ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 580/6014/22 Суддя (судді) першої інстанції: Валентин ГАРАЩЕНКО
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 вересня 2023 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Судді-доповідача: Кузьмишиної О.М.,
суддів: Вівдиченко Т.Р., Костюк Л.О.,
при секретарі судового засідання Кузьмич М.Б.,
за участі:
представника позивача - адвоката Аполонова О.В.,
представника відповідача - Франчука Я.Р.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Центрального міжрегіонального управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 30 березня 2023 року у справі за адміністративним позовом Приватного акціонерного товариства «Лебединський насіннєвий завод» до Центрального міжрегіонального управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення,
В С Т А Н О В И В:
Приватне акціонерне товариство «Лебединський насіннєвий завод» звернулося до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 23.08.2022 №454/ж-10/31-00-04-02-01.
Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 30 березня 2023 року позовні вимоги задоволено повністю.
Не погоджуючись із прийнятим рішенням, Центральним міжрегіональним управлінням Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків подано апеляційну скаргу, в якій апелянт просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове про відмову у задоволенні позовних вимог.
Апеляційна скарга мотивована тим, що оскаржуване рішення винесено судом першої інстанції з порушенням норм матеріального та процесуального права, без належної оцінки матеріалів справи та фактичних обставин, що призвело до неправильного вирішення справи.
Зокрема, апелянт зазначає, що по операціях із контрагентами під час перевірки не встановлено джерела походження товару, реального виробника через відсутність підтвердження реалізації по ланцюгу постачання.
Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 26 липня 2023 року справу №580/6014/22 прийнято у провадження колегією суддів у складі: судді-доповідача Кузьмишиної О.М., суддів Вівдиченко Т.Р., Кобаля М.І., призначено справу до апеляційного розгляду у відкритому судовому засіданні.
Надалі відбулася заміна у складі суду у зв`язку з перебуванням у відпустці суддю Кобаля М.І. замінено на Костюк Л.О.
Від ПрАТ «Лебединський насіннєвий завод» надійшов письмовий відзив на апеляційну скаргу.
В судовому засіданні представники сторін підтримали свої позиції щодо предмету позову, надали пояснення у тому числі додаткові, відповіли на питання суду.
Відповідно до статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України справа переглядається колегією суддів в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Заслухавши суддю-доповідача, представників сторін, дослідивши доводи апеляційної скарги та, перевіривши матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга є необґрунтованою та не підлягає задоволенню, а рішення суду першої інстанції слід залишити без змін з наступних підстав.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з таких обставин.
В період з 22.02.2022 по 24.02.2022 та 29.06.2022 по 18.07.2022 Центральне міжрегіональне управління по роботі з великими платниками податків проводило документальну позапланову виїзну перевірку Приватного акціонерного товариства «Лебединський насіннєвий завод» з питань дотримання податкового законодавства при декларуванні за грудень 2021 року від`ємного значення податку на додану вартість, у тому числі заявленого до бюджетного відшкодування з бюджету.
За результатами проведеної перевірки складено акт №388/31-00-04-02- 01/00388932 від 22.07.2022 про результати документальної позапланової виїзної перевірки ПрАТ «Лебединський насіннєвий завод».
Вказаним актом перевірки зафіксовано порушення позивачем вимог податкового законодавства, а саме:
- п. 44.1 ст. 44, пп. 198.1, п. 198.2, 198.3, 198.6 ст. 198, п. 200.1, п. 200.4 ст. 200 Податкового кодексу України (далі - ПК України), п. 5 Розділу V наказу Міністерства фінансів України «Про затвердження форм та Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість» від 28.01.2016 №21, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29 січня 2016 р. за №15/28289.
Перевіркою достовірності і правильності визначення суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду (показник рядка 21 Декларації), встановлено її завищення на 12 703 813 грн. внаслідок завищення показника рядка 19 Декларації:
1) заниження показника по рядку 9 ( колонка Б) на суму 7 299 552 грн.;
2) завищення показника по рядку 10.1 (колонка Б) на суму 5 404 261 грн.
На підставі висновків акту перевірки від 22.07.2022 №388/31-00-04-02- 01/00388932 (далі - Акт перевірки) відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення від 23.08.2022 №454/ж-10/31-00-04-02-01, яким зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість по декларації за грудень 2021 року (реєстраційний номер у контролюючому органі 9422885457, дата реєстрації 20.01.2022) на суму 12 703 813 грн.
Не погодившись із висновками за результатами перевірки та її результатами, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.
Переглядаючи рішення суду першої інстанції колегія суддів апеляційного суду виходить з того, що відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюється Податковим кодексом України від 02.12.2010 №2755-VI.
Відповідно до пункту 198.1 статті 198 ПК України право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій з: а) придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг; б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів, у тому числі при їх ввезенні на митну територію України (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності); в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України; г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу.
Пунктом 198.2 цієї статті передбачено, що датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг.
Відповідно до пункту 198.3 статті 198 ПК України податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг.
Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.
Абзацом першим пункту 198.6. статті 198 ПК України передбачено, що не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними / розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пункт 201.8 вказаної статті передбачає, що право на нарахування податку та складання податкових накладних надається виключно особам, зареєстрованим як платники податку в порядку, передбаченому статтею 183 цього Кодексу.
Відповідно до першого та другого абзаців пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Отже, належним чином оформлені та зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні є підставою для покупця товарів на віднесення сум ПДВ в накладних до податкового кредиту.
Як вбачається з обставин справи, позивач здійснював придбання зернових і технічних культур у ТОВ «Агрокультивація Україна» код ЄДРПОУ 40282983 (у листопаді та грудні 2021 року кукурудза на загальну суму 9 016 089,9 грн., у т.ч. ПДВ 1 107 239 грн.), ТОВ «ВПГ Агро Плюс», код ЄДРПОУ 41630582 (у жовтні та грудні 2021 року пшениця 2-го та 3- го класів, соя та кукурудза 3-го класу на загальну суму 20489735, у т.ч. ПДВ 2516283 грн.), ПП «Фермерське господарство «Джерельце», код ЄДРПОУ 30214964 (у жовтні 2021 року кукурудза 3-го класу на загальну суму 4409138,23 грн., у т.ч. ПДВ 541473 грн.) та ТОВ «Березанський переробний завод», код ЄДРПОУ 34068920 (у грудні 2021 року кукурудза 3-го класу на загальну суму 8855580 грн., у т.ч. ПДВ 1087527 грн.), операції з якими наведені у акті перевірки.
Під час перевірки обставин фактичного здійснення господарських операцій встановлено, що між ПрАТ «Лебединський насіннєвий завод» та ТОВ «Агрокультивація України» (постачальник, продавець) договору купівлі-продажу від 25.06.2018 №25/06АУ.
Згідно із умовами цього договору, продавець зобов`язується в порядку та на умовах, визначених у цьому договорі, передати у власність покупцю, а покупець зобов`язується в порядку та на умовах, визначених у цьому договорі, прийняти та оплатити сільськогосподарську продукцію (надати по тексту іменовану - товар), в тому числі, але не виключно, кукурудзу, соняшник, рапс, пшеницю.
Вид, кількість товару, що передається по даному договору, та його характеристики погоджуються сторонами окремо та указуються у видаткових накладних на товар, які за відсутності окремо складених сторонами специфікації, мають силу специфікації до цього Договору і його невід`ємними частинами. Загальна кількість товару, що передається по даному договору визначається на підставі всіх видаткових накладних складених протягом терміну дії цього договору на його виконання.
На виконання умов даного договору від 25.06.2018 №25/06АУ у листопаді та грудні 2021 року ТОВ «Агрокультивація Україна» здійснило постачання до ПрАТ «ЛНЗ» кукурудзи наступними партіями (з полів за місцем провадження діяльності с, Липянка, Шполянський (Звенигородський) район та с. Іскрене, Шполянський (Звенигородський) район): за видатковою накладною від 25.11.2021 №1559 здійснено поставку кукурудзи в кількості 99,22 т на загальну суму 496099,44 грн., у т.ч. ПДВ 60924,49 грн.; за видатковою накладною від 12.12.2021 №1473 здійснено поставку кукурудзи в кількості 1704,0 т на загальну суму 8519990,46 грн., у т.ч. ПДВ 1046314,62 грн.
За фактом відвантаження (передачі товару) і правилом першої події, складено та зареєстровано у ЄРПН податкові накладні: від 25.11.2021 №456 щодо постачання до ПрАТ «ЛНЗ» кукурудзи в кількості 99,22 т на загальну суму 496099,44 грн., у т.ч. ПДВ 60924,49 грн.; від 12.12.2021 №456 щодо постачання до ПрАТ «ЛНЗ» кукурудзи в кількості 1704,0 т на загальну суму 8519990,46 грн., у т.ч. ПДВ 1046314,62 грн.
Транспортування товару забезпечено за рахунок ТОВ «Агрокультивація Україна», що підтверджується відповідними товарно-транспортними накладними.
Розрахунки за поставлений товар проведено ПрАТ «ЛНЗ» у повному обсязі, що підтверджується відповідними платіжними дорученнями та не заперечується відповідачем.
За висновками перевірки, не підтверджено здійснення господарських операцій із ТОВ «ВПГ Агро», яке пов`язане із тим, що відповідач вбачає недостатність у ТОВ «ВПГ Агро Плюс» земель для вирощування обсягу реалізованої с/г продукції до ПрАТ «ЛНЗ» та інших покупців, а також окремими недоліками актів передачі товару, який не містить інформації про реквізити особи, яка підписала такий документ від імені ТОВ «ВПГ Агро Плюс».
Згідно відомостей, які містяться в матеріалах справи, на підтвердження статусу ТОВ «ВПГ Агро Плюс», як сільськогосподарського виробника, цим суб`єктом господарювання надано позивачу звіти щодо площ посіву зернових культур, які в подальшому надані і відповідачу під час проведення перевірки. Також, ТОВ «ВПГ Агро Плюс» надано ПрАТ «ЛНЗ» і копії договорів оренди та суборенди земельних ділянок с/г призначення.
Перевіркою підтверджено укладання між ПрАТ «ЛНЗ» (покупець) та ТОВ «ВПГ Агро Плюс» (постачальник, продавець) договорів поставки: від 07.04.2021 між ПрАТ «ЛНЗ» (покупець) та ТОВ «ВПГ Агро Плюс» (продавець/постачальник) №83-ТР-ПШ-21.
Згідно із предметом даного договору, ТОВ «ВПГ Агро Плюс» зобов`язувалось поставити до ПрАТ «ЛНЗ» пшеницю 3 класу, українського походження, врожаю 2021 року, на умовах поставки: доставлено за адресою - м. Миколаїв (згідно транспортної інструкції Покупця) (надалі Портовий Елеватор). Кількість пшениці обумовленої даним договором, в заліковій вазі складає 3000,000 тонн (+/-3 % в опціоні Покупця).
Попередня ціна товару становить 5 929,58 грн. без ПДВ, строки поставки: з 01.08.2021 по 30.09.2021. Додатковою угодою від 29.11.2021 №3 до договору поставки від 07.04.2021 №83-ТР-ПШ-21 строк поставки продовжено до 15.12.2021.
Постачання товару, сума ПДВ за операціями по яким включена до податкового кредиту за грудень 2021 року, відбувалось наступними партіями за видатковими накладними: від 16.10.2021 №567 передано до ПрАТ «ЛНЗ» пшеницю 3 класу в кількості 50,32 т на загальну суму 321950,76 грн., у т.ч. ПДВ 39537,81 грн.; від 20.10.2021 №568 передано до ПрАТ «ЛНЗ» пшеницю 3 класу в кількості 22,92 т на загальну суму 146215,15 грн., у т.ч. ПДВ 17956,25грн.; від 20.10.2021 №569 передано до ПрАТ «ЛНЗ» пшеницю 3 класу в кількості 137,92 т на загальну суму 879842,93 грн., у т.ч. ПДВ 108050,85грн.; від 21.10.2021 №570 передано до ПрАТ «ЛНЗ» пшеницю 3 класу в кількості 69,73 т на загальну суму 443746,13 грн., у т.ч, ПДВ 54495,14 грн.; від 23.10.2021 №596 передано до ПрАТ «ЛНЗ» пшеницю 3 класу в кількості 68,38 т на загальну суму 436549,62 грн., у т.ч. ПДВ 53611,36 грн.; від 25.10.2021 №597 передано до ПрАТ «ЛНЗ» пшеницю 3 класу в кількості 23,5 т на загальну суму 150028,02 грн., у т.ч. ПДВ 18424,49 грн.; від 07.12.2021 №701 передано до ПрАТ «ЛНЗ» пшеницю 3 класу в кількості 70,17 т на загальну суму 466503,85 грн., у т.ч. ПДВ 57289,95 грн.
ТОВ «ВПГ Агро Плюс» виписало та зареєструвало у ЄРПН податкову накладну від 16.10.2021 №183 щодо постачання до ПрАТ «ЛНЗ» пшениці 3 класу в кількості 50,32 т на загальну суму 321950,76 грн., у т.ч. ПДВ 39537,81 грн.; від 20.10.2021 №184 щодо постачання до ПрАТ «ЛНЗ» пшениці 3 класу в кількості 22,92 т на загальну суму 146215,15 грн., у т.ч. ПДВ 17956,25грн.; від 07.12.2021 №3 щодо постачання до ПрАТ «ЛНЗ» пшениці 3 класу в кількості 70,17 т на загальну суму 466503,85 грн,, у т.ч. ПДВ 57289,95 грн.; від 21.10.2021 №186 щодо постачання до ПрАТ «ЛНЗ» пшениці 3 класу в кількості 69,73 т на загальну суму 443746,13 грн., у т.ч. ПДВ 54495,14 грн.; від 23.10.2021 №187 щодо постачання до ПрАТ «ЛНЗ» пшениці 3 класу в кількості 68,38 т на загальну суму 436549,62 грн., у т.ч. ПДВ 53611,36 грн.; від 25.10.2021 №188 щодо постачання до ПрАТ «ЛНЗ» пшениці 3 класу в кількості 23,5 т на загальну суму 150028,02 грн., у т.ч. ПДВ 18424,49 грн.; від 20.10.2021 №185 щодо постачання до ПрАТ «ЛНЗ» пшениці 3 класу в кількості 137,92 т на загальну суму 879842,93 грн., у т.ч. ПДВ 108050,85грн.
12.10.2021 між позивачем (покупець) та ТОВ «ВПГ Агро Плюс» (продавець/постачальник) укладено договір поставки від 12.10.2021 №221-ТР-21.
Згідно із предметом даного договору, ТОВ «ВПГ Агро Плюс» зобов`язувалось поставити до ПрАТ «ЛНЗ» сою, українського походження, врожаю 2021 року, на умовах поставки; доставлено за адресою - Чернігівська область, Новоселицький район, с. Новоселиця, вул. Складська, 10 (далі елеватор). Кількість сої обумовленої даним договором, в заліковій вазі складає 1000,000 тонн (+/- 2% в опціоні Покупця). Попередня ціна товару становить 12631,58 грн. без ПДВ. Строки постави: до 02.11.2021.
Додатковою угодою від 01.11.2021 №1 до договору поставки від 12.10.2021 №221-ТР-21 строк поставки продовжено до 15.01.2022.
ТОВ «ВПГ Агро Плюс» виставило ПрАТ «ЛНЗ» рахунок від 12.10.2021 №338 щодо оплати сої в кількості 1000 т на загальну суму 14400001,20 грн., у т.ч. ПДВ 1768421,20 грн. Платіжним дорученням від 20.10.2021 №31474 постачальнику перераховано 4118400,34 грн.
За правилом першої події - одержання коштів, ТОВ «ВПГ Агро Плюс» виписало та зареєструвало у ЄРПН податкову накладну від 20.10.2021 №230 щодо постачання до ПрАТ «ЛНЗ» сої в кількості 286 т на загальну суму 4118400,34 грн., у т.ч. ПДВ 505768,46 грн. Платіжним дорученням від 21.10.2021 №31592 постачальнику перераховано 4118400,34 грн.
За правилом першої події - одержання коштів, ТОВ «ВПГ Агро Плюс» виписало та зареєструвало у ЄРПН податкову накладну від 21.10.2021 №231 щодо постачання до ПрАТ «ЛНЗ» сої в кількості 286 т на загальну суму 4118400,34 грн., у т.ч. ПДВ 505768,46 грн. Платіжним дорученням від 22.10.2021 №31855 постачальнику перераховано 2147040,18 грн.
За правилом першої події - одержання коштів, ТОВ «ВПГ Агро Плюс» виписало та зареєструвало у ЄРПН податкову накладну від 22.10.2021 №232 щодо постачання до ПрАТ «ЛНЗ» сої в кількості 149,1 т на загальну суму 2147040,18 грн., у т.ч. ПДВ 263671,60 грн. Платіжним дорученням від 22.10.2021 №31833 постачальнику перераховано 200160,16 грн.
За правилом першої події - одержання коштів, ТОВ «ВПГ Агро Плюс» виписало та зареєструвало у ЄРПН податкову накладну від 22.10.2021 №233 щодо постачання до ПрАТ «ЛНЗ» сої в кількості 138,9 т на загальну суму 2000160,16 грн., у т.ч. ПДВ 345633,70 грн. Станом на момент подання декларації за грудень постачання сої не здійснено та обліковувалась дебіторська заборгованість.
09.04.2021 між позивачем (покупець) та ТОВ «ВПГ Агро Плюс» (продавець/постачальник) укладено договір поставки від 09.04.2021 №90-ТР. Згідно із предметом даного договору, ТОВ «ВПГ Агро Плюс» зобов`язувалось поставити до ПрАТ «ЛНЗ» кукурудзу 3-го класу, врожаю 2021 року на умовах поставки до портів Одеської області (надалі Елеватор). Кількість товару обумовлена цим договором - 3000 т (+1-2%). Вартість товару - 5763,22 грн. за одну тону без ПДВ.
09 квітня 2021 року ТОВ «ВПГ Агро Плюс» виписало рахунок від 09.04.2021 №98 щодо оплати кукурудзи 3 класу в кількості 3000 т на загальну суму 19710212,40 грн., у т.ч. ПДВ 2420552,40 грн. Платіжним дорученням від 24.12.2021 №41150 постачальнику перераховано 1327979,49 грн.
За правилом першої події - одержання коштів, ТОВ «ВПГ Агро Плюс» виписало та зареєструвало у ЄРПН податкову накладну від 24.12.2021 №17 щодо постачання до ПрАТ «ЛНЗ» кукурудзи в кількості 202,125598 т на загальну суму 1327979,49 грн., у т.ч. ПДВ 163085,20 грн.
Станом на момент подання декларації за грудень постачання кукурудзи не здійснено та обліковувалась дебіторська заборгованість.
07.04.2021 між позивачем (покупець) та ТОВ «ВПГ Агро Плюс» (продавець/постачальник) укладено договір поставки від 07.04.2021 №10-ТР-НП-21. Згідно із предметом даного договору, ТОВ «ВПГ Агро Плюс» зобов`язувалось поставити до ПрАТ «ЛНЗ» кукурудзу 3 класу, українського походження, врожаю 2021 року, на умовах поставки: доставлено за адрессою - Порт Одеської області (згідно транспортної інструкції Покупця) (надалі Портовий Елеватор). Кількість Товару в заліковій вазі складає 5000,000 тонн (+/-2% в опціоні Покупця). Попередня ціна Товару становить 5 734,71 грн. без ПДВ.
Поставка товару в повному обсязі здійснюється в термін з 01.10.2021 по 31.10.2021 року, включно. Поряд з цим, згідно із п. 10.3 даного Договору, строк дії цього Договору встановлюється з дня його підписання уповноваженими представниками Сторін і до 31.12.2021, а у випадку несвоєчасного виконання будь-якою стороною своїх договірних обов`язків - до повного виконання ними прийнятих на себе зобов`язань.
20 листопада 2021 року ТОВ «ВПГ Агро Плюс» виписало рахунок на оплату від 20.11.2022 №403, а саме: кукурудзи в кількості 623,02 т на загальну суму 3868834,58 грн., у т.ч. ПДВ 475120,04 грн. Оплата товару за цим рахунком проведена наступними платежами: платіжним дорученням від 23.11.2021 №36646 перераховано 3327196,50 грн., у т.ч. ПДВ в сумі 408603,08 грн.; платіжним дорученням від 14.12.2021 №39725 перераховано 652765,69 грн., у т.ч. ПДВ в сумі 80164,21 грн.
Передача товару здійснена за видатковими накладними: від 07.12.2021 №702 щодо постачання кукурудзи 3 класу в кількості 558,05 т на загальну суму 3588095,53 грн., у т.ч. ПДВ 440643,31 грн.; від 10.12.2021 №736 щодо постачання кукурудзи 3 класу в кількості 62 т на загальну суму 394597,25 грн., у т.ч. ПДВ 48459,31 грн.
За правилом першої події, одержання 23.11.2021 попередньої оплати товару в сумі 3327196,50 грн., у т.ч. ПДВ в сумі 408603,08 грн., ТОВ «ВПГ Агро Плюс» виписано та зареєстровано у ЄРПН податкову накладну від 23.11.2021 №24 щодо постачання до ПрАТ «ЛНЗ» кукурудзи в кількості 535,797 т на загальну суму 3327196,5 грн., у т.ч. ПДВ 408603,08 грн., яка включена до складу податкового кредиту за листопад 2021 року.
На різницю між сумою постачання за видатковою накладною від 07.12.2021 №702 щодо постачання кукурудзи 3 класу в кількості 558,05 т на загальну суму 3588095,53 грн., у т.ч. ПДВ 440643,31 грн,, та сумою перерахованої попередньої оплати від 23.11.2021 №36646 перераховано 3327196,50 грн., у т.ч. ПДВ в сумі 408603,08 грн.;
За правилом першої події, складена податкова накладна від 07.12.2022 №4 на загальну суму 260899,03 грн., у т.ч. ПДВ 32040,23 грн.
09.04.2021 між позивачем (покупець) та ТОВ «ВПГ Агро Плюс» (продавець/постачальник) укладено договір поставки від 09.04.2021 №83-ТР. Згідно із предметом даного договору, ТОВ «ВПГ Агро Плюс» зобов`язувалось поставити до ПрАТ «ЛНЗ» кукурудзу 3-го класу, врожаю 2021 року на умовах поставки до портів Одеської області (надалі Елеватор). Кількість товару обумовлена цим договором - 2000 т (+/-2%). Вартість товару - 5763,22 грн. за одну тону без ПДВ.
Платіжним дорученням від 24.12.2021 №41151 постачальнику перераховано 3672018,85 грн. За правилом першої події - одержання коштів, ТОВ «ВПГ Агро Плюс» виписало та зареєструвало у ЄРПН податкову накладу від 24.12.2021 №16 щодо постачання до ПрАТ «ЛНЗ» кукурудзи в кількості 358,9 т на загальну суму 3672018,85 грн., у т.ч. ПДВ 450949,68 грн.
Транспортування товару підтверджується відповідними товарно-транспортними та залізничними накладними, наявними в матеріалах справи.
20.10.2021 між позивачем (покупець) та ПП «Фермерське господарство «Джерельце» (продавець/постачальник) укладено договір поставки від 20.10.2021 №237-ТР-21.
Згідно із предметом даного договору, ПП «Фермерське господарство «Джерельце» зобов`язувалось поставити до ПрАТ «ЛНЗ» кукурудзу 3 класу, українського походження, врожаю 2021 року, на умовах поставки: доставлено за адресою - товариство з обмеженою відповідальністю «П`ятихатський комплекс» (надалі Елеватор). Кількість кукурудзи обумовленої даним договором, в заліковій вазі складає 700,000 тонн (+/-2% в опціоні Покупця). Попередня ціна товару становить 5536,15 грн. без ПДВ. Строки постави: до 28.10.2021 року.
Постачання товару, сума ПДВ за операціями по яким включена до податкового кредиту за грудень 2021 року, відбувалось наступними партіями: 22.10.2021 ПП «Фермерське господарство «Джерельце» виписало рахунок від 22.10.2021 №2210 щодо оплати кукурудзи в кількості 173,0 т на загальну суму 1091839,50 грн., у т.ч. ПДВ 134085,55 грн. За видатковою накладною від 22.10.2021 №2210 передано до ПрАТ «ЛНЗ» кукурудзу в кількості 173,0 т на загальну суму 1091839,50 грн., у т.ч. ПДВ 134085,55 грн.; від 23.10.2021 №2211 передано до ПрАТ «ЛНЗ» кукурудзу в кількості 192,720 т на загальну суму 1216296,59 грн., у т.ч. ПДВ 149369,76 грн.; від 24.10.2021 №2212 передано до ПрАТ «ЛНЗ» кукурудзу в кількості 141,480 т на загальну суму 892910,13 грн., у т.ч. ПДВ 109655,63 грн.; за видатковою накладною від 27.10.2021 №2213 передано до ПрАТ «ЛНЗ» в кількості 191,420 т на загальну суму 1208092,01 грн., у т.ч. ПДВ 148362,18 грн.
23.10.2021 ПП «Фермерське господарство «Джерельце» виписало рахунок від 23.10.2021 №2211 щодо оплати кукурудзи в кількості 192,720 т на загальну суму 1216296,59 грн., у т.ч. ПДВ 149369,76 грн.
Оплата партій товару проведена платіжними дорученнями: від 05.11.2021 №33713 на суму 1061028,18 грн.; від 03.11.2021 №33714 на суму 938981,98 грн.; від 04.11.2021 №33824 на суму 641856,47 грн.; від 06.12.2021 №38649 на суму 1149992,25 грн.
За правилом першої події, відвантаження товару за вказаними вище видатковими накладними. ПП «Фермерське господарство «Джерельце» виписало та зареєструвало у ЄРПН наступні податкові накладні: податкова накладна від 22.10.2021 №1 щодо постачання кукурудзи в кількості 173,0 т на загальну суму 1091839,50 грн., у т.ч. ПДВ 134085,55 грн.; податкова накладна від 23.10.2021 №2 щодо постачання кукурудзи в кількості 192,720 т на загальну суму 1216296,59 грн., у т.ч. ПДВ 149369,76 грн., податкова накладна від 24.10.2021 №3 щодо постачання кукурудзи в кількості 141,480 т на загальну суму 892910,13 грн., у т.ч. ПДВ 109655,63 грн.; податкова накладна від 27.10.2021 №4 щодо постачання кукурудзи в кількості 191,420 т на загальну суму 1208092,01 грн., у т.ч. ПДВ 148362,18 грн.
08.12.2021 між позивачем (покупець) та ТОВ «Березанський переробний завод» (продавець/постачальник) укладено договір поставки від 08.12.2021 №283-ТР-21. Згідно із предметом даного договору, ТОВ «Березанський переробний завод» зобов`язувалось поставити до ПрАТ «ЛНЗ» кукурудзу 3 класу, українського походження, врожаю 2021 року, на умовах поставки: доставлено за адресою - порти Миколаєва (згідно транспортної інструкції Покупця). Кількість кукурудзи обумовленої даним договором, в заліковій вазі складає 1300,000 тонн (+/-2% в опціоні Покупця). Попередня ціна товару становить 7105,26 грн. без ПДВ. Строки постави: до 31.12.2021.
Постачання товару, сума ПДВ за операціями по яким включена до податкового кредиту за грудень 2021 року, відбувалось наступними партіями за видатковими накладними: від 19.12.2021 №ПЗ-0000112 передано до ПрАТ «ЛНЗ» кукурудзу в кількості 24,520 т на загальну суму 198611,92 грн., у т.ч. ПДВ 24390,94 грн.; від 20.12.2021 №ПЗ-0000114 передано до ПрАТ «ЛНЗ» кукурудзу в кількості 24,340 т на загальну суму 197153,91 грн., у т.ч. ПДВ 24211,88 грн.; від 17.12.2021 №ПЗ-0000111 передано до ПрАТ «ЛНЗ» кукурудзу в кількості 98,520 т на загальну суму 798011,65 грн., у т.ч. ПДВ 98001,43 грн.; від 25.12.2021 №ПЗ-0000117 передано до ПрАТ «ЛНЗ» кукурудзу в кількості 49,680 т на загальну суму 402245,82 грн., у т.ч. ПДВ 49398,61 грн.; від 22.12.2021 №ПЗ-0000115 передано до ПрАТ «ЛНЗ» кукурудзу в кількості 74,440 т на загальну суму 602963,73 грн., у т.ч. ПДВ 74048,18 грн.
Оплата партій товару проведена платіжними дорученнями: від 22.12.2021 №40762 на суму 1026650,24 грн.; від 24.12.2021 №41149 на суму 518545,56 грн.; від 29.12.2021 №41732 на суму 345926,55 грн.; від 30.12.2021 №42001 на суму 6964457,90 грн.
За правилом першої події, ТОВ «Березанський переробний завод» виписало та зареєструвало у ЄРПН наступні податкові накладні: від 17.12.2021 №24 щодо постачання кукурудзи в кількості загальну суму 798011,65 грн., у т.ч. ПДВ 98001,43 грн.; від 19.12.2021 №25 щодо постачання кукурудзи в кількості загальну суму 198611,92 грн., у т.ч. ПДВ 24390,94 грн.; від 20.12.2021 №27 щодо постачання кукурудзи в кількості загальну суму 197153,91 грн., у т.ч. ПДВ 24211,88 грн.; від 22.12.2021 №31 щодо постачання кукурудзи в кількості загальну суму 602963,73 грн., у т.ч. ПДВ 74048,18 грн., від 25.12.2021 №33 щодо постачання кукурудзи в кількості загальну суму 402245,82 грн., у т.ч. ПДВ 49398,61 грн.; від 30.12.2021 №37 щодо постачання кукурудзи в 821,801998 т на загальну суму 6656593,22 грн., у т.ч. ПДВ 817476,36 грн.
З огляду на принцип персональної відповідальності платника податку, право на формування податкового кредиту не може ставитись у пряму залежність від додержання податкової дисципліни третіми особами. Платника податку не може бути позбавлено права на формування податкового кредиту з податку на додану вартість за відсутності доказів його залучення до протиправної діяльності, яка свідчить про незаконність такого формування, при цьому платник податку не повинен нести відповідальність за зловживання, вчинені його контрагентами, якщо платник податку на додану вартість не знав про такі зловживання та не міг про них знати.
У даному випадку податковий орган не надав доказів на підтвердження того, що позивач діяв без належної обачності та обережності і йому мало бути відомо про порушення, які допустив контрагент, а також не зазначено інших доводів, які могли б свідчити про наявність обставин, що виключають обґрунтованість включення позивачем до складу податкового кредиту сум податку на додану вартість за господарськими операціями з наведеним контрагентом.
Порушення певними постачальниками товару (робіт, послуг) у ланцюгу постачання вимог податкового законодавства чи правил ведення господарської діяльності не може бути підставою для висновку про порушення покупцем товару (робіт, послуг) вимог закону що; формування податкового кредиту, тому платник податків (покупець товарів (робіт, послуг)) не повинен зазнавати негативних наслідків, зокрема у вигляді позбавлення права на податкова кредит, за можливу неправомірну діяльність його контрагента за умови, якщо судом не встановлено фактів, які свідчать про обізнаність платника податків щодо такої поведінки контрагента та злагодженість дій між ними.
Будь-яка податкова інформація, що наявна в інформаційно-аналітичних база відносно контрагентів суб`єкта господарювання по ланцюгах постачання, а також податкова інформація надана іншими контролюючими органами, в тому числі і складена з причин неможливості проведення документальних перевірок, носить виключно інформативний характер та не є належним доказом в розумінні процесуального Закону.
Співставлення змісту первинних документів та доказів підтвердження фактичного придбання товарів вказує, що спірні господарські операції є реальними, відповідають дійсному економічному змісту та підтверджуються необхідними документами, що є свідченням добросовісності позивача при здійсненні вказаних операцій. Доказів на підтвердження зворотного відповідачем не надано.
Враховуючи зазначене, позивач правомірно відобразив у складі податкового кредиту суми податку на додану вартість за господарськими операціями з контрагентом на підставі належним чином оформлених останнім первинних бухгалтерських документів.
Колегія суддів зазначає також, що відповідачем не спростовано доводів позивача стосовно неможливості проведення зустрічних звірок, при цьому у період воєнного стану їх проведення не заборонялося, а з моменту направлення заперечення до прийняття оскаржуваного податкового повідомлення-рішення у відповідача було 3 місяці для уточнення даних.
Відтак, судова колегія вважає, що при прийнятті оскаржуваного рішення відповідач діяв без урахування балансу інтересів сторін та застосував до позивача дискримінаційні норми.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до вимог частини першої статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідно з частинами першою та другою статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Вимогами статті 76 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин (частина друга статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України).
У сукупності наведеного, колегія суддів зазначає, що відповідачем в суді першої інстанції та в апеляційному суді не спростовано доводів та аргументів позивача, не надано належних, достатніх та переконливих доказів у підтримку своєї позиції, як і не доведено порушень судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права.
Суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, а викладені в апеляційній скарзі доводи позицію суду першої інстанції не спростовують.
Відповідно до статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Оскільки колегія суддів доводи апеляційної скарги відхиляє, не змінює та не скасовує рішення суду першої інстанції, відсутні підстави для перерозподілу судових витрат.
Керуючись статтями 243, 244, 250, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Центрального міжрегіонального управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків залишити без задоволення.
Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 30 березня 2023 року у справі 580/6014/22 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Суддя - доповідач О.М. Кузьмишина
Судді Т.Р. Вівдиченко
Л.О. Костюк
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.09.2023 |
Оприлюднено | 12.09.2023 |
Номер документу | 113306698 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишина Олена Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишина Олена Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишина Олена Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні