Постанова
від 06.12.2023 по справі 160/13417/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

06 грудня 2023 року м. Дніпросправа № 160/13417/23

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Щербака А.А. (доповідач),

суддів: Баранник Н.П., Малиш Н.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28 серпня 2023 року (суддя Прудник С.В.) у справі за позовом Селянського (Фермерського) господарства «Союз» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Селянське (Фермерське) господарство «Союз» звернулось з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28 серпня 2023 року позов задоволено.

Суд вирішив визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 01.03.2023р. №8354957/21896354 про відмову в реєстрації податкової накладної Селянського (Фермерського) господарства «Союз» (код ЄДРПОУ 21896354) №1 від 17.01.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Селянського (Фермерського) господарства «Союз» (код ЄДРПОУ 21896354) №1 від 17.01.2022 року, складену та направлену Селянським (Фермерським) господарством «Союз» (код ЄДРПОУ 21896354) для реєстрації, датою її фактичного подання, тобто 21.10.2022 року.

Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області подана апеляційна скарга, просить рішення суду першої інстанції скасувати, у задоволенні позовної заяви відмовити повністю.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що судом першої інстанції порушено норми матеріального та процесуального права, судом не було враховано, що обов`язок підтвердити реальність операцій за якими було складено податкові накладні виникає у платника податку з моменту зупинення такої податкової накладної, а для отримання відповідної податкової вигоди такий платник податків зобов`язаний надати первинні документи до Комісії регіонального рівня. Позивачем реальність господарської операції не було доведено.

Адміністративна справа розглянута апеляційним судом відповідно до пункту 3 частини 1 ст.311 КАС України в порядку письмового провадження, на підставі наявних у ній доказів.

Колегія суддів доходить висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.

Як було встановлено судом першої інстанції, Селянське (Фермерське) господарство «Союз» є юридичною особою (код ЄДРПОУ 21896354), яке було створено 10 січня 1994 року (дата державної реєстрації: 10 січня 1994 року, реєстраційний номер: 12051200000000588), як платник єдиного податку 4 групи, що підтверджується інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань.

З 09 липня 1997 року зареєстроване платником податку на додану вартість, що підтверджується Витягом №2304194500005 з реєстру платників ПДВ, яке було видане 01.02.2023р. (додається до позову).

Види діяльності СФГ «СОЮЗ» підтверджуються згідно інформації та Випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань від 30.11.2022р., номер запису 295520896349.

Так, основний вид економічної діяльності: 01.11. - Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний).

Допоміжні види діяльності:

01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві;

46.90 Неспеціалізована оптова торгівля;

47.11 Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами.

Підприємством вирощуються такі види сільськогосподарських культур: пшениця - код УКТЗЕД 1001; ячмінь - код УКТЗЕД-1003; кукурудза - код УКТЗЕД-1005; ріпак - код УКТЗЕД 1205 та соняшник - код УКТЗЕД-120600.

Середньооблікова кількість найманих працівників станом на 01.01.2023р. складає у кількості 4 працівників, а саме: голови господарства - 1 особа, трактористів-машиністів - 3 особи. А середня заробітна плата найманих працівників станом на 2023р. складає: 7631,13 грн., що підтверджується штатним розписом від 02 січня 2023 року.

У 2022 році середньооблікова кількість найманих працівників станом на 01.01.2022р. складала у кількості 5 працівників, що підтверджується штатним розписом та податковим розрахунком суми доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за З та 4 квартал 2022 року разом із квитанцією №2 про прийняття (додаються до позову).

За 2021 рік податок на доходи найманих працівників склав 70430,57 грн., військовий збір - 6205,55 грн., ЄСВ - 80814,65 грн.

За 2022 рік податок на доходи найманих працівників склав 77591,62 грн., військовий збір - 6445,23 грн., ЄСВ - 94899,20 грн.

Урожайність та засіяні площі. За підсумками 2021-2022 років згідно статистичної звітності (форми №29-сг (річна)) та форми 4-сг (річна) середня урожайність основних видів сільськогосподарських культур склала та було засіяно: культура (2021 року - пшениця озима площею 106 га; валовий збір, ц 3200; урожайність, ц/га 30,2; культура (2021 року соняшник озима площею 150,09 га; валовий збір, ц 3150,88; урожайність, ц/га 21,0; культура (2021 року - ячмінь площею 60 га; валовий збір, ц 1000; урожайність, ц/га 16,7; культура (2022 року - пшениця озима площею 150 га; валовий збір, ц 4500; урожайність, ц/га 30,0; культура (2022 року - соняшник площею 150 га; валовий збір, ц 1500; урожайність, ц/га 10,0.

Вище зазначені обставини підтверджуються Звітом 29-сг (річна) про площі та валові збори врожаю сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду у 2021-2022 році (додається до позову). Також інформація щодо засіяної площі та зібраного урожаю міститься в Звіті 4-сг (річна) про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2021-2022 років.

Складські приміщення. Для зберігання зібраного врожаю господарством використовується складське приміщення, яке є власністю господарства та знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , що підтверджено інформацією, яка відображена в формі №20-ОПП (повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які проводиться діяльність.

Земельні ділянки. Для здійснення господарської діяльності у господарства на умовах оренди знаходяться земельні ділянки. Так, на протязі усієї діяльності, починаючи з 1994 року господарством укладались та реєструвались договори оренди землі з власниками земельних ділянок (паїв). Площа сільськогосподарських угідь станом на 01.01.2023р. складає 356,9714 га, що підтверджується формою №20-ОПП та податковою декларацією платника єдиного податку за 2023р. Відповідно до укладених договорів орендна плата за 2022 рік склала - 653200,00 грн., з якої сплачено до бюджету податок на доходи з фізичних осіб (орендодавців) - 118000,00 грн., військовий збір - 9900,00 грн.

Інформація про основну сільськогосподарську техніку господарства. Для обробітку наявних земельних ділянок у власності господарства знаходяться наступна основна сільськогосподарська техніка: трактор колісний, реєстраційний номер НОМЕР_1 , марка БЕЛАРУС-892, рік випуску 2021, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію машини серія НОМЕР_2 ; трактор колісний, реєстраційний номер НОМЕР_3 , марка БЕЛАРУС-1025.2, рік випуску 2015, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію машини серія НОМЕР_4 ; трактор колісний, реєстраційний номер НОМЕР_5 , марка БЕЛАРУС-892, рік випуску 2013, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію машини серія НОМЕР_6 ; трактор колісний, реєстраційний номер НОМЕР_7 , марка CASE ІН PUMA 210, рік випуску 2019, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію машини серія НОМЕР_8 ; комбайн зернозбиральний, реєстраційний номер НОМЕР_9 , марка ДОН-1500Б, рік випуску 2004, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію машини серія НОМЕР_10 ; трактор колісний, реєстраційний номер НОМЕР_11 , марка БЕЛАРУС-1025.2, рік випуску 2022, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію машини серія НОМЕР_12 .

Вся наявна матеріально-технічна база підтверджується належними документами, зокрема свідоцтвом про реєстрацію машини.

Забезпечення сировиною для вирощування с/г продукції. Стосовно посівного матеріалу, основною сировиною для вирощування с/г продукції, зокрема соняшнику 2021р., є придбані для виробничого процесу, як-то: насіння та посадковий матеріал код УКТЗЕД - 1206001000, що позивач закупив у основного контрагента, яким є: ТОВ «АГРО ПРАЙД» (ІПН 377076804179), що підтверджується договором поставки №200121-1 від 20.01.2021р., доповненням №1 від 20.01.2021 та доповненням №2 до договору поставки, рахунком на оплату №65 від 20.01.2021р., видатковою накладною №104 від 21.01.2021р., ТТН №104 від 21.01.2021р., банківською випискою за 2021р. Під час здійснення господарської діяльності та зокрема для вирощування врожаю соняшнику 2021р. позивач використовує мінеральні добрива, пестициди, засоби захисту рослин, регулятори росту рослин і мікродобрива, постачальником яких є товариство з обмеженою відповідальністю «МИНЕРАЛИС» (код ЄДРПОУ 433086580). Зазначена обставина підтверджується відповідними документами, а саме: копією Договору поставки №220129 від 22.01.2021р., разом із специфікацією №1 від 22.01.2021р., специфікацією №2 від 28.01.2021р., копією рахунку на оплату №121 від 29.01.2021 року, копією видаткової накладної №111 від 29.01.2021 року, банківською випискою за 2021р. Для функціонування наявної сільськогосподарської техніки Позивач придбає паливо у товариства з обмеженою відповідальністю «НЄФТЕК ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 40156582). Документи, що підтверджують придбання пального додаються до позову, а саме: договір поставки №Б-01/01/23-22/НТ від 01.01.2023р., договір поставки № Б-19/09/16- 01/НТ від 19.09.2016р., відповідні копії рахунку-фактури №СФ-0001567 від 11.11.2022р., видаткової накладної №0000001728 від 14.11.2022р., товарно-транспортні накладні на відпуск нафтопродуктів №ТТН-000996 від 14.11.2022р. банківською випискою за 2021- 2022р. Задля зберігання пального, позивач має ліцензію на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки) від 26.01.2021 (термін дії до 29.01.2026р., реєстраційний номер 04190414202100011, адреса місця зберігання: Дніпропетровська область, Криничанський район, селище міського типу Божедарівка, вулиця Виконкомівська, 37/А), що підтверджується відповідною ліцензією, що додається до позову. А також Позивач має у власності заправочний блок та ємність для зберігання вказаного пального, які розташовані за адресою зберігання: Дніпропетровська область, Криничанський район, селище міського типу Божедарівка, вулиця Виконкомівська, 37/А, що підтверджується формою №20-ОПП.

Контрагентами з поставки сировини для вирощування також є: ТОВ «ЕРАСТІВСЬКА ДС ДУ ІЗК НААН УКРАЇНА» (ІПН 004966504281), ТОВ «ФІРМА ЕРІДОН» (ІПН 431066910170), ТОВ «ТЕХНОТОРГ-ДОН» (ІПН 317648114012), ТОВ «АГРО ТЕК-ІНВЕСТ» (ІПН 365731904619), ТОВ «АГРО-СОЮЗ-КИЇВ» (ІПН 252728126537).

Основними покупцями виготовленої с/г продукції є: соняшник - код УКТЗЕД - 120600, ТОВ «ЕНЕРГЕТИК ДНІПРО» (ІПН 414673604647); пшениця - код УКТЗЕД - 1001, ТОВ «ЗЕРНОВА ПЛЮС» (ІПН 396996104192).

У 2022 році розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва (сума доходу від сільськогосподарської діяльності) склала 3721345,80 грн., що підтверджується розрахунком частки с/г товаровиробника за 2022р., а також фінансовою звітністю малого підприємства (Баланс на 31.12.2022р.).

17.01.2022 між СФГ «СОЮЗ» (постачальник) та ТОВ «ЕНЕРГЕТИК ДНІПРО» (покупець) було укладено договір поставки №С/17/01-1.

Згідно п.1.1. Договору, постачальник зобов`язується в порядку та на умовах визначених договором передавати у власність покупцю товар - насіння соняшникове 2021 року, українського походження, а покупець зобов`язується прийняти товар та розрахуватися за нього в порядку та на умовах передбачених даним договором.

Згідно п.3.1. Договору, кількість, ціна та вартість Товару, строк та умови (базис) поставки Товару, умови оплати Товару, що поставляється згідно цього Договору, а також інші умови, які Сторони бажають узгодити, визначається в специфікації до цього Договору. У випадку розбіжностей між специфікацією і цим договором, умови специфікації мають пріоритет.

Відповідно до умов специфікації №1 від 17.01.2022, що була підписана до Договору (додається до позову), сторони узгодили: п.1 - постачання насіння соняшникове 2021р., у кількості 200 т (+/- 10%), на загальну суму 4 000 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 14% - 491 228,07 грн.; п.2 - поставка товару за даною специфікацією здійснюється на умовах EXW Інкотермс 2010, з урахуванням умов, визначених цією специфікацією. Постачальник приймає на себе зобов`язання своїми силами та за свій рахунок здійснити завантаження товару в транспортний засіб, наданий покупцем, та несе відповідальність за втрату Товару під час його завантаження; п. 3 - поставка товару по даному додатку здійснюється до 20 січня 2022р. включно; п.4 - розрахунки за товар здійснюються на наступних умовах: 86 % вартості товару протягом 3 (трьох) банківських днів по факту підписання сторонами цієї специфікації; 14% вартості товару протягом 3 (трьох) банківських днів, з моменту реєстрації податкових накладних постачальником та отримання від постачальника належним чином оформлених первинних документів (оригінали з підписом та печаткою Постачальника).

ТОВ «ЕНЕРГЕТИК ДНІПРО» (код ЄДРПОУ 41467362) у відповідності до умов специфікації та на підставі рахунку-фактури №1 від 17.01.2022, було сплачено суму попередньої оплати у розмірі 86% вартості товару (за насіння соняшникове 2021р. згідно договору №С/17/01-1 від 17.01.2021) в сумі 3 440 000,00 грн., що підтверджується банківською випискою АТ КБ «ПРИВАТБАНК» за період з 01.01.2022 по 31.12.2022.

На виконання вимог ст.187 та ст.201 ПК України, за першою подією СФГ «СОЮЗ» було виписано і направлено на реєстрацію до ЄРПН податкову накладну №1 від 17.01.2022 року на суму 3 440 00,01 грн. з ПДВ (ПДВ 14% - 422 456,14 грн.).

Реєстрація цієї податкової накладної, поданої до ЄРПН, була зупинена, про що податковим органом було складено та направлено на адресу позивача квитанцію від 21.10.2022 щодо зупинення реєстрації зазначеної податкової накладної.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначено, що: Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 17.01.2022 року №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

27.02.2023 позивачем було подано відповідні письмові пояснення стосовно Факту виписки податкової накладної з наданням первинних та інших документів до письмових пояснень (кількість додатків складає 36 документів).

Позивачем було подано підтверджуючі документи щодо господарської операції по реалізації власно вирощеного соняшника врожаю 2021 року покупцю ТОВ «ЕНЕРГЕТИК ДНІПРО» та інформацію щодо виробничої діяльності та ресурсів позивача, а саме: первинні документи по господарській операції, як-то: копія договору поставки №017/01-1 від 17.01.2022, укладеного з ТОВ «ЕНЕРГЕТИК ДНІПРО», разом із додатком (вимоги щодо якості товару) та специфікацією №1 від 17.01.2022; копія рахунку-фактури №1 від 17.01.2022 на суму 3 440 000,01 грн. (ПДВ 14% - 422 456,14 грн.); копія банківської виписки АТ КБ «ПРИВАТБАНК» за період з 01.01.2022 по 31.12.2022р., з якої вбачається здійснення попередньої оплати товару на суму 3 440 000,00 грн.; копії видаткових накладних №1с від 17.01.2022р., №2с від 17.01.2022р., №3с від 17.01.2022р., №4с від 18.01.2022р., №5с від 18.01.2022р., №6с від 18.01.2022р., №7с від 19.01.2022р., №8с від 19.01.2022р.; копії ТТН №001 від 17.01.2022р., ТТН №002 від 17.01.2022р., ТТН №003 від 17.01.2022р., ТТН №004 від 18.01.2022р., ТТН №005 від 18.01.2022р., ТТН №006 від 18.01.2022р., ТТН №007 від 19.01.2022р., ТТН №008 від 19.01.2022р.; інформацію та документи щодо отриманої сировини (насіння та посівного матеріалу), мікродобрив, дизпалива для виробництва сільськогосподарської продукції тощо, як-то: договір поставки №200121-1 від 20.01.2021р., укладений з ТОВ «АГРО ПРАИД» (ІПН 377076804179), який є та був основним контрагентом з постачання сировини (насіння та посадкового матеріалу) для вирощування Позивачем, зокрема соняшнику 2021р., реалізованого покупцю ТОВ «ЕНЕРГЕТИК ДНІПРО», разом із доповненням №1 від 20.01.2021 та доповненням №2 до договору поставки, рахунком на оплату №65 від 20.01.2021р., видатковою накладною №104 від 21.01.2021р., ТТН №104 від 21.01.2021р.; копії договору поставки №220129 від 22.01.2021р., укладеного з ТОВ «МИНЕРАЛИС» (код ЄДРПОУ 433086580) на постачання селітри аміачної, разом із специфікацією №1 від 22.01.2021р., специфікацією №2 від 28.01.2021р., копією рахунку на оплату №121 від 29.01.2021року, копією видаткової накладної №111 від 29.01.2021року; копії договору поставки №Б-01/01/23-22/НТ від 01.01.2023р., укладеного з ТОВ «НЄФТЕК ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 40156582), відповідні копії рахунку-фактури №СФ-0001567 від 11.11.2022р., видаткової накладної №0000001728 від 14.11.2022р., товарно-транспортні накладні на відпуск нафтопродуктів №ТТН-000996 від 14.11.2022р., що підтверджують придбання дизельного пального Позивачем для виробничої діяльності; копію ліцензії на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки) від 26.01.2021 (термін дії до 29.01.2026р., реєстраційний номер 04190414202100011); інформацію та документи щодо створення СФГ, видів діяльності, системи оподаткування, статутні документи тощо, як-то: копії виписки з ЄДРПОУ, витягу з реєстру ПДВ, статуту СФГ «СОЮЗ», рішення та наказ засновника про призначення головою СФГ «СОЮЗ» ОСОБА_1 ; інформацію та документи про наявність земельних ділянок на умовах оренди, перелік основних засобів, інформація щодо складу для зберігання продукції, працюючих найманих працівників, статистична звітність на 2021-2022р., скільки було посіяно та зібрано під урожай 2021р., тощо., як-то: копії звітів 29-сг (річна) про площі та валові збори врожаю сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду за 2021- 2022р., копії звітів 4-сг (річна) про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай за 2021-2022р.; копії податкового розрахунку суму доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також нарахованого єдиного внеску за 2022р.; копію податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи із відомостями про наявність земельних ділянок та розрахунок загального мінімального податкового зобов`язання за податковий звітний 2022 р.; копії форми №20-ОПП (оренда землі, ємкість для зберігання пального, заправочний блок); копії свідоцтва про реєстрацію сільськогосподарської техніки, яка перебуває у власності СФГ «СОЮЗ» (позивача) та використовується у господарській діяльності; копію затвердженого штатного розпису та інформацію про кількість найманих працівників, їх заробітні плати та сплачені податки; копію розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва (сума доходу від сільськогосподарської діяльності) СФГ «СОЮЗ» за 2022р.; копію декларації єдиного податку СФГ «СОЮЗ» за 2023р. та інші документи згідно переліку документів, який було додано до пояснювальної за вих. №01 від 27.02.2023р. до повідомлення.

Комісією прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 01.03.2023 №8354957/21896354. відповідно до якого позивачу було відмовлено у реєстрації податкової накладної від 17.01.2022 №1, із зазначенням таких підстав, як-то: ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарі (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити) - без підкреслення тих документів, які безпосередньо не надані позивачем, як того вимагає Форма даного рішення.

В графі додаткова інформація було зазначено: без підтвердження обґрунтованості оформлення ПН даними бухгалтерського обліку. Відсутня інформація щодо зберігання товару, складська квитанція на зерно. Згідно наданих документів (29СГ) невідповідність кількості зібраного врожаю соняшника реалізованій кількості на адресу покупця. Відсутні документи ОСВ по рахунках 26,28,361,631 тощо.

Позивачем 08.03.2023 рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН № 8354957/21896354 від 01.03.2023р. було оскаржено в адміністративному порядку.

За результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації ПН/РК в ЄРНП, було прийнято рішення від 15.03.2023р. №26282/21896354/2, яким було залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації ПН/РК в ЄРПН без змін.

В графі Підстави зазначено: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи) у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Позивач звернувся до суду з даним позовом.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції зазначив, що відповідачами не було доведено правомірність оскарженого рішення.

Колегія суддів з висновками суду першої інстанції погоджується.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/ розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/ послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті14 Податкового кодексу України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

За приписами пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, яка набула чинності з 01.02.2020, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Відповідно до п.2 Порядку № 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.

Згідно з п. 5 Порядку № 1165 (в редакції від 12.10.2022 року) платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/ розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/ розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п. 7 Порядку №1165).

Відповідно до пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Як було встановлено судом першої інстанції, реєстрація спірних накладної зупинена у зв`язку із відповідністю платника податку п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Критерії ризиковості здійснення операцій є Додатком №3 до Порядку №1165.

Відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/ розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.

Відповідно до пункту 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно пункту 11 Порядку №520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Суд першої інстанції вірно зазначив, що рішення Комісії Державної податкової служби України повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

В оскаржуваному рішенні комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській від 01.03.2023 №8354957/21896354 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 1 від 17.01.2022, підставою їх прийняття зазначено ненаданням платником податку копій документів; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити).

Колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що контролюючий орган обмежився формальним підходом до виконання своїх обов`язків, не дослідивши первинні документи підприємства за спірними накладними за їх наявності.

Вірно судом першої інстанції також було зазначено, що надіслані СФГ «Союз», письмові пояснення з копіями первинних та інших документів повністю відображають зміст господарських операцій позивача із його контрагентом та були достатніми для прийняття податковим органом рішення про реєстрацію податкової накладної.

Приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.

При реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. А тому, суд за результатами розгляду справи не робить висновків щодо реальності операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, ГУ ДПС у Дніпропетровській області від 01.03.2023р. №8354957/21896354 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 1 від 17.01.2022 є протиправним та підлягає скасуванню.

Також вірними є висновки суду першої інстанції про необхідність зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 17.01.2022 датою її фактичного подання на реєстрацію, тобто 21.10.2022.

Доводи апеляційної скарги зазначеного не спростовують.

Підстави для скасування рішення суду першої інстанції відсутні.

Керуючись ст. ст. 315, 316, 321, 322 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28 серпня 2023 року у справі за позовом Селянського (Фермерського) господарства «Союз» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Постанова у повному обсязі складена 06 грудня 2023 року.

Головуючий - суддяА.А. Щербак

суддяН.П. Баранник

суддяН.І. Малиш

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.12.2023
Оприлюднено08.12.2023
Номер документу115452089
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —160/13417/23

Ухвала від 11.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Постанова від 06.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 16.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 16.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 22.09.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Рішення від 28.08.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

Ухвала від 20.06.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні