Справа № 540/8113/21
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 серпня 2023 року м. Одеса
Суддя Одеського окружного адміністративного суду Токмілова Л.М., розглянувши матеріали позовної заяви Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) до Комунального підприємства "Водолій і К" про вжиття заходів реагування під час здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності,-
ВСТАНОВИВ:
До Херсонського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) до Комунального підприємства "Водолій і К", в якій позивач просить суд застосувати до Комунального підприємства «Водолій і К» заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення господарської діяльності до отримання спеціального дозволу на користування надрами.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що за результатами проведеної позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства КП «Водолій і К» щодо виконання припису Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) від 13.04.2018 року №02-11/214/18 встановлено ряд порушень природоохоронного законодавства, одним з яких є відсутність у відповідача спеціального дозволу на користування надрами (підземними водами), що призвело до пошкодження родовищ корисних копалин, які виключають повністю або суттєво обмежують можливість їх подальшої експлуатації. Враховуючи викладене, позивач просить суд застосувати до Комунального підприємства "Водолій і К" заходи реагування у вигляді зупинення господарської діяльності до отримання спеціального дозволу на користування надрами.
Ухвалою Херсонського окружного адміністративного суду від 17.12.2021 року відкрито спрощене позовне провадження.
Розпорядженням Голови Верховного Суду від 18.03.2022 №11/0/9-22, відповідно до частини сьомої статті 147 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», враховуючи неможливість судами здійснювати правосуддя під час воєнного стану, змінено територіальну підсудність судових справ, зокрема, територіальна підсудність справ Херсонського окружного адміністративного суду визначена Одеському окружному адміністративному суду.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 27.03.2023 року прийнято до свого провадження адміністративну справу 540/8113/21 та вирішено розглядати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 15.05.2023 року вирішено проводити розгляд справи за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 30.05 2023 року о 15 годині 00 хвилин.
01.06.2023 року від відповідача надійшов відзив на адміністративний позов, в якому останній заперечував проти позову, просив у задоволенні заявлених вимог відмовити з огляду те, що КП Борозенської сільської ради «Водолій і К» є суб`єктом господарювання, створеним у формі комунального підприємства, а засновником цього КП «Водолій і К» є територіальна громада Борозенської сільської ради Бериславського району Херсонської області. Для усунення недоліків, Борозеньскою сільською радою були вжиті заходи до 24.02.2022 року. Керуючись п.3 ч.1 Постанови Кабінету міністрів України №314 від 18 березня 2022 року «Про введення воєнного стану в Україні», відповідач наголошує на тому що, суб`єкти господарювання, які набули право на провадження господарської діяльності на підставі декларації, у разі відсутності відповідних дозвільних документів (документи дозвільного характеру, ліцензії та/або інші результати надання публічних послуг), невідкладно, але не пізніше трьох місяців після припинення чи скасування воєнного стану звертаються до відповідних органів ліцензування, дозвільних органів та суб`єктів надання публічних (електронних публічних) послуг і отримують відповідні дозвільні документи в порядку, строки та на умовах, передбачених законодавством, без зупинення (припинення) їх діяльності.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 21.06.2023 року продовжено строк підготовчого провадження з метою повного та об`єктивного розгляду справи.
У зв`язку з перебуванням судді Токмілової Л.М. у відпустці у період з 26.06.2023 року по 21.07.2023 року, суд здійснює розгляд справи після виходу з відпустки.
26.07.2023 року судом вирішено подальший розгляд справи проводити в порядку письмового провадження.
Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд зазначає наступне.
На підставі припису від 13.04.2018 року №02-11/214/18 наказу Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) №308-06/2-22 від 26.03.2021 року, наказу №332-06/2-22 від 31.03.2021 року та направлення №196-06/1-15 від 01.04.2021 року посадовими особами Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) в період з 05.04.2021 року по 06.04.2021 року проведено позапланову перевірку КП «Водолій і К» щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства.
За наслідками перевірки КП «Водолій і К», Інспекцією складено акт проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів №06/1-14/196/21 від 05-06.04.2021 року.
Актом перевірки встановлено порушення ст. 125, ст. 126 Земельного Кодексу України; п.6 частини першої ст. 44 Водного Кодексу України; п.4 Правового режиму зон санітарної охорони водних об`єктів, затвердженого ПКМ України №2024; ст. 19, ст. 21, ст. 23 Кодексу України про надра; ч.2 ст. 17 Закону України "Про відходи"; п. "є" ст. 17 Закону України "Про відходи", п. "г" ст. 17 Закону України "Про відходи", ч. 3 ст. 45 Водного кодексу України.
З метою усунення порушень вимог природоохоронного законодавства, виявлених під час позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства КП «Водолій і К» контролюючим органом 09.04.2021 року прийнято припис №06/1-14/196/21, яким зобов`язано КП «Водолій і К»:
1.Оформити право землекористування земельними ділянками під артезіанськими свердловинами, які використовує КП «Водолій і К»;
2.Розробити та затвердити в установленому законом порядку проекти зон санітарної охорони артезіанських свердловин, винести їх в натуру;
3.Отримати спеціальний дозвіл на користування надрами (підземними водами);
4.Не придатні для експлуатації свердловини на воду затампонувати або ліквідувати;
5.Складати та подавати Декларацію про утворення відходів;
6.Заключити договір зі спеціалізованим підприємством про передачу твердих побутових відходів;
7. Впровадити ведення первинного обліку відходів за встановленою формою 1-ВТ;
8.Складати та подавати статистичну звітність 1 відходи.
Враховуючи необхідність забезпечення екологічних прав громадян на безпечне довкілля, позивач звернувся до суду із даним позовом з метою застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) щодо КП «Водолій і К».
Правові, економічні та соціальні основи організації охорони навколишнього природного середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь, визначає Закон України "Про охорону навколишнього природного середовища" від 25.06.1991 р. № 1264-XII (далі - Закон № 1264-XII).
Відповідно до ч.1 ст.5 Закону № 1264-XII державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє середовище, як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і не використовувані в народному господарстві в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.
Приписами ч.1 ст.20-2 Закону № 1264-XII передбачено, що до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить, зокрема, організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства, в тому числі про екологічну та радіаційну безпеку, про оцінку впливу на довкілля, про стратегічну екологічну оцінку, про моніторинг, звітність та верифікацію викидів парникових газів; про використання та охорону земель; про охорону і раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів; про охорону атмосферного повітря; про поводження з відходами; щодо наявності дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів, дотримання їх умов.
Центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів є Державна екологічна інспекція України, правовий статус якої визначено у Положенні, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 р. № 275 (далі - Положення № 275).
Згідно пп."г" пп.2, пп.3, пп.5 п.4, Положення № 275 Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань:
- здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства про охорону атмосферного повітря, зокрема щодо: наявності та додержання умов дозволів на викиди забруднюючих речовин; додержання нормативів у галузі охорони атмосферного повітря; надання своєчасної, повної та достовірної інформації про стан атмосферного повітря, визначення видів і обсягів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря;
- проводить перевірки (у тому числі документальні) із застосуванням інструментально-лабораторного контролю, складає відповідно до законодавства акти за результатами здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства з питань, що належать до її компетенції, надає обов`язкові до виконання приписи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства та здійснює контроль за їх виконанням і здійснює лабораторні вимірювання (випробування);
- звертається до суду із позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності суб`єктів господарювання і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів в атмосферне повітря забруднюючих речовин, впливу фізичних та біологічних факторів, лімітів скидів забруднюючих речовин.
Відповідно до п.7 Положення № 275 Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Державна екологічна інспекція Південного округу (Запорізька та Херсонська області) є міжрегіональним територіальним органом Держекоінспекції та їй підпорядковується, про що зазначено у Положенні про Державну екологічну інспекцію Південного округу (Запорізька та Херсонська області), затвердженому наказом Державної екологічної інспекції від 20.02.2023 р. № 31.
Пунктом 6 розділу ІІ Положення № 31 передбачено, що Державна екологічна інспекція Південного округу звертається до суду із позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності суб`єктів господарювання і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів в атмосферне повітря забруднюючих речовин, впливу фізичних та біологічних факторів, лімітів скидів забруднюючих речовин.
З огляду на викладене, повноваження Державної екологічної інспекції Південного округу щодо проведення перевірок суб`єктів господарювання на предмет дотримання вимог природоохоронного законодавства та право звернення до суду з позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності підприємств у разі порушення ними норм природоохоронного законодавства прямо передбачена нормами законодавства.
Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 р. № 877-V (далі - Закон № 877-V) визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).
За змістом ч.ч.6-8 ст.7 Закону № 877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи-підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Припис - це обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.
Згідно ч.5 ст.4 Закону № 877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Отже, застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є необхідним оперативним та превентивним способом впливу на порушника з метою усунення існування загрози життю та здоров`ю людей. Застосування таких заходів обумовлюється виключно наявністю підстав, які свідчать про наявність для життя і здоров`я людей загрози внаслідок забруднення довкілля.
Застосування заходів реагування є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог у сфері природоохоронного законодавства, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Пунктом 9 статті 44 Водного кодексу України визначено, що водокористувачі зобов`язані, зокрема, здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу.
Згідно ст.48 Водного кодексу України спеціальне водокористування - це забір води з водних об`єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об`єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів.
Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських (у тому числі для цілей аквакультури) та інших державних і громадських потреб.
Відповідно до ст.49 Водного кодексу України спеціальне водокористування є платним та здійснюється на підставі дозволу на спеціальне водокористування.
Дозвіл на спеціальне водокористування видається територіальними органами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства.
Приписами ст.19 Кодексу України про надра визначено, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.
Статтею ст.21 Кодексу України про надра передбачено, що надра у користування для видобування підземних вод (крім мінеральних) і розробки родовищ торфу надаються без надання гірничого відводу на підставі спеціальних дозволів, крім випадків, передбачених статтею 23 цього Кодексу, що видаються після попереднього погодження з Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Аналіз наведених норм права свідчить про те, що користування надрами та спеціальне водокористування здійснюється за наявності спеціального дозволу.
Суд зазначає, що позапланова перевірку КП «Водолій і К» щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства була проведена задля перевірки виконання припису від 13.04.2018 року №02-11/214/18.
Під час позапланової перевірки, результати якої оформлено актом від 05-06.04.2021 року №06/1-14/196/21, встановлено, що вказані вимоги припису від 13.04.2018 року №02-11/214/18 не виконано, у зв`язку з чим Державною екологічною інспекцією Південного округу (Запорізька та Херсонська області) винесено припис від 09.04.2021 року №06/1-14/196/21, яким КП «Водолій і К» зобов`язано:
1.Оформити право землекористування земельними ділянками під артезіанськими свердловинами, які використовує КП «Водолій і К»;
2.Розробити та затвердити в установленому законом порядку проекти зон санітарної охорони артезіанських свердловин, винести їх в натуру;
3.Отримати спеціальний дозвіл на користування надрами (підземними водами);
4.Не придатні для експлуатації свердловини на воду затампонувати або ліквідувати;
5.Складати та подавати Декларацію про утворення відходів;
6.Заключити договір зі спеціалізованим підприємством про передачу твердих побутових відходів;
7. Впровадити ведення первинного обліку відходів за встановленою формою 1-ВТ;
8.Складати та подавати статистичну звітність 1 відходи.
Суд звертає увагу, що п. 3 припису №06/1-14/196/21 від 09.04.2021 року зобов`язано КП «Водолій і К» отримати спеціальний дозвіл на користування надрами (видобування підземних вод) з терміном виконання - 27.09.2021 року.
Саме вказане порушення визначене контролюючим органом у позовній заяві в якості підстав для вжиття до КП «Водолій і К» заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення господарської діяльності до отримання спеціального дозволу на користування надрами.
В матеріалах справи відсутній дозвіл на спеціальне користування надрами.
Посилання відповідача на наявність дозволу на спеціальне водокористування від 13.04.2018 року №303/хс/499-18, який дійсний до 13 квітня 2023 року є безпідставним, оскільки в даному випадку спірним питанням є наявність спеціального дозволу на користування надрами.
Суд також зауважує, що відповідачем доказів оскарження приписів від №02-11/214/18 від 13.04.2018 року та №06/1-14/196/21 від 09.04.2021 року не надано, як і доказів усунення вказаних у цих приписах порушень, в тому числі, отримання спеціального дозволу на користування надрами (видобування підземних вод) у встановлені у приписах строки.
Посилання відповідача на можливість звернення до відповідних органів ліцензування, дозвільних органів та суб`єктів надання публічних (електронних публічних) послуг і отримання відповідного дозволу після припинення чи скасування воєнного стану без зупинення їх діяльності відповідно до Постанови Кабінету міністрів України №314 від 18 березня 2022 року «Про введення воєнного стану в Україні» суд не приймає до уваги, оскільки спірні відносини виникли задовго до введення в України воєнного стану.
Станом на день ухвалення судом рішення у справі, відповідачем не надано суду належних та допустимих доказів, які б підтверджували усунення вищевказаних порушень, що стало підставою для звернення Державної екологічної інспекції Південного округу до суду для застосування заходів реагування.
З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність підстав для вжиття до Комунального підприємства "Водолій і К" заходу реагування у вигляді зупинення господарської діяльності до отримання спеціального дозволу на користування надрами, оскільки відповідач протягом тривалого часу здійснює свою господарську діяльність з порушенням вимог законодавства та не усуває ці порушення, незважаючи на винесення позивачем приписів з вимогами їх усунення.
Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
За правилами ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Статтею 242 КАС України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Враховуючи, що відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз, розподіл судових витрат зі сплати судового збору на користь позивача не здійснюється.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 9, 12, 139, 242-246, 255, 262, 263, 295, 297 КАС України, суд,-
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) (пров. Козацький, буд.10, м.Херсон, 73003, код ЄДРПОУ 43877338) до Комунального підприємства "Водолій і К" (вул. Мічуріна, 4, с. Борозенське, Великоолександрівський район, Херсонська обл., 74152, код ЄДРПОУ 34704283) про вжиття заходів реагування під час здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності задовольнити.
Застосувати до Комунального підприємства «Водолій і К» заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення господарської діяльності до отримання спеціального дозволу на користування надрами.
Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст. 255 КАС України.
Рішення може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст. ст. 293, 295 КАС України.
Суддя Токмілова Л.М.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.08.2023 |
Оприлюднено | 01.09.2023 |
Номер документу | 113124965 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Токмілова Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні