РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 серпня 2023 року справа № 580/2586/23
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Каліновської А.В.,
за участю:
секретаря судового засідання Шапошник Я.О.,
представника позивача Гончар Л.В. (згідно ордеру),
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Юнікорнс» до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю Юнікорнс (18000, м. Черкаси, вул. М.Залізняка, 138/11, оф. 4, далі - позивач) звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Черкаській області (18000, м. Черкаси, вул. Хрещатик, 235, далі - відповідач), в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №7307/23-00-07-05-01 від 15 грудня 2022 року, яким товариству з обмеженою відповідальністю Юнікорнс зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість на загальну суму 122660 грн;
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №6788/23-00-07-05-01 від 01 грудня 2022 року, яким товариству з обмеженою відповідальністю Юнікорнс зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість на загальну суму 82414 грн;
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №1682/23-00-07-05-01 від 27 лютого 2023 року, яким товариству з обмеженою відповідальністю Юнікорнс зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість на загальну суму 122660 грн.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що представниками ГУ ДПС у Черкаській області було проведено перевірки ТОВ «ЮНІКОРНС» з питань дотримання вимог податкового законодавства при декларуванні за серпень 2022 року, за вересень 2022 року та за листопад 2022 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету. За наслідками перевірок складені оскаржувані податкові повідомлення-рішення. Підставою для складення спірних податкових повідомлень-рішень слугував висновок відповідача про не підтвердження реальності здійснення господарських операцій, по укладеному позивачем з контрагентом ПП «Тітан Буд» та ТОВ «Грандавто Черкаси» договору надання послуг по перевезенню вантажу №1051 від 01.06.2022. Позивач також зазначив, що відповідач помилково дійшов висновку про порушення позивачем вимог щодо формування податкового кредиту, оскільки з контрагентами здійснені реальні господарські операції, на підтвердження яких наявні необхідні, належним чином оформлені первинні бухгалтерські документи, а висновки акту перевірки не відповідають нормам чинного законодавства, базуються на припущеннях і не підтверджуються доказами. Відтак, спірні у цій справі податкові повідомлення-рішеннях ухвалені всупереч положенням п. 58.1 ст. 58 ПК України, а тому є протиправними та підлягають скасуванню.
Відповідач надав до суду відзив на позовну заяву, в якому заперечив проти позову з тих підстав, що у серпні та вересні 2022 року ПП «ТІТАН БУД» відповідно договору про надання послуг по перевезенню вантажу від 01.06.2022 №1051 надало ТОВ «ЮНІКОРНС» транспорті послуги. За наслідками проведених перевірок позивача встановлення порушення ним п.198.1, п. 198.2, п.198.3., 198.6. ст.198 Податкового кодексу України, що стало наслідком завищення позивачем суми податкового кредиту за серпень, вересень та листопад 2022 року. Висновками актів перевірки встановлено, що зазначені в товарно - транспортних накладних транспортні засоби не є власністю ПП «ТІТАН БУД». Транспортні засоби, зазначені в товарно - транспортних накладних є власністю директора ПП «ТІТАН БУД» ОСОБА_1 та ТОВ «ГРАНДАВТО ЧЕРКАСИ». В результаті аналізу даних Єдиного реєстру податкових накладних не встановлено в період з 01.01.2022 по 31.08.2022 здійснення будь-яких взаємовідносин між ПП «ТІТАН БУД» та ТОВ «ГРАНДАВТО ЧЕРКАСИ», в тому числі і оренди транспортних засобів. В повідомленнях про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою №20-ОПП поданих ПП «ТІТАН БУД» та ТОВ «ГРАНДАВТО ЧЕРКАСИ» не зазначена марка автомобілів, в результаті чого ідентифікувати транспортні засоби зазначені в товарно - транспортних накладних та повідомленні немає можливості. Відповідно податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску в 3 кварталі 2022 року на ПП «ТІТАН БУД» працювало 2 особи (в т.ч. директор Лебедько М.А.) та на ТОВ «ГРАНДАВТО ЧЕРКАСИ» - 1 особа (директор Лебедько М.А.). Виплати заробітної плати, чи іншої компенсації фізичним особам, які зазначені в товарно - транспортних накладних водіями, не встановлено. Отже, на переконання відповідача документально не підтверджено господарські відносини між ПП «ТІТАН БУД» та ТОВ «ГРАНДАВТО ЧЕРКАСИ», а також з фізичними особами, які зазначені в товарно - транспортних накладних водіями. Таким чином, за результатами перевірок встановлено відсутність у ПП «ТІТАН БУД» необхідних умов для здійснення господарської діяльності в частині надання транспортних послуг з перевезення. У зв`язку з чим, просив відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримала та просила їх задовольнити.
01.08.2023 представником Головного управління ДПС у Черкаській області Некоз А., до суду подано клопотання, в якому зазначено, що супровід справи здійснює Головний державний інспектор відділу провадження судових спав управління правового забезпечення Головного управління ДПС у Черкаській області Черніков О.В та у зв`язку з перебуванням Чернікова О.В. у відпустці, просила відкласти розгляд справи.
Представник відповідача Черніков О.В. належним чином повідомлений про дату, час і місце розгляду справи, у судове засідання 09.08.2023 не прибув, іншого представника відповідач у судове засідання також не направив.
Вирішуючи питання про можливість подальшого розгляду справи за відсутності представника відповідача, суд виходить із наступного.
Відповідно до ч. 2 ст. 44 КАС України, учасники справи зобов`язані добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами і неухильно виконувати процесуальні обов`язки. Приписами п. 3 ч. 5 ст. 44 КАС України визначено, що учасники справи, поміж іншого, зобов`язані з`являтися в судове засідання за викликом суду.
Відповідно ч. 1 ст. 205 КАС України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, у Головному управлінні ДПС у Черкаській області працює декілька працівників, які можуть здійснювати представництво Головного управління ДПС у Черкаській області в судах.
Беручи до уваги наведені обставини про належне та своєчасне повідомлення судом представника відповідача про призначення судового засідання на 09.08.2023, можливість прибуття у судове засідання іншого представника відповідача для здійснення представництва Головного управління ДПС у Черкаській області в судовому засіданні, а також з огляду на строки розгляду справи визначені Кодексом адміністративного судочинства України, суд прийшов до висновку про розгляд справи за відсутності представника Головного управління ДПС у Черкаській області.
Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши письмові докази, наявні в матеріалах справи, суд встановив такі фактичні обставини.
На підставі наказів Головного управління ДПС у Черкаській області від 19.10.2022 №1639-п, від 07.11.2022 №1785-п та на підставі п.п. 191.1.6 п.191 ст. 191, п.п.20.1.2. п.п.20.1.4, п.п.20.1.5, п.п.20.1.6 п.20.1 ст.20, п.75.1 ст.75, п.п.78.1.8 п.78.1 ст.78, п.79.1. п.79.2 ст.79 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (далі - Податковий кодекс), проведено документальну позапланову невиїзну перевірку товариства з обмеженою відповідальністю «ЮНІКОРНС» щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за серпень 2022 року у податковій декларації з ПДВ від 20.09.2022 №9187957873 від`ємного значення з ПДВ, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету в сумі 7 747 603 грн.
За результатами перевірки складено акт від 16.11.2022 №6685/23-00-07-05-01/41395864. В ході перевірки встановлено порушення позивачем вимог п.198.1, п.198.3, п. 198.6 ст.198 розділу V Податкового кодексу України, в результаті чого завищено від`ємне значення з податку на додану вартість, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду, за серпень 2022 року на суму 82 414 грн.
У вказаному акті перевірки зазначено, що у серпні 2022 року ПП «ТІТАН БУД» відповідно договору надання послуг по перевезенню вантажу від 01.06.2022 №1051 надано ТОВ «ЮНІКОРНС» транспортні послуги на суму 494 485,80 грн, в т.ч. ПДВ 82 414,30 грн, згідно актів надання послуг.
У товарно-транспортних накладних перевізником зазначено ПП «ТІТАН БУД».
За даними АІС «Податковий блок», ПП «ТІТАН БУД» подано повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою №20-ОПП до контролюючого органу, відповідно якого підприємство використовує в господарській діяльності 9 автомобілів, проте їх марка не зазначена, що не дає можливості встановити власника (власників) та підтвердити марку транспортних засобів, зазначених у товарно-транспортних накладних.
Крім того, у товарно - транспортних накладних від 12.08.2022 №375758, №375759, № 375866, №374867; від 13.08.2022 № 375771, №1375772; від 15.08.2022 №033236, №033237, №033333; від 16.08.2022 №033333/1, №033341, №033341/1; від 17.08.2022 №033240, №1033239; від 18.08.2022 №033250; від 19.08.2022 № 033082, №033082/1, №033090, №033089; від 20.08.2022 №033094, №03094/1 марка автомобілів, якими здійснювалось перевезення не зазначена, що не дає можливості підтвердити здатність транспортних засобів, зазначених у товарно-транспортних накладних, перевезти вказану кількість зерна.
Відповідно даних національної автоматизованої інформаційної системи МВС України, транспортні засоби, якими ПП «ТІТАН БУД» надавало транспортні послуги йому не належать, а саме: МАН НОМЕР_1 - власник ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ); ДАФ НОМЕР_3 - власник ТОВ «ГРАНДАВТО ЧЕРКАСИ» (код ЄДРПОУ 41227623); НОМЕР_4 - власник ТОВ «ГРАНДАВТО ЧЕРКАСИ» (код ЄДРПОУ 41227623); НОМЕР_5 - власник ТОВ «ГРАНДАВТО ЧЕРКАСИ» (код ЄДРПОУ 41227623); ДАФ НОМЕР_6 - відомості про вказаний автомобіль в базі відсутні.
В результаті аналізу даних Єдиного реєстру податкових накладних не встановлено даних, щодо здійснення будь - яких взаємовідносин між ПП «ТІТАН БУД» та ТОВ «ГРАНДАВТО ЧЕРКАСИ» протягом 2022 року, в тому числі і оренди транспортних засобів.
В рядку 10.4 декларації з податку на додану вартість «Придбання (виготовлення, будівництво, спорудження, створення) товарів/послуг та необоротних активів на митній території України з нульовою ставкою та /або без податку на додану вартість» за серпень 2022 року ПП «ТІТАН БУД» даних не відображено.
У ТОВ «ГРАНДАВТО ЧЕРКАСИ», основний вид діяльності 46.73 - оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням, платник податку на додану вартість з 11.02.2019.
За даними АІС «Податковий блок», ТОВ «ГРАНДАВТО ЧЕРКАСИ» подано повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою №20-ОПП до контролюючого органу, відповідно якого товариство використовує в господарській діяльності 8 автомобілів, проте їх марка не зазначена, що не дає можливості встановити чи ТОВ «ГРАНДАВТО ЧЕРКАСИ» та ПП «ТІТАН БУД» в повідомленнях за формою №20-ОПП зазначено одні й ті ж автомобілі.
Крім того, ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ) є директором ПП «ТІТАН БУД» та ТОВ «ГРАНДАВТО ЧЕРКАСИ».
Відповідно даних національної автоматизованої інформаційної системи МВС України ОСОБА_1 зареєстрував транспортний засіб МАН НОМЕР_1 22.04.2021.
В результаті аналізу податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за період з 2 кварталу 2021 року по 3 квартал 2022 року не встановлено виплат ОСОБА_1 за оренду транспортного засобу ПП «ТІТАН БУД», ТОВ «ГРАНДАВТО ЧЕРКАСИ».
У товарно-транспортних накладних зазначено водіїв ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 .
Відповідно податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску в 3 кварталі 2022 року на ПП «ТІТАН БУД» працювало 2 особи (в т.ч. директор ОСОБА_1 ) та на ТОВ «ГРАНДАВТО ЧЕРКАСИ» - 1 особа (директор ОСОБА_1 ). Виплати заробітної плати, чи іншої компенсації фізичним особам ОСОБА_6 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , які зазначені в товарно - транспортних накладних водіями, не встановлено.
Отже, в акті перевірки зазначено, що документально не підтверджено господарські відносини між ПП «ТІТАН БУД» та ТОВ «ГРАНДАВТО ЧЕРКАСИ», а також з фізичними особами, які зазначені в товарно - транспортних накладних водіями.
Податок на додану вартість в сумі 82414,30 грн включено ТОВ «ЮНІКОРНС» до складу податкового кредиту за серпень 2022 року.
Таким чином, за результатами перевірки встановлено відсутність у ПП «ТІТАН БУД» необхідних умов для здійснення господарської діяльності в частині надання транспортних послуг з перевезення зерна.
Перевіркою не підтверджується реальність здійснення господарської операції, документально оформленої між ТОВ «ЮНІКОРНС» та контрагентом - постачальником ПП «ТІТАН БУД» в серпні 2022 року з надання транспортних послуг.
Враховуючи викладене, ТОВ «ЮНІКОРНС» в порушення п.198.1., п. 1982, п.198.3., 1986. ст.198 Податкового кодексу України завищило податковий кредит в сумі 82 414,30 грн. за серпень 2022 року.
На підставі акту перевірки Головним управлінням ДПС у Черкаській області прийнято податкове повідомлення-рішення №6788/23-00-07-05-01 від 01 грудня 2022 року, яким ТОВ «ЮНІКОРНС» зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість на загальну суму 82414,00 грн.
На підставі наказу Головного управління ДПС у Черкаській області від 14.11.2022 №1844-п та на підставі п.п. 191.1.6 п.191 ст. 191, п.п.20.1.2. п.п.20.1.4, п.п.20.1.5, п.п.20.1.6 п.20.1 ст.20, п.75.1 ст.75, п.п.78.1.8 п.78.1 ст.78, п.79.1. п.79.2 ст.79 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI, проведено документальну позапланову невиїзну перевірку товариства з обмеженою відповідальністю «ЮНІКОРНС» щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за вересень 2022 року у податковій декларації з податку на додану вартість від 20.10.2022 №9215571278, від`ємного значення з ПДВ, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету в сумі 6 897 165 грн.
За результатами перевірки складено акт від 30.11.2022 №7207/23-00-07-05- 01/41395864. В ході перевірки встановлено порушення вимог п. 198.1, п.198.3, п.198.6 ст.198 розділу V Податкового кодексу України, в результаті чого завищено від`ємне значення з податку на додану вартість, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду, за вересень 2022 року на суму 122 660 грн.
В акті перевірки зазначено, що у вересні 2022 року ПП «ТІТАН БУД» відповідно договору надання послуг по перевезенню вантажу від 01.06.2022 №1051 надано ТОВ «ЮНІКОРНС» транспортних послуг на суму 241 475,85 грн, в т.ч. ПДВ 40 245,97 грн. Договір складено в м. Черкасах та підписаний зі сторони ПП «ТІТАН БУД» директором ОСОБА_1 та зі сторони ТОВ «ЮНІКОРНС» генеральним директором Хижняком Олександром Васильовичем. ТОВ «ЮНІКОРНС» до перевірки надано акти надання послуг.
У товарно-транспортних накладних, що надані на перевірку перевізником зазначено ПП «ТІТАН БУД» та водіїв ОСОБА_3 , ОСОБА_7 та ОСОБА_8 .
Відповідно даних національної автоматизованої інформаційної системи МВС України, транспортні засоби, якими ПП «ТІТАН БУД» надавало транспортні послуги за цей період, йому не належать, а саме: МАН НОМЕР_1 - власник ОСОБА_1 ; Фотон НОМЕР_7 - власник ОСОБА_9 ; ДАФ НОМЕР_8 - власник ТОВ «ГРАНДАВТО ЧЕРКАСИ».
Як вже зазначалося і в попередньому акті перевірки взаємовідносин між ПП «ТІТАН БУД» та ТОВ «ГРАНДАВТО ЧЕРКАСИ» протягом 2022 року не здійснювалося, в тому числі і оренди транспортних засобів.
У ТОВ «ГРАНДАВТО ЧЕРКАСИ», основний вид діяльності - 46.73 - оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням, платину податку на додану вартість з 11.02.2019.
За даними АІС «Податковий блок», ТОВ «ГРАНДАВТО ЧЕРКАСИ» подано повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою №20-ОПП до контролюючого органу, відповідно якого товариство використовує в господарській діяльності 8 автомобілів, проте їх марка не зазначена, що не дає можливості встановити чи ТОВ «ГРАНДАВТО ЧЕРКАСИ» та ПП «ТІТАН БУД» в повідомленнях за формою №20-ОПП зазначено ті самі автомобілі чи ні.
Відповідно даних національної автоматизованої інформаційної системи МВС України ОСОБА_1 зареєстрував транспортний засіб МАН НОМЕР_1 22.04.2021, а ОСОБА_9 зареєструвала транспортний засіб ФОТОН НОМЕР_7 -13.03.2021.
В результаті аналізу податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за період з 1 кварталу 2021 року по 3 квартал 2022 року не встановлено виплат ПП «ТІТАН БУД» ОСОБА_1 та ОСОБА_9 за оренду транспортного засобу.
Крім того, відповідно податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску у вересні 2022 року на ПП «ТІТАН БУД» обліковуються 3 працівника: директор ОСОБА_1 , водій - ОСОБА_7 та з 12.09.2022 водій ОСОБА_8 .
Проте, водію ПП «ТІТАН БУД» - ОСОБА_7 у вересні 2022 року заробітна плата не нараховувалась та не виплачувалась, директор ПП «ТІТАН БУД» ОСОБА_1 заробітну плату не отримує на ПП «ТІТАН БУД» з квітня 2022 року, водієві ОСОБА_8 заробітна плата нарахована за вересень 2022 року в сумі 3 818 грн (з 12.09.2022 - дата прийняття на роботу). Водій ОСОБА_3 на ПП «ТІТАН БУД» не обліковується.
На ТОВ «ГРАНДАВТО ЧЕРКАСИ» обліковується 1 особа (директор ОСОБА_1 ). Виплат заробітної плати чи іншої компенсації директору ОСОБА_1 або іншим фізичним особам (в т.ч. ОСОБА_3 ), який зазначений в товарно - транспортних накладних водієм, за вересень 2022 року не встановлено.
Таким чином, виходячи з викладеного в акті перевірки зазначено, що директор ОСОБА_1 ніякої роботи на підприємстві не виконував, а отже договір надання послуг по перевезенню вантажу від 01.06.2022 №1051 з ТОВ «ЮНІКОРНС» ним не укладався, дозволи на виїзд автомобілів на маршрут не надавались та акти виконаних робіт від 12.09.2022 №225, від 15.09.2022 №229, від 26.09.2022 №238, від 30.09.2022 №249, від 30.09.2022 №271 ним не складались та не підписувались.
Водій ПП «ТІТАН БУД» ОСОБА_7 перевезення вантажу для ТОВ «Юнікорнс» по маршруту м. Хорол Полтавська обл. (ТТН від 22.09.2022 №600604), с. Старий Коврай (ТТН від 22.09.2022 №033981, ТТН від 22.09.2022 №033977), с. Красенівка (ТТН від 24.09.2022 №132), с. Келеберда Канівський р-н (ТТН від 28.09.2022 №031502/1 та від 28.09.2022 №031502/2), с. Хрестителеве (ТТН від 23.09.2022 № 031710) м. Золотоноша не здійснював.
ОСОБА_3 на ПП «ТІТАН БУД» не обліковується, отже, як водій зазначеного підприємства, не здійснював перевезення вантажу для ТОВ «Юнікорнс» по маршруту с. Старий Коврай (ТТН від 06.09.2022 №033777, від 07.09.2022 №033786, від 08.09.2022 №033789, від 08.09.2022 №033794, від 10.09.2022 №033797, від 14.09.2022 №033956, від 14.09.2022 №033958, від 15.09.2022 №033973, від 14.09.2022 №033952, від 15.09.2022 №033962), с. Великий Хутір (ТТН від 09.09.2022 б/н, від 12.09.2022 №6), с. Гладківщина (від 12.09.2022 №314) м. Золотоноша.
В Єдиному реєстрі податкових накладних ПП «ТІТАН БУД» зареєстровано на користь ТОВ «ЮНІКОРНС» податкові накладні.
Податок на додану вартість в сумі 40 245,97 грн включено ТОВ «ЮНІКОРНС» до складу податкового кредиту за вересень 2022 року.
Враховуючи вище викладене, перевіркою встановлено відсутність у ПП «ТІТАН БУД» необхідних умов для здійснення господарської діяльності та не підтверджується реальність здійснення господарських операцій, документально оформлених між ТОВ «ЮНІКОРНС» та контрагентом - постачальником ПП «ТІТАН БУД» у вересні 2022 року з надання транспортних послуг.
Отже, ТОВ «ЮНІКОРНС» в порушення п.198.1., п. 1982, п.198.3., 198.6. ст.198 Податкового кодексу України завищено податковий кредит в сумі 40 245,97 грн за вересень 2022 року.
Документальною позаплановою невиїзною перевіркою ТОВ «ЮНІКОРНС» з питань дотримання вимог податкового законодавства при декларуванні за серпень 2022 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету, акт від 16.11.2022 №6685/23-00-07-05-01/41395864, встановлено завищення податкового кредиту по р.10.1 у сумі 82 414 грн по взаємовідносинах з ПП «ТІТАН БУД», в результаті чого від`ємне значення з податку на додану вартість, що зараховується до складу податкового кредиту наступного (звітного) періоду (рядок 21 декларації) за серпень 2022 року склало 4 553 505 грн. (4635919-82414). ТОВ «ЮНІКОРНС» у рядку 16.1 податкової декларації з податку на додану вартість за вересень 2022 року задекларувало ПДВ у сумі 4 635 919 грн, яке завищено на 82 414 грн. Враховуючи вищевикладене, ТОВ «ЮНІКОРНС» на порушення п.198.1., п. 1982, п.198.3., 1986. ст.198 Податкового кодексу завищено суму, яка зараховується до складу податкового кредиту наступного (звітного) періоду (рядок 16.1 декларації) за вересень 2022 року у розмірі 82 414 грн.
Окрім того, перевіркою достовірності і правильності визначення суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду, встановлено його завищення у сумі 122 660 грн, в результаті порушень податкового законодавства, зазначених вище.
На підставі акту перевірки Головним управлінням ДПС у Черкаській області прийнято податкове повідомлення-рішення №7307/23-00-07-05-01 від 15 грудня 2022 року, яким товариству з обмеженою відповідальністю Юнікорнс зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість на загальну суму 122660 грн.
На підставі наказу Головного управління ДПС у Черкаській області від 17.01.2023 №69-п та від 01.02.2023 №171-п проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ «ЮНІКОРНС» щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за листопад 2022 року у податковій декларації з ПДВ від 19.12.2022 №9273315344 від`ємного значення з ПДВ у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету в сумі 12 958 552,00 грн.
За результатами перевірки складено акт від 10.02.2023 №1290/23-00-07-05- 01/41395864.
В ході перевірки відповідачем встановлено порушення вимог п.198.1, п.198.2, п.198.3, п.198.6 ст.198, а), в) п. 200,4 ст.200 розділу V Податкового кодексу України, п.4 розділу V Наказу Міністерства фінансів України №21 від 28.01.2016 року «Про затвердження форм та Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29 січня 2016 року за №159/28289 (із змінами та доповненнями) завищено від`ємне значення з ПДВ, що зараховується до складу наступного звітного періоду, на суму 122 660,00 грн.
В акті перевірки зазначено, що у вересні 2022 року ПП «ТІТАН БУД» відповідно договору надання послуг по перевезенню вантажу від 01.06.2022 №1051 надало ТОВ «ЮНІКОРНС» транспортних послуг на суму 2 414 75,85 грн, в т.ч. ПДВ 40 245,97грн. Договір складено в м. Черкасах та підписаний зі сторони ПП «ТІТАН БУД» директором ОСОБА_1 та зі сторони ТОВ «ЮНПСОРНС» генеральним директором Хижняком Олександром Васильовичем.
У товарно-транспортних накладних перевізником зазначено ПП «ТІТАН БУД» та водіїв ОСОБА_3 , ОСОБА_7 та ОСОБА_8 .
За даними АІС «Податковий блок», ПП «ТІТАН БУД» подано повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою №20-ОПП до контролюючого органу, відповідно якого підприємство використовує в господарській діяльності 9 автомобілів, проте їх марка не зазначена, що не дає можливості встановити власника (власників) та підтвердити марку транспортних засобів, зазначених у товарно-транспортних накладних. Відповідно даних національної автоматизованої інформаційної системи МВС України, транспортні засоби, якими ПП «ТІТАН БУД» надавало транспортні послуги йому не належать, а саме: МАН НОМЕР_1 - власник ОСОБА_1 ; Фотон НОМЕР_7 - власник ОСОБА_9 ; ДАФ НОМЕР_8 - власник ТОВ «ГРАНДАВТО ЧЕРКАСИ».
Зазначено, що не встановлено даних, щодо здійснення будь - яких взаємовідносин між ПП «ТІТАН БУД» та ТОВ «ГРАНДАВТО ЧЕРКАСИ» протягом 2022 року, в тому числі і оренди транспортних засобів.
За даними АІС «Податковий блок», ТОВ «ГРАНДАВТО ЧЕРКАСИ» подано повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою №20-ОПП до контролюючого органу, відповідно якого товариство використовує в господарській діяльності 8 автомобілів, проте їх марка не зазначена, що не дає можливості встановити чи ТОВ «ГРАНДАВТО ЧЕРКАСИ» та ПП «ТІТАН БУД» в повідомленнях за формою №20-ОПП зазначено одні й ті ж автомобілі чи ні.
Відповідно даних національної автоматизованої інформаційної системи МВС України ОСОБА_1 зареєстрував транспортний засіб МАН НОМЕР_1 22.04.2021, а ОСОБА_9 зареєструвала транспортний засіб ФОТОН НОМЕР_7 -13.03.2021.
В результаті аналізу податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за період з 1 кварталу 2021 року по 3 квартал 2022 року не встановлено виплат ПП «ТІТАН БУД» ОСОБА_1 та ОСОБА_9 за оренду транспортного засобу.
Крім того, відповідно податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску у вересні 2022 року на ПП «ТІТАН БУД» обліковуються 3 працівника: директор ОСОБА_1 , водій - ОСОБА_7 та з 12.09.2022 водій ОСОБА_8 . Проте, водію ПП «ТІТАН БУД» - ОСОБА_7 у вересні 2022 року заробітна плата не нараховувалась та не виплачувалась, директор ПП «ТІТАН БУД» ОСОБА_1 заробітну плату не отримує на ПП «ТІТАН БУД» з квітня 2022 року, водієві ОСОБА_8 заробітна плата нарахована за вересень 2022 року в сумі 3 818 грн (з 12.09.2022 - дата прийняття на роботу). Водій ОСОБА_3 на ПП «ТІТАН БУД» не обліковується.
На ТОВ «ГРАНДАВТО ЧЕРКАСИ» обліковується 1 особа (директор ОСОБА_1 ). Виплат заробітної плати чи іншої компенсації директору ОСОБА_1 або іншим фізичним особам (в т.ч. ОСОБА_3 ), який зазначений в товарно - транспортних накладних водієм, за вересень 2022 року не встановлено.
Таким чином, виходячи з викладеного в акті перевірки зазначено, що директор ОСОБА_1 ніякої роботи на підприємстві не виконував, а отже договір надання послуг по перевезенню вантажу від 01.06.2022 №1051 з ТОВ «ЮНІКОРНС» ним не укладався, дозволи на виїзд автомобілів на маршрут не надавались та акти виконаних робіт від 12.09.2022 №225, від 15.09.2022 №229, від 26.09.2022 №238, від 30.09.2022 №249, від 30.09.2022 №271 ним не складались та не підписувались.
Водій ПП «ТІТАН БУД» ОСОБА_7 перевезення вантажу для ТОВ «Юнікорнс» по маршруту м. Хорол Полтавська обл. (ТТН від 22.09.2022 №600604), с. Старий Коврай (ТТН від 22.09.2022 №033981, ТТН від 22.09.2022 №033977), с. Красенівка (ТТН від 24.09.2022 №132), с. Келеберда Канівський р-н (ТТН від 28.09.2022 №031502/1 та від 28.09.2022 №031502/2), с. Хрестителеве (ТТН від 23.09.2022 № 031710) м. Золотоноша не здійснював.
ОСОБА_3 на ПП «ТІТАН БУД» не обліковується, отже, як водій зазначеного підприємства, не здійснював перевезення вантажу для ТОВ «Юнікорнс» по маршруту с. Старий Коврай (ТТН від 06.09.2022 №033777, від 07.09.2022 №033786, від 08.09.2022 №033789, від 08.09.2022 №033794, від 10.09.2022 №033797, від 14.09.2022 №033956, від 14.09.2022 №033958, від 15.09.2022 №033973, від 14.09.2022 №033952, від 15.09.2022 №033962), с. Великий Хутір (ТТН від 09.09.2022 б/н, від 12.09.2022 №6), с. Гладківщина (від 12.09.2022 №314) м. Золотоноша.
В Єдиному реєстрі податкових накладних ПП «ТІТАН БУД» зареєстровано на користь ТОВ «ЮНІКОРНС» податкові накладні. Податок на додану вартість в сумі 40 245,97 грн включено ТОВ «ЮНІКОРНС» до складу податкового кредиту за вересень 2022 року.
Враховуючи вище викладене, перевіркою встановлено відсутність у ПП «ТІТАН БУД» необхідних умов для здійснення господарської діяльності та не підтверджується реальність здійснення господарських операцій, документально оформлених між ТОВ «ЮНІКОРНС» та контрагентом - постачальником ПП «ТІТАН БУД» у вересні 2022 року з надання транспортних послуг.
Отже, ТОВ «ЮНІКОРНС» в порушення п.198.1., п. 198.2, п.198.3., 198.6. ст.198 Податкового кодексу України завищено податковий кредит в сумі 40 245,97 грн за вересень 2022 року.
Документальною позаплановою невиїзною перевіркою ТОВ «ЮНІКОРНС» з питань дотримання вимог податкового законодавства при декларуванні за серпень 2022 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету, акт від 16.11.2022 №6685/23-00-07-05-01/41395864, встановлено завищення податкового кредиту по р.10.1 у сумі 82 414 грн по взаємовідносинах з ПП «ТІТАН БУД», в результаті чого від`ємне значення з податку на додану вартість, що зараховується до складу податкового кредиту наступного (звітного) періоду (рядок 21 декларації) за серпень 2022 року склало 4 553 505 грн. (4635919-82414). ТОВ «ЮНІКОРНС» у рядку 16.1 податкової декларації з податку на додану вартість за вересень 2022 року задекларувало ПДВ у сумі 4 635 919 грн, яке завищено на 82 414 грн.
Враховуючи вищевикладене, ТОВ «ЮНІКОРНС» на порушення п.198.1., п. 198.2, п.198.3., 198.6. ст.198 Податкового кодексу завищено суму, яка зараховується до складу податкового кредиту наступного (звітного) періоду (рядок 16.1 декларації) за листопад 2022 року у розмірі 122 660,00 грн.
На підставі акту перевірки Головним управлінням ДПС у Черкаській області прийнято податкове повідомлення-рішення №1682/23-00-07-05-01 від 27 лютого 2023 року, яким товариству з обмеженою відповідальністю Юнікорнс зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість на загальну суму 122660 грн.
Не погоджуючись з такими податковими повідомленнями-рішеннями позивач звернувся до суду з позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з такого.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків і зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) (далі ПК України).
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
В розумінні пп. 14.1.18 п. 14.1 ст. 14 ПК України бюджетне відшкодування - відшкодування від`ємного значення податку на додану вартість на підставі підтвердження правомірності сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість за результатами перевірки платника.
У відповідності до п. 200.10 ст. 200 ПК України платники податку, які мають право на бюджетне відшкодування відповідно до цієї статті та подали заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, отримують таке бюджетне відшкодування в разі узгодження контролюючим органом заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної перевірки, а у випадках, визначених пунктом 200.11 цієї статті, - за результатами перевірки, зазначеної у такому пункті, що проводяться відповідно до цього Кодексу.
Відповідно до пункту 198.1 статті 198 ПК України право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій з: а) придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг; б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів, у тому числі при їх ввезенні на митну територію України (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності); в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України; г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу.
Пунктом 198.2 цієї статті передбачено, що датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг.
Відповідно до пункту 198.3 статті 198 ПК України податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг.
Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.
Абзацом першим пункту 198.6. статті 198 ПК України передбачено, що не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними / розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пункт 201.8 вказаної статті передбачає, що право на нарахування податку та складання податкових накладних надається виключно особам, зареєстрованим як платники податку в порядку, передбаченому статтею 183 цього Кодексу.
Відповідно до першого та другого абзаців пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Отже, належним чином оформлені та зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні є підставою для покупця товарів на віднесення сум ПДВ в накладних до податкового кредиту.
Досліджуючи фактичне здійснення господарських операцій, судом встановлено, що 01.06.2022 між ТОВ «Юнікорнс» в особі директора Хижняка О.В. (Замовник) та ПП «ТІТАН БУД» в особі директора Лебедько М.А. (Перевізник) укладено договір надання послуг по перевезенню вантажу №1051. Відповідно п. 2.1.3 вказаного договору зазначено, що Перевізник має документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах та інші документи, передбачені законодавством України.
ПП «ТІТАН БУД» було надано ТОВ «Юнікорнс» послуги з перевезення вантажу згідно договору надання послуг по перевезенню вантажу №1051 від 01.06.2022 за восьмий місяць 2022 року на загальну суму 494 485,81 грн, в т.ч. ПДВ 82 414, 30 грн.
На виконання умов договору позивачем надано: акт надання послуг №173 від 04.08.2022 на загальну суму 20 207,11 грн; ТТН №033716 від 04.08.2022, ТТН №033718 від 04.08.2022, ТТН №033717 від 04.08.2022; акт надання послуг №186 від 12.08.2022 на загальну суму 93 800,04 грн; ТТН №033433 від 10.08.2022, ТТН №033432 від 10.08.2022, ТТН №011096 від 10.08.2022, ТТН №011100 від 11.08.2022, ТТН №011099 від 11.08.2022, ТТН №033464 від 12.08.2022, ТТН №033459 від 12.08.2022, ТТН №375759 від 12.08.2022, ТТН №375758 від 12.08.2022; акт надання послуг №190 від 16.08.2022 на загальну суму 159 033,91 грн; ТТН №033129 від 13.08.2022, ТТН №033132 від 13.08.2022, ТТН №033135 від 13.08.2022, ТТН №033130 від 13.08.2022, ТТН №033143 від 15.08.2022, ТТН №033144 від 15.08.2022, ТТН №033333/1 від 16.08.2022, ТТН №033333 від 15.08.2022, ТТН №033237 від 15.08.2022, ТТН №033236 від 15.08.2022, ТТН №1375772 від 13.08.2022, ТТН №375771 від 13.08.2022, ТТН №375867 від 12.08.2022, ТТН №375866 від 12.08.2022; акт надання послуг №195 від 18.08.2022 на загальну суму 108 829, 79 грн; ТТН №033012 від 17.08.2022, ТТН №033015 від 17.08.2022, ТТН №033004 від 17.08.2022, ТТН №033005 від 17.08.2022, ТТН №033020 від 17.08.2022, ТТН №033341 від 16.08.2022, ТТН №033341/1 від 16.08.2022, ТТН №033240 від 17.08.2022, ТТН №1033239 від 17.08.2022, ТТН №033250 від 18.08.2022, ТТН №033429 від 18.08.2022, ТТН №011145 від 18.08.2022, ТТН №033441 від 16.08.2022; акт надання послуг №201 від 22.08.2022. на загальну суму 86 385, 00 грн; ТТН №033450 від 19.08.2022, ТТН №12 від 19.08.2022, ТТН №033082 від 19.08.2022, ТТН №033082/1 від 19.08.2022, ТТН №033090 від 19.08.2022, ТТН №033089 від 19.08.2022, ТТН №033094 від 20.08.2022, ТТН №033094/1 від 20.08.2022; акт надання послуг №210 від 31.08.2022 на загальну суму 26 229, 96 грн; ТТН №033831 від 29.08.2022, ТТН №033819 від 29.08.2022, ТТН №033838 від 29.08.2022, ТТН №033845 від 30.08.2022, ТТН №033865 від 31.08.2022, ТТН №033858 від 31.08.2022
ПП «ТІТАН БУД» було надано ТОВ «Юнікорнс» послуги з перевезення вантажу кукурудзи в загальному об`ємі 959, 740 т. кукурудзи та 309,760 т. зерна пшениці.
У подальшому зерно, яке було перевезене ПП «ТІТАН БУД» на замовлення ТОВ «Юнікорнс» реалізовано за зовнішньо-економічними контрактами, що підтверджується: митною декларацією UA500370/2022/004043; коносаментом №210689, 210690; контрактом №1011435/01/08/2022; митною декларацією UA500370/2022/004198; коносаментом №210709; контрактом №1081 від 04.08.2022; залізничними накладними із зазначенням номерів залізничних вагонів.
ПП «ТІТАН БУД» було надано ТОВ «Юнікорнс» послуги з перевезення вантажу згідне договору надання послуг по перевезенню вантажу №1051 від 01.06.2023 за дев`ятий місяць 2022 року на загальну суму 241 475, 85 грн, в т.ч. ПДВ 40 245, 97 грн.
На виконання умов договору позивачем надано: акт надання послуг №249 від 30.09.2022 на загальну суму 33 166,81 грн; ТТН №600616 від 27.09.2022, ТТН №600615 від 27.09.2022, ТТН №562244 від 27.09.2022, ТТН №562241 від 26.09.2022, ТТН №562243 від 26.09.2022, ТТН №562242 від 26.09.2022, ТТН №432 від 27.09.2022, ТТН №033499 від 26.09.2022, ТТН №033500 від 26.09.2022,. ТТН №031617 від 26.09.2022; акт палання послуг №271 від 30.09.2022 на загальну суму 21 604, 80 грн; ТТН №031503/1 від 28.09.2022, ТТН №031503/2 від 28.08.2022, ТТН №031502/2 від 28.09.2022, ТТН №031502/1 від 28.09.2022; акт надання послуг №229 від 15.09.2022 на загальну суму 59 811, 42 грн; ТТН №033958 від 14.09.2022, ТТН №033957 від 14.09.2022, ТТН №033956 від 14.09.2022, ТТН №033955 від 14.09.2022, ТТН №033954 від 14.09.2022, ТТН №033952 від 14.09.2022, ТТН №033973 від 15.09.2022, ТТН №033972 віл 15.09.2022, ТТН №033936 від 14.09.2022, ТТН №033962 від 15.09.2022, ТТН №033931 від 13.09.2022, ТТН №319 від 13.09.2022, ТТН №319 від 13.09.2022, ТТН №033964 від 15.09.2022; акт надання послуг №225 від 12.09.2022 на загальну суму 46 894,88 грн; ТТН №6 від 12.09.2022, ТТН №9 від 12.09.2022, ТТН №314 від 12.09.2022, ТТН №316 від 12.09.2022, ТТН №033797 від 10.09.2022, ТТН №033796 від 10.09.2022, ТТН №033794 від 09.08.2022, ТТН №033789 від 08.09.2022, ТТН №033786 від 07.09.2022, ТТН №033777 від 06.09.2022; акт надання послуг №238 від 26.09.2022 на загальну суму 79 997, 94 грн; ТТН №600604 від 22.09.2022, ТТН №600603 від 22.09.2022, ТТН №600650 від 21.09.2022, ТТН №033976 від 22.09.2022, ТТН №033977 від 22.09.2022, ТТН №033981 від 22.09.2022, ТТН №031638 від 23.09.2022, ТТН №031592 від 24.09.2022, ТТН №031591 від 24.09.2022, ТТН №031595 від 25.09.2022, ТТН №033924 від 25.09.2022, ТТН №031596 від 25.09.2022, ТТН №412 від 24.09.2022, №411 від 24.09.2022, ТТН №031710 від 23.09.2022, ТТН №031703 від 22.09.2022, ТТН №031681 від 23.09.2022, ТТН №010943 від 23.09.2022, ТТН №031602 від 24.09.2022, ТТН №031610 від 25.09.2022, ТТН №033490 від 25.09.2022, ТТН №031577 від 24.09.2022.
ПП «ТІТАН БУД» було надано ТОВ «Юнікорнс» послуги з перевезення вантажу кукурудзи в загальному об`ємі 847,460 т. кукурудзи та 192,600 т. зерна пшениці.
У подальшому зерно, яке було перевезене ПП «ТІТАН БУД» на замовлення ТОВ «Юнікорнс» реалізоване за зовнішньо-економічними контрактами, що підтверджується митною декларацією UA500130/2022/018437; контрактом №W-AP-02962-Y5Т3; митною декларацією UA500090/2022/012478; контрактом №Н430965/2218542 від 30.09.2022; залізничними накладними із зазначенням номерів залізничних вагонів.
Отже, реальність господарських операцій підтверджується первинними бухгалтерськими документами, які позивач надав під час перевірки та під час розгляду справи, і які описані в акті перевірки.
Доказів на підтвердження того, що позивач або його контрагенти не мали адміністративно-господарських можливостей на виконання господарських зобов`язань та відсутність фактичних дій, спрямованих на виконання взятих зобов`язань, в акті перевірки ревізорами не наведено.
В актах перевірки зазначено, що в охопленому перевіркою звітному періоді ТОВ ЮНІКОРНС не оформляло взаємовідносини з ризиковими контрагентами, відображення яких у бухгалтерському і податковому обліку вплинуло на визначення у Декларації від`ємного значення з ПДВ, у тому числі заявленого до бюджетного відшкодування.
Отже, в ході проведення перевірки не виявлено серед постачальників позивача суб`єктів господарювання, які надали податковий кредит, здійснюють операції, не обумовлені економічними причинами.
В актах перевірки перевіряючі проаналізували господарські операції позивача, і не вказали в актах перевірки про відсутність реєстрації податкових накладних.
Правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні визначає Закон України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні від 16.07.1999 №996-ХІ (надалі Закон України № 996-ХІ).
Зі змісту статті 1 Закону України №996-ХІ (в редакції станом на час здійснення спірних господарських операцій) випливає, що первинний документ це будь-який документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.
Законодавством не визначений вичерпний перелік документів, які можуть вважатися первинними, відтак таким, що підтверджують проведення господарської операції і на підставі яких формується звітність. Відсутність деяких реквізитів в одному з первинних документів не робить автоматично господарську операцію такою, що не відбулася.
Суд також враховує той факт, що з огляду на принцип персональної відповідальності платника податку, право на формування податкового кредиту не може ставитись у пряму залежність від додержання податкової чи іншої дисципліни третіми особами. Платника податку не може бути позбавлено права на формування податкового кредиту з податку на додану вартість за відсутності доказів його залучення до протиправної діяльності, яка свідчить про незаконність такого формування.
Викладені у відзиві твердження відповідача, що господарські операції з переліченими контрагентами не спрямовані на реальне настання правових наслідків та здійснені з метою зменшення сплати податку на додану вартість, спростовуються тією обставиною та не заперечуються в акті перевірки, що позивач здійснив експорт вищеперелічених зернових залізничним транспортом, отже, здійснення господарських операцій спрямовано на настання економічного ефекту отримання прибутку, що відповідає основній меті здійснення господарської діяльності.
З огляду на викладене, співставлення змісту первинних документів та доказів підтвердження фактичного отримання послуг з перевезення вказує, що спірні господарські операції є реальними, відповідають дійсному економічному змісту та підтверджуються необхідними документами, що є свідченням добросовісності позивача при здійсненні вказаних операцій. Доказів на підтвердження зворотного відповідачем не надано.
Враховуючи зазначене, позивач правомірно відобразив у складі податкового кредиту суми податку на додану вартість за господарськими операціями з контрагентом на підставі належним чином оформлених останнім первинних бухгалтерських документів, тому позивачем правомірно заявлено бюджетне відшкодування з ПДВ.
При цьому суд звертає увагу, що акт перевірки від 10.02.2023 №1290/23-00-07-05-01/41395864 про результати документальної позапланової виїзної перевірки щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за листопад 2022 року від`ємного значення з податку на додану вартість дублює акт перевірки від 30.11.2022 №7207/23-00-07-05-01/41395864 про результати документальної позапланової невиїзної перевірки щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за вересень 2022 року від`ємного значення з податку на додану вартість, в яких відповідач вказує на одні й ті самі порушення, що є повторним притягненням до відповідальності за одне й те саме правопорушення та не відповідає вимогам законодавства.
Частиною другою статті 2 КАС України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частинами першою та другою статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
З урахуванням обставин у цій справі, положень чинного законодавства, що регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що податкові повідомлення-рішення від 01.12.2022 №6788/23-00-07-05-01, від 15.12.2022 №7307/23-00-07-05-01, від 27.02.2023 №1682/23-00-07-05-01 є протиправними та підлягають скасуванню.
Під час вирішення питання про розподіл судових витрат, суд враховує таке.
Згідно статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати: на професійну правничу допомогу; сторін та їхніх представників, що пов`язані із прибуттям до суду; пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертиз; пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів; пов`язані із вчиненням інших процесуальних дій або підготовкою до розгляду справи.
Відповідно до вимог статті 134 КАС України витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави. За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.
Для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.
За частиною 4 цієї статті для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.
Відповідно до частини 5 статті 134 КАС України розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.
Витрати, що підлягають сплаті за послуги адвоката, визначаються у порядку, встановленому Законом України Про адвокатуру та адвокатську діяльність від 5 липня 2012 року № 5076-VI.
Відповідно до статті 30 цього Закону, гонорар є формою винагороди адвоката за здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги клієнту.
Порядок обчислення гонорару (фіксований розмір, погодинна оплата), підстави для зміни розміру гонорару, порядок його сплати, умови повернення тощо визначаються в договорі про надання правової допомоги.
При встановленні розміру гонорару враховуються складність справи, кваліфікація і досвід адвоката, фінансовий стан клієнта та інші істотні обставини. Гонорар має бути розумним та враховувати витрачений адвокатом час.
На підтвердження наявності у позивача витрат на професійну правничу допомогу останнім надано до суду копію договору про надання правової допомоги від 01.07.2022, укладеного між позивачем та адвокатом Гончар Людмилою Вячеславівною, за умовами якого адвокат надає приймає на себе зобов`язання в якості правової допомоги здійснювати представницькі повноваження, захищати права і законні інтереси позивача в обсязі та на умовах, встановлених цим договором та домовленістю сторін.
Відповідно до додаткової угоди № 8 від 04.04.2023 до договору про надання правової допомоги від 01.07.2022 сума гонорару за договором про надання правової допомоги від 01.07.2022 складає 10000,00 грн підготовка та подача позовної заяви до суду та 1500,00 грн участь у кожному судовому засіданні.
Така ж сума зазначена і в попередньому (орієнтовному) розрахунку витрати на правову допомогу адвоката, які позивач понесе у зв`язку з розглядом справи.
Адвокат Гончар Людмила Вячеславівна брала участь у судових засіданнях 03.07.2023, 11.07.2023 та 09.08.2023, що підтверджується відповідними протоколами судових засідань за вказані дати.
Суд зазначає, що компенсація витрат на професійну правничу допомогу може бути проведена тільки у тих випадках, якщо вона полягала в участі особи, яка надавала правову допомогу, у судовому засіданні, під час вчинення окремих процесуальних дій поза судовим засіданням та під час ознайомлення з матеріалами справи в суді - в межах судового розгляду справи.
Відповідно до частини 1 статті 139 вказаного Кодексу при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Під час подання позовної заяви позивачем згідно квитанції від 05.04.2023 сплачено судовий збір в сумі 8052,00 грн.
З урахуванням положень ст. 4 Закону України «Про судовий збір» за подання позивачем, як юридичною особою до адміністративного суду адміністративного позову майнового характеру належало сплатити судового збору 1,5% від ціни позову 327 734,00 грн (327 734,00 грн х 1,5% = 4916,01 грн). Інша сума судового збору є надмірно сплаченою.
Отже, з огляду на матеріали справи, суд вважає, що відшкодуванню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача підлягають витрати на сплату судового збору у розмірі 4916,01 грн та витрати на професійну правничу допомогу у загальному розмірі 14500,00 грн, що складаються з підготовки та подання до Черкаського окружного адміністративного суду позовної заяви та участь адвоката у трьох судових засіданнях.
Керуючись ст.ст. 2, 90, 139, 242-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Черкаській області від 01.12.2022 №6788/23-00-07-05-01.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Черкаській області від 15.12.2022 №7307/23-00-07-05-01.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Черкаській області від 27.02.2023 №1682/23-00-07-05-01.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Черкаській області (18000, м. Черкаси, вул. Хрещатик, 235, код ЄДРПОУ 44131663) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Юнікорнс» (18000, м. Черкаси, вул. М.Залізняка, 138/11, оф. 4, код ЄДРПОУ 41395864) судові витрати зі сплати судового збору в сумі 4916 (чотири тисячі дев`ятсот шістнадцять) грн 01 коп. та витрати на правничу допомогу адвоката у сумі 14500 (чотирнадцять тисяч п`ятсот) грн 00 коп.
Копію рішення направити учасникам справи.
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту.
Суддя Альона КАЛІНОВСЬКА
Повний текст рішення складено 21.08.2023.
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.08.2023 |
Оприлюднено | 25.08.2023 |
Номер документу | 112996920 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Безименна Наталія Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Безименна Наталія Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Безименна Наталія Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Безименна Наталія Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Безименна Наталія Вікторівна
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Альона КАЛІНОВСЬКА
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні