Рішення
від 05.09.2023 по справі 440/5412/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 вересня 2023 рокум. ПолтаваСправа № 440/5412/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Д Лайт до Головного управління ДПС у Полтавській області та Державної податкової служби України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, - Державне публічне акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Украгролізинг" про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю Д Лайт звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Полтавській області та Державної податкової служби України про:

- визнання протиправним та скасування рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11 січня 2023 року №8063573/38116375 про відмову у реєстрації податкової накладної від 12 грудня 2022 року № 101 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8618/38116375/2 від 27 січня 2023 року;

- зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 12 грудня 2022 року № 101, складену та подану для реєстрації ТОВ Д Лайт, датою її фактичного подання на реєстрацію 27 грудня 2022 року.

Позов обґрунтований тим, що позивачем надано контролюючому органу всі документи, необхідні для реєстрації податкової накладної від 12 грудня 2022 року № 101, а тому рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8063573/38116375 від 11 січня 2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 12 грудня 2022 року № 101, а також рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8618/38116375/2 від 27 січня 2023 року, яким рішення №8063573/38116375 від 11 січня 2023 року залишено без змін, є протиправними та підлягають скасуванню.

Ухвалами Полтавського окружного адміністративного суду від 22 травня 2023 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, - Державне публічне акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Украгролізинг" (вул. Мечникова, буд. 16 А, м. Київ, 01601, ідентифікаційний код 30401456), витребувано докази.

Відповідачі позов не визнали та у відзиві на позовну заяву зазначили, що підставою для відмови у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 12 грудня 2022 року № 101 згідно рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8063573/38116375 від 11 січня 2023 року стало ненадання платником податку копій документів (первинних документів щодо постачанння/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних), а саме: до повідомлення платником надано видаткову накладну № 1188 від 12 грудня 2022 року, видаткову накладну (у переробку) № 2715 від 10 грудня 2022 року, в яких не зазначені посади і прізвища осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення або інших даних, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції; крім цього, підприємством не надано доручення від 01 грудня 2022 року № 75 на отримання напівпричіпа; також не надано документального підтвердження оренди складських приміщень за адресою: Харківська обл., м. Дергачі, віл. Лозівська, буд 96 Є, буд. 96 Б, первинних банківських документів, що підтверджують проведені розрахунки за надані послуги або акт звірки взаєморозрахунків з ТОВ «ВЕЛМАШ-УКРАЇНА»; документів від постачальників на придбання матеріалів та сировини, використаних на виготовлення напівпричіпа, акту приймання передачі напівпричіпа відповідно до пункту 6.1.2 Договору купівлі продажу транспортних засобів поставка № 22-53СтВ/141 від 05 вересня 2022 року.

У відповіді на відзив позивач зазначив, що відповідачі формально поставилися до вивчення наданих позивачем документів та безпідставно відмовили у реєстрації податкової накладної № 101 від 12 грудня 2022 року.

В письмових поясненнях щодо позову третя особа зазначила про те, що підтримує відомості, викладені позивачем у позовній заяві, та що підстави для відмови у реєстрації податкової накладної в ЄРПН є необґрунтованими.

Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін відповідно до пункту 10 частини шостої статті 12 та частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 КАС України.

Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.

Товариство з обмеженою відповідальністю Д Лайт (ідентифікаційний код 38116375) пройшло державну реєстрацію юридичної особи та зареєстровано платником податків, в тому числі податку на додану вартість.

05 вересня 2022 року між Товариством з обмеженою відповідальністю Д Лайт (Постачальник) та Державним публічним акціонерним товариством "Національна акціонерна компанія "Украгролізинг" (Покупець) укладено договір купівлі-продажу транспортних засобів - поставки № 22-53СтВ/141, відповідно до якого Постачальник зобов`язується поставити Покупцю товари за результатами проведених торгів на закупівлю «Причепи, напівпричепи та пересувні контейнери» за кодом СРV за ДК 021: 2015-34220000-5 (напівпричіп тракторний DL-10-1-М) в кількості 1 (пункт 1.1); ціна Договору становить 2169035,00 грн, в тому числі ПДВ 361505,83 грн (пункт 3.1); Постачальник зобов`язується передати (поставити) товар Покупцю протягом 90 календарних днів з дня отримання від Покупця попередньої оплати відповідно до підпункту 4.1.1 Договору (пункт 5.2); поставка (передача) товару здійснюється на території Постачальника (виробничих потужностей (заводу), складу, майданчику для зберігання, тощо) за актом приймання-передачі товару. Місце поставки (передачі) товару: м. Кременчук, пр. Ярославський,10 (пункт 5.3).

Додатком 1 до Договору про закупівлю (поставку) № 22-53СтВ/141 від 05 вересня 2022 року погоджено, зокрема, найменування товару (напівпричіп тракторний DL-10-1-М), його кількість (1 шт) та загальну вартість з ПДВ 2169035,00 грн, в тому числі ПДВ- 361505,83 грн.

В ході виконання Договору сторонами складено видаткову накладну № 1188 від 12 грудня 2022 року щодо поставки товару напівпричіп тракторний DL-10-1-М, кількість 1 шт; сума без ПДВ 1807529,17 грн, ПДВ 361505,83 грн, загальна сума з ПДВ 2169035,00 грн; акт приймання-передачі майна до договору купівлі-продажу від 12 грудня 2022 року щодо поставки товару напівпричіп тракторний DL-10-1-М, кількість 1 шт; сума без ПДВ 1807529,17 грн, ПДВ 361505,83 грн, загальна сума з ПДВ 2169035,00 грн; товарно-транспортну накладну № 13/12 від 13 грудня 2022 року (щодо вантажу «напівпричіп тракторний DL-10-1-М», замовник та вантажоодержувач: Державне підприємство «Івано-Франківське лісове господарство») та згідно банківської виписки за 03 жовтня 2022 року та банківської виписки за період з 07 грудня 2022 року 22 грудня 2022 року Державним публічним акціонерним товариством "Національна акціонерна компанія "Украгролізинг" 03 жовтня 2022 року та 14 грудня 2022 року здійснено оплату на користь ТОВ Д Лайт в сумі 1084517,50 грн та в сумі 1084517,50 грн відповідно.

Спеціальним законом з питань оподаткування є Податковий кодекс України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI /надалі - ПК України (у відповідних редакціях)/.

Відповідно до підпунктів 16.1.2, 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів; подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Згідно з підпунктами "а", б пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з:

а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю;

б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Пунктом 187.1 статті 187 ПК України встановлено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

Згідно з абзацом першим пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на рахунок у банку/небанківському надавачу платіжних послуг як попередня оплата (аванс) /пункт 201.7 статті 201 ПК України/.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Таким чином, платник податку - постачальник з настанням першої із умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 ПК України, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та направити її контролюючому органу для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На виконання пункту 201.10 статті 201 ПК України ТОВ Д Лайт направило для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 101 від 12 грудня 2022 року, складену щодо поставки товару напівпричіп тракторний DL-10-1-М, кількість 1 шт; сума без ПДВ 903764,59 грн, ПДВ 180752,91 грн, загальна сума з ПДВ 1084517,50 грн.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11 грудня 2019 року №1165 (набрала чинності 01 лютого 2020 року), якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних /надалі - Порядок №1165/.

Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

За змістом пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Згідно з пунктом 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Отже, підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: 1) відповідність платника податку Критеріям ризиковості платника податку; 2) відповідність податкової накладної/ розрахунку коригування Критеріям ризиковості здійснення операцій.

Додатком 3 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій, відповідно до пункту 1 яких до цих Критеріїв віднесено: обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.

Відповідно до пункту 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Таким чином, контролюючий орган, після надходження податкової накладної / розрахунку коригування до ДПС для реєстрації в ЄРПН, в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або через відповідність відображених у ній операції критеріям ризиковості здійснення операцій.

Автоматизований моніторинг відповідності господарської операції, відображеної у податковій накладній, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-6 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку №1156).

У разі, коли за результатами моніторингу господарська операція, відображена у податковій накладній, відповідає критеріям ризиковості здійснення операції (крім податкової накладної, складеної платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку) реєстрація такої податкової накладної зупиняється.

Пунктами 10, 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Тож у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування контролюючий орган зобов`язаний, зокрема, вказати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.

Судовим розглядом встановлено, що за результатами розгляду податкової накладної № 101 від 12 грудня 2022 року контролюючий орган 28 грудня 2022 року направив ТОВ Д Лайт квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, в якій зазначено: "Документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 12 грудня 2022 року № 101 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 8716 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D"=.7289%, "Р"=321168.03.

Таким чином, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування від 28 грудня 2022 року зазначено конкретний критерій ризиковості здійснення операцій із розрахованим показником критерію, якому відповідає платник податку, а також міститься пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до пунктів 25-26 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

Комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком.

Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за № 1245/34216 /надалі Порядок № 520/.

Пунктами 4 та 5 Порядку № 520 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Отже, визначений Порядком № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, не є чітко визначеним та залежить від умов конкретного договору (контракту), що укладений його сторонами, та вимог законодавства.

З огляду на те, що на реєстрацію платник ПДВ подає лише податкову накладну/розрахунок коригування та не подає документи, на підставі яких складено цю податкову накладну/розрахунок коригування, зокрема первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків, то в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування міститься лише загальне посилання на документи, які пропонується надати платнику податків для підтвердження інформації, що зазначена в податковій накладній/розрахунку коригування. Відповідно які саме документи надати до пояснень на цьому етапі вирішення питання про реєстрацію податкової накладної /розрахунку коригування визначає не контролюючий орган, а платник податків, виходячи із вимог законодавства та умов укладених ним договорів (контрактів) та фактично складених на виконання таких договорів (контрактів) первинних та супровідних документів.

У зв`язку із зупиненням реєстрації податкової накладної № 101 від 12 грудня 2022 року ТОВ Д Лайт направило контролюючому органу повідомлення №1 від 06 січня 2023 року із письмовими поясненнями та копіями документів щодо податкової накладної № 101 від 12 грудня 2022 року, зокрема: договором купівлі-продажу транспортних засобів -поставки № 22-53СтВ/141 від 05 вересня 2022 року; видатковою накладною № 1188 від 12 грудня 2022 року щодо поставки товару напівпричіп тракторний DL-10-1-М, кількість 1 шт; сума без ПДВ 1807529,17 грн, ПДВ 361505,83 грн, загальна сума з ПДВ 2169035,00 грн; банківською випискою за період з 07 грудня 2022 року 22 грудня 2022 року щодо здійснення Державним публічним акціонерним товариством "Національна акціонерна компанія "Украгролізинг" 14 грудня 2022 року оплати на користь ТОВ Д Лайт в сумі 1084517,50 грн; Актом звіряння взаємних розрахунків за період з 01 вересня 2022 року по 28 грудня 2022 року щодо здійснення Державним публічним акціонерним товариством "Національна акціонерна компанія "Украгролізинг" 03 жовтня 2022 року оплати на користь ТОВ Д Лайт в сумі 1084517,50 грн.

Згідно з пунктом 9 Порядку № 520 (в редакції, чинній до 08 березня 2023 року) письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Пунктами 10 та 11 Порядку № 520 (в редакції, чинній до 08 березня 2023 року) встановлено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Тож підставою для відмови в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування може бути ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку.

Згідно з наявним в матеріалах справи Витягом з протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11 січня 2023 року № 8 вирішено прийняти рішення про відмову в реєстрації податкової накладної № 101 від 12 грудня 2022 року, оскільки до повідомлення платником надано видаткову накладну № 1188 від 12 грудня 2022 року та видаткову накладну (у переробку) № 2715 від 10 грудня 2022 року, в яких не зазначені посади і прізвища осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення або інших даних, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції. Крім цього, підприємством не надано доручення від 01 грудня 2022 року № 75 на отримання напівпричіпа. Також не надано документального підтвердження оренди складських приміщень за адресою: Харківська обл., м. Дергачі, віл. Лозівська, буд 96 Є, буд. 96 Б, первинних банківських документів, що підтверджують проведені розрахунки за надані послуги або акт звірки взаєморозрахунків з ТОВ «ВЕЛМАШ-УКРАЇНА»; документів від постачальників на придбання матеріалів та сировини, використаних на виготовлення напівпричіпа, акту приймання передачі напівпричіпа відповідно до пункту 6.1.2 Договору купівлі продажу транспортних засобів поставка № 22-53СтВ/141 від 05 вересня 2022 року.

11 січня 2023 року Комісією ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення № 8063573/38116375 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 101 від 12 грудня 2022 року.

Вказане рішення обґрунтовано ненаданням платником податку копій документів (первинних документів щодо постачанння/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних), а саме: до повідомлення платником надано видаткову накладну № 1188 від 12 грудня 2022 року та видаткову накладну (у переробку) № 2715 від 10 грудня 2022 року, в яких не зазначені посади і прізвища осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення або інших даних, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції. Крім цього, підприємством не надано доручення від 01 грудня 2022 року № 75 на отримання напівпричіпа. Також не надано документального підтвердження оренди складських приміщень за адресою: Харківська обл., м. Дергачі, віл. Лозівська, буд 96 Є, буд. 96 Б, первинних банківських документів, що підтверджують проведені розрахунки за надані послуги або акт звірки взаєморозрахунків з ТОВ «ВЕЛМАШ-УКРАЇНА»; документів від постачальників на придбання матеріалів та сировини, використаних на виготовлення напівпричіпа, акту приймання передачі напівпричіпа відповідно до пункту 6.1.2 Договору купівлі продажу транспортних засобів поставка № 22-53СтВ/141 від 05 вересня 2022 року.

Відповідно до пунктів 11-12 Порядку № 520 рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.

Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

ТОВ Д Лайт подано до ДПС України скаргу щодо рішення №8063573/38116375 від 11 січня 2023 року про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 101 від 12 грудня 2022 року, яка рішенням Комісії ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8618/38116375/2 від 27 січня 2023 року залишена без задоволення, а рішення №8063573/38116375 від 11 січня 2023 року без змін.

Тож, не погодившись з рішенням Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8063573/38116375 від 11 січня 2023 року та рішенням Комісії ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8618/38116375/2 від 27 січня 2023 року, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи оцінку оскаржуваним рішенням, суд виходить з того, що приписи пункту 187.1 статті 187 ПК України дату виникнення податкового зобов`язання з ПДВ, а відтак і дату складання податкової накладної, ставлять у залежність від дати настання однієї із подій, що сталася раніше: або факту зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, або факту відвантаження товару, а для послуг факту оформлення документа, що засвідчує постачання послуг платником податку.

При цьому вжитий в пункті 187.1 статті 187 ПК України термін відвантаження товарів розуміється не як факт виникнення права власності на товар, а як початок процесу фізичного переміщення товару від місця його постійного знаходження (зберігання) у постачальника, або іншого оформленого у визначеному законом порядку передання майна.

Аналогічний правовий висновок викладено в постанові Верховного Суду від 22 липня 2021 року у справі №300/1952/19.

Таким чином, для визначення дати відвантаження товару (в цілях складання податкової накладної за такою першою подією як факт відвантаження товару) має значення яка саме сторона договору (постачальник чи покупець) взяла на себе зобов`язання з організації процесу фізичного переміщення товару від місця його постійного знаходження (зберігання) у постачальника, або іншого оформленого у визначеному законом порядку передання майна, та наявність у платника податку документу, який підтверджує початок фізичного переміщення товару від місця його постійного знаходження (зберігання) у постачальника до покупця: видаткової накладної (у разі взяття зобов`язань з доставки товару - покупцем) або товарно-транспортної накладної (у разі взяття зобов`язань з доставки товару -постачальником).

Так, відповідно до Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 363 від 14 жовтня 1997 року, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 20 лютого 1998 року за № 128/2568 /далі Правила - № 363/, товарно-транспортна накладна - єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, та є одним із документів, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, що може бути складений у паперовій та/або електронній формі та має містити обов`язкові реквізити, передбачені цими Правилами.

Згідно з пунктами 11.3., 11.4 Правил № 363 товарно-транспортну накладну на перевезення вантажів автомобільним транспортом виписує Замовник (вантажовідправник) у трьох примірниках. Після прийняття вантажу згідно з товарно-транспортною накладною водій (експедитор) підписує всі її примірники.

Отже, ТТН складається вантажовідправником, тобто особою, яка взяла на себе зобов`язання з організації доставки товару за договором поставки.

Як слідує із аналізу пункту 5.3 договору купівлі-продажу транспортних засобів -поставки № 22-53СтВ/141 від 05 вересня 2022 року саме покупець товару зобов`язувався здійснити фізичне переміщення товару від місця його постійного знаходження (зберігання) у постачальника до місцезнаходження покупця, а в такому випадку підтвердженням відвантаження товару (початку фізичного переміщення товару у місці передачі товару) від постачальника до покупця є видаткова накладна та дата видаткової накладної є датою відвантаження товару постачальником.

Як свідчить зміст податкової накладної № 101, вона складена 12 грудня 2022 року щодо поставки товару напівпричіп тракторний DL-10-1-М, кількість 1 шт; сума без ПДВ 903764,59 грн, ПДВ 180752,91 грн, загальна сума з ПДВ 1084517,50 грн.

Разом з тим, судом встановлено, що позивач не надав до контролюючого органу ані видаткову накладну від 12 грудня 2022 року, ані акт приймання-передачі майна від 12 грудня 2022 року щодо відвантаження (поставки) товару напівпричіп тракторний DL-10-1-М, кількість 1 шт; сума без ПДВ 903764,59 грн, ПДВ 180752,91 грн, загальна сума з ПДВ 1084517,50 грн, а надав видаткову накладну № 1188 від 12 грудня 2022 року щодо поставки товару напівпричіп тракторний DL-10-1-М, кількість 1 шт; сума без ПДВ 1807529,17 грн, ПДВ 361505,83 грн, загальна сума з ПДВ 2169035,00 грн та акт приймання-передачі майна від 12 грудня 2022 року щодо поставки товару напівпричіп тракторний DL-10-1-М, кількість 1 шт; сума без ПДВ 1807529,17 грн, ПДВ 361505,83 грн, загальна сума з ПДВ 2169035,00 грн.

Будь-яких пояснень щодо причини виникнення розбіжності у сумах поставки товару, зазначених у видатковій накладній № 1188 від 12 грудня 2022 року та податковій накладній № 101 від 12 грудня 2022 року, матеріали справи не містять.

Отже, податкова накладна № 101 від 12 грудня 2022 року, яка направлена на реєстрацію, в порушення норм пункту 44.1 статті 44 ПК України та частини першої статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", не підтверджена первинним документом (відповідною видатковою накладною та/або актом приймання-передачі майна).

Так, пунктом 44.1 статті 44 ПК України встановлено, що для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Відповідно до частини першої статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Крім того, пунктом 201.7 статті 201 ПК України встановлено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на рахунок у банку/небанківському надавачу платіжних послуг як попередня оплата (аванс).

З матеріалів справи слідує, що податкова накладна на суму поставки товару -1084517,50 грн, в тому числі ПДВ 180752,91 грн, підлягала складанню на дату виникнення податкового зобов`язання - 03 жовтня 2022 року за фактом настання першої із подій, а саме: фактом зарахування на банківський рахунок постачальника грошових коштів від покупця як попередня оплата (аванс) в сумі 1084517,50 грн згідно банківської виписки за 03 жовтня 2022 року.

Таким чином, подавши на реєстрацію податкову накладну № 101 від 12 грудня 2022 року, позивач не надав документів на підтвердження події, яка була підставою для складання податкової накладної на суму поставки товару -1084517,50 грн, в тому числі ПДВ 180752,91 грн, саме 12 грудня 2022 року.

За таких обставин суд вважає, що ненадання позивачем до ГУ ДПС у Полтавській області документів, що є підставою для складання податкової накладної № 101 від 12 грудня 2022 року, свідчить про те, що останнім не виконано вимоги пункту 5 Порядку №520 у частині надання документів на підтвердження інформації, зазначеної у такій податковій накладній.

Оскільки позивачем не був поданий пакет документів, достатній для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної № 101 від 12 грудня 2022 року, суд доходить висновку, що рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8063573/38116375 від 11 січня 2023 року є правомірним, у зв`язку із чим відсутні підстави для його скасування та задоволення відповідної позовної вимоги.

Тож за відсутності підстав для задоволення основної позовної вимоги відсутні й підстави для задоволення решти заявлених позовних вимог, які є похідними від основної позовної вимоги.

Враховуючи викладене, у задоволенні позову слід відмовити повністю.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Відмовити у задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Д Лайт" ( вул. Ковпака, 21, Полтава, Полтавська область, 36007, ідентифікаційний код 38116375) до Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код 44057192), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, ідентифікаційний код 43005393), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, - Державне публічне акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Украгролізинг" (вул. Мечникова, буд. 16 А, м. Київ, 01601, ідентифікаційний код 30401456) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною восьмою статті 18, частинами сьомою-восьмою статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Н.І. Слободянюк

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.09.2023
Оприлюднено07.09.2023
Номер документу113241669
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —440/5412/23

Ухвала від 13.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 13.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 08.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 21.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 21.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 26.10.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 12.10.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Рішення від 05.09.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 25.05.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 22.05.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні