Ухвала
від 06.09.2023 по справі 711/6134/23
ПРИДНІПРОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ЧЕРКАС

Придніпровський районний суд м.Черкаси

Справа № 711/6134/23

Номер провадження 1-кс/711/1676/23

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 вересня 2023 року

м.Черкаси

Слідчий суддя Придніпровського районного суду м. Черкаси ОСОБА_1 ,

при секретарі судових засідань: ОСОБА_2 ,

за участіпрокурора: ОСОБА_3 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Придніпровського районного суду м. Черкаси клопотання прокурора відділу Черкаської обласної прокуратури ОСОБА_3 , про накладення арешту на майно, подане в рамках кримінального провадження №12023250000000215 від 02.06.2023, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.364 КК України, -

ВСТАНОВИВ:

Прокурор відділу Черкаської обласної прокуратури ОСОБА_3 , звернувся до слідчого судді Придніпровського районного суду м. Черкаси з клопотанням, про накладення арешту на земельну ділянку кадастровий номер 7122510100:04:006:0084 загальною площею 0,0037 га, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 .

В обґрунтування клопотання зазначено, що за зверненням ТОВ «Фірма С.М.К.» ОСОБА_4 щодо зловживання службовими особами Корсунь-Шевченківської міської ради Черкаської області, які спільно та за попередньою змовою з ФОП ОСОБА_5 , ФОП ОСОБА_6 , ФОП ОСОБА_7 та ФОП ОСОБА_8 незаконно здійснили відведення земельної ділянки із кадастровим номером 7122510100:04:006:0068 площею 0,0167 га, за адресою: АДРЕСА_1 , власником частини якої є ТОВ Фірма «С.М.К.» (Черкаська обл. м. Корсунь-Шевченківський, вул. Ярослава Мудрого, (Леніна), 28, загальною площею 0,1170 га, кадастровий номер: 7122510100:04:023:0030).

Установлено, що директор ТОВ Фірма «С.М.К.» (далі по тексту - Фірма) ОСОБА_9 , є власником земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 0,1170 га, кадастровий номер: 7122510100:04:023:0030.

З метою здійснення будівництва двоповерхового торгівельного центру на вказаній земельній ділянці Фірмою було отримано містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки від 28.12.2011, надані відділом регіонального розвитку, містобудування та архітектури Корсунь-Шевченківської районної державної адміністрації Черкаської області.

03 жовтня 2013 року Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Черкаській області зареєстровано Декларацію про початок виконання будівельних робіт №4327/01-12 ТОВ Фірма «С.М.К.».

Відповідно до проектної документації «Будівництво торгівельного комплексу вул. Леніна, 28, м. Корсунь-Шевченківський Черкаської області», складеної ФОП ОСОБА_10 10.2020 р. об`єктом будівництва є двоповерховий торгівельний центр з підвальними приміщеннями, клас наслідків СС2, загальною площею 2274,0 кв.м. (експертна оцінка щодо розгляду проектної документації на будівництво за проектом №24-0578-20, складена філією ДП Укрдержбудекспертиза у Черкаській області від 17.05.2021).

На початку 2021 року Фірма розпочала підготовчі роботи з будівництва, під час яких було виявлено, що на земельній ділянці із кадастровим номером: 7122510100:04:023:0030 з боку АДРЕСА_1 , розташовані чотири споруди для торгівлі продовольчими та непродовольчими товарами.

Вказані споруди належать: споруда для торгівлі електронно-цифровою продукцією «Цифро-Тех», розташована за адресою АДРЕСА_1 ФОП ОСОБА_8 на підставі рішення Корсунь-Шевченківської міської ради №76-27 від 20.10.2020, паспорту прив`язки тимчасової споруди від 28.05.2020, договору про встановлення особистого сервітуту №352/05-02 від 13.11.2020; споруда для торгівлі продовольчою продукцією « ІНФОРМАЦІЯ_1 », розташована за адресою АДРЕСА_2 ФОП ОСОБА_5 на підставі рішення Корсунь-Шевченківської міської ради №75-63 від 24.09.2020, паспорту прив`язки тимчасової споруди від 16.06.2020, договору про встановлення особистого сервітуту №361/05-02 від 23.11.2020; споруда для торгівлі продовольчою продукцією « ІНФОРМАЦІЯ_2 », розташована за адресою АДРЕСА_3 ФОП ОСОБА_11 на підставі рішення Корсунь-Шевченківської міської ради №75-62 від 24.09.2020, паспорту прив`язки тимчасової споруди від 16.06.2020, Договору про встановлення особистого сервітуту №362/05-02 від 23.11.2020; споруда для торгівлі мобільними телефонами та комплектуючими « ІНФОРМАЦІЯ_3 », розташована за адресою АДРЕСА_1 ФОП ОСОБА_6 на підставі договору про встановлення особистого сервітуту №18/05-02 від 12.08.2019 (інші підстави невідомі).

Відповідно до відомостей з державного реєстру речових прав на нерухоме майно, на підставі рішення Корсунь-Шевченківської міської ради № 17-44/VIII, від 27.10.2021 за Корсунь-Шевченківською міською радою було зареєстровано право власності від 03.11.2021 на земельну ділянку із кадастровим номером 7122510100:04:006:0068 площею 0,0167 га, яка знаходиться на земельній ділянці Фірми (площею 0,1170 га, кадастровий номер: 7122510100:04:023:0030) з боку АДРЕСА_4 .

Всупереч тому, що земельну ділянку проінвентаризовано та зареєстровано відповідне право власності лише у 2021 році, значно раніше - у 2019-2020 роки службові особи Корсунь - Шевченківської міської ради уклали з фізичними особами-підприємцями договори про встановлення особистого сервітуту незважаючи на той факт, що на момент укладення таких договорів земельна ділянка навіть не існувала як об`єкт цивільних прав.

Так, з відомостей з державного реєстру речових прав також вбачається, що: на підставі договору про встановлення особистого сервітуту № 361/05-02, від 23.11.2020, укладеного між ФОП ОСОБА_5 та Корсунь-Шевченківською міською радою, зареєстровано відповідне речове право на 0,0030 га земельної ділянки. Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 61799934 від 24.11.2021; Номер запису про інше речове право: 45230658; на підставі договору про встановлення особистого сервітуту №18/05-02 від 12.08.2019, укладеного між ФОП ОСОБА_6 та Корсунь-Шевченківською міською радою, зареєстровано відповідне речове право на 0,0024 га земельної ділянки. Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 61800209 від 24.11.2021; Номер запису про інше речове право: 45230906; на підставі договору про встановлення особистого сервітуту №362/05-02 від 23.11.2020 укладеного між ФОП ОСОБА_12 та Корсунь-Шевченківською міською радою, зареєстровано відповідне речове право на 0,0030 га земельної ділянки. Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 61799508 від 24.11.2021; Номер запису про інше речове право: 45230418; на підставі договору про встановлення особистого сервітуту б/н від 13.11.2020, укладеного між ФОП ОСОБА_8 , та Корсунь-Шевченківською міською радою, зареєстровано відповідне речове право на 0,0030 га земельної ділянки. Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 61798462 від 24.11.2021; Номер запису про інше речове право: 45229938.

Відомості про ухвалення рішень Корсунь-Шевченківської міської ради щодо укладення зазначених вище договорів особистого сервітуту на офіційному сайті громади відсутні, що є грубим порушенням ст. 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації».

Відповідно до огляду на підставі ухвали слідчого суду Придніпровського районного суду м. Черкаси було встановлено, що поблизу земельної ділянки кадастровий номер: 7122510100:04:023:0030 з боку АДРЕСА_4 , що належить ТОВ «С.М.К.» розташовані чотири окремі споруди, які побудовані безпосередньо на відстані близько 1 метра від лінії, де мається фундамент будівництва, яке належить ТОВ «С.М.К.».

Вказане вище свідчить про вчинення незаконних дій службовими особами Корсунь-Шевченківської міської ради Черкаської області, які діючи в інтересах ФОП ОСОБА_5 , ФОП ОСОБА_6 , ФОП ОСОБА_7 та ФОП ОСОБА_8 незаконно здійснили відведення земельної ділянки із кадастровим номером 7122510100:04:006:0068 площею 0,0167 га, за адресою: АДРЕСА_1 .

Будучи допитані як свідки службові особи Корсунь-Шевченківської міської ради повідомили, що будь-яких документів щодо відведення земельної ділянки із кадастровим номером 7122510100:04:006:0068 та оформлення права власності на нерухоме майно у міській раді відсутні та в архіві не перебувають.

Даний факт також може вказувати на те, що службові особи Корсунь-Шевченківської міської ради умисно приховують відомості, які можуть бути доказами у кримінальному провадженні та підтверджувати факти кримінально-караних дій, спрямованих на виділення земельних ділянок.

Отже, для забудови земельної ділянки необхідно бути власником земельної ділянки або користувачем (постійне користування, оренда, суперфіцій), отримати документи, що дають право на забудову такої земельної ділянки та здати в експлуатацію закінчений будівництвом об`єкт.

В порушення наведених вище нормативно-правових та законодавчих актів України, посадовими особами відділу житлово-комунального господарства, містобудування, архітектури, енергетики та захисту довкілля Корсунь-Шевченківської районної державної адміністрації, Корсунь-Шевченківської міської ради та її виконавчого комітету та фізичної особи-підприємця ОСОБА_6 здійснено незаконне будівництво нежитлового приміщення загальною площею 18 кв.м., що розташоване за адресою: АДРЕСА_1 , на земельній ділянці з кадастровим номером 7122510100:04:006:0068 та подальше відчуження земельної ділянки з кадастровим номером 7122510100:04:006:0068 без обов`язкового проведення земельних торгів (аукціонів).

Установлено, що в порушення вимог ст. 21 Закону України «Про державний земельний кадастр» без розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж частини земельної ділянки, в порушення статей 26 та 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» без ухвалення відповідного рішення органом місцевого самоврядування між Корсунь-Шевченківською міською радою та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_6 укладено договір особистого сервітуту від 12.08.2019 за № 18/05-02 (далі Договір).

Предметом даного Договору є встановлення особистого сервітуту відносно земельної ділянки площею 23,5 кв.м., яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , згідно з планом меж сервітуту і на якій буде розміщуватись тимчасова споруда для провадження підприємницької діяльності.

На підставі рішення Корсунь-Шевченківської міської ради від 27.10.2021 №17-44/VIII «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок комунальної власності загальною площею 0,2061 га» вирішено затвердити технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок комунальної власності загальною площею 0,2061 га, що розташовані по АДРЕСА_5 та АДРЕСА_1 та як наслідок сформовано земельну ділянку з кадастровим номером 7122510100:04:006:0068, загальною площею 0,0167 га по АДРЕСА_1 .

На підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 61442095 від 09.11.2021 за Корсунь-Шевченківською міською радою зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 7122510100:04:006:0068, загальною площею 0,0167 га по АДРЕСА_1 та внесено відомості до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

На підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 61800209 від 24.11.2021 здійснено державну реєстрацію договору особистого сервітуту від 12.08.2019 за № 18/05-02 укладеного між Корсунь-Шевченківською міською радою та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_6 .

Отже, із відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо земельної ділянки з кадастровим номером 7122510100:04:006:0068 встановлено, що предметом договору особистого сервітуту від 12.08.2019 за № 18/05-02 укладеного між Корсунь-Шевченківською міською радою та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_6 є частина земельної ділянки площею 0,0024 га на яку встановлений земельний сервітут.

26 жовтня 2022 року Корсунь-Шевченківською міською радою прийнято рішення №36-3/VIII «Про внесення змін до договору про встановлення особистого сервітуту №18-05-02 від 12.08.2019 укладеного між Корсунь-Шевченківською міською радою та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_6 на земельну ділянку площею 23,5 м.кв шляхом укладення додаткової угоди» яким внесено зміни до Договору про встановлення особистого сервітуту №18-05-02 від 12.08.2019 укладеного між Корсунь-Шевченківською міською радою та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_6 щодо земельної ділянки комунальної власності площею 23,5 м.кв, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 (хлібний кіоск), шляхом укладення додаткової угоди, що є додатком до даного рішення.

У відповідності до зазначеної додаткової угоди Корсунь-Шевченківська міська рада та фізична особа-підприємець ОСОБА_6 вирішили пункт 1.1 розділу «1. ПРЕДМЕТ ДОГОВОРУ» Договору №18/05-02 про встановлення особистого сервітуту від 12 серпня 2019 року викласти в наступній редакції: «1.1 Особистий сервітут встановлюється відносно частини земельної ділянки площею 23,5 кв. м, (кадастровий номер 7122510100:04:006:0068), яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 (хлібний кіоск), згідно з планом меж сервітуту (додаток до договору, який є невід`ємною частиною цього договору) і на якій для провадження підприємницької діяльності буде розміщуватись тимчасова споруда, з правом СЕРВІТУАРІЯ на здійснення реконструкції та/або не капітальну забудову об`єктів.»

Сторони вирішили внести зміни до розділу «4. ПРАВА ТА ОБОВ`ЯЗКИ СТОРІН» Договору №18/05-02 про встановлення особистого сервітуту від 12 серпня 2019 року, доповнивши його новим пунктом 4.10 наступного змісту:«4.10 СЕРВІТУАРІЙ має право на здійснення реконструкції та/або на капітальну забудову об`єктів на земельній ділянці, зазначеній в п. 1.1 даного Договору.»

Слід констатувати, що Земельний кодекс України не передбачає можливості укладення договору сервітуту для здійснення реконструкції та/або на капітальну забудову об`єктів на земельній ділянці, що свідчить про нікчемність додаткової угоди.

У подальшому, фізична особа-підприємець ОСОБА_6 звернувся до відділу житлово-комунального господарства, містобудування, архітектури, енергетики та захисту довкілля Корсунь-Шевченківської районної державної адміністрації з заявою про видачу містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки кадастровий номер 7122510100:04:006:0068, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 та належить на праві комунальної власності Корсунь-Шевченківській територіальній громаді в особі Корсунь-Шевченківської міської ради.

18.10.2021 відділом житлово-комунального господарства, містобудування, архітектури, енергетики та захисту довкілля Корсунь-Шевченківської районної державної адміністрації надано фізичній особі-підприємцю ОСОБА_6 містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки кадастровий номер 7122510100:04:006:0068, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , яка ж належить на праві комунальної власності Корсунь-Шевченківській територіальній громаді в особі Корсунь-Шевченківської міської ради під будівництво нежитлового приміщення.

13.11.2022 зареєстровано декларацію про готовність до експлуатації об`єкта: нежитлове приміщення, що розташоване на земельній ділянці кадастровий номер 7122510100:04:006:0068 за адресою: АДРЕСА_1 .

Рішенням виконавчого комітету Корсунь-Шевченківської міської ради від 01.12.2022 № 322 «Про присвоєння адреси нежитловому приміщенню, що належить ОСОБА_6 » вирішено присвоїти адресу нежитловому приміщенню загальною площею 18 кв.м. по АДРЕСА_1 , що належить ОСОБА_6 : АДРЕСА_6 .

На підставі рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 65771766 від 14.12.2021 здійснено державну реєстрацію права власності на нежитлове приміщення, загальною площею 18 кв.м, розташованого за адресою: АДРЕСА_1 на земельній ділянці кадастровий номер 7122510100:04:006:0068.

Рішенням Корсунь-Шевченківської міської ради від 21.03.2023 №43-46/VIII «Про продаж земельної ділянки комунальної власності ФОП ОСОБА_6 по АДРЕСА_1 площею 0,0167 га» вирішено дати дозвіл на продаж земельної ділянки комунальної власності ФОП ОСОБА_6 загальною площею 0,0167 га з кадастровим номером 7122510100:04:006:0068 цільове призначення 03.07 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі по АДРЕСА_1 .

Рішенням Корсунь-Шевченківської міської ради від 01.06.2023 №47-31/VIII «Про затвердження звіту по експертній грошовій оцінці земельної ділянки несільськогосподарського призначення ФОП ОСОБА_6 по АДРЕСА_1 площею 0,0167 га» вирішено: затвердити звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки несільськогосподарського призначення, що знаходиться в користуванні ФОП ОСОБА_6 та підлягає викупу, розташованої за адресою АДРЕСА_1 загальною площею 0,0167 га, кадастровий номер 7122510100:04:006:0068 та для будівництва та обслуговування будівель торгівлі від 28.04.2023 року, згідно якого оціночна вартість земельної ділянки становить 76 705,00 грн. (сімдесят шість тисяч сімсот п`ять грн. 00 коп.) з розрахунку 459,31 грн. за 1 кв.м.; провести продаж земельної ділянки загальною площею 0,0167 га кадастровий номер 7122510100:04:006:0068 по АДРЕСА_1 ФОП ОСОБА_6 - за ціною 76 705,00 грн. (сімдесят шість тисяч сімсот п`ять грн. 00 коп.) з розрахунку 459,31 грн. за 1 м2.

Установлено, що договір №18/05-02 про встановлення особистого сервітуту від 12 серпня 2019 року зі змінами не надає особі права на забудову земельної ділянки.

Так, земельний сервітут не був зареєстрований в державній реєстрації в порядку, встановленому для державної реєстрації прав на нерухоме майно на момент видачі 18.10.2021 відділом житлово-комунального господарства, містобудування, архітектури, енергетики та захисту довкілля Корсунь-Шевченківської районної державної адміністрації надано фізичній особі-підприємцю ОСОБА_6 містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки кадастровий номер 7122510100:04:006:0068.

У містобудівних умовах та обмеженнях забудови земельної ділянки по АДРЕСА_1 , видані ФОП ОСОБА_6 використано кадастровий номер 7122510100:04:006:0068 земельної ділянки, яка фактично не надавалась ФОП ОСОБА_6 у власність або в користування для забудови. Використання кадастрового номеру 7122510100:04:006:0068 земельної ділянки, що належить на праві комунальної власності Корсунь-Шевченківській територіальній громаді в особі Корсунь-Шевченківської міської ради призвело до здійснення незаконного будівництва нежитлового приміщення по АДРЕСА_1 на земельній ділянці площею 0,0167 га.

Органом досудового розслідування встановлено, що внаслідок реєстрації права приватної власності на підставі рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 65771766 від 14.12.2021 здійснено державну реєстрацію права власності на нежитлове приміщення загальною площею 18 кв.м, розташованого за адресою: АДРЕСА_1 на земельній ділянці кадастровий номер 7122510100:04:006:0068, земельна ділянка вибула з власності територіальної громади без обов`язкового проведення земельних торгів.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про оренду землі» вказано, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Зі спірного договору сервітуту вбачається, що метою встановлення земельного сервітуту є розміщення тимчасової споруди, що передбачає здійснення підприємницької діяльності.

Правова природа сервітуту не передбачає можливості сервітуарія (особи, на користь якої встановлено сервітут) здійснювати підприємницьку діяльність на території, якою він користується, а також отримувати продукцію і доходи від користування землею.

Встановлено, що 09 червня 2023 року між Корсунь-Шевченківською міською радою, в особі секретаря Корсунь-Шевченківської міської ради Черкаської області ОСОБА_13 та ОСОБА_6 , укладено договір купівлі продажу земельної ділянки з кадастровим номером 7122510100:04:006:0068 загальною площею 0,0167 га, за адресою: АДРЕСА_1 . Ціна продажу земельної ділянки за цим договором становить 76705,00 грн.

Так, вбачається, що земельна ділянка з кадастровим номером 7122510100:04:006:0068 за адресою: АДРЕСА_1 (хлібний кіоск), знаходиться в комунальній власності, тобто належить Корсунь-Шевченківській територіальній громаді. На цій земельній ділянці розташована капітальна споруда - торгівельний павільйон, що не може не свідчити про провадження фізичною особою-підприємцем ОСОБА_6 підприємницької діяльності з використанням земельної ділянка, яка набута злочинним шляхом.

Відповідно до матеріалів кримінального провадження встановлено, з метою приховування злочину ОСОБА_6 , земельну ділянку з кадастровим номером 7122510100:04:006:0068 за адресою: АДРЕСА_1 загальною площею 0,0167 га 26 липня 2023 року було поділено на наступні кадастрові номери:

- АДРЕСА_1 , кадастровий номер 7122510100:04:006:0083 площею 0, 0032 га;

- АДРЕСА_1 , кадастровий номер 7122510100:04:006:0084 площею 0, 0037 га;

- АДРЕСА_1 , кадастровий номер 7122510100:04:006:0085 площею 0, 0060 га;

- АДРЕСА_1 , кадастровий номер 7122510100:04:006:0086 площею 0, 0038 га.

Відповідно до частини першої, пункту "а" частини другої статті 83 Земельного кодексу України, землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.

За змістом ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу, вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених ч.ч.2,3 ст.134 Земельного кодексу України.

За таких обставин, договір №18/05-02 про встановлення особистого сервітуту від 12 серпня 2019 року укладений з ФОП ОСОБА_6 , не відповідає вимогам законодавства щодо надання в користування земельної ділянки. Договір не містить всіх істотних умов договору оренди. Незаконна передача земельної ділянки в користування на умовах особистого сервітуту порушує державні інтереси, оскільки унеможливлює правомірне її використання на умовах оренди і отримання коштів за таке користування та перешкоджає законному розпорядженню земельною ділянкою.

Крім того, потерпілим у кримінальному провадженні долучено висновок експерта за результатами проведення судової будівельно-технічної експертизи №05-22 від 24.03.2023 згідно з яким фактичне розташування тимчасових споруд, що належать ФОП ОСОБА_5 , ФОП ОСОБА_6 , ФОП ОСОБА_7 та ФОП ОСОБА_8 знаходяться на земельній ділянці, яка виділена ТОВ «С.М.К.» під будівництво торгового центру відповідно до містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки по АДРЕСА_1 , порушує вимоги п.п. 4.2, 4.3, 6.2, 7.3, 7.7 ДБН А.3.1-5-2016 «Організація будівельного виробництва».

Відповідно до вимог п. 2.6 містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки АДРЕСА_1 від 28.12.2011 тимчасові споруди, що належать ФОП ОСОБА_5 , ФОП ОСОБА_6 , ФОП ОСОБА_7 та ФОП ОСОБА_8 підлягають знесенню.

Встановлено, що земельні ділянки з наступними кадастровими номерами, а саме: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 7122510100:04:006:0083 площею 0, 0032 га; АДРЕСА_1 , кадастровий номер 7122510100:04:006:0084 площею 0, 0037 га; АДРЕСА_1 , кадастровий номер 7122510100:04:006:0085 площею 0, 0060 га; АДРЕСА_1 , кадастровий номер 7122510100:04:006:0086 площею 0, 0038 га, є об`єктом кримінально протиправних дій та набуті ОСОБА_6 кримінальним шляхом, слідчим винесено постанову про визнання речовим доказом вищевказаних земельних ділянок.

На даний час органом досудового розслідування встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 7122510100:04:006:0084 площею 0, 0037 га, АДРЕСА_1 В ОСОБА_6 , з метою приховування злочину 16 серпня 2023 року була продана ОСОБА_14 , іпн. НОМЕР_1 , відповідно до договору купівлі продажу, серія 1611.

Обставини кримінального провадження свідчать про факти того, що з метою попередження перешкоджання кримінальному провадженню, шляхом будь-яких дій на земельній ділянці, яка має статус речового доказу у даному кримінальному провадженні доцільним одночасно з накладенням арешту на речовий доказ, встановити заборону на розпорядження з метою недопущення її відчуження третім особам, що буде свідчити про перешкоджання встановленню істину у кримінальному провадженні та запобігання спробам відчужити об`єкт кримінально-протиправних дій.

За таких обставин необхідно взято до уваги факт захисту державних інтересів та унеможливлення подальшого припинення незаконних дій групи осіб, в тому числі посадових осіб Корсунь-Шевченківської міської ради, відділу житлово-комунального господарства, містобудування, архітектури, енергетики та захисту довкілля Корсунь-Шевченківської районної державної адміністрації та фізичної особи-підприємця ОСОБА_6 , які причетні до її заволодіння у незаконний спосіб.

Таким чином, арешт майна викликаний необхідністю забезпечення збереження речових доказів.

Установлено, що неправомірні дії були спрямовані саме на заволодіння земельною ділянкою, право власності на яку набуто в результаті вчинення ряду кримінальних правопорушень, в тому числі яке є майном, що було об`єктом кримінально протиправних дій, набуте кримінально протиправним шляхом та отримане ФОП ОСОБА_6 внаслідок вчинення кримінального правопорушення.

Необхідно взяти до уваги факти захисту державних інтересів та унеможливлення виведення активів з державного сектору економіки та необхідності запобігти можливій подальшій реалізації земельних ділянок, з ціллю заборонити відчуження об`єктів нерухомого майна, з метою збереження речового доказу та в подальшому розгляду питання про його долю та повернення Корсунь-Шевченківській міській раді.

З метою забезпечення зберігання як речових доказів та відшкодування шкоди, завданої внаслідок вчинення кримінального правопорушення необхідно накласти арешт на земельну ділянку кадастровий номер 7122510100:04:006:0084 загальною площею 0, 0037 га за адресою: АДРЕСА_1 , яка відповідно до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 04.09.2023 належить ОСОБА_14 , іпн. НОМЕР_1 .

Також, об`єктивно вбачається необхідність розглянути дане клопотання без повідомлення власника земельної ділянки і службових осіб Корсунь-Шевченківської міської ради Черкаської області, з метою недопущення відчуження майна та забезпечення арешту.

Встановлена необхідність розгляду клопотання без повідомлення власників земельної ділянки в порядку ч.2 ст.172 КПК України на підставі вмотивованих доводів прокурора.

Прокурор ОСОБА_3 в судовому засіданні підтримав клопотання в повному обсязі просив задовольнити. Повідомив, що власник майна зацікавлений у вибутті із власності земельної ділянки, доказом цього є те, що в кримінальному провадженні об`єкт вчинення кримінального правопорушення, земельна ділянка, була визнана речовим доказом. Однак до накладення арешту власник розділив земельну ділянку на 4 частини. Одна із них є предметом розгляду у судовому засіданні на даний час. Просить накласти арешт на земельну ділянку як об`єкт кримінального посягання з метою попередження перешкоди кримінальному провадженню шляхом продовження будь-яких дій із вказаною земельною ділянкою заборонивши їх відчуження будь-яким способом.

Заслухавши пояснення сторони обвинувачення, дослідивши матеріали кримінального провадження, слідчий суддя приходить до наступного.

В судовому засіданні встановлено, що СУ ГУНП в Черкаській області за процесуального керівництва Черкаської обласної прокуратури проводиться досудове розслідування в кримінальному провадженні №12023250000000215 від 02.06.2023, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.364 КК України.

За зверненням ТОВ «Фірма С.М.К.» ОСОБА_4 щодо зловживання службовими особами Корсунь-Шевченківської міської ради Черкаської області, які спільно та за попередньою змовою з ФОП ОСОБА_5 , ФОП ОСОБА_6 , ФОП ОСОБА_7 та ФОП ОСОБА_8 незаконно здійснили відведення земельної ділянки із кадастровим номером 7122510100:04:006:0068 площею 0,0167 га, за адресою: АДРЕСА_1 , власником частини якої є ТОВ Фірма «С.М.К.» (Черкаська обл. м. Корсунь-Шевченківський, вул. Ярослава Мудрого, (Леніна), 28, загальною площею 0,1170 га, кадастровий номер: 7122510100:04:023:0030).

Відповідно до матеріалів кримінального провадження встановлено, з метою приховування злочину ОСОБА_6 , земельну ділянку з кадастровим номером 7122510100:04:006:0068 за адресою: АДРЕСА_1 загальною площею 0,0167 га 26 липня 2023 року було поділено на наступні кадастрові номери:

- АДРЕСА_1 , кадастровий номер 7122510100:04:006:0083 площею 0, 0032 га;

- АДРЕСА_1 , кадастровий номер 7122510100:04:006:0084 площею 0, 0037 га;

- АДРЕСА_1 , кадастровий номер 7122510100:04:006:0085 площею 0, 0060 га;

- АДРЕСА_1 , кадастровий номер 7122510100:04:006:0086 площею 0, 0038 га.

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 04.09.2023, земельна ділянка за кадастровим номером 7122510100:04:006:0084 загальною площею 0,0037 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , належить ОСОБА_14 .

За таких обстави, в органу досудового розслідування достатньо підстав вважати, що шляхом зловживання службовими особами Корсунь-Шевченківської міської ради Черкаської області, які спільно т аза попередньою змовою із іншими особами (ФОПами) незаконно здійснили відведення земельної ділянки, що призвело її вибуття із державної форми власноті.

Постановою старшого слідчого в ОВССУ ГУНП в Черкаській області ОСОБА_15 від 04.09.2023, вказані земельні ділянки визнано речовим доказом у кримінальному провадженні № 12023250000000215 від 01.06.2023, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України.

Відповідно до ч. 5 ст. 9 КПК України, кримінальне процесуальне законодавство України застосовується з урахуванням практики Європейського суду з прав людини, а саме у рішенні по справі «Жушман проти України» зазначається: «Кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності».

Європейський суд з прав людини через призму своїх рішень неодноразово акцентував увагу на тому, що володіння майном повинно бути законним (див. рішення у справі «Іатрідіс проти Греції» [ВП], заява N 31107/96, п. 58, ECHR 1999-ІІ). Вимога щодо законності у розумінні Конвенції вимагає дотримання відповідних положень національного законодавства та відповідності принципові верховенства права, що включає свободу від свавілля (див. рішення у справі «Антріш проти Франції», від 22 вересня 1994 року, Series А N 296-А, п. 42, та «Кушоглу проти Болгарії», заява N 48191/99, пп. 49 - 62, від 10 травня 2007 року). Будь-яке втручання державного органу у право на мирне володіння майном повинно забезпечити «справедливий баланс» між загальним інтересом суспільства та вимогами захисту основоположних прав конкретної особи. Необхідність досягнення такого балансу відображена в цілому в структурі статті 1 Першого протоколу. Необхідного балансу не вдасться досягти, якщо на відповідну особу буде покладено індивідуальний та надмірний тягар (див., серед інших джерел, рішення від 23 вересня 1982 року у справі «Спорронг та Льонрот проти Швеції», пп. 69 і 73, Series А N 52). Іншими словами, має існувати обґрунтоване пропорційне співвідношення між засобами, які застосовуються, та метою, яку прагнуть досягти (див., наприклад, рішення від 21 лютого 1986 року у справі «Джеймс та інші проти Сполученого Королівства», п. 50, Series А N 98).

Статтею 170 КПК України передбачено, що арештом майна є тимчасове, до скасування у встановленому цим Кодексом порядку, позбавлення за ухвалою слідчого судді або суду права на відчуження, розпорядження та/або користування майном, щодо якого існує сукупність підстав чи розумних підозр вважати, що воно є доказом злочину, підлягає спеціальній конфіскації у підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб, конфіскації у юридичної особи, для забезпечення цивільного позову, стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди, можливої конфіскації майна. Арешт майна скасовується у встановленому цим Кодексом порядку.

Завданням арешту майна є запобігання можливості його приховування, пошкодження, псування, знищення, перетворення, відчуження. Слідчий, прокурор повинні вжити необхідних заходів з метою виявлення та розшуку майна, на яке може бути накладено арешт у кримінальному провадженні, зокрема шляхом витребування необхідної інформації у Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, інших державних органів та органів місцевого самоврядування, фізичних і юридичних осіб.

Кількість раз, яку особи застосовували як перетворення та відчуження земельних ділянок вказує на бажання її приховати між іншими власниками, можливо і добросовісних набувачів.

Відповідно до вимог до ч. 2 ст. 170 КПК України арешт майна допускається з метою забезпечення: збереження речових доказів; спеціальної конфіскації; конфіскації майна як виду покарання або заходу кримінально-правового характеру щодо юридичної особи; відшкодування шкоди, завданої внаслідок кримінального правопорушення (цивільний позов), чи стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди.

Згідно з положеннями ч. 3 ст. 170 КПК України у випадку, передбаченому пунктом 1 частини другої цієї статті, арешт накладається на майно будь-якої фізичної або юридичної особи за наявності достатніх підстав вважати, що воно відповідає критеріям, зазначеним у статті 98 цього Кодексу.

Відповідно до вимог ч. 10 ст. 170 КПК України арешт може бути накладений у встановленому цим Кодексом порядку на рухоме чи нерухоме майно, гроші у будь-якій валюті готівкою або у безготівковій формі, в тому числі кошти та цінності, що знаходяться на банківських рахунках чи на зберіганні у банках або інших фінансових установах, видаткові операції, цінні папери, майнові, корпоративні права, щодо яких ухвалою чи рішенням слідчого судді, суду визначено необхідність арешту майна.

При вирішенні питання про арешт майна для прийняття законного та справедливого рішення слідчий суддя, згідно ст. ст. 94, 132, 173 КПК України, враховує правову підставу для арешту майна, можливість використання майна як доказу у кримінальному провадженні або застосування щодо нього конфіскації, в тому числі і спеціальної, наявність обґрунтованої підозри у вчиненні особою кримінального правопорушення, розмір шкоди, завданої кримінальним правопорушенням, неправомірної вигоди, яка отримана юридичною особою, розумність та співрозмірність обмеження права власності завданням кримінального провадження, а також наслідки арешту майна для підозрюваного, третіх осіб.

У кожному конкретному кримінальному провадженні слідчий суддя, застосовуючи вид обтяження, в даному випадку арешт майна, має неухильно дотримуватись вимог закону. При накладенні арешту на майно слідчий суддя має обов`язково переконатися в наявності доказів на підтвердження вчинення кримінального правопорушення. При цьому закон не вимагає аби вони були повними та достатніми на цій стадії кримінального провадження, однак вони мають бути такими, щоб слідчий суддя був впевнений у тому, що дані докази можуть дати підстави для пред`явлення обґрунтованої підозри у вчиненні того чи іншого злочину. Крім того, наявність доказів у кримінальному провадженні має давати слідчому судді впевненість у тому, що в даному кримінальному провадженні необхідно накласти вид обмеження з метою уникнення негативних наслідків.

З огляду на зазначені вимоги закону слідчий суддя приходить до висновку про те, що майно, на арешті якого наполягає сторона обвинувачення, відповідає критеріямречових доказів у кримінальному провадженні, а відтак наявні підстави з якими законодавець пов`язує застосування заходу забезпечення кримінального провадження у вигляді арешту вказаного майна.

Матеріали клопотання свідчать, що вказане майно має відношення до кримінального провадження, і, таким чином може бути використане як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження.

Таким чином, зазначене свідчить, що на даний час, злочинні дії спрямовані на заволодіння цією квартирою. Крім того, матеріали провадження свідчать, що на цьому етапі кримінального провадження потреби досудового розслідування виправдовують таке втручання у права та інтереси власника майна з метою запобігання його зникнення, що може перешкодити кримінальному провадженню.

Також слід зазначити, що слідчий суддя не вправі вирішувати ті питання, які повинен вирішувати суд при розгляді кримінального провадження по суті, тобто не вправі оцінювати докази з точки зору їх достатності і допустимості для визнання особи винною чи невинною у вчиненні злочину, а лише зобов`язаний на підставі розумної оцінки сукупності отриманих доказів визначити, що причетність особи до вчинення кримінального правопорушення є вірогідною та достатньою для застосування щодо неї заходів забезпечення кримінального провадження, одним із яких і є накладення арешту на майно.

За викладенихобставин,враховуючи правовеобґрунтування клопотання,яке відповідаєположенням ст.ст.170-173КПК України,приходжу допереконання прозадоволення клопотанняпрокурора пронакладення арештуна вищезазначенемайно (земельну ділянку), яке відповідає критеріям, зазначеним у ст. 98 КПК України, тобто є предметом кримінального правопорушення та може бути використане як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження, слідчий суддя з огляду на конкретні обставини справи та враховуючи, що необхідно виконати ряд слідчих дій, спрямованих на всебічне, повне та об`єктивне розслідування всіх обставин кримінального правопорушення, вважає наявними підстави для накладення арешту на вказане майно з метою збереження речових доказів, оскільки прокурором доведено, що у разі незастосування такого заходу забезпечення існують ризики його перетворення, шляхом розділення чи об`єднання, відчуження іншим особам, що в подальшому ускладнить встановлення істини у кримінальному провадженні та проведенню необхідних слідчих (процесуальних) дій.

Приходячи до такого висновку, слідчий суддя враховує й те, що в даному випадку обмеження права власності є розумним і співрозмірним завданням кримінального провадження та обставини кримінального провадження станом на час прийняття рішення вимагають вжиття такого методу державного регулювання як накладення арешту. При цьому, доказів негативних наслідків від застосування такого заходу забезпечення кримінального провадження слідчим суддею не встановлено, з огляду їх недоведеність в судовому засіданні володільцем майна.

Керуючись ст.ст.7, 110, 131, 132, 170-173, 175, 369-372, 376 КПК України, -

ПОСТАНОВИВ:

Клопотання прокурора відділу Черкаської обласної прокуратури ОСОБА_3 , про накладення арешту на майно, подане в рамках кримінального провадження №12023250000000215 від 02.06.2023, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.364 КК України задовольнити.

Накласти арешт на земельну ділянку кадастровий номер 7122510100:04:006:0084 загальною площею 0,0037 га, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 , відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 04.09.2023 належить ОСОБА_14 .

Арешт накласти шляхом заборони відчуження та розпорядження вищевказаним майном до скасування арешту у встановленому КПК України порядку.

Ухвала суду підлягає негайному виконанню слідчим, прокурором.

Ухвала може бути оскаржена безпосередньо до Черкаського апеляційного суду протягом п`яти днів з дня її оголошення.

Слідчий суддя: ОСОБА_1

СудПридніпровський районний суд м.Черкас
Дата ухвалення рішення06.09.2023
Оприлюднено01.05.2024
Номер документу113284783
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про арешт майна

Судовий реєстр по справі —711/6134/23

Ухвала від 02.11.2023

Кримінальне

Черкаський апеляційний суд

Карпенко О. В.

Ухвала від 02.11.2023

Кримінальне

Черкаський апеляційний суд

Карпенко О. В.

Ухвала від 06.09.2023

Кримінальне

Придніпровський районний суд м.Черкас

Піковський В. Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні