Постанова
від 08.11.2023 по справі 420/9567/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 листопада 2023 р.м. ОдесаСправа № 420/9567/23

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Коваля М.П.,

суддів Турецької І.О.,

Зуєвої Л.Є.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одеса апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Полтавській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2023 року, прийняте у складі суду судді Свиди Л.І. в місті Одеса, по справі за адміністративним позовом Приватного підприємства «АГРОФІРМА-ДОДОЛА» до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання незаконним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

У травні 2023 року Приватне підприємство «АГРОФІРМА-ДОДОЛА» звернулось до Одеського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Полтавській області, в якому позивач просив суд про визнання незаконним та скасування рішення щодо можливості виконання свого податкового обов`язку №36/16-31-04-02 від 11.04.2023 року, зобов`язання винести нове, яким прийняти рішення щодо неможливості виконання своїх податкових обов`язків в обсязі та за період, зазначений в заяві, поданій повторно, до контролюючого органу від 06 лютого 2023 року.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2023 року позовну заяву Приватного підприємства «АГРОФІРМА-ДОДОЛА» задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління ДПС у Полтавській області від 11.04.2023 року №36/16-31-04-02 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку. Зобов`язано Головне управління ДПС у Полтавській області прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку згідно поданої Приватним підприємством «АГРОФІРМА-ДОДОЛА» заяви від 06.02.2023 року (вх. №4516/6/16-31/ЕКПП від 07.02.2023 року).

Не погоджуючись із вказаним рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС у Полтавській області звернулось до П`ятого апеляційного адміністративного суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нове судове рішення, яким повністю відмовити в задоволенні позовних вимог.

Доводи апеляційної скарги ґрунтуються на тому, що ключовою умовою можливості застосування платниками особливостей оподаткування є перелік територій, визначений саме Кабінетом Міністрів України, проте станом на дату ухвалення рішення такий перелік Кабінетом Міністрів України не затверджений, а постанова Кабінету Міністрів України від 06 грудня 2022 року № 1364 "Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією" визначається механізм формування переліку територій, а не затверджується їх конкретний перелік. Крім того, апелянт наголошує, що позивач вказує на неможливість своєчасного виконання податкових зобов`язань саме зі сплати податків, при цьому, не надав документальних доказів (документів) відсутності коштів на банківських рахунках, тоді як згідно бази даних ДПС України позивач має 13 відкритих рахунків у банківських установах. На думку апелянта, та підстава, з якою позивач пов`язує неможливість виконання ним свого податкового обов`язку не доведена платником через ненадання доказів відсутності коштів на банківських рахунках.

Представником позивача надано до апеляційного суду відзив на апеляційну скаргу, у якому зазначено про законність та обґрунтованість оскаржуваного судового рішення, просить в задоволенні апеляційної скарги відмовити, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи та дослідивши докази, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, ПП «АГРОФІРМА-ДОДОЛА» є юридичною особою, основним з видів діяльності якого є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.

Позивач вказує, що у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України в період з 24 лютого 2022 року по 19 жовтня 2022 року підприємство як платник податку не мало можливості виконувати свої податкові обов`язки у зв`язку з тим, що підприємство та його виробничі потужності фактично не функціонували через ведення воєнних дій на території їх розташування, постійну та тривалу загрозу життю та здоров`ю найманих працівників, окупацію територій, відсутність доступу до майна підприємства, численні пошкодження приміщень, майна, товарів, належних суб`єкту господарювання тощо.

В зв`язку з цим, 19 вересня 2022 року ПП «АГРОФІРМА-ДОДОЛА» на адресу Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі направлено заяву про неможливість виконання підприємством податкових обов`язків за вих. №19/09/22, за результатами розгляду якої Головним управлінням ДПС у Полтавській області листом від 07 жовтня 2022 року (вих. №18442/6/16-31-04-02-03) повідомлено, що заява від 19.09.2022 року (вх. №28342/6/16-31 від 22.09.2022 року) не відповідає вимогам Порядку, оскільки не містить чіткого та стислого обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів, а також не надано вичерпного переліку документів (копій документів), інформацій, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі обов`язок податкового агента, затверджені наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225, та запропоновано ПП «АГРОФІРМА-ДОДОЛА» скористатись правом подати не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків - заяву з вичерпним переліком документів (копій документів), інформацій, які передбачені Порядком, що підтверджують неможливість виконати такий обов`язок.

27 грудня 2022 року ПП «АГРОФІРМА-ДОДОЛА» повторно звернулось до податкового органу із заявою про неможливість виконання податкових обов`язків (вих. №27/12-1), в якій зазначено про неможливість виконання підприємством наступних податкових обов`язків з 24 лютого 2022 року по 19 жовтня 2022 року: своєчасно та в повному обсязі реєструвати податкові накладні та розрахунки коригувань починаючи з лютого 2022 року; сплатити податок на доходи фізичних осіб, військовий збір з доходів фізичних осіб, що були нараховані (виплачені) з травня 2022 року; сплатити єдиний соціальний внесок з доходів фізичних осіб нарахований за травень та червень 2022 року; сплатити орендну плату за землі державної та комунальної власності за лютий 2022 року; сплатити земельний податок з юридичних осіб за 2022 рік, за результатами розгляду якої Головним управлінням ДПС у Полтавській області листом від 04 січня 2023 року (вих. №343/6/16-31-04-02-03) зазначено, що заява від 27.12.2022 року №27/12-1 (вх. №38781/6/16-31 від 27.12.2022 року) не відповідає вимогам Порядку, оскільки не містить чіткого та стислого обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів, а також не надано вичерпного переліку документів (копій документів), інформацій, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, виконувати свій податковий обов`язок, затверджені наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225, та запропоновано ПП «АГРОФІРМА-ДОДОЛА» скористатись правом подати не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків - заяву з вичерпним переліком документів (копій документів), інформацій, які передбачені Порядком, що підтверджують неможливість виконати зазначені ним податкові обов`язки.

06 лютого 2023 року ПП «АГРОФІРМА-ДОДОЛА» знову звернулось до податкового органу (вх. №4516/6/16-31/ЕКПП від 07.02.2023 року) з заявою про неможливість виконання податкових обов`язків за період з 24.02.2022 року по 19.10.2022 року щодо наступного: своєчасно та в повному обсязі реєструвати податкові накладні та розрахунки коригувань починаючи з лютого 2022 року по невизначений термін; сплатити податок на доходи фізичних осіб, військовий збір з доходів фізичних осіб, що були нараховані (виплачені) з травня 2022 року по невизначений термін; сплатити єдиний соціальний внесок з доходів фізичних осіб нарахований за травень та червень 2022 року; сплатити орендну плату за землі державної та комунальної власності за лютий 2022 року; сплатити земельний податок з юридичних осіб за 2022 рік; надати податкову декларацію з податку на прибуток за 2022 рік.

На підтвердження зазначеного підприємством до заяви було додано наступі документи: витяг з Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 23 серпня 2022 року, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 року №75; лист Новорайської сільської військової адміністрації Бериславського району Херсонської області від 08.11.2022 р. вих. №01/11; витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення №42022122010000106 від 31.05.2022 р. за ст. 438 ч. 1 Кримінального кодексу України; копія повідомлення до контролюючого органу про знаходження всіх первинних документів підприємства за період з 08.08.2008 р. по 01.06.2022 р. та електронних носіїв інформації на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації та неможливість їх вивезення в зв`язку з ризиком для життя та здоров`я вих. №16/06/22 від 16.06.2022 р.; доповідна працівника підприємства (механік Новіков С.В.) від 22.11.2022 р. з фото доказами; офіційні повідомлення в засобах масової інформації про викрадення людей, окупація, вбивства, погрози вбивством зі зброєю, обстріли; офіційне повідомлення Бериславської районної ради щодо небезпеки повернення на де окуповані території; офіційне повідомлення на сторінці Бериславської РДА щодо евакуації жителів Бериславського району; офіційні повідомлення в засобах масової інформації про бої на Херсонщині; офіційні повідомлення в засобах масової інформації про тортури людей у Херсонській області; офіційні повідомлення в засобах масової інформації про повідомлення щодо знищення та пошкодження об`єктів енергетики Херсонщини та втрату контролю над ними; офіційні повідомлення в засобах масової інформації про викрадення людей; рішення ГУ ДПС у Харківській обл. від 09.11.2022 р. №2267/20-40-18-04-25, щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку; лист ПАТ «Київстар» від 20.12.2022 р. №1612/08 про відсутність надання послуг мобільного зв`язку та Інтернету.

27 лютого 2023 року Головне управління ДПС у Полтавській області прийняло попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку №25/16-31-04-02, яким у зв`язку з недостатністю документів, що підтверджують неможливість виконання платником податків податкових обов`язків, запропоновано надати додаткові документи на підтвердження неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків, вказаних у заяві: документи, що підтверджують відсутність коштів на банківських рахунках (виписки з рахунків клієнта банків з 30.03.2022 по теперішній час). Згідно бази даних ДПС України ПП «АГРОФІРМА-ДОДОЛА» має 13 відкритих рахунків у банківських установах, при цьому, до заяви, №4516/6/16-31/ЕКПП від 07.02.2023 р. платником не надано інформації щодо відсутності коштів на банківських рахунках; документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану; копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку; документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану.

11 квітня 2023 року Головне управління ДПС у Полтавській області прийняло рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку №36/16-31-04-02, яким повідомило ПП «АГРОФІРМА-ДОДОЛА» щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, оскільки підприємством не надано достатнього переліку документів, які передбачені Порядком для підтвердження неможливості своєчасного виконання платником податків податкових обов`язків, зазначених в заяві.

Позивач не погодився із зазначеним рішенням та звернувся до суду з цим позовом.

Вирішуючи спірне питання, суд першої інстанції виходив з того, що враховуючи не доведення податковим органом можливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок, оскаржуване рішення від 11.04.2023 року щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку №36/16-31-04-02 є необґрунтованим та протиправним, а тому підлягає скасуванню.

Вирішуючи дану справу в апеляційній інстанції, колегія суддів виходить з наступного.

Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до пп. 14.1.39 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Згідно із пп. 14.1.156 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, податкове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк).

Пунктом 38.1 статті 38 Податкового кодексу України встановлено, що виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк.

Указом Президента України від 24.02.2022 р. № 64/2022, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до п. 20 ч. 1 ст. 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 р. строком на 30 діб, який в подальшому неодноразово продовжувався.

Статтею 1 Закону України Про правовий режим воєнного стану встановлено, що воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Законом України від 12.05.2022 р. № 2260-IX Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану (далі - Закон № 2260), який набрав чинності 27.05.2022 р., внесено зміни до п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24.02.2022 р. № 64/2022, затвердженим Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24.02.2022 р. № 2102-IX, встановлено особливості для справляння податків і зборів.

Відповідно до абзаців 1, 3, 5 пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ст. 46 Податкового кодексу України, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої Податкового кодексу України відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Наказом Міністерства фінансів України № 225 від 29.07.2022 р. затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України(в порядку Порядок № 225).

Згідно із пунктом 3 розділу ІІ Порядку № 225, у разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30.09.2022 р., заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 р. № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 р. № 225 (в далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу, а саме:

акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року № 2030;

інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019р. № 599);

витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна; інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 326;

документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків);

копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості));

документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації;

документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану;

копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку;

документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану;

повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках;

документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет- провайдера);

документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо);

документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо);

документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви;

документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України);

подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).

Пунктом 1 розділу ІІІ Порядку № 225 встановлено, що контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Рішення) за формою, що додається.

Аналіз вищевказаних норм законодавства вказує, що підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 р. № 225, головною умовою застосування підстав (критеріїв), за якими платник податків став таким, що не може виконувати свій податковий обов`язок, є те, що вони виникли внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, які спричинені військовою агресією Російської Федерації.

Частиною II Порядку № 225 передбачено, що до платників податків / податкових агентів, які не можуть виконувати податкові обов`язки, передбачені Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником такого обов`язку, передбачені цим Порядком.

Підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є:

1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;

2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;

3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;

4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків);

5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами: посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи; юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи;

6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації;

7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.

Аналізуючи вищевикладене колегія суддів зазначає, що кожна з вищезазначених підстав неможливості виконання податкових обов`язків є самодостатньою, Порядок не вимагає одночасної наявності усіх визначених Порядком підстав для прийняття рішення про неможливість виконання податкових обов`язків.

При цьому, апеляційний суд вважає, що залежно від підстави, з якої платник податків пов`язує неможливість виконання податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агента), у кожному конкретному випадку визначається і перелік документів, які необхідно подати до податкового органу для підтвердження вказаної підстави. Тобто, на підтвердження певної підстави для визнання платника податків таким, що не мав можливості виконувати податковий обов`язок, необхідно надати до податкового органу інформацію, один документ або кілька документів, який/які стосуються та підтверджують саме цю підставу, а не всю сукупність документів, які передбачені у переліку Міністерства фінансів України.

З матеріалів справи вбачається, що позивач в заяві від 06.02.2023 року (вх. №4516/6/16-31/ЕКПП від 07.02.2023 року) про неможливість виконання податкових обов`язків за період з 24.02.2022 року по 19.10.2022 року зазначив наступні підстави: фактичним знаходженням виробничих потужностей та офісного приміщення безпосередньо на території окупованих населених пунктів: Херсонська область, Бериславський район, с. Новорайськ, вул. Селянська, б/н (складські приміщення із запасами), Херсонська область, Бериславський район, с. Милове, вул. Степова 1А (складські приміщення з готовою продукцією), Херсонська область, с. Новорайськ, вул. Бериславська, б/н (офісне приміщення), які тимчасово окуповані збройними формуваннями російської федерації з 24.02.2022 року; використання чи вивезення документів, комп`ютерного та/або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя та здоров`я, оскільки Херсонська область з перших днів повномасштабного вторгнення знаходиться під контролем військ російської федерації (с. Милове Бериславського району, с. Новорайськ Бериславського району наразі звільнено від окупації, але знаходиться під постійними ворожими обстрілами з усіх видів озброєння), окупаційні сили завдають фізичного та психологічного тиску на громадян України, які знаходяться перебувають у фронтовій та прифронтовій зоні.

Також, вказано, що неможливість виконання податкових обов`язків викликана наступними обставинами: виробничі потужності та офісне приміщення платника податків перебували безпосередньо на території окупованих населених пунктів с. Милове Бериславського району, с. Новорайськ Бериславського району Херсонської області; виробничі потужності та офісне приміщення платника податків перебувають безпосередньо на території населених пунктів с. Милове Бериславського району, с. Новорайськ Бериславського району Херсонської області, територія яких знаходилась та знаходиться під постійними обстрілами; відсутнє електропостачання, інтернет, мобільний зв`язок; використання чи вивезення документів, комп`ютерного та/або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя та здоров`я працівників; загроза життю та здоров`ю працівниками; перебування в офісних приміщення, на території Підприємства, полях, складських приміщеннях є небезпечною для життя людей; документація та електронні носії інформації знаходились на окупованій території (наразі - на території, що перебуває під постійними обстрілами).

При цьому, окупація підтверджується наданими листом Новорайської сільської військової адміністрації Бериславського району Херсонської області від 08.11.2022 р. вих. №01/11, Переліком територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 23 жовтня 2022 року, затвердженим Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25 квітня 2022 року №75 (у редакції від 28 жовтня 2022 року №248), повідомленнями ЗМІ; загроза життю та здоров`ю та обстріли територій окупаційними військами рф підтверджуються листом Новорайської сільської військової адміністрації Бериславського району Херсонської області від 08.11.2022 р. №01/11, витягом з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення №42022122010000106 від 31.05.2022 р., доповідною механіка ОСОБА_1 , фото доказами, офіційними повідомленнями в ЗМІ; перебої в подачі електричної енергії підтверджуються листом Новорайської сільської військової адміністрації Бериславського району Херсонської області від 08.11.2022 р. вих. №01/11, інформаційними повідомленнями, розміщеними на офіційній сторінці Херсонобленерго щодо стану забезпечення електропостачання, повідомлення про проведення відновлювальних робіт за 26.08.2022 р., 14.08.2022 р., 17.07.2022 р., про направлення всіх працівників у простій від 10.03.2022 р., повідомлення про втрату контролю над енергетичним обладнанням; відсутність інтернет та мобільного зв`язку підтверджуються листом Новорайської сільської ради Бериславського району Херсонської області від 08.11.2022 р. та листом ПАТ «Київстар» від 20.12.2022 р. №1612/08.

В свою чергу, відповідач в оскаржуваному рішенні зазначив, що для цілей застосування пп. 69.1, пп. 69.14, пп. 69.15, пп. 69.16 пп. 69.22 п. 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України на Кабінет Міністрів України покладений обов`язок визначити Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями РФ, а станом на поточну дату такий перелік Кабінетом Міністрів України не затверджений, а також на пропозицію в попередньому рішенні щодо надання платником конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків позивачем додаткові документи не надавались.

За змістом Порядку №225, головною умовою застосування підстав (критеріїв), за якими платник податків став таким, що не може виконувати свій податковий обов`язок, є те, що вони виникли внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, які спричинені військовою агресією Російської Федерації.

При цьому, таку підставу як: б) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації зазначено в окремому підпункті Порядку, який передбачає перелік підстав неможливості виконання податкових обов`язків.

Отже, дана підстава (критерій) є самостійною й достатньою підставою для визнання платника податків таким, що не мав можливості виконувати податковий обов`язок. У контексті обставин даної справи, колегія суддів зазначає, що ненадання позивачем документальних доказів відсутності коштів на банківських рахунках жодним чином не спростовує місцезнаходження податкової адреси та виробничих потужностей позивача на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, тому доводи апеляційної скарги у цій частині колегією суддів оцінюються критично.

Отже, документом, що підтверджує наявність у платника податків такої підстави (критерію) є документ, що підтверджує факт бойових дій або оточення, або окупації території, де перебуває такий платник податків (податкова адреса та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо).

Таким документом на момент звернення позивача до відповідача із заявами є Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затверджений Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 №75, у якому Бериславський район Херсонської області зазначена як територія яка розташована в районі проведення воєнних (бойових) дій з 24.02.2022.

Щодо посилань відповідача, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України, про що зазначено в пп. 69.14 п. 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, суд вказує на наступне.

Постановою Кабінету Міністрів України від 06 грудня 2022 року №1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» визначено, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.

«Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією», затверджений Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 22 грудня 2022 року №309 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 року за №1668/39004, прийнятий відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 06 грудня 2022 року №1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією».

Згідно з «Переліком територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» вся територія Бериславського району Херсонської області в період з 27.02.2022 року по 11.11.2022 року була тимчасово окупованою Російською Федерацією.

Таким чином, колегія суддів погоджується із висновками суду першої інстанції, що повноваження щодо затвердження територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих територій Кабінетом Міністрів України постановою обов`язковою до виконання покладено на Міністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій.

При цьому, посилання апелянта, що згідно роз`яснення Міністерства фінансів України перелік територій, де ведуться бойові дії або які перебувають під окупацією, який затверджено Наказом Мінреінтеграції №309 від 22.12.2022 року, застосовується зокрема для виплат внутрішньо переміщеним особам, приватизації державного майна, спрощеного вступу до закладів освіти, обмеження та відновлення доступу до публічних електронних реєстрів тощо, та він не поширюється на питання оподаткування, суд вважає безпідставними, оскільки самі по собі роз`яснення не є нормативно-правовим актом Міністерства, носять виключно інформативний характер та не є обов`язковим до виконання контролюючими органами.

Враховуючи викладене, проаналізувавши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вони не спростовують висновків суду першої інстанції, яким повно та правильно встановлено обставини справи і ухвалено судове рішення з дотриманням норм матеріального та процесуального права.

Відповідно до положень статті 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи викладені обставини та з огляду на наведені положення законодавства, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а судове рішення без змін.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 292, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Полтавській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2023 року залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2023 року по справі за адміністративним позовом Приватного підприємства «АГРОФІРМА-ДОДОЛА» до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання незаконним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Верховного Суду.

Головуючий суддя: М. П. Коваль

Суддя: І. О. Турецька

Суддя: Л. Є. Зуєва

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.11.2023
Оприлюднено10.11.2023
Номер документу114768200
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/9567/23

Ухвала від 19.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 19.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 08.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 19.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 19.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 13.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Рішення від 06.09.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л.І.

Ухвала від 17.05.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л.І.

Ухвала від 08.05.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні