Постанова
від 16.08.2023 по справі 520/10138/21
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 серпня 2023 р.Справа № 520/10138/21Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Спаскіна О.А.,

Суддів: Присяжнюк О.В. , Любчич Л.В. ,

за участю секретаря судового засідання Труфанової К.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 27.02.2023, головуючий суддя І інстанції: Рубан В.В., майдан Свободи, 6, м. Харків, 61022, по справі № 520/10138/21

за позовом ОСОБА_1

до Управління земельних відносин Департаменту територіального контролю та земельних відносин Харківської міської ради третя особа Харківська міська рада

про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач, ОСОБА_1 , звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Управління земельних відносин Департаменту територіального контролю та земельних відносин Харківської міської ради, третя особа: Харківська міська рада, в якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність Управління земельних відносин Департаменту територіального контролю та земельних відносин Харківської міської ради, яка полягає у не підготовці проекту рішення щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0845 га (кадастровий номер 6310138200:03:020:0012), для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. Г-1 (магазин) за адресою: АДРЕСА_1 та неподанні зазначеного проекту рішення на розгляд Харківській міській раді;

- зобов`язати Управління земельних відносин Департаменту територіального контролю та земельних відносин Харківської міської ради підготувати проект рішення щодо затвердження ОСОБА_1 проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0845 га (кадастровий номер 6310138200:03:020:0012), для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. Г-1 (магазин) за адресою: АДРЕСА_1 та подати проект рішення на пленарне засідання сесії Харківської міської ради.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2023 року у задоволенні позову відмовлено.

ОСОБА_1 не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив суд апеляційної інстанції рішення Харківського окружного адміністративного суду від 27.02.2023 року по справі № 520/10138/21 скасувати, та прийняти постанову, якою позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначає, що приймаючи зазначене рішення суд першої інстанції дійшов до помилкових висновків, які призвели до неправильного вирішення справи, неповно з`ясував всі обставини справи, що мають значення при вирішенні спору, невірно застосував до спірних правовідносин вимоги матеріального та процесуального права.

Відповідач подав відзив на апеляційну скаргу, в якому наполягав на законності судового рішення та просив залишити його без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Суд апеляційної інстанції розглянув справу в межах доводів та вимог апеляційної скарги відповідно до вимог ст.308 КАС України та керуючись ст.229 КАС України.

Крім того, на електронну адресу суду ОСОБА_1 подав клопотання про відкладення розгляду справи, яке не підписане кваліфікованим електронним підписом.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 167 КАС України, будь-яка письмова заява, клопотання, заперечення повинні містити: 1) повне найменування (для юридичних осіб) або ім`я (прізвище, ім`я та по батькові) (для фізичних осіб) особи, яка подає заяву чи клопотання або заперечення проти них, її місцезнаходження (для юридичних осіб) або місце проживання чи перебування (для фізичних осіб), ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України; 2) найменування суду, до якого вона подається; 3) номер справи, прізвище та ініціали судді (суддів), якщо заява (клопотання, заперечення) подається після постановлення ухвали про відкриття провадження у справі; 4) зміст питання, яке має бути розглянуто судом, та прохання заявника; 5) підстави заяви (клопотання, заперечення); 6) перелік документів та інших доказів (за наявності), що додаються до заяви (клопотання, заперечення); 7) інші відомості, які вимагаються цим Кодексом.

Згідно з ч. 10 ст. 44 КАС України, якщо документи подаються учасниками справи до суду або надсилаються іншим учасникам справи в електронній формі, такі документи скріплюються електронним цифровим підписом учасника справи (його представника).

Відповідно до ст. 7 Закону України від 22 травня 2003 року № 851-IV "Про електронні документи та електронний документообіг", оригіналом електронного документа вважається електронний примірник документа з обов`язковими реквізитами, у тому числі з електронним підписом автора або підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до Закону України "Про електронні довірчі послуги".

Дослідивши вказане клопотання, судом встановлено, що клопотання ОСОБА_1 про відкладення розгляду справи не скріплено електронно-цифровим підписом (кваліфікованим електронним підписом) у встановленому законом порядку, що підтверджується відповідною відміткою заступника начальника відділу документального забезпечення Ляха Ю.В.

Згідно з ч. 2 ст. 167 КАС України, якщо заяву (клопотання, заперечення) подано без додержання вимог частини першої цієї статті і ці недоліки не дають можливості її розглянути, або якщо вона є очевидно безпідставною та необґрунтованою, суд повертає таку заяву (клопотання, заперечення) заявнику без розгляду.

Враховуючи, що клопотання ОСОБА_1 не містить електронного цифрового підпису (кваліфікованого електронного підпису) особи, яка його подала, з урахуванням вимог ст. 167 КАС України, колегія суддів зазначає, що відповідне клопотання не може бути розглянуто судом та підлягає поверненню заявнику без розгляду.

Крім того, згідно довідки секретаря судового засідання від 16.08.2023 представник позивача Притула Михайло Валерійович на відео конференцію не вийшов, що підтверджується інформацією з системи ВКЗ.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши доводи та вимоги апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що позивачу рішенням 30 сесії Харківської міської ради 7 скликання № 1759/19 від 16.10.2019р. надано дозвіл на розробку поетку землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності.

Позивачем розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, кадастровий номер 6310138200:03:020:0012, для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ.Г-1 (магазин) за адресою: АДРЕСА_1 .

05.12.2019 року Харківським міським головою отриманні звернення Позивача про затвердження проекту землеустрою з відведення та продажу земельної ділянки площею 0,0845 га по АДРЕСА_1 для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ.Г-1. 23.12.2019 року.

Додатковим вивченням документів наданих позивачем, Управлінням земельних відносин Департаменту територіального контролю та земельних відносин Харківської міської ради встановлено відсутність оригіналу акту обстеження земельної ділянки у зв`язку з чим розгляд зазначеного питання припинено.

Позивачу на його звернення від 02.03.2020р. відповідач листом від 26.02.20р. повідомив, що "За дорученням керівництва Харківської міської ради, Ваше звернення, лист б/н від 03.02.2020 (вх. № Г-7-5639/1-20 від 03.02.2020) щодо продажу земельної ділянки площею 0,0845 га по АДРЕСА_1 , для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. «Г-1» (магазин), кадастровий номер 6310138200:03:020:0012, розглянуто Департаментом земельних відносин.

Питання продажу земельних ділянок комунальної власності розглядаються Харківською міською радою відповідно до Земельного кодексу України, Порядку продажу земельних ділянок або прав на них на підставі цивільно-правових договорів у м. Харкові, затвердженого рішенням 29 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 24.12.2008 № 362/08 (далі Порядок), з урахуванням Положення про Департамент територіального контролю, затвердженого рішенням 1 сесії Харківської міської ради 7 скликання «Про затвердження положень виконавчих органів Харківської міської ради 7 скликання» від 20.11.2015 № 7/15.

Для розгляду Харківською міською радою питання продажу земельної ділянки необхідно надати наступні документи: - витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (оригінал); - документ, що посвідчує право користування земельною ділянкою (у разі його наявності), - проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з висновками або технічна документація із землеустрою (копія); - витяг (оригінал) з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки; - фотофіксацію земельної ділянки (з оточенням), яка надається у вигляді фотографій, знятих шляхом панорамної, вузлової і детальної зйомки; - акт обстеження зазначеної земельної ділянки.

Відповідно до Порядку Департаментом земельних відноси направлено запит до Департаменту містобудування та архітектури щодо надання висновку про можливість продажу гр. ОСОБА_2 земельної ділянки площею 0,0845 га по АДРЕСА_1 для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. «Г-1» (магазин), кадастровий номер 6310138200:03:020:0012."

На звернення позивача від 12.11.2020 року відповідачем надавалось роз`яснення щодо порядку здійснення підготовки рішення щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0845 Га 6310138200:03:020:0012, за адресою: АДРЕСА_1 .

28.05.2021 року позивачем подано лист до Департаменту територіального контролю та земельних відносин Харківської міської ради в якому останній просив повідомити стан розгляду та підготовки проекту рішення щодо затвердження проекту землеустрою.

30.06.2021 року Управлінням земельних відносин Департаменту територіального контролю та земельних відносин Харківської міської ради надано відповідь на вказане звернення, в якій зазначено, що згідно положення про Управління земельних відносин Департаменту територіального контролю та земельних відносин Харківської міської ради, що затверджено рішенням 1 сесії Харківської міської ради 8 скликання Про затвердження положень виконавчих органів Харківської міської ради 8 скликання" від 09.12.2020 року №7/20, до повноважень Управління належить підготовка проектів рішень Харківської міської ради.

Згідно рішення 29 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 24.12.2008 року №362/08 питання продажу земельних ділянок розглядаються Харківською міською радою відповідно до Земельного кодексу України, Порядку продажу земельних ділянок або прав на них на підставі цивільно-правових договорів у м. Харкові та встановлено, що для розгляду викладеного питання Позивачу ОСОБА_1 необхідно надати акт обстеження земельної ділянки, складений Департаментом територіального контролю та земельних відносин, що такі не був наданий працівникам Департаменту територіального контролю та земельних відносин Харківської міської ради.

Не погодившись з вищезазначеним, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що в даному випадку відповідач діяв правомірно та у відповідності до вимог чинного законодавства.

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції з наступних підстав.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Порядок безоплатної передачі земельних ділянок у власність регламентований положеннями ст. 118 ЗК України.

Повноваження органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або користування та порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування встановлені ст.ст. 122, 123 ЗК України.

Відповідно до ч. 1 ст. 122 ЗК сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Згідно з ч.ч. 1-2 ст. 123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).

Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

Відповідно до ч. 1 ст.186-1 ЗК України, яка була чинною до 28.04.21р. проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Так, Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин від 28 квітня 2021 року № 1423-IX набрав чинності 27.05.2021. Підпунктом 51 пункту 4 розділу I наведеного Закону пункт 6 частини 2 статті 186 було викладено в наступній редакції: проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок затверджуються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Згідно з пунктом 34 частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, як вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Згідно з ч.1 ст.46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Так, частиною 1 ст.47 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету.

Відповідно до ч.4 ст.47 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" постійні комісії за дорученням ради або за власною ініціативою попередньо розглядають проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку, місцевого бюджету, звіти про виконання програм і бюджету, вивчають і готують питання про стан та розвиток відповідних галузей господарського і соціально-культурного будівництва, інші питання, які вносяться на розгляд ради, розробляють проекти рішень ради та готують висновки з цих питань, виступають на сесіях ради з доповідями і співдоповідями.

Відповідно до статті 59 Закону № 280/97-ВР рішення місцевої ради приймаються у формі відповідних рішень, прийнятих на сесії місцевої ради та рішень виконавчого комітету.

Рішенням Харківської міської ради від 12.10.2021 № 199/21 «Про внесення змін до структури виконавчих органів Харківської міської ради 8 скликання», зокрема, припинено діяльність Управління земельних відносин Департаменту територіального контролю та земельних відносин Харківської міської ради та Департаменту територіального контролю та земельних відносин Харківської міської ради у зв`язку з реорганізацією шляхом приєднання до Департаменту земельних відносин Харківської міської ради (рішення набуло чинності з 01.01.2022).

Рішенням Харківської міської ради від 22.12.2021 № 217/21 «Про внесення змін до положень виконавчих органів Харківської міської ради 8 скликання» затверджено Положення про Департамент земельних відносин (далі - Положення), згідно з п. 3.1.1 якого одним з основних завдань Департаменту є забезпечення реалізації повноважень Харківської міської ради та виконавчих органів Харківської міської ради в галузі земельних відносин.

Колегія суддів зазначає, що згідно Регламенту Харківської міської ради, пропозиції, щодо питань, які плануються бути внесеними до проекту порядку денного сесії Харківської міської ради, надаються відповідними виконавчими органами міської ради, а також особами, зазначеними в статті 32 цього Регламенту.

Згідно п. 3.1.1. раніше зазначеного Положення Департамент відповідно до покладених на нього функцій та завдань, здійснює контроль за використанням та охороною земель комунальної власності територіальної громади міста Харкова, а також за додержанням юридичними та фізичними особами земельного законодавства.

Пунктами 3.2.1. та 3.2.2. Положення встановлено, що Департамент має право обстежувати земельні ділянки комунальної форми власності міста Харкова з метою здійснення самоврядного контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, самоврядного контролю у сфері благоустрою населених пунктів, а також при підготовці рішень про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, про погодження технічної документації із землеустрою щодо поділу (об`єднання) земельних ділянок, про передачу у власність та користування, при оформленні угод щодо оренди землі, продажу земельних ділянок, актів приймання-передачі земельних ділянок, під час проведення інвентаризації земель комунальної власності територіальної громади міста Харкова, при розгляді матеріалів з питань збереження об`єктів самочинного будівництва за вмотивованими запитами виконавчих органів Харківської міської ради та в інших випадках відповідно до покладених на Департамент повноважень.

Рішення Харківської міської ради від 09.12.2020 № 7/20 (зі змінами) затверджено Положення про Управління земельних відносин Департаменту територіального контролю та земельних відносин Харківської міської ради (далі - Положення).

Так, згідно з п. 1.1 Положення, Управління земельних відносин Департаменту територіального контролю та земельних відносин Харківської міської ради є самостійним виконавчим органом Харківської міської ради, який утворюється Харківською міською радою, та діє у складі Департаменту на правах юридичної особи.

Згідно з п. 3.1 Положення, Основними завданнями Управління є забезпечення реалізації повноважень Харківської міської ради та виконавчих органів Харківської міської ради в галузі земельних відносин та регулювання земельних відносин для забезпечення прав на землю громадян, юридичних осіб, територіальної громади міста Харкова тощо та раціонального використання земель.

Відповідно до пунктів 4.1.2, 4.1.3 Положення, до повноважень Управління належить, зокрема, підготовка спільно з іншими виконавчими органами Харківської міської ради на розгляд сесії Харківської міської ради пропозицій про надання земельних ділянок у власність або користування громадянам та юридичним особам для експлуатації та обслуговування об`єктів містобудування; підготовка матеріалів щодо передачі земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб в порядку приватизації.

Згідно з п. 4.1.7 Положення, до повноважень Управління належить також розгляд звернень фізичних та юридичних осіб з питань земельних відносин та надання відповідей згідно з чинним законодавством.

Згідно з п. 4.1.9 Положення, Управління є уповноваженим виконавчим органом Харківської міської ради, яке готуєпроекти рішень Харківської міської ради про передачу у власність та припинення права користування земельними ділянками для будівництва, експлуатації та обслуговування об`єктів містобудування.

Відповідно до п. 1.3 Положення про Управління земельних відносин Департаменту територіального контролю та земельних відносин Харківської міської ради, Управління перейменовано з Департаменту земельних відносин Харківської міської ради.

Так, відповідно до ст. 8 Закону України «Про адміністративні послуги», суб`єктом надання адміністративних послуг на кожну адміністративну послугу, яку він надає відповідно до закону, затверджуються інформаційна і технологічна картки, а у разі якщо суб`єктом надання є посадова особа, - органом, якому вона підпорядковується. Інформаційна картка адміністративної послуги, що надається територіальним органом центрального органу виконавчої влади, іншого державного органу, їх посадовими особами, які уповноважені відповідно до закону надавати адміністративну послугу, затверджується на підставі типової інформаційної картки, затвердженої відповідним центральним органом виконавчої влади, іншим державним органом.

Згідно з ч. 4 ст. 8 Закону України «Про адміністративні послуги», інформаційна картка адміністративної послуги містить інформацію, зокрема, про перелік документів, необхідних для отримання адміністративної послуги, порядок та спосіб їх подання, а у разі потреби - Інформацію про умови чи підстави отримання адміністративної послуги.

Колегія суддів зазначає, що Департаментом земельних відносин Харківської міської ради, як суб`єктом надання адміністративної послуги із передачі громадянам у власність земельних ділянок, які перебувають у їх користуванні з земель комунальної власності, 12.05.2020 року затверджено інформаційну картку адміністративної послуги, якою визначено перелік документів, необхідних для надання даної адміністративної послуги.

Відповідно до ст. 3 Закону України «Про адміністративні послуги», до адміністративних послуг також прирівнюється надання органом виконавчої влади, іншим державним органом, органом влади Автономної Республіки Крим, органом місцевого самоврядування, їх посадовими особами, державним реєстратором, суб`єктом державної реєстрації витягів та виписок із реєстрів, довідок, копій, дублікатів документів та інші передбачені законом дії, у результаті яких суб`єкту звернення, а також об`єкту, що перебуває в його власності, володінні чи користуванні, надається або підтверджується певний юридичний статус та/або факт.

Відповідно до п. 4.3 Положення, до первинної підготовки проектів розпорядчих актів щодо викупу, продажу, надання в користування, в оренду земельних ділянок для будівництва, експлуатації та обслуговування об`єктів містобудування, передачі у власність та припинення права користування земельними ділянками обов`язково залучаються співробітники Департаменту, які здійснюють обстеження земельних ділянок.

Так, згідно з пунктами 4.1.29, 4.2 Положення про Департамент територіального контролю та земельних відносин Харківської міської ради, Департамент розглядає звернення юридичних і фізичних осіб з питань здійснення самоврядного контролю за використанням та охороною земель і щодо обстеження земельних ділянок, які надаються у власність, користування, підлягають продажу та повертаються до земель запасу міста. Співробітники Департаменту здійснюють обстеження земельні ділянки комунальної форми власності міста Харкова з метою здійснення самоврядного контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, зокрема при підготовці рішень на розгляд сесії Харківської міської ради про затвердження технічних документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості про передачу земельних ділянок у власність або в користування.

За результатами проведення заходів самоврядного контролю за використанням та охороною земель комунальної власності працівники Департаменту складають акти обстеження земельних ділянок.

Судовим розглядом встановлено, що згідно наказу №3 від 01.02.2021 року виданий Департаментом територіального контролю та земельних відносин Харківської міської ради Про деякі питання організації діяльності відділу обстеження земельних ділянок Інспекції з контролю за використанням та охороною земель комунальної власності Департамент територіального контролю та земельних відносин Харківської міської ради в якому затверджено бланк заяви про проведення обстеження земельної ділянки для фізичних та юридичних осіб, заява про проведення обстеження земельної ділянки для фізичних та юридичних осіб у зв`язку з поновленням або припиненням договору оренди землі та строк дії акту обстеження земельної ділянки та порядок обробки заяв фізичних та юридичних осіб та запитів виконавчих органів Харківської міської ради.

Відповідно до статті 4 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», одним з принципів здійснення місцевого самоврядування в Україні є його законність. Законність актів органів місцевого самоврядування України презюмується, при цьому акти органів місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку. Відповідно до ч.2 ст.1 Земельного кодексу України, право власності на землю гарантується.

Відповідно до ч.1 ст.127 Земельного кодексу України, органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або передають їх у користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом.

Згідно з ч.1 ст. 128 Земельного кодексу України, продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності для потреб, визначених цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень.

З аналізу вищенаведеного вбачається, що позивач надав Департаменту земельних відносин Харківської міської ради обмежений пакет документів, на підставі яких є неможливим розгляд проекту рішення у відповідності до вимог Регламенту Харківської міської ради, оскільки відсутній саме акт обстеження земельної ділянки, який повинен бути складений Департаментом територіального контролю та земельних відносин та не суперечитиме вимогам законів.

Колегія суддів звертає увагу, що матеріали справи не містять доказів звернення позивача до відповідача з метою проведення обстеження земельної ділянки, а також надання до відповідача акту обстеження земельної ділянки, який складений Департаментом територіального контролю та земельних відносин Харківської міської ради.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що відповідачем не допущено протиправної бездіяльності у межах спірних правовідносин, а тому суд першої інстанції дійшов вірного висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог ОСОБА_1 .

Колегія суддів також враховує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів апелянта), сформовану у справі Серявін та інші проти України (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (RuizTorijav. Spain) № 303-A, пункт 29).

Також згідно з п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Відповідно до ч.2 ст.6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини, а ст.17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" передбачає, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції належним чином оцінив надані докази і на підставі встановленого, обґрунтовано відмовив у задоволенні позову.

Відповідно до ч.1 ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Колегія суддів вважає, що рішення Харківського окружного адміністративного суду від 27.02.2023 року по справі № 520/10138/21 відповідає вимогам ст. 242 КАС України, а тому відсутні підстави для його скасування та задоволення апеляційних вимог позивача.

Згідно ч. 1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення фактичних обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права.

Доводи апеляційної скарги з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують.

Керуючись ст. ст. 242, 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 27.02.2023 по справі № 520/10138/21 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя О.А. СпаскінСудді О.В. Присяжнюк Л.В. Любчич Повний текст постанови складено 23.08.2023 року

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.08.2023
Оприлюднено25.08.2023
Номер документу112997505
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —520/10138/21

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Постанова від 16.08.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Постанова від 16.08.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 31.07.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 05.06.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 12.05.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 12.05.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 20.03.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Рішення від 27.02.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Рубан В.В.

Ухвала від 10.01.2022

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Рубан В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні