КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД У Х В А Л А
21 серпня 2023 року м. Київ Справа № 320/2093/23
Київський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Войтович І.І.,
при секретарі Крисько Р.І.
за участю:
позивача ОСОБА_1 ,
представника відповідача - Павлова Р.В.,
третьої особи - Полішко Л.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні позовну заяву ОСОБА_1 до Київської міської державної адміністрації, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Комунальне підприємство "Київтранспарксервіс" про визнання нормативно - правового акта протиправним і нечинним,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з позовом до Київської міської державної адміністрації, у якому просить суд:
- визнати протиправним та нечинним з моменту підписання розпорядження Київської міської військової адміністрації від 07.11.2022 №735 "Про встановлення тарифів на послуги за користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів, які надаються Комунальним підприємством "Київтранспарксервіс".
06 лютого 2023 року, ухвалою суду дана позовна заява була відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 169 КАС України залишена без руху у зв`язку із невідповідністю останньої ч. 1 та ч. 4 ст. 161 КАС України та визначено позивачу порядок та строк усунення недоліків позовної заяви.
07 лютого 2023 року позивачем недоліки позовної заяви повністю усунуто.
17 лютого 2023 року провадження у справі відкрито, ухвалено розгляд справи за правилами загального позовного провадження, розпочато підготовку справи до судового розгляду та призначено підготовче засідання на 15 березня 2023 року о 10:00 год.
15 березня 2023 року в підготовчому судовому засіданні ухвалено судом на місці відкласти розгляд справи на 05 квітня 2023 року о 09:30 год. у зв`язку із неявкою відповідача, не надання до справи відзиву останнім.
05 квітня 2023 року до суду прибули позивач та представник відповідача та ухвалою суду задоволено клопотання позивача про залучення до справи третьої особи, залучено до участі у справі в якості третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Комунальне підприємство "Київтранспарксервіс" (код ЄДРПОУ 35210739, 01030, м. Київ, вул. Леонтовича), встановлено третій особі КП "Київтранспарксервіс" п`ятиденний строк з дня отримання копії позовної заяви для надання пояснень.
Підготовче судове засідання відкладено на 26.04.23 о 10:30 год.
13.04.2023 судом отримано від позивача відповідь на відзив із запереченнями щодо повноважень представника відповідача.
18.04.2023 до суду надійшов відзив від відповідача із доданими до нього доказами в обґрунтування правової позиції, долучено до справи докази виконання ухвали суду від 17.02.2023 щодо здійснення оголошення у належному офіційному виданні на виконання ст. 264 КАС України про оскарження нормативно-правового акта за предметом спору.
26.04.2023 в підготовче судове засідання прибули сторони, за згодою сторін судом оголошено про перерву. Підготовче судове засідання призначено на 22.05.2023 о 14:00 год.
09.05.2023 до суду надійшли пояснення від третьої особи із додатковим доказами, в якому просить суд поновити строк для подання пояснень та врахувати такі під час розгляду справи.
11.05.2023 від відповідача надійшли до суду заперечення на відповідь на відзив.
18.05.2023 до суду надійшли додаткові пояснення від відповідача.
22.05.2023 підготовче судове засідання знято з розгляду у зв`язку із відпусткою судді. Призначено засідання у справі на 09.06.2023 об 09:30, про що сторони по справі повідомлені належним чином.
02.06.2023 від позивача надійшли до справи докази надіслання відповідачу та третій особі судових повісток, заперечення проти клопотання третьої особи про поновлення процесуального строку для подання пояснень щодо позову.
09.06.2023 в підготовче судове засідання прибули сторони та судом винесено ухвали щодо розгляду заяв позивача подані 13.04.2023 та 02.06.2023 та клопотання третьої особи від 09.05.2023.
Відповідно, судом ухвалено та оголошено вступну та резолютивні частини ухвал суду:
"Відмовити в задоволенні заяв позивача ОСОБА_1 щодо відсутності повноважень у представника відповідача Київської міської державної адміністрації на право підпису відзиву та представництва по справі та щодо порушення процесуального строку для подання відзиву до суду";
"Задовольнити клопотання позивача ОСОБА_1 про пропуск процесуального строку третьою особою Комунальним підприємством "Київтранспарксервіс" на подання пояснень щодо позову.";
"1. Продовжити процесуальний строк для подання пояснень по справі третьою особою КП «Київтранспраксервіс» на п`ять днів.
2. Встановити КП «Київтранспраксервіс» строк подачі пояснень по справі до 16 червня 2023 року.".
За згодою сторін судом ухвалено відкласти підготовче судове засідання на 16.06.2023 о 09:30 год. про що сторони повідомлені належним чином.
16.06.2023 до суду надійшли пояснення від третьої особи на вимогу ухвали суду від 09.06.2023.
16.06.2023 в підготовче судове засідання прибули сторони, ухвалою суду, за згодою сторін закрито підготовче провадження та призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 02 серпня 2023 року о 09:30год.
02.08.2023 в судове засідання прибули позивач та представник третьої особи. Представник відповідача до суду не прибув, подано клопотання з проханням відкласти судове засідання.
Враховуючи думки сторін, що прибули в судове засідання, суд на місці ухвалив відкласти розгляд справи на іншу дату та час.
Наступне судове засідання призначено на 21.08.2023 об 11:15 год., про що сторони по справі повідомлені.
21.08.2023 до суду прибули позивач ОСОБА_1 та представник відповідача Павлов Р.В. та представник третьої особи Полішко Л.О.
В судове засідання також прибула представник відповідача Шевцова В.Є. заступник начальника управління начальника управління відділу ціноутворення та соціально значущі товари та послуги управління цінової політики Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), проти доступу до участі у справі якої позивач заявив відповідне клопотання.
Інші учасники процесу заперечували проти клопотання позивача.
Заслухавши позиції сторін, перевіривши матеріали наявні у справі, вирішуючи клопотання позивача щодо відмови у доступу до участі в даній справі в якості представника відповідача Шевцової В.Є., суд зазначає, що за ч. 1 ст. 55 КАС України сторона, третя особа в адміністративній справі, а також особа, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах іншої особи, може брати участь у судовому процесі особисто (самопредставництво) та (або) через представника, крім випадку, встановленого частиною дев`ятою статті 266 цього Кодексу.
Юридична особа незалежно від порядку її створення, суб`єкт владних повноважень, який не є юридичною особою, беруть участь у справі через свого керівника, члена виконавчого органу, іншу особу, уповноважену діяти від її (його) імені відповідно до закону, статуту, положення, трудового договору (контракту) (самопредставництво юридичної особи, суб`єкта владних повноважень), або через представника (ч. 3 ст. 55 КАС України).
Відповідно до ч. 1 ст. 59 КАС України повноваження представників сторін та інших учасників справи мають бути підтверджені такими документами, зокрема, довіреністю фізичної або юридичної особи.
Довіреність від імені юридичної особи видається за підписом (електронним підписом) посадової особи, уповноваженої на це законом, установчими документами. Повноваження адвоката як представника підтверджуються довіреністю або ордером, виданим відповідно до Закону України "Про адвокатуру і адвокатську діяльність" (ч. 3 та ч. 4 ст. 59 КАС України).
Враховуючи висновки Великої Палати Верховного Суду викладені в ухвалі від 08.06.2022 у справі № 303/4297/20, юридична особа незалежно від порядку її створення бере участь у справі через свого керівника, члена виконавчого органу, іншу особу, уповноважену діяти від її імені відповідно до закону, статуту, положення, трудового договору (контракту) (самопредставництво юридичної особи), або через представника. Держава, Автономна Республіка Крим, територіальна громада беруть участь у справі через відповідний орган державної влади, орган влади Автономної Республіки Крим, орган місцевого самоврядування відповідно до його компетенції, від імені якого діє його керівник, інша уповноважена особа відповідно до закону, статуту, положення, трудового договору (контракту) (самопредставництво органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування), або через представника (частини третя та четверта статті 58 ЦПК України у редакції, чинній із 29 грудня 2019 року), що за аналогією передбачено у чинних із указаної дати частинах третій і четвертій статті 56 ГПК України та у частинах третій і четвертій статті 55 КАС України.
Враховуючи відповідно положення статті 55 КАС для визнання особи такою, що діє в порядку самопредставництва, необхідно, щоб у відповідному законі, статуті, положенні чи трудовому договорі (контракті) було чітко визначене її право діяти від імені такої юридичної особи (суб`єкта владних повноважень без права юридичної особи) без додаткового уповноваження, що узгоджується із висновком Великої Палати Верховного Суду викладеного у постанові від 2 липня 2020 року у справі № 9901/39/20.
Також, суд враховує висновки Великої Палати Верховної Суду викладені у постанові від 17.08.2022 № 459/3686/18 та відповідно в порядку самопредставництва юридичну особу може представляти за посадою її керівник або інші особи, повноваження яких визначені законодавством чи установчими документами.
В наданій до справи представником відповідача Шевцовою В.Є. - заступник начальника управління начальника управління відділу ціноутворення та соціально значущі товари та послуги управління цінової політики Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) довіреності від 16.06.2023 № 001-01-663 вбачається, що остання видана на представлення інтересів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) в усіх загальних, господарських, адміністративних місцевих та апеляційних судах, а також у Верховному Суді та наділеними усіма правами, наданими законодавством позивачу, відповідачу, третій особі, серед іншого, пред`являти зустрічні позови, повністю або частково відмовлятись від позовних вимог, змінювати підстави або предмет позову, збільшувати або зменшувати розмір позовних вимог, оскаржувати рішення суду в апеляційному та касаційному порядку. ОСОБА_2 за цією довіреністю надано право подання та підпису всіх документів, необхідних для виконання наданих повноважень. Довіреність видана протягом трьох місяців з моменту видачі.
ОСОБА_2 за своєю посадою є заступником начальника управління начальника управління відділу ціноутворення та соціально значущі товари та послуги управління цінової політики Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
Відповідно до Положення про управління цінової політики Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) затвердженого наказом Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 11.06.2020 №43, за п. 1.2 вбачається, що управління підпорядковується заступнику директора Департаменту начальнику управління цінової політики.
За п. 1.3 Положення Управління є структурним підрозділом Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), створюється та ліквідовується відповідно до структури Департаменту, затвердженої розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та згідно п. 1.2 Управління підпорядковується безпосередньо заступнику директора Департаменту начальнику управління цінової політики.
Згідно розділу ІІ Положення завданням Управління є реалізація державної цінової політики на території міста Києва.
Серед визначених у розділі ІІІ Положення функцій Управління вбачається зокрема проведення в межах повноважень аналізу витрат на виробництво товарів, надання послуг та формування цін і тарифів, що підлягають державному регулюванню (п. 3.1); проведення аналізу розрахунків сум компенсацій різниці між витратами на виробництво товарів і надання послуг та встановленими виконавчим органом Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) цінами і тарифами на товари та послуги в разі їх перевищення (п. 3.2); розроблення проектів нормативно-правових актів щодо встановлення (затвердження) цін і тарифів на товари та послуги в межах повноважень, визначених законодавством України (п. 3.3); готує пропозиції щодо удосконалення законодавства з питань ціноутворення, методичних рекомендацій з питань формування, встановлення та застосування цін на товари і тарифів на послуги (п. 3.6); забезпечення підготовки відповідей на звернення громадян відповідно до вимог законодавства (п. 3.8); розгляд звернень споживачів з питань захисту їх прав (п. 3.9); надання громадянам, підприємствам, установам, організаціям всіх форм власності та їх об`єднанням інформацію щодо законодавства по ціноутворенню та його застосуванню в межах повноважень Управління (п. 3.10); надання методичної допомоги структурним підрозділам виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), районним в місті Києві державним адміністраціям, підприємствам, установам і організаціям територіальної громади міста Києва з питань формування, встановлення та застосування цін і тарифів (п. 3.13); на підставі організаційно-розпорядчих актів Департаменту виконує інші функції з питань основної діяльності Департаменту (п. 3.17).
Права Управління визначені розділом IV Положення, серед яких визначені такі права як ініціювання скликання нарад, проведення консультацій та обговорень з питань підвищення ефективності діяльності з виконання основних завдань та функцій Управління (п. 4.1.1); одержувати в установленому порядку, аналізувати та використовувати в роботі інформацію, документи та інші матеріали, необхідні для виконання завдань та функцій Управління (п. 4.1.4); здійснювати інформаційний обмін та взаємодію з посадовими особами структурних підрозділів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), інших державних органів, органів місцевого самоврядування (п. 4.1.5).
Згідно наказу №14 від 02.02.2021 Департаменту економіки та інвестицій Про затвердження положень про структурні підрозділи управління цінової політики Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), затверджено Положення про відділ ціноутворення та соціально значущі товари та послуги Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та Положення про відділ тарифів на комунальні послуги управління цінової політики Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
Зокрема, відповідно до Положення про відділ ціноутворення та соціально значущі товари та послуги управління цінової політики Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) відділ є структурним підрозділом управління цінової політики Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (п. 1.2) та підпорядкований заступнику директора Департаменту начальнику Управління (п. 1.3).
До завдань відділу за розділом ІІ Положення входить участь у забезпеченні реалізації державної цінової політики на території міста Києва по формуванню, встановленню та застосуванню цін на продукцію громадського харчування, що реалізується в загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладах, паливно-енергетичні ресурси, що відпускаються населенню для побутових потреб, тарифів на транспортні послуги, платні послуги, що надають лікувально-профілактичні державні та комунальні заклади охорони здоров`я, послуги користування майданчиками для паркування транспортних засобів тощо.
Серед вказаних функцій відділу вбачається розроблення пропозицій по формуванню і застосуванню в місті Києві цін на продукцію громадського харчування, що реалізується в загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладах, паливно-енергетичні ресурси, що відпускаються населенню для побутових потреб, тарифів на транспортні послуги, платні послуги, що надають лікувально-профілактичні державні та комунальні заклади охорони здоров`я, послуги користування майданчиками для паркування транспортних засобів тощо. (п. 3.1.1); проведення в межах повноважень відділу аналіз витрат на виробництво товарів, надання послуг та формування цін і тарифів, що підлягають державному регулюванню (3.1.2); розроблення в межах повноважень відділу проєкти нормативно-правових актів з питань, що відносяться до компетенції відділу (п. 3.1.4); проведення процедури, що передують прийняттю регуляторних актів або готування пропозицій щодо внесення змін до плану (п. 3.1.5); проведення аналізу розрахунків сум компенсацій різниці між витратами на виробництво товарів і надання послуг та встановленими виконавчим органом Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) цінами і тарифами на товари та послуги в разі їх перевищення (п. 3.1.8); надання в межах повноважень відділу методичну допомогу структурним підрозділам виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), районним в місті Києві державним адміністраціям, підприємствам, установам і організаціям територіальної громади міста Києва щодо формування, встановлення та застосування цін і тарифів на товари та послуги в межах повноважень, наданих законодавством України виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (п. 3.1.16); на підставі організаційно-розпорядчих актів Департаменту виконує інші функції з питань основної діяльності Департаменту та Управління (п. 3.2).
Особа ОСОБА_2 за посадою вказаною у довіреності від 16.06.2023 є заступником начальника управління начальника відділу ціноутворення та соціально значущі товари та послуги управління цінової політики Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), у зв`язку з чим суд не досліджує надане до суду Положення по відділ тарифів та ціноутворення.
Суд зауважує, що до справи на підтвердження повноважень Шевцової В.Є. не надано доказів призначення такої особи на посаду заступника начальника управління начальника відділу ціноутворення та соціально значущі товари та послуги управління цінової політики Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), її посадової інструкції із відповідним переліком повноважень.
Суд зазначає, що наявними у справі матеріалами, рішенням Київської міської ради від 02.03.2023 № 6025/6066 затверджено Положення про Департамент економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) та відповідно до Положення, затвердженого (в новій редакції, код ЄДРПОУ 04633423) (далі Департамент), останній є структурним підрозділом виконавчого органу Київської міської ради (КМДА), утворений відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» у структурі виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) за рішенням Київської міської ради від 20.06.2002 №28/28 «Про утворення виконавчого органу Київської міської ради та затвердження його структури і загальної чисельності» (п. 1 Положення).
За п.2 даного Положення, Департамент підзвітний та підконтрольний Київській міській раді, підпорядковується Київському міському голові, входить до структури органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), виконує функції органу місцевого самоврядування та у визначених законодавством України випадках, виконує функції державної виконавчої влади.
Пунктом 6.9 Положення передбачено право на здійснення повноважень та виконання завдань, а саме здійснення представництва (самопредставництва) інтересів Київського міського голови, Київської міської ради, виконавчого органу Київської міської ради (КМДА), Департаменту, їх посадових осіб у судах України на всіх стадіях судового процесу через посадових осіб юридичної служби Департаменту, які без окремого доручення беруть участь у справах з усіма правами…
Наказом Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) від 11.06.2020 № 43 затверджено відповідне Положення про відділ організації позовної роботи та судового представництва управління правового забезпечення Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (КМДА), за яким згідно п. 1.2 відділ є структурним підрозділом Управління Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (КМДА).
Пунктом 2.1 Положення основними завданнями відділу є забезпечення представництва інтересів Департаменту та територіальної громади міста Києва в судах України в частині, віднесеній до компетенції Департаменту (в тому числі в порядку самопредставництва місцевого органу виконавчої влади місцевого самоврядування, юридичної особи).
Пунктом 3.1.1 Положення відділ організовує претензійну та позовну роботу, здійснює контроль за її проведенням та за п. 3.1.2 забезпечує у встановленому порядку представництво інтересів Департаменту та територіальної громади міста Києва в судах України в частині, віднесеній до компетенції Департаменту (в тому числі в порядку самопредставництва юридичної особи), в усіх органах державної влади, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, установах, організаціях усіх форм власності.
За наданими до справи документами щодо права на представлення інтересів відповідача ОСОБА_2 не вбачаються докази наявності в такої особи права на представлення інтересів Київської міської державної адміністрації враховуючи Положення про управління цінової політики…, Наказу Департаменту економіки та інвестицій №14 від 02.02.2021, Положення про відділ ціноутворення на соціально значущі товари та послуги управління цінової політики… №14 від 02.02.2021, Положення про відділ ціноутворення на соціально значущі товари та послуги управління цінової політики Департаменту економіки та інвестицій .. від 02.02.2020 №14, надана особі довіреність від 16.06.2023 не є належним доказом на право представлення інтересів особою відповідача в даній справі.
Суд враховує відповідно, що Департамент економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (КМДА), який є структурним підрозділом виконавчого органу Київської міської ради (КМА), на який відповідним розпорядженням № 1199 покладено повноваження та обов`язки на представлення інтересів виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) в суді є відповідним органом, який забезпечує представництво прав та інтересів відповідача у даній справі за належною оформленою довіреністю, із правом подання відзиву на позовну заяву та інших процесуальних документів, що стосуються справи.
Враховуючи вищезазначене суд приходить до висновку про обґрунтовані доводи позивача щодо відсутності у ОСОБА_2 права на представлення інтересів відповідача за вказаною справою, відповідно суд задовольняє заяву позивача.
Процедурні питання, пов`язані з рухом справи в суді першої інстанції, клопотання та заяви осіб, які беруть участь у справі, питання про відкладення розгляду справи, оголошення перерви, зупинення або закриття провадження у справі, залишення заяви без розгляду, а також в інших випадках, передбачених цим Кодексом, вирішуються судом шляхом постановлення ухвал (ч. 2 ст. 242 КАС України).
В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини ухвали суду.
Керуючись ст.ст. 2, 9, 47, 55, 242, 243, 248, 250, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
у х в а л и в:
Задовольнити заяву позивача ОСОБА_1 щодо відсутності повноважень ОСОБА_2 - заступника начальника управління - начальника відділу ціноутворення та соціально значущі товари та послуги управління цінової політики Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на право представництва у справі відповідача Київської міської державної адміністрації.
Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення, оскарженню не підлягає.
Повний текст ухвали виготовлено та підписано 25.08.2023.
Суддя Войтович І.І.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.08.2023 |
Оприлюднено | 28.08.2023 |
Номер документу | 113040401 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ганечко Олена Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ганечко Олена Миколаївна
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Войтович І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні