в частині зобов`язання Комунального підприємства «Управляюча компанія «Житловик» м. Калинівка здійснити ремонт та заміну систем електропостачання у першому під`їзді в будинку під номером АДРЕСА_1 - залишити без розгляду в зв`язку із поданням заяви про залишення позову в цій частині без розгляду.

Роз`яснити, що особа позов якої залишено без розгляду, після усунення умов, що були підставою для залишення заяви без розгляду, має право звернутись до суду повторно. У разі залишення позову без розгляду відповідач має право заявити вимоги про компенсацію здійснених ним витрат, пов`язаних з розглядом справи, внаслідок необґрунтованих дій позивача.

Повернути ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 , сплачений судовий збір згідно квитанції № 23 від 29.09.2020 року у розмірі 840,80 грн.

Повернення сплаченої суми судового збору необхідно здійснити у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної фінансової політики.

Позов ОСОБА_1 до Комунального підприємства «Управляюча компанія «Житловик» м. Калинівка, третя особа, на стороні відповідача, що не заявляє самостійних вимог - Структурна одиниця «Хмільницькі електричні мережі» Акціонерного товариства «Вінницяобленерго» про зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Зобов`язати Комунальне підприємство «Управляюча компанія «Житловик» м. Калинівка провести ОСОБА_1 перерахунок оплати за надані послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, в частині оплати за освітлення місць загального користування за 2017-2020 роки.

Стягнути з Комунального підприємства «Управляюча компанія «Житловик» м. Калинівка на користь ОСОБА_1 сплачений ним судовий збір у розмірі 840,80 грн.

Суд повідомляє, що повний текст судового рішення складено 18 серпня 2023 року.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення в порядку, передбаченому ст. 354 ЦПК України.

Суддя:

Дата ухвалення рішення08.08.2023
Оприлюднено24.08.2023
Номер документу112976777
СудочинствоЦивільне
Сутьзобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —132/3154/20

Ухвала від 26.10.2023

Цивільне

Калинівський районний суд Вінницької області

Аліменко Ю. О.

Рішення від 08.08.2023

Цивільне

Калинівський районний суд Вінницької області

Аліменко Ю. О.

Рішення від 08.08.2023

Цивільне

Калинівський районний суд Вінницької області

Аліменко Ю. О.

Ухвала від 27.04.2023

Цивільне

Калинівський районний суд Вінницької області

Аліменко Ю. О.

Ухвала від 27.03.2023

Цивільне

Калинівський районний суд Вінницької області

Аліменко Ю. О.

Ухвала від 17.03.2022

Цивільне

Калинівський районний суд Вінницької області

Аліменко Ю. О.

Ухвала від 02.02.2022

Цивільне

Калинівський районний суд Вінницької області

Аліменко Ю. О.

Ухвала від 27.10.2021

Цивільне

Калинівський районний суд Вінницької області

Аліменко Ю. О.

Ухвала від 05.10.2021

Цивільне

Калинівський районний суд Вінницької області

Аліменко Ю. О.

Ухвала від 29.07.2021

Цивільне

Калинівський районний суд Вінницької області

Аліменко Ю. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні