МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 серпня 2023 р. Справа № 400/13523/21 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Малих О.В., розглянувши в письмовому провадженні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу
за позовом:Товариства з обмеженою відповідальністю «Шіппінг-Ойл», вул. 2 Екіпажна, 40, м. Миколаїв, 54003, до відповідача:Головного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, про:визнання дій протиправними; визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 29.11.2021 № 1045014290707, № 1045214290707,ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Шіппінг-Ойл» (далі - позивач, ТОВ «Шіппінг-Ойл») звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Миколаївській області (далі - відповідач, ГУ ДПС), в якому просить суд:
- визнати протиправними дії Головного управління ДПС у Миколаївській області щодо проведення 07.10.2021 року фактичної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю «Шіппінг-Ойл» на підставі наказу від 29.09.2021 року № 1843-п;
- визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Миколаївській області від 29.11.2021 року № 1045014290707 та № 1045214290707.
Ухвалою від 30.12.2021 року суд відкрив провадження у справі та ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження.
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що наказ про проведення перевірки не містить посилання на будь-які повідомлення/інформацію про порушення позивачем законодавства, чи інші підстави, що спричинили необхідність призначення фактичної перевірки. Наказ не містить жодної інформації щодо того, в рамках яких заходів відповідачем встановлено невідповідність діяльності позивача вимогам чинного законодавства; на підставі яких відомостей або документів (дата, номер, підпис уповноваженої особи) встановлені факти сумнівності; сумнівність яких саме операцій (дата операції, характер та наслідки такої операції та інші докази вчинення таких операцій, показання свідків, працівників) встановлена податковим органом.
Щодо оскаржуваних податкових повідомлень-рішень позивач зазначив, що документами, що ТОВ «Шіппінг-Ойл» має всі первинні документи (договори, накладні, товарно-транспортні накладні, акцизні накладні), що підтверджують походження товарів.
Стосовно порушення абз. 1 п.п. 230.1.2. п. 230.1 ст. 230 Податкового кодексу України (далі - ПК України) позивач зазначив, що АЗС ТОВ «Шіппінг-Ойл» має рівномір-лічильник як на резервуарах так і на місці відпуску пального витратомір-лічильник, що підтверджується сертифікатами відповідності.
Відповідач надав відзив на позовну заяву, в якому у задоволенні вимог позивача просив відмовити. Заперечуючи проти позову, ГУ ДПС зазначило, що як вбачається з наказу від 29.09.2021 року № 1843-п, в основу проведення фактичної перевірки ТОВ «Шіппінг-Ойл» вказано п.п. 80.2.2, 80.2.5 п. 80.2 ст. 80 ПК України, у зв`язку з отриманням в установленому законодавством порядку інформації від ДПС України (лист від 09.06.2021 року № 13217/7/99-00-07-05-02-07) щодо суб`єктів господарювання, які мають високий відсоток частки безготівкових розрахунків у загальній сумі виторгу, проведеного через РРО та здійснюють продаж підакцизних товарів, а також з метою здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального.
Фактична перевірка ТОВ «Шіппінг-Ойл» також призначена й на підставі п.п. 80.2.5 п. 80.2 ст. 80 ПК України, з метою здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального.
Крім того, норми ПК України не передбачають зобов`язання щодо зазначення контролюючим органом у наказі про проведення фактичної перевірки конкретизації підстав, окрім перелічених у п.п. 80.2.1 - 80.2.7 п. 80.2 ст. 80 ПК України.
Щодо виявлених порушень ГУ ДПС зазначило наступне:
Під час проведення перевірки ТОВ «Шіппінг-Ойл» не надано посадовим особам контролюючого органу, що проводили перевірку документи (у паперовій або електронній формі), які підтверджують облік та походження підакцизних товарів (нафтопродуктів), що на момент перевірки знаходились у місці продажу (господарському об`єкті) на загальну суму 354165,27грн. по цінам реалізації.
У зв`язку з ненаданням посадовим особам контролюючого орану документів, вказаних в запиті від 07.10.2021 року «Про надання документів», посадовими особами ГУ ДПС складено акт ненадання документів до перевірки № 1476/14-29-07-07/43339026 від 18.10.2021 року.
Таким чином, в зв`язку з порушенням позивачем п. 12 ст. 3 Закону № 265, контролюючим органом на підставі ст. 20 Закону № 265 застосовано штрафні (фінансові) санкції в розмірі 708330,54 грн.
Також, перевіркою встановлено наявність на АЗС однієї паливороздавальної колонки (встановлено два витратоміра-лічильника), двох стаціонарних резервуарів для світлих нафтопродуктів (дизпалива), обладнаних рівнемірами- лічильниками. Інформація щодо резервуарів та рівнемірів наведена в таблиці 1 акту перевірки, інформація щодо витратомірів наведена в таблиці 2 Акту перевірки.
В ході проведення перевірки, відповідно до п.п. 20.1.6 п. 20.1 ст. 20, п. 85.2 ст. 85 ПК України, ОСОБА_1 , особі, що 07.10.2021 року здійснювала розрахунки на АЗС ТОВ «Шіппінг-Ойл» за адресою: вул. Дорожня, буд. 5, с. Зайчівське, Вітовський район, Миколаївська область, 07.10.2021 року о 14:50 год. вручено запит № 1 від 25.10.2021 року про надання документів, що мають відношення до предмету перевірки, в т.ч. паспорта (формуляри) паливороздавальних колонок, резервуарів для нафтопродуктів, документів, що підтверджують результати повірки або оцінки відповідності витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників на АЗС за адресою: вул. Дорожня, буд. 5, с. Зайчівське, Вітовський район, Миколаївська область.
Під час проведення перевірки ТОВ «Шіппінг-Ойл`не надані посадовим особам ГУ ДПС у Миколаївській області, які проводили перевірку, документи, що підтверджують позитивні результати повірки або оцінки відповідності однієї паливнороздавальної колонки «RSI-50» та двох рівнемірів-лічильників моделі «Veeder Root TLS» з серійними номерами: 317242, 311340.
Таким чином, перевіркою встановлено необладнання виртатомірами-лічильниками одного місця відпуску пального наливом з акцизного складу з уніфікованим номером № 1014774 та необладнання рівномірами-лічильниками двох резервуарів на акцизному складі з уніфікованим номером № 1014774, що є порушенням вимог п.п.230.1.2. п.230.1 ст.230 Податкового кодексу України.
У зв`язку з порушенням позивачем п.п. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 ПК України, ГУ ДПС застосовано штрафні (фінансові) санкції в розмірі 60000,00 грн.
Ухвалою від 03.02.2022 року суд ухвалив розглядати справу за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою від 20.07.2023 року суд закрив підготовче провадження та перейшов до розгляду справи по суті.
Суд розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
З`ясувавши усі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази у їх сукупності, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дослідивши матеріали, що містяться у справі, суд встановив наступне:
ТОВ «Шіппінг-Ойл» зареєстровано як юридична особа 80.11.2019 року та перебуває на податковому обліку в органах ДПС України. Основний вид діяльності позивача - 47.30 Роздрібна торгівля пальним.
Право роздрібної торгівлі пальним підтверджено ліцензією № 14200314202000076, термін дії якої: з 15.105.2020 року по 15.05.2025 року.
Наказом ГУ ДПС від 29.09.2021 року № 1843-п «Про проведення фактичної перевірки ТОВ «Шіппінг-Ойл» установлено:
- провести працівникам ГУ ДПС фактичну перевірку ТОВ «Шіппінг-Ойл» а адресою здійснення діяльності: вул. Дорожня, буд. 5, с. Зайчівське, Вітовський район, Миколаївська область, з 06.10.2021 року тривалістю 10 діб;
- перевірку провести за період діяльності з 16.12.2019 року по дату закінчення перевірки з метою здійснення контролю за дотриманням норм законодавства з питань ліцензування, виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального.
У період з 07.10.2021 року по 13.10.2021 року посадовими особами ГУ ДПС здійснено фактичну перевірку ТОВ «Шіппінг-Ойл» щодо дотримання норм законодавства з питань обліку, ліцензування виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального за період з 16.12.2019 року по 13.10.2021 року, за результатами якої складено Акт від 18.10.2021 року № 7553/14/29/07/43339026 (далі та раніше за текстом - Акт перевірки).
Перевіркою встановлено порушення позивачем:
- п. 12 с. 3 Закону України від 06.07.1996 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі та раніше за текстом - Закон № 265);
- пп. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 ПК України;
- абз. 1 постановлюючої частини постанови Кабінету Міністрів України від 1706.2015 року № 413 «Про порядок повідомлення Державній податковій службі та її територіальним органам про прийняття працівника на роботу».
29.11.2021 року ГУ ДПС, на підставі висновків Акту перевірки, сформовано податкові повідомлення-рішення:
- № 1045014290707, яким до позивача застосовано штрафні санкції за порушення законодавства про патентування, за порушення норм регулювання обігу готівки та про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг у сумі 708330,54 грн.;
- № 1045214290707, яким до позивача застосовано штрафні санкції у сумі 60000,00 грн.
Не погоджуючись з діями та рішеннями контролюючого органу, позивач оскаржив їх у судовому порядку.
Приймаючи рішення у справі, суд виходить з наступного:
Відповідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно п. 20.1 ст. 20 ПК України контролюючі органи мають право здійснювати контроль за додержанням законодавства з питань регулювання обігу готівки (крім банків), порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), за наявністю ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону, торгових патентів, за додержанням порядку приймання готівки для подальшого переказу (крім приймання готівки банками), за дотриманням суб`єктами господарювання установлених законодавством обов`язкових вимог щодо забезпечення можливості розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів.
Відповідно до п. 75.1 ст. 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
За змістом пп. 75.1.3. п. 75.1 ст. 75 ПК України фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).
Порядок та підстави проведення фактичних перевірок встановлений статтею 80 ПК України.
Відповідно до п. 80.1 ст. 80 ПК України фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи).
Згідно пп. 80.2.5 п. 80.2 ст. 80 ПК України фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції, під розписку до початку проведення такої перевірки, зокрема, у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів та цільового використання спирту платниками податків, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального.
Відповідно до п. 81.1 ст. 81 ПК України посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред`явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, таких документів:
- направлення на проведення такої перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, реквізити наказу про проведення відповідної перевірки, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) або об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична), підстави, дата початку та тривалість перевірки, посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку. Направлення на перевірку у такому випадку є дійсним за наявності підпису керівника контролюючого органу або його заступника, що скріплений печаткою контролюючого органу;
- копії наказу про проведення перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці - адреса об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені цим Кодексом, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися. Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності підпису керівника контролюючого органу або його заступника та скріплення печаткою контролюючого органу;
- службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки.
Згідно з системним аналізом пп. 80.2.5 п. 80.2 ст. 80 ПК України передбачено альтернативні підстави проведення фактичної перевірки, які можуть застосовуватися як в сукупності, так і кожна окремо, а саме:
- у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами - лічильниками;
- здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального.
Тобто, здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального є самостійною обставиною, з якою законодавець пов`язує право контролюючого органу проводити фактичні перевірки суб`єктів господарювання та не вимагає наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства.
У такому випадку достатньо факту покладення на контролюючий орган здійснення контролю за дотриманням норм законодавства у відповідній сфері правовідносин (виробництво і обіг спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального).
Такий висновок узгоджується із правовими позиціями Верховного Суду, висловленими, зокрема, в постановах від 22.05.2018 року у справі № 810/1394/16, від 10.04.2020 року у справі №815/1978/18, від 11.05.2022 року у справі №540/4141/20.
Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Враховуючи викладене, позовні вимоги в частині визнання протиправними дій ГУ ДПС щодо проведення 07.10.2021 року фактичної перевірки ТОВ «Шіппінг-Ойл» на підставі наказу від 29.09.2021 року № 1843-п задоволенню не підлягають.
Стосовно вимог про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, суд зазначає наступне:
Відповідно до абз. 3 п. 14.1.6 статті 14 ПК України акцизний склад це приміщення або територія на митній території України, де розпорядник акцизного складу проводить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізації пального.
Згідно п. 14.1.224 ст. 14 ПК України, розпорядник акцизного складу - суб`єкт господарювання, який одержав ліцензію на право виробництва спирту етилового, алкогольних напоїв, зареєстрований платником акцизного податку, або суб`єкт господарювання платник акцизного податку, який здійснює виробництво, оброблення, перероблення, змішування, розлив, навантаження, розвантаження, зберігання, реалізацію пального на акцизному складі та має документи, що підтверджують право власності або користування приміщеннями та територією, що відносяться до акцизного складу.
У відповідності до положень абз. 1, 2 п. 128-1.1 ст. 128-1 ПК України, необладнання або відсутність реєстрації в єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального в резервуарі рівнеміра-лічильника на введеному в експлуатацію резервуарі, розташованому на акцизному складі, або витратоміра-лічильника на місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованого на акцизному складі, а також необладнання або відсутність реєстрації в єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового витратоміра-лічильника спирту етилового на місці отримання та відпуску спирту етилового, розташованого на акцизному складі, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 20000гр за кожний необладнаний резервуар або незареєстрований рівнемір-лічильник, а також за кожне необладнане місце відпуску пального наливом з акцизного складу або за кожне місце отримання та відпуску спирту етилового, або незареєстрований витратомір-лічильник.
Відповідно до абз. 3, 4 п. 128-1.1 ст. 128-1 ПК України, повторне протягом року вчинення на тому самому акцизному складі будь-якого з порушень, передбачених абзацом 1 цього пункту, - тягне за собою накладення штрафу в розмірі 50000гр за кожний необладнаний резервуар або незареєстрований рівнемір-лічильник, а також за кожне необладнане місце відпуску пального наливом з акцизного складу або за кожне місце отримання та відпуску спирту етилового, або незареєстрований витратомір-лічильник.
Незабезпечення з вини розпорядника акцизного складу своєчасного подання до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, - тягне за собою накладення штрафу в розмірі 1000гр за кожний неподаний електронний документ (п. 128-1.3 ст. 128-1 ПК України).
Згідно п. 230.1 ст. 230 ПК України, акцизні склади та акцизні склади пересувні утворюються з метою підвищення ефективності роботи із запобігання та боротьби з незаконним виробництвом і обігом спирту етилового, горілки, лікеро-горілчаних виробів, пального, посилення контролю за повнотою і своєчасністю надходження до бюджету акцизного податку.
Акцизні склади, на території яких здійснюється виробництво, оброблення, перероблення, змішування, розлив, навантаження, розвантаження, зберігання, реалізація пального, повинні бути обладнані витратомірами-лічильниками на кожному місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованому на акцизному складі, та рівнемірами-лічильниками рівня таких товарів (продукції) в резервуарі, а для скрапленого газу (пропану або суміші пропану з бутаном), інших газів, бутану, ізобутану за кодами згідно з УКТЗЕД 2711121100, 2711121900, 2711129100, 2711129300, 2711129400, 2711129700, 2711131000, 2711133000, 2711139100, 2711139700, 2711140000, 2711190000, 2901100010 - також можуть бути обладнані пристроями для вимірювання рівня або відсотка пального в резервуарі на кожному введеному в експлуатацію стаціонарному резервуарі, розташованому на акцизному складі (абз. 1 п. 230.1.2 ст. 230 ПК України).
Відповідно до положень абз. 6 - 8 п. 230.1.2 ст. 230 ПК України, платники податку розпорядники акцизних складів зобов`язані зареєструвати: а) всі розташовані на акцизних складах резервуари, введені в експлуатацію, витратоміри-лічильники та рівнеміри-лічильники в розрізі акцизних складів в єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального в резервуарі; б) всі акцизні склади в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.
Згідно абз. 10 п. 230.1.2 ст. 230 ПК України, забороняється здійснення реалізації пального без наявності зареєстрованих витратомірів-лічильників, рівнемірів-лічильників, резервуарів та без реєстрації акцизного складу.
Розпорядники акцизних складів зобов`язані на кожному акцизному складі щоденно (крім днів, в які акцизний склад не працює) формувати дані про фактичні залишки пального на початок і кінець звітної доби та про добові фактичні обсяги отриманого і реалізованого пального в розрізі кодів товарних підкатегорій УКТЗЕД в літрах, приведених до температури 15°С (абз. 1 п. 230.1.3 ст. 230 ПК України).
Відповідно до абз. 5 п. 230.1.3 ста. 230 ПК України, дані про фактичні залишки пального та про обсяг обігу пального формуються після проведення останньої операції з обігу пального у звітній добі, але не пізніше 23:59 цієї доби, до початку здійснення операцій з обігу пального в добу, що настає за звітною добою, та подаються до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, не пізніше 23:59 доби, що настає за звітною добою.
Згідно абз. 7 - 10 п. 230.1.3 ст. 230 ПК України, на кожному акцизному складі за кожним кодом товарної підкатегорії УКТЗЕД формуються показники про: обсяги залишків пального на початок і кінець звітної доби, що визначаються шляхом підсумовування обсягів залишків пального в кожному резервуарі на підставі показників рівнемірів-лічильників, встановлених на таких резервуарах, розташованих на такому акцизному складі; добовий обсяг реалізованого пального, що визначається шляхом підсумовування обсягів реалізованого за звітну добу пального через кожне місце відпуску пального наливом з акцизного складу на підставі показників витратомірів-лічильників, встановлених на кожному місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованому на такому акцизному складі; добовий обсяг отриманого пального, що визначається шляхом віднімання від обсягу залишків пального на кінець звітної доби обсягу залишків пального на початок звітної доби та додавання добового обсягу реалізованого пального з такого акцизного складу з додаванням обсягу втраченого пального, зазначеного в акцизних накладних, зареєстрованих в єдиному реєстрі акцизних накладних, та з відніманням додаткового обсягу пального, зазначеного в заявках на поповнення обсягу залишку пального або спирту етилового, зареєстрованих в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.
Відповідно до абз. 11 п. 230.1.3 ст. 230 ПК України, фактичні показники витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників щодо обсягів залишків пального та добового обсягу реалізованого пального перераховуються в літри, приведені до температури 15°С, крім показників паливороздавальних колонок та оливороздавальних колонок, які виконують функції витратомірів-лічильників.
Дані про залишки пального та про обсяг обігу пального подаються електронними засобами зв`язку у формі електронних документів, яка затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (абз. 13 п. 230.1.3 ст. 230 ПК України).
Згідно абз. 14 - 15 п. 230.1.3 ст. 230 ПК України, електронні документи заповнюються автоматично шляхом передачі до них даних з витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників.
В електронних документах також зазначаються відповідальною особою розпорядника акцизного складу дані про обсяги залишків пального, що знаходяться на акцизному складі в тарі, балонах, упаковці, про добовий обсяг реалізованого пального в тарі, балонах, упаковці, а також інформація про дні, в які акцизний склад не працює.
Відповідно до абз. 4 п. 12 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, розпорядники акцизних складів зобов`язані обладнати акцизні склади витратомірами-лічильниками, рівномірами-лічильниками та зареєструвати їх в єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників, рівномірів-лічильників рівня пального в резервуарі акцизний склад, де розташовані резервуари, загальна місткість яких не перевищує 1000м3 не пізніше 01.01.2020.
Відповідно до абзацу 4 пункту 18 підрозділу 5 розділу ХХ Перехідні положення Податкового Кодексу України, норми пункту 128-1.1 статті 128-1 застосовуються з 01.04.2020 до розпорядників акцизних складів, на яких розташовані резервуари, загальна місткість яких не перевищує 1000м3.
Згідно Акту перевірки, на АЗС, розташованій за адресою: вул. Дорожня, буд. 5, с. Зайчівське, Вітовський район, Миколаївська область, на момент проведення перевірки працювало два резервуари для світлих нафтопродуктів (дизпалева) Veeder Root TLS, серійні № 317242, 311340, встановлені 26.05.2020 року (акцизний склад № 1014774), обладнані рівнемірами - лічильниками RSI-50, серійні № 19090442V, 19090460V.
У матеріалах справи наявні технічний паспорт на резервуар РГСН - 30.1.2,паспорт резервуару горизонтального сталевого наземного РГСН (що працює під тиском не вище 0,04 МПа (0,4 кгс/см2)) сертифікат відповідності на резервуари горизонтальні сталеві наземні РГСН № UA.TR.061.000670-18, паспорт-формуляр на колонки паливороздавальні для рідкого палива шельф, сертифікат відповідності на колонки паливнороздавальні № UA.TR.001 4-19 Rev.0, виданий 10.12.2019 року.
Враховуючи вищевикладене, суд робить висновок про відсутність підстав для притягнення позивача до відповідальності за порушення п.п. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 ПК України, оскільки контролюючим органом під час перевірки не було вжито належних заходів щодо з`ясування факту встановлення відповідного обладнання на акцизному складі позивача № 1014774 та не надано до матеріалів справи доказів, якими б підтверджувався факт відсутності рівнемірів - лічильників на АЗС позивача на час проведення перевірки.
Отже, податкове повідомлення-рішення від 29.11.2021 року № 1045214290707 є таким, що підлягає скасуванню.
Разом з цим, правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій та програмних реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначає Закон № 265.
У відповідності до п. 12 ст. 3 Закону № 265 суб`єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов`язані вести в порядку, встановленому законодавством, облік товарних запасів, здійснювати продаж лише тих товарів (послуг), що відображені в такому обліку.
При цьому суб`єкт господарювання зобов`язаний надати контролюючим органам під час проведення перевірки документи (у паперовій або електронній формі), які підтверджують облік та походження товарів, що на момент перевірки знаходяться у місці продажу (господарському об`єкті).
Такі вимоги не поширюються на фізичних осіб - підприємців, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками податку на додану вартість (крім тих, які провадять діяльність з реалізації технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, а також лікарських засобів та виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння).
Разом з цим, наказом Міністерства палива та енергетики України, Міністерства економіки України, Міністерства транспорту та зв`язку України, Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 20.05.2008 року № 281/171/578/155, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 02.09.2008 року за №805/15496, затверджено Інструкцію про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, яка встановлює єдиний порядок організації та виконання робіт, пов`язаних з прийманням, транспортуванням, зберіганням, відпуском та обліком товарної нафти (далі - нафта) і нафтопродуктів (далі - Інструкція).
Ця Інструкція поширюється на всі класи, типи, групи і види нафти та типи, марки і види (залежно від масової частки сірки) нафтопродуктів.
Інструкція не поширюється на видобуток нафти, здавання її з системи магістральних нафтопроводів споживачам та на міждержавні перевезення нафти і нафтопродуктів.
Вимоги Інструкції є обов`язковими для всіх суб`єктів господарювання (підприємств, установ, організацій та фізичних осіб - підприємців), що займаються хоча б одним з таких видів економічної діяльності, як закупівля, транспортування, зберігання і реалізація нафти і нафтопродуктів на території України (далі - підприємства).
Пунктом 2 Інструкції визначено позначення та скорочення, де АЗС -автозаправна станція; ТТН - товарно-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти); РРО - реєстратор розрахункових операцій.
Відповідно до пп. 10.2.1 п. 10.2 розділу 10 Інструкції приймання нафтопродуктів, що надійшли автомобільним транспортом від постачальників, здійснюється працівниками автозаправної станції за марками та видами (дизельне паливо залежно від масової частки сірки) за даними товарно-транспортних накладних у разі наявності паспорта якості та копії сертифіката відповідності. Приймання нафтопродуктів здійснюється відповідно до вимог робочої інструкції оператора АЗС та інструкції з охорони праці, які повинні бути затверджені керівником підприємства, якому належить АЗС.
На підставі ТТН та акта приймання (у разі його наявності) оператор АЗС має оприбуткувати прийнятий нафтопродукт за марками та видами (дизельне паливо залежно від масової частки сірки), тобто зробити необхідні записи в журналі обліку надходження нафтопродуктів на АЗС за формою N 13-НП. Дані про оприбутковані нафтопродукти заносяться до змінного звіту АЗС за формою N 17-НП (додаток 14) (пп. 10.2.4 пункту 10 розділу 10 Інструкції).
Згідно положень пп. 10.3.1 - 10.3.4 п. 10.3 розділу 10 Інструкції розрахунки під час відпуску нафтопродукту власникам автотранспорту за готівку здійснюються на АЗС з використанням РРО, які відповідають технічним вимогам до їх застосування та внесені до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій згідно з Положенням про Державний реєстр реєстраторів розрахункових операцій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29.08.2002 року № 1315.
ПРК мають забезпечувати індикацію ціни нафтопродукту, кількості та загальної вартості виданої дози нафтопродукту.
Облік реалізації нафтопродуктів ведеться через зареєстрований, опломбований у встановленому порядку та переведений до фіскального режиму роботи РРО з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій кожною АЗС, яка здійснює розрахунки із споживачами готівкою. Відпуск нафтопродуктів за готівку відображається у Змінному звіті АЗС за формою N 17-НП.
Положеннями пп. 10.4.1 - 10.4.3 п. 10 розділу 10 Інструкції визначено, що на АЗС здійснюється оперативне кількісне контролювання, результати якого використовуються для ведення обліку, звіряння кількості отриманих і відпущених нафтопродуктів. Кількісний облік нафтопродуктів на АЗС здійснюється за формою змінного звіту АЗС № 17-НП.
Під час приймання-передавання зміни оператори АЗС:
визначають залишки нафтопродуктів на кінець зміни з урахуванням залишків на початок зміни (цей залишок переноситься з графи «обліковий залишок попередньої зміни»), надходження нафтопродуктів за зміну, які підтверджено відповідними документами, та кількості відпущених за зміну нафтопродуктів за сумарними показниками лічильників усіх ПРК, ОРК (обліковий залишок);
вимірюють загальний рівень нафтопродуктів і рівень підтоварної води в кожному резервуарі та за результатами вимірювань визначають об`єм нафтопродуктів (фактичний залишок);
роздруковують на РРО фіскальний звітний чек і визначають обсяг виконаних розрахункових операцій, що заносяться до фіскальної пам`яті;
передають залишок готівки;
перевіряють наявність та фіксацію у місцях, передбачених експлуатаційним документом, свинцевих пломб з відбитком повірочного тавра та відповідність відбитку цих тавр у формулярах на ПРК, ОРК.
У разі встановлення розбіжності фактичної і облікової кількості нафтопродуктів у резервуарі в границях відносної похибки методу вимірювання маси згідно з ГОСТ 26976 зміна передається і приймається за обліковим залишком нафтопродукту. Перевищення фактичного залишку на кінець зміни над обліковим залишком на кінець зміни понад допустиме граничне відхилення фіксується у змінному звіті. У разі перевищення розбіжності фактичної і облікової кількості нафтопродуктів у резервуарі понад зазначених норм керівництво повинно вжити заходів щодо проведення позачергової інвентаризації. До встановлення обставин перевищення фактичного залишку на кінець зміни над обліковим залишком на кінець зміни понад допустиме граничне відхилення обліковий залишок не корегується.
Після завершення зміни оператором АЗС складається змінний звіт АЗС за формою N 17-НП у двох примірниках, з яких один з доданими ТТН здається до бухгалтерської служби, а другий - залишається на АЗС.
Згідно з розділом 14 «Облік руху нафти та нафтопродуктів» Інструкції під час приймання, зберігання та відпуску нафти і нафтопродуктів керівник підприємства та головний бухгалтер здійснюють контроль за дотриманням матеріально відповідальними особами вимог цієї Інструкції та забезпечують: своєчасне оформлення документів руху нафти та нафто-продуктів; збереження їх кількості і якості; відображення їх руху за бухгалтерським обліком; своєчасне вжиття заходів щодо попередження псування, втрат, нестач та розкрадання нафти та нафтопродуктів, а також створення необхідних умов для їх зберігання.
Для чіткої регламентації роботи відповідальних осіб, контролю за своєчасним виконанням ними своїх посадових обов`язків та інших технологічних і організаційних операцій, а також для своєчасного оформлення первинних документів та передання їх до бухгалтерської служби підприємства головний бухгалтер розробляє графіки документообігу. У графіках зазначається, у який термін, ким оформлюються і підписуються первинні документи, у якому порядку вони здаються до бухгалтерської служби. Графіки затверджуються керівником підприємства та є обов`язковими для виконання всіма відповідальними особами.
Облік нафти і нафтопродуктів у фізичних величинах (за об`ємом, масою) ведеться безпосередньо матеріально відповідальними особами, а бухгалтерська служба підприємства здійснює їх кількісно-грошовий облік.
Матеріально відповідальні особи підприємств (за винятком НПЗ) ведуть кількісний облік нафти та нафтопродуктів у товарній книзі кількісного руху нафтопродуктів (нафти) за формою № 31-НП (додаток 34), у якій зазначаються надходження і відпуск нафтопродуктів за день, а також їх залишки на кінець дня.
Для посилення контролю за станом приймання, зберігання, відпуску та обліку нафти та нафтопродуктів матеріально відповідальні особи ведуть журнал обліку надходження нафти і нафтопродуктів за формою № 6-НП і журнал вимірювання нафти і нафтопродуктів у резервуарах за формою № 7-НП.
Для підприємств, укомплектованих для зберігання світлих нафтопродуктів резервуарами місткістю до 100 м3, ведення обліку для кожного резервуара не є обов`язковим. Відображення технологічних операцій ведеться за марками нафтопродукту.
Приймання нафти і нафтопродуктів, які не належать підприємству, також відображається в журналі обліку надходження нафти і нафтопродуктів за формою № 6-НП.
Кількість нафти і нафтопродуктів, що приймаються для зберігання під час надходження їх залізничним транспортом, визначається на підставі актів приймання нафти або нафтопродуктів за кількістю за формою № 5-НП, а під час надходження автомобільним транспортом - на підставі ТТН. У разі відсутності нестач понад норми природних втрат допускається оформлення приймання нафтопродуктів за кількістю актами інших форм з використанням автоматичних систем оброблення інформації.
Рух нафти і нафтопродуктів у резервуарах за добу фіксується матеріально відповідальними особами в журналі реєстрації проведення вимірювань нафтопродуктів (нафти) у резервуарах за формою № 7-НП з урахуванням пункту 14.4 цієї Інструкції. Рух облікових залишків за марками нафти та нафтопродуктів фіксується матеріально відповідальними особами в товарній книзі кількісного руху нафтопродуктів (нафти) за формою N 31-НП, у тому числі окремо щодо кожного власника нафти та нафтопродукту.
Вищезазначені документи обліку мають бути пронумеровані, прошнуровані, засвідчені підписом керівника та печаткою підприємства.
Для оперативного контролювання за наявністю нафти і нафтопродуктів у резервуарах, з яких здійснювався відпуск нафтопродуктів, матеріально відповідальні особи повинні здійснювати вимірювання кількості нафтопродуктів щодоби, у інших резервуарах - за встановленим на підприємстві порядком.
Якщо в результаті перевірки між обліковим залишком і фактичним залишком нафти і нафтопродуктів виявлені розбіжності, які перевищують норми природних втрат та границі відносної похибки вимірювання, матеріально відповідальна особа повинна письмово повідомити про це керівника підприємства для прийняття рішення з визначення причин розбіжності. У разі потреби керівник підприємства своїм розпорядженням призначає вибіркову інвентаризацію.
Записи в товарній книзі кількісного руху нафти і нафтопродуктів здійснюють за марками і видами матеріально відповідальні особи:
під час приймання - на підставі приймального акта або ТТН;
під час відпуску - на підставі реєстрів відпуску за добу.
Залишок нафти та нафтопродуктів обчислюється після кожного запису в товарній книзі.
Усі первинні документи матеріально відповідальні особи здають до бухгалтерської служби підприємства за реєстрами (відомостями) та підписами. Реєстри (відомості) складаються у двох примірниках. У реєстрі мають відображатись дані: дата;складання реєстру; назва і номер документа; найменування, марка і вид нафти або нафтопродукту; кількість відпущених нафти і нафтопродуктів в одиницях маси. На відпущені нафту і нафтопродукти, що не належать підприємству, матеріально відповідальні особи складають реєстри (відомості) окремо на кожного власника нафти або нафтопродукту.
Первинні документи приймаються бухгалтерською службою підприємства від матеріально відповідальних осіб за реєстрами (відомостями) і підписами, перевіряються і групуються за постачальниками і споживачами.
Водночас, облік нафтопродуктів на АЗС регламентовано п. 16 Інструкції.
Згідно приспів пп. 16.1 п. 16 Інструкції матеріально відповідальні особи АЗС ведуть облік руху нафтопродуктів за марками і видами (для дизельного палива в залежності від масової частки сірки) нафтопродуктів у змінному звіті за формою № 17-НП, який складається у двох примірниках. Перший примірник разом з первинними документами здається до бухгалтерської служби, а другий - залишається у матеріально відповідальної особи.
Бухгалтерські служби підприємств перевіряють та приймають змінні звіти з доданими до них первинними документами (ТТН, талони, відомості встановленої форми, супровідні відомості за інкасацією готівки та інші), перевіряють правильність перенесення показників лічильників ПРК, ОРК з попередньої зміни, звіти про обсяг реалізації і форми оплати за РРО, визначення фактичних залишків нафтопродуктів у резервуарах АЗС за результатами вимірювання, відображених у формі N 17-НП, та надходження готівки. Зроблені під час перевірки змінних звітів виправлення засвідчуються підписами операторів АЗС, керівника АЗС та головного бухгалтера або за його дорученням іншим працівником бухгалтерської служби підприємства (пп. 16.2 п. 16 Інструкції).
В свою чергу, на підставі перевірених змінних звітів та первинних документів бухгалтерська служба підприємства нафтопродуктозабезпечення складає місячну накопичувальну відомість та обігові відомості, у яких відображаються: кількість завезених на АЗС нафтопродуктів за марками і видами (для дизельного палива залежно від масової частки сірки) та цінами; закупівельна вартість та вартість реалізації завезених нафтопродуктів; кількість та вартість нафтопродуктів, реалізованих споживачам за готівку, у тому числі сума ПДВ; кількість та вартість нафтопродуктів, реалізованих споживачам за безготівковими розрахунками згідно з відомостями, за талонами та платіжними картками; результати інвентаризації нафтопродуктів та готівки (пп. 16.3 п. 16.3 Інструкції).
Аналізуючи наведені положення суд приходить до висновку про наявність у суб`єкта господарювання, який займається хоча б одним з таких видів економічної діяльності, як закупівля, транспортування, зберігання і реалізація нафти і нафтопродуктів на території України обов`язок здійснювати облік руху нафти та нафтопродуктів у відповідності до Інструкції, який полягає на початковому етапі у прийнятті працівниками автозаправної станції за марками та видами (дизельне паливо залежно від масової частки сірки) за даними товарно-транспортних накладних у разі наявності паспорта якості та копії сертифіката відповідності та в подальшому оприбуткуванні прийнятого нафтопродукту на підставі ТТН та акта приймання (у разі його наявності) за марками та видами (дизельне паливо залежно від масової частки сірки), тобто внесення записів в журнал обліку надходження нафтопродуктів на АЗС за формою № 13-НП.
Крім того, дані про оприбутковані нафтопродукти заносяться до змінного звіту АЗС за формою № 17-НП.
Подальший облік нафти та нафтопродуктів безпосередньо на АЗС здійснюється матеріально відповідальними особами АЗС, які ведуть такий облік за марками і видами (для дизельного палива в залежності від масової частки сірки) нафтопродуктів у змінному звіті за формою № 17-НП, що складається у двох примірниках, перший примірник якого разом з первинними документами здається до бухгалтерської служби, а другий - залишається у матеріально відповідальної особи, тобто на АЗС.
При цьому, відпуск нафтопродуктів за готівку відображається у Змінному звіті АЗС за формою № 17-НП.
Згідно ст. 20 Закону № 265 до суб`єктів господарювання, що здійснюють реалізацію товарів, які не обліковані у встановленому порядку, застосовується фінансова санкція у розмірі подвійної вартості необлікованих товарів, які не обліковані за місцем реалізації та зберігання, за цінами реалізації, але не менше десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Такі вимоги не поширюються на фізичних осіб - підприємців, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками податку на додану вартість.
З матеріалів справи вбачається, що 9.04.2021 року між ТОВ «Шіппінг-Ойл» (покупець) та ТОВ «Премьер-Ойл» (постачальник) укладено договір поставки нафтопродуктів № 352, відповідно до умов якого постачальник зобов`язується передати у власність покупця, а покупець - прийняти та оплатити нафтопродукти на умовах, викладених у договорі.
У перевіряємий період позивачем було отримано та оплачено нафтопродукти (дизельне паливо), що підтверджується видатковими накладними. Нафтопродукти було відвантажено разом із сертифікатами відповідності, паспортами якості та деклараціями про відповідність та оприбутковано, що підтверджується товарно-транспортними накладними форми № 1-ТТН (нафтопродукти).
Також матеріалами справи підтверджено, що нафтопродукти було отримано та оприбутковано на акцизному складі позивача, що підтверджується змінними звітами АЗС форми № 17-ПН.
Враховуючи вищевикладене, суд робить висновок про відсутність підстав для притягнення позивача до відповідальності за порушення пп. 54.3.3 п. 54.3 ст. 54 ПК України та ст. 20 Закону № 265.
Отже, податкове повідомлення-рішення від 29.11.2021 року № 1045014290707 є таким, що підлягає скасуванню.
Згідно ч. 1 та 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи викладене, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
У відповідності до ч. 3 ст. 139 КАС України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241 - 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Шіппінг-Ойл» (вул. 2 Екіпажна, 40, м. Миколаїв, 54003, код ЄДРПОУ 43339026) до Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, код ЄДРПОУ 44104027) - задовольнити частково.
2. Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Миколаївській області від 29.11.2021 року № 1045014290707, № 1045214290707.
3. В решті позовних вимог - відмовити.
4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, код ЄДРПОУ 44104027) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Шіппінг-Ойл» (вул. 2 Екіпажна, 40, м. Миколаїв, 54003, код ЄДРПОУ 43339026) судові витрати у сумі 11524,96 грн. (одинадцять тисяч п`ятсот двадцять чотири гривні 96 копійок).
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 29.08.2023 року.
Суддя О.В. Малих
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.08.2023 |
Оприлюднено | 01.09.2023 |
Номер документу | 113124569 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Малих О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні