Рішення
від 25.08.2023 по справі 420/5231/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/5231/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 серпня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Дубровної В.А., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Т.Д.Т." до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання дій протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення

встановив:

I. Зміст позовних вимог

До суду з позовною заявою звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "Т.Д.Т." (далі - позивач, ТОВ "Т.Д.Т.") до Головного управління ДПС в Одеській області (далі - відповідач, ГУ ДПС України в Одеській області), в якій просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії ГУ ДПС в Одеській області від 10.01.2023 року № 8053351/38573184 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування кількісних та якісних показників від 27.12.2022 р. № 51938 до податкової накладної № 907 від 17.11.2022 р.

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії ГУ ДПС в Одеській області від 10.01.2023 року № 8053352/38573184 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування кількісних та якісних показників від 27.12.2022 р. № 51941 до податкової накладної № 909 від 18.11.2022 р.

- зобов`язати ГУ ДПС в Одеській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних - розрахунок коригування кількісних та якісних показників від 27.12.2022 р. № 51938 до податкової накладної № 907 від 17.11.2022 р. 27.12.2022 року.

- зобов`язати ГУ ДПС в Одеській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних - розрахунок коригування кількісних та якісних показників від 27.12.2022 р. № 51941 до податкової накладної № 909 від 18.11.2022 р. 27.12.2022 року.

II. Позиція позивача та заперечення відповідача

На обґрунтування вказаних вимог позивач вказує, що у зв`язку з виконання договору постачання № 2 від 08.11.2022 року, укладеного між ТОВ «ІМПЕРІЯ» (покупець) та ТОВ «Т.Д.Т.» ( постачальник), щодо постачання палива позивачем було складено та подано на реєстрацію до ЄРПН податкову накладну № 907 від 17.11.2022 року та податкову накладну № 909 від 18.11.2022 року, які були зареєстровані в Єдиному державному реєстрі податкових накладних ( далі ЄРПН). В подальшому, 27.12.2022 року ТОВ «Т.Д.Т» засобами електронного зв`язку направило відповідачу для реєстрації розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 51938 до податкової накладної № 907 від 17.11.2022 року та розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 51941 до податкової накладної № 909 від 18.11.2022 року. Втім, 30.12.2022 реєстрація вказаних розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних була зупинена на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. 03.01.2023 року Позивачем до контролюючого органу були направлені Повідомлення № 37 та № 38 «про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено» з копіями первинних документів, необхідних для розблокування податкової накладної, які згідно квитанцій № 2 від 06.01.2023 року прийняті. Однак, 10.01.2023 р. рішеннями № 8053351/38573184 та № 8053352/38573184 Комісією ГУ ДПС України в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, було відмовлено у реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників № 51938 до податкової накладної № 907 від 17.11.2022 року та розрахунку коригування кількісних і вартісних показників № 51941 до податкової накладної № 909 від 18.11.2022 року в ЄРПН, у зв`язку із ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки - фактури/інвойси, акти приймання передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Позивач вважає, що рішення комісії регіонального рівня щодо відмови в реєстрації розрахунків коригування є протиправними та такими, що підлягають скасуванню, оскільки у квитанціях не зазначено (не конкретизовано) копії яких саме документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК, запропоновано надати для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних., а також з яких підстав (фактичних і юридичних: обставини та/або реквізити рішення тощо) позивач відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. При цьому, звертає увагу суду, що ТОВ «Т.Д.Т.» не є особою, яка відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Оскільки позивачем подано пояснення та первинні документи, а відповідачем не спростовано невідповідність таких документів чи їх дефектність, тому наявні правові підстави для визнання протиправними та скасування рішень з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

07.04.2023 р. представником відповідача подано до суду відзив на позов, яким вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню, оскільки відповідно до фактичних обставин справи ТОВ «Т.Д.Т.» направлено на реєстрацію до Єдиного державного реєстру розрахунки коригування накладну №51938 від 27.12.2022 року до податкової накладної №907 від 17.11.2022 року, №51941 від 27.12.2022 року до податкової накладної №909 від 18.11.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних. За отриманими квитанціями з єдиного вікна приймання звітності ДПС України підприємству було повідомлено, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Надалі платник податку направив засобами електронного зв`язку повідомлення №37 від 03.01 року №38 від 03.01.2023 року про подання пояснень, до яких надав лише договір постачання №2 від 08.11.2022 року. Оскільки відповідно до зазначених пояснень неможливо встановити жодних обставин відповідно до яких були складені зазначені розрахунки коригування, а відсутність жодних інших документів що свідчили б про зміну стану договірних відносин, зокрема первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), контролюючий орган відмовив у реєстрації РК в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з не виконанням позивачем вимог ПК України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування та подання розрахунків коригування.

13.04.2023 року позивачем надана відповідь на відзив, в якій заперечує проти викладених представником відповідача доводів, у поданому відзиві, з аналогічних обставин та їх обґрунтувань, зазначених у позові.

III. Процесуальні дії у справі

Ухвалою суду від 21.03.2023 р. відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) відповідно до частини 5 статті 262 КАС України, якою передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Ухвалою суду від 25.04.2023 відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідача про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

Оскільки відсутні клопотання про розгляд справи у судовому засіданні, справа розглядається в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

IV. Обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин, з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини

У змісті позову позивач вказує, що ТОВ «Т.Д.Т.» зареєстровано юридичною особою 31.01.2013 року, номер запису в ЄДР № 15561020000046051, взято на податковий облік в органах державної податкової служби 01.02.2013 р., є платником ПДВ з 01.03.2013р., що підтверджується Витягом з реєстру платників податку на додану вартість від 22.02.2019 р. № 1915524500058. Основним видом господарської діяльності Товариства є 46.44. Оптова торгівля фарфором, скляним посудом і засобами для чищення Інші: 46.31 Оптова торгівля фруктами й овочами 46.41 Оптова торгівля текстильними товарами, 46.49 Оптова торгівля іншими товарами господарського призначення 82.99 Надання інших допоміжних комерційних послуг, н.в.і.у. 47.2.Роздрібна торгівля фруктами й овочами в спеціалізованих магазинах. 70.22 Консультування з питань комерційної діяльності й керування 82.92 Пакування 47.52 Роздрібна торгівля залізними виробами, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами в спеціалізованих магазинах 47.51 Роздрібна торгівля текстильними товарами в спеціалізованих магазинах 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням 43.31Штукатурні роботи 42.99 Будівництво інших споруд, н.в.і.у. 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель 47.11 Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах 47.54 Роздрібна торгівля побутовими електротоварами в спеціалізованих магазинах 47.59 Роздрібна торгівля меблями, освітлювальним приладдям та іншими товарами для дому в спеціалізованих магазинах 47.71 Роздрібна торгівля одягом у спеціалізованих магазинах 47.73 Роздрібна торгівля фармацевтичними товарами в спеціалізованих магазинах 47.74 Роздрібна торгівля медичними й ортопедичними товарами в спеціалізованих магазинах 47.75 Роздрібна торгівля косметичними товарами та туалетними приналежностями в спеціалізованих магазинах 47.91 Роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу інтернет 46.12 Діяльність посередників у торгівлі паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля 47.30 Роздрібна торгівля пальним 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту. Здійснення господарської діяльності з оптової торгівлі пальним здійснюється на підставі ліцензії на право оптової торгівлі пальним, за наявності місць оптової торгівлі, що видана Державною фіскальною службою України 19.10.2019 р. з терміном дії до 19.10.2027 р. ( копія відсутня в матеріалах справи)

08.11.2022 року між ТОВ «Т.Д.Т.» ( Постачальник) та ТОВ «ІМПЕРІЯ» ( Покупець) укладений договір постачання № 2, за умовами якого в порядку та на умовах, визначених цим Договором, Постачальник приймає на себе зобов`язання протязі строку дії даного Договору, передавати Покупцю дизельне пальне (надалі за текстом - Товар;. Покупець приймає на себе зобов`язання прийняти Товар, сплативши за нього грошові кошти на у\« визначених у розділі 3 цього договору. ( пункт 1.1. договору). Товар поставляється Постачальником Покупцю на умовах базису поставки ЕХW місце вказане Постачальником, а саме: Україна, Одеська область, ДП «Ренійський морський торгівельний порт». ( пункт 1.4 договору). Товар передається Покупцеві окремими партіями на підставі заявки покупця, після попереднього усного узгодження Сторонами її асортименту, номенклатури, кількості, якості, ціни (вартості), умов та строків її поставки. Підтвердженням прийняття Постачальником до виконання заявки Покупця є виставленого Постачальником рахунку-фактури на партію Товару зазначену у Заявці. ( пункт 2.1. договору). Після того, як Покупець здійснить 100 % передоплату Постачальник надсилає Покупцю повідомлення про готовність товару до відвантаження. Після отримання повідомлення Покупець зобов`язаний протягом двох календарних днів забрати Товар з місця поставки, вішаного у пункті 1.4. Договору. ( підпункт 2.1.1 пункту 2.1. договору). Сторони погоджуються, що видаткова накладна (акт приймання - передачі ) на переданий товар є документом, який засвідчує факт передачі у власність Покупця товару, а також засвідчує остаточно узгоджені сторонами назву, кількість, ціну (вартість) товару. Видаткова накладна (акт приймання - передачі) на переданий товар є невід`ємною частиною цього Договору. Датою передачі у власність товару вважається дата, що вказана у видатковій накладній або в а приймання-передачі товару. ( пункт 2.2. договору) ( а.с. 55-57).

17.11.2022 року позивачем складено податкову накладну № 907 на суму вартості палива дизельного 1 093 457, 94 грн., ПДВ 76542,0558 грн., яка була зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних.( а.с. 30-31)

18.11.2022 року позивачем складено податкову накладну № 909 на суму вартості палива дизельного 238 177,57 грн. ПДВ 16672,4290 грн., яка була зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних.( а.с. 32-33)

В подальшому, 27.12.2022 року позивачем складено розрахунки коригування № 51938 до податкової накладної № 907 від 17.11.2022 року, № 51941 до податкової накладної № 909 від 18.11.2022 року та направлені на реєстрацію до ЄРПН (а.с. 28-29,34-35).

30.12.2022 р. за отриманими квитанціями з єдиного вікна приймання звітності ДПС України підприємству було повідомлено, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація розрахунків коригування № 51938 та № 51941 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

03.01.2023 року платник податку направив засобами електронного зв`язку повідомлення № 37-38 про подання пояснень та копій документів щодо розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, з 1 додатком ( а.с. 36-37)

10.01.2023 Комісією ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/ розрахунку коригування в ЄРПН прийнято рішення № 8053351/38573184 про відмову в реєстрації РК від 27.12.2022 р. № 51938 та рішення № 8053352/38573184 про відмову в реєстрації РК від 27.12.2022 р. № 51941 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підставою прийняття Комісією регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкових накладних/ розрахунку коригування в ЄРПН вищевказаних рішень є ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. ( а.с. 93-96).

10.01.2023 року не погоджуючись із вказаним рішенням Комісії регіонального рівня позивач подав скарги до Державної податкової служби України. ( а.с. 42,64)

09.02.2023 року Комісією ДПС України з питань зупинення реєстрації податкових накладних/ розрахунку коригування в ЄРПН прийнято рішення № 13473/38573184 та № 13475 про залишення скарг без задоволення, а вищевказаних рішень комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації РК без змін. Підставою прийняття є ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена, ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, ненадання платником податку копій розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків. ( а.с. 38,39)

Не погодившись з рішенням комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

V. Норми права, які застосував суд

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Положеннями ПК України від 02.12.2010 р. № 2755-VI ( далі - ПК України) передбачено, зокрема, -

- єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами. ( підпункт 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України).

- центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику ( пункт 20.2. статі 20 ПК України);

- датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. ( абзаци перший - третій пункту 187.1 статті 187 ПК України);

- на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін ( п.201.1. ст. 201 ПК України);

- при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. ( абзац перший пункту 201.10 ст. 201 ПК України);

- податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. (абзац другий пункту 201.10 ст. 201 ПК України).

- підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. ( абз. п`ятий п. 201.10. ст. 201 ПК України);

- реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України. ( пункт 201.16. ст. 201 ПК України);

Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246 , в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 р. № 34, чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі - Порядок № 1246) передбачено, зокрема,

- у цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні: податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації ( абзаци 1-2 пункту 2 Порядку № 1246);

- після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування ( абзац 10 пункту 12 Порядку № 1246);

- за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція). ( пункт 13 Порядку № 1246);

- квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС. ( пункт 14 Порядку № 1246).

- у квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття. ( пункт 15 Порядку № 1246).

- у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку. ( пункт 17 Порядку № 1246).

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначено постановою Кабміну України від 11 грудня 2019 року № 1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", яка з 01 лютого 2020 року набрала чинності ( далі - Порядок № 1165), зокрема, -

- платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1 до Порядку № 1165), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2 до Порядку №1165). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку №1165). ( пункт 5 Порядку №1165)

- у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється. ( пункт 7 Порядку №1165).

- платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет. ( пункт 8 Порядку №1165).

- платник податку отримує розраховані показники позитивної податкової історії через електронний кабінет. ( пункт 9 Порядку №1165).

- у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації. ( пункт 11 Порядку №1165);

- комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. ( абзац перший пункту 25 Порядку №1165);

- комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. ( абзац другий пункту 25 цього Порядку);

- комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном. (абзац перший пункту 26 Порядку №1165);

- комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком. ( абзац другий пункту 26 Порядку №1165);

Додатком № 3 до Порядку № 1165 визначені Критерії ризиковості здійснення операцій, зокрема, відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС. ( пункт 1 додатку № 3 Порядку №1165)

Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 1212.2019 року № 520, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 13.12.2019 за № 1245/34216, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин ( далі - Порядок № 520), зокрема, -

- прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня). ( пункт 2 Порядку № 520).

- у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. ( пункт 4 Порядку № 520).

- перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. ( пункт 5 Порядку № 520).

- письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)). ( пункт 6 Порядку № 520).

- письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. ( пункт 9 Порядку № 520).

- комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. ( пункт 11 Порядку № 520).

- рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку ( пункт 13 Порядку № 520).

VI. Оцінка суду

З аналізу наведених вище правових норм вбачається чітко встановлений алгоритм поведінки контролюючого органу щодо реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка направлена платником податку на додану вартість для реєстрації: автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків; зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (направлення платнику податку в автоматизованому режимі квитанції про зупинення реєстрації із зазначенням критеріїв ризиковості платника та/або операції, на підставі якого зупинена реєстрація, та пропозиції надати пояснення та копії документів, необхідних для вирішення питання про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування); прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування комісією контролюючого органу; підстави для відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

Отже, наявність повноважень на здійснення моніторингу податкових накладних, зупинення їх реєстрації та прийняття подальшого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних та подальша реалізація його управлінських функцій, у даному випадку прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних є обставинами, які входять до предмета доказування у справах цієї категорії.

Спірність питання у даній справі полягає у правомірності рішень, прийнятих регіональною комісією ГУ ДПС в Одеській області про відмову в реєстрації спірних РК в ЄРПН у зв`язку з ненаданням платником податків копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, на виконання договору постачання палива дизельного № 2 від 08.11.2022 року, укладеного між ТОВ «Т.Д.Т.» ( постачальник) та ТОВ «ІМПЕРІЯ» ( покупець) позивачем виписані податкові накладні № 907 від 17.11.2022 року та №909 від 18.11.2022 року, які були зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних.|

В подальшому, 27.12.2022 року позивачем були складені та направлені на реєстрацію в ЄРПН розрахунок коригування № 51938 до податкової накладної № 907 від 17.11.2022 року, розрахунок коригування № 51941 до податкової накладної №909 від 18.11.2022 року.

За отриманими квитанціями з єдиного вікна приймання звітності ДПС України позивачу повідомлено, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація РК від 27.12.2022 за № 51938, №51941 в ЄРПН зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію вказаних РК в ЄРПН.

За положеннями пунктів 9 та 10 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, серед іншого, приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Верховний Суд за результатами аналізу наведених норм Порядку № 520 у постанові від 18 листопада 2021 року у справі № 380/3498/20 дійшов висновку, що чинними нормативно-правовими актами визначено вичерпний перелік обставин, які можуть слугувати підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.

При цьому, як підтверджується змістом пункту 5 Порядку № 520, передбачений цим пунктом перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, не є вичерпним.

В залежності від виду господарської операції, за наслідками якої подається податкова декларація для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, а також відповідних договірних зобов`язань між суб`єктами господарювання, обсяг документів може бути відмінним.

Як встановлено судом, на виконання п. 11 Порядку № 1165 позивачем засобами електронного зв`язку подано до комісії ГУ ДПС у Одеській області повідомлення від 03.01.2023 року № 37-38 про подання пояснень та копій документів щодо розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, з 1 додатком.

При цьому, у змісті вказаних повідомлено позивачем надані пояснення наступного змісту «Пояснюється договірними умовами DDP-поставок товарів покупцям-склад Покупця згідно заявок останнього у повній мірі. Постійний запас товарів на складах для задоволення заявок у строк. Не дозволяється умовами Договору затримувати поставку товара з причини наявності заборгованості по оплаті з боку Покупця або до задоволення будь якої іншої вимоги до Покупця, якщо таки вимоги не схвалено Покупцем або не визнано рішенням суду. Тому обсяг постачання перевищує критерії здійснення операцій у показниках Д, Р» ( а.с. 36-37)

Щодо додатку до вказаних повідомлень, а саме, у кількості 1 документу, то позивачем до суду не надано доказів електронної доставки такого документу, зокрема документу довільного формату із зазначення назви документа.

У позові та у відповіді на відзив позивач звертає увагу суду, що ТОВ «Т.Д.Т.» не є особою, яка відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, а рішення у відношенні ТОВ «Т.Д.Т.» Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за критерієм, передбаченим п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку не приймалось.

Разом з тим, Позивачем не заперечується, що засобами електронного зв`язку до контролюючого органу відправлено повідомлення № 37, № 38 про подання пояснень та копій документів щодо розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.

Оцінюючи доводи позивача стосовно того, що усі необхідні документи були подані ним до контролюючого органу в електронному вигляді, суд зауважує, що позивачем не надано суду жодних доказів факту подання і переліку вказаних у позові документів для розгляду Комісією регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі спірних РК, так само як і не надано доказів про подання будь-яких пояснень з цього приводу до контролюючого органу.

Як вбачається матеріалів справи, позивачем до позову надано контракт № 12 від 10.10.2022 р., укладений між ТОВ «Т.Д.Т.» та компанією «ALAMAK DMCC» ( Дубай,ОАУ) на поставку дизельного гідро очищеного палива.( а.с. 43-54), договір постачання № 2 від 08.11.2022 р., укладеного між ТОВ «Т.Д.Т.» та ТОВ « Імперія», ВМД від 14.11.2022 р. № UA0038573184 ( а.с. 58-61), сертифікат відповідності на дизельне паливо ( а.с.62), паспорт якості ( а.с. 63).

Разом з тим, наводячи у позові вказаний перелік документів, начебто наданих відповідачу для розблокування РК, позивач не надав до матеріалів справи доказів про повідомлення щодо надання Комісії ДПС, ДПС пояснень і документів, у т.ч. для розгляду скарг.

Крім того, суд відмічає, що у рішенні Комісії ДПС України про результати розгляду скарг позивача на оскаржувані рішення Комісії регіонального рівня, в якості підстав для відмови у задоволенні таких скарг є ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у РК, реєстрація яких зупинена, копій розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.

Натомість, у відзиві на позов відповідач стверджує, що у зв`язку з зупиненням реєстрації спірних розрахунків коригування позивачем направлено повідомлення № 37 від 03.01.2023 року та за № 38 від 03.01.2023 року, до яких надано лише договір постачання № 2 від 08.11.2022 року. Також вказує, що відповідно до пояснень неможливо встановити жодних обставин, відповідно до яких були складені зазначені розрахунки коригування, позивач не надав жодних інших документів, що свідчили б про зміну стану договірних відносин. На підтвердженням електронної доставки до ДПС вищезазначених повідомлень відповідачем надано скріншот з бази АІС « Податковий блок» ( а.с. 98-99)

З огляду на вказане, суд вважає, що в ході розгляду справи позивачем не спростовано вказані доводи контролюючих органів, зокрема, не надано доказів, на підтвердження підстав складання спірних розрахунку коригування № 51938 до податкової накладної № 907 від 17.11.2022 року, розрахунку коригування № 51941 до податкової накладної № 909 від 18.11.2022 року.

У контексті наведених вище обставин суд зауважує, що за правилами частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Водночас, у разі надання контролюючим органом доказів, які свідчать про те, що задекларовані платником податків податкові зобов`язання не відповідають дійсності, платник податків має спростовувати ці доводи. Наведене випливає зі змісту частини першої статті 77 КАС України, згідно з якою кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Підсумовуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що рішення Комісії ГУ ДПС в Одеській області від 10.01.2023 р. № 8053351/338573184 та № 8053351/338573184 про відмову в реєстрації вказаних розрахунків коригування в ЄРПН є цілком передбачуваними, оскільки позивачем не надано документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації спірних РК в ЄРПН, не усунувши тим самим сумніви, які зумовлювали зупинення реєстрації таких РК.

Відповідно до пункту 30 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Hirvisaari v. Finland» від 27.09.2001, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя .

Згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Ruiz Torija v. Spain» від 09.12.1994, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи

Згідно пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Інші доводи учасників справи висновків суду не спростовують, оскільки ґрунтуються на невірному трактуванні фактичних обставин та норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини.

VІІ. Висновок суду

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі. ( частина 2 статті 77 КАС України).

Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єктів владних повноважень на підтвердження правомірності своїх рішень, суд доходить висновку, що з наведених у позовній заяві мотивів і підстав, позовні вимоги не підлягають задоволенню.

VIII. Розподіл судових витрат

У зв`язку з відмовою у задоволені позовних вимог розподіл судових витрат відповідно до ст. 139 КАС України не здійснюється.

На підставі викладеного, керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України,

вирішив:

У задоволені позову Товариства з обмеженою відповідальністю Т.Д.Т (вул. Василя Стуса, буд. 2/1, м. Одеса, 65033, код ЄДРПОУ 38573184) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, буд. 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 44069166) про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

СуддяВ.А. Дубровна

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.08.2023
Оприлюднено31.08.2023
Номер документу113096039
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/5231/23

Ухвала від 31.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Постанова від 20.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Ухвала від 12.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Ухвала від 12.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Рішення від 25.08.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 25.04.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 21.03.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні