РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
04 вересня 2023 року м. Рівне№460/15260/23
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Махаринця Д.Є., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, адміністративну справу за позовом
ОСОБА_1 доГоловне управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправною та скасування наказу, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (надалі по тексту Позивач) звернувся до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Рівненській області (надалі по тексту Відповідач) про визнання протиправним та скасування наказу.
В обґрунтування позовних вимог вказує, що ним 20.06.2023 року було отримано наказ Відповідача №2-дс від 20.06.2023 року «Про накладення дисциплінарного стягнення» яким оголошено догану начальнику управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків Головного управління ДПС у Рівненській області ОСОБА_1 за вчинення ним дисциплінарного проступку, передбаченого пунктом 5 частини другої статті 65 Закону України від 10 грудня 2015 року №889-VIII «Про державну службу». Підстава: подання Дисциплінарної комісії з розгляду дисциплінарних справ Головного управління ДПС у Рівненській області від 15.06.2023 №40/17-00-01-01-37-ДК, пояснення ОСОБА_2 від 19.06.2023. На думку Позивача, вказаний наказ Відповідачем винесено незаконно, за відсутності складу дисциплінарного проступку, прийнятий всупереч вимог Закону України «Про державну службу» та суперечить вимогам ч.2 ст. 2 КАС України у зв`язку з чим просить адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.
Ухвалою суду від 05.07.2023 прийнято позовну заяву до розгляду. Відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву.
У встановлений судом строк від Головного управління ДПС у Рівненській області надійшов відзив на позовну заяву. Як зазначає Відповідач, на підставі наказу Головного управління ДПС у Рівненській області від 25.04.2023 №83 «Про порушення дисциплінарного провадження» Дисциплінарною комісією з розгляду дисциплінарних справ Головного управління ДПС у Рівненській області здійснено дисциплінарне провадження стосовно Позивача. Дисциплінарною комісією з розгляду дисциплінарних справ було розглянуто та враховано всі наявні матеріали дисциплінарної справи ОСОБА_1 . В ході дисциплінарного провадження було встановлено факт неналежного виконання ОСОБА_1 покладених на нього посадових обов`язків під час перебування на посаді заступника начальника управління начальника відділу прогнозу, аналізу та звітності, моніторингу операцій та ризиків управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків, нормативно-правових та розпорядчих документів ДПС, які регламентують роботу Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. На підставі вищевикладеного, вважає оспорюваний наказ №2-дс від 20.06.2023 року «Про накладення дисциплінарного стягнення» на Позивача правомірним, позовні вимоги безпідставними у зв`язку з чим просить у задоволенні позовних вимоги відмовити повністю.
Розглянувши позовну заяву та відзив відповідача, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються вимоги позовної заяви, дослідивши і об`єктивно оцінивши наявні у справі докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення заяви по суті, суд встановив таке.
Наказом Головного управління ДПС у Рівненській області №2-дс від 20.06.2023 року «Про накладення дисциплінарного стягнення» оголошено догану начальнику управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків Головного управління ДПС у Рівненській області ОСОБА_1 за вчинення ним дисциплінарного проступку, передбаченого пунктом 5 частини другої статті 65 Закону України від 10 грудня 2015 року №889-VIII «Про державну службу». Підстава: подання Дисциплінарної комісії з розгляду дисциплінарних справ Головного управління ДПС у Рівненській області від 15.06.2023 №40/17-00-01-01-37-ДК, пояснення ОСОБА_2 від 19.06.2023.
Судом встановлено, що на підставі наказу Головного управління ДПС у Рівненській області від 25.04.2023 №83 «Про порушення дисциплінарного провадження» Дисциплінарною комісією з розгляду дисциплінарних справ Головного управління ДПС у Рівненській області здійснено дисциплінарне провадження стосовно заступника начальника управління начальника відділу прогнозу, аналізу та звітності, моніторингу операцій та ризиків управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків Головного управління ДПС у Рівненській області Полюховича Віктора Івановича, якого наказом від 14.06.2023 №122-о переведено на посаду начальника управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків Головного управління ДПС у Рівненській області.
Підставами для порушення дисциплінарного провадження слугували обставини, викладені у доповідній записці Департаменту забезпечення відомчого контролю ДПС від 07.03.2023 №218/99-00-02-03-01-13 та дорученні в.о. Голови ДПС України Тетяни Кірієнко від 07.03.2023 №36-д(02) до неї, доповідній записці сектору забезпечення відомчого контролю Головного управління ДПС у Рівненській області від 25.04.2023 №33/17-00-02-08.
Як зазначено у доповідній записці Департаменту забезпечення відомчого контролю ДПС від 07.03.2023 №218/99-00-02-03-01-13, за результатами вжитих заходів вибіркового моніторингу та аналізу стану відпрацювання податкових ризиків, з урахуванням службової записки Департаменту управління ризиками ДПС від 03.03.2023 №1871/99-00-18-01-01, встановлено недоліки при відпрацюванні суб`єктів господарювання, які перебувають на обліку в Головному управлінні ДПС у Рівненській області (ТОВ «Будівельна компанія «Будальянс Груп», ТОВ «Хімбудтрейд», ТОВ «Укрконсалтинг+», ТОВ «Грінекспорт») та суб`єктів господарювання, які перебувають на обліку в Головному управлінні ДПС у Харківській області в межах виконання Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі Порядок).
Згідно з наказами ДПС України від 28.03.2022 №173 та від 19.09.2022 №645 повноваження Головного управління ДПС у Харківській області до 25.01.2023 було закріплено за Головним управлінням ДПС у Рівненській області.
Як зазначено у доповідній записці Департаменту забезпечення відомчого контролю ДПС України від 07.03.2023 №218/99-00-02-03-01-13, згідно з п.44 Порядку Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Відповідно до інформації баз даних контролюючого органу на обліку в Головному управління ДПС у Харківській області перебуває ТОВ «Вілс Компані» (код 44178209), що здійснює операції з ймовірними ознакам ризиковості.
За результатами моніторингу поданих ТОВ «Вілс Компані» повідомлень про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН та повідомлення про невідповідність платника податків критеріям ризиковості платника податку, виявлено ймовірні ознаки неможливості здійснення операцій з постачання товарів.
Головним управлінням ДПС у Рівненській області прийнято рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку ТОВ «Вілс Компані» від 29.09.2022 №65125.
Надалі 20.12.2022 ТОВ «Вілс Компані» подано повідомлення про надання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку. Однак до повідомлення долучено документи, які мають ймовірні ознаки фіктивності. Крім того, всупереч Порядку до повідомлень не додано довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо руху товару на підприємстві, книги обліку та вибуття продукції, первинні документи зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Проте, Головним управлінням ДПС у Рівненській області прийнято рішення від 30.12.2022 №81165 про невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
Відповідно до інформації баз даних контролюючого органу на обліку в Головному управлінні ДПС у Харківській області перебуває ТОВ «Філтранскомпані» (код 44538577), що здійснює операції з ймовірними ознаками ризиковості.
Основний вид діяльності вантажний автомобільний транспорт.
Комісією прийнято рішення від 12.10.2022 №7456376/44538577 про врахування таблиці даних платника податку на додану вартість від 06.10.2022 №9201730296.
За результатами моніторингу поданих ТОВ «Філтранскомпані» таблиць даних та поданих до них документів виявлено ймовірні ознаки неможливості здійснення операції з постачання товарів.
Згідно з даними ЄРПН за період 2022 року ТОВ «Філтранскомпані» сформовано податковий кредит за рахунок придбання бензину об`ємом 34,4 т на загальну суму 1750,2 тис. грн., у т.ч. ПДВ 120,6 тис. грн., газу скрапленого об`ємом 97,8 т на загальну суму 3 900,4 тис. грн., у т.ч. ПДВ 255,2 тис. гривень.
Товариством у 2022 році реалізовано транспортні послуги на загальну суму 1 892,1 тис. грн., у тому числі ПДВ 315,4 тис. грн.
Проте, згідно з відомостями про об`єкти оподаткування на обліку ТОВ «Філтранскомпані» перебувають автомобілі марки MAN, згідно технічних характеристик паливом для таких автомобілів є дизельне паливо. Також, відсутні відомості про об`єкти оподаткування, які використовуються як місця для зберігання пального та стоянки автомобілів.
У повідомленні, долученого ТОВ «Філтранскомпані» до документів, поданих до таблиці даних, платник повідомляє, що виконує замовлені послуги шляхом пошуку водія, який на власному вантажному автомобілі виконує перевезення.
Згідно податкового розрахунку сум доходу нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, у сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 2022 рік на ТОВ «Філтранскомпані» відсутні водії, виплати за ознакою доходу « 157» (дохід виплачений не платнику ПДВ) відсутні.
ТОВ «Філтранскомпані» у 2022 році до державного бюджету сплачено лише 21,9 тис. гривень.
Надалі Комісією Головного управління ДПС у Харківській області прийнято рішення від 07.02.2023 №3442 про відповідність платника податку на додану вартість ТОВ «Філтранскомпані» критеріям ризиковості платника податку з комантарем: « 03» - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про обєкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди обєктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності; « 11» - накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності».
У доповідній записці Департаменту забезпечення відомчого контролю ДПС від 07.03.2023 №218/99-00-02-03-01-13 зазначено, що дії Головного управління ДПС у Рівненській області призвели до розповсюдження ймовірно ризикового податкового кредиту.
Також, за результатами проведеного аналізу встановлено недоліки і порушення при відпрацюванні матеріалів у межах виконання вимог Порядку по субєктах господарювання ТОВ «Полідор» (код 44493987), ТОВ «Торговий будинок Ліга трейд» (код 43616554), ТОВ «Агроком Нова Водолага» (код 33001687), ТОВ «Агроліга-трейд» (код 42349321), засновником яких є ТОВ «Група компанія агроліга» (код 36687574) та ТОВ «Вікстранс» (код 43613993), ТОВ «Ліф Компані Груп» (код 43746266), ТОВ «Торгова фірма «Мілі груп» (код 44002028), ТОВ «Дінеро Компані» (код 44519072), ТОВ «Ахава Трейдінг» (код 43746135), ФГ «Первомагро» (код 43316873), ТОВ «Вітойл» (код 43784034), ТОВ «Альтернатів енерджи сорсес компані» (код 39974165), ТОВ «Пром-хім» (код 43423662), ТОВ «Нафтотех» (код 41905457), ТОВ «Мак-тм» (код 43367781), ТОВ «Науково-технічна і фінансово-промислова компанія Вгік» (код 34466831), ТОВ «УБТС» (код 41044243), ТОВ «Лерна ойл» (код 41126163), ТОВ «Вінтрейд ЛТД (код 43674380), ТОВ «Ф*юел продакшн» (код 41201753), ТОВ «Арей Глобал» (код 42830990).
Персональний склад Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області відповідно до повноважень, визначених пунктом 1 наказу ДПС України від 28.03.2022 №173 (зі змінами), затверджено наказом Головного управління ДПС у Рівненській області від 10.06.2022 №96 (зі змінами), згідно з яким заступником голови Комісії є Полюхович Віктор Іванович.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обовязки їх членів визначаються Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами), Порядком взаємодії комісій центрального та регіонального рівнів, структурних підрозділів ДПС, головних управлінь ДПС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС, затвердженим наказом ДПС від 12.05.2020 №204 (зі змінами).
Згідно з посадовою інструкцією заступника начальника управління начальника відділу прогнозу, аналізу та звітності, моніторингу операцій та ризиків управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків Полюховича Віктора Івановича, затверджено керівником Головного управління ДПС у Рівненській області 01.08.2022, одними із основних його посадових обовязків є моніторинг фінансово-господарських операцій платників на наявність податкових ризиків, проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування щодо оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, виконання завдань та доручень керівництва ГУ ДПС у області з питань, що належать до компетенції структурного підрозділу, відпрацювання податкових ризиків, виявлених за результатами моніторингу фінансово-господарських операцій платників податків тощо.
Відповідно до п.6, п.7, п.8 частини 1 статті 8 Закону України «Про державну службу» до основних обов`язків державного службовця входить: забезпечувати в межах наданих повноважень ефективне виконання завдань і функцій державних органів; сумлінно і професійно виконувати свої посадові обов`язки та умови контракту про проходження державної служби (у разі укладення); виконувати рішення державних органів, накази (розпорядження), доручення керівників, надані на підставі та у межах повноважень, передбачених Конституцією та законами України.
Відповідно до статей 64-65 Закону України від 10.12.2015 №889-УІІІ «Про державну службу» за невиконання або неналежне виконання посадових обов`язків, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами у сфері державної служби, посадовою інструкцією, а також порушення правил етичної поведінки та інше порушення службової дисципліни державний службовець притягається до дисциплінарної відповідальності у порядку, встановленому цим Законом.
Підставою для притягнення державного службовця до дисциплінарної відповідальності є вчинення ним дисциплінарного проступку, тобто протиправної винної дії або бездіяльності чи прийняття рішення, що полягає у невиконанні або неналежному виконанні державним службовцем своїх посадових обов`язків та інших вимог, встановлених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами, за яке до нього може бути застосоване дисциплінарне стягнення.
Статтею 74 Закону встановлено, що дисциплінарне стягнення має відповідати ступеню тяжкості вчиненого проступку та вини державного службовця. Під час визначення виду стягнення необхідно враховувати характер проступку, обставини, за яких він був вчинений, обставини, що пом`якшують чи обтяжують відповідальність, результати оцінювання службової діяльності державного службовця, наявність заохочень, стягнень та його ставлення до служби.
Дисциплінарне стягнення може бути накладено тільки у разі встановлення факту вчинення дисциплінарного проступку та вини державного службовця.
Дисциплінарною комісією з розгляду дисциплінарних справ було розглянуто та враховано всі наявні матеріали дисциплінарної справи ОСОБА_1 .
Вказано що виявлені недоліки та порушення не призвели до тяжких наслідків, разом з тим, підтверджують факт неналежного виконання ОСОБА_1 покладених на нього посадових обов`язків під час перебування на посаді заступника начальника управління начальника відділу прогнозу, аналізу та звітності, моніторингу операцій та ризиків управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків, нормативно-правових та розпорядчих документів ДПС, які регламентують роботу Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Надаючи правову оцінку спірних правовідносинам, суд враховує наступне.
Згідно з п.21.1 ст.21 Податкового Кодексу України, посадові та службові особи контролюючих органів зобов`язані дотримуватися Конституції України та діяти виключно у відповідності з цим Кодексом та іншими законами України, іншими нормативними актами (21.1.1); забезпечувати сумлінне виконання покладених на контролюючі органи функцій (21.1.2); забезпечувати ефективну роботу та виконання завдань контролюючих органів відповідно до їх повноважень (21.1.3).
Відповідно до п.21.2 цієї ж статті за невиконання або неналежне виконання своїх обов`язків посадові (службові) особи контролюючих органів несуть відповідальність згідно із законом.
Частиною 1 ст.3 Закону України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року №889-VIII (далі - Закон №889-VIII) встановлено, що цей Закон регулює відносини, що виникають у зв`язку із вступом на державну службу, її проходженням та припиненням, визначає правовий статус державного службовця.
Службова дисципліна, відповідно до п.10 ч.1 ст.2 цього Закону це неухильне додержання Присяги державного службовця, сумлінне виконання службових обов`язків та правил внутрішнього службового розпорядку.
Правове регулювання державної служби здійснюється Конституцією України, цим та іншими законами України, міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, постановами Верховної Ради України, указами Президента України, актами Кабінету Міністрів України та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державної служби. Відносини, що виникають у зв`язку із вступом, проходженням та припиненням державної служби, регулюються цим Законом, якщо інше не передбачено законом (ч.1-2 ст.5 Закону № 889-VIII).
Згідно із ч.1 ст.8 Закону №889-VIII державний службовець зобов`язаний, зокрема: дотримуватися Конституції та законів України, діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; сумлінно і професійно виконувати свої посадові обов`язки.
Відповідно до ч.1 ст.62 Закону №889-VIII державний службовець зобов`язаний виконувати обов`язки, визначені статтею 8 цього Закону, а також:
1) не допускати вчинків, несумісних із статусом державного службовця;
2) виявляти високий рівень культури, професіоналізм, витримку і тактовність, повагу до громадян, керівництва та інших державних службовців;
3) дбайливо ставитися до державного майна та інших публічних ресурсів.
Частиною 1 ст.64 Закону №889-VIII встановлено, що за невиконання або неналежне виконання посадових обов`язків, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами у сфері державної служби, посадовою інструкцією, а також порушення правил етичної поведінки та інше порушення службової дисципліни державний службовець притягається до дисциплінарної відповідальності у порядку, встановленому цим Законом.
Підставою для притягнення державного службовця до дисциплінарної відповідальності є вчинення ним дисциплінарного проступку, тобто протиправної винної дії або бездіяльності чи прийняття рішення, що полягає у невиконанні або неналежному виконанні державним службовцем своїх посадових обов`язків та інших вимог, встановлених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами, за яке до нього може бути застосоване дисциплінарне стягнення (ч.1 ст.65 Закону №889-VIII).
Відповідно до п.5 ч.2 ст.65 Закону №889-VIII дисциплінарним проступком, зокрема є невиконання або неналежне виконання посадових обов`язків, актів органів державної влади, наказів (розпоряджень) та доручень керівників, прийнятих у межах їхніх повноважень.
За приписами частин 1, 7 ст.66 Закону №889-VIII до державних службовців застосовується один із таких видів дисциплінарного стягнення: 1) зауваження; 2) догана; 3) попередження про неповну службову відповідність; 4) звільнення з посади державної служби.
За кожний дисциплінарний проступок до державного службовця може бути застосовано лише одне дисциплінарне стягнення.
Частиною 1 ст.67 Закону №889-VIII встановлено, що дисциплінарне стягнення має відповідати характеру і тяжкості вчиненого дисциплінарного проступку та ступеню вини державного службовця. Під час визначення виду дисциплінарного стягнення необхідно враховувати характер дисциплінарного проступку, обставини, за яких він був вчинений, настання тяжких наслідків, добровільне відшкодування заподіяної шкоди, попередню поведінку державного службовця та його ставлення до виконання посадових обов`язків.
Для здійснення дисциплінарного провадження з метою визначення ступеня вини, характеру і тяжкості вчиненого дисциплінарного проступку утворюється дисциплінарна комісія з розгляду дисциплінарних справ (далі - дисциплінарна комісія) (ч.1 ст.69 Закону № 889-VIII).
За змістом ст.74 Закону №889-VIII, яка визначає гарантії прав державних службовців під час застосування дисциплінарного стягнення, дисциплінарне стягнення має відповідати ступеню тяжкості вчиненого проступку та вини державного службовця. Під час визначення виду стягнення необхідно враховувати характер проступку, обставини, за яких він був вчинений, обставини, що пом`якшують чи обтяжують відповідальність, результати оцінювання службової діяльності державного службовця, наявність заохочень, стягнень та його ставлення до служби.
Дисциплінарне стягнення може бути накладено тільки у разі встановлення факту вчинення дисциплінарного проступку та вини державного службовця.
За кожне порушення службової дисципліни накладається лише одне дисциплінарне стягнення.
Дисциплінарне стягнення до державного службовця застосовується не пізніше шести місяців з дня виявлення дисциплінарного проступку, без урахування часу тимчасової непрацездатності або перебування у відпустці, а також не застосовується, якщо минув один рік після його вчинення.
Державний службовець має право на ознайомлення з матеріалами дисциплінарної справи та на оскарження застосованого до нього дисциплінарного стягнення у визначеному цим Законом порядку.
Також, ч.1 ст.75 та ч.1 ст.76 Закону №889-VIII визначено, що перед накладенням дисциплінарного стягнення суб`єкт призначення повинен отримати від державного службовця, який притягається до дисциплінарної відповідальності, письмове пояснення.
Державний службовець має право на ознайомлення з усіма матеріалами дисциплінарної справи перед прийняттям рішення про накладення на нього дисциплінарного стягнення.
Згідно із ч.ч. 1, 2, 6 ст.77 Закону №889-VIII рішення про накладення на державного службовця дисциплінарного стягнення чи закриття дисциплінарного провадження приймає суб`єкт призначення протягом 10 календарних днів з дня отримання пропозицій Комісії, подання дисциплінарної комісії у державному органі. Рішення оформляється відповідним актом суб`єкта призначення.
У рішенні, яке оформляється наказом (розпорядженням), зазначаються найменування державного органу, дата його прийняття, відомості про державного службовця, стислий виклад обставин справи, вид дисциплінарного проступку і його юридична кваліфікація, вид застосованого дисциплінарного стягнення.
Державному службовцю видається під розписку належним чином завірена копія наказу (розпорядження) про накладення на нього дисциплінарного стягнення чи закриття дисциплінарного провадження не пізніше наступного робочого дня після прийняття відповідного рішення.
Досліджуючи наведені норми права суд зазначає, що для застосування дисциплінарного стягнення уповноваженому органу необхідно встановити наявність всіх елементів складу дисциплінарного проступку - об`єкту, об`єктивної сторони, суб`єкта, суб`єктивної сторони, а також врахувати інші обставини, що мають значення: ступінь тяжкості, наявність шкоди, особу працівника. Об`єктивна сторона дисциплінарного проступку складається з протиправної поведінки суб`єкта (працівника), шкідливих наслідків та причинного зв`язку між ними і поведінкою особи, що притягається до відповідальності. Протиправність поведінки полягає у порушенні трудових обов`язків, закріплених нормами спеціального законодавства про працю, які регламентовані зокрема Законом №889-VII, положеннями, посадовими інструкціями, а також у порушенні або невиконанні наказів і розпоряджень роботодавця, уповноваженої ним адміністрації.
Подібні за своїм змістом правові висновки сформовано Верховним Судом у постановах від 16 березня 2021 року у справі №140/2819/19, від 26 січня 2021 року у справі №420/2949/19, від 04 вересня 2020 року у справі №826/6165/17 тощо.
Разом з тим, у Постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 16.03.2021 у справі №140/2819/19, суд дійшов висновку, що для накладення дисциплінарного стягнення уповноваженому органу необхідно встановити наявність протиправної поведінки державного службовця, шкідливих наслідків та причинного зв`язку між ними і поведінкою особи, що притягається до відповідальності. Протиправність поведінки полягає у порушенні державним службовцем своїх посадових обов`язків та інших вимог, встановлених Законом №889-VIII та іншими нормативно-правовими актами, за яке до нього може бути застосоване дисциплінарне стягнення. Також необхідно враховувати інші обставини, що мають значення: характер дисциплінарного проступку, обставини, за яких він був вчинений, настання тяжких наслідків, добровільне відшкодування заподіяної шкоди, попередню поведінку державного службовця та його ставлення до виконання посадових обов`язків.
Суд враховує, що механізм зупинення реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів, визначені Порядком з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджено постановою КМ України №1165 від 11.12.2019р. (далі Порядок №1165).
Пунктом 6 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну /розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Згідно п.27 Порядку №1165 комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Пунктами 29-30 Порядку №1165 передбачено, що до складу комісій регіонального рівня входять посадові особи головних управлінь ДПС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС. Комісія контролюючого органу складається з голови, заступника голови, секретаря та не менше семи членів.
Аналіз наведеної норми діє підстави вважати, що комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі є колегіальними органами, які приймають рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, шляхом відкритого голосування більшістю голосів присутніх на засіданні членів такої комісії.
У відповідності до п.40 Порядку №1165, Голова, заступник голови, секретар та члени комісії контролюючого органу беруть участь у засіданні особисто та не мають права делегувати своїх представників для участі в її засіданні.
Засідання комісії контролюючого органу є правомочним за умови присутності на ньому не менше двох третин її затвердженого персонального складу.
Засідання комісії контролюючого органу проводиться у разі наявності матеріалів для розгляду.
У разі потреби член комісії контролюючого органу подає голові комісії пропозиції щодо проведення додаткового засідання.
Рішення комісії контролюючого органу приймається шляхом відкритого голосування.
Рішення комісії контролюючого органу приймається більшістю голосів присутніх на засіданні членів такої комісії.
У разі рівного розподілу голосів вирішальним є голос головуючого на засіданні.
Під час засідання секретарем комісії контролюючого органу ведеться протокол, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення.
Протокол підписується головою комісії контролюючого органу (у разі його відсутності - заступником), заступником голови, секретарем та членами комісії, які брали участь у засіданні.
Ведення обліку матеріалів щодо роботи комісії контролюючого органу здійснюється секретарем такої комісії.
Присутній на засіданні комісії контролюючого органу член комісії, який не згоден з рішенням комісії або утримався від голосування, повинен викласти у письмовій формі свою окрему думку, яка додається до матеріалів засідання такої комісії.
Як вже було зазначено судом вище, положеннями ст. 65 Закону №889, законодавцем визначений чіткий вичерпний перелік дій або бездіяльності державного службовця, що є дисциплінарним проступком та за вчинення таких дій настає дисциплінарна відповідальність.
Об`єктивна сторона дисциплінарного проступку складається з протиправної поведінки суб`єкта (працівника), шкідливих наслідків та причинного зв`язку між ними і поведінкою особи, що притягається до відповідальності. Протиправність поведінки полягає у порушенні трудових обов`язків, закріплених нормами загального та спеціального законодавства про працю: Кодексом законів про працю України (далі - КЗпП України), Законом України «Про державну службу», правилами внутрішнього розпорядку, статутами, положеннями, посадовими інструкціями, а також у порушенні або невиконанні наказів і розпоряджень власника, уповноваженої ним адміністрації.
За приписами статті 61 Конституції України юридична відповідальність особи має індивідуальний характер.
Таким чином, при наданні оцінки правомірності порядку накладання на позивача дисциплінарного стягнення та законності обставин його накладення, слід виходити із загальних правил притягнення працівника до дисциплінарної відповідальності, передбачених КЗпП України, з урахуванням особливостей, встановлених Законом України «Про державну службу».
Отже, наказ про притягнення до дисциплінарної відповідальності повинен містити чітке формулювання суті та обставин допущеного працівником проступку, підстави прийняття рішення про притягнення до відповідальності, час вчинення і час виявлення самого проступку та обґрунтування обрання певного виду стягнення, з урахуванням передбачених законодавством обставин.
При цьому, ознакою порушення працівником трудової дисципліни, яка може бути підставою для притягнення до дисциплінарної відповідальності у формі оголошення догани, є наявність вини в його діях чи бездіяльності, шкідливі наслідки та причинний зв`язок між ними і поведінкою правопорушника.
Аналогічна правова позиція у Постанові Верховного Суду від 05.06.2019 у справі №№814/934/18.
Так, проаналізувавши спірний наказ про накладення дисциплінарного стягнення, варто зазначити, що останній не містить ні протиправної поведінки державного службовця, шкідливих наслідків та причинного зв`язку між ними і поведінкою особи, що притягається до відповідальності.
Доказів нанесення будь-якої шкоди ОСОБА_1 судом не встановлено, а відповідачем не доведено. Про зазначені обставини свідчить і сам оспорюваний наказ в якому чітко зазначено, що виявлені недоліки та порушення не призвели до тяжких наслідків.
Відповідно до наказу ДПС України від 28.03.22 №173 «Про забезпечення безперебійної роботи територіальних органів ДПС» (зі змінами, внесеними наказами ДПС від 09.06.22 №311 та від 25.01.23 №70), виконання повноважень ГУ ДПС у Харківській області в частині здійснення моніторингу фінансово господарських операцій платників податків на наявність податкових ризиків та організації роботи з питань зупинення реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було закріплено за ГУ ДПС у Рівненській області з 10 червня 2022 року по 25 січня 2023 року.
Склад Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головних управлінь ДПС у Рівненській області у відповідності до вимог Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 11.12.2019 року затверджено наказом ГУ ДПС у Рівненській області №96 від 10.06.2022 ( із подальшими змінами) «Про створення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області відповідно до повноважень, визначених пунктом 1 наказу ДПС України від 28.03.2022 року №173 (зі змінами)» та затверджено її персональний склад згідно додатку до даного наказу: Голова Комісії ГРАБОВИЙ Владислав В.о. начальника ГУ ДПС у Рівненській області, Заступник голови Комісії ПОЛЮХОВИЧ Віктор Заступник начальника управління начальник відділу прогнозу, аналізу та звітності, моніторингу операцій та ризиків управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків, 9 членів комісії та секретар комісії.
Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Міністерством Фінансів України від 12.12.2019 №520 із змінами.
Рішення комісії контролюючого органу приймається більшістю голосів присутніх на засіданні членів такої комісії.
У відповідності до пункту 44 Порядку 1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи (пункт 45 Порядку 1165): доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу.
Згідно частини 1 статті 64 Закону України «Про державну службу» за невиконання або неналежне виконання посадових обов`язків, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами у сфері державної служби, посадовою інструкцією, а також порушення правил етичної поведінки та інше порушення службової дисципліни державний службовець притягається до дисциплінарної відповідальності у порядку, встановленому цим Законом.
Таким чином, прийняття Комісією рішення є наслідком аналізу наданих платниками податків документів кожним членом комісії та їх доповіддю, обговоренням та не може свідчити про неналежне виконання посадових обов`язків конкретним державним службовцем, зокрема позивачем, що є підставою для дисциплінарної відповідальності.
Матеріали справи свідчать, що позивачем в ході дисциплінарного провадження було надано письмові пояснення, якими спростовано всі обставини, викладені в доповідній записці Департаменту забезпечення відомчого контролю ДПС від 07.03.2023 №218/99-00-02-03-01-13 і які свідчать про відсутність неналежного виконання ОСОБА_1 своїх посадових обов`язків.
З поданих ОСОБА_1 письмових пояснень щодо обставин, викладених у доповідній записці Департаменту забезпечення відомчого контролю ДПС від 07.03.2023 №218/99-00-02-03-01-13 судом встановлено наступне.
ТОВ «Вілс Компані» було внесено до Журналу ризикових 29.09.2022 року на підставі довідної записки відділу позапланових перевірок ризикових платників та аналізу податкової інформації управління податкового аудиту від 29.09.2022 року №3762/17-00-07-02-09, за п.8 критеріїв «вбачаються ознаки ведення ризикової діяльності ТОВ "ВІЛС КОМПАНІ" (код ЄДРПОУ 44178209), зокрема здійснення господарських операцій з ризиковими контрагентами, незначна кількість працюючих, оренда незначної площі складського приміщення при значних обсягах придбаного товару та його залишків, відсутність послуг зберігання, власних та/або орендованих основних засобів, оренди навантажувально - розвантажувальних робіт». Виключено з Журналу ризикових 30.12.2022 року.
ТОВ «Вілс Компані» (код ЄДРПОУ 44178209) перебуває на обліку ГУ ДПС у Харківській області (Київський р-н м. Харкова ), основний вид діяльності оптова торгівля цукром, шоколадом і кондитерськими виробами. Платник ПДВ з 01.09.2021 року.
За даними 20 ОПП наявні об`єкти: офіс, склади за адресою ( Україна, Харківська область., м. Харків Немишлянський р-н, вулиця Велозаводська, буд. 2, Україна, Хмельницька область, м. Хмельницький, вулиця Сковороди, буд. 70), навантажувач Manitou MT-X 732.
Згідно Податкового розрахунку сум доходу нарахованого, ( сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 4 квартал 2022 року вх.№ 9306655034 від 08.02.2023 року кількість працівників у грудні 2022 року ( на момент виведення з Журналу) становила 11 осіб ( в т.ч. з ознако доходу 101 працювало за трудовими договорами- 9 осіб, з ознакою доходу 157 ( дохід виплачений неплатнику ПДВ - 2 особи.
Сплачено податків і зборів у 2022 році у розмірі 297,9 тис. грн. ( в т.ч ПДВ 115,9 тис. грн.).
Щодо вибіркового аналізу зазначеного в доповідній записці від 07.03.2023 №218/99-00-02-03-01-13 ДПС України по первинних документах, які не мають обов`язкових реквізитів, та вбачається ймовірність відтворення підпису та печаток, наявність яких передбачено частиною 2 ст.9 Закону України від 16 липня 1999 року № 996№-XIV « Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».
У ст. 9 вказаного вище Закону зазначено, що неістотні недоліки в документах , що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції.
Будь-який документ, виданий від імені суб`єкта господарювання (платника податків), що не був позбавлений відповідного статусу на час складення цього документа, має силу первинного документа та згідно зі статтею 44 ПК України та статтею 9 Закону № 996-ХIV підтверджує дані податкового обліку суб`єкта господарювання та/або його контрагентів у тому разі, якщо цей документ містить, зокрема: достовірні дані про фактично здійснену господарську операцію та відображає її економічну суть
Згідно Постанови від 11.12.2019 №1165 «Про затвердження порядків зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунків коригування Єдиному реєстрі податкових накладних» для розгляду та прийняття відповідного рішення ( із змінами), інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Зокрема, платнику податку не потрібно завіряти копії документів, що подаються до ДПС в електронному вигляді, оскільки такі документи подаються в сканованому вигляді у форматі PDF, PNG або JPG у вигляді окремих додатків до Повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку з відповідним накладанням на них кваліфікованого електронного підпису та печатки (за наявності).
Відповідно до п. 2 розд. ІІ Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 № 557, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 03.08.2017 за № 959/30827 (зі змінами) створення електронного документа завершується накладанням на нього кваліфікованого електронного підпису підписувача (підписувачів) та печатки (за наявності).
Щодо здійснених операцій з ПП «Пас-Агропрофіль» (код ЄДРПОУ 36547791), який внесено до Журналу ризикових 07.07.2022 року, позивач пояснив наступне.
За даними ЄРПН за період січень 2022 року, березень - червень 2022 року ПП «Пас-Агропрофіль» в адресу ТОВ «Вілс Компані» зареєстровано ПН на суму ПДВ 246,5 тис. грн.
ТОВ «Вілс Компані» згідно декларацій з податку на додану вартість за лютий 2022 року, квітень червень 2022 року включено до податкового кредиту по контрагенту ПП «Пас-Агропрофіль» податкові накладні ( за січень 2022 року, травень 2022 року, червень 2022 року на суму ПДВ 29,8 тис. грн.
17.10.2022 року ТОВ «Вілс Компані» подано уточнюючі розрахунки з ПДВ № вх. 9212857514, 9212857536, 9212857421, 9212857409 відповідно до яких зменшено податковий кредит на суму ПДВ 29,8 тис.грн. та сплачено до бюджету. Тобто, податковий кредит по ПП «Пас-Агропрофіль» не сформовано.
Щодо здійснених операцій з ТОВ «СІНЕРГІЯ КИЇВ » (код ЄДРПОУ 35978763 ) нова назва ТзОВ "РЕЛАВС", який внесений до журналу ризикових СГ 31.10.2022 відповідно до п.6 (платником податку не подано до контролюючого органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останніх звітних ( податкових ) періоди) та не подає податкову звітність з лютого 2022 року).
ТОВ «Вілс Компані» до Повідомлення надано документи щодо підтверджують придбання послуг суборенди складського приміщення (договір суборенди нежитлового приміщення від 18.10.2021 року № 18/10/21- ВК, акт прийому передачі приміщення від 18.10.2021 року, платіжні доручення проведені та завірені банком, акти наданих послуг).
Згідно правової позиції, викладеній в постанові Верховного Суду від 23.06.2022 №640/6130/20 вбачається Покупець не несе відповідальність за дії постачальника щодо не подачі декларацій з податку на додану вартість. Великою палатою Верховного Суду зроблено висновок про те, що порушення, допущені одним платником податків, за загальним правилом не впливають на права та обов`язки іншого платника податків; чинне законодавство не покладає на підприємство обов`язок збирання інформації про стан господарської діяльності та порушення підприємств-контрагентів; так само невиконання контрагентами своїх податкових обов`язків не може бути безумовним свідченням відсутності ділової мети та/або обізнаності платника податків із протиправним характером діяльності його контрагентів та відповідно недостовірності задекларованих даних податкового обліку платника податків.
Щодо не проведення оплати за реалізований товар покупцями ТзОВ «Вайн Хантерс» (код ЄДРПОУ 42820301), ТзОВ «Каля» (код ЄДРПОУ 37687638), ТзОВ «Баррік» ( код ЄДРПОУ 39370201) в адресу ТОВ «Вілс Компані», «що може свідчити про ведення господарської діяльності з метою надання вигоди третім особам» зазначеного в доповідній записці від 07.03.2023 №218/99-00-02-03-01-13 ДПС України.
У договорах поставки ТОВ «Вілс Компані» в адресу вище зазначених покупців, які надано до Повідомлення передбачено наступне: пункт 3.3 договору «Порядок розрахунків»: cторони домовилися, що розрахунки по договорах можливі шляхом зарахування зустрічних однорідних вимог (п.п.3.3.2).
Пункт 6.5 сторони відповідно до ст.259 ЦК України домовилися проте, що строк позовної давності по зобов`язаннях щодо оплати товару по договорах поставки встановлюється у п`ять років .
Зокрема статтею 259 ЦК України передбачено, що позовна давність, встановлена законом, може бути збільшена за домовленістю сторін.
Пункт 6.6. у випадку невиконання чи неналежного виконання Покупцем строків здійснення оплати, передбачених договором та/ або специфікацією, Покупець зобов`язаний сплатити Постачальнику пеню у розмірі подвійної ставки НБУ, яка діяла в період існування прострочення від вартості неоплаченого товару за кожний день прострочення оплати. У випадку невиконання чи неналежного виконання Покупцем строків здійснення оплати, передбачених договором та/ або специфікацією, більш ніж на 20 календарних днів, Покупець зобов`язаний сплатити Постачальнику штраф у розмірі 10% від суми заборгованості у кожному конкретному випадку .
Крім того ТОВ «Вілс Компані» надано до Повідомлення документи, що підтверджують реалізацію товарів ( цукру) видаткові накладні, ТТН, договори, платіжні доручення з відміткою проведено банком, договори перевезення з ФОП ОСОБА_3 , акти наданих транспортних послуг, акти наданих послуг з навантаження вантажу ОСВ 361,631, акти звірки).
Крім того ТОВ «Вілс Компані» надано до Повідомлення документи, що підтверджують реалізацію товарів (цукру) видаткові накладні, ТТН, договори, акти наданих транспортних послуг, платіжні доручення з відміткою проведено банком, договари перевезення, ОСВ 361,631, акти звірки.
Згідно інформаційних ресурсів ДПС ТзОВ «Вайн Хантерс» ( код ЄДРПОУ 42820301), ТзОВ «Каля» (код ЄДРПОУ 37687638), ТзОВ «Баррік» ( код ЄДРПОУ 39370201)станом на момент проведення операцій не перебували у Журналі ризикових СГ.
Щодо придбання цукру ТОВ «Вілс Компані» за даними ЄРПН у кількості 3766 т, реалізації у кількості 3185 т, залишок становить 581 т., то позивач вказав, що за даними ЄРПН неможливо встановити фактичну поставку та придбання товару в кількісних показниках.
ТОВ «Вілс Компані» згідно наданих до Повідомлення договорів оренди орендує складські приміщення загальною площею 200 кв.м. що може підтвердити можливість на зберігання придбаного товару (цукру) у:
ТзОВ «АРОВАНАС» (код ЄДРПОУ 42226229) за адресою м.Хмельницький, вул.Сковороди,7, площею 100 кв.м., перебуває на обліку ГУ ДПС у Хмельницькій області (м.Хмельницький), основний вид діяльності надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна, неплатник ПДВ. За даними 20- ОПП наявні об`єкти оподаткування: земельна ділянка, склад за адресою м.Хмельницький, вул.Сковороди,7. За даними фінансової звітності станом на 31.12.2022 року первісна вартість ОЗ становить 600,0 тис.грн. Згідно реєстру речових прав наявне майно у власності загальної площею 1397,7 кв.м., земельна ділянка площею 0,16 га.
ТОВ «СІНЕРГІЯ КИЇВ» (код ЄДРПОУ 35978763) нова назва ТзОВ "РЕЛАВС) за адресою м.Харків, вул. Велозаводська, 2 площею 100 кв.м., перебуває на обліку ГУ ДПС у м.Києві (Святошинський р-н м.Києва), основний вид діяльності неспеціалізована оптова торгівля, платник ПДВ з 01.07.2008 року. За даними 20- ОПП наявні об`єкти оподаткування: cклади за адресю: м. Харків, Новобаварський р-н, вулиця Чуваська, буд. 8, м.Харків, вул. Велозаводська, 2, м.Харків, вул. Велозаводська, 4. Згідно фінансової звітності станом на 31.12.2021 року первісна вартість ОЗ становить 183,8 тис.грн.
ТОВ «Вілс Компані» надано до Повідомлення підтверджуючі документи щодо оренди та суборенди складських приміщень (договори, акти прийму передачі, акти наданих послуг, платіжні доручення проведені банком).
Навантаження продукції, яка реалізовується ТОВ «Вілс Компані» здійснюється за допомогою навантажувача JCB ЗСХ 51095, який орендується у ПП «Сінта - Сервіс» (код ЄДРПОУ 33542869), до Повідомлення надано підтверджуючі документи договір оренди від 01.09.2022 року, акт-приймання передачі, акти наданих послуг з оренди обладнання, платіжні доручення).
Крім того навантажувальні послуги здійснюються ФОП ОСОБА_3 до повідомлення надано підтверджуючі документи договір про надання послуг від 01.07.2022 року №ТП 0107-1, акти наданих транспортних послуг, акти наданих послуг з навантаження вантажу ОСВ 361,631, акти звірки, платіжні доручення проведені банком.
Щодо не надання документів ТОВ «Вілс Компані» до Повідомлення (довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операцій; первинні документи щодо руху товарів на підприємстві, книги обліку та вибуття продукції, первинні документи зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), акти приймання передачі товарів ( робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати, наявність яких передбачено договором та/ або законодавством, ОСВ по рах.28. згідно зазначеного в доповідній записці від 07.03.2023 №218/99-00-02-03-01-13 ДПС України, то позивач вказав, що перелік даних документів визначений у Порядку № 1165 «Про затвердження порядків зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунків коригування Єдиному реєстрі податкових накладних» документами необхідний для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, не є обов`язковим.
Позивач у поясненнях наголосив, що ТОВ «Вілс Компані» надано до Повідомлення документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, а саме: (договори з постачальниками та покупцями щодо товарів, робіт, послуг, ТТН, видаткові накладні, ОСВ 361,631, акти звірки, акти наданих послуг щодо оренди, суборенди складських приміщень та офісу, транспортних послуг, послуг навантажувача, актиприйому передачі приміщень, платіжні доручення), які підтверджують проведення фінансово- господарських операцій.
Керівництвом ГУ ДПС у Рівненській області на постійній основі проводяться консультації з питань методичної допомоги з департаментом управління ризиками ДПС України при прийнятті рішень щодо відповідності/невідповідності платників критеріям ризиковості.
Відповідні рішення комісії контролюючого органу приймаються більшістю голосів присутніх(одноголосно) на засіданні членів такої комісії, що засвідчено протоколом, згідно вимог Порядку 1165.
Щодо врахування таблиці даних ТОВ «ФІЛТРАНСКОМПАНІ» (код 44538577) відповідно до рішення Комісії від 12.10.22 №7456376/44538577, то позивач у своїх поясненнях зазначив про наступне.
Основний вид діяльності ТОВ «ФІЛТРАНСКОМПАНІ» вантажний автомобільний транспорт. Специфіка діяльності полягає в тому, що Замовник замовляє послуги з перевезення вантажів, а підприємство виконує замовленні послуги шляхом пошуку водія, який на своєму вантажному автомобілі виконає перевезення вантажу.
Також, в свою чергу, водії забезпечуються пальним різного виду, згідно з технічними вимогами автомобілів. Пальне придбається у різних постачальників, які є платниками ПДВ задля того, щоб зменшити податкове навантаження. На підприємстві працюють 4 людини.
Станом на 09.03.23 рішення Комісії ГУ ДПС у Рівненській області від 12.10.22 №7456376/44538577 щодо врахування таблиці даних ТОВ «ФІЛТРАНСКОМПАНІ» Комісією ДПС України не скасоване.
Відповідне рішення комісії контролюючого органу прийнято більшістю голосів присутніх(одноголосно) на засіданні членів такої комісії, що засвідчено протоколом, згідно вимог Порядку 1165.
Крім того в ході розгляду матеріалів, які подавались на розгляд Комісії ГУ ДПС у Рівненській області, враховувалась також позиція Верховного Суду України.
Так, Верховний Суд у постанові від 05.01.2021 по справі № 640/11321/20 зазначив, що при вирішенні спорів такої категорії суди попередніх інстанцій з огляду на правове регулювання характер цих відносин мають досліджувати і надавати оцінку змісту оскаржуваного Рішення, змісту протоколу засідання комісій та наданих податковим органом документів, порядку прийняття рішення та повноваженням комісії контролюючого органу». Суд зазначає, що комісія, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, має обґрунтувати, на підставі якої інформації комісія дійшла висновку про внесення до «Журналу ризикових СГ» та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації. Така ж позиція викладена у постанові Верховного Суду від 30 листопада 2021 року по справі №340/1098/20.
Загальними вимогами, які висуваються до акту індивідуальної дії, як акту правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Верховний Суд у постанові від 22 липня 2021 по справі №520/480/20 вказав, що саме лише посилання контролюючого органу про те, що аналіз діяльності товариства свідчить про наявність ризиків маніпулювання показниками податкової звітності та даними Єдиного реєстру податкових накладних, а також мінімізації платежів до бюджету, без належного обґрунтування і документального підтвердження, не може свідчити про відповідність рішення критеріям правомірності, які пред`являються до рішень суб`єктів владних повноважень і закріплені у частині другій статті 2 КАС України.
Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Така правова позиція вже неодноразово викладалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 28.11.2019 у справі №1640/2650/18, від 23.10.2018 у справі №822/1817/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18.
Норми податкового законодавства не ставлять у залежність достовірність даних податкового обліку платника податків від дотримання податкової дисципліни його контрагентами, якщо цей платник (покупець) мав реальні витрати у зв`язку з придбанням товарів (робіт, послуг), призначених для використання у його господарській діяльності. Порушення певними постачальниками товару (робіт, послуг) у ланцюгу постачання вимог податкового законодавства чи правил ведення господарської діяльності не може бути підставою для висновку про порушення покупцем товару (робіт, послуг) вимог закону щодо формування витрат та податкового кредиту, тому платник податків (покупець товарів (робіт, послуг)) не повинен зазнавати негативних наслідків, зокрема у вигляді позбавлення права на формування витрат чи податкового кредиту, за можливу неправомірну діяльність його контрагента за умови, якщо судом не було встановлено фактів, які свідчать про обізнаність платника податків щодо такої поведінки контрагента та злагодженість дій між ними.
Великою палатою Верховного Суду зроблено висновок про те, що порушення, допущені одним платником податків, за загальним правилом не впливають на права та обов`язки іншого платника податків; чинне законодавство не покладає на підприємство обов`язок збирання інформації про стан господарської діяльності та порушення підприємств-контрагентів; так само невиконання контрагентами своїх податкових обов`язків не може бути безумовним свідченням відсутності ділової мети та/або обізнаності платника податків із протиправним характером діяльності його контрагентів та відповідно недостовірності задекларованих даних податкового обліку платника податків.
Будь-яка податкова інформація, зокрема, надана іншими контролюючими органами носить виключно інформативний характер та не є належним доказом в розумінні закону. Така позиція підтримується Верховним Судом, про що свідчить правовий висновок останнього, викладений у постановах від 02.04.2020 року по справі №160/93/19, від 04.06.2020 року по справі №340/422/19 та від 16.04.2021 по справі №813/1301/15.
Верховний Суд у постанові від 22 липня 2021 по справі №520/480/20 вказав, що саме лише посилання контролюючого органу про те, що аналіз діяльності товариства свідчить про наявність ризиків маніпулювання показниками податкової звітності та даними Єдиного реєстру податкових накладних, а також мінімізації платежів до бюджету, без належного обґрунтування і документального підтвердження, не може свідчити про відповідність рішення критеріям правомірності, які пред`являються до рішень суб`єктів владних повноважень і закріплені у частині другій статті 2 КАС України.
Отже, підсумовуючи вищевикладене, суд дійшов до висновку, що робота Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, Головного Управління ДПС у Рівненській області була організована відповідно до вимог законодавства України, Положення та посадових інструкцій, які регламентують діяльність посадових осіб.
Згідно частини 1 статті 64 Закону України «Про державну службу» за невиконання або неналежне виконання посадових обов`язків, визначених Законом та іншими нормативно-правовими актами у сфері державної служби, посадовою інструкцією, а також порушення правил етичної поведінки та інше порушення службової дисципліни державний службовець притягається до дисциплінарної відповідальності у порядку, встановленому Законом.
Судом встановлено, що доповідна записка від 07.03.2023 №218/99-00-02-03-01-13 не містить посилань на конкретні порушення будь-яких нормативно-правових актів, внутрішніх розпорядчих документів ДПС, яким регламентована діяльність заступника начальника управління начальника відділу прогнозу, аналізу та звітності, моніторингу операцій та ризиків управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків Головного управління ДПС у Рівненській області Полюховича Віктора Івановича та діяльність членів Комісії, не відображає час, місце, обставини та причини вчинення ним дисциплінарного проступку, а містить виключно припущення, без зазначення та підтвердження фактів невиконання чи неналежного виконання мною та членами Комісії повноважень, службових обов`язків.
Суд зауважує, що наданими ним поясненнями та іншими матеріалами повністю спростовуються доводи доповідної записки від 07.03.2023 №218/99-00-02-03-01-13 та доповідної записки від 25.04.2023р. №33/17-00-02-08 щодо обставин, на підставі яких порушено дисциплінарне провадження.
Таким чином, висновки відповідача про неналежне виконання позивачем посадових обов`язків, актів органів державної влади, наказів (розпоряджень) та доручень керівників, прийнятих у межах їхніх повноважень є необґрунтованими та безпідставними.
Суд зауважує що окремі помилкові рішення комісії не можуть автоматично призводити до покарання членів такої комісії, без доведення факту умислу чи неналежного виконання посадових обов`язків, що в даному випадку відсутнє.
У Висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, серед іншого (пункти 32-41), звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; для цього потрібно логічно структурувати рішення і викласти його в чіткому стилі, доступному для кожного; судові рішення повинні, у принципі, бути обґрунтованим; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на аргументи сторін та доречні доводи, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення.
У цьому контексті, суд звертає увагу на справу «Серявін та інші проти України» рішення Європейського суду з прав людини від 10 лютого 2010 року, згідно якої зазначено, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
У справі «Проніна проти України», рішення ЄСПЛ, від 18 липня 2006 року, Європейський суд з прав людини вказав, що пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними залежно від характеру рішення…Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.
Отже, у рішеннях ЄСПЛ склалась стала практика, відповідно до якої рішення національних судів мають бути обґрунтованими, зрозумілими для учасників справ та чітко структурованими; у судових рішеннях має бути проведена правова оцінка доводів сторін, однак, це не означає, що суди мають давати оцінку кожному аргументу та детальну відповідь на нього. Тобто вмотивованість рішення залежить від особливостей кожної справи, судової інстанції, яка постановляє рішення, та інших обставин, що характеризують індивідуальні особливості справи.
Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.
При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
При цьому, прийняття рішення, вчинення (не вчинення) дії вимагає від суб`єкта владних повноважень діяти добросовісно, тобто з щирим наміром щодо реалізації владних повноважень та досягнення поставлених цілей і справедливих результатів, з відданістю визначеним законом меті та завданням діяльності, передбачувано, без корисливих прагнень досягти персональної вигоди, привілеїв або переваг через прийняття рішення та вчинення дії.
Таким чином, висновки та рішення суб`єкта владних повноважень можуть ґрунтуватися виключно на належних, достатніх, а також тих доказах, які одержані з дотриманням закону.
Однак, наказ Головного управління ДПС у Рівненській області №2-дс від 20.06.2023 року «Про накладення дисциплінарного стягнення» є необґрунтованим, безпідставним та таким, що прийнятий всупереч вимог Закону України «Про державну службу» та суперечить вимогам ч.2 ст. 2 КАС України.
З огляду на вищевикладене, суд дійшов до висновку, що наказ Головного управління ДПС у Рівненській області №2-дс від 20.06.2023 року «Про накладення дисциплінарного стягнення» протиправним, у зв`язку з чим підлягає до скасування.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Рівненській області на користь позивача слід стягнути судовий збір в сумі 1073,60 грн.
Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Позов ОСОБА_1 до Головне управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправною та скасування наказу задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління ДПС у Рівненській області №2-дс від 20.06.2023 року «Про накладення дисциплінарного стягнення».
Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління ДПС у Рівненській області судовий збір в розмірі 1073,60 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Учасники справи:
Позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_1 )
Відповідач - Головне управління ДПС у Рівненській області (вул. Відінська, буд. 12,м. Рівне,Рівненська область,33023, ЄДРПОУ/РНОКПП 44070166)
Суддя Д.Є. Махаринець
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.09.2023 |
Оприлюднено | 08.09.2023 |
Номер документу | 113272221 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Хобор Романа Богданівна
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Д.Є. Махаринець
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні