ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 серпня 2023 року м. Черкаси справа № 925/734/23
Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді Спаських Н.М., із секретарем судового засідання Сторчак М.В., за участі представників сторін:
від позивача: Заболотній В.М. - адвокат за ордером;
від відповідача: Мельник В.В. - адвокат за ордером;
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Маньківської селищної ради (смт. Маньківка, Уманський район, Черкаська область) до дочірнього підприємства державної акціонерної компанії "Хліб України" "Потаське хлібоприймальне підприємство" (с. Поташ, Уманський район, Черкаська область) про стягнення 238 910,00 грн.
ВСТАНОВИВ:
Заявлено позов про стягнення з відповідача 238 910,00 грн. з яких 146 103,44 грн. основна заборгованість, 13 206,95 грн. 3 % річних та 79 599,62 грн. інфляційних втрат на підставі договору оренди землі від 01.01.2011, укладеного з відповідачем.
Справа розглядається за правилами загального позовного провадження.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав та просив суд їх задовольнити повністю. Вказав що відповідачем несвоєчасно сплачувалась оренда плата за землю, тому виникла заборгованість, яка підлягає стягненню.
Відповідач проти задоволення позовних вимог заперечив з підстав невірності розрахунку орендної плати. Вважає, зокрема, що без укладення додаткової угоди позивач не вправі проводити розрахунок орендної плати із нового розміру нормативної грошової оцінки землі.
У відповідності до ст. 13,74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.
Заслухавши до води і пояснення представників сторін та дослідивши наявні у справі докази в їх сукупності, суд приходить до висновку, що позов підлягає лише до часткового задоволення, виходячи з наступного:
Сторонами не заперечується, що 01.01.2011 між Маньківською районною державною адміністрацією та дочірнім підприємством державної акціонерної компанії "Хліб України" "Потаське хлібоприймальне підприємство" було укладено договір оренди землі (а.с. 19), який зареєстровано у відділі Держкомзему у Манівському районі та у Державному реєстрі земель вчинено запис від 12.03.2012 року.
За умовами Договору в оренду відповідачу передається земельна ділянка загальною площею 32,2228 га ріллі. Нормативна грошова оцінки цієї земельної ділянки становить 373946 грн. Договір укладено на 5 років з правом поновлення на новий строк. Орендна плата сплачується із розрахунку 4,5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки в рік.
15.03.2012 до договору складено акт приймання-передачі земельної ділянки (а.с. 21), як такої, що придатна до використання за її цільовим призначенням.
Додатковою угодою від 22.05.2017 (а.с. 22) Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області і відповідачем до Договору внесено зміни, якими уточнено, що в оренду передається земельна ділянка сільськогосподарського призначення державної форми власності з кадастровим номером 7123187201:02:001:0401 площею 32,2228 га ріллі, розташована за межами населеного пункту в адмінмежах Потаської сільської ради Маньківського району Черкаської області.
До п. 5 Договору внесено зміни, що нормативно-грошова оцінка земельної ділянки, затвердженої рішенням Маньківської районної ради Черкаської області від 21.03.2017 № 16-8/УІІ з урахуванням коефіцієнтів індексації 4,796 станом на 01.01.2017 становить 1 075 838,02 грн.
Внесено також зміни і до строку дії договору - Договір укладено до 25.04.2024. Орендар має право на поновлення строку його дії.
Пунктом 9 визначено, що річна орендна плата розраховується орендарем самостійно, виходячи зі ставки 8% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1267485971231 земельна ділянка площею 32,2228 га, за кадастровим номером 7123187201:02:001:0401 є комунальною власністю Маньківської селищної ради, право власності на яку зареєстровано з 19.11.2021 року (а.с. 55).
У відповідача немає заперечень проти того, що позивач є належним для стягнення боргу по орендній платі за землю.
Сторонами повідомлено суду про те, що 06 червня 2023 Господарським судом Черкаської області (суддя Зарічанська З.В.) прийнято рішення у справі № 925/212/23 за позовом Заступника керівника Уманської окружної прокуратури, в інтересах держави, в особі Маньківської селищної ради до Дочірнього підприємства Державної акціонерної компанії "Хліб України" "Потаське хлібоприймальне підприємство" про розірвання договору оренди та зобов`язання повернути земельну ділянку.
Рішенням у даній справі позов задоволено повністю. Розірвано договір оренди земельної ділянки площею 32,2228 га (кадастровий номер - 7123187201:02:001:0401) від 01.01.2011, укладений між Маньківською державною районною адміністрацією та Дочірнім підприємством Державної акціонерної компанії "Хліб України" "Потаське хлібоприймальне підприємство". Зобов`язано відповідача повернути Маньківській селищній раді земельну ділянку площею 32,2228 га за кадастровим номером 7123187201:02:001:0401, передану в користування на підставі договору оренди землі від 01.01.2011. Стягнуто з відповідача судовий збір.
Рішення у даній справі на даний час законної сили ще не набрало і перебуває на апеляційному розгляді.
Згідно зі ст. 13 Конституції України земля є об`єктом права власності українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.
Відповідно до ст. 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.
Відповідно до ст. 6 Закону України "Про оренду землі" орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі. Право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.
За правилами ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Відповідно до статей 1,13 "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно з п. 288.1. ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Згідно зі ст. 33, 60, 61 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема, питання справляння плати за землю. Територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності, зокрема, на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси. Органи місцевого самоврядування в селах, селищах, містах, районах у містах (у разі їх створення) самостійно розробляють, затверджують і виконують відповідні місцеві бюджети згідно з Бюджетним кодексом України.
Складання і виконання районних і обласних бюджетів здійснюють відповідні державні адміністрації згідно з Бюджетним кодексом України.
Отже, кошти від оренди земельних ділянок надходять і зараховуються виключно до місцевих бюджетів за місцем знаходження земельної ділянки, а не до бюджету районної державної адміністрації чи облдержадміністрації, хоча вони і можуть виступити орендодавцем по договору.
Ст. 610 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) передбачено, що порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Відповідно до ч. 1 ст. 612 ЦК України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
За ст. 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Згідно з ч. 1 ст. 96 ЗК України землекористувач зобов`язаний своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.
Ч. 1 ст. 27 Закону України "Про оренду землі" забезпечує орендареві захист його права на орендовану земельну ділянку нарівні із захистом права власності на земельну ділянку відповідно до закону.
У ч. 2 ст. 25 Закону України "Про оренду землі" передбачено обов`язок орендаря своєчасно та в повному обсязі сплачувати орендну плату за земельну ділянку.
Згідно зі ст. 24 Закону України "Про оренду землі" орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати і зобов`язаний не вчиняти дій, які б перешкоджали орендареві користуватися земельною ділянкою.
Відповідно до ст. 525, 526 ЦК України зобов`язання повинні виконуватись належним чином і в установлений строк відповідно до умов договору та вимог чинного законодавства. Одностороння відмова від зобов`язання не допускається, якщо інше не передбачено договором або законом.
За умовами п. 10-13 Договору оренди землі від 01.01.2011 обчислення розміру орендної плати здійснюється з урахуванням інфляції.
Орендна плата вноситься відповідачем щомісячно рівними частинами до 30 числа місяця, наступного за звітним.
Договір не містить умови про обов`язок самостійного перерахунку Орендарем орендної плати з урахуванням періодичної зміни нормативної грошової оцінки землі та не містить умов про право Орендодавця на такий перерахунок в односторонньому порядку.
Спір між сторонами виник щодо правомірності обрахунку орендної плати позивачем із застосуванням нової нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки без внесення при цьому змін до Договору оренди землі.
Суд погоджується із запереченнями відповідача проти таких дій позивача, виходячи з наступного:
Розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки є істотною умовою Договору (п. 5).
Додатковою угодою від 22.05.2017 (а.с. 22), яка зареєстрована в ДР речових прав на нерухоме майно 01.06.2017 (а.с. 25) сторони договору внесли зміни до п. 5 Договору і визначили новий розмір НГО станом на 01.01.2017 - 1075838,02 грн.
Такі дії сторін договору відповідають п. 33 Договору - зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.
Сторонами спору ні у добровільному, ні у судовому порядку не було укладено додаткової угоди до Договору про збільшення нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки до 1289149,37 грн., з якої позивач провів розрахунок спірного боргу.
Відповідно до ст. 288, 289 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, платник орендної плати - орендар земельної ділянки, об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. При цьому розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Згідно з частиною 5 ст. 5 ЗУ "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка.
Отже норми ПК України, ЗУ "Про оцінку земель", ЗУ "Про оренду землі" не встановлюють конкретного розміру орендної плати за земельну ділянку, який має бути визначено в договорі оренди. Саме у договорі оренди визначаються розмір та умови сплати орендної плати.
З моменту укладення між землекористувачем та органом місцевого самоврядування договору оренди землі припиняються адміністративні відносини між цими суб`єктами та у подальшому виникають договірні відносини, які характеризуються рівністю їх учасників та свободою договору (постанова Великої Палати Верховного Суду від 13.03.2019 у справі N 1917/1188/2012 (N 826/1291/17)).
Тому, якщо договором оренди землі не передбачено іншого, Орендодавець не може автоматично (без внесення змін до договору) застосовувати новий розмір нормативної грошової оцінки землі для розрахунку орендної плати, відразу після її зміни та оприлюднення.
За умовами договором оренди землі від 01.01.2011 з урахуванням додаткової угоди до нього (а.с. 19-22) не передбачено обов`язку відповідача, як Орендаря, самостійно розраховувати новий розмір орендної плати з урахуванням періодичних змін розміру нормативної грошової оцінки землі (без внесення змін до п. 5 Договору).
Періодична зміна нормативної грошової оцінки внаслідок індексації є підставою лише для перегляду встановленого розміру орендної плати шляхом внесення відповідних змін до договорів оренди землі його учасниками. Зазначене не тягне автоматичної зміни умов договорів щодо розміру орендної плати. Аналогічну правову позицію Верховного Суду викладено у постановах від 30.03.2018 у справі N 916/3236/16, від 01.10.2018 у справі N 916/3233/16, від 19.12.2019 у справі N 922/1137/19.
Отже, оскільки станом на час вирішення спору між сторонами не було внесено змін до Договору в п. 5 щодо нового розміру нормативної грошової оцінки землі ( 1289149,37 грн.), то орендну плату за землю відповідачу слід розраховувати з нормативної грошової оцінки в розмірі 1075838,02 грн. як передбачено додатковою угодою від 22.05.2017 до Договору (а.с. 22).
До відзиву на позов відповідачем було подано копію квитанції від 15.03.2023 про сплату на користь позивача орендної плати в розмірі 309 395,52 грн. (а.с. 54 оборот та а.с.103).
Позивач отримання цих коштів підтвердив і обоє сторін визнають, що у призначенні платежу відповідач не вказав, за який період ним сплачується борг по орендній платі і сторонами не було зроблено ніякого уточнення про те, в які періоди слід зарахувати цей платіж.
Відповідач визнає, що за період з 2019 року по 15.03.2023 відповідач не здійснив жодного платежу по орендній платі, однак вважає, що вказаним платежем в сумі 309 395,52 грн. ним погашено всі наявні борги за оренду земельної ділянки з урахуванням строку позовної давності до вимог позивача.
З урахуванням заперечень відповідача щодо погашення ним всіх боргів за умови застосування розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки саме по Додатковій угоді від 22.05.2017 до договору, позивач розрахував щомісячний розмір орендної плати в межах строку позовної давності та виклав відповідні таблиці в Поясненнях на виконання ухвали від 14.08.2023.
Так, 8% розміру орендної плати в рік складає 86 067,04 грн. (1075838,02 Х 8%).
Щомісячний розмір орендної плати становить 7 172,25 грн. (86067,04 : 12).
Тому за період з січня 2019 по травень 2023 відповідач повинен був сплатити позивачу 380 129,25 грн. , а сплатив лише одним платежем 309 395,52 грн. квитанцією від 15.03.2023.
Ці кошти позивач розподілив на період заборгованості в межах строку позовної давності і станом на травень 2023 у відповідача рахується борг по орендній платі 70 733,73 грн.
380 129,25 - 309 395,52 = 70 733,73 грн.
Розрахунок позивачем зроблено вірно та математично не спростовано відповідачем.
У відповідності до ст. 625 ЦК України Боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов`язання. Боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
За заявленим позовом позивач просив стягнути з відповідача 13 206,95 грн. як 3 % річних та 79 599,62 грн. інфляційних втрат на підставі договору оренди землі від 01.01.2011.
З урахуванням боргу по оренді виходячи з її розрахунку по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки по Додатковій угоді від 22.05.2017 до договору (1075838,02 грн.) позивач надав новий розрахунок і за період з червня 2020 по березень 2023 сума 3% річних становить лише 10 682,11 грн., а інфляційних втрат (по квітень 2023) - 65 263,17 грн.
З урахування мотивів суду щодо належного застосування до розрахунків боргу відповідача за оренду землі виключно розміру нормативної грошової оцінки землі 1075838,02 грн. за додатковою угодою від 22.05.2017 до договору оренди землі, то саме такий розмір 3% річних та інфляційних є вірним.
Доказів проведення повного розрахунку за позовом відповідач суду не надав.
Обставин звільнення відповідача від обов`язку сплати заявленого до стягнення боргу судом за матеріалами справи не встановлено.
Правомірність правової підстави позову доведено зібраними у справі доказами, однак позов підлягає лише до часткового задоволення і з відповідача на користь позивача слід стягнути 70 733,73 грн. основного боргу по орендній платі, 10682,11 грн. як 3 % річних, 65 263,17 грн. інфляційних втрат на підставі договору оренди землі від 01.01.2011 року.
В решті вимог слід відмовити через невірні розрахунки.
На підставі ч. 9 ст. 129 ГПК України, оскільки спір виник через неправильні дії відповідача, з нього на користь позивача слід стягнути 3 584,00 грн. сплаченого судового збору повністю.
Керуючись ст. 238,240 ГПК України,
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Стягнути з дочірнього підприємства державної акціонерної компанії "Хліб України" "Потаське хлібоприймальне підприємство" (код 00952605, с. Поташ, Уманський район, Черкаська область, вул. Черняховського, 2) на користь Маньківської селищної ради (код 25659958, смт. Маньківка, Уманський район, Черкаська область, вул. Шевченка, 9) - 70 733,73 грн. основного боргу по орендній платі, 10682,11 грн. як 3 % річних, 65 263,17 грн. інфляційних втрат на підставі договору оренди землі від 01.01.2011 року та 3 584,00 грн. на відшкодування сплаченого судового збору.
В решті вимог у позові відмовити.
Наказ видати.
Рішення набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 241 ГПК України.
Рішення може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду протягом 20 днів.
Повне судове рішення складено 30 серпня 2023
Суддя Н.М. Спаських
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 16.08.2023 |
Оприлюднено | 04.09.2023 |
Номер документу | 113146427 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Спаських Н.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні