Справа № 420/9567/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 вересня 2023 рокум. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Свиди Л.І.
розглянувши в порядку письмового позовного провадження справу за позовною заявою Приватного підприємства «АГРОФІРМА-ДОДОЛА» до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання незаконним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
До суду звернулося Приватне підприємство «АГРОФІРМА-ДОДОЛА» з позовною заявою до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання незаконним та скасування рішення щодо можливості виконання свого податкового обов`язку №36/16-31-04-02 від 11.04.2023 року, зобов`язання винести нове, яким прийняти рішення щодо неможливості виконання своїх податкових обов`язків в обсязі та за період, зазначений в заяві, поданій повторно, до контролюючого органу від 06 лютого 2023 року.
За цією позовною заявою відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) у відповідності до ст. 262 КАС України та наданий відповідачу строк для подання до суду відзиву на цю заяву, позивачу - відповіді на відзив.
Позов обґрунтований позивачем тим, що оскаржуване рішення є необґрунтованим та суперечить положенням чинного законодавства, оскільки положення законодавства не передбачають обов`язкового визначення переліку територій ведення бойових дій або територій, які були окуповані військовими формуваннями російської федерації саме Кабінетом Міністрів України, а отже посилання ГУ ДПС у Полтавській області на вказану норму не знаходить свого законодавчого підтвердження. Щодо визнання факту ведення бойових дій на території Херсонської області, та перебування адміністративно-територіальної одиниці з обласним центром (м. Херсон) під окупацією збройних сил російської федерації - загальновідомим, та таким, що не потребує доказування. Обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії російської федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку. ПП «АГРОФІРМА-ДОДОЛА» до заяви надано документи, наведені у п. 1, 3, 11, 12, 15 вказаного Переліку, які представилось можливим отримати, у поданій до контролюючого органу заяві було вказано, які саме податкові зобов`язання на період дії воєнного стану підприємство не має можливості виконувати.
З відзиву на позовну заяву вбачається, що відповідач позов не визнає, зазначає, що позивач в заяві від 06.02.2023 року №06/02 вказано про неможливість своєчасного виконання податкових зобов`язань зі сплати податків, при цьому, не надано документальних доказів (документів), які передбачені Порядком №225 для підтвердження неможливості своєчасного виконання платником податків податкових обов`язків, зазначених в заяві. Оскільки позивачем не надано документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків) контролюючий орган не має можливості встановити даний факт. Позивачем подана заява щодо неможливості виконання свого податкового обов`язку саме щодо сплати податків і зборів, проте жодного доказу на підтвердження даного твердження до контролюючого органу не надано. За результатами розгляду заяви від 06.02.2023 року №06/02 та наданих документів, з урахуванням вимог Порядку №225 встановлено, що позивачем не надано достатнього переліку документів, які передбачені Порядком №225 для підтвердження неможливості своєчасного виконання платником податків податкових обов`язків, зазначених у заяві, а отже ГУ ДПС у Полтавській області 11.04.2023 прийнято Рішення, яким встановлено можливість своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.
Дослідивши матеріали справи, а також обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги позивача, заперечення відповідача, суд вважає, що позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
ПП «АГРОФІРМА-ДОДОЛА» є юридичною особою, основним з видів діяльності якого є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.
Позивач вказує, що у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України в період з 24 лютого 2022 року по 19 жовтня 2022 року підприємство як платник податку не мало можливості виконувати свої податкові обов`язки у зв`язку з тим, що підприємство та його виробничі потужності фактично не функціонували через ведення воєнних дій на території їх розташування, постійну та тривалу загрозу життю та здоров`ю найманих працівників, окупацію територій, відсутність доступу до майна підприємства, численні пошкодження приміщень, майна, товарів, належних суб`єкту господарювання тощо.
В зв`язку з цим, 19 вересня 2022 року ПП «АГРОФІРМА-ДОДОЛА» на адресу Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі направлено заяву про неможливість виконання підприємством податкових обов`язків за вих. №19/09/22, за результатами розгляду якої Головним управлінням ДПС у Полтавській області листом від 07 жовтня 2022 року (вих. №18442/6/16-31-04-02-03) повідомлено, що заява від 19.09.2022 року (вх. №28342/6/16-31 від 22.09.2022 року) не відповідає вимогам Порядку, оскільки не містить чіткого та стислого обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів, а також не надано вичерпного переліку документів (копій документів), інформацій, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі обов`язок податкового агента, затверджені наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225, та запропоновано ПП «АГРОФІРМА-ДОДОЛА» скористатись правом подати не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків - заяву з вичерпним переліком документів (копій документів), інформацій, які передбачені Порядком, що підтверджують неможливість виконати такий обов`язок.
27 грудня 2022 року ПП «АГРОФІРМА-ДОДОЛА» повторно звернулось до податкового органу із заявою про неможливість виконання податкових обов`язків (вих. №27/12-1), в якій зазначено про неможливість виконання підприємством наступних податкових обов`язків з 24 лютого 2022 року по 19 жовтня 2022 року: своєчасно та в повному обсязі реєструвати податкові накладні та розрахунки коригувань починаючи з лютого 2022 року; сплатити податок на доходи фізичних осіб, військовий збір з доходів фізичних осіб, що були нараховані (виплачені) з травня 2022 року; сплатити єдиний соціальний внесок з доходів фізичних осіб нарахований за травень та червень 2022 року; сплатити орендну плату за землі державної та комунальної власності за лютий 2022 року; сплатити земельний податок з юридичних осіб за 2022 рік, за результатами розгляду якої Головним управлінням ДПС у Полтавській області листом від 04 січня 2023 року (вих. №343/6/16-31-04-02-03) зазначено, що заява від 27.12.2022 року №27/12-1 (вх. №38781/6/16-31 від 27.12.2022 року) не відповідає вимогам Порядку, оскільки не містить чіткого та стислого обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів, а також не надано вичерпного переліку документів (копій документів), інформацій, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, виконувати свій податковий обов`язок, затверджені наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225, та запропоновано ПП «АГРОФІРМА-ДОДОЛА» скористатись правом подати не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків - заяву з вичерпним переліком документів (копій документів), інформацій, які передбачені Порядком, що підтверджують неможливість виконати зазначені ним податкові обов`язки.
06 лютого 2023 року ПП «АГРОФІРМА-ДОДОЛА» знову звернулось до податкового органу (вх. №4516/6/16-31/ЕКПП від 07.02.2023 року) з заявою про неможливість виконання податкових обов`язків за період з 24.02.2022 року по 19.10.2022 року щодо наступного: своєчасно та в повному обсязі реєструвати податкові накладні та розрахунки коригувань починаючи з лютого 2022 року по невизначений термін; сплатити податок на доходи фізичних осіб, військовий збір з доходів фізичних осіб, що були нараховані (виплачені) з травня 2022 року по невизначений термін; сплатити єдиний соціальний внесок з доходів фізичних осіб нарахований за травень та червень 2022 року; сплатити орендну плату за землі державної та комунальної власності за лютий 2022 року; сплатити земельний податок з юридичних осіб за 2022 рік; надати податкову декларацію з податку на прибуток за 2022 рік.
На підтвердження зазначеного підприємством до заяви було додано наступі документи: витяг з Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 23 серпня 2022 року, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 року №75; лист Новорайської сільської військової адміністрації Бериславського району Херсонської області від 08.11.2022 р. вих. №01/11; витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення №42022122010000106 від 31.05.2022 р. за ст. 438 ч. 1 Кримінального кодексу України; копія повідомлення до контролюючого органу про знаходження всіх первинних документів підприємства за період з 08.08.2008 р. по 01.06.2022 р. та електронних носіїв інформації на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації та неможливість їх вивезення в зв`язку з ризиком для життя та здоров`я вих. №16/06/22 від 16.06.2022 р.; доповідна працівника підприємства (механік Новіков С.В.) від 22.11.2022 р. з фото доказами; офіційні повідомлення в засобах масової інформації про викрадення людей, окупація, вбивства, погрози вбивством зі зброєю, обстріли; офіційне повідомлення Бериславської районної ради щодо небезпеки повернення на де окуповані території; офіційне повідомлення на сторінці Бериславської РДА щодо евакуації жителів Бериславського району; офіційні повідомлення в засобах масової інформації про бої на Херсонщині; офіційні повідомлення в засобах масової інформації про тортури людей у Херсонській області; офіційні повідомлення в засобах масової інформації про повідомлення щодо знищення та пошкодження об`єктів енергетики Херсонщини та втрату контролю над ними; офіційні повідомлення в засобах масової інформації про викрадення людей; рішення ГУ ДПС у Харківській обл. від 09.11.2022 р. №2267/20-40-18-04-25, щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку; лист ПАТ «Київстар» від 20.12.2022 р. №1612/08 про відсутність надання послуг мобільного зв`язку та Інтернету.
27 лютого 2023 року Головне управління ДПС у Полтавській області прийняло попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку №25/16-31-04-02, яким у зв`язку з недостатністю документів, що підтверджують неможливість виконання платником податків податкових обов`язків, запропоновано надати додаткові документи на підтвердження неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків, вказаних у заяві: документи, що підтверджують відсутність коштів на банківських рахунках (виписки з рахунків клієнта банків з 30.03.2022 по теперішній час). Згідно бази даних ДПС України ПП «АГРОФІРМА-ДОДОЛА» має 13 відкритих рахунків у банківських установах, при цьому, до заяви, №4516/6/16-31/ЕКПП від 07.02.2023 р. платником не надано інформації щодо відсутності коштів на банківських рахунках; документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану; копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку; документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану.
11 квітня 2023 року Головне управління ДПС у Полтавській області прийняло рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку №36/16-31-04-02, яким повідомило ПП «АГРОФІРМА-ДОДОЛА» щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, оскільки підприємством не надано достатнього переліку документів, які передбачені Порядком для підтвердження неможливості своєчасного виконання платником податків податкових обов`язків, зазначених в заяві.
Позивач не погодився із зазначеним рішенням та звернувся до суду з цим позовом.
Відповідно до п. 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України зі змінами внесеними Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12.05.2022 року №2260-IX установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» №64/2022 від 24.02.2022 року в Україні введено воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та станом на час розгляду справи триває.
Згідно з пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
У разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.
Відповідно до п. 1 Розділу ІІ «Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України», затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 29.07.2022 року №225, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 року за №967/38303, до платників податків / податкових агентів, які не можуть виконувати податкові обов`язки, передбачені Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником такого обов`язку, передбачені цим Порядком.
Підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є: 1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації; 2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації; 3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень; 4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків); 5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами: посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи; юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи. 6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації; 7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.
Згідно з п. 4 Розділу ІІ «Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України», затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 29.07.2022 року №225, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 року за №967/38303, до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких після дати набрання чинності цим Порядком з`явилася можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.
У разі відсутності у платника податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, можливості подати таку заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію у строки, визначені пунктом 3 цього розділу, платник податків подає заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов`язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов`язання тощо) таким платником податку, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків.
Відповідно до п. 1, 2 Розділу ІІІ «Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України», затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 29.07.2022 року №225, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 року за №967/38303, заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.
У разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Попереднє рішення) за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.
Попереднє рішення має бути направлене платнику податків не пізніше 20 календарних днів з дня, наступного за днем отримання контролюючим органом заяви та відповідних документів (копії документів), інформації у порядку передбаченому пунктом 3 цього розділу.
Платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.
Додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання.
Якщо платник податку не надав додаткових документів (копій документів), обґрунтувань / пояснень на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов`язків.
Контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах.
Обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Рішення) за формою, що додається.
Рішення контролюючого органу може бути оскаржено відповідно до Кодексу в адміністративному чи судовому порядку.
«Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента», затверджений Наказом Міністерства фінансів України 29 липня 2022 року №225, включає: 1. Акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року №2030; 2. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 р. №599); 3. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна; 4. Інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року №326; 5. Документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків); 6. Копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості)); 7. Документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації; 8. Документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану; 9. Копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку; 10. Документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану; 11. Повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках; 12. Документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера); 13. Документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо); 14. Документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо); 15. Документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви; 16. Документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України); 17. Подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).
З матеріалів справи вбачається, що позивач в заяві від 06.02.2023 року (вх. №4516/6/16-31/ЕКПП від 07.02.2023 року) про неможливість виконання податкових обов`язків за період з 24.02.2022 року по 19.10.2022 року зазначив наступні підстави: фактичним знаходженням виробничих потужностей та офісного приміщення безпосередньо на території окупованих населених пунктів: Херсонська область, Бериславський район, с. Новорайськ, вул. Селянська, б/н (складські приміщення із запасами), Херсонська область, Бериславський район, с. Милове, вул. Степова 1А (складські приміщення з готовою продукцією), Херсонська область, с. Новорайськ, вул. Бериславська, б/н (офісне приміщення), які тимчасово окуповані збройними формуваннями російської федерації з 24.02.2022 року; використання чи вивезення документів, комп`ютерного та/або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя та здоров`я, оскільки Херсонська область з перших днів повномасштабного вторгнення знаходиться під контролем військ російської федерації (с. Милове Бериславського району, с. Новорайськ Бериславського району наразі звільнено від окупації, але знаходиться під постійними ворожими обстрілами з усіх видів озброєння), окупаційні сили завдають фізичного та психологічного тиску на громадян України, які знаходяться перебувають у фронтовій та прифронтовій зоні.
Також, вказано, що неможливість виконання податкових обов`язків викликана наступними обставинами: виробничі потужності та офісне приміщення платника податків перебували безпосередньо на території окупованих населених пунктів с. Милове Бериславського району, с. Новорайськ Бериславського району Херсонської області; виробничі потужності та офісне приміщення платника податків перебувають безпосередньо на території населених пунктів с. Милове Бериславського району, с. Новорайськ Бериславського району Херсонської області, територія яких знаходилась та знаходиться під постійними обстрілами; відсутнє електропостачання, інтернет, мобільний зв`язок; використання чи вивезення документів, комп`ютерного та/або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя та здоров`я працівників; загроза життю та здоров`ю працівниками; перебування в офісних приміщення, на території Підприємства, полях, складських приміщеннях є небезпечною для життя людей; документація та електронні носії інформації знаходились на окупованій території (наразі - на території, що перебуває під постійними обстрілами).
При цьому, окупація підтверджується наданими листом Новорайської сільської військової адміністрації Бериславського району Херсонської області від 08.11.2022 р. вих. №01/11, Переліком територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 23 жовтня 2022 року, затвердженим Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25 квітня 2022 року №75 (у редакції від 28 жовтня 2022 року №248), повідомленнями ЗМІ; загроза життю та здоров`ю та обстріли територій окупаційними військами рф підтверджуються листом Новорайської сільської військової адміністрації Бериславського району Херсонської області від 08.11.2022 р. №01/11, витягом з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення №42022122010000106 від 31.05.2022 р., доповідною механіка ОСОБА_1 , фото доказами, офіційними повідомленнями в ЗМІ; перебої в подачі електричної енергії підтверджуються листом Новорайської сільської військової адміністрації Бериславського району Херсонської області від 08.11.2022 р. вих. №01/11, інформаційними повідомленнями, розміщеними на офіційній сторінці Херсонобленерго щодо стану забезпечення електропостачання, повідомлення про проведення відновлювальних робіт за 26.08.2022 р., 14.08.2022 р., 17.07.2022 р., про направлення всіх працівників у простій від 10.03.2022 р., повідомлення про втрату контролю над енергетичним обладнанням; відсутність інтернет та мобільного зв`язку підтверджуються листом Новорайської сільської ради Бериславського району Херсонської області від 08.11.2022 р. та листом ПАТ «Київстар» від 20.12.2022 р. №1612/08.
В свою чергу, відповідач в оскаржуваному рішенні зазначив, що для цілей застосування пп. 69.1, пп. 69.14, пп. 69.15, пп. 69.16 пп. 69.22 п. 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України на Кабінет Міністрів України покладений обов`язок визначити Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями РФ, а станом на поточну дату такий перелік Кабінетом Міністрів України не затверджений, а також на пропозицію в попередньому рішенні щодо надання платником конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків позивачем додаткові документи не надавались.
Суд зазначає, що положеннями пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України та «Порядком підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України» не передбачено обов`язкового визначення переліку територій ведення бойових дій або територій, які були окуповані військовими формуваннями російської федерації саме Кабінетом Міністрів України, отже такі посилання відповідача в оскаржуваному рішенні є необґрунтованими та безпідставними.
Щодо посилань відповідача, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України, про що зазначено в пп. 69.14 п. 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, суд вказує на наступне.
Постановою Кабінету Міністрів України від 06 грудня 2022 року №1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» визначено, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.
«Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією», затверджений Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 22 грудня 2022 року №309 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 року за №1668/39004, прийнятий відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 06 грудня 2022 року №1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією».
Згідно з «Переліком територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» вся територія Бериславського району Херсонської області в період з 27.02.2022 року по 11.11.2022 року була тимчасово окупованою Російською Федерацією.
Таким чином, суд погоджується з позивачем, що повноваження щодо затвердження територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих територій Кабінетом Міністрів України постановою обов`язковою до виконання покладено на Міністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій.
При цьому, посилання відповідача в оскаржуваному рішенні, що згідно роз`яснення Міністерства фінансів України перелік територій, де ведуться бойові дії або які перебувають під окупацією, який затверджено Наказом Мінреінтеграції №309 від 22.12.2022 року, застосовується зокрема для виплат внутрішньо переміщеним особам, приватизації державного майна, спрощеного вступу до закладів освіти, обмеження та відновлення доступу до публічних електронних реєстрів тощо, та він не поширюється на питання оподаткування, суд вважає безпідставними, оскільки самі по собі роз`яснення не є нормативно-правовим актом Міністерства, носять виключно інформативний характер та не є обов`язковим до виконання контролюючими органами.
Щодо посилань відповідача на попереднє рішення з пропозицією щодо надання позивачем конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платником податків податкових обов`язків, а додаткові документи не надавались, суд вказує, що позивач в поданій до податкового органу заяві зазначив передбачені «Порядком підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України» підстави неможливості виконання своїх податкових обов`язків та надав відповідні документи на підтвердження цих обставин передбачені «Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента».
Крім того, податковому органу було надано повідомлення до контролюючого органу про знаходження всіх первинних документів підприємства за період з 08.08.2008 р. по 01.06.2022 р. та електронних носіїв інформації на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації та неможливість їх вивезення в зв`язку з ризиком для життя та здоров`я вих. №16/06/22 від 16.06.2022 р. та повідомлено, що надати інші документи (акти інвентаризації та інші) підприємство не має можливості, оскільки такі документи можна отримати лише після проведення розмінування територій та припинення обстрілів територій з лівобережної сторони.
Суд зазначає, що за загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Разом з цим, в оскаржуваному рішенні відповідач не зазначив належних правових підстав для неврахування вказаних позивачем обставин неможливості виконання своїх податкових обов`язків, як і не вказав доказів, відсутність яких стала наслідком прийняття цього рішення.
На думку суду, відсутність конкретизації щодо обставин прийняття спірного рішення з боку відповідача не тільки позбавляє права позивача на обґрунтоване та вмотивоване оскарження вказаного рішення, але і свідчить про недотримання суб`єктом владних повноважень вимог Конституції України щодо обов`язку діяти в межах повноважень, на підставі та у спосіб, встановлений законодавством.
Під час розгляду справи відповідач не надав до суду доказів, які спростовують встановлені вище факти.
Відповідно до пп. 4.1.4 п. 4.1 ст. 4 Податкового кодексу України податкове законодавство України ґрунтується на таких принципах, крім іншого: презумпція правомірності рішень платника податку в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу.
Згідно з п. 56.21 ст. 56 Податкового кодексу України у разі коли норма цього Кодексу чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів, або коли норми одного і того ж нормативно-правового акта суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.
Юридична конструкція норми п. 56.21 ст. 56 Податкового кодексу України дає підстави стверджувати, що презумпція застосовна не лише у ситуації прямої суперечності норм, але й у будь-якій іншій ситуації невизначеності в процесі правозастосування. Для її застосування необхідно і достатньо виявлення двох або більше альтернативних варіантів правомірної поведінки, обравши найвигідніший для себе з яких платник має почуватися захищеним від можливих негативних наслідків як з боку контролюючого органу, так і суду.
Більше того, наведеною нормою охоплюються не лише очікування платника, запровадженням у податковому законодавстві цієї презумпції як принципу (основної засади) накладається відповідний таким очікуванням обов`язок вибору визначеного нею варіанту поведінки і контролюючим органом, і судом.
При цьому, тягар доведення хибності (відсутності правових підстав) обраного платником варіанту поведінки покладається законом на контролюючий орган.
Вказана правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 10 лютого 2021 року у справі №380/671/20.
З огляду на встановлені обставини справи та їх нормативне регулювання в сукупності, враховуючи не доведення податковим органом можливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок, оскаржуване рішення від 11.04.2023 року щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку №36/16-31-04-02 є необґрунтованим та протиправним, а тому підлягає скасуванню судом.
Оскільки рішення №36/16-31-04-02 від 11.04.2023 року щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку підлягає скасуванню, то зобов`язання відповідача прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку згідно поданої заяви від 06.02.2023 року (вх. №4516/6/16-31/ЕКПП від 07.02.2023 року), є належним і ефективним способом захисту порушеного права позивача.
Такий спосіб захисту є дотриманням судом гарантій того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно з ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи вищезазначене та оцінюючи надані докази в сукупності, суд вважає, що позовні вимоги Приватного підприємства «АГРОФІРМА-ДОДОЛА» обґрунтовані, відповідають вимогам законодавства та підлягають задоволенню повністю.
Щодо судових витрат, зокрема сплаченого судового збору, то він підлягає стягненню з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань у відповідності до приписів ст. 139 КАС України.
Керуючись ст. 6, 14, 90, 139, 243-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Приватного підприємства «АГРОФІРМА-ДОДОЛА» (вул. Бериславська, буд. 9, с. Новорайськ, Бериславський район, Херсонська область, 74360, код ЄДРПОУ 35907907) до Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, 36000, код ЄДРПОУ 44057192) про визнання незаконним та скасування рішення щодо можливості виконання свого податкового обов`язку №36/16-31-04-02 від 11.04.2023 року, зобов`язання винести нове, яким прийняти рішення щодо неможливості виконання своїх податкових обов`язків в обсязі та за період, зазначений в заяві, поданій повторно, до контролюючого органу від 06 лютого 2023 року - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Полтавській області від 11.04.2023 року №36/16-31-04-02 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Полтавській області прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку згідно поданої Приватним підприємством «АГРОФІРМА-ДОДОЛА» заяви від 06.02.2023 року (вх. №4516/6/16-31/ЕКПП від 07.02.2023 року).
Стягнути з Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, 36000, код ЄДРПОУ 44057192) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Приватного підприємства «АГРОФІРМА-ДОДОЛА» (вул. Бериславська, буд. 9, с. Новорайськ, Бериславський район, Херсонська область, 74360, код ЄДРПОУ 35907907) сплачений судовий збір у розмірі 2684,00 грн.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки, встановлені ст. 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
СуддяЛеонід СВИДА
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.09.2023 |
Оприлюднено | 11.09.2023 |
Номер документу | 113303685 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Свида Л.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні