Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 серпня 2023 року Справа№200/1578/23
Донецький окружний адміністративний суд у складі судді Чекменьова Г.А., розглянувши в спрощеному (письмовому) провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Костянтинівської міської ради про визнання протиправними дії та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Управління соціального захисту населення Костянтинівської міської ради, у якому просить:
визнати протиправними дії щодо припинення з 01.11.2021 виплати соціальної допомоги, як матері одиначки;
зобов`язати поновити з 01.11.2021 виплату соціальної допомоги як матері одиначки, з виплатою заборгованості з 01.11.2021 по 31.03.2022.
Заявлені вимоги позивач обґрунтовує тим, що перебуває на обліку в Управлінні соціального захисту населення Костянтинівської міської ради в якості отримувача соціальної допомоги як мати одиначка. Зазначає, що з 01.11.2021 соціальні виплати припинені. Позивач вважає зазначені дії протиправними, оскільки відповідно до Прикінцевих положень Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» строки звернення щодо призначення допомоги продовжуються на час карантину, встановленого КМУ. Отже, припинення соціальних виплат не здійснюється в зв`язку з продовженням дії карантину.
Ухвалою суду від 19 квітня 2023 року позовна заява залишена без руху.
Ухвалою від 06 червня 2023 року позовну заяву прийнято до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження у справі без повідомлення (виклику) сторін, поновлено строк звернення о суду, відстрочено сплату судового збору до прийняття рішення у справі.
Відповідач надав відзив на позовну заяву в якому зазначив, що позивачці призначена та виплачена допомога на дітей одиноким матерям за період з 01.12.2019 по 31.05.2020, 01.06.2020 по 30.06.2020 та з 01.07.2020 по 31.07.2020. В зв`язку з внесенням змін до Закону України №2811-ХІІ та прийняття Постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 № 632 Деякі питання виплати державної соціальної допомоги, встановлено що з 1 липня 2020 року призначення і виплата державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дітей одиноким матерям особам, у яких закінчився строк таких виплат у березні-червні 2020 року, здійснюється лише після подання нової заяви з необхідними документами та декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги.
Так як звернень від ОСОБА_1 з новою заявою та декларацією про майновий стан осіб, які звернулись за призначенням допомоги, а також з необхідними документами в період з 01.07.2020 по теперішній час до управління не надходило, виплату допомоги на дітей одиноким матерям ОСОБА_1 з 01.08.2020 не подовжено у відповідності до абзацу 3 пункту 2 Постанови № 632 та до пункту 35 Порядку № 1751.
Відповідач також зазначив, що ОСОБА_1 має право до 31.07.2023 звернутись з заявою про призначення допомоги на дітей одиноким матерям з 01.11.2021 і Управління розгляне питання призначення у відповідності до діючого законодавства.
При цьому відповідач звернув увагу, що ОСОБА_1 згідно з матеріалами особової справи не працює, не зареєстрована в центрі зайнятості як безробітна, не здійснює догляд, нею (або за неї) не сплачено єдиний соціальний внесок, тому відповідно до пункту 35-2 Порядку № 1751 не має права для призначення державної допомоги.
Тому відповідач вважає, що позовні вимоги ОСОБА_1 є необґрунтованими і задоволенню не підлягають.
Відповідно до статті 129 Конституції України суддя, здійснюючи правосуддя, є незалежним та керується верховенством права. Основними засадами судочинства є, в тому числі, розумні строки розгляду справи судом. Статтею 6 Європейської конвенції з прав людини передбачено, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом. За визначенням пункту 11 частини першої статті 4 КАС України розумний строк - найкоротший строк розгляду і вирішення адміністративної справи, достатній для надання своєчасного (без невиправданих зволікань) судового захисту порушених прав, свобод та інтересів у публічно-правових відносинах.
Тому, відповідно до наведених норм, справа розглянута впродовж розумного строку, необхідного для прийняття законного та обґрунтованого судового рішення, враховуючи обставини збройної агресії проти України.
Дослідивши обставини справи, судом встановлені такі фактичні обставини.
Позивач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ), є громадянкою України, місце проживання: АДРЕСА_1 .
Позивачу відповідно до рішення УСЗН Костянтинівської міської ради було призначено допомогу одиноким матерям на дитину, яка відповідно до розпоряджень відповідача виплачувалась в період з 01.12.2019 по 31.05.2020, 01.06.2020 по 30.06.2020 та з 01.07.2020 по 31.07.2020.
Відповідно до листа відповідача від 08.03.2023 на виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 31.10.2022 у справі № 200/18984/21 позивачу 01.11.2022 призначена допомога одиноким матерям за період з 01.08.2020 по 31.10.2021.
Факт звернення позивача із заявою та необхідними документами для призначення допомоги на дітей одиноким матерям з 01.11.2021 сторонами не підтверджується і судом не встановлено.
Оскільки згідно з частиною 4 статті 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом, при вирішенні цієї справи суд також враховує обставини, встановлені при розгляді адміністративної справи № 200/18984/21.
Зі змісту позову випливає, що позивач вважає неправомірним припинення відповідачем виплат державної допомоги на дітей одиноким матерям з 01.11.2021.
Вирішуючи справу, суд застосовує такі джерела законодавства.
Згідно з частиною 1 статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Відповідно до статті 8 Закону України «Про охорону дитинства» кожна дитина має право на рівень життя, достатній для її фізичного, інтелектуального, морального, культурного, духовного і соціального розвитку.
Гарантований державою рівень матеріальної підтримки сімей з дітьми шляхом надання державної грошової допомоги встановлює Закон України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» від 21 листопада 1992 року № 2811-XII (далі - Закон № 2811-XII). Даний Закон спрямований на забезпечення пріоритету державної допомоги сім`ям з дітьми у загальній системі соціального захисту населення.
Відповідно до частини 1 статті 1 цього Закону громадяни України, в сім`ях яких виховуються та проживають неповнолітні діти, мають право на державну допомогу у випадках та на умовах, передбачених Законом та іншими законами України.
Частиною 4 статті 1 Закону № 2811-ХІІ визначено, що Порядок призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми та перелік документів, необхідних для призначення допомоги за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до вказаної норми Закону № 2811-ХІІ постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 року № 1751 затверджено Порядок призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, який в редакції на час призначення допомоги позивачу у пункті 36 передбачав, що допомога на дітей одиноким матерям призначається з місяця, в якому було подано заяву з усіма необхідними документами, та виплачується щомісяця по місяць досягнення дитиною 18-річного віку (якщо діти навчаються за денною формою у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, - до закінчення такими дітьми навчальних закладів, але не довше ніж до досягнення ними 23 років) включно. Допомога виплачується протягом шести календарних місяців.
Постановою КМУ № 211 від 11.03.2020 «Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19» з метою запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19 з 12 березня 2020 року на території України встановлено карантин.
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням корона вірусної хвороби (COVID-19)» № 540-ІХ від 30 березня 2020 року статтю 15 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» доповнено пунктом 1-2 такого змісту:
«1-2. Установити, що визначений частиною першою статті 6 цього Закону строк виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, яким вона була призначена раніше, продовжується без подання необхідних документів на період здійснення заходів щодо запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), передбачених карантином, встановленим Кабінетом Міністрів України, з подальшим проведенням перерахунку розміру виплаченої державної соціальної допомоги на підставі заяви та необхідних документів, поданих після закінчення терміну дії зазначених заходів».
В подальшому постановою Кабінету Міністрів України від 08.04.2020 № 264 «Про питання державної соціальної допомоги» було встановлено окремий порядок виплат для осіб, які потребують соціального захисту, у тому числі, допомоги на дітей одиноким матерям, під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Зазначеною постановою № 264 передбачено, що на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, строк виплати державної соціальної допомоги (у тому числі допомоги на дітей одиноким матерям), яку було призначено раніше, продовжується на період карантину та на один місяць після дати його відміни і державна соціальна допомога виплачується за повний місяць без звернення особи до структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - орган соціального захисту населення).
Законом України № 646-IX від 02.06.2020 статтю 18-2 Закону № 2811-XII доповнено частиною третьою, за приписами якої для призначення, виплати та припинення виплати допомоги на дітей одиноким матерям додатково застосовуються умови призначення, виплати та підстави для припинення виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Крім того, постановою КМУ від 22.07.2020 № 632 «Деякі питання виплати державної соціальної допомоги» були внесені численні зміни до Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, які набули чинності з 01.07.2020. В тому числі, був розширений перелік документів, необхідний для призначення вказаної допомоги, доповнений перелік підстав для припинення виплати.
Зокрема, відповідно до пункту 35 вказаного Порядку для призначення допомоги на дітей одиноким матерям подаються також такі документи, як декларація про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, що складається за формою, затвердженою Мінсоцполітики, довідка про доходи у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня в ДПС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо та згідно із законодавством не може бути отримана за відповідним запитом органу соціального захисту населення. У разі неможливості підтвердження таких доходів довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру.
Відповідно до пункту 35-1 Порядку допомога на дітей одиноким матерям, яку призначено за умовами, що діяли до 30 червня 2020 р. (включно), виплачується до закінчення строку її призначення.
Також Порядок призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми доповнений пунктом 35-2, який містить випадки, коли допомога на дітей одиноким матерям не призначається.
Отже, з 01.07.2020 змінилися умови Порядку виплати та припинення виплати допомоги на дітей одиноким матерям відповідно до статті 18-2 Закону № 2811-XII та постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 №632.
Надаючи правову оцінку спірним відносинам суд зазначає, що змістом вимог позивача є продовження виплати попередньо призначеної допомоги з посиланням на продовження карантину без дотримання вимог Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми в редакції, яка діє з 01.07.2020 та без надання відповідачу додаткових документів.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 31.10.2022 у справі №200/18984/21 були задоволені аналогічні позовні вимоги, зокрема:
визнані протиправними дії Управління соціального захисту населення Костянтинівської міської ради щодо припинення з 01.06.2020 року виплати ОСОБА_1 допомоги на дітей одиноким матерям;
зобов`язано Управління соціального захисту населення Костянтинівської міської ради поновити ОСОБА_1 виплату допомоги як матері одиначки з виплатою недоотриманих з 01.06.2020 року сум.
Вказане судове рішення набрало законної сили та було мотивоване статтею 58 Конституції України, за якою закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи. Оскільки спірні правовідносини склалися до набрання чинності змін, внесених у Порядок призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми (01.07.2020), та враховуючи продовження карантину, суд у справі №200/18984/21 задовольнив позов.
Проте, вирішуючи цю адміністративну справу, суд зазначає, що в період, зазначений у цьому позові ОСОБА_1 (01.11.2021) вже діяли зміни до Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, які набули чинності з 01.07.2020, і судом не встановлено наявності об`єктивних перешкод для позивача подати нову заяву про призначення допомоги за вказаний період з додатковими документами.
Крім того, предметом цього позову є визнання протиправними дій щодо припинення з 01.11.2021 виплати соціальної допомоги, як матері одиначки та зобов`язання відповідача поновити з 01.11.2021 виплату такої допомоги.
Вказаний предмет за своїм змістом повністю співпадає з предметом позову у справі №200/18984/21, але містить іншу дату стверджуваного порушення, що виключає закриття провадження у цій справі.
Проте суд враховує, що за матеріалами справи не встановлено, а позивачем не доведено, що станом на 01.11.2021 відповідачем допущені протиправні дії, бездіяльність або прийнято протиправне рішення.
Вказана дата позивачем зазначена лише за фактом виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 31.10.2022 у справі № 200/18984/21, за яким позивачу рішенням відповідача була призначена допомога на період з 01.06.2020 по 31.10.2021.
Але таке виконання судового рішення, якщо позивач вважає його неправомірним, може бути оскаржено в межах справи №200/18984/21 або відповідного виконавчого провадження і не є належним предметом нового позову, який заявлений у цій справі.
Крім того, відсутність будь-яких окремих рішень, дій чи бездіяльності відповідача щодо припинення виплат допомоги саме з 01.11.2021 підтверджується ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 18 травня 2023 року у справі №200/18984/21, текст якої наявний в Єдиному державному реєстрі судових рішень.
Відповідно до вказаної ухвали «14.04.2023 року позивач звернулася до Донецького окружного адміністративного суду з заявою про зобов`язання надати звіт про виконання судового рішення від 31.10.2022 року по справі №200/18984/21, у якій просить зобов`язати відповідача подати у встановлений судом строк звіт про виконання зазначеного рішення. Заява мотивована тим, що на даний час Управління соціального захисту населення Костянтинівської міської ради рішення суду від 31.10.2022 року по справі №200/18984/21 не виконало…
З наданого листа Управління соціального захисту населення Костянтинівської міської ради від 15.05.2023 року та доданого до нього розпорядження від 01.11.2022 року вбачається, що ним нарахована, але не виплачена вказана допомога як матері одиначці за період з 01.08.2020 року по 31.10.2021 року (додане відповідне розпорядження)».
Тобто, не виконавши рішення суду про поновлення виплат (станом на 14.04.2023 за твердженням позивача), відповідач об`єктивно не міг вчинити дії і щодо їх припинення з 01.11.2021, а спірні відносини повністю охоплюються судовим рішенням у справі №200/18984/21.
Оскільки судом не встановлено наявності протиправних дій чи бездіяльності відповідача щодо припинення з 01.11.2021 виплати позивачу соціальної допомоги, як матері одиначки, і відповідачем не приймалося рішень щодо відмови у таких виплатах за зверненням позивача, суд дійшов висновку про необґрунтованість заявленого в межах цієї справи позову, який задоволенню не підлягає.
Відповідно до частини 2 статті 133 КАС якщо у строк, встановлений судом, судові витрати не будуть оплачені, позовна заява залишається без розгляду або витрати розподіляються між сторонами відповідно до судового рішення у справі, якщо сплату судових витрат розстрочено або відстрочено до ухвалення судового рішення у справі.
Враховуючи, що позивачем при поданні до суду адміністративного позову судовий збір не сплачувався, а ухвалою суду від 06.06.2023 відстрочено сплату судового збору до ухвалення рішення у справі, суд вважає за необхідне стягнути з позивача на користь Державного бюджету судовий збір за подання до адміністративного суду позову немайнового характеру.
Керуючись статтями 2, 133, 241-246, 255, 295-297 КАС України, суд
В И Р І Ш И В :
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 ) до Управління соціального захисту населення Костянтинівської міської ради (вул. Громова, буд. 14, м. Костянтинівка, Донецька область, 85113, код ЄДРПОУ 03197428) про визнання протиправними дії та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.
Стягнути з ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 ) на користь спеціального фонду Державного бюджету України (стягувач - Державна судова адміністрація України - 01021, м. Київ, вул. Липська, 18/5, код ЄДРПОУ 26255795) судовий збір у розмірі 1073 (одна тисяча сімдесят три) грн 60 коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Текст рішення виготовлений та підписаний в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса: http://www.reyestr.court.gov.ua/).
Суддя Г.А. Чекменьов
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.08.2023 |
Оприлюднено | 04.09.2023 |
Номер документу | 113167442 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них дітей війни |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Чекменьов Г.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні