Справа № 144/681/23
Провадження № 2/144/225/23
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"10" серпня 2023 р. Теплицький районний суд Вінницької області в складі:
головуючого судді - Германа О.С.,
з участю секретаря судового засідання - Пігулі А.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом керівника Гайсинської окружної прокуратури Вінницької області в інтересах держави в особі: Соболівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області до ОСОБА_1 , фермерського господарства «Тригубенка В.О.», третя особа,яка незаявляє самостійнихвимог щодопредмету спору,на сторонівідповідачів:Головне управлінняДержгеокадастру уВінницькій області, про витребування земельної ділянки,
В С Т А Н О В И В:
22 травня 2023 року позивач звернувся до суду з позовом до відповідачів, про витребування земельної ділянки,відповідно доякої просить витребувати у ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрованого та фактично проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 та Фермерського господарства «Тригубенка В.О.» (вул. Суворова, 37, с. Орлівка Гайсинського району Вінницької області, 23833, код ЄДРПОУ 34260946), на користь Соболівської територіальної громади в особі Соболівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області (вул. 40-річчя Перемоги, 7, с. Соболівка Гайсинського району Вінницької області, 23820, код ЄДРПОУ 04330792) земельну ділянку площею 1.7624 га з кадастровим номером 0523784800:01:000:0340, розташовану на території Соболівської територіальної громади Гайсинського району Вінницької області. Позовні вимоги вмотивовані тим, що згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, на підставі клопотання ОСОБА_1 від 24.09.2018 із додатками, адресованого начальнику Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області, наказом Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області № 2- 13192/15-18-СГ від 05.10.2018 затверджено розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність громадян та надано із земель державної власності у власність ОСОБА_1 земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 2.0000 га з кадастровим номером 0521084200:04:001:0148, що розташована на території Носковецької сільської ради Жмеринського району Вінницької області для ведення особистого селянського господарства. На підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-13192/15-18-СГ від 05.10.2018 державним реєстратором Якушинецької сільської ради Вінницького району Вінницької області Бойко А.В. 19.11.2018 зареєстроване право власності на вказану земельну ділянку за ОСОБА_1 . У подальшому, 19.03.2019, приватним нотаріусом Бершадського районного нотаріального округу Вінницької області Хмель Н.О. посвідчено договір купівлі-продажу № 235 земельної ділянки з кадастровим номером 0521084200:04:001:0148, укладеного між ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , про що внесено відомості про вчинений правочин в Державний реєстр речових прав на нерухоме майно, Реєстр прав власності на нерухоме майно та зареєстровано право власності на вказану земельну ділянку за ОСОБА_2 . Окрім того встановлено, що 05.04.2018 ОСОБА_1 було підготовлено клопотання, яке направлено до ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області, в якому він просить надати йому дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 1.9000 га, яка розташована на території Орлівської сільської ради Теплицького району Вінницької області на даний час Соболівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області для ведення особистого селянського господарства. Згідно наказу ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-5918/15-18- СГ від 08.05.2018 «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» (п. 1) ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 1.9000 га для ведення особистого селянського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення на території Орлівської сільської ради Теплицького району Вінницької області на даний час Соболівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області. Разом з тим, в порушення ч. 4 ст. 116 ЗК України, відповідно до якої передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, проводиться один раз по кожному виду використання, згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, на підставі клопотання ОСОБА_1 від 05.04.2019 із додатками, адресованого до Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області, наказом Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-5743/15-19- СГ від 22.04.2019 затверджено розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність та надано із земель державної власності у власність ОСОБА_1 земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 1.7624 га з кадастровим номером 0523784800:01:000:0340, що розташована на території Орлівської сільської ради Теплицького району Вінницької області на даний час Соболівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області. На підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-5743/15-19-СГ від 22.04.2019 державним реєстратором Теплицької районної державної адміністрації Вінницької області Етуру Емору Сльотою Мариною Анатоліївною 14.05.2019 зареєстроване право власності на вказану земельну ділянку за ОСОБА_1 , номер запису про право власності 31596051. Таким чином, всупереч вимогам ст. ст. 116, 118, 121 Земельного кодексу України, ОСОБА_1 при зверненні до Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області із клопотанням у квітні 2019 року не повідомив про те, що раніше у 2018 році він використав право на безоплатну приватизацію земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства. Окрім цього, ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області, приймаючи оспорюваний наказ, не перевірило факт реалізації ОСОБА_1 права на безоплатне отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, порушило вимоги земельного законодавства, що призвело до безпідставного вибуття землі із державної власності. Таким чином, відповідачем ОСОБА_1 всупереч вимогам земельного законодавства повторно безкоштовно отримано у власність (у порядку приватизації) .
Прокурор, який діє в інтересах держави в особі: Соболівської сільськоїради Гайсинськогорайону Вінницькоїобласті Бородіч О.О., в судове засідання не з`явився, на адресу суду направив клопотання з прохання проводити судове засідання без присутності представника позивача, позовні вимоги підтримує у повному обсязі.
Представник Соболівської сільської ради в судове засідання не з`явився, на адресу суду направив клопотання з проханням проводити розгляд справи без присутності представника Соболівської сільської ради.
Відповідач ОСОБА_1 та представник відповідача фермерського господарства «Тригубенка В.О.» в судове засідання не з`явилися, повідомлялись належним чином про час та місце проведення судового засідання, заяви про відкладення судового засідання від них не надходило.
Підстав для відкладення розгляду справи, передбаченихст. 223 ЦПК Українине вбачається, неявка сторін не перешкоджає вирішенню спору, а відтак судом ухвалено проводити судове засідання у відсутність сторін.
Відповідно до частини другої статті 247ЦПК України - фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється, оскільки розгляд справи відповідно до положень цього Кодексу проводиться судом за відсутності осіб, які беруть участь у справі.
Відповідно до ст. 4 ЦПК України - кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутись до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів. Тому позивач, має право, гарантоване Конституцією України та іншими нормативними актами,на звернення до суду із відповідною позовною заявою за захистом своїх невизнаних чи оспорюваних прав та законних інтересів.
Згідно ч. 3 ч. 4 ст. 56 ЦПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Відповідно до вимог ч. 1 ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» - представництво прокурором інтересів держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Відповідно до ч. 1ст. 81 ЦПК України- кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
За положеннямистатті 81 ЗК України, громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.
Суд, дослідивши надані письмові докази, встановив наступні обставини.
Відповідно до клопотання ОСОБА_1 від 24.09.2018, адресованого начальнику Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області, наказом Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області № 2- 13192/15-18-СГ від 05.10.2018 затверджено розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність громадян та надано із земель державної власності у власність ОСОБА_1 земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 2.0000 га з кадастровим номером 0521084200:04:001:0148, що розташована на території Носковецької сільської ради Жмеринського району Вінницької області для ведення особистого селянського господарства. ( а.с. 21).
Відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-13192/15-18-СГ від 05.10.2018 державним реєстратором Якушинецької сільської ради Вінницького району Вінницької області Бойко А.В. 19.11.2018 зареєстроване право власності на вказану земельну ділянку за ОСОБА_1 . (а.с. 22).
19.03.2019, приватним нотаріусом Бершадського районного нотаріального округу Вінницької області Хмель Н.О. посвідчено договір купівлі-продажу № 235 земельної ділянки з кадастровим номером 0521084200:04:001:0148, укладеного між ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , (а.с. 25-29).
Відповідно до клопотання ОСОБА_1 від 05.04.2018, яке направлено до ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області, в якому він просить надати йому дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 1.9000 га, яка розташована на території Орлівської сільської ради Теплицького району Вінницької області для ведення особистого селянського господарства. (а.с. 30).
Відповідно до наказу ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-5918/15-18-СГ від 08.05.2018 «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 1.9000 га для ведення особистого селянського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення на території Орлівської сільської ради Теплицького району Вінницької області. (а.с. 33).
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, на підставі клопотання ОСОБА_1 від 05.04.2019 із додатками, адресованого до Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області, наказом Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-5743/15-19- СГ від 22.04.2019 затверджено розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність та надано із земель державної власності у власність ОСОБА_1 земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 1.7624 га з кадастровим номером 0523784800:01:000:0340, що розташована на території Орлівської сільської ради Теплицького району Вінницької області (а.с. 34-36).
Згідно з листом сільського голови Соболівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області не має фінансової можливості звернутись до суду за захистом порушених своїх майнових прав (а.с. 41)
Суд, дослідивши матеріали цивільної справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, дійшов наступного висновку.
Відповідно достатті 131-1 Конституції України- органи прокуратури здійснюють представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Частиною третьоюстатті 56 ЦПК України-передбачено, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Відповідно до ч. 2ст. 19 Конституції України- органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Відповідно до ст. 41 КУ таст. 321 ЦК України, кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.
Згідно ст. 55 КУ, кожному гарантується судовий захист його прав і свобод.
Відповідно до частин першої та другоїстатті 78ЗК України -право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставіКонституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.
Частиною першоюстатті 81 ЗК України - визначено, що громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності; в) приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування; г) прийняття спадщини; ґ) виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).
Відповідно до пункту «а» частини третьоїстатті 22 ЗК Україниземлі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Відповідно до ч. 1- 4ст. 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі, зокрема, одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.
Згідно з п. б ч. 1ст. 121 ЗК України, громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства в розмірі не більше 2,0 гектара.
Право на безоплатне отримання земельної ділянки державної власності одного виду громадянин може використати один раз (постанова Верховного Суду від 20.05.2020 у справі N 706/1685/16-ц).
Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами, погодження проєктів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та повноваження органів виконавчої влади в частині погодження проєктів землеустрою щодо відведення земельних ділянок регулюється статтями118,186-1 ЗК України.
Згідно ч. 1ст.393ЦК України -правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.
Прийнятий Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області наказ № 2-5743/15-19-СГ від 22.04.2019 «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність», згідно якого ОСОБА_1 передано у власність земельну ділянку площею 1.7624 га, з кадастровим номером 0523784800:01:000:0340, суперечить вимогам ч. 4 ст.116, ст.121 ЗК України, оскільки ОСОБА_1 на час отримання спірної земельної ділянки у власність використав надане йому державою право на безоплатне отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в межах норм безоплатної передачі земельних ділянок для даного виду використання.
Відповідно до положеньст.387ЦК України -власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.
Згідно частини першоїстатті 388 ЦК України,якщо майно за відплатним договором придбане в особи, яка не мала права його відчужувати, про що набувач не знав і не міг знати (добросовісний набувач), власник має право витребувати це майно від набувача лише у разі, якщо майно: 1) було загублене власником або особою, якій він передав майно у володіння; 2) було викрадене у власника або особи, якій він передав майно у володіння; 3) вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно у володіння, не з їхньої волі іншим шляхом.
Таким чином право власника на витребування майна від добросовісного набувача на підставі частини першоїстатті 388 ЦК Українизалежить від того, у який спосіб майно вибуло з його володіння. Ця норма передбачає вичерпне коло підстав, коли за власником зберігається право на витребування свого майна від добросовісного набувача. Однією з таких підстав є вибуття майна з володіння власника або особи, якій він передав майно, не з їхньої волі іншим шляхом.
Якщо майно було набуте безвідплатно в особи, яка не мала права його відчужувати, власник має право витребувати його від добросовісного набувача у всіх випадках (частина третястаття 388 ЦК України).
Майно підлягає витребуванню у останнього набувача без необхідності визнання недійсними останніх правочинів щодо такого майна. При цьому витребування спірної земельної ділянки також у орендаря, який виступає користувачем земельної ділянки, тобто останнім набувачем, відповідатиме меті віндикаційного позову, спрямованого на захист прав власника майна (Постанова ВС від 17.11.2021 у справа №672/386/20)
Відповідно до п.10Постанови Пленуму Верховного суду України від 06.11.2009 № 9 "Про судову практику розгляду цивільних справ про визнання правочинів недійсними"рішення суду про задоволення позову про повернення майна, переданого за недійсним правочином, чи витребування майна із чужого незаконного володіння є підставою для здійснення державної реєстрації майна за власником, а також скасування попередньої реєстрації.
Таким чином, оскільки спірна земельна ділянка яку передано у власність ОСОБА_1 , площею 1.7624 га, з кадастровим номером 0523784800:01:000:0340, яка при зверненні до ГУ Держгеокадастру із клопотаннями про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою та його затвердження, не повідомив, що правом на безоплатну приватизацію земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства вже скористався, та внаслідок незабезпечення Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області законного надання земельної ділянки, що призвело до подвійного отримання ОСОБА_1 земельних ділянок, тому вимога про витребування земельної ділянки у власність держави є обгрунтованою.
Враховуючи вище викладене, суд вважає, що позовні вимоги Гайсинської окружної прокуратури Вінницької області в інтересах держави в особі: Соболівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області підлягають до задоволення.
Судові витрати відповідно до вимог ст. 141 ЦПК України необхідно стягнути з відповідача.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 4, 10, 12, 13, 19, 81, 141, 259, 263, 265, 268 ЦПК України, суд, -
У Х В А Л И В:
Позов керівника Гайсинської окружної прокуратури Вінницької області в інтересах держави в особі: Соболівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області до ОСОБА_1 , фермерського господарства «Тригубенка В.О.», третя особа,яка незаявляє самостійнихвимог щодопредмету спору,на сторонівідповідачів:Головне управлінняДержгеокадастру уВінницькій області, про витребування земельної ділянки- задовольнити.
Витребувати у ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрованого та фактично проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 та Фермерського господарства «Тригубенка В.О.» (вул. Суворова, 37, с. Орлівка Гайсинського району Вінницької області, 23833, код ЄДРПОУ 34260946), на користь Соболівської територіальної громади в особі Соболівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області (вул. 40-річчя Перемоги, 7, с. Соболівка Гайсинського району Вінницької області, 23820, код ЄДРПОУ 04330792) земельну ділянку площею 1.7624 га з кадастровим номером 0523784800:01:000:0340, розташовану на території Соболівської територіальної громади Гайсинського району Вінницької області.
Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрованого та фактично проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 та Фермерського господарства «Тригубенка В.О.» (вул. Суворова, 37, с. Орлівка Гайсинського району Вінницької області, 23833, код ЄДРПОУ 34260946) на користь Вінницької обласної прокуратури (отримувач коштів: Вінницька обласна прокуратура, код ЄДРПОУ: 02909909, банк отримувача: ДКСУ м. Київ, МФО 820172, рахунок: UA568201720343110002000003988) судові витрати, сплачений судовий збір в сумі 5369 (п`ять тисяч триста шістдесят вісім) гривень.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційної скарги не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до Вінницького апеляційного суду. Учасники справи, яким повне рішення не було вручено у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Повний текст рішення виготовлено 21.08.2023.
Суддя
Суд | Теплицький районний суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 10.08.2023 |
Оприлюднено | 24.08.2023 |
Номер документу | 112976822 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: |
Цивільне
Теплицький районний суд Вінницької області
Герман О. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні