ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Справа № 607/11705/22Головуючий у 1-й інстанції Стельмащук П.Я. Провадження № 22-ц/817/648/23 Доповідач - Костів О.З.Категорія -
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 серпня 2023 року м. Тернопіль
Тернопільський апеляційний суд в складі:
головуючого - Костів О.З.
суддів - Хома М. В., Храпак Н. М.,
з участю секретаря - Іванюта О.М.
сторін:
апелянта ОСОБА_1 ,
представника відповідача ОСОБА_2 ,
представника третьої особи Гарагуца І.Ф.
розглянувши у відкритому судовому засідання цивільну справу №607/11705/22 за апеляційною скаргою ОСОБА_3 на рішення Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 03 травня 2023 року (ухвалене суддею Стельмащуком П.Я., повний текст якого складено 12 травня 2023 року) в справі за позовом ОСОБА_3 до Підгороднянської сільської ради Тернопільського району Тернопільської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Товариство з обмеженою відповідальністю «Агрокомпанія Прикарпаття», про визнання дій протиправними, визнання недійним договору, скасування рішення та зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
У вересні 2022 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Підгороднянської сільської ради Тернопільського району Тернопільської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Товариство з обмеженою відповідальністю «Агрокомпанія Прикарпаття», про визнання дій протиправними, визнання недійним договору, скасування рішення та зобов`язання вчинити дії.
В обґрунтування заявлених вимог позивач покликався на те, що 09.04.2021 року Підгороднянською сільською радою розглянуто заяву позивача від 23.02.2021 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2.0000 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення на території Почапинської сільської ради в складі Підгороднянської ОТГ в Тернопільській області. Рішенням Підгороднянської сільської ради Тернопільського району Тернопільської області №162 від 09.04.2021 року відмовлено в її задоволенні, оскільки дана земельна ділянка включена в перелік земельних ділянок для підготовки лотів для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону.
Не погоджуючись із вказаним рішенням позивач звернувся до Тернопільського окружного адміністративного суду із позовом, за результатами розгляду якого 22.10.2021 року ухвалено рішення у справі №500/3208/21, яким:
- визнано протиправним та скасовано п.3 рішення Підгороднянської сільської ради Тернопільського району Тернопільської області №162 від 09.04.2021 року;
- зобов`язано Підгороднянську сільську раду повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про надання йому дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність загальною площею 2.0000 га;
- визнано протиправним та скасовано п.1.12 рішення Підгороднянської сільської ради Тернопільського району Тернопільської області №160 від 09.04.2021 року про включення до переліку земельних ділянок для підготовки лотів для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону та п.13 рішення Підгороднянської сільської ради Тернопільського району Тернопільської області №160 від 09.04.2021 року про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою частини земельної ділянки площею 2.0000 га від земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності для подальшого продажу права оренди на неї на земельних торгах орієнтовною площею 7.0000 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Зазначає, що рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 22.10.2021 року у справі №500/3208/21 набрало законної сили 29.11.2021 року.
Разом з тим, 30.12.2021 року відповідно до протоколу земельних торгів LRE001-UA-20211129-38758, всупереч рішення суду у справі №500/3208/21, яке набрало законної сили та не було скасоване чи зупинене, відповідач продав право оренди земельної ділянки із кадастровим номером 6125287000:01:001:0056 площею 5.5681 га, частиною якої є спірна земельна ділянка площею 2.0000 га, згідно поданого позивачем графічного зображення даної ділянки. Відповідачем 05.01.2022 року укладено та підписано договір оренди даної земельної ділянки із ТОВ «Агрокомпанія Прикарпаття» строком на 7 років.
03.02.2022 року Восьмим апеляційним адміністративним судом поновлено строк на апеляційне оскарження рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 22.10.2021 року та відкрито апеляційне провадження у справі №500/3208/21 за апеляційною скаргою Підгороднянської сільської ради Тернопільського району Тернопільської області від 05.01.2022 року, яка надійшла до апеляційного суду 19.01.2022 року.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 31.03.2022 року рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 22.10.2021 року у справі №500/3208/21 залишено без змін.
22.06.2022 року Підгороднянською сільською радою повторно розглянуто заяву позивача про надання дозволу на складення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність та прийнято рішення №705 про відмову в наданні дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність загальною площею 2.0000 га для ведення особистого селянського господарства. Таке рішення мотивоване тим, що підпунктом 5 пункту 27 Розділу X Перехідних положень Земельного Кодексу України забороняється під час дії воєнного стану безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації. Також, бажана земельна ділянка накладається на земельну ділянку площею 5.5681 га, право оренди якої продане на земельних торгах і щодо якої укладено договір оренди землі від 05.01.2022 року.
На думку позивача, відповідач, знаючи про прийняте 22.10.2021 року Тернопільським окружним адміністративним судом рішення у справі №500/3208/21, після отримання 09.12.2021 його повного тексту, знаючи про те, що дане рішення набрало законної сили ще 29.11.2021 року, не подавши апеляційної скарги, не подавши до суду апеляційної інстанції заяви про зупинення дії зазначеного рішення суду та не дочекавшись задоволення такої заяви, 30.12.2021 року провів земельні торги (аукціон) земельної ділянки з кадастровим номером 6125287000:01:001:0056 площею 5.5681 га, частиною якої є спірна земельна ділянка, що підтверджується протоколом земельних торгів LRE001-UA- 20211129-38758 від 30.12.2021 року.
Тобто, відповідач провів земельні торги (аукціон) земельної ділянки, яка станом на день проведення аукціону не була включена до переліку земельних ділянок для підготовки лотів для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону, оскільки відповідне рішення відповідача скасовано судом.
Крім того позивач вважає, що до спірних правовідносин не застосовується підпункт 5 пункту 27 Перехідних положень Земельного кодексу України, так як спірні правовідносини та обов`язок відповідача виконати рішення суду та надати позивачу дозвіл на складання проекту землеустрою виникли задовго до введення в Україні воєнного стану.
У зв`язку з наведеним позивач просив суд:
- визнати незаконними земельні торги (аукціон) з продажу права оренди земельної ділянки із кадастровим номером 6125287000:01:001:0056 площею 5.5681 га, проведені відповідно до протоколу земельних торгів LRE001-UA-20211129-38758 від 30.12.2021 року, а результати даних торгів анулювати;
- визнати недійсним договір оренди земельної ділянки із кадастровим номером 6125287000:01:001:0056 площею 5.5681 га, укладений між Підгороднянською сільською радою та ТОВ «Агрокомпанія Прикарпаття» 05.01.2022 року на підставі протоколу земельних торгів LRE001-UA-20211129-38758 від 30.12.2021 року;
- визнати протиправним та скасувати рішення двадцять сьомої сесії восьмого скликання Підгороднянської сільської ради Тернопільського району Тернопільської області №705 від 22.06.2022 року про відмову в наданні дозволу ОСОБА_1 на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність загальною площею 2.0000 га для ведення особистого селянського господарства;
- зобов`язати Підгороднянську сільську раду Тернопільського району Тернопільської області після закінчення дії воєнного стану в Україні надати дозвіл ОСОБА_1 на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність загальною площею 2.0000 га, розташованої в межах населеного пункту с.Почапинці Тернопільського району Тернопільської області, для ведення особистого селянського господарства.
Рішенням Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 03.05.2023 року у задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням, ОСОБА_1 подав на нього апеляційну скаргу, посилаючись на його незаконність та необґрунтованість, порушення судом норм матеріального та процесуального права. Вказує, що судом неповно встановлено фактичні обставини справи та дано невірну оцінку доказам.
Апеляційна скарга мотивована тим, що 23.12.2021 року проводилась двадцята сесія восьмого скликання Підгороднянської сільської ради, коли і мала бути розглянута заява позивача про надання дозволу на складення проекту землеустрою. В цей день відповідач вже отримав рішення суду у справі №500/3208/21 від 22.10.2021 року, яке на той момент набрало законної сили, не було скасоване чи зупинене, не було проведено земельних торгів з продажу права оренди земельної ділянки із кадастровим номером 6125287000:01:001:0056 площею 5.5681 га, а рішення сільської ради, на підставі яких ці торги готувались - були скасовані, а також ще не було введено воєнний стан в Україні. Тобто не існувало жодних перешкод розглядати заяву позивача про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та не було жодних підстав для відмови у наданні такого дозволу, однак відповідач зазначену заяву 23.12.2021 року не розглянув.
Звертає увагу на те, що суд першої інстанції помилково вирішив, що рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 22.10.2021 року у справі №500/3208/21 набрало законної сили не 29.11.2021 року, як це зазначено самим судом у тексті вказаного рішення, а саме 31.03.2022 року в день прийняття Восьмим апеляційним адміністративним судом постанови за наслідками апеляційного перегляду.
У зв`язку з наведеним просить рішення Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 03 травня 2023 року скасувати та ухвалити нове, яким позов задоволити.
23.06.2023 року на адресу Тернопільського апеляційного суду від представника Підгороднянської сільської ради І.Микитюк надійшов відзив на апеляційну скаргу.
Відзив мотивований тим, що дії відповідача щодо передачі в оренду земельної ділянки були правомірні. Не було заборони для органу місцевого самоврядування по розпорядженню спірною земельною ділянкою комунальної власності, яка перебуваючи в межах населеного пункту Підгороднянської громади, перебуває у комунальній власності. Передавши земельну ділянку в оренду, відповідач розпорядився нею як власник, на власний розсуд. Проект землеустрою на земельну ділянку площею 5.5681 га розроблений ще 05.05.2021 року до прийняття рішення судом першої інстанції у справі №500/3208/21. Вимоги законодавства щодо проведення прилюдних торгів із продажу права оренди земельної ділянки відповідачем дотримані в повному обсязі, а тому підстав для визнання торгів незаконними та їх анулювання, а також визнання недійсним укладеного за наслідками торгів договору оренди немає.
На думку відповідача, відсутні підстави для скасування рішення Підгороднянської сільської ради №705 від 22.06.2022 року. Підстави для відмови в задоволенні заяви позивача, які наведені в оскаржуваному рішенні, відповідають вимогам чинного законодавства, оскільки під час дії воєнного стану безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється відповідно до підпункту 5 пункту 27 Розділу X Перехідних положень ЗКУ. Також бажана земельна ділянка згідно поданого викопіювання накладається на земельну ділянку за кадастровим номером 6125287000:01:001:0056 площею 5.5681 га, право оренди якої продано на земельних торгах (аукціоні) у відповідності до ст.ст.134-138 ЗК України та на підставі протоколу земельних торгів від 30.12.2021 року укладено і підписано договір оренди землі від 05.01.2022 року. Крім того, земельна ділянка перебуває у власності Підгороднянської сільської ради та не може бути передана у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, оскільки право її власності не припинено.
У зв`язку з наведеним просить апеляційну скаргу залишити без задоволення.
В судовому засіданні апелянт ОСОБА_1 свою апеляційну скаргу підтримав, зіславшись на мотиви, викладені у ній.
Представник відповідача ОСОБА_2 та представник третьої особи Гарагуц І.Ф. проти апеляційної скарги заперечили та просили рішення суду залишити без змін.
Заслухавши доповідача, пояснення сторін, перевіривши матеріали справи, доводи, зазначені в апеляційній скарзі, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга до задоволення не підлягає виходячи із наступного.
За загальним правилом статей 15, 16 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу має право звернутися до суду, який може захистити цивільне право або інтерес у один із способів, визначених частиною першою статті 16 ЦК України, або й іншим способом, що встановлений договором або законом.
Судом встановлено наступні обставини.
24.02.2021 року позивач звернувся до відповідача із заявою від 23.02.2021 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2.0000 га, за рахунок земель сільськогосподарського призначення на території Почапинської сільської ради в складі Підгороднянської ОТГ в Тернопільській області. До заяви було долучено графічний матеріал, на якому зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, копія паспорта громадянина України та копія довідки про присвоєння ідентифікаційного номера. Дані обставини підтверджені копіями заяви від 23.02.2021 року, опису вкладення до поштового відправлення, накладної та трекінгу поштового відправлення.
Рішенням Підгороднянської сільської ради Тернопільського району Тернопільської області №160 від 09.04.2021 року до переліку земельних ділянок для підготовки лотів для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону включено земельну ділянку сільськогосподарського призначення комунальної власності орієнтовною площею 7.0000 га, розташовану в межах населеного пункту с.Почапинці Тернопільського району Тернопільської області та надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення цієї земельної ділянки.
За результатами розгляду заяви позивача від 23.02.2021 року Підгороднянська сільська рада Тернопільського району Тернопільської області ухвалила рішення №162 від 09.04.2021 року, яким відмовила у наданні дозволу позивачу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність загальною площею 2.0000 га для ведення особистого селянського господарства, у зв`язку з тим, що дана земельна ділянка включена в перелік земельних ділянок для підготовки лотів для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону.
07.06.2021 року позивач звернувся до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Підгороднянської сільської ради Тернопільського району Тернопільської області.
Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 22.10.2021 року у справі №500/3208/21 позов задоволено частково. Суд вирішив:
- визнати протиправним та скасувати п.3 рішення восьмої сесії восьмого скликання Підгороднянської сільської ради Тернопільського району Тернопільської області №162 від 09.04.2021 року «Про відмову в наданні дозволу ОСОБА_1 на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність загальною площею 2.0000 га для ведення особистого селянського господарства»;
- зобов`язати Підгороднянську сільську раду повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про надання йому дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність загальною площею 2.0000 га розташованої в межах населеного пункту с.Почапинці, Тернопільського району Тернопільської області для ведення особистого селянського господарства;
- визнати протиправним та скасувати п.1.12 рішення восьмої сесії восьмого скликання Підгороднянської сільської ради Тернопільського району Тернопільської області №160 від 09 квітня 2021 року про включення до переліку земельних ділянок для підготовки лотів для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону частини земельної ділянки площею 2.0000 га від земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності орієнтовною площею 7.0000 га, розташованої в межах населеного пункту с.Почапинці, Тернопільського району Тернопільської області та п.1.13 рішення восьмої сесії восьмого скликання Підгороднянської сільської ради Тернопільського району Тернопільської області №160 від 09 квітня 2021 року «Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою частини земельної ділянки площею 2.0000 га від земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності для подальшого продажу права оренди на неї на земельних торгах, орієнтовною площею 7.0000 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої в межах населеного пункту с. Почапинці, Тернопільського району Тернопільської області».
В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Згідно штампу на судовому рішенні, 29.11.2021 року воно набрало законної сили.
Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03.02.2022 року поновлено апелянту Підгороднянській сільській раді Тернопільського району Тернопільської області строк на апеляційне оскарження рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 22.10.2021 року у справі №500/3208/21. Відкрито апеляційне провадження та зупинено дію рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 22.10.2021 року.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 31.03.2022 року у справі №500/3208/21 апеляційну скаргу Підгороднянської сільської ради Тернопільського району Тернопільської області залишено без задоволення. Рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 22.10.2021 року у справі №500/3208/21 залишено без змін.
03.06.2022 року заступником начальника Тернопільського відділу державної виконавчої служби у Тернопільському районі Тернопільської області відкрито виконавче провадження №69153003 з виконання виконавчого листа №500/3208/21, виданого 03.05.2022 року Тернопільським окружним адміністративним судом про зобов`язання Підгороднянської сільської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2.0000 га, розташованої в межах населеного пункту с.Почапинці Тернопільського району Тернопільської області для ведення особистого селянського господарства.
На виконання рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 22.10.2021 року у справі №500/3208/21, повторно розглянувши заяву позивача від 23.01.2021 року, рішенням Підгороднянської сільської ради Тернопільського району Тернопільської області №705 від 22.06.2022 року відмовлено позивачу у наданні дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, у зв`язку з тим, що підпунктом 5 пункту 27 Розділу X Перехідних положень Земельного Кодексу України забороняється під час дії воєнного стану безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації. Згідно поданого викопіювання, бажана земельна ділянка накладається на земельну ділянку за кадастровим номером 6125287000:01:001:0056 площею 5.5681 га з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в межах населеного пункту села Почапинці на території Підгороднянської сільської ради Тернопільського району Тернопільської області, право оренди якої продано на земельних торгах (аукціоні) у відповідності до ст.ст.134-138 Земельного кодексу України та на підставі протоколу земельних торгів LRE001-UA-20211129-38758 від 30.12.2021 року, укладено і підписано договір оренди землі від 05.01.2022 року. Згідно ч.5 ст.116 Земельного кодексу України - земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.
Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-6115319932021 від 05.11.2021 року, земельна ділянка кадастровий номер 6125287000:01:001:0056 площею 5.5681 га призначена для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована в с.Почапинці Тернопільського району Тернопільської області, з 14.07.2021 року зареєстрована на праві комунальної власності за Підгороднянською сільською радою.
Рішенням Підгороднянської сільської ради Тернопільського району Тернопільської області №390 від 17.09.2021 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності для подальшого продажу права оренди терміном на 7 років на земельних торгах у формі аукціону для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 5.5681 га, кадастровий номер 6125287000:01:001:0056, яка розташована за адресою: с.Почапинці Тернопільського району Тернопільської області.
Рішенням Підгороднянської сільської ради Тернопільського району Тернопільської області №448 від 26.10.2021 року вирішено продати на земельних торгах (аукціоні) право оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 5.5681 га, кадастровий номер 6125287000:01:001:0056, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в межах населеного пункту с.Почапинці Тернопільського району Тернопільської області терміном на 7 років.
30.12.2021 року відбулися земельні торги з продажу права оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення кадастровий номер 6125287000:01:001:0056 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 5.5681 га в межах населеного пункту села Почапинці на території Підгороднянської сільської ради.
Переможцем торгів стало Товариство з обмеженою відповідальністю «Агрокомпанія Прикарпаття», про що складено протокол про результати земельних торгів LRE001-UA- 20211129-38758 від 30.12.2021 року.
05.01.2022 року між Підгороднянською сільською радою (Орендодавець) та ТОВ «Агрокомпанія Прикарпаття» (Орендар) укладено договір оренди землі, згідно умов якого Орендодавець на підставі протоколу земельних торгів №LRE001-UA-20211129-38758 від 30.12.2021 року надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення комунальної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться в межах населеного пункту села Почапинці на території Підгороднянської сільської ради. В оренду передається земельна ділянка із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 5.5681 га, кадастровий номер 6125287000:01:001:0056. Договір укладено строком на 7 років.
Згідно Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №297527755 від 02.02.2022 року, 31.01.2022 року приватним нотаріусом Тернопільського районного нотаріального округу Захарків Т.Б. на підставі договору оренди землі, укладеного 05.01.2022 року Підгороднянською сільською радою з ТОВ «Агрокомпанія Прикарпаття» за останнім зареєстровано право оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення, кадастровий номер 6125287000:01:001:0056, площа 5.5681 га, строком на 7 років.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, апеляційний суд виходить з наступного.
Як роз`яснив Конституційний Суд України у Рішенні від 01 грудня 2004 року №18-рп/2004 поняття «охоронюваний законом інтерес», вжите у частині 1 статті 4 Цивільного процесуального кодексу та інших законах України у логічно-смисловому зв`язку з поняттям «права» (інтерес у вузькому розумінні цього слова), означає правовий феномен, який:
а) виходить за межі змісту суб`єктивного права;
б) є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони;
в) має на меті задоволення усвідомлених індивідуальних і колективних потреб;
г) не може суперечити Конституції і законам України, суспільним інтересам, загальновизнаним принципам права;
д) означає прагнення (не юридичну можливість) до користування у межах правового регулювання конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом;
є) розглядається як простий легітимний дозвіл, тобто такий, що не заборонений законом.
Охоронюваний законом інтерес регулює ту сферу відносин, заглиблення в яку для суб`єктивного права законодавець вважає неможливим або недоцільним. Поняття «охоронюваний законом інтерес» у всіх випадках вживання його у законах України у логічно-смисловому зв`язку з поняттям «права» має один і той же зміст.
У цьому Рішенні Конституційного Суду України надано офіційне тлумачення поняття «охоронюваний законом інтерес» як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовленого загальним змістом об`єктивного і прямо не опосередкованого у суб`єктивному праві простого легітимного дозволу, що є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загальноправовим засадам.
Отже, інтерес позивача має бути законним, не суперечити Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загальноправовим засадам і відповідати наведеним критеріям охоронюваного законом інтересу.
Позивачем є особа, яка подала позов про захист порушеного, невизнаного чи оспорюваного права або охоронюваного законом інтересу. При цьому позивач самостійно визначає та обґрунтовує у позовній заяві, у чому саме полягає порушення його прав та інтересів, а суд перевіряє ці доводи, і залежно від встановленого вирішує питання про наявність чи відсутність підстав для правового захисту. Вирішуючи спір, суд надає об`єктивну оцінку наявності порушеного права чи інтересу на час звернення до суду, а також визначає, чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача. Наведена позиція ґрунтується на тому, що під захистом права розуміється державно-примусова діяльність, спрямована на відновлення порушеного права суб`єкта правовідносин і забезпечення виконання юридичного обов`язку зобов`язаною стороною, внаслідок чого реально відбудеться припинення порушення (чи оспорювання) прав цього суб`єкта, він компенсує витрати, що виникли у зв`язку з порушенням його прав, або в інший спосіб нівелює негативні наслідки порушення його прав; під захистом легітимного інтересу розуміється відновлення можливості досягнення прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом.
Згідно зі статтями 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У статті 140 Конституції України зазначено, що місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
До виключної компетенції сільських, селищних, міських рад належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин (пункт 34 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Відповідно до частини 1 статті 59 цього Закону рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Відповідно до положень статті 12 Земельного кодексу України (далі ЗК України) до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.
Відповідно до частини першої статті 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Аналіз зазначених норм свідчить, що вирішення питань передачі земельних ділянок у власність із земель комунальної власності відповідних територіальних громад знаходиться у площині компетенції сільських рад.
Відповідно до статті 81 ЗК України громадяни України набувають право власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.
Згідно ст.116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі:
а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян;
б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій;
в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.
Відповідно до ч.ч.6-10 ст.118 ЗК України передбачено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі, якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність. Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
Аналіз вказаних норм закону дозволяє стверджувати, що наявний чітко визначений порядок і повноваження органу місцевого самоврядування щодо можливості громадянином здійснити приватизацію земельної ділянки, а також чітко визначена процедура приватизації, зокрема випадки надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, його затвердження, а також затвердження технічної документації.
За змістом статті 152 цього Кодексу держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю; захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом, зокрема, визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Статтею 21 ЦК України визначено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Отже, у разі звернення до суду особа (позивач) має довести, що право або законний інтерес, за захистом якого вона звернулася, порушується, не визнається або оспорюється.
У зв`язку з розпочатою військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до п.20 ч.1 ст.106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану», Указом Президента України від 24.02.2022 року №64/2022 в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 року. Строк дії воєнного стану неодноразово продовжувався та діє станом на теперішній час.
Відповідно до пп.5 п.1 ч.1 Закону України від 24.03.2022 року № 2145-ХІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану» до Розділу X «Перехідні положення» ЗК України внесено зміни, а саме доповнено пунктами 27 і 28. Згідно п.27 під час дії воєнного стану земельні відносини регулюються з урахуванням таких особливостей: п.п.5) безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється.
Звертаючись до суду із даним позовом ОСОБА_1 посилалася на те, що його законний інтерес порушено в тому, що він має право на отримання безоплатно земельної ділянки у власність в порядку, передбаченому статтею 118 ЗК України, а тому, звернувшись до сільської ради, мав легітимні очікування вчинення органом місцевого самоврядування заснованого на законі дозволу на розроблення проекту землеустрою та передачі земельної ділянки у власність.
Щодо позовної вимоги про визнання незаконними земельних торгів (аукціону) та анулювання його результатів.
Позивач вказані вимоги обґрунтовує тим, що відповідач провів земельні торги щодо земельної ділянки (про виділення якої у власність позивач звертався до відповідача із заявою від 24.02.2021 року) всупереч рішенню Тернопільського окружного адміністративного суду від 22.10.2021 року, яке набрало законної сили 29.11.2021 року та яким скасовано рішення Підгороднянської сільської ради №160 від 09.04.2021 року в частині включення до переліку земельних ділянок для підготовки лотів для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону частини земельної ділянки площею 2 га від земельної ділянки площею 7 га, розташованої в межах населеного пункту с.Почапинці та в частині надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою цієї ж частини земельної ділянки площею 2 га від земельної ділянки площею 7 га, розташованої в межах населеного пункту с.Почапинці.
Судом першої інстанції правильно встановлено, що в адміністративній справі №500/3208/21 рішення Тернопільського окружного адміністративного суду переглядалось в апеляційному порядку. Отже, момент набрання законної сили цим рішенням визначається саме частиною другою статті 255 КАС України, тобто рішення набрало законної сили в день прийняття постанови Восьмим апеляційним адміністративним судом за наслідками апеляційного перегляду, а саме 31.03.2022 року.
Також продаж права оренди земельної ділянки відбувався, у тому числі, на підставі рішення Підгороднянської сільської ради №390 від 17.09.2021 року «Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва» та рішення Підгороднянської сільської ради №448 від 26.10.2021 року «Про продаж на земельних торгах права оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 5.5681 га в межах населеного пункту с.Почапинці Тернопільського району Тернопільської області», які протиправними, незаконними, недійсними тощо не визнавались.
Враховуючи наведене, обґрунтованим є висновок суду про відсутність підстав для задоволення вимог про визнання незаконними земельних торгів (аукціону) та анулювання його результатів.
Також не підлягає задоволенню позовна вимога про визнання недійсним договору оренди, укладеного 05.01.2022 року між відповідачем та третьою особою, так як ця вимога є похідною від вимоги про визнання незаконними земельних торгів (аукціону) та анулювання його результатів, у задоволенні якої відмовлено.
Разом з тим, апеляційний суд, проаналізувавши встановлені обставини у справі, дійшов до висновку, що земельні торги (аукціон) з продажу права оренди земельної ділянки із кадастровим номером 6125287000:01:001:0056 площею 5.5681 га, які проведені відповідно до протоколу земельних торгів LRE001-UA-20211129-38758 від 30.12.2021 року, а також укладення 05.01.2022 року договору оренди земельної ділянки із кадастровим номером 6125287000:01:001:0056 площею 5.5681 га між Підгороднянською сільською радою та ТОВ «Агрокомпанія Прикарпаття» не порушує права чи охоронювані законом інтереси ОСОБА_1 , оскільки останній не мав права власності чи користування щодо спірної земельної ділянки.
При цьому, звернення позивача до органів місцевого самоврядування про надання дозволу на розробку проекту щодо відведення земельної ділянки не встановлює право (власності, користування) заявника на таку земельну ділянку.
Відповідно до практики Великої Палати Верховного Суду отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного вирішення питання про надання її у власність, а тому не створює правових наслідків, крім тих, що пов`язанні з неправомірністю прийняття рішення органом місцевого самоврядування (постанова від 28.11.2018 року у справі №826/5735/16).
Відповідні майнові права на обрану земельну ділянку, так само, як і легітимні очікування на виникнення таких прав, наразі у позивача відсутні, адже рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою є стадією процесу отримання права власності чи користування на земельну ділянку. Однак, отримання такого дозволу не гарантує особі чи невизначному колу осіб набуття такого права, оскільки сам по собі дозвіл не являється правовстановлюючим актом (постанова від 23.01.2019 року у справі № 308/10112/16-а).
Щодо позовної вимоги про визнання протиправним та скасування рішення Підгороднянської сільської ради №705 від 22.06.2022 року, апеляційний суд виходить з наступного.
На виконання рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 22.10.2021 року, яке набрало законної сили 31.03.2022 року, відповідач 22.06.2022 року повторно розглянув заяву позивача від 23.01.2021 року про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та рішенням №705 відмовив позивачу у наданні цього дозволу, зокрема, у зв`язку з тим, що підпунктом 5 пункту 27 Розділу X Перехідних положень ЗК України під час дії воєнного стану заборонена безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації.
Таким чином, вищевказана обставина є самостійною і достатньою для законної відмови позивачу у наданні дозволу на складання проекту землеустрою під час дії в Україні воєнного стану, а тому позовна вимога про визнання протиправним та скасування рішення Підгороднянської сільської ради №705 від 22.06.2022 року задоволенню не підлягає.
Також, колегія суддів погоджується з висновком суду про те, що не може бути задоволена позовна вимога про зобов`язання Підгороднянської сільської ради Тернопільського району Тернопільської області після закінчення дії воєнного стану в Україні надати дозвіл ОСОБА_1 на складання проекту землеустрою, так як дана вимога є похідною від вимоги про визнання протиправним та скасування рішення Підгороднянської сільської ради №705 від 22.06.2022 року, у задоволенні якої відмовлено.
З огляду на викладене, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про те, що у даній справі відсутні правові підстави для задоволення позову.
Доводи апелянта про те, що 23.12.2021 року проводилась двадцята сесія восьмого скликання Підгороднянської сільської ради, коли і мала бути розглянута заява позивача про надання дозволу на складення проекту землеустрою згідно рішення суду у справі №500/3208/21 від 22.10.2021 року, суд апеляційної інстанції відхиляє, оскільки дане питання повинно вирішуватися в рамках виконавчого провадження.
Інші доводи апеляційної скарги є аналогічними викладеним у позовній заяві, які не спростовують правильність висновку суду першої інстанції, яким у повному обсязі з`ясовані права та обов`язки сторін, обставини справи, доводи сторін перевірені та їм дана належна оцінка, а зводяться до власного тлумачення характеру спірних правовідносин та до переоцінки доказів.
У відповідності до ст.ст.12, 81 ЦПК України кожна сторона зобов`язана довести ті обставини на які посилається як на підставу своїх вимог та заперечень. Докази подаються сторонами та іншими особами, які беруть участь у справі. Доказуванню підлягають обставини, які мають значення для ухвалення рішення у справі і щодо яких у сторін та інших осіб, які беруть участь у справі, виникає спір. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.
Згідно з вимогами ст.13 ЦПК України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Згідно ч.2 ст.78 ЦПК України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Згідно ч.2 ст.89 ЦПК України, жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Відмовляючи у задоовленні позову, судом першої інстанції вірно встановлено фактичні обставини справи та дано правильну оцінку доказам.
Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду та не впливають на їх правильність.
Норми матеріального права відповідно до спірних правовідносин, застосовані правильно.
Порушень норм процесуального права, які б призвели до неправильного вирішення справи, колегією суддів не встановлено.
Відповідно до ст.375 ЦПК України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Беручи до уваги всі встановлені судом факти і відповідні їм правовідносини, належність, допустимість і достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у сукупності колегія суддів приходить до висновку про законність та обґрунтованість постановленого по даній справі рішення та відсутність підстав для його скасування з мотивів, викладених в апеляційній скарзі.
Керуючись ст.ст.367, 368, 374, 375, 381-384 ЦПК України, суд апеляційної інстанції,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу ОСОБА_3 залишити без задоволення.
Рішення Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 03 травня 2023 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Дата складення повного тексту постанови 01 вересня 2023 року.
Головуючий
Судді
Суд | Тернопільський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.08.2023 |
Оприлюднено | 04.09.2023 |
Номер документу | 113180084 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання права власності на земельну ділянку |
Цивільне
Тернопільський апеляційний суд
Костів О. З.
Цивільне
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області
Стельмащук П. Я.
Цивільне
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області
Стельмащук П. Я.
Цивільне
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області
Стельмащук П. Я.
Цивільне
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області
Стельмащук П. Я.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні