ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 вересня 2023 року Справа № 160/14532/23 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіЗлатіна Станіслава Вікторовича за участі секретаря судового засіданняДивнич Д.І. за участі: представника позивача представника відповідача Мойсеєць Б.В. Шаповал В.В. розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Селянського (Фермерського) господарства «СОНЯЧНЕ» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії
УСТАНОВИВ:
Позивач звернувся з позовом до суду, у якому з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 24.07.2023 року просить:
визнати протиправнм та скасувати рішення ГУ ДПС у Дніпропетровській області про анулювання реєстрації платником єдиного податку четвертої групи Селянського (Фермерського) Господарства «Сонячне» (код ЄДРПОУ 24999043) від 22.03.2023 року № 18766/6/04-36-04-09-19;
зобов`язати ГУ ДПС у Дніпропетровській області внести до реєстру платників єдиного податку відомості про Селянське (Фермерське) господарство «Сонячне» (код ЄДРПОУ 24999043) як платника єдиного податку на 2023 рік та видати відповідну довідку щодо підтвердження такого статусу.
Позовні вимоги обгрунтовані наступни:
позивач є платником єдиного податку 4 групи;
на виконання вимог п.п. 295.9.1 ПК України позивачем направлено до податкового органу загальну податкову декларацію платника єдиного податку 4 групи, звітну податкову декларацію платника єдиного податку 4 групи та розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробника;
податкова звітність доставлена до податкового органу та прийнята ним;
ПК України передбачає підстави для анулювання реєстрації платника єдиного податку або підстави, з яких платник не може бути платником єдиного податку 4 групи, але не містить норму, відповідно до якої платник, який до 20 лютого не подав звітність, зазначену у п.п. 298.8.1 ПК України, не може бути або втрачає статус платника єдиного податку 4 групи;
відповідач не прийняв саме рішення про анулювання реєстрації платника єдиного податку позивача.
Ухвалою суду від 28.06.2023 року відкрито провадження у справі та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
Відповідач надав суду відзив на позовну заяву, у якому просить суд відмовити у задоволенні позову з наступних підстав. Позивач не виконав свій обов`язок визначений ПК України стосовно подання податкової звітності, яка визначена п.п. 298.8.1 ПК України у строк до 20 лютого поточного року, а саме: не подано розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва у 2023 році. А тому позивач не має підстав перебувати на спрощеній системі оподаткування 4 групи. Відповідач виключив позивача є Реєстру платників єдиного податку 4 групи з 31.12.2022 року. Рішення про анулювання реєстрації платника єдиного податку позивача відповідач прийняв саме за наслідками камеральної перевірки.
Ухвалою суду від 04.09.2023 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
Позивач у судовому засіданні підтримав заявлені позовні вимоги.
Відповідач у судовому засіданні заперечував проти позову.
Суд, дослідивши письмові докази, наявні у матеріалах справи, заслухавши пояснення представників сторін, встановив наступне.
Позивач є був платником єдиного податку 4 групи.
Позивачем направлено до податкового органу 19.02.2023 року: загальну податкову декларацію платника єдиного податку 4 групи, звітну податкову декларацію платника єдиного податку 4 групи
Розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробника позивач направив до податкового органу лише 12.05.2023 року.
Факт направлення вказаних документів підтверджується квитанціями № 2, копії яких містяться у матеріалах справи та не заперечується сторонами під час розгляду справи.
Таким чином, податкова звітність позивача є прийнятою податковим органом.
21.03.2023 року відповідачем складено Акт про результати камеральної перевірки звітності № 8653/04-36-04-09/24999043, поданої Селянським (Фермерським) господарством «Сонячне» згідно п.п. 298.8.1 ПК України.
У вказаному акті зазначено, що позивач не подав до 20 лютого поточного року розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за затвердженою формою; а тому позивач не має права перебувати в Реєстрі платників єдиного податку 4 групи у 2023 році; виявлене порушення є підставою для анулювання реєстрації платника єдиного податку шляхом виключення з Реєстру платників єдиного податку з 01.01.2023 року; таким чином, позивач підлягає виключенню за рішення контролюючого органу з Реєстру платників єдиного податку 4 групи 31.12.2022 року.
Судом встановлено, що відповідач прийняв рішення від 22.03.2023 року № 18766/6/04-36-04-09-19 про анулювання реєстрації платника єдиного податку позивача з 01.01.2023 року як окремий документ, копія якого міститься у матеріалах справи.
Станом на день розгляду справи позивач не є платником єдиного податку 4 групи.
Також судом встановлено під час розгляду справи, що позивач несвоєчасно подав розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за затвердженою формою, а саме: 12.05.2023 року, що підтверджується копією квитанції № 2, яка міститься у матеріалах справи.
Предметом спору є правомірність позбавлення позивача статусу платнка єдиного податку 4 групи.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційних скарг, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначенихстаттею 341 Кодексу адміністративного судочинства України(надалі також -КАС України), колегія суддів зазначає таке.
Відповідно до частини другоїстатті 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Відповідно до змісту частини першоїстатті 2 КАС Українизавданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Частиною першоюстатті 6 КАС Українизакріплено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визначаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів врегульовані положеннямиПодаткового кодексу України (надалі також -ПК України), що підлягає застосуванню у редакції на момент виникнення спірних правовідносин.
Згідно з пунктом291.1статті291 ПК Україниу цій главі встановлюються правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку.
Спрощена система оподаткування, обліку та звітності - особливий механізм справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів, встановлених пунктом 297.1статті 297 цьогоКодексу, на сплату єдиного податку в порядку та на умовах, визначених цією главою, з одночасним веденням спрощеного обліку та звітності (пункт291.2статті291 ПК України).
У пункті291.3статті291 ПК Українивизначено, що юридична особа чи фізична особа-підприємець може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає вимогам, встановленим цією главою, та реєструється платником єдиного податку в порядку, визначеному цією главою.
Згідно з пунктом4пункту291.4статті291 ПК Українидо четвертої групи платників єдиного податку, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, віднесені сільськогосподарські товаровиробники, зокрема - юридичні особи незалежно від організаційно-правової форми, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків.
Відповідно до підпункту298.8.1п.298.8ст.298 ПКУкраїнисільськогосподарські товаровиробники для переходу на спрощену систему оподаткування або щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку подають до 20 лютого поточного року:
загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок (сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень), та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ), - контролюючому органу за своїм місцезнаходженням (місцем перебування на податковому обліку);
звітну податкову декларацію з податку на поточний рік окремо щодо кожної земельної ділянки - контролюючому органу за місцем розташування такої земельної ділянки (юридичні особи);
розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва (юридичні особи) - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику;
відомості (довідку) про наявність земельних ділянок - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок. Порядок реєстрації та анулювання реєстрації платників єдиного податку визначенийстаттею 299 Податкового кодексу України, відповідно до пункту 299.1 якої реєстрація суб`єкта господарювання як платника єдиного податку здійснюється шляхом внесення відповідних записів до реєстру платників єдиного податку.
За положеннями пункту299.2статті299 ПК Україницентральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, веде реєстр платників єдиного податку, в якому міститься інформація про осіб, зареєстрованих платниками єдиного податку.
Згідно зпунктом 299.10 цієї ж статті ПК Україниреєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу, зокрема, у разі якщо у податковому (звітному) році частка сільськогосподарського товаровиробництва юридичної особи платника єдиного податку четвертої групи становить менш як 75 відсотків.
Відповідно до абзацу 2 пункту299.11статті299 ПК Україниу разі виявлення відповідним контролюючим органом під час проведення виїзних документальних перевірок платника єдиного податку четвертої групи невідповідності вимогам підпункту 4 пункту291.4та пункту291.5-1статті291цьогоКодексуу податковому (звітному) році або у попередніх періодах, такому платнику за такі періоди нараховуються податки та збори, від сплати яких він звільнявся як платник єдиного податку четвертої групи, та штрафні (фінансові) санкції (штрафи), передбачені главою11розділуIIцьогоКодексу. Такий платник податку зобов`язаний перейти до сплати податків за загальною системою оподаткування, починаючи з наступного місяця після місяця, у якому встановлено таке порушення.
Аналіз наведених вище правових норм свідчить про те, що реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу у встановлених законом випадках.Таким чином, способом реалізації владних управлінських функцій у разі встановлення обставин під час проведення документальної перевірки, за яких платник податків не може перебувати на спрощеній системі оподаткування (бути платником єдиного податку), є прийняття рішення про анулювання реєстрації платника єдиного податку шляхом виключення з реєстру платників цього податку.
При цьому прийняття контролюючим органом рішення про анулювання реєстрації платника єдиного податку четвертої групи шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку можливе лише на підставі проведеної виїзної документальної перевірки відповідного платника податку та встановлених в ході останньої порушень, відповідно до яких платник податків не може перебувати на спрощеній системі оподаткування, тобто бути платником єдиного податку четвертої групи за критеріями, визначеними у пункті4пункту291.4. статті291 ПК України.
Як встановлено судом, підставою для анулювання реєстрації Позивача платником єдиного податку 4 групи слугували висновки податкового органу про невідповідність платника податків вимогам підпункту 4 пункту291.4статті291 ПК України, які викладені у акті камеральної перевірки від 21.03.2023 року № № 8653/04-36-04-09/24999043.
Попри наведені вище норми матеріального закону, виїзна документальна перевірка позивача податковим органом не проводилась.
Натомість, як свідчать встановлені судом обставини справи, Відповідачем було проведено камеральну перевірку, наслідки якої в силу норм пункту299.11статті299 ПК Українине передбачають прийняття рішення про анулювання реєстрації платником єдиного податку 4 групи.
За таких обставин, враховуючи що контролюючим органом не було дотримано процедури анулювання реєстрації платника єдиного податку шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за наявності законодавчо визначених для цього підстав, суд зазначає, що анулювання реєстрації Позивача як платника єдиного податку 4 групи не відповідає положеннямПК Українита здійснено контролюючим органом не у порядку та у спосіб, передбачених законом.
За вказаних обставин позовна вимога: визнати протиправнм та скасувати рішення ГУ ДПС у Дніпропетровській області про анулювання реєстрації платником єдиного податку четвертої групи Селянського (Фермерського) Господарства «Сонячне» (код ЄДРПОУ 24999043) від 22.03.2023 року № 18766/6/04-36-04-09-19, підлягає задоволенню.
Аналогічний підхід застосовано Верховним Судом у постановах від 5 лютого 2019 року у справі № 805/206/17-а та від 27 червня 2019 року у справі № 806/1086/17, від 03.12.2020 року у справі № 200/9334/19-а.
Оскільки відповідач протиправно позбавив позивача статусу платника єдиного податку, то задоволенню також підлягає і похідна позовна вимога: зобов`язати ГУ ДПС у Дніпропетровській області внести до реєстру платників єдиного податку відомості про Селянське (Фермерське) господарство «Сонячне» (код ЄДРПОУ 24999043) як платника єдиного податку на 2023 рік та видати відповідну довідку щодо підтвердження такого статусу, оскільки це є ефективним для захисту прав та законних інтересів позивача, про захист яких він просить.
Судові витрати покладаються на відповідача відповідно до вимог ст. 139 КАС України.
Керуючись ст. 241-246 , Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Адміністративний позов Селянського (Фермерського) Господарства «Сонячне» (52423, Дніпропетровська область, Солонянський район, с. Петрівка, код ЄДРПОУ 24999043) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, 17а, код ЄДРПОУ 44118658) про визнання протиправним та скасування рішення і зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.
Визнати протиправним на скасувати рішення ГУ ДПС у Дніпропетровській області про анулювання реєстрації платником єдиного податку четвертої групи Селянського (Фермерського) Господарства «Сонячне» (код ЄДРПОУ 24999043) від 22.03.2023 року № 18766/6/04-36-04-09-19.
Зобов`язати ГУ ДПС у Дніпропетровській області внести до реєстру платників єдиного податку відомості про Селянське (Фермерське) господарство «Сонячне» (код ЄДРПОУ 24999043) як платника єдиного податку на 2023 рік та видати відповідну довідку щодо підтвердження такого статусу.
Стягнути з Головного управління ДПС у Дніпропетровській області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Селянського (Фермерського) Господарства «Сонячне» сплачену суму судового збору у розмірі 2684 грн.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення суду складений 04 вересня 2023 року.
Суддя С.В. Златін
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.09.2023 |
Оприлюднено | 06.09.2023 |
Номер документу | 113205520 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Златін Станіслав Вікторович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Златін Станіслав Вікторович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Златін Станіслав Вікторович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Златін Станіслав Вікторович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Златін Станіслав Вікторович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Златін Станіслав Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні