Рішення
від 28.08.2023 по справі 160/13417/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 серпня 2023 року Справа № 160/13417/23

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіПрудника С.В. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Селянського (Фермерського) господарства «Союз» до відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, відповідача-2: Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

15.06.2023 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Селянського (Фермерського) господарства «Союз» до відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, відповідача-2: Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, в якій позивач просить:

- визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 01.03.2023р. №8354957/21896354 про відмову в реєстрації податкової накладної Селянського (Фермерського) господарства «Союз» (код ЄДРПОУ 21896354) №1 від 17.01.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Селянського (Фермерського) господарства «Союз» (код ЄДРПОУ 21896354) №1 від 17.01.2022 року, складену та направлену Селянським (Фермерським) господарством «Союз» (код ЄДРПОУ 21896354) для реєстрації, датою її фактичного подання.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає про невідповідність спірного рішення вимогам чинного законодавства. Також вказує, що на вимогу контролюючого органу, після зупинення реєстрації податкової накладної, позивачем надані письмові пояснення разом з документами, що стали підставою для складення податкової накладної, проте, відповідні документи не були взяті Комісією до уваги, у зв`язку з чим прийняті оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН. Окрім того, оспорюване рішення не містить обґрунтувань підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості платників податку. Поряд із цим, слід відмітити, що оскаржуване рішення не містить інформацію, яка безпосередньо ними використовувалась при прийнятті рішень про віднесення до ризикових платників. Комісія контролюючого органу, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органів наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування, має обґрунтувати на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.

04.07.2023 року ГУ ДПС у Дніпропетровській області до суду подано відзив на позовну заяву, в якому відповідач-1 просить відмовити у задоволенні позовних вимог. В мотивування вказаного відповідач-1 зазначив наступне. Комісією Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області прийнято спірне рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, у зв`язку з ненаданням платником податку письмових пояснень та документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165. Отже, комісія при прийнятті оскаржуваного рішення діяла у межах своїх повноважень та у спосіб, що передбачений законом. Зауважено щодо дискреційності повноважень Державної податкової служби України з реєстрації податкової накладної. Також вказано, що позовні вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну є передчасними, та належним способом захисту порушеного права є зобов`язання Головного управління ДПС у Дніпропетровській області повторно розглянути питання щодо реєстрації податкової накладної.

04.07.2023 року ДПС України до суду подано відзив на позовну заяву, в якому відповідач-2 просить відмовити у задоволенні позовних вимог. В мотивування вказаного відповідач-2 зазначив про те, що наділивши державні органи та осіб, уповноважених на виконання функцій держави дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному державному органу та особам уповноваженим на виконання функцій держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення, а отже позовні вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну є необґрунтованими, оскільки без надання правової оцінки рішенню комісії регіональною, рівня, зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну є передчасним.

04.07.2023 року позивач подав до суду відповіді на відзиви де зазначив, що відповідачі не подали будь - яких доказів на спростування зазначених в позовній заяві обставин. Отже висновки, зазначені у відзивах на позовну заяву є необґрунтованими.

За відомостями з витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 15.06.2023 року зазначена вище справа розподілена та 16.06.2023 року передана судді Пруднику С.В.

20.06.2023 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду прийнято до свого провадження означену позовну заяву та призначено справу до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Справа розглянута в межах строку розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження, встановленогостаттею 258 Кодексу адміністративного судочинства України- в межах шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Відповідно до ч.1ст.243 КАС Українисуди ухвалюють рішення іменем України негайно після закінчення судового розгляду.

Згідно ч.3ст. 263 КАС Українисправи, визначені частиною першою цієї статті, суд розглядає у строк не більше тридцяти днів з дня відкриття провадження у справі.

Відповідно до ч.4 та ч.5ст.120 КАС Україниостаннім днем строку, який закінчується вказівкою на певний день, вважається цей день. Якщо закінчення строку припадає на вихідний, святковий чи інший неробочий день, останнім днем строку є перший після нього робочий день.

Враховуючи, що провадження у справі відкрито 20.06.2023 року, строки розгляду даної справи, визначеніст.262 КАС України, у зв`язку із перебуванням головуючого судді Прудника С.В. у період з 31.07.2023 року по 25.08.2023 включно у відпустці, в силу положеньст.120 КАС України, рішення суду складено суддею 28.08.2023 року (перший робочий день).

Дослідивши всі документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позовну заяву слід задовольнити з огляду на таке.

Судом встановлено, матеріалами справи підтверджено, що Селянське (Фермерське) господарство «Союз» (далі - СФГ «СОЮЗ» та/або Господарство) є юридичною особою (код ЄДРПОУ 21896354), яке було створено 10 січня 1994 року (дата державної реєстрації: 10 січня 1994 року, реєстраційний номер: 12051200000000588), як платник єдиного податку 4 групи, що підтверджується інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань.

З 09 липня 1997 року зареєстроване платником податку на додану вартість, що підтверджується Витягом №2304194500005 з реєстру платників ПДВ, яке було видане 01.02.2023р. (додається до позову).

Засновником СФГ «СОЮЗ» є ОСОБА_1 , який відповідно до Статуту і на даний час керує роботою господарства та входить до органів управляння господарством.

З 23 листопада 2022 року виконавчим органом та головою СФГ «СОЮЗ» є ОСОБА_2 (син), що підтверджується Статутом, Рішенням засновника СФГ «СОЮЗ» та наказом по господарству №09/22 від 23 листопада 2022 року.

Головною метою діяльності господарства є отримання прибутку шляхом виробництва сільськогосподарської продукції, її переробки, реалізації та здійснення інших видів діяльності.

Види діяльності СФГ «СОЮЗ» підтверджуються згідно інформації та Випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань від 30.11.2022р., номер запису 295520896349.

Так, основний вид економічної діяльності: 01.11. - Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний).

Допоміжні види діяльності:

01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві;

46.90 Неспеціалізована оптова торгівля;

47.11 Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами.

Підприємством вирощуються такі види сільськогосподарських культур: пшениця - код УКТЗЕД 1001; ячмінь - код УКТЗЕД-1003; кукурудза - код УКТЗЕД-1005; ріпак - код УКТЗЕД 1205 та соняшник - код УКТЗЕД-120600.

Середньооблікова кількість найманих працівників станом на 01.01.2023р. складає у кількості 4 працівників, а саме: голови господарства - 1 особа, трактористів-машиністів - 3 особи. А середня заробітна плата найманих працівників станом на 2023р. складає: 7631,13 грн., що підтверджується штатним розписом від 02 січня 2023 року.

У 2022 році середньооблікова кількість найманих працівників станом на 01.01.2022р. складала у кількості 5 працівників, що підтверджується штатним розписом та податковим розрахунком суми доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за З та 4 квартал 2022 року разом із квитанцією №2 про прийняття (додаються до позову).

За 2021 рік податок на доходи найманих працівників склав 70430,57 грн., військовий збір - 6205,55 грн., ЄСВ - 80814,65 грн.

За 2022 рік податок на доходи найманих працівників склав 77591,62 грн., військовий збір - 6445,23 грн., ЄСВ - 94899,20 грн.

Урожайність та засіяні площі. За підсумками 2021-2022 років згідно статистичної звітності (форми №29-сг (річна)) та форми 4-сг (річна) середня урожайність основних видів сільськогосподарських культур склала та було засіяно: культура (2021 року - пшениця озима площею 106 га; валовий збір, ц 3200; урожайність, ц/га 30,2; культура (2021 року соняшник озима площею 150,09 га; валовий збір, ц 3150,88; урожайність, ц/га 21,0; культура (2021 року - ячмінь площею 60 га; валовий збір, ц 1000; урожайність, ц/га 16,7; культура (2022 року - пшениця озима площею 150 га; валовий збір, ц 4500; урожайність, ц/га 30,0; культура (2022 року - соняшник площею 150 га; валовий збір, ц 1500; урожайність, ц/га 10,0.

Вище зазначені обставини підтверджуються Звітом 29-сг (річна) про площі та валові збори врожаю сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду у 2021-2022 році (додається до позову). Також інформація щодо засіяної площі та зібраного урожаю міститься в Звіті 4-сг (річна) про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2021-2022 років.

Складські приміщення. Для зберігання зібраного врожаю господарством використовується складське приміщення, яке є власністю господарства та знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , що підтверджено інформацією, яка відображена в формі №20-ОПП (повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які проводиться діяльність.

Земельні ділянки. Для здійснення господарської діяльності у господарства на умовах оренди знаходяться земельні ділянки. Так, на протязі усієї діяльності, починаючи з 1994 року господарством укладались та реєструвались договори оренди землі з власниками земельних ділянок (паїв). Площа сільськогосподарських угідь станом на 01.01.2023р. складає 356,9714 га, що підтверджується формою №20-ОПП та податковою декларацією платника єдиного податку за 2023р. Відповідно до укладених договорів орендна плата за 2022 рік склала - 653200,00 грн., з якої сплачено до бюджету податок на доходи з фізичних осіб (орендодавців) - 118000,00 грн., військовий збір - 9900,00 грн.

Інформація про основну сільськогосподарську техніку господарства. Для обробітку наявних земельних ділянок у власності господарства знаходяться наступна основна сільськогосподарська техніка: трактор колісний, реєстраційний номер НОМЕР_1 , марка БЕЛАРУС-892, рік випуску 2021, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію машини серія НОМЕР_2 ; трактор колісний, реєстраційний номер НОМЕР_3 , марка БЕЛАРУС-1025.2, рік випуску 2015, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію машини серія НОМЕР_4 ; трактор колісний, реєстраційний номер НОМЕР_5 , марка БЕЛАРУС-892, рік випуску 2013, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію машини серія НОМЕР_6 ; трактор колісний, реєстраційний номер НОМЕР_7 , марка CASE ІН PUMA 210, рік випуску 2019, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію машини серія НОМЕР_8 ; комбайн зернозбиральний, реєстраційний номер НОМЕР_9 , марка ДОН-1500Б, рік випуску 2004, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію машини серія НОМЕР_10 ; трактор колісний, реєстраційний номер НОМЕР_11 , марка БЕЛАРУС-1025.2, рік випуску 2022, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію машини серія НОМЕР_12 .

Вся наявна матеріально-технічна база підтверджується належними документами, зокрема свідоцтвом про реєстрацію машини.

Забезпечення сировиною для вирощування с/г продукції. Стосовно посівного матеріалу, основною сировиною для вирощування с/г продукції, зокрема соняшнику 2021р., є придбані для виробничого процесу, як-то: насіння та посадковий матеріал код УКТЗЕД - 1206001000, що позивач закупив у основного контрагента, яким є: ТОВ «АГРО ПРАЙД» (ІПН 377076804179), що підтверджується договором поставки №200121-1 від 20.01.2021р., доповненням №1 від 20.01.2021 та доповненням №2 до договору поставки, рахунком на оплату №65 від 20.01.2021р., видатковою накладною №104 від 21.01.2021р., ТТН №104 від 21.01.2021р., банківською випискою за 2021р. Під час здійснення господарської діяльності та зокрема для вирощування врожаю соняшнику 2021р. позивач використовує мінеральні добрива, пестициди, засоби захисту рослин, регулятори росту рослин і мікродобрива, постачальником яких є товариство з обмеженою відповідальністю «МИНЕРАЛИС» (код ЄДРПОУ 433086580). Зазначена обставина підтверджується відповідними документами, а саме: копією Договору поставки №220129 від 22.01.2021р., разом із специфікацією №1 від 22.01.2021р., специфікацією №2 від 28.01.2021р., копією рахунку на оплату №121 від 29.01.2021 року, копією видаткової накладної №111 від 29.01.2021 року, банківською випискою за 2021р. Для функціонування наявної сільськогосподарської техніки Позивач придбає паливо у товариства з обмеженою відповідальністю «НЄФТЕК ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 40156582). Документи, що підтверджують придбання пального додаються до позову, а саме: договір поставки №Б-01/01/23-22/НТ від 01.01.2023р., договір поставки № Б-19/09/16- 01/НТ від 19.09.2016р., відповідні копії рахунку-фактури №СФ-0001567 від 11.11.2022р., видаткової накладної №0000001728 від 14.11.2022р., товарно-транспортні накладні на відпуск нафтопродуктів №ТТН-000996 від 14.11.2022р. банківською випискою за 2021- 2022р. Задля зберігання пального, позивач має ліцензію на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки) від 26.01.2021 (термін дії до 29.01.2026р., реєстраційний номер 04190414202100011, адреса місця зберігання: Дніпропетровська область, Криничанський район, селище міського типу Божедарівка, вулиця Виконкомівська, 37/А), що підтверджується відповідною ліцензією, що додається до позову. А також Позивач має у власності заправочний блок та ємність для зберігання вказаного пального, які розташовані за адресою зберігання: Дніпропетровська область, Криничанський район, селище міського типу Божедарівка, вулиця Виконкомівська, 37/А, що підтверджується формою №20-ОПП.

Разом з цим, також контрагентами з поставки сировини для вирощування також є: ТОВ «ЕРАСТІВСЬКА ДС ДУ ІЗК НААН УКРАЇНА» (ІПН 004966504281), ТОВ «ФІРМА ЕРІДОН» (ІПН 431066910170), ТОВ «ТЕХНОТОРГ-ДОН» (ІПН 317648114012), ТОВ «АГРО ТЕК-ІНВЕСТ» (ІПН 365731904619), ТОВ «АГРО-СОЮЗ-КИЇВ» (ІПН 252728126537).

Основними покупцями виготовленої с/г продукції є: соняшник - код УКТЗЕД - 120600, ТОВ «ЕНЕРГЕТИК ДНІПРО» (ІПН 414673604647); пшениця - код УКТЗЕД - 1001, ТОВ «ЗЕРНОВА ПЛЮС» (ІПН 396996104192).

Як зазначив позивач у поданій до суду позовній заяві, за період його господарської діяльності у 2022 році розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва (сума доходу від сільськогосподарської діяльності) склала 3721345,80 грн., що підтверджується розрахунком частки с/г товаровиробника за 2022р., а також фінансовою звітністю малого підприємства (Баланс на 31.12.2022р.).

17.01.2022 року між СФГ «СОЮЗ» (постачальник) та ТОВ "ЕНЕРГЕТИК ДНІПРО" (покупець) було укладено договір поставки №С/17/01-1 (далі - Договір), додається до позову.

Згідно п.1.1. Договору, постачальник зобов`язується в порядку та на умовах визначених договором передавати у власність покупцю товар - насіння соняшникове 2021 року, українського походження, а покупець зобов`язується прийняти товар та розрахуватися за нього в порядку та на умовах передбачених даним договором.

Згідно п.3.1. Договору, кількість, ціна та вартість Товару, строк та умови (базис) поставки Товару, умови оплати Товару, що поставляється згідно цього Договору, а також інші умови, які Сторони бажають узгодити, визначається в специфікації до цього Договору. У випадку розбіжностей між специфікацією і цим договором, умови специфікації мають пріоритет.

Так, відповідно до умов специфікації №1 від 17.01.2022р., що була підписана до Договору (додається до позову), сторони узгодили: п.1 - постачання насіння соняшникове 2021р., у кількості 200 т (+/- 10%), на загальну суму 4 000 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 14% - 491 228,07 грн.; п.2 - поставка товару за даною специфікацією здійснюється на умовах EXW Інкотермс 2010, з урахуванням умов, визначених цією специфікацією. Постачальник приймає на себе зобов`язання своїми силами та за свій рахунок здійснити завантаження товару в транспортний засіб, наданий покупцем, та несе відповідальність за втрату Товару під час його завантаження; п. 3 - поставка товару по даному додатку здійснюється до 20 січня 2022р. включно; п.4 - розрахунки за товар здійснюються на наступних умовах: 86 % вартості товару протягом 3 (трьох) банківських днів по факту підписання сторонами цієї специфікації; 14% вартості товару протягом 3 (трьох) банківських днів, з моменту реєстрації податкових накладних постачальником та отримання від постачальника належним чином оформлених первинних документів (оригінали з підписом та печаткою Постачальника).

ТОВ "ЕНЕРГЕТИК ДНІПРО" (код ЄДРПОУ 41467362) у відповідності до умов специфікації та на підставі рахунку-фактури №1 від 17.01.2022р., було сплачено суму попередньої оплати у розмірі 86% вартості товару (за насіння соняшникове 2021р. згідно договору №С/17/01-1 від 17.01.2021р.) в сумі 3 440 000,00 грн., що підтверджується банківською випискою АТ КБ «ПРИВАТБАНК» за період з 01.01.2022 по 31.12.2022р.

На виконання вимог ст.187 та ст.201 ПК України, за першою подією СФГ «СОЮЗ» було виписано і направлено на реєстрацію до ЄРПН податкову накладну №1 від 17.01.2022 року на суму 3 440 00,01 грн. з ПДВ (ПДВ 14% - 422 456,14 грн.).

Однак, реєстрація цієї податкової накладної, поданої до ЄРПН, була зупинена, про що податковим органом було складено та направлено на адресу позивача квитанцію від 21.10.2022 щодо зупинення реєстрації зазначеної податкової накладної.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначено, що: Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 17.01.2022 року №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

27.02.2023р. позивачем було подано відповідні письмові пояснення стосовно Факту виписки податкової накладної з наданням первинних та інших документів до письмових пояснень (кількість додатків складає 36 документів), що підтверджується повідомленням №1 від 27.02.2023 року про подання пояснень та копій первинних документів щодо податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено.

В поясненнях (вих.№01 від 27.02.2023р.) було зазначено відповідні відомості на підтвердження та обґрунтування інформації, зазначеної в податковій накладній, а також щодо наявності у позивача необхідних виробничих потужностей, сировини та ресурсів.

Перелік документів та самі документи, що були подані позивачем разом із поясненням від 27.02.2023р.

Зокрема позивачем було подано підтверджуючи документи щодо господарської операції по реалізації власно вирощеного соняшника врожаю 2021 року покупцю ТОВ "ЕНЕРГЕТИК ДНІПРО" та інформацію щодо виробничої діяльності та ресурсів позивача, а саме: первинні документи по господарській операції, як-то: копія договору поставки №017/01-1 від 17.01.2022, укладеного з ТОВ "ЕНЕРГЕТИК ДНІПРО", разом із додатком (вимоги щодо якості товару) та специфікацією №1 від 17.01.2022; копія рахунку-фактури №1 від 17.01.2022 на суму 3 440 000,01 грн. (ПДВ 14% - 422 456,14 грн.); копія банківської виписки АТ КБ «ПРИВАТБАНК» за період з 01.01.2022 по 31.12.2022р., з якої вбачається здійснення попередньої оплати товару на суму 3 440 000,00 грн.; копії видаткових накладних №1с від 17.01.2022р., №2с від 17.01.2022р., №3с від 17.01.2022р., №4с від 18.01.2022р., №5с від 18.01.2022р., №6с від 18.01.2022р., №7с від 19.01.2022р., №8с від 19.01.2022р.; копії ТТН №001 від 17.01.2022р., ТТН №002 від 17.01.2022р., ТТН №003 від 17.01.2022р., ТТН №004 від 18.01.2022р., ТТН №005 від 18.01.2022р., ТТН №006 від 18.01.2022р., ТТН №007 від 19.01.2022р., ТТН №008 від 19.01.2022р.; інформацію та документи щодо отриманої сировини (насіння та посівного матеріалу), мікродобрив, дизпалива для виробництва сільськогосподарської продукції тощо, як-то: договір поставки №200121-1 від 20.01.2021р., укладений з ТОВ «АГРО ПРАИД» (ІПН 377076804179), який є та був основним контрагентом з постачання сировини (насіння та посадкового матеріалу) для вирощування Позивачем, зокрема соняшнику 2021р., реалізованого покупцю ТОВ "ЕНЕРГЕТИК ДНІПРО", разом із доповненням №1 від 20.01.2021 та доповненням №2 до договору поставки, рахунком на оплату №65 від 20.01.2021р., видатковою накладною №104 від 21.01.2021р., ТТН №104 від 21.01.2021р.; копії договору поставки №220129 від 22.01.2021р., укладеного з ТОВ «МИНЕРАЛИС» (код ЄДРПОУ 433086580) на постачання селітри аміачної, разом із специфікацією №1 від 22.01.2021р., специфікацією №2 від 28.01.2021р., копією рахунку на оплату №121 від 29.01.2021року, копією видаткової накладної №111 від 29.01.2021року; копії договору поставки №Б-01/01/23-22/НТ від 01.01.2023р., укладеного з ТОВ «НЄФТЕК ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 40156582), відповідні копії рахунку-фактури №СФ-0001567 від 11.11.2022р., видаткової накладної №0000001728 від 14.11.2022р., товарно-транспортні накладні на відпуск нафтопродуктів №ТТН-000996 від 14.11.2022р., що підтверджують придбання дизельного пального Позивачем для виробничої діяльності; копію ліцензії на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки) від 26.01.2021 (термін дії до 29.01.2026р., реєстраційний номер 04190414202100011); інформацію та документи щодо створення СФГ, видів діяльності, системи оподаткування, статутні документи тощо, як-то: копії виписки з ЄДРПОУ, витягу з реєстру ПДВ, статуту СФГ «СОЮЗ», рішення та наказ засновника про призначення головою СФГ «СОЮЗ» ОСОБА_2 ; інформацію та документи про наявність земельних ділянок на умовах оренди, перелік основних засобів, інформація щодо складу для зберігання продукції, працюючих найманих працівників, статистична звітність на 2021-2022р., скільки було посіяно та зібрано під урожай 2021р., тощо., як-то: копії звітів 29-сг (річна) про площі та валові збори врожаю сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду за 2021- 2022р., копії звітів 4-сг (річна) про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай за 2021-2022р.; копії податкового розрахунку суму доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також нарахованого єдиного внеску за 2022р.; копію податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи із відомостями про наявність земельних ділянок та розрахунок загального мінімального податкового зобов`язання за податковий звітний 2022 р.; копії форми №20-ОПП (оренда землі, ємкість для зберігання пального, заправочний блок); копії свідоцтва про реєстрацію сільськогосподарської техніки, яка перебуває у власності СФГ «СОЮЗ» (позивача) та використовується у господарській діяльності; копію затвердженого штатного розпису та інформацію про кількість найманих працівників, їх заробітні плати та сплачені податки; копію розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва (сума доходу від сільськогосподарської діяльності) СФГ «СОЮЗ» за 2022р.; копію декларації єдиного податку СФГ «СОЮЗ» за 2023р. та інші документи згідно переліку документів, який було додано до пояснювальної за вих. №01 від 27.02.2023р. до повідомлення.

Контролюючий орган, після отримання від позивача письмових пояснень з доданими первинними та іншими документами, запитів щодо недостатності документів для прийняття рішення в рамках розглядуваних пояснень не направляв.

Проте, за результатами розгляду наданих пояснень. Комісією прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 01.03.2023 року №8354957/21896354. відповідно до якого позивачу було відмовлено у реєстрації податкової накладної від 17.01.2022р. №1, із зазначенням таких підстав, як-то: ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарі (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити) - без підкреслення тих документів, які безпосередньо не надані позивачем, як того вимагає Форма даного рішення.

В графі додаткова інформація було зазначено: без підтвердження обґрунтованості оформлення ПН даними бухгалтерського обліку. Відсутня інформація щодо зберігання товару, складська квитанція на зерно. Згідно наданих документів (29СГ) невідповідність кількості зібраного врожаю соняшника реалізованій кількості на адресу покупця. Відсутні документи ОСВ по рахунках 26,28,361,631 тощо.

У зв`язку з чим, користуючись своїм правом, позивачем 08.03.2023 р. рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН № 8354957/21896354 від 01.03.2023р. було оскаржено в адміністративному порядку.

Зокрема до скарги було додано додатків у кількості 40 документів, що включали документи подані разом із поясненнями та додаткові документи.

Однак, за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації ПН/РК в ЄРНП, було прийнято рішення від 15.03.2023р. №26282/21896354/2, яким було залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації ПН/РК в ЄРПН без змін (додається до позовної заяви).

Зокрема, в графі Підстави зазначено: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи) у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Посилаючись на наведені обставини, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд виходить із наступного.

Частиною 2статті 19 Конституції Українипередбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Відповідно до ч. 2ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначеніКонституцієюта законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено).

Аналізуючи правомірність прийняття оскаржуваного рішення, що є змістом правовідносин у цій справі, відповідно до приписівст. 2 КАС України, суд виходить із такого.

Спірні правовідносини врегульовано нормамиПодаткового кодексу України.

Згідно з пп. а, б п.185.1 ст. 185 ПК України, об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно достатті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно достатті 186 цього Кодексу.

Пунктом187.1 статті 187 ПК Українивстановлено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до пункту 188.1 статті 188 ПК України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів. До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв`язку з компенсацією вартості товарів/послуг. До бази оподаткування включаються вартість товарів/послуг, які постачаються, та вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо отримувачем товарів/послуг, поставлених таким платником податку.

Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/ послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт201.7 статті 201 ПК України).

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/ розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/ послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті14 Податкового кодексу України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

За приписами пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Так, постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, яка набула чинності з 01.02.2020, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів (далі - Порядок №1165).

Відповідно до п.2 Порядку № 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.

Згідно з п. 5 Порядку № 1165 (в редакції від 12.10.2022 року) платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

6. У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/ розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/ розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п. 7 Порядку №1165).

Відповідно до пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Так, відповідно до отриманих позивачем квитанцій, реєстрація спірних накладної зупинена у зв`язку із відповідністю платника податку п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Критерії ризиковості здійснення операцій є Додатком №3 до Порядку №1165.

Відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/ розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.

Так, в Квитанції контролюючий орган, пославшись на відповідність п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, запропонував надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній.

Крім того, вищезазначена Квитанція не містить інформації, які документи необхідні контролюючому органу для прийняття рішення про реєстрацію спірної податкової накладної.

Відповідно до пункту 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 (далі - Порядок №520), перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно пункту 11 Порядку №520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Аналіз наведених правових норм дає підстав для висновку, що рішення Комісії Державної податкової служби України повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

В оскаржуваному рішенні комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській від 01.03.2023р. №8354957/21896354 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 1 від 17.01.2022 року, підставою їх прийняття зазначено «ненаданням платником податку копій документів; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити)».

При цьому, зі змісту оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних вбачається, що в них у відповідних пунктах стосовно підстав для відмови у реєстрації податкової накладної не підкреслено потрібні документи, в той час як в приписці до цих пунктів, у дужках, зазначено, що документи, які не надано платником необхідно підкреслити. Також, відповідно до приписки до пункту «Додаткова інформація», в ньому потрібно вказувати перелік конкретних документів, які не були надані та в яких є порушення і які саме порушення, проте, контролюючий орган проігнорував цю вимогу, що свідчить про не надання комісією належної оцінки, які ж саме документи були складені з порушенням законодавства платником податку, і яким чином це унеможливило реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.

Лише зазначення про надання документів з порушенням законодавства не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.

Зазначене свідчить, що контролюючий орган обмежився формальним підходом до виконання своїх обов`язків, не дослідивши первинні документи підприємства за спірними накладними за їх наявності.

Відтак, надіслані СФГ «Союз», письмові пояснення з копіями первинних та інших документів повністю відображають зміст господарських операцій позивача із його контрагентом та були достатніми для прийняття податковим органом рішення про реєстрацію податкової накладної.

Окрім того, у постановах від 12 листопада 2019 року у справі №816/2183/18, від 21 травня 2019 року у справі №0940/1240/18, від 18 лютого 2020 року у справі №360/1776/19, від 27 квітня 2020 року у справі №360/1050/19, від 18 червня 2020 року у справі №824/245/19-а та ряду інших Верховний Суд наголошував на тому, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Одночасно, у межах спірних правовідносин, слід звернути увагу на той факт, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.

Предметом розгляду, у даному випадку, є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. А тому, суд за результатами розгляду справи не робить висновків щодо реальності операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.

При цьому, за необхідне зазначити, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, ГУ ДПС у Дніпропетровській області від 01.03.2023р. №8354957/21896354 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 1 від 17.01.2022 року є протиправним та підлягає скасуванню.

Згідно з приписами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/ розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням Державної податкової служби України.

В даному випадку, зобов`язання ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану позивачем податкову накладну не є порушенням дискреційних повноваженьГУ ДПС в частині подання висновку щодо реєстрації податкової накладної, оскільки суд надав оцінку тим самим документам та поясненням, які були предметом розгляду комісії.

Суд вважає, що обраний позивачем спосіб захисту порушеного права є належним, ефективним та гарантує, що спір між сторонами буде остаточно вирішений та не зумовить повторне звернення позивача до суду.

Відтак, суд приходить до висновку про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 17.01.2022 року датою її фактичного подання на реєстрацію, тобто 21.10.2022 року.

Відповідно дост. 90 Кодексу адміністративного судочинства Українисуд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Згідно ізст. 77 Кодексу адміністративного судочинства Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на зазначене суд приходить до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, а тому підлягають задоволенню.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини першоїстатті 139 КАС Українипри задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем під час розгляду справи було сплачено судовий збір на суму 2684 грн.

Враховуючи задоволення позовних вимог, на користь позивача підлягає стягненню судовий збір у розмірі 2684 грн. за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, оскільки спірне рішення саме комісії регіонального рівня призвело до виникнення спірних правовідносин.

Керуючись ст. ст. 2, 77, 78, 242-243, 245-246, 258 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Селянського (Фермерського) господарства «Союз» до відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, відповідача-2: Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 01.03.2023р. №8354957/21896354 про відмову в реєстрації податкової накладної Селянського (Фермерського) господарства «Союз» (код ЄДРПОУ 21896354) №1 від 17.01.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Селянського (Фермерського) господарства «Союз» (код ЄДРПОУ 21896354) №1 від 17.01.2022 року, складену та направлену Селянським (Фермерським) господарством «Союз» (код ЄДРПОУ 21896354) для реєстрації, датою її фактичного подання, тобто 21.10.2022 року.

Стягнути на користь Селянського (Фермерського) господарства «Союз» (код ЄДРПОУ 21896354) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2684 грн. (двісті шістсот вісімдесят чотири гривні) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ ВП: 44118658).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимогстатті 255 Кодексу адміністративного судочинства Українита може бути оскаржене встроки, передбачені статтею295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя С. В. Прудник

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.08.2023
Оприлюднено04.09.2023
Номер документу113150558
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —160/13417/23

Ухвала від 11.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Постанова від 06.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 16.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 16.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 22.09.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Рішення від 28.08.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

Ухвала від 20.06.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні