ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 вересня 2023 року Справа № 160/16598/23
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Рябчук О.С.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) у місті Дніпрі адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «Прометей» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення,-
УСТАНОВИВ:
11.07.2023 року засобами поштового зв`язку до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОМЕТЕЙ" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якому позивач просить:
- визнати противоправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 08.06.2023 р. № 0141340412 на суму 436530,37 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що 12.05.2023 року відповідачем було проведено камеральну перевірку, висновки якої викладено в акті №17511/04-36-04-12/21885043 та встановлено порушення пункту 198.6 статті 198, пункту 200.1 статті 200, пункту 201.10 статті 201 ПК України. На підставі вказаного акта відповідачем винесено оспорюване податкове повідомлення-рішення. Прийняте рішення є незаконним, оскільки у контексті застосування пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України правове значення має саме факт вчинення відповідного порушення, складом якого в даному випадку є порушення строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. Однак, зазначений висновок податкового органу не ґрунтується на приписах чинного законодавства. Відповідно до приписів пункту 201.10, статті 201 ПК України, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничного строку до 15 календарного дня місяця включно. За вказаних обставин, податкове повідомлення-рішення від 08.06.2023р. № 0141340412 підлягає скасуванню як протиправне.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.07.2023 прийнято до розгляду позовну заяву та відкрито провадження в адміністративній справі №160/16598/23, справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні), а також встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання копії ухвали.
04.08.2023 від Головного управління ДПС у Дніпропетровській області засобами поштового зв`язку надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач позовні вимоги не визнає, просить у задоволенні позову відмовити. В обґрунтування своєї позиції зазначає наступне. Головним державним ревізор-інспектором Придніпровського відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб ГУ ДПС у Дніпропетровській області проведено камеральну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю «Прометей» з питання своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН), та складено акт камеральної перевірки від 12.05.2023 № 17511/04-36-04-12/21885043 «Про результати камеральної перевірки даних, задекларованих у податковій звітності з податку на додану вартість за лютий, березень, квітень та травень 2022 року». За результатом розгляду матеріалів справи та згідно баз даних ДПС України встановлено, що в порушення пункту 198.6. статті 198 ПКУ суми податку, сплачені (нараховані) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, зазначені в податкових накладних/ розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в ЄРПН з порушенням строку реєстрації, включаються до податкового кредиту за звітний податковий період, в якому зареєстровано податкові накладні/розрахунки коригування до таких податкових накладних в ЄРПН накладних, але не пізніше ніж через 365 календарних днів з дати складення податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних.
Викладені порушення в акті камеральної перевірки є доведеними у повному обсязі. З огляду на викладене, вважає, що оспорюване рішення є законними та обґрунтованими, відповідач при їх прийнятті діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством, а тому відсутні підстави для його скасування.
Згідно до ч.5 ст.262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Частиною 4статті 243 Кодексу адміністративного України встановлено, що судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
Згідно з ч.5 ст.250 Кодексу адміністративного судочинства України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Відповідно до ч. 8ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства Українипри розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.
Дослідивши матеріали справи, суд приходить до наступного висновку.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Прометей» зареєстроване як юридична особа 05.05.2023 року за кодом ЄДРПОУ 21885043 та перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області.
Головним державним ревізор-інспектором Криворізького відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб ГУ ДПС у Дніпропетровській області на підставі підпункту 191 .1.1. пункту 191.1 статті 191, підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 розділу І Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI, зі змінами та доповненнями, у порядку підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 та статті 76 глави 8 розділу ІІ Податкового кодексу України проведено камеральну перевірку з питання своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, складених за лютий 2022, березень 2022, квітень 2022, травень 2022 року ТОВ «Прометей» (код ЄДРПОУ 21885043).
За результатами проведеної камеральної перевірки Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області складено акт № 17511/04-36-04-12/21885043 від 12.05.2023 року, яким встановлено порушення вимог пункту 201.10 статті 201 розділу V Податкового кодексу України, пункту 89 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» суб`єктом господарювання порушено граничні строки реєстрації по 19 податковим накладним/ розрахункам коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних складених за лютий 2022р., березень 2022р., квітень 2022р., травень 2022 року, на загальну суму податку на додану вартість 1091325,93грн., у тому числі порушення строку реєстрації.
Актом встановлено, що ТОВ «Прометей»:
- за період 28.02.2022 податкову накладну № 1 від 25.02.2022 зареєстровано 01.02.2023, кількість днів затримки 202, сума ПДВ за ПН/РК 71192,40грн., обсяг постачання ( без ПДВ) 355962,00грн.;
- за період 31.03.2022 податкову накладну № 4 від 29.03.2022 зареєстровано 08.03.2023, кількість днів затримки 237, сума ПДВ за ПН/РК 55792,60грн., обсяг постачання ( без ПДВ) 278 963,00грн.;
- за період 31.03.2022 податкову накладну № 2 від 29.03.2022 зареєстровано 07.03.2023, кількість днів затримки 236, сума ПДВ за ПН/РК 126 518,60грн., обсяг постачання ( без ПДВ) 632 593,00грн.;
- за період 31.03.2022 податкову накладну № 3 від 29.03.2022 зареєстровано 07.03.2023, кількість днів затримки 236, сума ПДВ за ПН/РК 136 934,40грн., обсяг постачання ( без ПДВ) 684 672,00грн.;
- за період 28.02.2022 податкову накладну № 4 від 25.02.2022 зареєстровано 02.02.2023, кількість днів затримки 203, сума ПДВ за ПН/РК 19150,76грн., обсяг постачання ( без ПДВ) 95 753,79грн.;
- за період 31.05.2022 податкову накладну № 4 від 24.05.2022 зареєстровано 10.03.2023, кількість днів затримки 239, сума ПДВ за ПН/РК 656,00грн., обсяг постачання ( без ПДВ) 3 280,00грн.;
- за період 31.05.2022 податкову накладну № 1 від 05.05.2022 зареєстровано 10.03.2023, кількість днів затримки 239, сума ПДВ за ПН/РК 82445,80грн., обсяг постачання ( без ПДВ) 412229,00грн.;
- за період 31.05.2022 податкову накладну № 2 від 24.05.2022 зареєстровано 10.03.2023, кількість днів затримки 239, сума ПДВ за ПН/РК 10 091,73грн., обсяг постачання ( без ПДВ) 50 458,67грн.;
- за період 31.05.2022 податкову накладну № 7 від 26.05.2022 зареєстровано 10.03.2023, кількість днів затримки 239, сума ПДВ за ПН/РК 8 271,60грн., обсяг постачання ( без ПДВ) 41 358,00грн.;
- за період 31.05.2022 податкову накладну № 3 від 24.05.2022 зареєстровано 10.03.2023, кількість днів затримки 239, сума ПДВ за ПН/РК 656,00грн., обсяг постачання ( без ПДВ) 3 280,00грн.;
- за період 31.03.2022 податкову накладну № 5 від 30.03.2022 зареєстровано 03.03.2023, кількість днів затримки 232, сума ПДВ за ПН/РК 1 801,72грн., обсяг постачання ( без ПДВ) 9 008,59грн.;
- за період 31.03.2022 податкову накладну № 1 від 29.03.2022 зареєстровано 03.03.2023, кількість днів затримки 232, сума ПДВ за ПН/РК 9 025,09грн., обсяг постачання ( без ПДВ) 45 125,45грн.;
- за період 30.04.2022 податкову накладну № 3 від 25.04.2022 зареєстровано 03.03.2023, кількість днів затримки 232, сума ПДВ за ПН/РК 93 984,20грн., обсяг постачання ( без ПДВ) 469 921,00грн.;
- за період 30.04.2022 податкову накладну № 2 від 25.04.2022 зареєстровано 03.03.2023, кількість днів затримки 232, сума ПДВ за ПН/РК 16 608,16грн., обсяг постачання ( без ПДВ) 83 040,78грн.;
- за період 30.04.2022 податкову накладну № 4 від 25.04.2022 зареєстровано 03.03.2023, кількість днів затримки 232, сума ПДВ за ПН/РК 100 766,80грн., обсяг постачання ( без ПДВ) 503 834,00грн.;
- за період 30.04.2022 податкову накладну № 5 від 25.04.2022 зареєстровано 03.03.2023, кількість днів затримки 232, сума ПДВ за ПН/РК 40 784,53грн., обсяг постачання ( без ПДВ) 203 922,67грн.;
- за період 30.04.2022 податкову накладну № 1 від 15.04.2022 зареєстровано 03.03.2023, кількість днів затримки 232, сума ПДВ за ПН/РК 140 593,40грн., обсяг постачання ( без ПДВ) 702 967,00грн.;
- за період 31.05.2022 податкову накладну № 5 від 24.05.2022 зареєстровано 28.03.2023, кількість днів затримки 257, сума ПДВ за ПН/РК 59 477,34грн., обсяг постачання ( без ПДВ) 297 386,69грн.;
- за період 31.05.2022 податкову накладну № 6 від 26.05.2022 зареєстровано 04.05.2023, кількість днів затримки 294, сума ПДВ за ПН/РК 116 574,80грн., обсяг постачання ( без ПДВ) 582 874,00грн.
24.05.2023 року Товариством з обмеженою відповідальністю «Прометей» було подано заперечення на акт перевірки в порядку пункту 86.7. статті 86 Податкового кодексу України.
07.06.2023 року Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області розглянуто заперечення до акту камеральної перевірки та надано повідомлення № 41004/6/04-36-04-03-10, що висновки викладені у Акті відповідають нормам чинного законодавства та залишаються без змін.
Наведені порушення, що було викладено в акті камеральної перевірки, стали підставою для винесення податкового повідомлення-рішення від 08.06.2023 року № 0141340412, яким згідно з пунктом 1201 .1 ст. 1201 Податкового кодексу України за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних застосовано штраф у сумі чотириста тридцять шість тисяч п`ятсот тридцять гривень 37 копійок.
Не погоджуючись з винесеним податковим повідомленням-рішенням та вважаючи його протиправним, Товариство з обмеженою відповідальністю «Прометей» звернулось з цим позовом до суду.
Так, відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема щодо порядку їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюютьсяПодатковим кодексом України.
Згідно п.п. 20.1.4. п.20.1 ст. 20 ПК України, контролюючим органам надано право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
У відповідності до п. 75.1 ст. 75 ПК України, контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Відповідно до п.201.10 ст. 201 Податкового кодексу Українипри здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Пунктом198.6 статті 198 Податкового кодексу Українивизначено, що не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в ЄРПН податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних, іншими документами, передбаченими пунктом201.11 статті 201цьогоКодексу.
У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цьогоКодексу.
Податкові накладні, отримані з ЄРПН, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
У разі якщо платник податку не включив у відповідному звітному періоді до податкового кредиту суму податку на додану вартість на підставі отриманих податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в ЄРПН, таке право зберігається за ним протягом 365 календарних днів з дати складення податкової накладної/розрахунку коригування.
Суми податку, сплачені (нараховані) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, зазначені в податкових накладних/розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в ЄРПН з порушенням строку реєстрації, включаються до податкового кредиту за звітний податковий період, в якому зареєстровано податкові накладні/розрахунки коригування до таких податкових накладних в ЄРПН, але не пізніше ніж через 365 календарних днів з дати складення податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних.
Згідно з п.201.10 ст. 201 Податкового кодексу Українивідсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в ЄРПН не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Указом Президента України від 24.02.2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженимЗаконом України від 24.02.2022 року № 2102-IX, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який в подальшому неодноразово продовжено.
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 15.03.2022 року №2120 в редакціїЗакону№ 2260-IX від12.05.2022внесено зміни доПодаткового кодексу України, зокрема, підрозділ 2 розділу ХХ «Перехідні положення» доповнено пунктом 322, згідно з яким, тимчасово, за податкові періоди лютий, березень, квітень, травень 2022 року за операціями з придбання товарів/послуг, за якими в ЄРПН постачальниками не зареєстровано податкові накладні та/або розрахунки коригування до них, платники податку включають до складу податкового кредиту звітного (податкового) періоду суми податку на додану вартість, сплачені (нараховані) у складі вартості придбаних товарів/послуг, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з придбання товарів/послуг відповідно доЗакону України"Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні".
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 03.03.2022 року № 2118-IX, були внесені зміни до Підрозділу 10розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України.
Так, п. 69. підрозділу 10розділу XX Податкового кодексу України, встановлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеногоУказом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року N 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №2102-ІХ, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Відповідно до пп. 69.1 підрозділу 10розділу XX Податкового кодексу Українивизначено що, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо, зокрема, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних/розрахунків коригування, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо реєстрації в ЄРПН такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року.
Платники податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов`язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, передбачених цим Кодексом, за умови виконання ними таких податкових обов`язків, щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків.
Платники єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування єдиним податком за ставкою 2 відсотки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання податкових обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня переходу таких платників на застосування особливостей оподаткування єдиним податком третьої групи за ставкою 2 відсотки за умови виконання ними таких податкових обов`язків, щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з дня переходу на систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування єдиним податком за ставкою 2 відсотки.
Відповідно до п. 69.11платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в ЄРПН, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в ЄРПН.
Аналізуючи наведені норми права суд приходить до висновку, що зазначеними законодавчими положеннями передбачена можливість відображення сум ПДВ у складі податкового кредиту за звітний період лютий-травень 2022 року за операціями з придбання товарів/послуг, за якими в ЄРПН постачальниками не зареєстровано податкові накладні та/або розрахунки коригування до них, на підставі первинних бухгалтерських документів, однак, платників податків зобов`язано забезпечити реєстрацію таких податкових накладних та розрахунків коригування в ЄРПН у строки, визначені п.69.1, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в ЄРПН.
При цьому, законодавець умовно поділяє платників податків продавців на три категорії, в залежності від можливості чи неможливості виконання ними своїх обов`язків під час воєнного стану, надаючи право реєстрації податкових накладних без притягнення до відповідальності, за умови дотримання таких строків:
до 15 липня 2022 року - для платників податків,які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки;
протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей - для платників податків, які не мали можливості вчасно виконувати податкові обов`язки, але відновили її;
протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні -для платників податків, в яких відсутня можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки.
Окремо встановлено строк для реєстрації податкових накладних без притягнення до відповідальності для платників єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування єдиним податком за ставкою 2 відсотки - протягом 60 календарних днів з дня переходу на систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування єдиним податком за ставкою 2 відсотки.
При цьому, наведені законодавчі норми, зобов`язуючи уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в ЄРПН, не визначають випадків необхідності такого уточнення.
Однак, ДПС України пов`язує можливість покупців віднести суми ПДВ до складу податкового кредиту лютого-травня 2022 року з дотриманням строків реєстрації податкових накладних, встановлених для кожної з вищезазначених категорій платників податків постачальників.
Саме таке розуміння правового регулювання особливостей податкового адміністрування податків під час дії воєнного стану зазначається в інформаційному листі ДПС України №03/2022 від 14.07.2022 року «Щодо застосування Закону України від 12 травня 2022 року № 2260-К «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану».
Зокрема, ДПС України зазначає, що у разі складання податкової накладної за операціями, що були здійснені у лютому-травні 2022 року, і яка підтверджує податковий кредит, сформований на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, зареєстрована в ЄРПН після 15 липня 2022 року, при цьому постачальник мав можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки, покупець втрачає право на формування податкового кредиту за такими операціями до дати реєстрації такої податкової накладної в ЄРПН.
Тобто, на думку ДПС України уточненню (приведенню у відповідність) підлягає лише податковий кредит, сформований покупцем у лютому-травні 2022 року за податковими накладними, зареєстрованими поза межами законодавчо встановленого строку для відповідної категорії платників податків постачальників.
Інформаційним листом ДПС України, крім іншого, роз`яснює, що право на податковий кредит зберігається за умови, якщо такий податковий кредит сформований за звітні (податкові) періоди лютий-травень 2022 року на підставі первинних (розрахункових) документів, отриманих від особи, яка на дату події, що сталася раніше (постачання товарів/послуг чи їх оплата), була зареєстрована як платник ПДВ та надалі стала платником єдиного податку за ставкою 2 відсотки, та якщо податкова накладна/ розрахунок коригування, складені за такими операціями, будуть зареєстровані в ЄРПН протягом 60 календарних днів з дня відновлення реєстрації такої особи (постачальника) платником ПДВ.
Оскільки, законодавчі положення не мають приписів щодо випадків та порядку уточнення (приведення у відповідність) податкового кредиту відображеного на підставі первинних або розрахункових документів, суд оцінює обставини справи з урахуванням позиції ДПС України, викладеній в інформаційному листі №03/2022 від 14.07.2022 року.
Актом перевірки встановлено, що ТОВ «Прометей»:
- за період 28.02.2022 податкову накладну № 1 від 25.02.2022 зареєстровано 01.02.2023, кількість днів затримки 202, сума ПДВ за ПН/РК 71192,40грн., обсяг постачання ( без ПДВ) 355962,00грн.;
- за період 31.03.2022 податкову накладну № 4 від 29.03.2022 зареєстровано 08.03.2023, кількість днів затримки 237, сума ПДВ за ПН/РК 55792,60грн., обсяг постачання ( без ПДВ) 278 963,00грн.;
- за період 31.03.2022 податкову накладну № 2 від 29.03.2022 зареєстровано 07.03.2023, кількість днів затримки 236, сума ПДВ за ПН/РК 126 518,60грн., обсяг постачання ( без ПДВ) 632 593,00грн.;
- за період 31.03.2022 податкову накладну № 3 від 29.03.2022 зареєстровано 07.03.2023, кількість днів затримки 236, сума ПДВ за ПН/РК 136 934,40грн., обсяг постачання ( без ПДВ) 684 672,00грн.;
- за період 28.02.2022 податкову накладну № 4 від 25.02.2022 зареєстровано 02.02.2023, кількість днів затримки 203, сума ПДВ за ПН/РК 19150,76грн., обсяг постачання ( без ПДВ) 95 753,79грн.;
- за період 31.05.2022 податкову накладну № 4 від 24.05.2022 зареєстровано 10.03.2023, кількість днів затримки 239, сума ПДВ за ПН/РК 656,00грн., обсяг постачання ( без ПДВ) 3 280,00грн.;
- за період 31.05.2022 податкову накладну № 1 від 05.05.2022 зареєстровано 10.03.2023, кількість днів затримки 239, сума ПДВ за ПН/РК 82445,80грн., обсяг постачання ( без ПДВ) 412229,00грн.;
- за період 31.05.2022 податкову накладну № 2 від 24.05.2022 зареєстровано 10.03.2023, кількість днів затримки 239, сума ПДВ за ПН/РК 10 091,73грн., обсяг постачання ( без ПДВ) 50 458,67грн.;
- за період 31.05.2022 податкову накладну № 7 від 26.05.2022 зареєстровано 10.03.2023, кількість днів затримки 239, сума ПДВ за ПН/РК 8 271,60грн., обсяг постачання ( без ПДВ) 41 358,00грн.;
- за період 31.05.2022 податкову накладну № 3 від 24.05.2022 зареєстровано 10.03.2023, кількість днів затримки 239, сума ПДВ за ПН/РК 656,00грн., обсяг постачання ( без ПДВ) 3 280,00грн.;
- за період 31.03.2022 податкову накладну № 5 від 30.03.2022 зареєстровано 03.03.2023, кількість днів затримки 232, сума ПДВ за ПН/РК 1 801,72грн., обсяг постачання ( без ПДВ) 9 008,59грн.;
- за період 31.03.2022 податкову накладну № 1 від 29.03.2022 зареєстровано 03.03.2023, кількість днів затримки 232, сума ПДВ за ПН/РК 9 025,09грн., обсяг постачання ( без ПДВ) 45 125,45грн.;
- за період 30.04.2022 податкову накладну № 3 від 25.04.2022 зареєстровано 03.03.2023, кількість днів затримки 232, сума ПДВ за ПН/РК 93 984,20грн., обсяг постачання ( без ПДВ) 469 921,00грн.;
- за період 30.04.2022 податкову накладну № 2 від 25.04.2022 зареєстровано 03.03.2023, кількість днів затримки 232, сума ПДВ за ПН/РК 16 608,16грн., обсяг постачання ( без ПДВ) 83 040,78грн.;
- за період 30.04.2022 податкову накладну № 4 від 25.04.2022 зареєстровано 03.03.2023, кількість днів затримки 232, сума ПДВ за ПН/РК 100 766,80грн., обсяг постачання ( без ПДВ) 503 834,00грн.;
- за період 30.04.2022 податкову накладну № 5 від 25.04.2022 зареєстровано 03.03.2023, кількість днів затримки 232, сума ПДВ за ПН/РК 40 784,53грн., обсяг постачання ( без ПДВ) 203 922,67грн.;
- за період 30.04.2022 податкову накладну № 1 від 15.04.2022 зареєстровано 03.03.2023, кількість днів затримки 232, сума ПДВ за ПН/РК 140 593,40грн., обсяг постачання ( без ПДВ) 702 967,00грн.;
- за період 31.05.2022 податкову накладну № 5 від 24.05.2022 зареєстровано 28.03.2023, кількість днів затримки 257, сума ПДВ за ПН/РК 59 477,34грн., обсяг постачання ( без ПДВ) 297 386,69грн.;
- за період 31.05.2022 податкову накладну № 6 від 26.05.2022 зареєстровано 04.05.2023, кількість днів затримки 294, сума ПДВ за ПН/РК 116 574,80грн., обсяг постачання ( без ПДВ) 582 874,00грн.
Проте Товариством з обмеженою відповідальністю «Прометей» не було наведено обставин, які б зумовили непереборну відсутність можливості зареєструвати вказані податкові накладні у строк до 15 липня 2022 року.
Відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 75 від 25.04.2022 року (зі змінами та доповненнями) затверджено Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).
Станом на 10 жовтень 2022 року відповідно до цього наказу у Дніпропетровській області віднесені наступні громади, які розташовані в районі проведення воєнних( бойових) дій:
-Криворізький район: Широківська селищна територіально громада, Зеленодольська міська територіальна громада;
-Нікопольський район: Марганецька міська територіальна громада, Мирівська сільська територіальна громада, Нікопольська міська територіальна громада, Червоногригорівська селищна територіальна громада;
-Синельниківський район: Великомихайлівська сільська територіальна громада, Малимихайлівська сільська територіальна громада, Новопавлівська сільська територіальна громада, Покровська селищна територіальна громада.
Відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань Товариство з обмеженою відповідальністю «Прометей» має місцезнаходження юридичної особи: 50004, Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, вулиця Шимановського Мартіна, будинок 1, офіс 10.
Тобто, місце реєстрації та провадження господарської діяльності не віднесено відповідно до наказу до переліку громад які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).
У контексті оцінки кожного аргументу (доводу), наданого стороною, суд звертає увагу на позицію Європейського суду з прав людини, зокрема, у справах «Проніна проти України» (пункт 23) і «Серявін та інші проти України» (пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів і інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
З огляду на такий підхід Європейського суду з прав людини до оцінки аргументів сторін, суд вважає, що решта аргументів (доводів) сторін, які мають значення для правильного вирішення спору, на вирішення спірних правовідносин не впливають та не змінюють судовий розсуд цього спору за результатами судового процесу.
Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст. 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, встановлюючи при цьому чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Суд зазначає, що доведення має випливати із сукупності ознак чи неспростовних презумпцій, достатньо вагомих, чітких і узгоджених між собою. В той же час, згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
На думку суду, відповідач належними та допустимими доказами довів правомірність оскаржуваного податкового повідомлення-рішення№0141340412 від 08.06.2023, а відтак, позовні вимоги не підлягають задоволенню.
Згідно із частинами 1, 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначеніКонституцієюта законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Частиною 1статті 9Кодексу адміністративного судочинства Українивстановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з`ясування всіх обставин у справі, відповідно до якого розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини 1статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин (частина 2статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України).
Враховуючи викладене, виходячи з того, що відповідачем правомірно нараховано штрафні санкції на позивача за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних застосовано штраф у сумі чотириста тридцять шість тисяч п`ятсот тридцять гривень 37 копійок адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Прометей» не підлягає задоволенню.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з наступного.
Згідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України в разі відмови в задоволенні позову судові витрати не присуджуються на користь сторони за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень.
Керуючись статтями 2,72-77,139,243-246,255,262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
В задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Прометей» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимогстатті 255 Кодексу адміністративного судочинства Українита може бути оскаржене встроки, передбаченістаттею295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя О.С. Рябчук
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.09.2023 |
Оприлюднено | 08.09.2023 |
Номер документу | 113270393 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рябчук Олена Сергіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рябчук Олена Сергіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні