ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 серпня 2023 рокуЛьвівСправа № 813/2488/18 пров. № А/857/7892/23
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді:Гуляка В.В.
суддів: Ільчишин Н.В., Коваля Р.Й.
за участі секретаря судового засідання: Скрутень Х.Б.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області,
на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 04 квітня 2023 року в частині оскарження щодо відмови у задоволенні первісного позову Головного управління ДПС у Львівській області до ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу (суддя Брильовський Р.М., час ухвалення 10:17 год., місце ухвалення м.Львів, дата складання повного тексту 05.04.2023),
в адміністративній справі №813/2488/18 за первісним позовом Головного управління ДПС у Львівській області до ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу,
та зустрічним позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправними і скасування податкових повідомлень-рішень,
встановив:
У червні 2018 року позивач ГУ ДФС у Львівській області звернувся в суд із адміністративним позовом до відповідача ОСОБА_1 , в якому просив стягнути до бюджету з відповідача податковий борг у сумі 399980,79 грн..
Відповідач ОСОБА_1 подав до суду першої інстанції відзив на адміністративний позов, у якому просив позовну заяву в частині стягнення з ОСОБА_1 податкового боргу в сумі 92314,78 грн з орендної прали за 2016 рік залишити без розгляду, а у задоволенні решта позовних вимог відмовити повністю.
Крім того, у липні 2018 року позивач ОСОБА_1 подав до суду зустрічний позов до відповідача Головного управління ДФС у Львівській області, в якому просив: 1) визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення №3975-1317 від 03.07.2017 року, що складене Головним управлінням ДФС у Львівській області, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем «орендна плата з фізичних осіб» за 2016 рік у розмірі 92314,78 грн.; 2) визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення №397500-1317 від 10.07.2017 року, що складене Головним управлінням ДФС у Львівській області, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем «орендна плата з фізичних осіб» за 2017 рік у розмірі 105727,63 грн.; 3) визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення №397501-1317 від 10.07.2017 року, що складене Головним управлінням ДФС у Львівській області, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем «орендна плата з фізичних осіб» за 2017 рік у розмірі 201938,38 грн..
Ухвалою суду першої інстанції від 09.07.2018 прийнято зустрічний позов ОСОБА_1 до спільного розгляду з первісним позовом у справі №813/2488/18, вимоги за зустрічним позовом об`єднано в одне провадження з первісним позовом.
Ухвалою суду першої інстанції від 04.10.2018 провадження у цій справі №813/2488/18 було зупинено до набрання законної сили рішенням у справі №1340/3914/18 за позовом ОСОБА_1 до відділу у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області про визнання протиправними дій.
Ухвалою суду першої інстанції від 16.02.2023 провадження у справі №813/2488/18 поновлено.
Протокольною ухвалою суду від 28.02.2023 замінено позивача за первісним позовом про стягнення податкового боргу та відповідача за зустрічним позовом про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень з Головного управління ДФС у Львівській області (код ЄДРПОУ 39462700) на Головне управління ДПС у Львівській області (код ЄДРПОУ ВП: 43968090).
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 04.04.2023 у задоволенні первісного позову ГУ ДПС у Львівській області до ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу - відмовлено повністю. Зустрічний позов ОСОБА_1 до ГУ ДПС у Львівській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - задоволено. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення №3975-1317 від 03.07.2017 року, що прийняте Головним управлінням ДФС у Львівській області, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем орендна плата з фізичних осіб за 2016 рік у розмірі 92314,78 грн.. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення №397500-1317 від 10.07.2017 року, що прийняте Головним управлінням ДФС у Львівській області, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем орендна плата з фізичних осіб за 2017 рік у розмірі 105727,63 грн.. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення №397501-1317 від 10.07.2017 року, що прийняте Головним управлінням ДФС у Львівській області, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем орендна плата з фізичних осіб за 2017 рік у розмірі 201938,38 грн.. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Львівській області на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 3999,81 грн..
З цим рішенням суду першої інстанції не погодилося Головне управління ДПС у Львівській області та оскаржило його в апеляційному порядку. Апелянт вважає, що судом першої інстанції при прийнятті рішення не вжито заходів, необхідних для з`ясування всіх обставин у справі, не надано належної оцінки нормам законодавства, які регулюють спірні правовідносини, не у повній мірі з`ясовані обставини справи, що призвело до невірного їх застосування та неправильного вирішення справи по суті з підстав, наведених в апеляційній скарзі.
Ухвалами Восьмого апеляційного адміністративного суду від 22.06.2023 апеляційну скаргу ГУ ДПС у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 04 квітня 2023 року у справі №813/2488/18 в частині оскарження рішення суду щодо задоволення зустрічного позову ОСОБА_1 про скасування податкових повідомлень-рішень - повернуто скаржнику. Відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою ГУ ДПС у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 04 квітня 2023 року в частині оскарження щодо відмови у задоволенні первісного позову Головного управління ДПС у Львівській області до ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу.
В обґрунтування апеляційних вимог в частині оскарження судового рішення щодо відмови у задоволенні первісного позову ГУ ДПС у Львівській області до ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу апелянт покликається на те, що ОСОБА_1 має податковий борг перед бюджетом, який складається із сум податкових зобов`язань по орендній платі з фізичних осіб, що складається із основного платежу. Заборгованість згідно карток особових рахунків та довідки про заборгованість станом на 06.03.2018 року складає 399 980,79 гривень. Вказана основна сума податкового боргу виникла на підставі: по орендній платі з фізичних осіб: податкове повідомлення-рішення №3975-1317 від 03.07.2017 року на суму 92314,78 грн.; податкове повідомлення-рішення №397500-1317 від 10.07.2017 року на суму 105727,63 грн.; податкове повідомлення-рішення №397501-1317 від 10.07.2017 року на суму 201938,38 грн.. Платник податків не вжив жодних заходів для погашення податкових зобов`язань. На даний час суми податків є узгодженими та у встановлені законом строки до бюджету не сплачені, тобто визнаються сумою податкового боргу (узгоджена сума податкового зобов`язання, не сплачена платником податків у термін). У відповідності до вимог ст.ст.269-289 Податкового кодексу України, ГУ ДПС у Львівській області здійснено нарахування фізичній особі суми орендної плати за землю (за місцем знаходження земельної ділянки) за 2021 рік.
За результатами апеляційного розгляду апелянт просить скасувати оскаржене рішення суду від 04.04.2023 та постановити нове судове рішення, яким задоволити позов ГУ ДПС у Львівській області та стягнути з ОСОБА_1 податковий борг в сумі 399980,79 грн..
Відповідач за первісним позовом ОСОБА_1 подав до суду апеляційної інстанції відзив на апеляційну скаргу, у якому зазначає, що апеляційна скарга ГУ ДПС у Львівській області на рішення суду від 04.04.2023 року у цій справі в частині відмови у задоволенні первісного позову ГУ ДПС у Львівській області до ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу є безпідставною і такою, що не підлягає задоволенню, а рішення суду є законним та обґрунтованим. Просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржене рішення суду залишити без змін.
Суд апеляційної інстанції, заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши матеріали справи та докази по справі, обговоривши доводи, межі та вимоги апеляційної скарги, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції, вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення.
Судом встановлено такі фактичні обставини справи.
Рішенням Ясенівської сільської ради Бродівського району Львівської області №17 від 17.04.2006 Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки водного фонду в с. Дуб`є вирішено затвердити технічну документацію із землеустрою щодо укладення договору оренди земельної ділянки водного фонду ОСОБА_1 в с. Дуб`є; надати в оренду ОСОБА_1 земельну ділянку загальною площею 9,0822 га терміном на 25 років для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (риборозведення) в с. Дуб`є; встановити орендну плату в розмірі 1 ставки земельного податку за відповідний вид угідь; гр. ОСОБА_1 в місячний термін укласти договір оренди та провести його державну реєстрацію (а.с. 64 т.2).
17.05.2006 між Ясенівською сільською радою (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) укладено договір оренди землі, який зареєстрований у Бродівському відділі ДП центрі державного земельного кадастру при Держкомземі України (Львівська філія), про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 07.09.2006 за №040644800639 (а.с. 24, 90 т.1).
Договором оренди землі від 17.05.2006 серед іншого передбачено наступні умови:
- пункт 1: орендодавець на підставі рішення ІІ сесії V демократичного скликання від 17.04.2006 №17 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться в межах населеного пункту с. Дуб`є Ясенівської сільської ради Бродівського району;
- пункт 2: в оренду передається земельна ділянка загальною площею 9,8022 га, в тому числі: ставки 7,5012 га, заболочені землі 1,1504 га, під гідротехнічними спорудами 0,4092 га, сіножаті 2,3201 га;
- пункт 3: кадастровий номер земельної ділянки: 4620388800:07:008:0001, 4620388800:07:008:0002;
- пункт 4: на земельній ділянці, яка передається в оренду знаходяться гідротехнічні споруди;
- пункт 5: нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: сіножаті 423,60 грн., під зеленими насадженнями 57771,42 грн, під гідротехнічними спорудами 38792,16 грн, болото - 109057,92 грн ставок 711113,76 грн.;
- пункт 9: орендна плата за земельну ділянку встановлена в розмірі 1 /однієї/ ставки земельного податку за відповідний вид угідь, тобто 334,75 грн в рік. Розмір орендної плати індексується кожного року відповідно до чинного законодавства;
- пункт 10: орендна плата сплачується у грошовій формі в термін до 15 листопада кожного року і перераховується на рахунок НОМЕР_1 ЗКПО одержувача: 23966573 в ОУДК м. Львів МФО 825014;
- пункт 11: про зміну в оплаті та інформацію щодо банківських реквізитів орендар взнає особисто в бухгалтерії Ясенівської сільської ради;
- пункт 12: про розмір орендної плати переглядається один раз у два роки у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; і інших випадках, передбачених законом;
- пункт 14: земельна ділянка передається в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (риборозведення);
- пункт 15: цільове призначення земельної ділянки: землі змішаного використання;
- пункт 31: зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.
Рішенням Ясенівської сільської ради №476 від 23.01.2009 Про перегляд орендної плати за землю ОСОБА_1 вирішено внести зміни в пункт 3 рішення Ясенівської сільської ради №17 від 17.04.2006 Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки водного фонду в с. Дуб`є; встановити орендну плату в розмірі 3 ставок земельного податку за відповідний вид угідь (а.с. 93 т.1).
18.02.2009 між Ясенівською сільською радою (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) підписано додаткову угоду Про внесення змін і доповнення в п.9 Орендна плата Договору оренди землі від 07.09.2006 №040644800639 (а.с. 27, 94 т.1).
Вказаною додатковою угодою від 18.02.2009 передбачено викласти п.9 Договору оренди землі від 07.09.2006 року №040644800639 у наступній редакції: орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем у грошовій формі та встановлена в розмірі 3 (три) відсотків від нормативної грошової оцінки землі, що становить у 2009 році 1208,37 грн в рік; розмір орендної плати індексується кожного року відповідно до чинного законодавства. Невід`ємною частиною додаткової угоди є рішення IX сесії V демократичного скликання Ясенівської сільської ради від 25.01.2009 №476 Про перегляд орендної плати за землю ОСОБА_1 ; розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності станом на 18.02.2009.
Додатком №1 до договору оренди землі від 17.05.2006 є розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена, на 18.02.2009. Вказаним Розрахунком передбачено наступні дані:
1) категорія земель землі водного фонду; площа, кв. метрів (в населених пунктах), гектарів (за межами населених пунктів) 74821,0, нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 18.02.2009 (дата) гривень 1048633,96, ставка земельного податку, встановлена Законом України Про плату за землю відсотків нормативної оцінки земельної ділянки 0,03%, добуток коефіцієнтів індексації грошової оцінки земельної ділянки за попередні роки (за межами населених пунктів) --, прийнятий для розрахунку розміру орендної плати, відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки 3%, розмір земельного податку, гривень 314,59, розмір орендної плати, гривень 943,77;
2) категорія земель сіножать; площа, кв. метрів (в населених пунктах), гектарів (за межами населених пунктів) 23201,00, нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 18.02.2009 (дата) гривень 8820,27, ставка земельного податку, встановлена Законом України Про плату за землю відсотків нормативної оцінки земельної ділянки 0,01%, добуток коефіцієнтів індексації грошової оцінки земельної ділянки за попередні роки (за межами населених пунктів) --, прийнятий для розрахунку розміру орендної плати, відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки 3%, розмір земельного податку, гривень 8,82, розмір орендної плати, гривень 264,60.
Всього розрахунком розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена, на 18.02.2009, розмір орендної плати в рік встановлено в сумі 1208,37 грн (а.с.65 т.2).
У 2013 році Товариством з обмеженою відповідальністю Західземлепроект було розроблено Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель села Дуб`є Бродівського району Львівської області (а.с. 64 т.1).
Рішенням Ясенівської сільської ради Бродівського району Львівської області №220 від 19.04.2013 Про затвердження технічних документацій із нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Ясенів, Лучківці, Дуб`є, Дубина, Тріщуки, Новичина, Теребежі Бродівського району Львівської області вирішено затвердити технічні документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Ясенів, Лучківці, Дуб`є, Дубина, Тріщуки, Новичина, Теребежі Бродівського району Львівської області; затвердити базову вартість 1 кв.м. землі, що становить: с. Дубина 51,04 грн/кв.м, с. Новичина 50,84 грн/кв.м., с. Дуб`є 50,90 грн / кв.м., с. Лучківці 51,00 грн/кв.м., с. Теребежі 49,26 грн/кв.м., с. Ясенів 51,03 грн/кв.м., с. Тріщуки 51,82 грн/кв.м.; нормативну грошову оцінку земель населених пунктів ввести в дію з 01.01.2014 року; вважати таким, що після введення в дію нової нормативної грошової оцінки земель населених пунктів втрачає чинність технічна документація з нормативної грошової оцінки земель с. Ясенів, с. Лучківці, с. Дуб`є, с. Дубина, с. Тріщуки, с. Новичина, с. Теребежі, розроблена у 2000 році Львівським регіональним центром Центр державного земельного кадастру та затверджена рішеннями Ясенівської сільської ради від 15.12.2003 №162, від 16.12.2004 №116 (а.с. 80 т.1).
Відділ Держгеокадастру у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області видав два Витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 4620388800:07:008:0001 станом на 01.01.2016 року: №б/н від без дати, №0-13-0.19-1009/101-17 від 18.10.2017 року (а.с. 59, 60 т.1).
Вказані витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 4620388800:07:008:0001 станом на 01.01.2016 року містять наступну інформацію: назва земельної ділянки землі водного фонду; місцезнаходження земельної ділянки с. Дуб`є Бродівського району Львівської області; власник (користувач) ОСОБА_1 ; місцезнаходження власника (користувача) АДРЕСА_1 ; кадастровий номер 4620388800:07:008:0001; площа земельної ділянки кв.м. 74821,00; забудовані землі: середня вартість земельної ділянки, грн./кв.м. 50,90; економіко-планувальна зона І економіко-планувальна зона; коефіцієнт Км2 0,90; локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки у межах економіко-планувальної зони: Км3-1 1,10; Км3-2 0,95; Км3-3 0,96; сукупний коефіцієнт Км3 1,00; коефіцієнт Кф 0,50; коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки К(і) 1,7898; нормативна грошова оцінка кв.м. земельної ділянки під забудовою, грн. 1 кв.м. 41,13; площа земельної ділянки забудовою кв.м. 74821,00; нормативна грошова оцінка земельної ділянки під забудовою, грн. 3077159,14; усього щодо забудованих земель та сільськогосподарських угідь: загальна площа земель, кв.м. 74821,0; нормативна грошова оцінка земельної ділянки, грн. 3077159,14.
Відділ Держгеокадастру у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області видав два Витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 4620388800:07:008:0002 станом на 01.01.2016 року: №б/н від без дати, №0-13-0.19-1009/101-17 від 18.10.2017 року. Вказані витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 4620388800:07:008:0002 станом на 01.01.2016 року містять наступну інформацію: назва земельної ділянки землі с/г призначення; місцезнаходження земельної ділянки с. Дуб`є Бродівського району Львівської області; власник (користувач) ОСОБА_1 ; місцезнаходження власника (користувача) АДРЕСА_1 ; кадастровий номер 4620388800:07:008:0002; площа земельної ділянки кв.м. 23201,00; сільськогосподарські угіддя: вартість 1 га, грн. сіножать 6033,8712; площа га сіножать 2,3201; нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, грн. 13999,18; усього щодо забудованих земель та сільськогосподарських угідь: загальна площа земель, кв.м. 23201,0; нормативна грошова оцінка земельної ділянки, грн. 13999,18.
Відділ Держгеокадастру у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області видав три Витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 4620388800:07:008:0001 станом на 01.01.2017 : №б/н від без дати, №0-13-0.19-1009/101-17 від 18.10.2017, №97-13-0.19-968/161-18 від 17.08.2018. Вказані витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 4620388800:07:008:0001 станом на 01.01.2017 року містять наступну інформацію: заявник гр. ОСОБА_1 ; кадастровий номер 4620388800:07:008:0001; місцезнаходження земельної ділянки с. Дуб`є; категорія земель землі водного фонду; цільове призначення земельної ділянки для рибогосподарських потреб; площа земельної ділянки кв.м. 64336,00; середня вартість земельної ділянки, грн./кв.м. 50,90; економіко-планувальна зона І економіко-планувальна зона; коефіцієнт Км2 0,90; локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки у межах економіко-планувальної зони: Км3-1 1,10; Км3-2 0,95; Км3-3 0,96; сукупний коефіцієнт Км3 1,00; коефіцієнт Кф 1,20; коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки К(і) 1,8972; нормативна грошова оцінка кв.м. земельної ділянки під забудовою, грн. 1 кв.м. 104,63; площа земельної ділянки 64336,00; нормативна грошова оцінка земельної ділянки під забудовою, грн. 6731279,30.
Відділ Держгеокадастру у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області видав три Витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 4620388800:07:008:0002 станом на 01.01.2017 року: №б/н від без дати, №0-13-0.19-1009/101-17 від 18.10.2017, №97-13-0.19-968/161-18 від 17.08.2018. Вказані витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 4620388800:07:008:0002 станом на 01.01.2017 року містять наступну інформацію: заявник гр. ОСОБА_1 ; кадастровий номер 4620388800:07:008:0002; місцезнаходження земельної ділянки с. Дуб`є; категорія земель землі водного фонду; цільове призначення земельної ділянки для рибогосподарських потреб; площа земельної ділянки кв.м. 33684,00; середня вартість земельної ділянки, грн./кв.м. 50,90; економіко-планувальна зона І економіко-планувальна зона; коефіцієнт Км2 0,90; локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки у межах економіко-планувальної зони: Км3-1 1,10; Км3-2 0,95; Км3-3 0,96; сукупний коефіцієнт Км3 1,00; коефіцієнт Кф 1,20; коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки К(і) 1,8972; нормативна грошова оцінка кв.м. земельної ділянки під забудовою, грн. 1 кв.м. 104,63; площа земельної ділянки 33684,00; нормативна грошова оцінка земельної ділянки під забудовою, грн. 3524254,10.
Рішенням Ясенівської сільської ради №405 від 30.06.2015 Про встановлення на території Ясенівської сільської ради плати за землю в частині земельного податку на 2016 рік вирішено: 1. Встановити у 2016 році на території Ясенівської сільської ради ставку плати за землю в частину земельного податку: 1.1. Ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки за винятком земельних ділянок, зазначених у пунктах 1.3.-1.4. цього рішення; 1.2. Ставка податку за один гектар сільськогосподарських угідь встановлюється у відсотках від їх нормативно-грошової оцінки у таких розмірах: для ріллі, сіножатей та пасовищ 0,1, для багаторічних насаджень 0,03; 1.3. Податок за земельні ділянки (в межах населених пунктів), зайняті житловим фондом, гаражно-будівельними, дачно-будівельними та садівницькими товариствами, індивідуальними гаражами, садовими і дачними будинками фізичних осіб, а також за земельні ділянки, надані для потреб сільськогосподарського виробництва, водного та лісового господарства, які зайняті виробничими, культурно-побутовими, господарськими та іншими будівлями і спорудами, справляється у розмірі 0,03 відсотка від нормативної грошової оцінки; 1.4. Податок за земельні ділянки (в межах населених пунктів), що відносяться до земель залізничного транспорту (крім земельних ділянок, на яких знаходяться окремо розташовані культурно-побутові будівлі та інші споруди і які оподатковуються на загальних підставах), а також за водойми, надані для виробництва продукції, справляється у розмірі 0,25 відсотка від нормативної грошової оцінки (а.с. 66 т.2).
Рішенням Ясенівської сільської ради №93 від 30.06.2016 Про встановлення на території Ясенівської сільської ради плати за землю в частині земельного податку на 2017 рік вирішено: 1. Встановити у 2017 році на території Ясенівської сільської ради ставку плати за землю в частину земельного податку: 1.1. Ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки за винятком земельних ділянок, зазначених у пунктах 1.3.-1.4. цього рішення; 1.2. Ставка податку за один гектар сільськогосподарських угідь встановлюється у відсотках від їх нормативно-грошової оцінки у таких розмірах: для ріллі, сіножатей та пасовищ 0,1, для багаторічних насаджень 0,03; 1.3. Податок за земельні ділянки (в межах населених пунктів), зайняті житловим фондом, гаражно-будівельними, дачно-будівельними та садівницькими товариствами, індивідуальними гаражами, садовими і дачними будинками фізичних осіб, а також за земельні ділянки, надані для потреб сільськогосподарського виробництва, водного та лісового господарства, які зайняті виробничими, культурно-побутовими, господарськими та іншими будівлями і спорудами, справляється у розмірі 0,03 відсотка від нормативної грошової оцінки; 1.4. Податок за земельні ділянки (в межах населених пунктів), що відносяться до земель залізничного транспорту (крім земельних ділянок, на яких знаходяться окремо розташовані культурно-побутові будівлі та інші споруди і які оподатковуються на загальних підставах), а також за водойми, надані для виробництва продукції, справляється у розмірі 0,25 відсотка від нормативної грошової оцінки (а.с. 67 т.2).
03.07.2017 Головне управління ДФС у Львівській області прийняло податкове повідомлення-рішення №3975-1317, яким визначило ОСОБА_1 суму податкового зобов`язання за платежем орендна плата з фізичних осіб, код платежу 18010900, за податковий період 2016 рік в сумі словами сто п`ять тисяч сімсот двадцять сім гривень 63 копійки, цифрами - 92314,78 грн (а.с. 10, 82 т.1).
Докази надіслання Головним управлінням ДФС у Львівській області податкового повідомлення-рішення №3975-1317 від 03.07.2017 на адресу ОСОБА_1 у матеріалах справи відсутні, на вимогу суду Головним управлінням ДПС у Львівській області не надані.
10.07.2017 Головне управління ДФС у Львівській області прийняло податкові повідомлення-рішення №397500-1317 та №397501-1317 (а.с. 11, 83, 84 т.1).
Податковим повідомленням-рішенням №397500-1317 від 10.07.2017 Головне управління ДФС у Львівській області визначило ОСОБА_1 суму податкового зобов`язання за платежем орендна плата з фізичних осіб, код платежу 18010900, за податковий період 2017 рік в сумі 105727,63 грн..
Податковим повідомленням-рішенням №397501-1317 від 10.07.2017 Головне управління ДФС у Львівській області визначило ОСОБА_1 суму податкового зобов`язання за платежем орендна плата з фізичних осіб, код платежу 18010900, за податковий період 2017 рік в сумі 201938,38 грн..
Податкові повідомлення-рішення №397500-1317 та №397501-1317 від 10.07.2017 надіслані Головним управлінням ДФС у Львівській області на адресу ОСОБА_1 22.07.2017 поштовим відправленням 8066100032406 та були вручені ОСОБА_1 26.07.2017.
13.07.2017 Головне управління ДФС у Львівській області виставило ОСОБА_1 податкову вимогу №4095-17, якою визначено, що загальна сума податкового боргу ОСОБА_1 за узгодженими грошовими зобов`язаннями станом на 12.07.2017 року становить 92314,78 грн (а.с. 15а, 189 т.1).
Податкова вимога №4095-17 від 13.07.2017 була надіслана Головним управлінням ДФС у Львівській області на адресу ОСОБА_1 21.07.2017 поштовим відправленням 8050002232118, але вручена органом поштового зв`язку ОСОБА_1 не була та 25.08.2017 року була повернена за зворотною адресою через закінчення встановленого терміну зберігання.
07.12.2017 Головне управління ДФС у Львівській області винесло податкове повідомлення-рішення №_-1317, яким визначило ОСОБА_1 суму податкового зобов`язання за платежем орендна плата з фізичних осіб, код платежу 18010900, за податковий період 2016 рік в сумі словами сто п`ять тисяч сімсот двадцять сім гривень 63 копійки, цифрами - 92314,78 грн (а.с. 196 т.1).
Податкове повідомлення-рішення №___-1317 від 07.12.2017 було надіслане Головним управлінням ДФС у Львівській області на адресу ОСОБА_1 14.12.2017 поштовим відправленням 7900051407870, але вручене органом поштового зв`язку ОСОБА_1 не було та 13.01.2018 було повернено за зворотною адресою через закінчення встановленого терміну зберігання.
Протоколом №2288923 виправлення помилки від 23.01.2018 державним кадастровим реєстратором Головного управління Держгеокадастру у Львівській області виправлено помилку в кадастровому номері земельної ділянки з 4620388800:07:008:0001 на 4620388800:07:009:0014. Згідно з повідомленням заінтересованих осіб про виправлення помилки у відомостях Державного земельного кадастру №4607271022018 від 23.01.2018 року, складеним державним кадастровим реєстратором Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, у зв`язку із виявленням помилки в кадастровому номері земельної ділянки 4620388800:07:008:0001 (невідповідність ІКК) внесено зміни до відомостей Державного земельного кадастру про земельну ділянку та виготовлено новий аркуш Поземельної книги із зміненими відомостями та долучено до Поземельної книги №4620388800:07:009:0014 від 07.09.2006 за реєстраційним номером 4620388800:07:009:0014. Таким чином, земельна ділянка кадастровий номер 4620388800:07:008:0001 та земельна ділянка кадастровий номер 4620388800:07:009:0014 це одна і та сама земельна ділянка (а.с. 151 т.1).
23.01.2018 державним кадастровим реєстратором Головного управління Держгеокадастру у Львівській області видано Витяг з державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-4606341712018, згідно якого у державному земельному кадастрі містяться наступні відомості про земельну ділянку: кадастровий номер 4620388800:07:009:0014; місце розташування (адміністративно-територіальна одиниця) Львівська область, Бродівський район, с. Дуб`є; цільове призначення 10.07 для рибогосподарських потреб; категорія земель землі водного фонду; вид використання земельної ділянки для риборозведення; форма власності комунальна власність; площа земельної ділянки, гектарів 6,4336; інформація про документацію із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок, 03.08.2005, ДП Бродигеодезцентр, ОСОБА_2 ; орган, який зареєстрував земельну ділянку Бродівський відділ Львівської регіональної філії ДП Центр ДЗК; дата державної реєстрації земельної ділянки 07.09.2006; експлікація земельних угідь у тому числі за земельними угіддями, гектарів: ставки 4,7843, сіножаті 0,4965, сіножаті 0,6096, штучні водотоки (канали, колектори, канави) 0,1406, штучні водотоки (канали, колектори, канави) 0,1675, штучні водотоки (канали, колектори, канави) 0,0314, сіножаті 0,0717, штучні водотоки (канали, колектори, канави) 0,1320.
Протоколом №2288963 виправлення помилки від 23.01.2018 державним кадастровим реєстратором Головного управління Держгеокадастру у Львівській області виправлено помилку в кадастровому номері земельної ділянки з 4620388800:07:008:0002 на 4620388800:07:019:0002.
Згідно з повідомленням заінтересованих осіб про виправлення помилки у відомостях Державного земельного кадастру №4607271302018 від 23.01.2018, складеним державним кадастровим реєстратором Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, у зв`язку із виявленням помилки в кадастровому номері земельної ділянки 4620388800:07:008:0002 (невідповідність ІКК) внесено зміни до відомостей Державного земельного кадастру про земельну ділянку та виготовлено новий аркуш Поземельної книги із зміненими відомостями та долучено до Поземельної книги №4620388800:07:019:0002 від 07.09.2006 за реєстраційним номером 4620388800:07:019:0002.
Таким чином, земельна ділянка кадастровий номер 4620388800:07:008:0002 та земельна ділянка кадастровий номер 4620388800:07:019:0002 це одна і та сама земельна ділянка.
23.01.2018 державним кадастровим реєстратором Головного управління Держгеокадастру у Львівській області видано Витяг з державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-4606341752018, згідно якого у державному земельному кадастрі містяться наступні відомості про земельну ділянку: кадастровий номер 4620388800:07:019:0002; місце розташування (адміністративно-територіальна одиниця) Львівська область, Бродівський район, с. Дуб`є; цільове призначення 10.07 для рибогосподарських потреб; категорія земель землі водного фонду; вид використання земельної ділянки для риборозведення; форма власності комунальна власність; площа земельної ділянки, гектарів 3,3684; інформація про документацію із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок, 03.08.2005, ФОП ОСОБА_2 , ОСОБА_2 ; орган, який зареєстрував земельну ділянку Бродівський відділ Львівської регіональної філії ДП Центр ДЗК; дата державної реєстрації земельної ділянки 07.09.2006; експлікація земельних угідь у тому числі за земельними угіддями, гектарів: болота 2,7147, сіножаті 0,3409, сіножаті 0,3129.
Рішенням Ясенівської сільської ради Бродівського району Львівської області №331 від 02.02.2018 Про надання гр. ОСОБА_1 дозволу на виготовлення технічної документації із нормативної грошової оцінки земельних ділянок для риборозведення, що перебувають в його користуванні в межах села Дуб`є Бродівського району вирішено затвердити висновок постійної депутатської комісії Ясенівської сільської ради з земельних відносин, комунальної власності, охорони навколишнього природного середовища та благоустрою від 16.01.2018 року; надати гр. ОСОБА_1 дозвіл на розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок для риборозведення, що перебувають у його користуванні згідно з договором оренди від 17.05.2006, реєстраційний номер 040644800639, площею 6,4336 га (кадастровий номер 4620388800:07:008:0001) та площею 3,3684 га (кадастровий номер 4620388800:07:008:0002) в межах села Дуб`є Бродівського району Львівської області; зобов`язано гр. ОСОБА_1 замовити в суб`єктів господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою, виготовлення технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок; розроблену та погоджену в установленому порядку технічну документацію подати на затвердження в сільську раду; фінансування робіт здійснити за рахунок коштів землекористувача (а.с. 105 т.1).
На замовлення ОСОБА_1 . Товариством з обмеженою відповідальністю Інформаційно-консультаційний центр Інформ-ініціатива у 2018 році розроблено Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 6,4336 га, що знаходиться в користуванні гр. ОСОБА_1 для риборозведення (цільове призначення: 10.07. для рибогосподарських потреб) і розташована за адресою: Львівська область, Бродівський район, с. Дуб`є, та Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 3,3684 га, що знаходиться в користуванні гр. ОСОБА_1 для риборозведення (цільове призначення: 10.07. для рибогосподарських потреб) і розташована за адресою: Львівська область, Бродівський район, с. Дуб`є (а.с. 106 т.1).
Рішенням Ясенівської сільської ради Бродівського району Львівської області №357 від 08.05.2018 Про затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок для риборозведення, що знаходяться в користуванні гр. ОСОБА_1 в межах села Дуб`є Бродівського району вирішено затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 3,3684 га (кадастровий номер 4620388800:07:019:0002) для риборозведення, що знаходиться в користуванні ОСОБА_1 у межах с. Дуб`є Бродівського району; затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 6,4336 га (кадастровий номер 4620388800:07:009:0014) для риборозведення, що знаходиться в користуванні ОСОБА_1 у межах с. Дуб`є Бродівського району (а.с. 163 т.1).
17.08.2018 Відділ Держгеокадастру у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області видав Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 4620388800:07:009:0014 №97-13-0.19-968/161-18, який містить наступну інформацію: заявник гр. ОСОБА_1 ; кадастровий номер 4620388800:07:009:0014; місцезнаходження земельної ділянки с. Дуб`є; категорія земель землі водного фонду; цільове призначення земельної ділянки для рибогосподарських потреб; площа земельної ділянки кв.м. 64336,00; Рд-рентний дохід на один кв.м. площі для відповідної категорії земель 0,0211 грн.; Ск-строк капіталізації, років 33,00; Км-коефіцієнт, який враховує місце розташування земель 1,0; Кв1-коефіцієнт, який враховує склад угідь земельної ділянки 1,0; Кв2-коефіцієнт, який враховує регіональні відмінності у формуванні рентного доходу 1,0; Кв3-коефіцієнт, який враховує продуктивність лісових насаджень 1,0; Квд1-коефіцієнт, який враховує значення водного об`єкта 1,2; Квд2-коефіцієнт, який враховує якісний стан водного об`єкта 1,2, Квд3-коефіцієнт, який враховує екологічне значення водного об`єкта 1,0; Кв4-коефіцієнт, який враховує продуктивність водних об`єктів 1,4400; Кв-коефіцієнт, який враховує вид використання земельної ділянки 1,4400; Кмц1-коефіцієнт, який враховує цінність земель оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного призначення 1,0; Кмц2-коефіцієнт, який враховує статус земель оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного призначення 1,0; Кмц-коефіцієнт, який враховує належність земельної ділянки до земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного призначення 1,0; Кі-коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки 1,8972; Цн-нормативна грошова оцінка земельної ділянки, грн. 122384,00; в розрахунку на 1 кв.м. 1,90.
17.08.2018 Відділ Держгеокадастру у Бродівському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області видав Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 4620388800:07:009:0002 №97-13-0.19-968/161-18, який містить наступну інформацію: заявник гр. ОСОБА_1 ; кадастровий номер 4620388800:07:009:0002; місцезнаходження земельної ділянки с. Дуб`є; категорія земель землі водного фонду; цільове призначення земельної ділянки для рибогосподарських потреб; площа земельної ділянки кв.м. 33684,00; Рд-рентний дохід на один кв.м. площі для відповідної категорії земель 0,0211 грн.; Ск-строк капіталізації, років 33,00; Км-коефіцієнт, який враховує місце розташування земель 1,0; Кв1-коефіцієнт, який враховує склад угідь земельної ділянки 1,0; Кв2-коефіцієнт, який враховує регіональні відмінності у формуванні рентного доходу 1,0; Кв3-коефіцієнт, який враховує продуктивність лісових насаджень 1,0; Квд1-коефіцієнт, який враховує значення водного об`єкта 1,2; Квд2-коефіцієнт, який враховує якісний стан водного об`єкта 1,2, Квд3-коефіцієнт, який враховує екологічне значення водного об`єкта 1,0; Кв4-коефіцієнт, який враховує продуктивність водних об`єктів 1,4400; Кв-коефіцієнт, який враховує вид використання земельної ділянки 1,4400; Кмц1-коефіцієнт, який враховує цінність земель оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного призначення 1,0; Кмц2-коефіцієнт, який враховує статус земель оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного призначення 1,0; Кмц-коефіцієнт, який враховує належність земельної ділянки до земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного призначення 1,0; Кі-коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки 1,8972; Цн-нормативна грошова оцінка земельної ділянки, грн. 64076,00; в розрахунку на 1 кв.м. 1,90.
В період договірних відносин щодо оренди земельних ділянок Ясенівська сільська рада видавала ОСОБА_1 рахунки на сплату орендної плати за відповідні роки, зокрема: №20 від 03.09.2008 на сплату орендної плати за 2008 рік на суму 353,76 грн, №17 від 17.03.2009 на сплату орендної плати за 2009 рік на суму 1208,37 грн, №3 від 05.03.2010 року на сплату орендної плати за 2010 рік на суму 1279,66 грн, №1 від 21.02.2012 на сплату орендної плати за 2012 рік на суму 1279,66 грн, №1 від 15.05.2013 на сплату орендної плати за 2013 рік на суму 1279,66 грн, №6 від 16.03.2015 на сплату орендної плати за 2015 рік на суму 5718,40 грн, від 10.05.2016 на сплату орендної плати за 2016 рік на суму 23183,69 грн..
Згідно з квитанцією від 08.11.2016 ОСОБА_1 оплатив на рахунок Ясенівської сільської ради 420,00 грн орендної плати за 2016 рік за земельні ділянки, згідно з квитанцією від 23.04.2018 ОСОБА_1 оплатив на рахунок Ясенівської сільської ради 4857,17 грн орендної плати за 2016 рік за земельні ділянки. В цілому сума здійсненої ОСОБА_1 оплати орендної плати за 2016 рік за земельні ділянки становить 5277,17 грн..
Згідно з квитанцією від 25.06.2018 ОСОБА_1 оплатив на рахунок Ясенівської сільської ради 5277,17 грн орендної плати за 2017 рік за земельні ділянки, згідно з квитанцією від 26.06.2018 року ОСОБА_1 оплатив на рахунок Ясенівської сільської ради 316,63 грн орендної плати за 2017 рік за земельні ділянки. В цілому сума здійсненої ОСОБА_1 оплати орендної плати за 2017 рік за земельні ділянки становить 5593,80 грн (а.с. 95-97 т.1).
З метою стягнення суми податкового зобов`язання ГУ ДПС у Львівській області звернувся з первісним позовом до суду.
Переглядаючи рішення суду першої інстанції в частині відмови у задоволенні первісного позову ГУ ДПС у Львівській області до ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про відсутність підстав для задоволення первісного позову ГУ ДПС у Львівській області щодо стягнення з ОСОБА_1 податкового боргу, з врахуванням наступного.
Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Тобто, суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Статтею 67 Конституції України встановлений обов`язок кожного сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відповідно до п.15.1 статті 15 Податкового кодексу України, платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.
Грошове зобов`язання платника податків сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності (пп.14.1.39 п.14.1 ст.14 ПК України).
Податковим боргом, згідно п.п.14.1.175 п.14.1 ст.14 ПК України, є сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.
Тобто, статусу податкового боргу набуває лише узгоджена сума грошового (податкового) зобов`язання, не сплачена платником податків у визначений строк.
Відповідно до пп.16.1.4 п.16.1 ст.16 ПК України, платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Відповідно до ст.38 ПК України, виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк.
Згідно із приписами п.п.54.3.3 п.54.3 ст.54 ПК України, контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, якщо згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору, застосування штрафних (фінансових) санкцій та пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.
Необхідно врахувати, що згідно пункту 57.3 статті 57 ПК України, у разі визначення грошового зобов`язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у п.п.54.3.1-54.3.6 п.54.3 ст.54 цього Кодексу, платник податків зобов`язаний сплатити нараховану суму грошового зобов`язання протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу. У разі оскарження рішення контролюючого органу про нараховану суму грошового зобов`язання платник податків зобов`язаний самостійно погасити узгоджену суму, а також пеню та штрафні санкції за їх наявності протягом 10 календарних днів, наступних за днем узгодження.
Відповідно до п.31.1 ст.31 ПК України, строком сплати податку та збору визнається період, що розпочинається з моменту виникнення податкового обов`язку платника податку із сплати конкретного виду податку і завершується останнім днем строку, протягом якого такий податок чи збір повинен бути сплачений у порядку, визначеному податковим законодавством. Податок чи збір, що не був сплачений у визначений строк, вважається не сплаченим своєчасно.
Згідно з п.38.1 ст.38 ПК України, виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк.
При зверненні платника податків до суду з позовом щодо визнання протиправним та/або скасування рішення контролюючого органу грошове зобов`язання вважається неузгодженим до дня набрання судовим рішенням законної сили (абз.4 п.56.18 ст.56 ПК України).
Таким чином, безспірними вимогами органів стягнення слід вважати узгоджену суму податкового зобов`язання, не сплачену платником податків у строки, визначені ст.57 ПК України.
Судом з`ясовано, що згідно надано суду довідки податковий борг ОСОБА_1 у розмірі 399980,79 станом на 06.03.2018 виник у зв`язку з несплатою визначених у податкових повідомленнях-рішеннях №397500-1317 від 10.07.2017 (105727,63 грн), №397501-1317 від 10.07.2017 (201938,38 грн) та №3975-1317 від 03.07.2017 (92314,78 грн) (а.с.7 т.1).
Суд апеляційної інстанції зазначає, що рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 04.04.2023 у цій справі визнано протиправними та скасовано податкові повідомлення-рішення №3975-1317 від 03.07.2017, №397500-1317 від 10.07.2017 та №397501-1317 від 10.07.2017.
У наведеній частині вказане рішення суду першої інстанції було оскаржене Головним управлінням ДПС у Львівській області, однак у зв`язку з не усуненням недоліку апеляційної скарги у цій частині ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 22 червня 2023 року апеляційну скаргу повернуто скаржнику.
Таким чином, рішення Львівського окружного адміністративного суду від 04.04.2023 у справі №813/2488/18 в частині задоволення зустрічного позову ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, а саме: визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №3975-1317 від 03.07.2017 року, що прийняте Головним управлінням ДФС у Львівській області, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем «орендна плата з фізичних осіб» за 2016 рік у розмірі 92314,78 грн.; визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №397500-1317 від 10.07.2017 року, що прийняте Головним управлінням ДФС у Львівській області, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем «орендна плата з фізичних осіб» за 2017 рік у розмірі 105727,63 грн.; визнання протиправним та скасовування податкового повідомлення- рішення №397501-1317 від 10.07.2017 року, що прийняте Головним управлінням ДФС у Львівській області, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем «орендна плата з фізичних осіб» за 2017 рік у розмірі 201938,38 грн., - не є предметом апеляційного перегляду.
До того ж, згідно із ч.2 ст.255 КАС України, у разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
У зв`язку з тим, що ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 22.06.2023 апеляційну скаргу ГУ ДПС у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 04.04.2023 у справі №813/2488/18 в частині оскарження рішення суду щодо задоволення зустрічного позову ОСОБА_1 про скасування податкових повідомлень-рішень повернуто скаржнику, то рішення Львівського окружного адміністративного суду від 04.04.2023у справі №813/2488/18 в частині визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень №3975-1317 від 03.07.2017, №397500-1317 від 10.07.2017 та №397501-1317 від 10.07.2017 набрало законної сили, а тому вказані податкові повідомлення-рішення є скасованими.
Згідно підпункту 60.1.4 п.60.1 ст.60 ПК України, податкове повідомлення-рішення або податкова вимога вважаються відкликаними, якщо рішенням суду, що набрало законної сили, скасовується повідомлення-рішення контролюючого органу або сума податкового боргу, визначена в податковій вимозі.
Отже, підстави для задоволення позовних вимог Головного управління ДПС до ОСОБА_1 про стягнення до бюджету податкового боргу у сумі 399980,79 грн, який виник на підставі скасованих судом податкових повідомлень-рішень №3975-1317 від 03.07.2017, №397500-1317 від 10.07.2017 та №397501-1317 від 10.07.2017, - відсутні.
При вирішення спірних правовідносин в межах доводів і вимог апеляційної скарги ГУ ДПС України у Львівській області колегія суддів також враховує і те, що другою самостійною підставою для відмови у задоволенні первісного позову Головного управління ДПС у Львівській області до ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу, як встановлено судом, є порушення Головним управлінням ДПС у Львівській області визначеної податковим законодавством процедури стягнення податкового боргу.
Так, обґрунтовуючи позовні вимоги, Головне управління ДПС у Львівській області покликається на те, що грошові зобов`язані ОСОБА_1 з орендної плати були визначені податковими повідомленнями-рішеннями №3975-1317 від 03.07.2017, №397500-1317 від 10.07.2017 та №397501-1317 від 10.07.2017.
Також ГУ ДПС у Львівській області посилалось на те, що Головним управлінням ДФС у Львівській області винесено податкову вимогу від 13.07.2017 року №4095-17.
Відповідно до п.95.2 ст.95 ПК України в редакції, чинній станом на дату пред`явлення позову про стягнення податкового боргу було передбачено, що стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 60 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.
В діючій редакції п.95.2 ст.95 ПК України передбачає, що стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 30 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.
Суд встановив, що Головне управління ДФС у Львівській області 13.07.2017 склало податкову вимогу №4095-17, якою визначено, що загальна сума податкового боргу ОСОБА_1 за узгодженими грошовими зобов`язаннями станом на 12.07.2017 становить 92314,78 грн..
Податкова вимога №4095-17 від 13.07.2017 була надіслана Головним управлінням ДФС у Львівській області на адресу ОСОБА_1 21.07.2017 поштовим відправленням 8050002232118, але вручена органом поштового зв`язку ОСОБА_1 не була та 25.08.2017 повернена за зворотною адресою через закінчення встановленого терміну зберігання.
Відповідно до абзацу першого п.59.1 ст.59 ПК України у редакції, чинній станом на дату складення податкової вимоги №4095-17 від 13.07.2017, у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.
Згідно абзацу першого п.59.3 ст.59 ПК України, у редакції чинній станом на дату складення податкової вимоги №4095-17 від 13.07.2017 року, податкова вимога надсилається не раніше першого робочого дня після закінчення граничного строку сплати суми грошового зобов`язання.
Підпункт 14.1.175 п.14.1 ст.14 ПК України визначає податковий борг як суму узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.
Грошовим зобов`язанням, яке не сплачене ОСОБА_1 у встановлений строк, у зв`язку з чим у ОСОБА_1 виник податковий борг, Головне управління ДПС у Львівській області вважає зобов`язання, що визначене податковим повідомленням-рішенням №3975-1317 від 03.07.2017.
Матеріалами справи підтверджується, що податковим повідомленням-рішенням №3975-1317 від 03.07.2017 ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем орендна плата з фізичних осіб, код платежу 18010900, за податковий період 2016 рік.
Пунктом 288.7 ст.288 ПК України передбачено, що податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього розділу.
Згідно п.287.5. ст.287 ПК України, податок фізичними особами сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення.
Отже, граничний строк сплати суми грошового зобов`язання, визначеного у податковому повідомленні-рішенні №3975-1317 від 03.07.2017, мав завершитись на 60 календарний день з дня вручення цього податкового повідомлення-рішення ОСОБА_1 , що однак не може настати раніше 60 календарних днів з дня складення самого податкового повідомлення-рішення №3975-1317 від 03.07.2017 року. Шістдесят календарних днів з дня складення самого податкового повідомлення-рішення №3975-1317 від 03.07.2017 року завершувались 01.09.2017.
Наведені вище обставини свідчать про те, що станом на дату складення податкової вимоги №4095-17 від 13.07.2017 строк на сплату суми грошового зобов`язання, визначеного у податковому повідомленні-рішенні №3975-1317 від 03.07.2017, не міг завершитись, а тому у ОСОБА_1 на вказану дату не могло існувати податкового боргу.
Більше того, пунктом 42.2 статті 42 ПК України у редакції, чинній станом на дату складення податкового повідомлення-рішення №3975-1317 від 03.07.2017 було передбачено, що документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків або його законному чи уповноваженому представникові.
Абзацами першим та другим п.58.3 ст.58 ПК України у редакції, чинній станом на дату складення податкового повідомлення-рішення №3975-1317 від 03.07.2017 було передбачено, що податкове повідомлення-рішення вважається належним чином врученим платнику податків (крім фізичних осіб), якщо його надіслано у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу; податкове повідомлення-рішення вважається надісланим (врученим) фізичній особі, якщо його вручено їй особисто чи її представникові, надіслано на адресу за місцем проживання або останнього відомого місцезнаходження фізичної особи з повідомленням про вручення або у порядку, визначеному пунктом 42.4 статті 42 цього Кодексу; у такому самому порядку надсилаються податкові вимоги та рішення про результати розгляду скарг.
Докази надіслання та/або вручення податкового повідомлення-рішення №3975-1317 від 03.07.2017 ОСОБА_1 у матеріалах справи відсутні.
Як ствердив ОСОБА_1 , податкове повідомлення-рішення №3975-1317 від 03.07.2017 на його адресу не надходило та ним не отримувалось.
На підставі встановленого суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що податкове повідомлення-рішення №3975-1317 від 03.07.2017 відповідно до п.42.2 ст.42 та п.58.3 ст.58 ПК України не було ні надіслане на адресу ОСОБА_1 , ні вручене ОСОБА_1 ..
Обґрунтованість такого висновку суду першої інстанції підтверджується відсутністю будь-яких його спростувань у апеляційній скарзі Головного управління ДПС у Львівській області, а також тим, що доказів надіслання податкового повідомлення-рішення №3975-1317 від 03.07.2017 року на адресу ОСОБА_1 Головне управління ДПС у Львівській області не долучило і до апеляційної скарги.
Таким чином, станом на дату складення податкової вимоги №4095-17 від 13.07.2017 у ОСОБА_1 ні податкового боргу, а отже і податкового зобов`язання не існувало. Відтак, сама податкова вимога №4095-17 від 13.07.2017 була складна Головним управлінням ДФС у Львівській області безпідставно.
Враховуючи встановлене, колегія суддів погоджується з висновком окружного суду, що в Головного управління ДПС у Львівській області право на стягнення коштів та продажу майна платника податків ( ОСОБА_1 ) не виникло, що є підставою для відмови у задоволенні позовних вимог про стягнення податкового боргу.
Статтею 316 КАС України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З урахуванням наведених вище норм законодавства та фактичних обставин справи, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що судом першої інстанції в частині відмови у задоволенні первісного позову ГУ ДПС у Львівській області до ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу всебічно з`ясовано обставини справи, рішення суду першої інстанції у згаданій частині винесено з дотриманням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги первісного позивача у цій частині висновків суду першої інстанції не спростовують, а тому немає підстав для його скасування.
Керуючись ст.ст. 243, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд
постановив:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області залишити без задоволення.
Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 04 квітня 2023 року в частині оскарження щодо відмови у задоволенні первісного позову Головного управління ДПС у Львівській області до ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу, в адміністративній справі №813/2488/18 за первісним позовом Головного управління ДПС у Львівській області до ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу та зустрічним позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправними і скасування податкових повідомлень-рішень залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня її прийняття (проголошення), а у разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення - протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя В. В. Гуляк судді Н. В. Ільчишин Р. Й. Коваль Повний текст постанови суду складено 28.08.2023 року
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.08.2023 |
Оприлюднено | 31.08.2023 |
Номер документу | 113101440 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні