Постанова
від 28.12.2023 по справі 160/14532/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

28 грудня 2023 року м. Дніпросправа № 160/14532/23

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Чабаненко С.В. (доповідач),

суддів: Білак С.В., Юрко І.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04.09.2023 р. в адміністративній справі №160/14532/23 за позовом Селянського (Фермерського) Господарства «Сонячне» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Селянське (Фермерське) Господарство «Сонячне» (52423, Дніпропетровська область, Солонянський район, с. Петрівка, код ЄДРПОУ 24999043) звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення і зобов`язання вчинити певні дії, а саме:

-визнати протиправним на скасувати рішення ГУ ДПС у Дніпропетровській області про анулювання реєстрації платником єдиного податку четвертої групи Селянського (Фермерського) Господарства «Сонячне» (код ЄДРПОУ 24999043) від 22.03.2023 року № 18766/6/04-36-04-09-1;

-зобов`язати ГУ ДПС у Дніпропетровській області внести до реєстру платників єдиного податку відомості про Селянське (Фермерське) господарство «Сонячне» (код ЄДРПОУ 24999043) як платника єдиного податку на 2023 рік та видати відповідну довідку щодо підтвердження такого статусу.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04.09.2023 р. в адміністративній справі №160/14532/23 позовні вимоги задовольнити повністю.

Не погодившись з рішенням суду, відповідачем подано апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення норм процесуального та матеріального права, просить скасувати рішення суду, та постановити нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.

Справу розглянуто в порядку письмового провадження відповідно до приписів ст. 311 КАС України.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Перевіривши підстави для апеляційного перегляду, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено письмовими доказами, наявними в матеріалах справи, що Позивач був платником єдиного податку 4 групи.

Позивачем направлено до податкового органу 19.02.2023 року: загальну податкову декларацію платника єдиного податку 4 групи, звітну податкову декларацію платника єдиного податку 4 групи.

Розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробника позивач направив до податкового органу лише 12.05.2023 року.

Факт направлення вказаних документів підтверджується квитанціями № 2, копії яких містяться у матеріалах справи та не заперечується сторонами під час розгляду справи.

Таким чином, податкова звітність позивача є прийнятою податковим органом.

21.03.2023 року відповідачем складено Акт про результати камеральної перевірки звітності № 8653/04-36-04-09/24999043, поданої Селянським (Фермерським) господарством «Сонячне» згідно п.п. 298.8.1 ПК України.

У вказаному акті зазначено, що позивач не подав до 20 лютого поточного року розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за затвердженою формою; а тому позивач не має права перебувати в Реєстрі платників єдиного податку 4 групи у 2023 році; виявлене порушення є підставою для анулювання реєстрації платника єдиного податку шляхом виключення з Реєстру платників єдиного податку з 01.01.2023 року; таким чином, позивач підлягає виключенню за рішення контролюючого органу з Реєстру платників єдиного податку 4 групи 31.12.2022 року.

Судом першої інстанції встановлено, що відповідач прийняв рішення від 22.03.2023 року № 18766/6/04-36-04-09-19 про анулювання реєстрації платника єдиного податку позивача з 01.01.2023 року як окремий документ, копія якого міститься у матеріалах справи.

Станом на день розгляду справи позивач не є платником єдиного податку 4 групи.

Також, судом першої інстанції встановлено, що позивач несвоєчасно подав розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за затвердженою формою, а саме: 12.05.2023 року, що підтверджується копією квитанції № 2, яка міститься у матеріалах справи.

Предметом спору у даній справі є правомірність позбавлення позивача статусу платника єдиного податку 4 групи.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам апеляційної скарги, колегія суддів зазначає таке.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів врегульовані положеннями Податкового кодексу України (надалі також -ПК України), що підлягає застосуванню у редакції на момент виникнення спірних правовідносин.

Згідно з пунктом 291.1 статті 291 ПК України яким встановлюються правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку. Так, спрощена система оподаткування, обліку та звітності - особливий механізм справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів, встановлених пунктом 297.1 статті 297 цього Кодексу, на сплату єдиного податку в порядку та на умовах, визначених цією главою, з одночасним веденням спрощеного обліку та звітності (пункт291.2статті291 ПК України).

У пункті 291.3 статті 291 ПК України визначено, що юридична особа чи фізична особа-підприємець може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає вимогам, встановленим цією главою, та реєструється платником єдиного податку в порядку, визначеному цією главою.

Згідно з пунктом 4 пункту 291.4 статті291 ПК України до четвертої групи платників єдиного податку, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, віднесені сільськогосподарські товаровиробники, зокрема - юридичні особи незалежно від організаційно-правової форми, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків.

Відповідно до підпункту 298.8.1 п.298.8 ст.298 ПК України сільськогосподарські товаровиробники для переходу на спрощену систему оподаткування або щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку подають до 20 лютого поточного року:

-загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок (сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень), та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ), - контролюючому органу за своїм місцезнаходженням (місцем перебування на податковому обліку);

-звітну податкову декларацію з податку на поточний рік окремо щодо кожної земельної ділянки - контролюючому органу за місцем розташування такої земельної ділянки (юридичні особи);

-розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва (юридичні особи) - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику;

-відомості (довідку) про наявність земельних ділянок - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок. Порядок реєстрації та анулювання реєстрації платників єдиного податку визначенийстаттею 299 Податкового кодексу України, відповідно до пункту 299.1 якої реєстрація суб`єкта господарювання як платника єдиного податку здійснюється шляхом внесення відповідних записів до реєстру платників єдиного податку.

За положеннями пункту 299.2 статті 299 ПК України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, веде реєстр платників єдиного податку, в якому міститься інформація про осіб, зареєстрованих платниками єдиного податку.

Згідно з пунктом 299.10 цієї ж статті ПК України реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу, зокрема, у разі якщо у податковому (звітному) році частка сільськогосподарського товаровиробництва юридичної особи платника єдиного податку четвертої групи становить менш як 75 відсотків.

Відповідно до абзацу 2 пункту 299.11 статті 299 ПК України у разі виявлення відповідним контролюючим органом під час проведення виїзних документальних перевірок платника єдиного податку четвертої групи невідповідності вимогам підпункту 4 пункту 291.4 та пункту 291.5-1 статті 291 цього Кодексу у податковому (звітному) році або у попередніх періодах, такому платнику за такі періоди нараховуються податки та збори, від сплати яких він звільнявся як платник єдиного податку четвертої групи, та штрафні (фінансові) санкції (штрафи), передбачені главою 11 розділу II цього Кодексу. Такий платник податку зобов`язаний перейти до сплати податків за загальною системою оподаткування, починаючи з наступного місяця після місяця, у якому встановлено таке порушення.

Аналіз наведених вище правових норм свідчить про те, що реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу у встановлених законом випадках. Таким чином, способом реалізації владних управлінських функцій у разі встановлення обставин під час проведення документальної перевірки, за яких платник податків не може перебувати на спрощеній системі оподаткування (бути платником єдиного податку), є прийняття рішення про анулювання реєстрації платника єдиного податку шляхом виключення з реєстру платників цього податку.

При цьому прийняття контролюючим органом рішення про анулювання реєстрації платника єдиного податку четвертої групи шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку можливе лише на підставі проведеної виїзної документальної перевірки відповідного платника податку та встановлених в ході останньої порушень, відповідно до яких платник податків не може перебувати на спрощеній системі оподаткування, тобто бути платником єдиного податку четвертої групи за критеріями, визначеними у пункті 4 пункту 291.4. статті 291 ПК України.

Як встановлено судом першої інстанції, та підтверджено матеріалами справи, підставою для анулювання реєстрації Позивача платником єдиного податку 4 групи слугували висновки податкового органу про невідповідність платника податків вимогам підпункту 4 пункту 291.4 статті 291 ПК України, які викладені у акті камеральної перевірки від 21.03.2023 року № № 8653/04-36-04-09/24999043.

Попри наведені вище норми матеріального закону, виїзна документальна перевірка позивача податковим органом не проводилась.

Натомість, як свідчать встановлені судом першої інстанції обставини справи, Відповідачем було проведено камеральну перевірку, наслідки якої в силу норм пункту 299.11 статті 299 ПК України не передбачають прийняття рішення про анулювання реєстрації платником єдиного податку 4 групи.

За таких обставин, враховуючи, що контролюючим органом не було дотримано процедури анулювання реєстрації платника єдиного податку шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за наявності законодавчо визначених для цього підстав, колегія суддів зазначає, що анулювання реєстрації Позивача, як платника єдиного податку 4 групи, не відповідає положенням ПК України та здійснено контролюючим органом не у порядку та спосіб, що передбачені законом.

За вказаних обставин рішення ГУ ДПС у Дніпропетровській області про анулювання реєстрації платником єдиного податку четвертої групи Селянського (Фермерського) Господарства «Сонячне» (код ЄДРПОУ 24999043) від 22.03.2023 року № 18766/6/04-36-04-09-19 є протиправним та підлягає скасуванню.

Аналогічний підхід застосовано Верховним Судом у постановах від 5 лютого 2019 року у справі № 805/206/17-а та від 27 червня 2019 року у справі № 806/1086/17, від 03.12.2020 року у справі № 200/9334/19-а.

Враховуючи протиправність рішення контролюючого органу, щодо анулювання реєстрації платником єдиного податку четвертої групи, то похідна вимога про зобов`язання внесення до реєстру платників єдиного податку відомостей про Селянське (Фермерське) господарство «Сонячне» як платника єдиного податку на 2023 рік також підлягає задоволенню, оскілки є ефективним для захисту прав та законних інтересів позивача, про захист яких він просить.

З урахуванням викладеного суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судом першої інстанції повно з`ясовані обставин, що мають значення для справи, висновки, викладені у рішенні суду першої інстанції, відповідають обставинам справи, судом першої інстанції правильно застосовано норми матеріального права та норми процесуального права, а тому відсутні підстави для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення.

Доводи апеляційної скарги зводяться виключно до непогодження з оцінкою обставин справи, при цьому порушень норм матеріального чи процесуального права, які б вплинули або змінили цю оцінку, податковим органом не зазначено.

На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції вірно встановлено обставини справи та правильно застосовано до спірних правовідносин норми матеріального та процесуального права. Доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують. Підстави для скасування ухвали суду першої інстанції відсутні.

Керуючись: пунктом 2 частини 1 статті 315, статтями 321, 322, 327, 329 КАС України, Третій апеляційний адміністративний суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04.09.2023 р. в адміністративній справі №160/14532/23, - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04.09.2023 р. в адміністративній справі №160/14532/23, - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття та відповідно п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України касаційному оскарженню не підлягає за виключенням випадків, встановлених цим пунктом.

Головуючий - суддяС.В. Чабаненко

суддяС.В. Білак

суддяІ.В. Юрко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.12.2023
Оприлюднено11.03.2024
Номер документу117512320
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —160/14532/23

Постанова від 28.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 03.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 03.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 10.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Рішення від 04.09.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

Рішення від 04.09.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

Ухвала від 04.09.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

Ухвала від 21.07.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

Ухвала від 18.07.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

Ухвала від 28.06.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні